Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 23/04/2024 - 20:30

Goedkeuring van het huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO) Overijse

Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
Inge Lenseclaes, burgemeester
Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, schepenen
Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, gemeenteraadsleden
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Stefan Vanderlinden, Brigitte Braeckelaere, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, §3
Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 388 en volgende, 396 en volgende en 401 tot en met 412
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten
  • Bovenlokaal Cultuurdecreet van 15 juni 2018
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2018 houdende de uitvoering van het Bovenlokaal Cultuurdecreet van 15 juni 2018
  • Besluit van de Vlaamse Regering, Vlaams Ministerie van cultuur, jeugd, sport en media van 16 december 2019 houdende de goedkeuring van de oprichting van de intergemeentelijke projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020 tot toekenning van een kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang
  • Beslissing van de gemeenteraad van 2 juli 2019 houdende de goedkeuring van de oprichting van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek met de lokale besturen Bertem, Hoeilaart, Huldenberg, Overijse en Tervuren
  • Beslissing van de gemeenteraad van 11 augustus 2020 houdende de goedkeuring van criteria solidaire kostendeling, de doelgroepcriteria en het aanbod in het kader van de implementatie van de UiTPAS met de projectvereniging IGS Vrijetijdsregio Druivenstreek
  • Beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2021 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) Overijse
  • Beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2021 houdende de vaststelling van het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) en speelpleinwerking
  • Beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2021 houdende de goedkeuring van het retributiereglement en de werking van de UiTPAS Druivenstreek
  • Beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2023 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO) Overijse
  • Beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2023 houdende de vaststelling van het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) en speelpleinwerking
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2024 houdende de voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO) Overijse
Feiten

Op 25 april 2023 keurde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) goed. Hierin werden een aantal voorrangsregels voor de inschrijvingen beschreven, waarbij we in het reglement het volgende lezen: 

Bij de toewijzing van vrije plaatsen worden er voorrangsregels gehanteerd gedurende de eerste week na de start van een inschrijfperiode. Hieronder de voorrangsregels in afnemende volgorde van belang:

Op woensdagnamiddag en schoolvrije dagen:

    • kleuters schoolgaand in Overijse;
    • lagere schoolkinderen die broers of zussen hebben jonger dan 6 jaar die in aanmerking komen;
    • lagere schoolkinderen schoolgaand in Overijse;
    • volgens volgorde van inschrijving rekening houdend met voorgaande criteria.

Tijdens schoolvakanties (exclusief paasvakantie en eerste 6 weken zomervakantie):

    • kleuters schoolgaand in Overijse of wonend in Overijse;
    • lagere schoolkinderen die broers of zussen hebben jonger dan 6 jaar die in aanmerking komen;
    • lagere schoolkinderen schoolgaand of wonend in Overijse;
    • volgens volgorde van inschrijving rekening houdend met voorgaande criteria.

Inschrijvingen na de voorrangsperiode worden toegekend volgens het resterende aantal beschikbare plaatsen.

Deze voorrangsregels worden in de praktijk niet correct toegepast omwille van administratieve en digitale moeilijkheden hierbij. Om de huidige voorrangsregels correct toe te passen zijn er 2 mogelijkheden:

  • bij de 1ste optie worden er bij de inschrijvingen meer gegevens opgevraagd (bv. broers en zussen, school, ...) waarna iedereen voorlopig wordt ingeschreven en er nadien op basis van de criteria administratief een volgorde moet worden bepaald. De burgers ontvangen dan enkele dagen later, ofwel een bevestiging van inschrijving, ofwel krijgen zij door dat ze op de wachtlijst zijn gezet. De administratieve werklast die hier bij komt kijken is zeer groot en onmogelijk binnen de huidige formatie te ondervangen;
  • de 2de optie is de voorrangsregels toepassen door per voorrangsregel een inschrijfdatum vast te leggen: week 1 kunnen de kleuters uit Overijse inschrijven, week 2 kunnen de broers en zussen van de kleuters uit week 1 inschrijven, week 3 kunnen lagere school kinderen uit Overijse inschrijven, week 4 kunnen alle andere kinderen worden ingeschreven. Dit maakt de inschrijvingsperiode zeer lang en complex voor de burgers en ook hier komt extra administratief werk bij kijken. 

Het alternatief is om de voorrangsregels aan te passen. 

Doordat deze voorrangsregels opnieuw onder de loep moesten worden genomen, werd er van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook andere onderdelen van het reglement in vraag te stellen en te actualiseren. Volgende onderdelen werden gewijzigd:

  • annuleringstermijn;
  • contactgegevens;
  • aantal vormingen;
  • contact bij dringende opvangvraag;
  • aanleveringsmodaliteit van ziekteattest.

Er werden geen andere onderdelen in het reglement gewijzigd. 

Motivering

De verschillende onderdelen die werden aangepast in het huishoudelijk reglement van IBO worden hieronder gemotiveerd.

  • Voorrangsregels: de beperkte mogelijkheden om de huidige voorrangsregels toe te passen, brengen telkens meerdere nadelen met zich mee en dit zowel voor de burger (ofwel weet deze pas later of zijn/haar kind effectief is ingeschreven of de inschrijving wordt verspreid over 4 weken wat zeer lang is), als op administratief vlak, waarbij de werklast te groot is. Vandaar dat de voorrangsregels werden herbekeken. Hierbij werd rekening gehouden met verschillende criteria: duidelijkheid voor de burger, administratieve werklast, voorrang voor kleuters omwille van het kwaliteitslabel voor kleuteropvang en criteria uit het BOA-decreet (decreet buitenschoolse opvang en activiteiten) dat vanaf 1 januari 2026 in werking treedt. Ook werd er opgemerkt dat er op woensdagen en schoolvrije dagen doorgaans enkel kinderen die schoolgaand zijn in Overijse worden opgevangen. Het is dan ook geen meerwaarde om hier met een 3de categorie te werken en dus een opsplitsing te maken tussen kinderen die schoolgaand zijn in Overijse en kinderen die niet-schoolgaand zijn in Overijse. Daarnaast bleek het criterium broers en zussen onmogelijk te definiëren rekening houdend met verschillende achternamen, nieuw samengestelde gezinnen, verschillende domiciliëringsadressen, ... Rekening houdend met al deze criteria en argumenten, werden volgende voorrangsregels opgenomen in het aangepaste reglement:

Op woensdagnamiddag en schoolvrije dagen:

    1. kleuters;
    2. lagereschoolkinderen.

 Tijdens schoolvakanties (exclusief paasvakantie en eerste 6 weken zomervakantie):

    1. kleuters schoolgaand in Overijse of wonend in Overijse;
    2. lagereschoolkinderen schoolgaand of wonend in Overijse;
    3. alle kleuters en lagereschoolkinderen die niet onder de bovenste 2 categorieën vallen.

Inschrijvingen na de voorrangsperiode worden toegekend volgens het resterende aantal beschikbare plaatsen.

In de praktijk wordt de toepassing van deze voorrangsregels opgevolgd door met verschillende inschrijvingsmomenten te werken. 

  • Annuleringstermijn: doordat de vraag naar opvang bij IBO vaak groter is dan het aanbod moet er met een wachtlijst worden gewerkt. Momenteel kan er tot 5 dagen voor de opvangdag kosteloos geannuleerd worden, maar kan de wachtlijst niet altijd optimaal worden aangesproken doordat er zo laattijdig kosteloos kan worden geannuleerd. De periode om kosteloos te annuleren werd dan ook verlengd naar 14 dagen, waardoor er meer mensen van op de wachtlijst kunnen aangesproken worden en de capaciteit dus optimaal kan worden benut. 
  • Contactgegevens: er stond een telefoonnummer dat niet meer in gebruik is, dus dit werd verwijderd. 
  • Aantal vormingen: in het huidig reglement stond dat de kinderbegeleiders minstens 3 vormingen per jaar volgen. Doordat de kinderbegeleiders halftijds werken en er momenteel een tekort aan kinderbegeleiders is, kan een minimum van 3 vormingen per jaar niet altijd worden gegarandeerd. Uiteraard wordt hierop blijvend ingezet, maar het minimum aan aantal vormingen werd uit het reglement gehaald. 
  • Contact bij dringende opvangvraag: er was opgenomen dat er bij een dringende opvangvraag gebeld of gemaild kon worden met de verantwoordelijke. Dit schept echter verkeerde verwachtingen wanneer we al met een wachtlijst zitten. Wanneer er plaatsen vrijkomen, wordt de wachtlijst aangesproken wat de meest eerlijke en efficiënte aanpak is. De verantwoordelijke wordt niet geacht zelf te gaan inschatten welke opvangvraag dringender is. Deze zin werd dus uit het reglement gehaald. 
  • Aanleveringsmodaliteit van ziekteattest: hierover stond vermeld dat een ziekteattest binnen de 3 dagen moet worden aangeleverd, waaraan werd toegevoegd dat dit via mail op ibo@overijse.be mag worden aangeleverd.
Financiële aspecten

Geen.

Publieke stemming
Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1

De gemeenteraad heft het huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO) van 25 april 2023 op. 

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) Overijse als volgt goed:

Huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Opvang Overijse

Toepassing vanaf 1 juli 2024

1. Algemeen

1.1 De organisator

De gemeente Overijse is de organisator van het Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO). Het college van burgemeester en schepenen vergadert wekelijks en is belast met het dagelijks bestuur. De gemeenteraad die maandelijks samenkomt heeft een goedkeurende bevoegdheid.

Gemeentebestuur Overijse
Ondernemingsnummer BE 0207.512.001
De Vuurmolen, Begijnhof 17, 3090 Overijse
www.overijse.be

1.2 Contactgegevens en openingstijden

Het IBO is onderdeel van de dienst kinderopvang en opvoedingsondersteuning binnen de afdeling Zorg. De dagelijkse leiding is in handen van de verantwoordelijke buitenschoolse activiteiten. Deze leidinggevende houdt een overzicht over de activiteiten, heeft de operationele leiding over het team van kinderbegeleiders/deskundige pedagoog en onderhoudt het contact met ouders en partners. De deskundige pedagoog volgt de pedagogische kwaliteit op. IBO Overijse is een officiële 'kleuteropvang met kwaliteitslabel'.

Email: ibo@overijse.be / Telefoon. 02 687 51 56 (maandag t.e.m. donderdag tussen 8-12u en 14-16u, vrijdag tussen 8-12u).

Als je de verantwoordelijke of pedagoog persoonlijk wil spreken, maak je best een afspraak.

Het adres van de opvanglocatie is:

Vrijetijdscentrum Kamp Kwadraat
Nijvelsebaan 190, 3090 Overijse
Gsm. 0471 24 01 73 (enkel tijdens de opvang)

Een noodgeval of iets dringend te melden? Bel op het nr. 02 687 51 56 of 0496 64 22 12 (enkel tijdens de opvang).

Het IBO biedt opvang:

  • Tijdens het schooljaar op woensdagnamiddag vanaf het moment dat de kinderen onder hoede zijn van onze kinderbegeleiders (dit kan voor de sluiting van de school zijn) tot 18u.
  • Op schoolvrije dagen van alle basisscholen in Overijse van 7u30 tot 18u.
  • Tijdens schoolvakanties van het Nederlandstalig onderwijs van 7u30 tot 18u.

Het IBO is gesloten:

  • Tijdens het weekend.
  • Op (gemeentelijke) feestdagen.
  • Op verschillende brugdagen.

Meer informatie vind je terug op https://www.overijse.be/ibo.

Alle communicatie verloopt in het Nederlands.

1.3 Kind en Gezin

Het IBO is sinds 2014 erkend door Kind en Gezin/Agentschap Opgroeien en voldoet aan alle wettelijke voorwaarden. Het IBO is een erkende kleuteropvang met kwaliteitslabel.

Kind en Gezin/Agentschap Opgroeien
Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel
Telefoonnummer Kind en Gezin-Lijn: 078 150 100
Via het contactformulier op de website van Kind en Gezin: http://www.kindengezin.be/formulieren/contact.jsp

1.4 Missie en visie

Het IBO van het lokaal bestuur Overijse wil bijdragen aan een positief gezinsbeleid. Een kwaliteitsvolle kinderopvang is in onze huidige maatschappij heel belangrijk voor elk gezin met kinderen.

Het IBO wil een warme en persoonlijke omgeving creëren waar kinderen hun vrije tijd willen doorbrengen. Het aanbod van vrije en geleide activiteiten sluit aan bij de leefwereld van de kinderen. We stimuleren de ontwikkeling en zelfredzaamheid van kinderen en geven hen de vrijheid om hun vrije tijd samen met hun vrienden zelf vorm te geven.

We zorgen voor een ongedwongen veilige omgeving die uitnodigt om intens te spelen, te experimenteren, te rollebollen, te ravotten en gek te doen. De nadruk ligt op samen-buiten-spelen.

1.5 Doelgroep

Alle schoolgaande kinderen van het kleuter- en lager onderwijs (2,5 tot 12 jaar) zijn welkom op het IBO. Let op, enkel de jongste kindjes die al gestart zijn in de instapklas en zindelijk zijn, staan we toe. Het IBO biedt opvang voor alle kinderen die dat wensen en discrimineert niemand op basis van cultuur, afkomst, nationaliteit, geslacht of geloof. Voor een kind met een zorgbehoefte wordt er een gesprek ingepland met de verantwoordelijke en pedagoog. Na het gesprek wordt er bepaald of het IBO de kwaliteitsvolle opvang voor het kind kan opnemen. De voertaal binnen het IBO is het Nederlands.

2. Beleid

2.1 De aangeboden kinderopvang

Zorgbehoefte, speciale noden, allergieën, … onze verantwoordelijke en de pedagoog bekijken graag samen met jou hoe we je kind een leuke en zorgeloze tijd kunnen bezorgen in het IBO. Spreekt je kind nog niet vlot Nederlands? We hebben een visuele dagstructuur en een pictogrammenboekje om snel de weg te vinden in het IBO. Voor kinderen die nood hebben aan een middagdutje is er een slaapruimte ingericht op maat van de allerkleinsten. De ouders kunnen een kindfiche invullen zodat we de noden van onze kleuters in kaart kunnen brengen.

Minstens twee keer per maand komt het team van kinderbegeleiders samen om situaties in de opvang te bespreken. We volgen op of je kind zich goed voelt in het IBO. Het dagelijkse logboek speelt een belangrijke rol in de communicatie (tussen medewerkers) en in onze specifieke aandacht voor de noden van je kind.

2.2 Pedagogisch beleid

Het IBO is ervan overtuigd dat er een held zit in elk kind. Kinderen dienen de kans te krijgen om hun talenten te ontdekken en zich verder te ontplooien. Bij het IBO krijgen kinderen alle bagage mee om met het talent aan de slag te gaan. Muzisch, culinair, avontuurlijk, sportief, creatief, ... noem maar op. Het komt allemaal aan bod tijdens de activiteiten die ons team van kinderbegeleiders voorbereidt. Tijdens vakanties hoort daar ook een dagelijks toneel bij voor en met onze kinderen en een spannend verhaal aan de poppenkast. Er wordt ook regelmatig voorgelezen.

Opvang in grote groepen wordt vermeden. De kinderen worden opgedeeld in verschillende leeftijdsgroepen. We werken ook regelmatig met leeftijdsgemengde groepen en een open spelaanbod omdat dit de sociale ontplooiing en zelfredzaamheid van de kinderen ten goede komt. Op woensdagnamiddag krijgen kinderen de kans om hun huiswerk te maken indien zij dit wensen. Het IBO voorziet echter geen huiswerkbegeleiding.

Naast de binnenruimte die ingedeeld is in verschillende speelhoeken met huisregels, beschikt het IBO over een gigantisch grasterrein met een boomgaard, bouwhoek, blotevoetenpad en een feeërieke boomhut. De zandspeeltuin met klimrek garandeert uren spelplezier. De natuur speelt een heel centrale rol in onze werking.

Buiten spelen is een evidentie! Gezonde buitenlucht combineren we met een gezonde snack. Kinderen nemen hun eigen lunchpakket mee van thuis. We voorzien minimaal één keer per week fruit als vieruurtje. Kinderen worden aangemoedigd om water te drinken. Het vieruurtje en het water zit in de opvangprijs inbegrepen (schoolvrije dagen en vakanties).

Elk jaar neemt het IBO deel aan de week tegen pesten en ondertekenen de kinderen een charter. Daarnaast wordt aan de hand van een toneel jaarlijks de no-blame methode uitgelegd aan de kinderen. De kinderbegeleiders zijn geschoold in de no-blame aanpak waarin getracht wordt om in groep en zonder beschuldigingen pestgedrag aan te pakken, en beter nog, te voorkomen.

De kinderbegeleiders volgen ook jaarlijkse vormingen om zo de vinger aan de pols te houden en onze werking verder te ontwikkelen. Dat kan gaan van levensreddend handelen tot avontuurlijk buitenspelen of inclusieve opvang. In het team wordt naar collegialiteit gestreefd. Er wordt respectvol omgegaan met de eigen mening van de teamleden en er is aandacht voor ieders welbevinden, betrokkenheid en zorg voor elkaar.

Samenwerking met ouders en kinderen

Als ouder kan je vooraf samen met je kind(eren) kennismaken met de opvang. Je wordt geïnformeerd en rondgeleid door de verantwoordelijke en/of pedagoog die je laat kennismaken met de kinderbegeleiders.
Aan de hand van onze eigen emotiemeter en tevredenheidsladder peilen we regelmatig naar het welbevinden van de kinderen en hoe ze zich voelen in het IBO. Het IBO wil immers dat elk kind zijn vrije tijd hier graag doorbrengt.
Kinderen en ouders worden regelmatig betrokken bij de samenstelling van ons aanbod. Eénmaal per jaar krijgen ouders inspraak via een tevredenheidspeiling, maar ook elk informeel moment wordt aangegrepen om een praatje te maken en informatie uit te wisselen.
Voor onze kinderen tussen 10 en 12 jaar doen we nog een extra inspanning. Tweejaarlijks organiseert het IBO een slaappartij speciaal voor hen. Zij hebben ook hun eigen clubhuis dat ze samen met de begeleiders inrichten. Afspraken worden samen met hen opgemaakt. De kinderen kunnen ook met hun ideeën terecht bij onze begeleiding en via onze meldbus. Aan de hand van verschillende evaluatiespelletjes op maat van elke leeftijd peilen we regelmatig naar hun reacties tijdens activiteiten.

Tijdens de openingsuren heb je als ouder toegang tot alle lokalen waar de kinderen kunnen verblijven.

Samenwerking met derden

Het IBO streeft naar een goede en nauwe samenwerking met andere partners binnen de gemeente. We denken hierbij aan scholen, de bibliotheek, de cultuurcentra, het zwembad, ...
Het IBO neemt actief deel aan het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) en verschillende werkgroepen van het Huis van het Kind Druivenstreek. Het IBO is lid van het steunpunt Kinderopvang van VVSG. Tijdens de paas- en zomervakantie engageert de IBO-werking zich voor de opvang van de instappers van de gemeentelijke speelpleinwerking.

2.3 Registratie en inschrijving (opnamebeleid)

Registreren

Registreer je kind eenmalig voor de start van het eerste opvangmoment via het formulier in de webwinkel of op afspraak met de verantwoordelijke.
Het formulier omvat volgende gegevens:

  • telefoonnummers;
  • huisarts;
  • medische gegevens;
  • aanpak en zorg van het kind;
  • wie je kind mag ophalen;
  • ...

Voor elk kind hebben we ook een schriftelijke overeenkomst tussen de ouders en de organisator nodig. Deze overeenkomst moet ondertekend worden door beide ouders.
Is de registratie (formulier en schriftelijke overeenkomst) niet in orde, dan kunnen we de opvang van je kind/gezin weigeren.
Wijzigingen in verband met persoonlijke gegevens dienen steeds zo snel mogelijk doorgegeven te worden via je profiel in de webwinkel.

Inschrijven

Schrijf voor elk kind en elk gewenst opvangmoment in via de webwinkel van de gemeente Overijse. Dit kan zolang de maximumcapaciteit niet overschreden wordt. Wanneer de vraag groter is dan het aanbod, is er een wachtlijst.
Tijdens de paasvakantie en de eerste zes weken van de zomervakantie gaat de gemeentelijke speelpleinwerking van start. De IBO-begeleiders worden ingeschakeld voor de opvang van de instappers in het kleuterlokaal van het IBO.
Inschrijven is ten alle tijden verplicht. Inschrijving kan tot 10 dagen voor de start van een opvangperiode.

Daarnaast hanteren we volgende inschrijvingsvoorwaarden:

- Opvang op woensdagnamiddag.

  • Inschrijven is verplicht.
  • Inschrijven kan online tot 10 dagen voor de dag van de opvang, zolang er plaatsen beschikbaar zijn.
  • Kosteloos annuleren kan tot 14 dagen voor de dag van de opvang.
  • Wil je een plaatsje op de bus van de school naar Kamp Kwadraat, voeg dan de optie toe aan je online inschrijving.

- Opvang tijdens pedagogische studiedagen.

  • Inschrijven is verplicht.
  • Inschrijven kan online tot 10 dagen voor de dag van de opvang, zolang er plaatsen beschikbaar zijn.
  • Kosteloos annuleren kan tot 14 dagen voor de dag van de opvang.
  • Bij een te laag inschrijvingsaantal, kan er besloten worden om de dag van de opvang te annuleren.
  • Je kind dient de dag zelf aanwezig te zijn vóór 9u.

- Opvang tijdens de paasvakantie en eerste zes weken van de zomervakantie.

  • Inschrijven is verplicht.
  • Inschrijven kan online tot 10 dagen voor de dag van de opvang.
  • Kosteloos annuleren kan tot 14 dagen voor de dag van de opvang.
  • Je kind dient de dag zelf aanwezig te zijn vóór 9u.

- Opvang tijdens alle andere schoolvakanties.

  • Inschrijven is verplicht.
  • Inschrijven kan online tot 10 dagen voor de dag van de opvang, zolang er plaatsen beschikbaar zijn.
  • Kosteloos annuleren kan tot 14 dagen voor de dag van de opvang.
  • Je kind dient de dag zelf aanwezig te zijn vóór 9u.

Voorrangsregels

Bij de toewijzing van vrije plaatsen worden er voorrangsregels gehanteerd gedurende de eerste week na de start van een inschrijfperiode. Hieronder de voorrangsregels in afnemende volgorde van belang.

Op woensdagnamiddag en schoolvrije dagen:

  • kleuters;
  • lagereschoolkinderen.

Tijdens schoolvakanties (exclusief paasvakantie en eerste 6 weken zomervakantie):

  • kleuters schoolgaand in Overijse of wonend in Overijse;
  • lagereschoolkinderen schoolgaand of wonend in Overijse;
  • alle kleuters en lagereschoolkinderen die niet onder de bovenste 2 categorieën vallen.

Inschrijvingen na de voorrangsperiode worden toegekend volgens het resterende aantal beschikbare plaatsen.

Annuleren

Inschrijvingen annuleer je via de webwinkel (www.overijse.be/webwinkel) of bij de verantwoordelijke via 02 687 51 56 of ibo@overijse.be

Inschrijvingen kunnen kosteloos geannuleerd worden:

  • indien de annulatie tijdig is (14 dagen voor de opvangdag);
  • op woensdagnamiddag aan de hand van 1 joker per kind per schooljaar. Jokers van verschillende schooljaren kunnen niet gecumuleerd worden. Om de joker in te zetten dient de ouder/voogd dit te laten weten via e-mail aan de IBO-verantwoordelijke ten laatste de dag voor de ingeschreven opvangdag;
  • in geval van ziekte van het kind of de ouder/voogd op vertoon van een doktersattest dat binnen de drie werkdagen wordt bezorgd aan het IBO. Een doktersattest is ook geldig voor ingeschreven broers of zussen van het zieke kind. Dit attest mag gemaild worden naar ibo@overijse.be. Vergeet ook niet de namen van eventuele zussen/broers te vermelden die op die dag niet aanwezig waren op IBO;
  • bij overlijden in de familie (bewijs met overlijdensbericht wordt aangeleverd).

Bij een afwezigheid of laattijdige annulatie betaalt de verschuldigde de volledige dagprijs/per kind. Een afwezigheid of laattijdige annulatie is niet wenselijk aangezien er in geval van een wachtlijst kinderen niet verder geholpen kunnen worden. Indien dit zich regelmatig voordoet, worden ouders uitgenodigd voor een overleg met de verantwoordelijke.

Wanneer je kind brengen en halen?

Breng- en haalmoment

De ouders zijn verplicht hun kinderen te begeleiden tot in het lokaal van de opvang, hen aan te melden en de aanwezigheidslijst te ondertekenen. Er wordt gevraagd dat de ouders hiervoor de nodige tijd voorzien. Deze momenten zijn cruciaal voor de goede communicatie en samenwerking tussen ouders en het IBO.

Afhalen na sluitingstijd

Kan je je kind niet afhalen voor sluitingstijd? En kan je niemand contacteren om jouw kind voor jou op te halen? Verwittig de kinderopvang telefonisch (0496 64 22 12). Bij laattijdig afhalen wordt er een forfaitair bedrag aangerekend. Als er geen gevolg wordt gegeven aan het systematisch laattijdig afhalen, kan dit leiden tot een beëindigen van de opvang.

Personen die je kind kunnen afhalen

Via het profiel in de webwinkel (www.overijse.be/webwinkel) kunnen ouders andere personen toestemming geven om hun kinderen af te mogen halen. Zo kunnen ze ook hun kinderen toestemming geven om alleen naar huis, muziekschool, ...  te gaan. Jouw kind is verzekerd voor lichamelijke ongevallen op de kortste weg van en naar de opvanglocatie. Je kan enkel gebruik maken van deze verzekering als jouw kind de kortste weg volgt, anders komt de verzekering niet tussen voor eventuele vergoedingen.

Verandert het ouderlijk gezag, het verblijfsrecht of het bezoekrecht? Pas dit zo snel mogelijk aan online via de webwinkel.

Ziekte of ongeval

Je kind kan niet in de opvang terecht als het ziek is. Een ziek kind heeft extra zorgen nodig die het niet kan krijgen in de opvang en het kan ook andere kinderen ziek maken.

De verantwoordelijke of kinderbegeleider belt je op wanneer je kind tijdens de dag ziek wordt. Samen maken jullie afspraken over de zorg van jouw kind. Soms moet je jouw kind zo snel mogelijk ophalen. Deze dag wordt aangerekend als een aanwezigheidsdag voor de uren waarop je kind effectief in de opvang aanwezig was. In geval van nood bellen we onmiddellijk een arts of de hulpdiensten. Ouders worden onmiddellijk verwittigd.

Bij een ongeval volgen we dezelfde procedure. Je betaalt alle kosten voor medische hulp die de kinderopvang maakt, behalve bij een ongeval.

Medicatie

Geef medicatie (siroop, zetpillen, oor- en neusdruppels, zalf, aerosol, pufjes, andere pilletjes) zoveel mogelijk thuis. Vraag je arts om medicatie voor te schrijven die je zelf ‘s morgens en ’s avonds kan toedienen. De opvang geeft enkel medicatie als het echt nodig en haalbaar is. Meld altijd als je kind medicatie krijgt.

Moeten de kinderbegeleiders toch medicatie geven in de opvang, dan volgen ze de meest actuele richtlijnen van Kind en Gezin/Agentschap Opgroeien. Op de verpakking van de medicatie wordt duidelijk het volgende vermeld: naam van de medicatie, de arts en de apotheker, naam van het kind, datum van aflevering en vervaldatum, dosering en wijze van toediening en bewaring, einddatum en duur van de behandeling.

In geval van een nucleair incident is het onmiddellijk toedienen van jodium aan kinderen belangrijk. Daarom heeft het IBO een voorraad stabiele jodiumtabletten in huis. In het belang van het kind zal de opvang het advies van het federaal crisiscentrum volgen. Wanneer nodig zal de opvang stabiele jodium aan de kinderen toedienen. Je geeft daarvoor toestemming in de inlichtingenfiche. Als de opvang jodium toedient aan je kind, word je daarvan onmiddellijk op de hoogte gebracht. Waarschuw de opvang schriftelijk en mondeling als je zelf jodium gaf aan je kind of als we je kind geen jodiumtablet mogen geven.

Veiligheid

Het IBO zorgt voor een veilige opvang. Met een risicoanalyse schat het IBO risico’s in en probeert deze te voorkomen en weg te werken. De kinderopvang volgt de regels over onder meer brandveiligheid, veilige speeltoestellen en -terreinen. Het IBO beschikt over handvaten en procedures, waaronder de procedure over crisis, klachten en grensoverschrijdend gedrag.

De deur naar de parking kan enkel geopend worden met een drukknop op ooghoogte van de ouder. Het is belangrijk dat iedereen deze deur altijd gesloten houdt.

De verplaatsingen naar uitstappen en van de school naar de opvanglocatie op woensdagnamiddag gebeuren op een veilige wijze en onder gepaste begeleiding. De begeleiders van het IBO zijn in het bezit van een EHBO-attest en attest brandbestrijding.

3. Prijs

De informatie over de prijzen, verminderd tarief, kansentarief, extra kosten, betalingsvoorwaarden en fiscaal attesten staan in het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) en speelpleinwerking.

4. Recht van het gezin

Ouders zijn belangrijke partners voor een kwaliteitsvolle en pedagogisch onderbouwde opvang in het IBO. Zij worden erkend in hun ouderrol en er wordt op een respectvolle manier omgegaan met hun visie op opvoeding, ongeacht hun geloof, afkomst, taal, ... Dit is de basis voor een vertrouwensband die ontstaat tussen ouders en de begeleiders.

De dienst kinderopvang staat altijd open voor een gesprek waar transparantie en duidelijkheid centraal staan. Daarom geven we:

  • informatie over hoe we werken (huishoudelijk reglement, brochure, website, ...);
  • informatie over de erkenningsbeslissing.

Met elke ouder is er een:

  • schriftelijke overeenkomst over de opvang van jouw kind;
  • een volledig ingevuld dossier in de webwinkel www.overijse.be/webwinkel met alle informatie over de gezondheid van jouw kind.

Wij informeren je graag over de opvang van jouw kind, door:

  • dagelijkse korte gesprekken bij het brengen en halen;
  • de kans om te praten met kinderbegeleiders, pedagoog en de verantwoordelijke.

We willen weten of je tevreden bent over onze opvang. Daarom vragen we je jaarlijks een vragenlijst in te vullen. Als we jouw verwachtingen, opmerkingen en voorstellen kennen, kunnen wij onze werking verbeteren.

Ouders mogen altijd binnen

De ouders hebben tijdens de openingsuren van het IBO toegang tot alle lokalen waar de kinderen kunnen verblijven.

Klachtenbeleid

Bespreek bedenkingen, opmerkingen of klachten eerst met de kinderbegeleiders, pedagogisch deskundige of verantwoordelijke. Samen zoeken we naar een oplossing. Ben je niet tevreden met de oplossing, dan kan je klacht indienen via ibo@overijse.be. Elke klacht registeren, behandelen en beantwoorden we discreet.

Ben je niet tevreden over hoe we je vraag of klacht behandelen?

Meld het aan de Klachtendienst van Kind en Gezin
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel
E-mail: klachtendienst@kindengezin.be
Telefoonnummer klachtendienst: 02 533 14 14.

Ben je niet tevreden over hoe we je klacht over de overeenkomst of over de afrekening behandelen?

Meld het aan de Federale Consumentenombudsdienst.
E-mail: contact@consumentenombudsdienst.be
Een klacht indienen kan ook rechtstreeks op hun site via deze link https://www.consumentenombudsdienst.be/nl/klachtenformulier

Ben je niet tevreden over de manier waarop wij je persoonsgegevens bijhouden of verwerken?

Meld het aan de VTC (Vlaamse Toezichtcommissie) bevoegd voor het behandelen van klachten.
https://overheid.vlaanderen.be/vlaamse-toezichtcommissie)

Ben je niet tevreden over hoe we je vraag of klacht over de veiligheid of de kwaliteit van de voeding behandelen?

Dan kan je terecht bij het Meldpunt FAVV

Respect voor de privacy en bescherming van de persoonlijke levenssfeer

Bij de inschrijving en tijdens de opvang heeft het IBO informatie nodig over jou en je kind. Je hebt toegang tot deze informatie via je profiel in de webwinkel www.overijse.be/webwinkel. Het IBO waarborgt de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van deze informatie. Zowel onze verantwoordelijke, pedagoog en de kinderbegeleiders leggen voldoende discretie aan de dag over de familiale en medische situatie van gezinnen. De persoonsgegevens van de kinderen en de gezinnen worden gebruikt in het kader van de klantenadministratie, de facturatie, het ontwikkelen van het kinderopvangbeleid van de organisator, het opstellen en versturen van fiscale attesten naar Belcotax-on-web en de naleving van de vergunnings- en subsidievoorwaarden voor kinderopvang. De verwerking van gegevens gebeurt conform de huidige privacywetgeving.

In de kinderopvang kunnen foto’s of video’s worden genomen van de kinderen. Deze foto’s kunnen we uithangen, publiceren of op de website plaatsen. Wij vragen je toestemming voor gebruik van deze beelden via de schriftelijke overeenkomst.

5. Andere documenten

Verzekeringen

Tijdens de buitenschoolse kinderopvang zijn de deelnemers (kinderen) verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen tijdens de activiteiten en op de weg van en naar de activiteit.
De ouders, voogden en toezichthouders van de minderjarige deelnemers, voor zover zij er burgerlijk aansprakelijk voor zijn, zijn verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid tijdens de activiteit maar niet op de weg van en naar de activiteit.

Een aangifte van schade of ongeval moet steeds binnen de 24u na het ongeval bij de verantwoordelijke gebeuren. Wij brengen vervolgens de verzekeringsmaatschappij op de hoogte. De polis kan worden ingezien bij de verantwoordelijke.

De kosten voor opzettelijke vernieling van materiaal is voor rekening van de ouders. Het lokaal bestuur kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor verlies, diefstal of beschadiging van persoonlijke voorwerpen van het kind. Het wordt afgeraden om speelgoed mee te brengen naar de buitenschoolse kinderopvang. GSM, IPad, mp3-spelers, ... worden niet toegelaten. Het IBO is niet aansprakelijk voor verlies en diefstal.

Registratie online en het aanwezigheidsregister

Voor elk opgevangen kind wordt er online een dossier aangemaakt. Wij vragen je toestemming om de persoonlijke gegevens van je dossier te verwerken in het kader van het naleven van de erkenningsvoorwaarden van Kind en Gezin. Wij garanderen een zorgvuldige omgang met de persoonsgegevens.

Deze gegevens kunnen op elk moment geraadpleegd worden door:

  • de organisator als het echt noodzakelijk is;
  • de verantwoordelijke;
  • de kinderbegeleider die het kind begeleidt;
  • de toezichthouders voor controle op de naleving van de erkenningsvoorwaarden (Zorginspectie);
  • Kind en Gezin/Agentschap Opgroeien.

Het IBO voorziet een digitaal aanwezigheidsregister. Daarin staat voor elk kind het exacte uur van aankomst en vertrek per dag. Je bevestigt elke aanwezigheid ter plekke aan de hand van een fysieke in/uitschrijflijst en via het betalen van de factuur. Ga je niet akkoord met de geregistreerde aanwezigheden, dan kan je dit melden aan de verantwoordelijke binnen de 2 weken volgend op de facturatiedatum.

6. Wijziging in het huishoudelijk reglement en opzegmodaliteiten

Werkwijze bij wijziging van het huishoudelijk reglement

Elke wijziging in jouw nadeel, zoals bijvoorbeeld een aanpassing van het prijsbeleid, laten we je minstens 2 maanden voor de wijziging ingaat schriftelijk weten. In dit geval heb je het recht om de schriftelijke overeenkomst zonder enige schade- of opzeggingsvergoeding op te zeggen, op voorwaarde dat je dit doet binnen de 2 maanden nadat je op de hoogte gebracht werd.

7. Maatregelen bij weigering van betaling

Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor het betwiste gedeelte. De inning van het niet-betwiste gedeelte van opeisbare fiscale vorderingen zal gebeuren overeenkomstig artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Indien er een openstaande schuld is, zal het IBO of de financiële dienst van het gemeentebestuur Overijse contact opnemen met het gezin om deze hier attent op te maken. Het gezin wordt in deze fase ingelicht over het gebruik van kansentarief en de mogelijkheid tot aflossing op termijn. Vervolgens verstuurt de financiële dienst een aanmaning. Indien er geen inlossing van de schuld gebeurde na de eerste aanmaning, zal de financiële dienst een ingebrekestelling versturen. Als na deze ingebrekestelling de schulden niet worden vereffend, wordt het dossier overgedragen aan de deurwaarder. De bijkomende kosten zijn ten laste van het gezin.

Bij openstaande schulden kan het college van burgemeester en schepenen op ieder moment overgaan tot een weigering van het gezin voor buitenschoolse opvang tot alle openstaande schulden worden betaald. Deze beslissing wordt met een aangetekend schrijven aan de familie kenbaar gemaakt. De administratieve kosten gepaard gaande met dit aangetekend schrijven worden door gefactureerd. Ook kan het fiscaal attest voor de openstaande schuld niet worden afgeleverd.

Wanneer de domiciliëring geweigerd wordt door de financiële instelling dient de rekening onmiddellijk te worden vereffend via overschrijving.

Indien er sprake is van een foute facturatie, dan kan je dit melden aan de IBO-verantwoordelijke binnen de 2 weken volgend op de facturatiedatum. De eventuele fouten in de facturatie worden geregulariseerd op de volgende factuur of gecrediteerd. De regels over wanneer de prijs van de opvang verandert, staan in de schriftelijke overeenkomst.

8. Tot slot

Dit huishoudelijk reglement is goedgekeurd door de gemeenteraad op 23 april 2024 en treedt in werking op 1 juli 2024. Het werd opgesteld volgens de op dat moment geldende regelgeving en richtlijnen van Kind en Gezin/Agentschap Opgroeien. Het vervangt het voorgaand huishoudelijk reglement van IBO Overijse. Dit reglement kan altijd door de gemeenteraad worden aangepast of gewijzigd.