Terug
Gepubliceerd op 29/04/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 23/04/2024 - 20:30

Goedkeuring van het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) en Speelpleinwerking

Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
Inge Lenseclaes, burgemeester
Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, schepenen
Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, gemeenteraadsleden
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Stefan Vanderlinden, Brigitte Braeckelaere, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, §3
Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 388 en volgende, 396 en volgende en 401 tot en met 412
  • Decreet van 3 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten
  • Bovenlokaal Cultuurdecreet van 15 juni 2018
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2018 betreffende de uitvoering van het Bovenlokaal Cultuurdecreet van 15 juni 2018
  • Besluit van de Vlaamse Regering, Vlaams Ministerie van cultuur, jeugd, sport en media van 16 december 2019 houdende de goedkeuring van de oprichting van de intergemeentelijke projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020 tot toekenning van een kwaliteitslabel aan organisatoren van kleuteropvang
  • Beslissing van de gemeenteraad van 2 juli 2019 houdende goedkeuring van de oprichting van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek met de lokale besturen Bertem, Hoeilaart, Huldenberg, Overijse en Tervuren
  • Beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2023 houdende goedkeuring van het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) en speelpleinwerking
  • Beslissing van de gemeenteraad van 23 april 2024 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) Overijse
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2024 houdende de voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad van de goedkeuring van het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) en Speelpleinwerking
Feiten

Op 25 april 2023 keurde de gemeenteraad het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) en speelpleinwerking goed. Door enkele aanpassingen in het huishoudelijke reglement van IBO die ook een gevolg hebben op het retributiereglement, waaronder de aanpassing van de kosteloze annuleringstermijn, dient het retributiereglement te worden herzien. Dit is tevens de gelegenheid om enkele andere zaken uit het reglement te actualiseren. 

Volgende zaken kennen een herziening:

  • de definitie van basistarief Overijsenaar;
  • losteloze annuleringstermijn;
  • aanleveringswijze van ziekteattest;
  • wijze van inning.
Motivering

De verschillende onderdelen die werden aangepast in het retributiereglement van IBO worden hieronder gemotiveerd:

  • De definitie van basistarief Overijsenaar: dit tarief geldt enkel nog voor kinderen die zijn ingeschreven in de bevolkingsregisters van Overijse. 'De kinderen van de personeelsleden van het lokaal bestuur Overijse' werden dus uit deze definitie verwijderd. De reden hiervoor is tweeledig: het basistarief geldt zo enkel nog voor burgers die in Overijse bijdragen tot de gemeentelijke belastingen en zo wordt het onderscheid in voordeel tussen personeelsleden die niet uit Overijse zijn en personeelsleden uit Overijse weggewerkt.
  • Kosteloze annuleringstermijn: doordat de vraag naar opvang bij IBO vaak groter is dan het aanbod moet er met een wachtlijst worden gewerkt. Momenteel kan er tot 5 dagen voor de opvangdag kosteloos geannuleerd worden, maar kan de wachtlijst niet altijd optimaal worden aangesproken doordat er zo laattijdig kosteloos kan worden geannuleerd. De periode om kosteloos te annuleren werd dan ook verlengd naar 14 dagen, waardoor er meer mensen van op de wachtlijst kunnen aangesproken worden en de capaciteit dus optimaal kan worden benut. 
  • Aanleveringswijze van ziekteattest: hierover stond vermeld dat een ziekteattest binnen de 3 dagen moet worden aangeleverd, waaraan werd toegevoegd dat dit via mail op ibo@overijse.be mag worden aangeleverd. 
  • Wijze van inning: hierin stond nog vermeld dat er de mogelijkheid is om de retributie contant te betalen, wat werd verwijderd omdat dit niet meer het geval is. Daarnaast werd toegevoegd dat de factuur binnen de 20 dagen na ontvangst moet worden betaald. 
Financiële aspecten

Geen.

Publieke stemming
Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel

De gemeenteraad keurt het retributiereglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) Overijse als volgt goed:

Artikel 1: opheffing 

De beslissing van de gemeenteraad van 25 april 2023 houdende goedkeuring van het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO) en speelpleinwerking wordt opgeheven. 

Artikel 2: definities 

In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de volgende betekenis: 

  • Basistarief Overijsenaar: geldt voor kinderen die ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van Overijse. 
  • Basistarief niet-Overijsenaar: geldt voor kinderen waarop het basistarief Overijsenaar niet van toepassing is. 
  • IBO: het Initiatief Buitenschoolse Opvang georganiseerd door het gemeentebestuur Overijse. 
  • Speelpleinwerking: de speelpleinwerking gedurende de paasvakantie en de eerste 6 weken van de zomervakantie georganiseerd door het gemeentebestuur Overijse. 
  • Ouder: de verantwoordelijke voor het kind (voogd, vader, moeder). 
  • Gezin: het aantal personen dat woont op het adres van het gezinshoofd. 
  • Gezinshoofd: de persoon die in het bevolkingsregister is ingeschreven als hoofd van het gezin. 
  • Retributieplichtige: het kind dat gebruik maakt van de diensten die door het IBO en de speelpleinwerking verleend worden. 
  • Retributieschuldige: het gezinshoofd waarbij het kind is ingeschreven in de bevolkingsregisters. 
  • Instappers: kinderen 2,5 jaar (zindelijk en schoolgaand).

Artikel 3: tarieven 

Tarieven voor de diensten die door het IBO en de speelpleinwerking verleend worden, worden als volgt vastgesteld: 

3.1 IBO op woensdagnamiddag per kind tussen 2,5 en 12 jaar oud:

  • per begonnen half uur: 1 euro;
  • met een maximum van: 7 euro. 

3.2 Speelpleinwerking tijdens de paasvakantie en eerste 6 weken van de zomervakantie, per dag: 

Basistarief Overijsenaar: 

 

Speelpleinwerking 

Instappers 

 Eerste kind: 

8 euro 

 13 euro 

 Tweede kind: 

7 euro 

 12 euro 

 Vanaf derde kind: 

6 euro 

 11 euro 

 Basistarief niet-Overijsenaar:      

 

Speelpleinwerking 

Instappers 

 Eerste kind: 

10 euro 

 13 euro 

 Tweede kind: 

9 euro 

 12 euro 

 Vanaf derde kind: 

8 euro 

 11 euro 

3.3 IBO tijdens alle andere schoolvakanties en pedagogische studiedagen per kind tussen 2,5 en 12 jaar oud:

  • opvang minder dan drie uur: 5 euro;
  • opvang tussen drie en zes uur: 7 euro;
  • opvang langer dan 6 uur: 13 euro. 

Kinderen dienen vóór 9 uur aanwezig te zijn bij het IBO (Initiatief Buitenschoolse Opvang). Deze regel is van kracht tijdens schoolvakanties en pedagogische studiedagen en dit voor een soepele overgang naar de opvangactiviteiten te waarborgen. Er wordt met aandrang gevraagd de kinderen pas vanaf 16u op te halen zodat de activiteiten niet worden verstoord en de pedagogische kwaliteit van de werking kan worden gegarandeerd. 

3.4 Overige tarieven bij het IBO en de speelpleinwerking:

3.4.1 Het IBO busvervoer op woensdagnamiddag van de school naar de opvanglocatie: 2 euro per kind per rit.
3.4.2 Voor bepaalde uitstappen is er een retributie verschuldigd, met name de kostprijs van de uitstap.
3.4.3 Bij een afwezigheid of annulering bij het IBO of speelpleinen, betaalt de retributieschuldige bij het IBO en speelpleinen de volledige dagprijs/per kind.
3.4.4 Er wordt een forfaitair bedrag aangerekend voor kinderen die opgevangen worden voor openingstijd of na sluitingstijd: 5 euro per kind per begonnen kwartier.
 

3.5 Verminderd tarief bij het IBO:

Als meerdere kinderen uit hetzelfde gezin gelijktijdig worden opgevangen in het IBO buiten de periode omschreven in 3.2, wordt er 25% korting verleend op de totale ouderbijdrage.
Het verminderd tarief is niet van toepassing op
boetes en de retributie voor uitstappen.
In het kader van het puntenspaarsysteem van de
UiTPAS Druivenstreek, zullen er conform het retributiereglement en de werking van de UiTPAS Druivenstreek tariefvoordelen kunnen worden toegekend.
 

3.6 Kansentarief:

Alle pashouders van een UiTPAS Druivenstreek met kansentarief betalen enkel het percentage van de deelnamegelden volgens de goedgekeurde solidaire kostenregeling in het geldende retributiereglement van de UiTPAS Druivenstreek. 

3.7 Fiscaal attest:

De gemeente Overijse levert jaarlijks fiscale attesten af na betaling van alle kosten en dit voor kinderen tot 14 jaar die het vorige kalenderjaar gebruik hebben gemaakt van fiscaal aftrekbaar aanbod. 

Artikel 4: Vrijstellingen 

In afwijking van 3.4.3 kan kosteloos geannuleerd worden mits aan 1 van volgende voorwaarden voldaan wordt: 

  • Indien de annulering minstens 14 dagen voor de dag van de opvang gebeurt.
  • In geval van ziekte van het kind of de ouder op vertoon van een doktersattest dat binnen de drie werkdagen wordt bezorgd. Een doktersattest is ook geldig voor ingeschreven broers of zussen van het zieke kind. Gelieve het attest alsook de namen van al de ingeschreven kinderen binnen dit gezin te vermelden en te mailen naar ibo@overijse.be. 
  • Bij overlijden in de familie (bewijs met overlijdensbericht wordt aangeleverd). 

Artikel 5: Wijze van inning 

De retributie dient betaald te worden binnen de 20 dagen na de ontvangst van de factuur.  

Artikel 6: Maatregel bij weigering van betaling 

Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor het betwiste gedeelte. De inning van het niet-betwiste gedeelte van opeisbare fiscale vorderingen zal gebeuren overeenkomstig artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur. 

Artikel 7: Bekendmaking 

Het retributiereglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur. 

Artikel 8: Inwerkingtreding 

Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2024.