De gemeenteraad vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter opent de zitting aansluitend op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voorzitter opent de zitting op 23/04/2024 om 20:30.
De beslissingen van de vergadering van de gemeenteraad van 19 maart 2024 werden genotuleerd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 19 maart 2024 omvatten de beslissingen van de gemeenteraad van 19 maart 2024 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende gewone vergadering van de gemeenteraad, zijnde de vergadering van 23 april 2024.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 19 maart 2024 met eenparigheid van stemmen goed.
Overeenkomstig artikel 441 van het Decreet Lokaal Bestuur brengt een lid van de raad van bestuur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van dienstverlenende vereniging TMVS.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het verslag over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekte toelichting bij het beleid van de dienstverlenende vereniging TMVS.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van raadslid Sven Willekens, vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging TMVS, in het kader van artikel 441 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De dienst Publieke Ruimte maakt gebruik van een borstel-veegwagen om de straten te reinigen.
De bestaande borstel-veegwagen, die voor het eerst in 2010 in gebruik werd genomen, dient vervangen te worden.
Er dient een overheidsopdracht voor leveringen uitgeschreven te worden voor de aankoop van een borstel-veegwagen.
In het kader van deze overheidsopdracht werd een bestek opgesteld door de Centrale Aankoopdienst.
De eerder opgestarte overheidsopdracht voor de aankoop van een borstel-veegwagen werd stopgezet omwille van noodzakelijke aanpassingen in verband met de objectivering van de technische bepalingen van het bestek.
Na de noodzakelijke aanpassingen in verband met de objectivering van de technische bepalingen van het bestek dienen het voorwerp van de opdracht en de wijze van gunnen opnieuw te worden vastgesteld.
De aankoop van een borstel-veegwagen betreft een uitgave van het investeringsbudget en de geraamde waarde van de overheidsopdracht bedraagt meer dan 144.000,00 euro (excl. btw). Deze aankoop voldoet daardoor niet aan de voorwaarden om beschouwd te worden als een overheidsopdracht van dagelijks bestuur, zoals vastgesteld in de beslissing van de gemeenteraad van 26 maart 2019. De gemeenteraad blijft dus bevoegd voor het vaststellen van de procedure en de voorwaarden van deze overheidsopdracht.
Er wordt voorgesteld om onderhavige opdracht te gunnen door middel van een 'openbare procedure'. Gelet op de geraamde kost dient deze overheidsopdracht te worden gepubliceerd op nationaal en Europees niveau.
De uitgave voor de overheidsopdracht wordt indicatief geraamd op 395.000,00 euro (excl. 21% btw) of 477.950,00 euro (incl. 21% btw).
In het exploitatiebudget 2024 is het gepaste krediet voorzien onder
Artikel 1
Er zal een opdracht worden gegund met als voorwerp 'aankoop borstel-veegwagen ± 8 m³' zoals omschreven in bijgevoegd bestek.
Artikel 2
Het bijgevoegde bestek wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De kostprijs van de opdracht wordt indicatief geraamd op 395.000,00 euro (excl. 21% btw) of 477.950,00 euro (incl. 21% btw).
Artikel 4
De opdracht zal worden gegund bij een openbare procedure.
Het afgelopen decennium registreerde het lokaal bestuur Overijse een stijgend aantal meldingen en klachten van bewoners van verschillende straten in de gemeente met betrekking tot onaangepaste verkeerssnelheid.
In het meerjarenplan 2019-2024 werd de beleidsdoelstelling ‘Voetgangers en fietsers staan centraal in een slim en veilig mobiliteitsnetwerk’ opgenomen en volgende actieplannen werden in dit kader vooropgesteld:
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 29 maart 2022 het mobiliteitsplan Tombeek/Terlanen (met burgerparticipatie) met actieplannen voor beide gehuchten goed.
De Politiezone Druivenstreek wenst via de 'raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving', van de aankoopcentrale C-smart, snelheidscamera's aan te kopen en vraagt aan het lokaal bestuur Overijse de met deze camera's compatibele palen aan te kopen.
Op 29 maart 2022 werd het mobiliteitsplan Tombeek/Terlanen (met burgerparticipatie) met actieplannen voor beide gehuchten door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd. Daarin werd de controle met ANPR weerhouden (met name trajectcontrole, mogelijke uitbreiding tot cordoncontrole).
Daaropvolgend werden verschillende opties en pistes onderzocht door de gemeentelijke administratie en besproken met de Politiezone Druivenstreek. Op basis van het overleg van 2 juni 2023 tussen de Politiezone Druivenstreek en het lokaal bestuur van Overijse heeft het lokaal bestuur van Overijse beslist, op aangeven van de Politiezone Druivenstreek, om de GAS-5 wetgeving voor de handhaving van snelheidsovertredingen niet te implementeren, omwille van een aantal constructiefouten in deze wetgeving. Het voorgestelde systeem creëert straffeloosheid, is onbillijk voor verkeersdeelnemers, verhindert een evenwichtig en toekomstgericht verkeersveiligheidsbeleid en zal een zware bijkomende werklast voor de Politiezone Druivenstreek creëren.
Bijgevolg werd ook de via de 'raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving' van de aankoopcentrale C-smart van CIPAL DV aangeboden 'Trajectcontrole As A Service' (TaaS) van de maatschap 'smartville' niet weerhouden. Dit voornamelijk omwille van de juridische onzekerheid betreffende de vaststelling door derden, de onzekere vervolging van buitenlandse overtreders/nummerplaten en de niet-opvolging van recidieven.
Een alternatieve ondersteuning met punctuele flitspalen, in analogie met de grenzende Politiezone Voer en Dijle, wordt voorgesteld. Hierbij worden verschillende palen geïnstalleerd die met één mobiele camera afwisselend actief worden. Voorgesteld wordt dat het lokaal bestuur van Overijse zou investeren in de aankoop en plaatsing van de flitspalen en dat de Politiezone Druivenstreek zou investeren in (een) compatibele (mobiele) camera('s). De Politiezone Druivenstreek wenst hiervoor gebruik te maken van de 'raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving' van de aankoopcentrale C-smart van CIPAL DV.
De aankoopcentrale C-smart van CIPAL DV bevestigde dat hardware, zoals snelheidscamera's en compatibele palen, via de 'raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving' zonder verdere verplichting met betrekking tot het betrekken van een software, cloud-platformen of trajectcontrolesystemen als Trajectcontrole As A Service (TAAS) kunnen betrokken worden via de partner-onderneming Polis-Service, gevestigd te Kempenlaan 59 in 2300 Turnhout.
Het is aangewezen dat het lokaal bestuur van Overijse gebruik maakt van de aankoopcentrale C-smart van CIPAL DV om volgende redenen:
De uitgave voor de overheidsopdracht wordt indicatief geraamd op 165.289,26 euro excl. btw, 200.000,00 euro incl. btw voor de totale opdracht.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord om, enkel en alleen voor de aankoop van met de door de Politiezone Druivenstreek betrokken snelheidscamera's compatibele palen, beroep te doen op de opdrachtencentrale C-Smart van CIPAL DV en hun 'raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving'.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de aankoopcentrale C-Smart.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing.
Op 26 oktober 2023 werd bij het lokaal bestuur Overijse een omgevingsaanvraag ingediend voor het bouwen van een woning op een perceel gelegen Borrestraat 20, kadastraal gekend als (afdeling 2) sectie H 232 N2.
De voorziene rooilijn langs de Borrestraat is gelegen op 5,00 meter uit de as van de weg.
In zitting van 7 augustus 2018 ging het college van burgemeester en schepenen reeds akkoord om, bij het afleveren van een omgevingsvergunning voor dit perceel, gratis grondafstand tot aan de voorziene rooilijn, zijnde 5,00 meter uit de as van de straat, te vragen en de toegang tot het perceel te beperken tot een maximale breedte van 4 meter, om zoveel mogelijk het talud met bomen te behouden teneinde het karakter van de holle weg te behouden.
Voorafgaandelijk aan de eventuele aflevering van een omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot het bouwen van een woning, dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de overname in het openbaar domein van de strook gelegen voor de voorziene rooilijn van de Borrestraat. Deze strook dient kosteloos afgestaan te worden door de eigenaar, om zodoende het wegenistracé van de Borrestraat te wijzigen en de rooilijn voor deze straat vast te leggen op 5,00 meter uit de as van de weg ter hoogte van het perceel (afdeling 2) sectie H 232 N2.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om over te gaan tot de kosteloze overname van het perceel gelegen voor de voorziene rooilijn van de Borrestraat, te nemen uit het onroerend goed gelegen Bollestraat 20, kadastraal gekend als (afdeling 2) sectie H 232 N2.
Artikel 2
De eigenaar van het perceel gelegen voor de rooilijn (= afstanddoener) moet hiervan een proces-verbaal van opmeting laten opmaken door een landmeter-expert en het grondplan moet opgenomen worden in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie.
Artikel 3
De afstanddoener moet een ontwerpakte met betrekking tot de gratis grondafstand laten opmaken bij een notaris naar keuze. De akte dient verleden te worden binnen het jaar na het bekomen van de omgevingsvergunning met betrekking tot het bouwen van een woning, bij een notaris in Overijse of in het administratief centrum De Vuurmolen.
Artikel 4
Alle kosten met betrekking tot de gratis grondafstand zijn ten laste van de afstanddoener.
Artikel 5
De overname gebeurt met de bedoeling de voormelde grond toe te voegen aan het gemeentelijk openbaar domein om reden van openbaar nut en de vastlegging van de rooilijn in de Borrestraat op 5,00m uit de as van de weg ter hoogte van het perceel kadastraal gekend als (afdeling 2) sectie H 232 N2.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, wordt gemachtigd om alle administratieve handelingen te stellen in het kader van de uitvoering van deze akte.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, wordt gemachtigd de authentieke akte te ondertekenen.
Op 13 februari 2024 werd bij het lokaal bestuur Overijse een aanvraag ingediend voor het creëren van twee loten voor halfopen bebouwing met betrekking tot de percelen gelegen Fel. Bergiersstraat 82 en 88, kadastraal gekend als (afdeling 3) sectie K 323 R2, 323 S2, 323 N2 en 323 T2.
Landmeter-expert Ward Bartholomees stelde hiervoor op 12 februari 2024 een verkavelingsontwerp op. Op dit ontwerp werd de voorziene rooilijn in de Fel. Bergiersstraat getekend op 5,00 meter uit de as van de straat.
Voorafgaandelijk aan de eventuele aflevering van een omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot het creëren van twee loten voor halfopen bebouwing, dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de overname in het openbaar domein van de strook gelegen voor de voorziene rooilijn van de Fel. Bergiersstraat. Deze strook dient kosteloos afgestaan te worden door de eigenaars, om zodoende het wegenistracé van de Fel. Bergiersstraat te wijzigen en de rooilijn voor deze straat vast te leggen op 5,00 meter uit de as van de weg ter hoogte van de percelen (afdeling 3) sectie K 323 R2 en 323 S2.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om over te gaan tot de kosteloze overname van een perceel met een oppervlakte van ongeveer vijfenzestig centiare (65 ca) gelegen langs de Fel. Bergiersstraat zoals aangeduid met kavel 5 in roze kleur op het verkavelingsontwerp opgemaakt door landmeter-expert Ward Bartholomees op 12 februari 2024 en te nemen uit het onroerend goed kadastraal gekend (afdeling 3) sectie K 323 R2 en sectie K 323 S2.
Artikel 2
De afstanddoener moet een proces-verbaal van opmeting laten opmaken door een landmeter-expert en het grondplan hiervan moet opgenomen worden in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie.
Artikel 3
De afstanddoener moet een ontwerpakte met betrekking tot de gratis afstand laten opmaken bij een notaris naar keuze. De akte dient verleden te worden binnen het jaar na het bekomen van de omgevingsvergunning voor het creëren van twee loten voor halfopen bebouwing bij een notaris in Overijse of in het administratief centrum De Vuurmolen.
Artikel 4
Alle kosten met betrekking tot de gratis grondafstand zijn ten laste van de afstanddoener.
Artikel 5
De overname gebeurt met de bedoeling de voormelde grond toe te voegen aan het gemeentelijk openbaar domein om reden van openbaar nut, zijnde de verbreding van het wegenistracé van de Fel. Bergiersstraat en de vastlegging van de rooilijn op 5,00 meter uit de as van de weg ter hoogte van de percelen kadastraal gekend (afdeling 3) sectie K 323 R2 en sectie K 323 S2.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, wordt gemachtigd om alle administratieve handelingen te stellen in het kader van de uitvoering van deze akte.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, wordt gemachtigd de authentieke akte te ondertekenen.
Sedert 2020 werden reeds 1.789 straatlampen vervangen door LED-verlichting. Tegen 2030 zou 100% van onze openbare verlichting verLED moeten zijn.
In zitting van 12 maart 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen haar principieel akkoord gegeven dat de openbare verlichting zal worden verLED volgens het bestaand aantal verlichtingsarmaturen waarbij 'Clearfield rood' wordt gebruikt in prioritaire vleermuisgebieden en warm wit licht in alle andere straten.
Een offerte werd gevraagd aan Fluvius voor het verLEDden van de openbare verlichting langs de Bollestraat, Kardinaalstraat, Varrendel en Vossekoten.
Door deze aanpassing zakt het verbruik van 14.920,76 kWh/jaar naar 4.809,12 kWh/jaar en geeft dit een besparing van 5.264,63 euro op jaarbasis en wordt er ook 2,02 ton CO2 bespaard.
Na het verLEDden van deze 4 straten, is reeds 36,8% van de openbare verlichting verLED, en wordt er reeds 113,59 ton CO2 bespaard op jaarbasis.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de lokale besturen beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende lokale besturen de uitvoering van één of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot één of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen. Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende lokale besturen aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende lokale besturen zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30, §3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80% van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te verlenen om de bestaande openbare verlichting te verLEDden langs de Bollestraat, Kardinaalstraat, Varrendel en Vossekoten voor een totaal bedrag van 29.228,95 euro inclusief btw.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met het verLEDden van de bestaande openbare verlichting door Fluvius System Operator langs de Bollestraat, Kardinaalstraat, Varrendel en Vossekoten voor een totaal bedrag van 29.228,95 euro inclusief btw.
Op 11 oktober 2022 nam de gemeenteraadscommissie Grondgebiedzaken kennis van de toelichting 'Werken aan de ring R0 - deel oost'; het GRUP Jezus-Eik, de fietssnelweg F204 en de aanleg dorpskern Jezus-Eik (fase 1) door De Werkvennootschap.
Om de nutsleidingen voor dit project te kunnen verplaatsen, dienen er innames te gebeuren door De Werkvennootschap.
In het kader van 'Werken aan de Ring' kreeg de dienst Publieke Ruimte de aanvraag van De Werkvennootschap tot de verwerving van publieke ruimte te Jezus-Eik in eigendom van het lokaal bestuur van de gemeente Overijse.
Als bijlage bij deze beslissing zit een innameplan en een bijhorend schattingsverslag voor de perceelsdelen in eigendom van het lokaal bestuur Overijse. Deze liggen grenzend aan de Welriekendedreef en de Vuurgatstraat. Het lokaal bestuur van de gemeente Overijse is eigenaar van de in blauw aangeduide delen met een oppervlakte van 49m² in Jezus-Eik op het voormeld plan.
De Werkvennootschap zou de vermelde percelen graag verwerven zodat ze deze vervolgens kunnen ruilen (met opleg) met de in geel aangeduide stukken op het plan die momenteel in private eigendom zijn. Het schattingsverslag opgemaakt betreft een schatting van wat De Werkvennootschap aan de het lokaal bestuur zou betalen voor aankoop van de in geel aangeduide delen. Dit schattingsverslag is opgemaakt door de dienst vastgoedtransacties van De Werkvennootschap.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van bijgevoegd ruilplan en schattingsverslag, opgesteld door De Werkvennootschap in het kader van 'Werken aan de Ring - Jezus-Eik'.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van 49m² openbaar domein aan De Werkvennootschap in het kader van 'Werken aan de Ring - Jezus-Eik'.
Artikel 3
De gemeenteraad machtigt de burgemeester, Inge Lenseclaes, en de algemeen directeur, Dieter Vanderhaeghe, om de overeenkomst te ondertekenen en alle verdere administratieve handelingen te stellen in het kader van de uitvoering van de overeenkomst.
De steeds verdere digitalisering van de overheid zorgt voor nieuwe uitdagingen met betrekking tot de (lange termijn) bewaring van digitale informatie. Om deze uitdaging aan te pakken heeft de Vlaamse Regering op 6 juli 2018 aan Het Facilitair Bedrijf de goedkeuring gegeven om hiervoor een gemeenschappelijke dienstverlening op te starten, namelijk Digitaal Archief Vlaanderen (DAV).
Digitaal Archief Vlaanderen bestaat uit 2 onderdelen: het Serieregister en het E-depot.
Het Serieregister is het centrale register waarin Vlaamse overheidsinstanties de categorieën van bestuursdocumenten (series) waarvoor ze de bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen en de selectieregels overeenkomstig artikel III.82, §2 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 moeten publiceren. Het Serieregister maakt het mogelijk om series op een efficiënte manier aan te maken en in te dienen ter goedkeuring bij de bevoegde selectiecommissie, zoals bedoeld in artikel III.88, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018. Het gebruik van het Serieregister is gratis.
Het E-depot is een digitale archiefoplossing bestemd voor het beheren, bewaren en ontsluiten van digitale overheidsinformatie op zowel korte als lange termijn. Opgeladen digitale objecten worden gekoppeld aan het overeenkomstige type bestuursdocument in het Serieregister. Aan het gebruik van het E-depot is een kost verbonden.
Deze dienstverlening is onder meer opengesteld voor alle lokale besturen.
In september 2021 ondertekende ons bestuur de 'toetredingsovereenkomst dienstverlening Digitaal Archief Vlaanderen' naar aanleiding van de aansluiting op het Serieregister (ook wel 'Hoofdovereenkomst' genoemd). Aan deze ondertekening is toen geen beslissing van de gemeenteraad/OCMW raad voorafgegaan.
Het is aangewezen om een kwaliteitsvolle oplossing te zoeken voor onze digitale archivering, waarbij veiligheid, betrouwbaarheid, authenticiteit en duurzaamheid centraal staan. Het E-depot voldoet aan deze criteria. Alle expertise inzake digitale archivering wordt centraal gebundeld en ter beschikking gesteld aan de klanten. Deze krijgen dus toegang tot de expertise die al aanwezig is en alle toekomstige expertise die ontwikkeld zal worden. Bovendien zitten de beheersregels voor onze digitale informatie vervat in het Serieregister, dat op haar beurt gekoppeld kan worden met het E-depot. Het is wenselijk om in het kader van de toetredingsovereenkomst tot DAV in te tekenen op de dienstverlening E-depot met als doel op een geïntegreerde manier onze digitale informatie te beheren en archiveren. De delen 1, 2, 3 en 6 van deze Hoofdovereenkomst zijn hierop van toepassing (inclusief de relevante bijlagen).
Het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse overheid draagt de investeringskosten van het project en treedt op als aankoopcentrale. De kostprijs die de klant betaalt, is enkel voor de exploitatie en de opslag. De archiveringstoepassingen die worden ontwikkeld en onderhouden op Vlaams niveau, zijn breed toepasbaar voor verschillende overheidsinstanties. Op die manier kunnen de kosten worden gedrukt. In het abonnement is 5 TB aan opslagvolume inbegrepen. Wanneer meer opslagvolume wordt verbruikt, zal er een opslagkost aangerekend worden. Dit is een variabele prijs die afhankelijk is van: de reële marktprijzen; de schommelingen in de dollar/euro wisselkoers en de opslagconfiguratie.
De toetredingsovereenkomst bevat de algemene voorwaarden om de samenwerking met Digitaal Archief Vlaanderen formeel te maken en wordt in zijn geheel hernomen.
Aangezien er in 2021 in de aanloop naar de ondertekening van de toetredingsovereenkomst geen beslissing van de gemeenteraad/OCMW raad werd genomen, dient de toetreding geregulariseerd te worden.
De gepaste middelen zijn voorzien op: MJP001915 - AR 6150000/BC 0113.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de toetreding van de gemeente Overijse tot Digitaal Archief Vlaanderen (DAV) en intekening op de E-depot archiefoplossing goed.
Op 25 april 2023 keurde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) goed. Hierin werden een aantal voorrangsregels voor de inschrijvingen beschreven, waarbij we in het reglement het volgende lezen:
Bij de toewijzing van vrije plaatsen worden er voorrangsregels gehanteerd gedurende de eerste week na de start van een inschrijfperiode. Hieronder de voorrangsregels in afnemende volgorde van belang:
Op woensdagnamiddag en schoolvrije dagen:
Tijdens schoolvakanties (exclusief paasvakantie en eerste 6 weken zomervakantie):
Inschrijvingen na de voorrangsperiode worden toegekend volgens het resterende aantal beschikbare plaatsen.
Deze voorrangsregels worden in de praktijk niet correct toegepast omwille van administratieve en digitale moeilijkheden hierbij. Om de huidige voorrangsregels correct toe te passen zijn er 2 mogelijkheden:
Het alternatief is om de voorrangsregels aan te passen.
Doordat deze voorrangsregels opnieuw onder de loep moesten worden genomen, werd er van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook andere onderdelen van het reglement in vraag te stellen en te actualiseren. Volgende onderdelen werden gewijzigd:
Er werden geen andere onderdelen in het reglement gewijzigd.
De verschillende onderdelen die werden aangepast in het huishoudelijk reglement van IBO worden hieronder gemotiveerd.
Op woensdagnamiddag en schoolvrije dagen:
Tijdens schoolvakanties (exclusief paasvakantie en eerste 6 weken zomervakantie):
Inschrijvingen na de voorrangsperiode worden toegekend volgens het resterende aantal beschikbare plaatsen.
In de praktijk wordt de toepassing van deze voorrangsregels opgevolgd door met verschillende inschrijvingsmomenten te werken.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad heft het huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO) van 25 april 2023 op.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) Overijse als volgt goed:
Huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Opvang Overijse
Toepassing vanaf 1 juli 2024
1. Algemeen
1.1 De organisator
De gemeente Overijse is de organisator van het Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO). Het college van burgemeester en schepenen vergadert wekelijks en is belast met het dagelijks bestuur. De gemeenteraad die maandelijks samenkomt heeft een goedkeurende bevoegdheid.
Gemeentebestuur Overijse
Ondernemingsnummer BE 0207.512.001
De Vuurmolen, Begijnhof 17, 3090 Overijse
www.overijse.be
1.2 Contactgegevens en openingstijden
Het IBO is onderdeel van de dienst kinderopvang en opvoedingsondersteuning binnen de afdeling Zorg. De dagelijkse leiding is in handen van de verantwoordelijke buitenschoolse activiteiten. Deze leidinggevende houdt een overzicht over de activiteiten, heeft de operationele leiding over het team van kinderbegeleiders/deskundige pedagoog en onderhoudt het contact met ouders en partners. De deskundige pedagoog volgt de pedagogische kwaliteit op. IBO Overijse is een officiële 'kleuteropvang met kwaliteitslabel'.
Email: ibo@overijse.be / Telefoon. 02 687 51 56 (maandag t.e.m. donderdag tussen 8-12u en 14-16u, vrijdag tussen 8-12u).
Als je de verantwoordelijke of pedagoog persoonlijk wil spreken, maak je best een afspraak.
Het adres van de opvanglocatie is:
Vrijetijdscentrum Kamp Kwadraat
Nijvelsebaan 190, 3090 Overijse
Gsm. 0471 24 01 73 (enkel tijdens de opvang)
Een noodgeval of iets dringend te melden? Bel op het nr. 02 687 51 56 of 0496 64 22 12 (enkel tijdens de opvang).
Het IBO biedt opvang:
Het IBO is gesloten:
Meer informatie vind je terug op https://www.overijse.be/ibo.
Alle communicatie verloopt in het Nederlands.
1.3 Kind en Gezin
Het IBO is sinds 2014 erkend door Kind en Gezin/Agentschap Opgroeien en voldoet aan alle wettelijke voorwaarden. Het IBO is een erkende kleuteropvang met kwaliteitslabel.
Kind en Gezin/Agentschap Opgroeien
Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel
Telefoonnummer Kind en Gezin-Lijn: 078 150 100
Via het contactformulier op de website van Kind en Gezin: http://www.kindengezin.be/formulieren/contact.jsp
1.4 Missie en visie
Het IBO van het lokaal bestuur Overijse wil bijdragen aan een positief gezinsbeleid. Een kwaliteitsvolle kinderopvang is in onze huidige maatschappij heel belangrijk voor elk gezin met kinderen.
Het IBO wil een warme en persoonlijke omgeving creëren waar kinderen hun vrije tijd willen doorbrengen. Het aanbod van vrije en geleide activiteiten sluit aan bij de leefwereld van de kinderen. We stimuleren de ontwikkeling en zelfredzaamheid van kinderen en geven hen de vrijheid om hun vrije tijd samen met hun vrienden zelf vorm te geven.
We zorgen voor een ongedwongen veilige omgeving die uitnodigt om intens te spelen, te experimenteren, te rollebollen, te ravotten en gek te doen. De nadruk ligt op samen-buiten-spelen.
1.5 Doelgroep
Alle schoolgaande kinderen van het kleuter- en lager onderwijs (2,5 tot 12 jaar) zijn welkom op het IBO. Let op, enkel de jongste kindjes die al gestart zijn in de instapklas en zindelijk zijn, staan we toe. Het IBO biedt opvang voor alle kinderen die dat wensen en discrimineert niemand op basis van cultuur, afkomst, nationaliteit, geslacht of geloof. Voor een kind met een zorgbehoefte wordt er een gesprek ingepland met de verantwoordelijke en pedagoog. Na het gesprek wordt er bepaald of het IBO de kwaliteitsvolle opvang voor het kind kan opnemen. De voertaal binnen het IBO is het Nederlands.
2. Beleid
2.1 De aangeboden kinderopvang
Zorgbehoefte, speciale noden, allergieën, … onze verantwoordelijke en de pedagoog bekijken graag samen met jou hoe we je kind een leuke en zorgeloze tijd kunnen bezorgen in het IBO. Spreekt je kind nog niet vlot Nederlands? We hebben een visuele dagstructuur en een pictogrammenboekje om snel de weg te vinden in het IBO. Voor kinderen die nood hebben aan een middagdutje is er een slaapruimte ingericht op maat van de allerkleinsten. De ouders kunnen een kindfiche invullen zodat we de noden van onze kleuters in kaart kunnen brengen.
Minstens twee keer per maand komt het team van kinderbegeleiders samen om situaties in de opvang te bespreken. We volgen op of je kind zich goed voelt in het IBO. Het dagelijkse logboek speelt een belangrijke rol in de communicatie (tussen medewerkers) en in onze specifieke aandacht voor de noden van je kind.
2.2 Pedagogisch beleid
Het IBO is ervan overtuigd dat er een held zit in elk kind. Kinderen dienen de kans te krijgen om hun talenten te ontdekken en zich verder te ontplooien. Bij het IBO krijgen kinderen alle bagage mee om met het talent aan de slag te gaan. Muzisch, culinair, avontuurlijk, sportief, creatief, ... noem maar op. Het komt allemaal aan bod tijdens de activiteiten die ons team van kinderbegeleiders voorbereidt. Tijdens vakanties hoort daar ook een dagelijks toneel bij voor en met onze kinderen en een spannend verhaal aan de poppenkast. Er wordt ook regelmatig voorgelezen.
Opvang in grote groepen wordt vermeden. De kinderen worden opgedeeld in verschillende leeftijdsgroepen. We werken ook regelmatig met leeftijdsgemengde groepen en een open spelaanbod omdat dit de sociale ontplooiing en zelfredzaamheid van de kinderen ten goede komt. Op woensdagnamiddag krijgen kinderen de kans om hun huiswerk te maken indien zij dit wensen. Het IBO voorziet echter geen huiswerkbegeleiding.
Naast de binnenruimte die ingedeeld is in verschillende speelhoeken met huisregels, beschikt het IBO over een gigantisch grasterrein met een boomgaard, bouwhoek, blotevoetenpad en een feeërieke boomhut. De zandspeeltuin met klimrek garandeert uren spelplezier. De natuur speelt een heel centrale rol in onze werking.
Buiten spelen is een evidentie! Gezonde buitenlucht combineren we met een gezonde snack. Kinderen nemen hun eigen lunchpakket mee van thuis. We voorzien minimaal één keer per week fruit als vieruurtje. Kinderen worden aangemoedigd om water te drinken. Het vieruurtje en het water zit in de opvangprijs inbegrepen (schoolvrije dagen en vakanties).
Elk jaar neemt het IBO deel aan de week tegen pesten en ondertekenen de kinderen een charter. Daarnaast wordt aan de hand van een toneel jaarlijks de no-blame methode uitgelegd aan de kinderen. De kinderbegeleiders zijn geschoold in de no-blame aanpak waarin getracht wordt om in groep en zonder beschuldigingen pestgedrag aan te pakken, en beter nog, te voorkomen.
De kinderbegeleiders volgen ook jaarlijkse vormingen om zo de vinger aan de pols te houden en onze werking verder te ontwikkelen. Dat kan gaan van levensreddend handelen tot avontuurlijk buitenspelen of inclusieve opvang. In het team wordt naar collegialiteit gestreefd. Er wordt respectvol omgegaan met de eigen mening van de teamleden en er is aandacht voor ieders welbevinden, betrokkenheid en zorg voor elkaar.
Als ouder kan je vooraf samen met je kind(eren) kennismaken met de opvang. Je wordt geïnformeerd en rondgeleid door de verantwoordelijke en/of pedagoog die je laat kennismaken met de kinderbegeleiders.
Aan de hand van onze eigen emotiemeter en tevredenheidsladder peilen we regelmatig naar het welbevinden van de kinderen en hoe ze zich voelen in het IBO. Het IBO wil immers dat elk kind zijn vrije tijd hier graag doorbrengt.
Kinderen en ouders worden regelmatig betrokken bij de samenstelling van ons aanbod. Eénmaal per jaar krijgen ouders inspraak via een tevredenheidspeiling, maar ook elk informeel moment wordt aangegrepen om een praatje te maken en informatie uit te wisselen.
Voor onze kinderen tussen 10 en 12 jaar doen we nog een extra inspanning. Tweejaarlijks organiseert het IBO een slaappartij speciaal voor hen. Zij hebben ook hun eigen clubhuis dat ze samen met de begeleiders inrichten. Afspraken worden samen met hen opgemaakt. De kinderen kunnen ook met hun ideeën terecht bij onze begeleiding en via onze meldbus. Aan de hand van verschillende evaluatiespelletjes op maat van elke leeftijd peilen we regelmatig naar hun reacties tijdens activiteiten.
Tijdens de openingsuren heb je als ouder toegang tot alle lokalen waar de kinderen kunnen verblijven.
Het IBO streeft naar een goede en nauwe samenwerking met andere partners binnen de gemeente. We denken hierbij aan scholen, de bibliotheek, de cultuurcentra, het zwembad, ...
Het IBO neemt actief deel aan het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) en verschillende werkgroepen van het Huis van het Kind Druivenstreek. Het IBO is lid van het steunpunt Kinderopvang van VVSG. Tijdens de paas- en zomervakantie engageert de IBO-werking zich voor de opvang van de instappers van de gemeentelijke speelpleinwerking.
2.3 Registratie en inschrijving (opnamebeleid)
Registreer je kind eenmalig voor de start van het eerste opvangmoment via het formulier in de webwinkel of op afspraak met de verantwoordelijke.
Het formulier omvat volgende gegevens:
Voor elk kind hebben we ook een schriftelijke overeenkomst tussen de ouders en de organisator nodig. Deze overeenkomst moet ondertekend worden door beide ouders.
Is de registratie (formulier en schriftelijke overeenkomst) niet in orde, dan kunnen we de opvang van je kind/gezin weigeren.
Wijzigingen in verband met persoonlijke gegevens dienen steeds zo snel mogelijk doorgegeven te worden via je profiel in de webwinkel.
Schrijf voor elk kind en elk gewenst opvangmoment in via de webwinkel van de gemeente Overijse. Dit kan zolang de maximumcapaciteit niet overschreden wordt. Wanneer de vraag groter is dan het aanbod, is er een wachtlijst.
Tijdens de paasvakantie en de eerste zes weken van de zomervakantie gaat de gemeentelijke speelpleinwerking van start. De IBO-begeleiders worden ingeschakeld voor de opvang van de instappers in het kleuterlokaal van het IBO.
Inschrijven is ten alle tijden verplicht. Inschrijving kan tot 10 dagen voor de start van een opvangperiode.
Daarnaast hanteren we volgende inschrijvingsvoorwaarden:
- Opvang op woensdagnamiddag.
- Opvang tijdens pedagogische studiedagen.
- Opvang tijdens de paasvakantie en eerste zes weken van de zomervakantie.
- Opvang tijdens alle andere schoolvakanties.
Bij de toewijzing van vrije plaatsen worden er voorrangsregels gehanteerd gedurende de eerste week na de start van een inschrijfperiode. Hieronder de voorrangsregels in afnemende volgorde van belang.
Op woensdagnamiddag en schoolvrije dagen:
Tijdens schoolvakanties (exclusief paasvakantie en eerste 6 weken zomervakantie):
Inschrijvingen na de voorrangsperiode worden toegekend volgens het resterende aantal beschikbare plaatsen.
Annuleren
Inschrijvingen annuleer je via de webwinkel (www.overijse.be/webwinkel) of bij de verantwoordelijke via 02 687 51 56 of ibo@overijse.be
Inschrijvingen kunnen kosteloos geannuleerd worden:
Bij een afwezigheid of laattijdige annulatie betaalt de verschuldigde de volledige dagprijs/per kind. Een afwezigheid of laattijdige annulatie is niet wenselijk aangezien er in geval van een wachtlijst kinderen niet verder geholpen kunnen worden. Indien dit zich regelmatig voordoet, worden ouders uitgenodigd voor een overleg met de verantwoordelijke.
Breng- en haalmoment
De ouders zijn verplicht hun kinderen te begeleiden tot in het lokaal van de opvang, hen aan te melden en de aanwezigheidslijst te ondertekenen. Er wordt gevraagd dat de ouders hiervoor de nodige tijd voorzien. Deze momenten zijn cruciaal voor de goede communicatie en samenwerking tussen ouders en het IBO.
Afhalen na sluitingstijd
Kan je je kind niet afhalen voor sluitingstijd? En kan je niemand contacteren om jouw kind voor jou op te halen? Verwittig de kinderopvang telefonisch (0496 64 22 12). Bij laattijdig afhalen wordt er een forfaitair bedrag aangerekend. Als er geen gevolg wordt gegeven aan het systematisch laattijdig afhalen, kan dit leiden tot een beëindigen van de opvang.
Personen die je kind kunnen afhalen
Via het profiel in de webwinkel (www.overijse.be/webwinkel) kunnen ouders andere personen toestemming geven om hun kinderen af te mogen halen. Zo kunnen ze ook hun kinderen toestemming geven om alleen naar huis, muziekschool, ... te gaan. Jouw kind is verzekerd voor lichamelijke ongevallen op de kortste weg van en naar de opvanglocatie. Je kan enkel gebruik maken van deze verzekering als jouw kind de kortste weg volgt, anders komt de verzekering niet tussen voor eventuele vergoedingen.
Verandert het ouderlijk gezag, het verblijfsrecht of het bezoekrecht? Pas dit zo snel mogelijk aan online via de webwinkel.
Je kind kan niet in de opvang terecht als het ziek is. Een ziek kind heeft extra zorgen nodig die het niet kan krijgen in de opvang en het kan ook andere kinderen ziek maken.
De verantwoordelijke of kinderbegeleider belt je op wanneer je kind tijdens de dag ziek wordt. Samen maken jullie afspraken over de zorg van jouw kind. Soms moet je jouw kind zo snel mogelijk ophalen. Deze dag wordt aangerekend als een aanwezigheidsdag voor de uren waarop je kind effectief in de opvang aanwezig was. In geval van nood bellen we onmiddellijk een arts of de hulpdiensten. Ouders worden onmiddellijk verwittigd.
Bij een ongeval volgen we dezelfde procedure. Je betaalt alle kosten voor medische hulp die de kinderopvang maakt, behalve bij een ongeval.
Geef medicatie (siroop, zetpillen, oor- en neusdruppels, zalf, aerosol, pufjes, andere pilletjes) zoveel mogelijk thuis. Vraag je arts om medicatie voor te schrijven die je zelf ‘s morgens en ’s avonds kan toedienen. De opvang geeft enkel medicatie als het echt nodig en haalbaar is. Meld altijd als je kind medicatie krijgt.
Moeten de kinderbegeleiders toch medicatie geven in de opvang, dan volgen ze de meest actuele richtlijnen van Kind en Gezin/Agentschap Opgroeien. Op de verpakking van de medicatie wordt duidelijk het volgende vermeld: naam van de medicatie, de arts en de apotheker, naam van het kind, datum van aflevering en vervaldatum, dosering en wijze van toediening en bewaring, einddatum en duur van de behandeling.
In geval van een nucleair incident is het onmiddellijk toedienen van jodium aan kinderen belangrijk. Daarom heeft het IBO een voorraad stabiele jodiumtabletten in huis. In het belang van het kind zal de opvang het advies van het federaal crisiscentrum volgen. Wanneer nodig zal de opvang stabiele jodium aan de kinderen toedienen. Je geeft daarvoor toestemming in de inlichtingenfiche. Als de opvang jodium toedient aan je kind, word je daarvan onmiddellijk op de hoogte gebracht. Waarschuw de opvang schriftelijk en mondeling als je zelf jodium gaf aan je kind of als we je kind geen jodiumtablet mogen geven.
Het IBO zorgt voor een veilige opvang. Met een risicoanalyse schat het IBO risico’s in en probeert deze te voorkomen en weg te werken. De kinderopvang volgt de regels over onder meer brandveiligheid, veilige speeltoestellen en -terreinen. Het IBO beschikt over handvaten en procedures, waaronder de procedure over crisis, klachten en grensoverschrijdend gedrag.
De deur naar de parking kan enkel geopend worden met een drukknop op ooghoogte van de ouder. Het is belangrijk dat iedereen deze deur altijd gesloten houdt.
De verplaatsingen naar uitstappen en van de school naar de opvanglocatie op woensdagnamiddag gebeuren op een veilige wijze en onder gepaste begeleiding. De begeleiders van het IBO zijn in het bezit van een EHBO-attest en attest brandbestrijding.
3. Prijs
De informatie over de prijzen, verminderd tarief, kansentarief, extra kosten, betalingsvoorwaarden en fiscaal attesten staan in het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) en speelpleinwerking.
4. Recht van het gezin
Ouders zijn belangrijke partners voor een kwaliteitsvolle en pedagogisch onderbouwde opvang in het IBO. Zij worden erkend in hun ouderrol en er wordt op een respectvolle manier omgegaan met hun visie op opvoeding, ongeacht hun geloof, afkomst, taal, ... Dit is de basis voor een vertrouwensband die ontstaat tussen ouders en de begeleiders.
De dienst kinderopvang staat altijd open voor een gesprek waar transparantie en duidelijkheid centraal staan. Daarom geven we:
Met elke ouder is er een:
Wij informeren je graag over de opvang van jouw kind, door:
We willen weten of je tevreden bent over onze opvang. Daarom vragen we je jaarlijks een vragenlijst in te vullen. Als we jouw verwachtingen, opmerkingen en voorstellen kennen, kunnen wij onze werking verbeteren.
De ouders hebben tijdens de openingsuren van het IBO toegang tot alle lokalen waar de kinderen kunnen verblijven.
Bespreek bedenkingen, opmerkingen of klachten eerst met de kinderbegeleiders, pedagogisch deskundige of verantwoordelijke. Samen zoeken we naar een oplossing. Ben je niet tevreden met de oplossing, dan kan je klacht indienen via ibo@overijse.be. Elke klacht registeren, behandelen en beantwoorden we discreet.
Ben je niet tevreden over hoe we je vraag of klacht behandelen?
Meld het aan de Klachtendienst van Kind en Gezin
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel
E-mail: klachtendienst@kindengezin.be
Telefoonnummer klachtendienst: 02 533 14 14.
Ben je niet tevreden over hoe we je klacht over de overeenkomst of over de afrekening behandelen?
Meld het aan de Federale Consumentenombudsdienst.
E-mail: contact@consumentenombudsdienst.be
Een klacht indienen kan ook rechtstreeks op hun site via deze link https://www.consumentenombudsdienst.be/nl/klachtenformulier
Ben je niet tevreden over de manier waarop wij je persoonsgegevens bijhouden of verwerken?
Meld het aan de VTC (Vlaamse Toezichtcommissie) bevoegd voor het behandelen van klachten.
https://overheid.vlaanderen.be/vlaamse-toezichtcommissie)
Ben je niet tevreden over hoe we je vraag of klacht over de veiligheid of de kwaliteit van de voeding behandelen?
Dan kan je terecht bij het Meldpunt FAVV
Bij de inschrijving en tijdens de opvang heeft het IBO informatie nodig over jou en je kind. Je hebt toegang tot deze informatie via je profiel in de webwinkel www.overijse.be/webwinkel. Het IBO waarborgt de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van deze informatie. Zowel onze verantwoordelijke, pedagoog en de kinderbegeleiders leggen voldoende discretie aan de dag over de familiale en medische situatie van gezinnen. De persoonsgegevens van de kinderen en de gezinnen worden gebruikt in het kader van de klantenadministratie, de facturatie, het ontwikkelen van het kinderopvangbeleid van de organisator, het opstellen en versturen van fiscale attesten naar Belcotax-on-web en de naleving van de vergunnings- en subsidievoorwaarden voor kinderopvang. De verwerking van gegevens gebeurt conform de huidige privacywetgeving.
In de kinderopvang kunnen foto’s of video’s worden genomen van de kinderen. Deze foto’s kunnen we uithangen, publiceren of op de website plaatsen. Wij vragen je toestemming voor gebruik van deze beelden via de schriftelijke overeenkomst.
5. Andere documenten
Tijdens de buitenschoolse kinderopvang zijn de deelnemers (kinderen) verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen tijdens de activiteiten en op de weg van en naar de activiteit.
De ouders, voogden en toezichthouders van de minderjarige deelnemers, voor zover zij er burgerlijk aansprakelijk voor zijn, zijn verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid tijdens de activiteit maar niet op de weg van en naar de activiteit.
Een aangifte van schade of ongeval moet steeds binnen de 24u na het ongeval bij de verantwoordelijke gebeuren. Wij brengen vervolgens de verzekeringsmaatschappij op de hoogte. De polis kan worden ingezien bij de verantwoordelijke.
De kosten voor opzettelijke vernieling van materiaal is voor rekening van de ouders. Het lokaal bestuur kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor verlies, diefstal of beschadiging van persoonlijke voorwerpen van het kind. Het wordt afgeraden om speelgoed mee te brengen naar de buitenschoolse kinderopvang. GSM, IPad, mp3-spelers, ... worden niet toegelaten. Het IBO is niet aansprakelijk voor verlies en diefstal.
Voor elk opgevangen kind wordt er online een dossier aangemaakt. Wij vragen je toestemming om de persoonlijke gegevens van je dossier te verwerken in het kader van het naleven van de erkenningsvoorwaarden van Kind en Gezin. Wij garanderen een zorgvuldige omgang met de persoonsgegevens.
Deze gegevens kunnen op elk moment geraadpleegd worden door:
Het IBO voorziet een digitaal aanwezigheidsregister. Daarin staat voor elk kind het exacte uur van aankomst en vertrek per dag. Je bevestigt elke aanwezigheid ter plekke aan de hand van een fysieke in/uitschrijflijst en via het betalen van de factuur. Ga je niet akkoord met de geregistreerde aanwezigheden, dan kan je dit melden aan de verantwoordelijke binnen de 2 weken volgend op de facturatiedatum.
6. Wijziging in het huishoudelijk reglement en opzegmodaliteiten
Elke wijziging in jouw nadeel, zoals bijvoorbeeld een aanpassing van het prijsbeleid, laten we je minstens 2 maanden voor de wijziging ingaat schriftelijk weten. In dit geval heb je het recht om de schriftelijke overeenkomst zonder enige schade- of opzeggingsvergoeding op te zeggen, op voorwaarde dat je dit doet binnen de 2 maanden nadat je op de hoogte gebracht werd.
7. Maatregelen bij weigering van betaling
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor het betwiste gedeelte. De inning van het niet-betwiste gedeelte van opeisbare fiscale vorderingen zal gebeuren overeenkomstig artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Indien er een openstaande schuld is, zal het IBO of de financiële dienst van het gemeentebestuur Overijse contact opnemen met het gezin om deze hier attent op te maken. Het gezin wordt in deze fase ingelicht over het gebruik van kansentarief en de mogelijkheid tot aflossing op termijn. Vervolgens verstuurt de financiële dienst een aanmaning. Indien er geen inlossing van de schuld gebeurde na de eerste aanmaning, zal de financiële dienst een ingebrekestelling versturen. Als na deze ingebrekestelling de schulden niet worden vereffend, wordt het dossier overgedragen aan de deurwaarder. De bijkomende kosten zijn ten laste van het gezin.
Bij openstaande schulden kan het college van burgemeester en schepenen op ieder moment overgaan tot een weigering van het gezin voor buitenschoolse opvang tot alle openstaande schulden worden betaald. Deze beslissing wordt met een aangetekend schrijven aan de familie kenbaar gemaakt. De administratieve kosten gepaard gaande met dit aangetekend schrijven worden door gefactureerd. Ook kan het fiscaal attest voor de openstaande schuld niet worden afgeleverd.
Wanneer de domiciliëring geweigerd wordt door de financiële instelling dient de rekening onmiddellijk te worden vereffend via overschrijving.
Indien er sprake is van een foute facturatie, dan kan je dit melden aan de IBO-verantwoordelijke binnen de 2 weken volgend op de facturatiedatum. De eventuele fouten in de facturatie worden geregulariseerd op de volgende factuur of gecrediteerd. De regels over wanneer de prijs van de opvang verandert, staan in de schriftelijke overeenkomst.
8. Tot slot
Dit huishoudelijk reglement is goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 april 2024 en treedt in werking op 1 juli 2024. Het werd opgesteld volgens de op dat moment geldende regelgeving en richtlijnen van Kind en Gezin/Agentschap Opgroeien. Het vervangt het voorgaand huishoudelijk reglement van IBO Overijse. Dit reglement kan altijd door de gemeenteraad worden aangepast of gewijzigd.
Op 25 april 2023 keurde de gemeenteraad het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) en speelpleinwerking goed. Door enkele aanpassingen in het huishoudelijke reglement van IBO die ook een gevolg hebben op het retributiereglement, waaronder de aanpassing van de kosteloze annuleringstermijn, dient het retributiereglement te worden herzien. Dit is tevens de gelegenheid om enkele andere zaken uit het reglement te actualiseren.
Volgende zaken kennen een herziening:
De verschillende onderdelen die werden aangepast in het retributiereglement van IBO worden hieronder gemotiveerd:
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het retributiereglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) Overijse als volgt goed:
Artikel 1: opheffing
De beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2023 houdende goedkeuring van het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO) en speelpleinwerking wordt opgeheven.
Artikel 2: definities
In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de volgende betekenis:
Artikel 3: tarieven
Tarieven voor de diensten die door het IBO en de speelpleinwerking verleend worden, worden als volgt vastgesteld:
3.1 IBO op woensdagnamiddag per kind tussen 2,5 en 12 jaar oud:
3.2 Speelpleinwerking tijdens de paasvakantie en eerste 6 weken van de zomervakantie, per dag:
Basistarief Overijsenaar:
  |
Speelpleinwerking |
 Instappers |
 Eerste kind: |
 8 euro |
 13 euro |
 Tweede kind: |
 7 euro |
 12 euro |
 Vanaf derde kind: |
 6 euro |
 11 euro |
 Basistarief niet-Overijsenaar:     
  |
Speelpleinwerking |
 Instappers |
 Eerste kind: |
 10 euro |
 13 euro |
 Tweede kind: |
 9 euro |
 12 euro |
 Vanaf derde kind: |
 8 euro |
 11 euro |
3.3 IBO tijdens alle andere schoolvakanties en pedagogische studiedagen per kind tussen 2,5 en 12 jaar oud:
Kinderen dienen vóór 9 uur aanwezig te zijn bij het IBO (Initiatief Buitenschoolse Opvang). Deze regel is van kracht tijdens schoolvakanties en pedagogische studiedagen en dit voor een soepele overgang naar de opvangactiviteiten te waarborgen. Er wordt met aandrang gevraagd de kinderen pas vanaf 16u op te halen zodat de activiteiten niet worden verstoord en de pedagogische kwaliteit van de werking kan worden gegarandeerd.
3.4 Overige tarieven bij het IBO en de speelpleinwerking:
3.4.1 Het IBO busvervoer op woensdagnamiddag van de school naar de opvanglocatie: 2 euro per kind per rit.
3.4.2 Voor bepaalde uitstappen is er een retributie verschuldigd, met name de kostprijs van de uitstap.
3.4.3 Bij een afwezigheid of annulering bij het IBO of speelpleinen, betaalt de retributieschuldige bij het IBO en speelpleinen de volledige dagprijs/per kind.
3.4.4 Er wordt een forfaitair bedrag aangerekend voor kinderen die opgevangen worden voor openingstijd of na sluitingstijd: 5 euro per kind per begonnen kwartier.
3.5 Verminderd tarief bij het IBO:
Als meerdere kinderen uit hetzelfde gezin gelijktijdig worden opgevangen in het IBO buiten de periode omschreven in 3.2, wordt er 25% korting verleend op de totale ouderbijdrage.
Het verminderd tarief is niet van toepassing op boetes en de retributie voor uitstappen.
In het kader van het puntenspaarsysteem van de UiTPAS Druivenstreek, zullen er conform het retributiereglement en de werking van de UiTPAS Druivenstreek tariefvoordelen kunnen worden toegekend.
3.6 Kansentarief:
Alle pashouders van een UiTPAS Druivenstreek met kansentarief betalen enkel het percentage van de deelnamegelden volgens de goedgekeurde solidaire kostenregeling in het geldende retributiereglement van de UiTPAS Druivenstreek.
3.7 Fiscaal attest:
De gemeente Overijse levert jaarlijks fiscale attesten af na betaling van alle kosten en dit voor kinderen tot 14 jaar die het vorige kalenderjaar gebruik hebben gemaakt van fiscaal aftrekbaar aanbod.
Artikel 4: Vrijstellingen
In afwijking van 3.4.3 kan kosteloos geannuleerd worden mits aan 1 van volgende voorwaarden voldaan wordt:
Artikel 5: Wijze van inning
De retributie dient betaald te worden binnen de 20 dagen na de ontvangst van de factuur.
Artikel 6: Maatregel bij weigering van betaling
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor het betwiste gedeelte. De inning van het niet-betwiste gedeelte van opeisbare fiscale vorderingen zal gebeuren overeenkomstig artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 7: Bekendmaking
Het retributiereglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 8: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2024.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Overijse-centrum werd vastgesteld door de kerkraad op 14 januari 2024 en ingediend bij het lokaal bestuur Overijse door het Centraal Kerkbestuur op 6 maart 2024.
De jaarrekening 2023 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+9.068,63 euro -22.689,99 euro -223,79 euro |
+221.742,15 euro -221.965,94 euro +223,79 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-13.845,15 euro +50.779,77 euro +17.453,71 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+54.388,33 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2023 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2023 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 17.453,71 euro.
Deze gemeentelijke tussenkomst voor het jaar 2023 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Overijse-centrum.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Jezus-Eik werd vastgesteld door de kerkraad op 29 januari 2024 en ingediend bij het lokaal bestuur Overijse door het Centraal Kerkbestuur op 6 maart 2024.
De jaarrekening 2023 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+1.577,10 euro -7.926,29 euro -0,00 euro |
0,00 euro 0,00 euro 0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-6.349,19 euro +3.460,42 euro +10.990,63 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+8.101,86 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2023 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2023 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 10.990,63 euro.
Deze gemeentelijke tussenkomst voor het jaar 2023 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Jezus-Eik.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek H. Maria Magdalena Eizer werd vastgesteld door de kerkraad op 24 januari 2024 en ingediend bij het lokaal bestuur Overijse door het Centraal Kerkbestuur op 6 maart 2024.
De jaarrekening 2023 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+2.450,62 euro -14.640,45 euro 0,00 euro |
0,00 euro 0,00 euro 0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-12.189,83 euro +18.597,12 euro +10.243,82 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+16.651,11 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2023 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2023 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 10.243,82 euro.
Deze gemeentelijke tussenkomst voor het jaar 2023 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek H. Maria Magdalena Eizer.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Michiel Terlanen werd vastgesteld door de kerkraad op 21 februari 2024 en ingediend bij het lokaal bestuur Overijse door het Centraal Kerkbestuur op 6 maart 2024.
De jaarrekening 2023 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten:
uitgaven: overboekingen: |
+22.995,26 euro
-14.543,63 euro 0,00 euro |
+34.238,16 euro
-34.238,16 euro 0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage |
+8.451,63 euro +55.696,29 euro 0,00 euro |
0,00 euro 0,00 euro 0,00 euro |
= overschot/tekort |
+64.147,92 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2023 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2023 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Er is geen gemeentelijke tussenkomst voor het jaar 2023 voorzien in de meerjarenplanning.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Michiel Terlanen.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Bernardus Tombeek werd vastgesteld door de kerkraad op 11 januari 2024 en ingediend bij het lokaal bestuur Overijse door het Centraal kerkbestuur op 6 maart 2024.
De jaarrekening 2023 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+5.465,55 euro -12.614,03 euro 0,00 euro |
0,00 euro 0,00 euro 0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-7.148,48 euro +9.095,40 euro +5.041,89 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+6.988,81 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2023 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2023 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 5.041,89 euro.
Deze tussenkomst voor het jaar 2023 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Bernardus Tombeek.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Joost Maleizen werd vastgesteld door de kerkraad op 25 januari 2024 en ingediend bij het lokaal bestuur Overijse door het Centraal Kerkbestuur op 6 maart 2024.
De jaarrekening 2023 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+2.535,07 euro -19.188,54 euro 0,00 euro |
0,00 euro 0,00 euro 0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-16.653,47 euro +10.618,40 euro +18.777,07 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+12.742,00 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2023 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2023 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 18.777,07 euro.
Deze tussenkomst voor het jaar 2023 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Joost Maleizen.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De voortgangsrapportering bevat overeenkomstig artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering minstens volgende elementen:
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar bevat overeenkomstig artikel 5 van het ministerieel besluit minstens volgende elementen:
1. een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1;
2. een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2.
Naast de weergave van de financiële gevolgen van het gevoerde beleid heeft deze rapportering tevens een evaluatiefunctie met betrekking tot de inhoud van het gevoerde beleid.
Het komt aan de gemeenteraad toe kennis te nemen van de voortgangsrapportering.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het voortgangsrapport over het 2e semester van 2023 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW zoals bepaald in artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Elk jaar, vóór 30 juni, wordt de jaarrekening van het voorgaande boekjaar vastgesteld. De jaarrekening geeft het beleid weer dat gedurende het boekjaar werd gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt. Daarnaast geeft de jaarrekening een zicht op de financiële gevolgen van het gevoerde beleid.
De jaarrekening heeft een drievoudige functie:
De jaarrekening is grotendeels identiek opgebouwd als de beleidsrapporten van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
Het budgettair resultaat van het boekjaar 2023 bedraagt 3.348.116 euro. Dit budgettair resultaat is veel positiever dan het meerjarenplan (-7.457.964 euro) om volgende redenen:
Het beschikbaar budgettair resultaat 2023 (= inclusief resultaten vorige boekjaren) bedraagt 20.213.956 euro.
De jaarrekening 2023 sluit af met een positieve autofinancieringsmarge van 10.920.495 euro.
De algemene boekhouding 2023 eindigt met een balanstotaal van 215.183.887 euro en een overschot van het boekjaar van 3.807.972 euro.
Het komt aan de gemeenteraad toe om het deel van de gemeente in de jaarrekening vast te stellen en het deel van het OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed te keuren. Daardoor is het rapport in zijn geheel definitief vastgesteld.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het deel van de gemeente in bijgevoegde jaarrekening 2023 van lokaal bestuur Overijse vast.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het deel van het OCMW in bijgevoegde jaarrekening 2023 van lokaal bestuur Overijse goed. Daarmee is het rapport in zijn geheel definitief vastgesteld.
Artikel 3
Onderhavig besluit is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht.
Vervolgens verklaart de voorzitter de vergadering voor gesloten.
Namens de gemeenteraad