Sinds de afsluiting van de Vlierbeekberg voor de werken aan de fietssnelweg F204 en het bestaande doorgangsverbod in de Terspautlosweg/Sint-Annastraat voor zwaarder verkeer, is de Hengstenberg nog de enige overblijvende verbinding tussen de Fr. Verbeekstraat en de Brusselsesteenweg die open blijft voor zwaarder verkeer tussen de N4 en de Fr. Verbeekstraat. Dit geeft (te) veel extra belasting op de Hengstenberg.
Deze straat is gelegen buiten de bebouwde kom met een snelheidsregime van 50km/u.
De straat heeft een variërende en beperkte breedte van ongeveer 4,00 meter, over een lengte van 550 meter. Soms is de breedte beperkt tot 3,80 meter inclusief goten.
Het verkeer kan enkel kruisen ter hoogte van aangelegde uitwijkstroken. Er zijn in dit stuk 5 uitwijkstroken voorzien (met breedte van 3 x 4,60 meter, 4,70 meter en 5,40 meter breed) om gemotoriseerd te kunnen laten kruisen. De beperkte breedte op het genoemde smalle deel, noch de voorziene uitwijkstroken zijn geschikt om verhoogde intensiteit zwaar vervoer toe te laten. Het zwaar verkeer kan er niet kruisen waardoor het zich vastrijdt met blokkades tot gevolg.
Op basis van het advies van de commissie verkeersveiligheid van 22 april 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen op 14 mei 2024 beslist om de doorgang voor zwaar vervoer in de Hengstenberg te verbieden.
In de Hengstenberg is er een hotel gevestigd (zwaar vervoer voor bezoekers en bevoorrading), een kinderboerderij waar bezoekers met een bus naartoe komen en een bedrijf dat private en publieke binnen- en buitenruimte duurzaam inricht (verover planten en hout).
Er werd advies gevraagd aan de politiezone Druivenstreek.
Bij sporadische zwaardere transporten kan zwaar vervoer in woonstraten toegestaan worden. Echter bij hogere intensiteiten dringt een maatregel zich op.
Er dient een uitzondering gemaakt te worden voor plaatselijke bediening.
Het advies van de politiezone Druivenstreek is gunstig.
Aankoop signalisatie zoals beslist in zitting van 14 mei 2024 houdende kennisneming van het verslag en goedkeuring van de voorstellen van de commissie verkeersveiligheid van 22 april 2024: zonaal doorgangsverbod +3,5 ton + onderbord 'uitzondering plaatselijk verkeer'.
Exploitatiebudget wegenis van de dienst Publieke Ruimte:
.
Artikel 1
Met onmiddellijke ingang tot het einde der werken aan de fietssnelweg F204 op de Vlierbeekberg (voorzien september 2024) wordt een zonaal doorgangsverbod voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton, met uitzondering voor plaatselijk bediening, ingevoerd. De zone bestaat uit:
Artikel 2
Deze tijdelijke maatregel wordt gesignaleerd op de openbare weg met begin en einde zonaal C21-verkeersbord '+3,5t' en onderbord 'uitgezonderd plaatselijke bediening' in:
Artikel 3
De nodige signalisatie begin/einde zonaal C21 +3,5t met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' wordt door het gemeentebestuur geplaatst.
Alle signalisatie strijdig met deze tijdelijke politieverordering dient te worden verwijderd.
Artikel 4
De inbreuken op de beschikkingen van deze politieverordening zullen beboet worden met politiestraffen.
Artikel 5
Huidig besluit wordt van kracht bij de bekendmaking ervan door middel van aanplakking aan het administratief centrum de Vuurmolen en publicatie op de website.
Artikel 6
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
- de griffie van de Politierechtbank Halle-Vilvoorde
- de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel
- de provinciegouverneur via het Digitaal Loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur
- de vrederechter van Overijse
- de politiezone Druivenstreek
- de hulpverleningszone Oost van Vlaams-Brabant (brandweerpost Overijse)
- het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
- de voorzitter van de huisartsenkring HAHO
- de intercommunale Interrand.