De gemeenteraad vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter opent de zitting aansluitend op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voorzitter opent de zitting op 19/11/2024 om 20:30.
De beslissingen van de vergadering van de gemeenteraad van 21 oktober 2024 werden genotuleerd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 21 oktober 2024 omvatten de beslissingen van de gemeenteraad van 21 oktober 2024 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende gewone vergadering van de gemeenteraad, zijnde de vergadering van 19 november 2024.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 21 oktober 2024 met eenparigheid van stemmen goed.
Bijkomend aan de decretale verplichting om het beleid van dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen toe te lichten, heeft het bestuur besloten om ook te rapporteren over de werking in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Dit met als doel om de transparantie binnen het bestuur te verhogen.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de verstrekte toelichting bij het beleid van de intergemeentelijk samenwerkingsverbanden.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van schepen Jan De Broyer, bevoegd voor Omgeving (vergunningen en planologie), over Horizon+.
Op 25 juni 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen zich principieel akkoord verklaard dat er interesse is voor de aankoop van een perceel grond, gelegen langs de Bredestraat naast de gemeentelijke loods, kadastraal gekend onder sectie L393B.
Na dit akkoord werd gevraagd aan landmeter-expert Johan Artois om een schatting te maken van het perceel. Op 4 juli 2024 heeft de dienst Publieke Ruimte het schattingsverslag ontvangen. Het perceel werd geschat op 72.625,00 euro. De huidige eigenaars van dit perceel konden zich in dit bedrag vinden.
De prijs die uit dit verslag naar voren kwam, zijnde 72.625,00 euro, werd in vraag gesteld door het college van burgemeester en schepenen en het dossier werd in handen gegeven van de Centrale Aankoopdienst.
De Centrale Aankoopdienst heeft contact opgenomen met landmeter-expert Johan Artois met de vraag om zijn schatting nog eens na te gaan en te kijken of er geen vergissing gemaakt was in de schatting.
Tezelfdertijd werd er een 2de opinie (schatting) gevraagd aan landmeter-expert Ward Bartholomees om een vergelijking mogelijk te maken.
Beide landmeter-experten kwamen bij deze schatting uit op een identiek bedrag van 17.430,00 euro. Bedrag dat ondertussen werd voorgesteld aan de verkoper en door deze ook aanvaard werd.
In de mogelijks toekomstige ontwikkeling van de site Bredestraat is de aankoop van een naast de gemeentelijke loodsen gelegen perceel een mooie opportuniteit.
Middels de mogelijkheid tot voorzien in een RUP ter wijziging van de bestemming, is het perceel in de totale site ontwikkelbaar.
De aankoop van onroerend goed is een daad van beschikking dat op grond van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur onder de bevoegdheid van de gemeenteraad valt.
Enig artikel
De gemeenteraad geeft zijn principiële goedkeuring voor de aankoop van een perceel grond - gelegen Bredestraat - kadastraal gekend als Overijse, afdeling 6, sectie L, nr. 393/B voor de prijs van 17.430,00 euro.
Sedert 2020 werden reeds 1.789 straatlampen vervangen door LED-verlichting. Tegen 2030 zou 100% van onze openbare verlichting verLED moeten zijn.
In zitting van 14 mei 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen haar principiële goedkeuring gegeven voor het verLEDden van de openbare verlichting volgens het bestaand aantal verlichtingsarmaturen waarbij amberkleur wordt gebruikt in prioritaire vleermuisgebieden en warm wit licht in alle andere straten.
Een offerte werd gevraagd aan Fluvius voor het verLEDden van de openbare verlichting langs Duizendbladlaan, Zesbundersplein, Kruiskruidlaan, Tarwelaan, Haagwindelaan, Landbouwlaan, Weidelaan, Akkerplein, Ogentroostlaan en Zandblauwtjeslaan. Deze liggen niet in 'vleermuisgebied' en zullen verLED worden in warm wit licht.
Alle bestaande armaturen langs deze straten worden vervangen door een verlichtingsarmatuur van het type Signify/Lumistreet RAL 7016, warm wit licht.
Alle palen hebben de gewenste hoogte voor LED verlichting, zijn nog in goede staat en dienen niet vervangen te worden.
Langs het Akkerplein gaat het over een totaal van 4 armaturen, langs de Duizendbladlaan 19, langs de Haagwindelaan 12, langs Kruiskruidlaan 5, langs de Landbouwlaan 7, langs de Ogentroostlaan 7, langs de Tarwelaan 11, langs de Weidelaan 7, langs de Zandblauwtjeslaan 4 en langs het Zesbundersplein gaat het over een totaal van 2 armaturen.
Door deze aanpassing zakt het verbruik van 28.910,25 kWh/jaar naar 14.332,50 kWh/jaar en geeft dit een besparing van 4.370,62 euro op jaarbasis en wordt er ook 1,56 ton CO2 bespaard.
Na het verLEDden van deze straten, is reeds 51,36% van de openbare verlichting verLED, en wordt er reeds 126,55 ton CO2 bespaard op jaarbasis.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van één of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot één of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen. Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30, §3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te verlenen om de bestaande openbare verlichting te verLEDden langs Duizendbladlaan, Zesbundersplein, Kruiskruidlaan, Tarwelaan, Haagwindelaan, Landbouwlaan, Weidelaan, Akkerplein, Ogentroostlaan en Zandblauwtjeslaan voor een totaal bedrag van 58.216,59 euro inclusief btw.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met het verLEDden van de bestaande openbare verlichting door Fluvius System Operator langs Duizendbladlaan, Zesbundersplein, Kruiskruidlaan, Tarwelaan, Haagwindelaan, Landbouwlaan, Weidelaan, Akkerplein, Ogentroostlaan en Zandblauwtjeslaan voor een totaal bedrag van 58.216,59 euro inclusief btw.
Sedert 2020 werden reeds 1.789 straatlampen vervangen door LED-verlichting. Tegen 2030 zou 100% van onze openbare verlichting verLED moeten zijn.
In zitting van 14 mei 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen haar principiële goedkeuring gegeven voor het verLEDden van de openbare verlichting volgens het bestaand aantal verlichtingsarmaturen waarbij amberkleur wordt gebruikt in prioritaire vleermuisgebieden en warm wit licht in alle andere straten.
Een offerte werd gevraagd aan Fluvius voor het verLEDden van de openbare verlichting langs Kerkeweg. Deze liggen niet in 'vleermuisgebied' en zullen verLED worden in warm wit licht.
Alle bestaande armaturen langs deze straten worden vervangen door een verlichtingsarmatuur van het type Signify/Lumistreet RAL 7016, warm wit licht.
Alle palen hebben de gewenste hoogte voor LED verlichting, zijn nog in goede staat en dienen niet vervangen te worden.
Langs de Kerkeweg gaat het over een totaal van 19 armaturen.
Door deze aanpassing zakt het verbruik van 2.336,25 kWh/jaar naar 1.102,50 kWh/jaar en geeft dit een besparing van 370,13 euro op jaarbasis en wordt er ook 0,25 ton CO2 bespaard.
Na het verLEDden van deze straten, is reeds 53,29% van de openbare verlichting verLED, en wordt er reeds 126,80 ton CO2 bespaard op jaarbasis.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van één of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot één of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen. Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30, §3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te verlenen om de bestaande openbare verlichting te verLEDden langs Kerkeweg voor een totaal bedrag van 9.072,81 euro inclusief btw.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met het verLEDden van de bestaande openbare verlichting door Fluvius System Operator langs Kerkeweg voor een totaal bedrag van 9.072,81 euro inclusief btw.
Sedert 2020 werden reeds 1.789 straatlampen vervangen door LED-verlichting. Tegen 2030 zou 100% van onze openbare verlichting verLED moeten zijn.
In zitting van 14 mei 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen haar principiële goedkeuring gegeven voor het verLEDden van de openbare verlichting volgens het bestaand aantal verlichtingsarmaturen waarbij amberkleur wordt gebruikt in prioritaire vleermuisgebieden en warm wit licht in alle andere straten.
Een offerte werd gevraagd aan Fluvius voor het verLEDden van de openbare verlichting langs Blauwendries, Zadelbergheide, Horizontlaan, Financialaan, Kamstraat, Watertorenstraat en Keienstraat Deze liggen niet in 'vleermuisgebied' en zullen verLED worden in warm wit licht.
Alle bestaande armaturen langs deze straten worden vervangen door een verlichtingsarmatuur van het type Signify/Lumistreet RAL 7016, warm wit licht.
Langs de Blauwendries en de Zadelbergheide gaat het over een totaal van 17 armaturen, langs de Financialaan 14, langs de Horizontlaan 7, langs de Kamstraat 6, langs de Keienstraat 6 en langs de Watertorenstraat gaat het over een totaal van 6 armaturen. Alle palen hebben de gewenste hoogte voor LED verlichting, zijn nog in goede staat en dienen niet vervangen te worden.
Het vervangen van deze 56 armaturen kan worden uitgevoerd voor een totaal bedrag van 32.877,78 euro incl. btw.
Door deze aanpassing zakt het verbruik van 9.765,00 kWh/jaar naar 3.596,25 kWh/jaar en geeft dit een besparing van 6.168,75 euro op jaarbasis en wordt er ook 1,23 ton CO2 bespaard.
Na het verLEDden van deze straten, is reeds 54,41% van de openbare verlichting verLED, en wordt er reeds 128,03 ton CO2 bespaard op jaarbasis.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van één of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot één of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen. Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30, §3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te verlenen om de bestaande openbare verlichting te verLEDden langs Blauwendries, Zadelbergheide, Horizontlaan, Financialaan, Kamstraat, Watertorenstraat en Keienstraat voor een totaal bedrag van 32.877,78 euro inclusief btw.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met het verLEDden van de bestaande openbare verlichting door Fluvius System Operator langs Blauwendries, Zadelbergheide, Horizontlaan, Financialaan, Kamstraat, Watertorenstraat en Keienstraat voor een totaal bedrag van 32.877,78 euro inclusief btw.
Sedert 2020 werden reeds 1.789 straatlampen vervangen door LED-verlichting. Tegen 2030 zou 100% van onze openbare verlichting verLED moeten zijn.
In zitting van 14 mei 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen haar principiële goedkeuring gegeven voor het verLEDden van de openbare verlichting volgens het bestaand aantal verlichtingsarmaturen waarbij amberkleur wordt gebruikt in prioritaire vleermuisgebieden en warm wit licht in alle andere straten.
Een offerte werd gevraagd aan Fluvius voor het verLEDden van de openbare verlichting langs Rameistraat en Rameihof. Deze liggen niet in 'vleermuisgebied' en zullen verLED worden in warm wit licht.
Alle bestaande armaturen langs deze straten worden vervangen door een verlichtingsarmatuur van het type Signify/Lumistreet RAL 7016, warm wit licht.
Langs de Rameistraat en het Rameihof gaat het over een totaal van 36 armaturen. Alle palen hebben de gewenste hoogte voor LED verlichting, zijn nog in goede staat en dienen niet vervangen te worden.
Het vervangen van deze 36 armaturen kan worden uitgevoerd voor een totaal bedrag van 18.569,33 euro incl. btw.
Door deze aanpassing zakt het verbruik van 2.835,00 kWh/jaar naar 997,50 kWh/jaar en geeft dit een besparing van 1.837,50 euro op jaarbasis en wordt er ook 0,37 ton CO2 bespaard.
Na het verLEDden van deze straten, is reeds 55,13% van de openbare verlichting verLED, en wordt er reeds 128,40 ton CO2 bespaard op jaarbasis.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van één of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot één of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen. Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30, §3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te verlenen om de bestaande openbare verlichting te verLEDden langs Rameistraat en Rameihof voor een totaal bedrag van 18.569,33 euro inclusief btw.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met het verLEDden van de bestaande openbare verlichting door Fluvius System Operator langs Rameistraat en Rameihof voor een totaal bedrag van 18.569,33 euro inclusief btw.
Sedert 2020 werden reeds 1.789 straatlampen vervangen door LED-verlichting. Tegen 2030 zou 100% van onze openbare verlichting verLED moeten zijn.
In zitting van 14 mei 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen haar principiële goedkeuring gegeven voor het verLEDden van de openbare verlichting volgens het bestaand aantal verlichtingsarmaturen waarbij amberkleur wordt gebruikt in prioritaire vleermuisgebieden en warm wit licht in alle andere straten.
Een offerte werd gevraagd aan Fluvius voor het verLEDden van de openbare verlichting langs Schoolstraat, Ranklaan, Oaselaan, Druivenlaan, Wijnlaan, Zonnelaan, Maria Christinalaan, Hugo Verriestlaan, Ernest Claeslaan, Fel. Timmermanslaan, Stijn Streuvelslaan en Guido Gezellelaan. Deze liggen niet in 'vleermuisgebied' en zullen verLED worden in warm wit licht.
Alle bestaande armaturen langs deze straten worden vervangen door een verlichtingsarmatuur van het type Signify/Lumistreet RAL 7016, warm wit licht.
Langs de Druivenlaan gaat het over een totaal van 4 armaturen, langs de Ernest Claeslaan 2, langs de Fel. Timmermanslaan 6, langs de Guido Gezellelaan 14, langs de Hugo Verriestlaan 3, langs de Maria Christinalaan 8, langs de Oaselaan 4, langs de Ranklaan 9, langs de Schoolstraat 3, langs de Stijn Streuvelslaan 8, langs de Wijnlaan 5 en langs de Zonnelaan gaat het over een totaal van 6 armaturen. Alle palen hebben de gewenste hoogte voor LED verlichting, zijn nog in goede staat en dienen niet vervangen te worden.
Het vervangen van deze 72 armaturen kan worden uitgevoerd voor een totaal bedrag van 51.201,70 euro incl. btw.
Door deze aanpassing zakt het verbruik van 12.521,25 kWh/jaar naar 5.512,50 kWh/jaar en geeft dit een besparing van 7.008,75 euro op jaarbasis en wordt er ook 1,40 ton CO2 bespaard.
Na het verLEDden van deze straten, is reeds 56,56% van de openbare verlichting verLED, en wordt er reeds 129,80 ton CO2 bespaard op jaarbasis.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van één of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot één of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen. Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30, §3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te verlenen om de bestaande openbare verlichting te verLEDden langs Schoolstraat, Ranklaan, Oaselaan, Druivenlaan, Wijnlaan, Zonnelaan, Maria Christinalaan, Hugo Verriestlaan, Ernest Claeslaan, Fel. Timmermanslaan, Stijn Streuvelslaan en Guido Gezellelaan voor een totaal bedrag van 51.201,70 euro inclusief btw.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met het verLEDden van de bestaande openbare verlichting door Fluvius System Operator langs Schoolstraat, Ranklaan, Oaselaan, Druivenlaan, Wijnlaan, Zonnelaan, Maria Christinalaan, Hugo Verriestlaan, Ernest Claeslaan, Fel. Timmermanslaan, Stijn Streuvelslaan en Guido Gezellelaan voor een totaal bedrag van 51.201,70 euro inclusief btw.
Sedert 2020 werden reeds 1.789 straatlampen vervangen door LED-verlichting. Tegen 2030 zou 100% van onze openbare verlichting verLED moeten zijn.
In zitting van 14 mei 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen haar principiële goedkeuring gegeven voor het verLEDden van de openbare verlichting volgens het bestaand aantal verlichtingsarmaturen waarbij amberkleur wordt gebruikt in prioritaire vleermuisgebieden en warm wit licht in alle andere straten.
Een offerte werd gevraagd aan Fluvius voor het verLEDden van de openbare verlichting langs de Grachtweidelaan, Diepestraat, Krommeweg, Heiberg, Ratelbergstraat en Beierslaan. Deze liggen niet in 'vleermuisgebied' en zullen verLED worden in warm wit licht.
Alle bestaande armaturen langs deze straten worden vervangen door een verlichtingsarmatuur van het type Signify/Lumistreet RAL 7016, warm wit licht.
Langs de Beierslaan gaat het over een totaal van 5 armaturen, langs de Diepestraat 3, langs de Grachtweidelaan 6, langs de Heiberg 3, langs de Krommeweg 2 en langs de Ratelbergstraat gaat het over een totaal van 9 armaturen. Alle palen hebben de gewenste hoogte voor LED verlichting, zijn nog in goede staat en dienen niet vervangen te worden.
Het vervangen van deze 28 armaturen kan worden uitgevoerd voor een totaal bedrag van 16.403,68 euro incl. btw.
Door deze aanpassing zakt het verbruik van 2.677,50 kWh/jaar naar 813,75 kWh/jaar en geeft dit een besparing van 1.863,75 euro op jaarbasis en wordt er ook 0,37 ton CO2 bespaard.
Na het verLEDden van deze straten, is reeds 57,12% van de openbare verlichting verLED, en wordt er reeds 130,17 ton CO2 bespaard op jaarbasis.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van één of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot één of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen. Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30, §3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te verlenen om de bestaande openbare verlichting te verLEDden langs Grachtweidelaan, Diepestraat, Krommeweg, Heiberg, Ratelbergstraat en Beierslaan voor een totaal bedrag van 16.403,68 euro inclusief btw.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met het verLEDden van de bestaande openbare verlichting door Fluvius System Operator langs Grachtweidelaan, Diepestraat, Krommeweg, Heiberg, Ratelbergstraat en Beierslaan voor een totaal bedrag van 16.403,68 euro inclusief btw.
Op 22 mei 2007 werd een concessieovereenkomst van openbare diensten inzake rioolwaterinfrastructuurbeheer voor de gemeente Overijse tussen de gemeente Overijse en de nv Aquafin, voor een duurtijd van 20 jaar, afgesloten.
Artikel 6, houdende vergoedingen en betalingsmodaliteiten, van deze overeenkomst, vermeldt dat de concessiegever, Aquafin, voorstellen kan doen voor prijsaanpassingen en dit mits grondige onderbouwing.
In document 2, houdende financiële planning - van de inschrijving van Aquafin, dat integraal deel uitmaakt van de concessieovereenkomst, wordt vermeld hoe de geleverde prestaties zullen gefactureerd worden. De reële afrekening van de prestaties was tot op heden volgens de gepresteerde uren van elke medewerker op basis van de functie en de senioriteit. Jaarlijks werden deze tarieven geïndexeerd.
Op 19 juli 2024 ontving het lokaal bestuur Overijse van Aquafin een mail waarin zij vanaf 1 januari 2025 een tariefaanpassing wensen door te voeren. De loonkosten zijn sterker gestegen dan de index van de prijsherziening die was opgenomen in de oorspronkelijke concessieovereenkomst. Dit onder andere door de krapte op de arbeidsmarkt van technische profielen. Zij wensen met deze nieuwe prijsaanpassing dan ook niet meer te rekenen met de kost/uur van een bepaald profiel, maar eerder met het aanrekenen van een geleverde service, die los staat van het profiel dat deze dienst zou uitvoeren. De diensten die worden geleverd en het tarief dat daartegenover staat werd opgenomen in bijgevoegd addendum, dat ter goedkeuring wordt voorgelegd. Deze lijst van diensten is bepaald op basis van de tot op heden geleverde diensten aan de lokale besturen waarvoor zij werken. Voor het lokaal bestuur Overijse zitten alle diensten vervat waarvoor het lokaal bestuur tot op heden beroep kon doen op Aquafin.
Sinds het afsluiten van de overeenkomst verlopen alle contacten met Aquafin op een vlotte en correcte manier. Zij staan vooral de dienst Publieke Ruimte bij als advies verlenende partner bij het onderhoud en de verdere uitbouw van het rioleringsstelsel. De voorbije jaren zijn daar telkens diensten bijgekomen, zoals bv. het leveren van hydraulisch advies bij grote verkavelingen of complexe bouwvergunningen. Tot op heden worden deze kosten per uur en per profiel aan ons doorgerekend. Hierdoor kan het zijn dan we voor eenzelfde dienst, bv. het leveren van hydraulisch advies, de ene keer een ander uurtarief betalen dan de andere keer, omdat de eerste keer het advies werd opgesteld door een senior en de andere keer door een junior. Om dit verschil in de toekomst op te vangen stellen zij voor om één tarief aan te rekenen voor één zelfde dienst zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van de geleverde dienst. Dit zorgt ervoor dat de facturen eenvoudiger en transparanter worden.
Aangezien de gemeenteraad in zitting van 21 maart 2006 de concessieovereenkomst voor het beheer en de verdere uitbouw van het gemeentelijk rioleringsnet door derden heeft goedgekeurd en er een wijziging aan deze overeenkomst is opgemaakt onder de vorm van een addendum, dient de gemeenteraad dit addendum goed te keuren.
De gepresteerde uren voor een geleverde dienst worden gefactureerd bij het project en de respectievelijke budgetsleutel.
Door de goedkeuring van dit addendum zijn er op dit moment dus geen financiële aspecten.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het als bijlage gevoegde addendum aan de concessieovereenkomst van openbare dienst inzake rioolwaterinfrastructuurbeheer voor het lokaal bestuur Overijse goed.
Artikel 2
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om bovenvermeld addendum aan de concessieovereenkomst van openbare dienst inzake rioolwaterinfrastructuurbeheer voor het lokaal bestuur te ondertekenen.
In zitting van 25 januari 2022 keurde de gemeenteraad het retributiereglement en technisch reglement op de tijdelijke privatieve ingebruikneming van de openbare ruimte goed. Vanuit de gemeenteraadszitting van 20 augustus 2024, kwamen vragen rond de huidige reglementen, waardoor een nieuwe versie zich opdringt. Het voorstel van wijzigingen met de vragen en voorstel van wijzigingen ten overstaan van het huidige reglement worden toegelicht in de als bijlage gevoegde presentatie.
Het nieuwe reglement is een versie waarbij het technische en retributiereglement geïntegreerd zijn, en is opgemaakt samen met de Juridische dienst.
De gemeenteraad dient het nieuwe reglement inname openbare ruimte goed te keuren, te laten ingaan 1 januari 2025 en akkoord te gaan om het op dit moment geldende retributiereglement op dezelfde dag op te heffen. Een gewijzigd reglement dringt zich op omwille van discrepanties in het huidige reglement. Discrepanties die aangebracht en weggewerkt zijn gingen over de tarieven, vrijstellingen, vorm en inhoud van de aanvraag, wijze van betaling en geschillen.
Er wordt een duurtijd van dit nieuwe reglement van 1 jaar vooropgesteld. Dit om een evaluatie mogelijk te maken, en om het geheel ook marktconform te houden.
De ontvangsten door de lagere retributie in het nieuwe reglement ten overstaan van het huidige reglement zullen lager zijn. De juiste impact is echter niet te begroten omwille van de vele variabelen in de eindsamenstelling van de totale retributie.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het retributiereglement inname openbare ruimte als volgt goed:
Deel 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Toepassingsgebied
§1. Het is verboden om de openbare ruimte volledig of gedeeltelijk in te nemen op een wijze die het gewone gebruiksrecht overstijgt. De gemeente is belast met het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de openbare ruimte. Dit reglement is van toepassing op het volledige grondgebied van de gemeente Overijse.
In de praktijk is het echter onvermijdelijk om bepaalde innames toe te staan.
Het huidig reglement strekt ertoe de toegang en het gebruik van de openbare ruimte te reguleren door het voeren van een vergunningenbeleid met een retributieplicht gericht op het toestaan van alleen de strikt noodzakelijk innames. De innames dienen ook maximaal in tijd te worden beperkt.
§2. Niemand mag de openbare ruimte op privatieve wijze innemen zonder voorafgaande schriftelijke vergunning, tenzij de inname vrijgesteld is van vergunning overeenkomstig de bepalingen van het reglement.
§3. Het reglement omvat de regels omtrent het vergunningenbeleid en het retributiebeleid van de tijdelijke inname van de openbare ruimte.
§4. De burgemeester is bevoegd om de aangevraagde vergunningen af te leveren en een retributie op te leggen op basis van het door de gemeenteraad goedgekeurde reglement.
§5. Het reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2025 en loopt tot en met 31 december 2025. De retributietarieven van dit reglement worden toegepast op de aanvragen die vergund worden vanaf 1 januari 2025.
Artikel 2 Begrippenlijst
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
- de openbare weg is dat gedeelte van het gemeentelijke grondgebied, ongeacht of dit eigendom is van de overheid of private eigendom, dat in hoofdorde bestemd is voor het verkeer van personen of voertuigen en voor iedereen toegankelijk is binnen;
- de bij wetten, besluiten en reglementen bepaalde perken. Het omvat tevens, binnen dezelfde perken van wetten en verordeningen, de installaties voor het vervoer en de bedeling van goederen, energie en signalen en de ruimten aangelegd als aanhorigheden van de verkeerswegen en voornamelijk bestemd voor het parkeren van voertuigen;
- de berm is de ruimte of het gedeelte van de weg dat niet in de rijweg begrepen is;
- onder voetpad verstaat men het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in het bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het voetpad is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers;
- de groene ruimten, te weten de openbare plantsoenen, wandelplaatsen, parken, tuinen, pleinen, speelterreinen, sportpleinen, begraafplaatsen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de rijbaan, die openstaan voor publiek gebruik.
- de openbare veiligheid in het gedrang komt of;
- in functie van juridische procedures of;
- op basis van een bevel van politie, brandweer of burgemeester of;
- bij overmacht, waarbij uitstel van de herstellingen of werken bijkomende schade teweegbrengt (niet door een vergetelheid of planningsprobleem).
Deel 2. VERGUNNINGENBELEID
Artikel 3 Vergunningsplicht
Niemand mag zonder voorafgaande vergunning de openbare ruimte innemen door het plaatsen van eender welke constructie of belemmering. De vergunning wordt afgeleverd door de burgemeester.
De vergunning wordt afgeleverd op naam van de aanvrager, zijnde de vergunninghouder.
Artikel 4 Wijze van aanvraag
De aanvrager verplicht zich om de aanvraag zodanig in te dienen dat de inname van de openbare ruimte en de verkeersbelemmering tot een minimum beperkt zijn in tijd en in ruimte.
De aanvraag voor een vergunning inname openbare ruimte wordt ingediend via het online webformulier op de webpagina van de gemeente Overijse. Het online aanvraagformulier geeft aan welke bijlages moeten worden toegevoegd bij de specifieke aanvragen. Alleen aanvragen die volledig en correct zijn ingevuld, en die voorzien zijn van alle gevraagde bijlages en op tijd ingediend zijn, kunnen ontvankelijk worden verklaard. De aanvraag wordt beoordeeld nadat het advies van de betrokken diensten is verkregen.
Een fragmentarische aanvraag wordt als één aanvraag aanschouwd wanneer
Artikel 5 Aanvraagtermijnen
Ten minste 7 kalenderdagen voor de geplande aanvang inname zonder verkeersbelemmering.
Ten minste 14 kalenderdagen voor de geplande inname met verkeersbelemmering wanneer de rijweg in het eigendom en of in beheer is van de gemeente.
Ten minste 30 kalenderdagen voor de geplande inname van de rijweg wanneer de rijweg een gewestweg is.
Deze termijnen zijn in geval van een hoogdringende inname logischerwijs niet van toepassing. De aanvraag voor een hoogdringende inname wordt wel zo spoedig mogelijk ingediend.
Artikel 6 Verplichtingen van de vergunninghouder
Artikel 7 Wijzigingen aan de verkregen vergunning
De éénmaal verstrekte vergunning is niet vatbaar voor wijzigingen, met uitzondering van verlenging van de periode van inname en uitsluitend indien de verlenging wordt aangevraagd door de oorspronkelijke aanvrager en wel ten laatste 7 kalenderdagen voor het verstrijken van de periode waarvoor de vergunning werd verleend. In alle andere gevallen dient er een nieuwe vergunningsaanvraag ingediend te worden. Indien de inname vroeger dan voorzien is beëindigd, wordt de dienst Publieke Ruimte daarvan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte gesteld.
Artikel 8 Einde van de inname
Van zodra de werken beëindigd of zodanig gevorderd zijn dat de inname niet meer noodzakelijk is, dient de vergunninghouder de openbare ruimte te ontruimen en zo nodig te herstellen in de staat waarin ze zich bevond bij aanvang van de inname zoals vermeld in de plaatsbeschrijving indien deze er is. Bij afwezigheid van een plaatsbeschrijving wordt de openbare ruimte voor de inname in perfecte staat geacht te zijn geweest. Eventuele schade van de openbare ruimte na de ontruiming van de inname wordt op rekening van de retributieplichtige hersteld.
Deel 3. RETRIBUTIEPLICHT EN WAARBORG
Artikel 9 Betalingsplicht
De retributieplichtige is verplicht tot de betaling van een retributie voor de inname of afsluiting van de openbare ruimte.
Artikel 10 Tarieven bij inname openbare ruimte
a) De retributie bij inname openbare ruimte bedraagt voor iedere aanvraag:
b) Voor de inname zonder vergunning, of bij niet naleving van de vergunningsvoorwaarden, wordt een retributie vastgelegd aan een tarief dat 50% hoger ligt dan bovengenoemde tarieven en wel vanaf de eerste kalenderdag van de inname. Voor de eerste 14 kalenderdagen van de inname wordt een tarief van 3,00 euro per m² per kalenderdag gerekend.
Artikel 11 Tarieven afsluiting van een rijweg
Voor elke afsluiting van de rijweg die langer duurt dan 4 uur is vanaf het ogenblik dat de rijweg wordt afgesloten een retributie verschuldigd. In dat geval wordt een retributie van 250,00 euro aangerekend per kalenderdag dat de rijweg worden afgesloten. Dit tarief kan gecumuleerd worden met de tarieven van de inname.
Artikel 12 Vrijstellingen van retributieplicht
Artikel 13 Berekening en betaling retributie
Artikel 14 Waarborg
Deel 4. VERGUNNINGSVOORWAARDEN
Artikel 15 Bijzondere vergunningsvoorwaarden
Afhankelijk van het doel waarvoor de vergunning wordt verleend gelden er bijzondere vergunningsvoorwaarden. De vergunninghouder wordt erop gewezen dat hij verplicht is te voldoen aan deze bijzondere vergunningsvoorwaarden welke vermeld worden op de afgegeven vergunning.
Artikel 16 Algemene vergunningsvoorwaarden
Deel 5. AANSPRAKELIJKHEID EN SCHADE
Artikel 17 Hoofdelijke aansprakelijkheid
De vergunninghouder is hoofdelijk aansprakelijk voor elke schade die de gemeente lijdt door de inname of ten gevolge van de inname van de openbare ruimte.
Artikel 18 Openbare veiligheid
De burgemeester behoudt zich het recht toe om alle maatregelen te treffen die nodig bij een gevaar voor de openbare veiligheid. Indien dit inhoudt dat innames moeten worden verwijderd dan zullen de kosten die daaruit voortvloeien teruggevorderd worden aan de vergunninghouder of, in geval van een inname zonder vergunning, aan de retributieplichtige.
Deel 6 . HANDHAVING
Artikel 19 Inbreuk op het Algemeen Zonaal Politiereglement Overijse
Een inname zonder vergunning resulteert zonder meer in een overtreding van het Algemeen Zonaal Politiereglement Overijse op grond van artikel 50. De politie is bevoegd om op te treden.
Artikel 2
De beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2022 houdende de goedkeuring van het retributiereglement voor inname van de openbare ruimte wordt opgeheven en vervangen door huidige beslissing.
Artikel 3
Deze beslissing treedt in werking op 1 januari 2025, en kent een duurtijd van 1 jaar.
Artikel 4
Dit reglement valt onder de bekendmakings- en meldingsplicht van artikelen 286, §1 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
In zitting van 27 juni 2024 stelde de gemeenteraad de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening 'Woonkernen Horizon+ vast, met als bijlage het plan met de afbakeningen vanuit het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) 'Afbakening woonkernen Horizon+'.
Op 28 juni 2024 werd vastgesteld dat de beslissing van de provincie gepaard is gegaan met een duidelijke materiële vergissing, waarbij een foutieve versie van het grafisch plan voor Overijse werd goedgekeurd en daardoor dit verkeerde grafisch plan bij de vaststelling van de gemeentelijke verordening werd aangehecht.
De provincieraad heeft deze materiële fout rechtgezet in zitting van 22 oktober 2024.
De beslissing van de gemeenteraad van 27 juni 2024 houdende de definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening 'Woonkernen Horizon+ dient te worden ingetrokken en het dossier dient opnieuw te worden vastgesteld, maar dit keer met het correcte plan als bijlage.
Een van de actieplannen bij de opmaak van het meerjarenplan is 'AP05: Overijse voert een ruimtelijk beleid waarbij wordt ingezet op het vrijwaren en versterken van de open ruimte, kwalitatieve verdichting op de juiste plaatsen met een duidelijke en veilige mobiliteitsinfrastructuur en publieke ruimte'. Hieronder vallen verschillende acties, zoals 'Inzetten op een brede visie rond ruimtelijke ordening' en het 'Uitwerken van een instrumentenpakket om op ruimtelijk vlak regie te voeren'. De opmaak van een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan 'Afbakening woonkernen Horizon+' en parallel hiermee een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening vallen onder deze acties en hebben als voornaamste doel om meer uniformiteit te brengen in de stedenbouwkundige voorschriften die van toepassing zijn in Overijse.
Het strategisch project Horizon+ is een samenwerkingsverband met volgende kernpartners: de gemeenten Tervuren, Overijse, Hoeilaart en Sint-Genesius-Rode, de provincie Vlaams-Brabant en de Vlaamse overheid. Het project is ontstaan doordat er zich nieuwe ruimtelijke vraagstukken stelden op vlak van toenemend ruimtegebruik en verhardingsgraad, ruimtelijke versnippering, landschapsgebruik en recreatieve ontsluiting in de regio nabij het Zoniënwoud. De partners van het strategisch project Horizon+ werken aan een toekomstgericht en duurzaam ruimtelijk beleid waarbij het wonen, werken, voorzieningen zijn geconcentreerd in goed uitgeruste en duurzaam bereikbare woonkernen. Buiten de kernen ligt de focus op de afstemming van het wonen en de bebouwing op de openruimtestructuren: landbouwgebieden, valleien, bosstructuren. In de gebieden met woonbestemming buiten de woonkernen wordt groei van het wonen niet gestimuleerd.
Verordeningen bieden de gemeente de mogelijkheid de beleidslijnen juridisch te verankeren
De verordening ‘woonkernen Horizon+’ heeft als doel om de manier te regelen waarop in Overijse, in de toekomst, kan worden gebouwd met respect voor het mooie landschap. De verordening behandelt enkel gebieden met een woonbestemming en focust vooral op de functie wonen.
De verordening baseert zich op de afbakeningen die werden voorbereid in het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (of PRUP) ‘Afbakening woonkernen Horizon+’. Dit plan maakt een differentiatie in de gebieden met een woonbestemming op de plannen van de ruimtelijke ordening en bedeelt ze toe aan verschillende soorten zones.
Dit PRUP onderscheidt enerzijds zones die een echte centrumfunctie vervullen op maat van de woonkern (de ‘hoogdynamische centra’ en de ‘dorpsharten’) en enkele aanpalende zones, die geschikt gelegen zijn om het wonen nog wat verder te laten ontwikkelen (de ‘te optimaliseren woonwijken’) en concentraties van grootschalige (handels)gebouwen buiten de centra (‘gemengd bebouwde zones’). Deze zones vormen niet de belangrijkste focus van de verordening in deze (eerste) fase. Hier wordt vergund op basis van de principes van de goede ruimtelijke ordening, in afwachting van nadere uitwerking voor deze zones. Dit was een bewuste keuze. Immers, algemene voorschriften uitwerken voor gebieden waar ingezet wordt op kernversterking en verdichting is geen eenvoudige taak en vergt heel veel gebiedsgericht onderzoek. In deze gebieden is de structuur van percelen en gebouwen vaak veel fijnmaziger. Het is ook veel moeilijker om voorschriften uit te werken die kwalitatieve verdichting toelaten (dus: meer volume, meer compact programma, onderzoek naar bouwen in binnengebieden, …) en die op heel veel verschillende soorten kavels of sites de goede ruimtelijke ordening garanderen. In dit soort zones wordt dan ook beperkt tot enkele maatregelen met betrekking tot het beschermen van groen.
Het PRUP duidt daarnaast vele zones aan waar het niet de bedoeling is dat het aantal woningen er nog sterk toeneemt. Onbebouwde kavels die correct ontsloten zijn, kunnen nog worden benut voor woningbouw, maar er wordt niet ingezet op ‘inbreiding’ van wonen in tuinzones en binnengebieden, op smallere percelen, op meergezinswoningen. Het gaat om drie types woonzones. De lint- en verspreide bebouwing vinden we vooral in het westen van onze gemeente en bestaat uit lintbebouwing in de open ruimte. De groene woonwijken vinden we nabij het Zoniënwoud en enkele groene stapstenen naar of langs de valleien. Het gaat om wijken met een bestemming of karakter van woonpark. Daarnaast zijn er de ‘te bestendigen woonwijken’: dit zijn verkavelingen of historische bebouwingsfragmenten die ofwel verder liggen van een voorzieningencentrum en daarom best niet te veel woninggroei kennen, ofwel aansluiten bij een heel beperkt voorzieningenaanbod in kleine dorpjes. De drie soorten zones hebben uiteenlopende landschappelijke kenmerken. Deze verordening regelt hoe hier in de toekomst kan worden gebouwd en verhard, onder welke voorwaarden er nog mag worden verkaveld, welke groen- en watervoorzieningen er worden verwacht. Net omdat ze landschappelijk andere kenmerken hebben, krijgen ze (soms licht) andere voorschriften. In alle drie is het de bedoeling om bestaande bouwrechten te behouden, maar tegelijk te vermijden dat er nog teveel nieuwe bouwrechten bij komen.
Deze verordening heeft geen betrekking op de zonevreemde woningen of constructies die zich niet bevinden in de afgebakende woonzones van het PRUP. Het gaat om het gros van de zonevreemde woningen (behalve reeds samenhangend gerealiseerde woonreservegebieden). Zij vallen terug op de bestaande decretale regelgeving, zolang hier niet anders over is beslist.
Opbouw en gebruik van de verordening
De verordening bestaat uit een hoofdstuk per soort woonzone, te beginnen met de te bestendigen woonwijken, dan de groene woonwijken en daarna de lintbebouwing. Per hoofdstuk wordt het ruimtelijke toepassingsgebied vastgelegd: over welke gebieden met een woonbestemming het gaat. Dit komt overeen met de afbakeningen in het ontwerp PRUP ‘Afbakening woonkernen Horizon+’. Daarna volgen telkens de voorschriften over verkavelen, bouwen en verharden, groen, … In deze fase van de verordening zijn enkel voor die drie genoemde zones uitgebreide voorschriften geschreven.
Daarna volgt een vierde hoofdstuk waarin een uiterst beperkte set van voorschriften (met betrekking tot groen) komt voor het gebied buiten de zones van hoofdstukken 1 - 3. Zoals uitgelegd, kunnen deze in volgende fase verder worden uitgebreid.
Tenslotte is een laatste hoofdstuk toegevoegd met algemene bepalingen. De algemene bepalingen leggen nog eens helder het toepassingsgebied van de verordening uit: zowel ruimtelijk als met betrekking tot het soort programma’s en handelingen. Vervolgens bevatten de algemene bepalingen ook de definities, vaak bedoeld om te verklaren hoe een begrip uit de voorschriften moet worden bepaald of berekend. Daarna leggen we hier uit hoe deze verordening zich verhoudt tot andere stedenbouwkundige voorschriften. Die vinden we in het gewestplan Halle-Vilvoorde, bijzondere plannen van aanleg, verkavelingen, het genoemde provinciale RUP ‘afbakening woonkernen Horizon+’ en andere ruimtelijke uitvoeringsplannen. Het is belangrijk om te beseffen dat de meeste van deze voorschriften voorgaan op de bepalingen van deze verordening.
Totstandkoming
Voorliggende stedenbouwkundige verordening kwam tot stand, rekeninghoudend met
In toepassing van plan-MER-besluit werd een plan-MER-screening uitgevoerd op basis van de ontwerpverordening.
De conclusie van het team MER luidde dat de stedenbouwkundige verordening 'Woonkernen Horizon+' geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is. De plan-MER-screening werd door het team MER goedgekeurd op 27 mei 2024. De beslissing en de screeningsnota worden gepubliceerd op de website van het Team Omgevingseffecten (www.omgeving.vlaanderen.be/mer-dossierdatabank) onder het nr. SCRSV23029 en op de gemeentelijke website. De screeningsnota en de beslissing moeten door het publiek geraadpleegd kunnen worden. Via aanplakking, website en publicatie in het gemeentelijk infoblad zal gemeld worden dat de screeningsnota en de beslissing geraadpleegd kunnen worden.
Behandeling adviezen en bezwaren
Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werd het ontwerp van verordening aangepast naar de definitieve stedenbouwkundige verordening 'Woonkeren Horizon+'. De ontvangen adviezen en bezwaren worden behandeld in de tabel, toegevoegd aan deze beslissing. Door te voeren aanpassingen worden in de tabel opgelijst. De bijlagen bij de bezwaren werden gebundeld en kunnen geraadpleegd worden in de bijlagen, eveneens toegevoegd aan deze beslissing.
De gemeenteraad dient de beslissing van 27 juni 2024 houdende de definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening 'Woonkernen Horizon+' in te trekken en de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening 'Woonkernen Horizon+' opnieuw definitief vast te stellen. Deze keer met de correcte bijlage, namelijk het grafisch plan voor Overijse uit het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) 'Afbakening woonkernen Horizon+', zoals rechtgezet door de provincieraad in zitting van 22 oktober 2024.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening 'Woonkernen Horizon+' definitief vast.
Artikel 2
De gemeenteraad trekt de beslissing van 27 juni 2024 houdende de definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening 'Woonkernen Horizon+' in.
Artikel 3
Na definitieve vaststelling wordt deze beslissing van de gemeenteraad met het advies van GECORO, binnen de 10 dagen na definitieve vaststelling, met beveiligde zending bezorgd aan de Deputatie van de provincie Vlaams-Brabant en het Departement Omgeving voor eventuele uitoefening van het schorsingsrecht (45 dagen).
De gemeente Overijse is aangesloten bij de Intercommunale Interrand (opdrachthoudende vereniging) en werd per aangetekend schrijven van 9 oktober 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van de Intercommunale Interrand die op 18 december 2024 om 20.00 uur doorgaat te Hoeilaart, Gemeenteplein 39 in het GC Felix Sohie - zaal Bakenbos.
Op de agenda van de algemene vergadering staan volgende agendapunten:
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van de Intercommunale Interrand, dient de gemeenteraad zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de algemene vergadering van de Intercommunale Interrand van 18 december 2024. De gemeenteraad dient tevens het mandaat van de vertegenwoordigers vast te stellen.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft met 24 stemmen voor (Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant), 1 onthouding (Emmanuel Morel de Westgaver), de goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van de Intercommunale Interrand van 18 december 2024:
Artikel 2
De gemeenteraad geeft met eenparigheid van stemmen de goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de algemene vergadering van de Intercommunale Interrand van 18 december 2024.
Artikel 3
De vertegenwoordigers van de gemeente Overijse die zullen deelnemen aan de algemene vergadering van de Intercommunale Interrand van 18 december 2024, worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissing en geeft hiervan kennis aan de Intercommunale Interrand.
Artikel 5
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de vertegenwoordigers die zullen deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.
De gemeente Overijse werd per brief van 21 oktober 2024 uitgenodigd voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGO van 20 december 2024 die zal plaatsvinden bij IGO div, De Vunt 17, 3220 Holsbeek.
De algemene vergadering op 20 december 2024 omvat volgende agendapunten:
1. Verslag algemene vergadering 21-06-2024.
2. Begroting 2025 (document 1).
3. Jaarprogramma en toelichting bij begroting 2025 (document 2).
4. Toelichting bij de vernieuwing van de bestuursorganen (document 3).
5. Varia.
De huidige mandatarissen die aangeduid zijn door de gemeenteraad als vertegenwoordiger in de dienstverlenende vereniging IGO, behouden hun mandaat tot en met de aanstelling van de nieuwe raad van bestuur van IGO op de eerste algemene vergadering van 2025.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de gemeenteraad zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGO op 20 december 2024. De gemeenteraad dient tevens het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft met 24 stemmen voor (Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant), 1 onthouding (Emmanuel Morel de Westgaver), de goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGO van 20 december 2024:
1. Verslag algemene vergadering 21-06-2024.
2. Begroting 2025 (document 1).
3. Jaarprogramma en toelichting bij begroting 2025 (document 2).
4. Toelichting bij de vernieuwing van de bestuursorganen (document 3).
5. Varia.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft met eenparigheid van stemmen de goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGO van 20 december 2024.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente Overijse die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGO van 20 december 2024 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissing en geeft hiervan kennis aan de dienstverlenende vereniging IGO.
Artikel 5
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.
Het financieel gedeelte van het budget 2025 werd als volgt afgesloten:
EXPLOITATIE | INVESTERINGEN | |
ontvangsten: | +12.852,59 euro |
0,00 euro |
uitgaven: | - 50.752,50 euro | 0,00 euro |
overboekingen: | 0,00 euro |
0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar: | - 37.899,91 euro | 0,00 euro |
gecorrigeerd overschot/tekort vorige jaren: | +24.401,76 euro | 0,00 euro |
gemeentetoelage: | +13.498.15 euro |
0,00 euro |
= overschot/tekort: | 0,00 euro | 0,00 euro |
Aangezien het budget 2025 van deze kerkfabriek past in het meerjarenplan van de gemeente, volstaat het dat de gemeenteraad akte neemt van het budget 2025.
In de gemeentelijke meerjarenplanning werd een exploitatietoelage van 13.498,15 euro opgenomen onder de MJP lijn 000572 met ARK 6494000 en beleidsveld 0790.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Martinus Overijse-centrum.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het financieel gedeelte van het budget 2025 werd als volgt afgesloten :
EXPLOITATIE | INVESTERINGEN | |
ontvangsten: | +1.001,00 euro | +350.000,00 euro |
uitgaven: | - 11.513,00 euro | -350.000,00 euro |
overboekingen: | 0,00 euro |
0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar: | - 10.512,00 euro | 0,00 euro |
gecorrigeerd overschot/tekort vorige jaren: | +4.312,81 euro |
0,00 euro |
gemeentetoelage: | +6.199,19 euro |
350.000,00 euro |
= overschot/tekort: | 0,00 euro | 0,00 euro |
Aangezien het budget 2025 van deze kerkfabriek past in het meerjarenplan van de gemeente, volstaat het dat de gemeenteraad akte neemt van het budget 2025.
In de gemeentelijke meerjarenplanning werd een exploitatietoelage van 6.199,19 euro opgenomen onder de MJP lijn 000572 met ARK 6494000 en beleidsveld 0790. De investeringstoelage van 350.000 euro werd opgenomen onder de MJP lijn 584 met ARK 6640000 en beleidsveld 0790.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Jezus-Eik.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het financieel gedeelte van het budget 2024 werd als volgt afgesloten :
EXPLOITATIE | INVESTERINGEN | |
ontvangsten: | +742,00 euro | 0,00 euro |
uitgaven: | - 22.330,00 euro | 0,00 euro |
overboekingen: | 0,00 euro |
0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar: | - 21.588,00 euro | 0,00 euro |
gecorrigeerd overschot/tekort vorige jaren: | +9.400,17 euro | 0,00 euro |
gemeentetoelage: | +12.187,83 euro |
0,00 euro |
= overschot/tekort: | 0,00 euro | 0,00 euro |
Aangezien het budget 2025 van deze kerkfabriek past in het meerjarenplan van de gemeente, volstaat het dat de gemeenteraad akte neemt van het budget 2025.
In de gemeentelijke meerjarenplanning werd een exploitatietoelage van 12.187,83 euro opgenomen onder de MJP lijn 000572 met ARK 6494000 en beleidsveld 0790.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek H. Maria-Magdalena Eizer.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het financieel gedeelte van het budget 2025 werd als volgt afgesloten:
EXPLOITATIE | INVESTERINGEN | |
ontvangsten: | +16.567,71 euro | 0,00 euro |
uitgaven: | -14.362,12 euro | 0,00 euro |
overboekingen: | 0,00 euro |
0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar: | +2.205,59 euro | 0,00 euro |
gecorrigeerd overschot/tekort vorige jaren: | +38.532,62 euro | 0,00 euro |
gemeentetoelage: | 0,00 euro | 0,00 euro |
= overschot/tekort: | 40.738,21 euro | 0,00 euro |
Aangezien het budget 2025 van deze kerkfabriek past in het meerjarenplan van de gemeente, volstaat het dat de gemeenteraad akte neemt van het budget 2025.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Michiel Terlanen.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het financieel gedeelte van het budget 2025 werd als volgt afgesloten:
EXPLOITATIE | INVESTERINGEN | |
ontvangsten: | +9.123,00 euro | 0,00 euro |
uitgaven: | - 18.409,00 euro | -1.000,00 euro |
overboekingen: | -1.000,00 euro |
+1.000,00 euro |
= saldo eigen boekjaar: | - 10.286,00 euro | 0,00 euro |
gecorrigeerd overschot/tekort vorige jaren: | +3.096,52 euro | 0,00 euro |
gemeentetoelage: | +7.189,48 euro |
0,00 euro |
= overschot/tekort: | 0,00 euro | 0,00 euro |
Aangezien het budget 2025 van deze kerkfabriek past in het meerjarenplan van de gemeente, volstaat het dat de gemeenteraad akte neemt van het budget 2025.
In de gemeentelijke meerjarenplanning werd een exploitatietoelage van 7.189,48 euro opgenomen onder de MJP lijn 000572 met ARK 6494000 en beleidsveld 0790.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Bernardus Tombeek.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het financieel gedeelte van het budget 2025 werd als volgt afgesloten:
EXPLOITATIE | INVESTERINGEN | |
ontvangsten: | +435,00 euro | 0,00 euro |
uitgaven: | - 22.105,00 euro | 0,00 euro |
overboekingen: | 0,00 euro |
0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar: | - 21.670,00 euro | 0,00 euro |
gecorrigeerd overschot/tekort vorige jaren: | +8.336,53 euro | 0,00 euro |
gemeentetoelage: | +13.333,47 euro |
0,00 euro |
= overschot/tekort: | 0,00 euro | 0,00 euro |
Aangezien het budget 2025 van deze kerkfabriek past in het meerjarenplan van de gemeente, volstaat het dat de gemeenteraad akte neemt van het budget 2025.
In de gemeentelijke meerjarenplanning werd een exploitatietoelage van 13.333,47 euro opgenomen onder de MJP lijn 000572 met ARK 6494000 en beleidsveld 0790.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Joost Maleizen.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Het financieel gedeelte van het de meerjarenplanwijziging werd als volgt afgesloten:
EXPLOITATIE 2024 | EXPLOITATIE 2025 | |
ontvangsten: | +9.000,00 euro |
+9.180,00 euro |
uitgaven: | -35.631,00 euro | -36.346,20 euro |
overboekingen: | 0,00 euro |
0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar: | -26.631,00 euro | -27.166,20 euro |
gecorrigeerd overschot/tekort vorige jaren: | 0,00 euro | 0,00 euro |
gemeentetoelage: | +26.631,00 euro |
+27.166,20 euro |
= overschot/tekort: | 0,00 euro | 0,00 euro |
Geen wijzigingen voor de investeringen.
Het komt toe aan de gemeenteraad om deze meerjarenplanwijziging goed te keuren.
In de gemeentelijke meerjarenplanning werd een aanpassing van de exploitatietoelage 7.434,72 euro (aandeel Overijse = 28%) opgenomen onder de MJP lijn 000572 met ARK 6494000 en beleidsveld 0790.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de Anglicaanse kerk St. Pauls Tervuren goed.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant en aan de gemeente Tervuren.
Het financieel gedeelte van het de budgetwijziging 2024 werd als volgt afgesloten:
EXPLOITATIE | INVESTERINGEN | |
ontvangsten: | +9.000,00 euro |
0,00 euro |
uitgaven: | -35.631,00 euro | 0,00 euro |
overboekingen: | 0,00 euro |
0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar: | -26.631,00 euro | 0,00 euro |
gecorrigeerd overschot/tekort vorige jaren: | +78,42 euro | 0,00 euro |
gemeentetoelage: | +26.552,58 euro |
0,00 euro |
= overschot/tekort: | 0,00 euro | 0,00 euro |
Aangezien de eerste budgetwijziging van 2024 van deze kerk past in het aangepaste meerjarenplan dat heden ter goedkeuring voorligt, volstaat het dat de gemeenteraad akte neemt van de eerste budgetwijziging van 2024.
In de gemeentelijke meerjarenplanning werd een exploitatietoelage van 7.434,72 euro (aandeel Overijse = 28%) opgenomen onder de MJP lijn 000572 met ARK 6494000 en beleidsveld 0790.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van de eerste budgetwijziging voor 2024 van de Anglicaanse kerk St. Pauls Tervuren.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant en aan de gemeente Tervuren.
Het financieel gedeelte van het budget 2025 werd als volgt afgesloten:
EXPLOITATIE | INVESTERINGEN | |
ontvangsten: | +9.180,00 euro |
0,00 euro |
uitgaven: | -36.346,20 euro | 0,00 euro |
overboekingen: | 0,00 euro |
0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar: | -27.166,20 euro | 0,00 euro |
gecorrigeerd overschot/tekort vorige jaren: | +10.429,29 euro | 0,00 euro |
gemeentetoelage: | +16.736,91 euro |
0,00 euro |
= overschot/tekort: | 0,00 euro | 0,00 euro |
Aangezien het budget 2025 van deze kerk past in het aangepaste meerjarenplan dat heden ter goedkeuring voorligt, volstaat het dat de gemeenteraad akte neemt van het budget 2025.
In de gemeentelijke meerjarenplanning werd een exploitatietoelage van 4.686,34 euro (aandeel Overijse = 28%) opgenomen onder de MJP lijn 000572 met ARK 6494000 en beleidsveld 0790.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de Anglicaanse kerk St. Pauls Tervuren.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant en aan de gemeente Tervuren.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.
Alle wijzigingen zijn in het geel aangeduid.
Wijzigingen zijn onder andere:
De infobrochure is tevens geactualiseerd:
De schoolraad geeft positief advies over het schoolreglement en de infobrochure.
De gemeenteraad dient het schoolreglement voor het schooljaar 2024-2025 goed te keuren.
De meer specifieke regels en afspraken dienen door het college van burgemeester en schepenen opgenomen te worden in de infobrochure.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad heft de beslissing op van de gemeenteraad van 28 november 2023 houdende goedkeuring van het schoolreglement voor het schooljaar 2023-2024 van de gemeentelijke basisschool Jezus-Eik.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het als bijlage gevoegde schoolreglement voor het schooljaar 2024-2025 van de gemeentelijke basisschool Jezus-Eik goed. De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het financieel evenwicht werd als volgt bereikt voor de periode 2020 - 2027:
|
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
Beschikbaar budgettair resultaat |
9.447.235 |
8.194.126 |
16.865.840 |
20.213.956 |
13.836.328 |
7.175.010 |
602.051 |
63.470 |
Autofinancieringsmarge |
6.690.206 |
4.271.348 |
3.111.688 |
10.920.495 |
5.871.869 |
2.583.774 |
2.873.222 |
1.601.249 |
Het meerjarenplan moet na de aanpassing ook financieel in evenwicht blijven. Dat is het geval omdat aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Omdat de gemeente én het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Aangezien aan voormelde voorwaarden voldaan is, kan de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan goedkeuren.
EXPLOITATIERESULTAAT
INVESTERINGSRESULTAAT
FINANCIERINGSRESULTAAT
Het aangepaste meerjarenplan voldoet aan de wettelijke evenwichtsvereisten.
De autofinancieringsmarge blijft over de ganse looptijd positief.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de vijfde aanpassing van het meerjarenplan vast zoals bijgevoegd en dit voor wat het deel van de gemeente betreft.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de vijfde aanpassing van het meerjarenplan goed zoals bijgevoegd en dit voor wat het deel van het OCMW betreft.
Hierdoor is het rapport in zijn geheel definitief vastgesteld.
Met deze aanpassing worden zowel de bijgestuurde kredieten voor het boekjaar 2024 als de nieuwe kredieten voor het boekjaar 2025 vastgesteld.
Artikel 3
Onderhavig besluit is onderworpen aan het bestuurlijk toezicht overeenkomstig artikel 259 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Jaarlijks wordt een lijst van nominatieve toelagen aan verenigingen, andere overheden of vzw's vastgesteld, die niet via reglement of afzonderlijke beslissing werden toegekend. Dit kunnen werkingstoelagen of investeringstoelagen zijn. Ze zijn niet onderworpen aan een gemeentelijk subsidiereglement.
De recente herziening van alle subsidiereglementen had onder meer een inperking van het aantal nominatieve toelagen tot doel, wat nu merkbaar is aan de uitgedunde lijst. Het merendeel van de gemeentelijke toelagen worden voortaan immers via een of ander subsidiereglement toegekend.
Niettegenstaande de lijst van nominatieve subsidies geen verplicht onderdeel meer uitmaakt van het meerjarenplan, zijn de nodige kredieten wel voorzien in het beleidsrapport. In de documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan werd tevens een overzicht opgenomen van de toegestane werkings- en investeringssubsidies, waaronder ook de nominatief toegekende toelagen behoren. Dat overzicht houdt echter niet langer een beslissing in, maar is louter informatief. De documentatie maakt geen deel uit van het meerjarenplan en moet enkel ter beschikking worden gesteld aan de raadsleden.
De bevoegdheid voor het toekennen van nominatieve toelagen komt toe aan de gemeenteraad. De gemeenteraad moet een besluit nemen tot nominatieve toekenning van elke subsidie afzonderlijk. Om niet elk dossier apart voor te leggen aan de gemeenteraad, wordt thans globaal een lijst van nominatief toe te kennen toelagen voorgelegd voor uitbetaling in 2025. Wanneer bij de toekenning van deze bedragen zou afgeweken worden of wanneer een nieuwe nominatieve toelage zou toegekend worden aan een begunstigde die niet in deze overzichtslijst is opgenomen én deze binnen de grenzen van de globale exploitatie of investeringen blijft, dient dat betreffend dossier afzonderlijk aan de gemeenteraad voorgelegd te worden voor goedkeuring, zonder dat een aanpassing van het meerjarenplan vereist is.
De gemeenteraad geeft hiermee de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nominatieve toelagen uit te keren binnen het voorziene krediet per begunstigde zoals opgenomen in de bijlage. Een nominatieve toelage wordt uitgekeerd op basis van een (dotatie)besluit of een subsidieaanvraag.
Deze uitgaven zijn voorzien in de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 gemeente en OCMW.
Enig artikel
De gemeenteraad stelt de hierbijgevoegde lijst van nominatieve gemeentelijke toelagen 2025 vast.
Het aantal serres en druiventelers in de Druivenstreek daalt al sinds enkele jaren terwijl de tafeldruif nog steeds onze plaatselijke trots is en een erkend streekproduct.
De gemeente wil haar lokaal en immaterieel erfgoed van de druiventeelt bewaren en wil hierbij inzetten op sociale tewerkstelling.
Door het toekennen van een financiële tegemoetkoming kan de gemeente deze activiteiten die het algemeen (en lokaal) belang behartigen, aanmoedigen.
Vzw 3Wplus Werk bezit als enig maatbedrijf in de regio de expertise om de zorg voor ons lokaal erfgoed (druiventeelt), sociale tewerkstelling en natuursensibilisering te combineren. Met de restauratie van de druivenserres bekleedt zij in de Druivenstreek, en zelfs daarbuiten, een unieke positie als lokale professionele serrebouwer en serrerestaurateur.
De zorg van vzw 3Wplus Werk voor het plaatselijk erfgoed weerspiegelt zich eveneens in het aanbieden van cursussen en het kweken van streekeigen plantgoed in de vorm van gecertificeerde en geënte druivelaars. Vzw 3Wplus Werk is als organisatie door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen erkend om een plantenpaspoort af te leveren bij de verkoop van deze planten.
Daarom ondersteunt het lokaal bestuur Overijse de vzw 3Wplus Werk reeds gedurende verscheidene jaren in haar activiteiten van sociale tewerkstelling, die zij combineert met de zorg voor het lokaal erfgoed van de druiventeelt.
Om dit project vorm te kunnen geven stelt het lokaal bestuur de site Solheide momenteel ter beschikking van vzw 3Wplus Werk.
Het lokaal bestuur Overijse is op de site Solheide eigenaar van 18 serres en één muurserre.
Onder impuls van vzw 3Wplus Werk worden op de site Solheide in hoofdorde:
Vzw 3Wplus Werk is vragende partij om het project Solheide verder te kunnen zetten met steun van het lokaal bestuur, maar de toelage volstaat niet meer om de kosten te dragen. Er zijn meer prestaties nodig geweest dan verwacht. Hierdoor vragen zij voor de kalenderjaren 2024 en 2025 een verhoging van de toelage tot 40.000,00 euro in plaats van de eerder toegekende 37.300,00 euro.
Het lokaal bestuur Overijse wil blijvend inzetten op de ontwikkeling van de site Solheide omdat:
Verder blijft sociale tewerkstelling een aandachtspunt voor de gemeente.
Voor de werking van vzw 3Wplus Werk is het noodzakelijk om een langdurig financieel engagement te bekomen van het lokaal bestuur Overijse. Immers in haar streven naar de activering van langdurig werklozen of moeilijk inzetbare werklozen zal vzw 3Wplus Werk zo meer garanties kunnen bieden aan deze specifieke doelgroep die hierdoor kan rekenen op de nodige begeleiding en een vaste werkplaats. In de beslissing van de gemeenteraad van 19 november 2019 werden de aard, de omvang en de aanwendingsvoorwaarden vastgesteld waaronder de toelage werd toegekend, alsook welke verantwoording van de toelagetrekker wordt geëist en de termijnen waarbinnen die verantwoording dient te worden overgelegd.
Uit het overzicht van de geleverde prestaties voor 2022 blijkt dat de waarde van de door de vereniging gepresteerde uren ruimschoots de omvang van de gemeentelijke toelage overstijgt. Het is daarom aangewezen om de toelage te verhogen tot het bedrag van 40.000,00 euro voor de werkingsjaren 2024 en 2025. Voor het overige bepaalde, namelijk de aard, de aanwendingsvoorwaarden, de verantwoording en de termijnen, zullen er geen wijzigingen plaatsvinden.
De verhoogde jaarlijkse toelage van 40.000,00 euro voor vzw 3wplus Werk voor de jaren 2024 en 2025 werd door de gemeenteraad reeds goedgekeurd bij de vorige aanpassing van het meerjarenplan (aMJP04). Deze toelage werd ingeschreven onder volgende budgetsleutel:
Artikel 1
De gemeenteraad kent een toelage toe aan vzw 3Wplus Werk onder de volgende voorwaarden:
Artikel 1. Aard en omvang van de financiële tussenkomst
De gemeente Overijse verleent aan vzw 3Wplus Werk, ondernemingsnummer 0447.528.472, met zetel te 1702 Groot-Bijgaarden, Bosstraat 84, een jaarlijkse toelage. Voor de werkingsjaren 2020, 2021, 2022 en 2023 werd er een toelage toegekend van 37.300,00 euro. Voor de werkingsjaren 2024 en 2025 wordt er een toelage toegekend van 40.000,00 euro.
Artikel 2. Aanwendingsvoorwaarden van de toelage
Vzw 3Wplus Werk dient de toelage waarvan sprake in artikel 1 aan te wenden voor haar activiteiten van sociale tewerkstelling, die zij combineert met activiteiten die erop gericht zijn het immaterieel erfgoed van de druiventeelt te bewaren. Dit betekent dat minimum de volgende activiteiten worden uitgevoerd:
Vzw 3Wplus Werk is verantwoordelijk voor het materiaal en materieel, de begeleiding en de opleiding van de tewerkgestelden en zorgt voor de continuïteit van de werkzaamheden.
Bijkomende prestaties die vzw 3Wplus Werk in het kader van dit project voor derden levert, worden niet gesubsidieerd door het lokaal bestuur.
Artikel 3. Vereiste verantwoording te bezorgen door de toelagetrekker
Het gebruik van de toelage dient gerechtvaardigd te worden.
Vzw 3Wplus Werk dient als toelagetrekker de volgende verantwoordingsstukken voor te leggen:
Artikel 4. Engagementen van de gemeente
Onder de voorwaarden zoals bepaald, betaalt de gemeente een toelage uit aan vzw 3Wplus Werk.
Verder kan vzw 3Wplus Werk gebruik maken van de site Solheide. Het gebruik van bijkomende gemeentelijke infrastructuur wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 5. Stuurgroep Solheide
Er wordt een Stuurgroep Solheide opgericht die bevoegd is voor de opvolging, bijsturing, evaluatie en controle omtrent het gebruik van de toelage. De Stuurgroep mag ter plaatse de aanwending van de verleende toelage doen controleren.
De Stuurgroep geeft advies aan de raad van bestuur van vzw 3Wplus Werk.
De Stuurgroep bestaat uit één of meerdere vertegenwoordigers van het college van burgemeester en schepenen, een vertegenwoordiger van de gemeentelijke administratie en 2 medewerkers van vzw 3Wplus Werk. Indien er personen worden tewerkgesteld die vallen onder het statuut van artikel 60 §7 van de wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, kan de Stuurgroep uitgebreid worden met een vertegenwoordiger van het OCMW.
Het college van burgemeester en schepenen stelt de leden van de Stuurgroep aan die het lokaal bestuur vertegenwoordigen.
De Stuurgroep komt minstens tweemaal per jaar samen. Vzw 3Wplus Werk staat in voor de uitnodigingen van de vergaderingen en het verslag.
Het verslag van de Stuurgroep wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 6. Termijnen en modaliteiten van uitbetaling van de toelage
De jaarlijkse uitbetaling van de toelage gebeurt in volgende tranches:
- 60% na de vergadering van de Stuurgroep (voorjaar);
- 40% na de vergadering van de Stuurgroep (najaar).
De toelage kan slechts toegekend worden nadat de Stuurgroep de vereiste verantwoording heeft ontvangen en bijgevolg gunstig adviseert om tot uitbetaling over te gaan.
Vzw 3Wplus Werk richt vervolgens een aanvraag tot uitbetaling tot de Financiële dienst met vermelding dat de Stuurgroep gunstig adviseert.
Binnen de 30 dagen, nadat een geldige aanvraag tot uitbetaling werd ontvangen, wordt de toelage uitbetaald.
Artikel 7. Terugbetaling of vermindering van de toelage
§1.
Onverminderd de ontbindende bepalingen waaraan de toelage is onderworpen, kan het college van burgemeester en schepenen, bij gemotiveerde beslissing, de toelage verminderen of beslissen dat vzw 3Wplus gehouden is de toelage terug te betalen:
Bij terugvordering wordt de toelage pro rato berekend, rekening houdend met het aantal maanden dat in het lopende jaar zijn verstreken.
§2.
De toekenning van toelagen wordt opgeschort zolang de verantwoordingen voor de reeds verstrekte toelagen ontbreken, of zolang vzw 3Wplus Werk zich verzet tegen de uitoefening van de controle.
§3.
Aangezien de toelage in tranches uitgekeerd wordt, wordt elke toegekende tranche voor de toepassing van dit artikel als een afzonderlijke toelage beschouwd.
Artikel 8. Ontbindende bepalingen
§1.
De duurtijd van de engagementen betreffende de toelage gelden voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025. Deze periode wordt niet stilzwijgend verlengd.
§2.
De toelage zal echter onmiddellijk, en zonder enige procedure, vervallen de dag van de ontbinding, de aanvraag tot gerechtelijk akkoord of faillissement van vzw 3Wplus Werk.
§3.
Indien zou blijken dat vzw 3Wplus Werk bedrog zou plegen of poogt te plegen of bij overdracht van alle of een deel van de rechten en verplichtingen aan derden zonder toestemming van het college van burgemeester en schepenen, kan het college van burgemeester en schepenen de uitbetaling van de toelage stopzetten. De stopzetting van de toelage neemt een aanvang de dag nadat vzw 3Wplus ervan per aangetekend schrijven in kennis werd gesteld.
§4.
Wanneer de voorwaarden voor het bekomen van de toelage flagrant worden geschonden, kan het college van burgemeester en schepenen vzw 3Wplus Werk, bij aangetekend schrijven, in gebreke stellen. Indien zij 30 dagen na het versturen van een aangetekend schrijven door het college van burgemeester en schepenen geen gevolg geeft aan haar verplichtingen, kan het college van burgemeester en schepenen de uitbetaling definitief stopzetten zonder dat zij enige vergoeding is verschuldigd aan vzw 3Wplus Werk.
Vzw 3Wplus Werk is gehouden elke schade die zij aanbrengt aan het eigendom van het lokaal bestuur te vergoeden.
§5.
Indien het lokaal bestuur na meer dan 90 dagen geen gevolg geeft aan de aanmaning bij de ter post aangetekende brief van vzw 3Wplus Werk om aan haar verplichtingen te voldoen, dan is vzw 3Wplus Werk gerechtigd om de rechtmatige engagementen van het lokaal bestuur af te dwingen.
§6.
Rekening houdend met het tijdstip, kan bij de stopzetting van de toelage door het lokaal bestuur een deel van de toelage pro rato worden teruggevorderd.
Artikel 9. Taalgebruik
Vzw 3Wplus Werk dient zich te houden aan het taalstatuut dat geldt voor het lokaal bestuur Overijse. Zij dient de Nederlandse taal te gebruiken in haar communicatie met het lokaal bestuur en met de inwoners van de gemeente Overijse.
Artikel 10. Geschillen
Alle geschillen met betrekking tot de interpretatie en de toekenning van de toelage aan vzw 3Wplus Werk worden besproken in de Stuurgroep.
Bij gebrek aan minnelijk akkoord tussen de partijen kunnen geschillen, waarvoor de burgerlijke rechter bevoegd is, beslecht worden door de bevoegde rechtbanken gelegen in het arrondissement Halle-Vilvoorde.
Artikel 2
De beslissing van de gemeenteraad van 19 november 2019 houdende de goedkeuring van de toekenning van een toelage aan vzw 3Wplus Werk wordt opgeheven en vervangen door huidige beslissing.
Op 6 november 2024 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Emmanuel Morel de Westgaver namens Plus met volgend aanvullend agendapunt:
'Een paar maanden terug was er sprake dat er in het najaar de werken aan de brug over de E411 in Jezus Eik zouden starten. Tot op vandaag hebben daarover nog geen info ontvangen. Nu de werken aan het Leonard kruispunt nog niet voltooid zijn en het verkeer vaak ongeleid wordt via deze brug, en er aldus voor verkeershinder zorgt, stel ik mij de vraag of deze werken aan de brug niet kunnen uitgesteld worden tot wanneer het Leonard kruispunt afgewerkt is.'
Schepen Sven Willekens antwoordt:
'Het antwoord is neen. Er is geregeld overleg tussen Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de betrokken gemeenten en er werd een hele planning uitgewerkt. Daar kan weinig tot niets aan gewijzigd worden.
Ondertussen is er ook werk gemaakt van de vernieuwing van de brug en de plaatsing van een nieuwe fietsgangersbrug te bouwen. Hiermee zou men in februari 2025 starten.
Het is onmogelijk om nu nog iets aan die puzzel te wijzigen.
We hebben uiteraard gevraagd om de overlast zoveel mogelijk te vermijden. De folder die u gisteren ontvangen heeft kadert in een ruimer communicatieplan.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Op 12 november 2024 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Alan Pauwels met volgend aanvullend agendapunt:
'Op de gemeenteraad van oktober gaf de raad zijn akkoord om via Biddit te bieden op een openbare verkoop van 2 percelen grond die interessant zijn voor de bouw van de nieuwe sporthal, die perfect aansluiten bij de site Zuidflank en bovendien al ingekleurd zijn als recreatiegebied.
De biedperiode liep af op 22 oktober 2024. Is het mogelijk om het resultaat van die bieding te kennen.'
Burgemeester Inge Lenseclaes antwoordt:
'Wij hebben wel degelijk een bod gedaan, maar we zijn overboden geweest. We mochten gaan tot 165.000 euro en er is een andere partij die 166.000 euro heeft geboden.
We hebben van de notaris de vraag gekregen of we gebruik wensten te maken van voorkooprecht. Hierover werd intern overleg gepleegd en uiteindelijk werd beslist om dit voorkooprecht niet uit te oefenen, omdat we deze percelen in dat geval voor sociale doeleinden dienen in te zetten.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Op 14 november 2024 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart met volgend aanvullend agendapunt:
'Sinds de heropening van de Begijntjesbad in 2022 zijn er veel problemen geweest met de openingsuren van het zwembad. In de eerste maanden na de heropening heeft de gemeente veel acties ondernomen om dit probleem aan te pakken. Maar tot op de dag van vandaag zijn de openingsuren nog steeds niet op het niveau van voor de werken. Wat heeft de gemeente gepland om dit tekort aan openingsmomenten aan te pakken?'
Burgemeester Inge Lenseclaes antwoordt:
'Het klopt dat de heropening een moeilijke start heeft gekend. We hebben heel wat initiatieven genomen om hieraan tegemoet te komen, onder andere met de zwemclub ZORO.
We hebben een samenwerkingsovereenkomst met privé lesgevers. We hebben bijscholingen en cursussen georganiseerd. Elke jaar organiseren we ook bijscholingen voor de leerkrachten (o.a. lichamelijke opvoeding).
We hebben ook specifieke weekendredders aangeworven. Onze redders worden ook hoger verloond (loonschaal C1-C3) en kregen extra verantwoordelijkheden, wat de job attractiever maakt op de arbeidsmarkt.
We hebben exclusieve uren voor de scholen, voor de zwemclub en voor privé zwemmers. In totaal is ons zwembad dus zeker veel meer open, maar het klopt dat dit voor de individuele zwemmers niet het geval is.
Onlangs heeft het college van burgemeester en schepenen nog beslist om de uren voor individuele zwemmers nog wat uit te breiden.
De wildwaterbaan is enkel in het weekend en tijdens de schoolvakantiedagen open. Op die manier proberen wij tegemoet te komen aan de noden van de bevolking.
We vinden het belangrijk dat er ook uren worden toegewezen aan scholen. Er zijn gewoon meer leerlingen en meer scholen dan vroeger.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Op 14 november 2024 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart namens s met volgend aanvullend agendapunt:
'In deze verkiezingsperiode hebben we kunnen merken dat digitalisering en sociale media een steeds grotere plaats innamen in onze wereld en meer specifiek in onze gemeente. Investeren in digitalisatie is dus cruciaal geworden voor elke gemeente. Als gemeenteraad van Overijse moeten wij ook evolueren met onze tijd.
Dat we vandaag nog werken met een ouderwets audiosysteem is problematisch. Er worden geen beelden opgenomen. De audioverslagen worden niet live gestreamd. Veel gemeenten van ons land hebben gewerkt aan een modernisering van de werking van hun gemeenteraad door bijvoorbeeld te zorgen voor real-time streaming op platformen zoals Youtube of Facebook. 2025 komt eraan en het is belangrijk dat wij in Overijse niet achterblijven.
Elk lid van deze gemeenteraad heeft het ook trouwens met zijn eigen ogen kunnen zien. Het aantal burgers aanwezig in het publiek is systematisch heel erg laag en dit terwijl de politieke interesse van onze burgers wel hoog ligt. Gemeenteraden live-streamen zou ook kunnen zorgen dat de burgers beter zouden kunnen zien en begrijpen wat er in de gemeenteraad gebeurt en wat er beslist wordt in onze mooie gemeente.
Hierbij dus mijn vraag en oproep: Wanneer gaat hier iets aan gedaan worden?'
Burgemeester Inge Lenseclaes antwoordt:
'In 2024 is er een nieuw softwarepakket aangeschaft. Audio streaming is hiermee perfect mogelijk. Voor video streaming zijn bijkomende investeringen nodig. We spreken over 75.000 euro (voor meerdere camera’s) en abonnementskosten (5.000 euro). In het huidig meerjarenplan zijn hiervoor geen budgetten voorzien. In 2025 zal dit dus zeker niet uitgevoerd worden. We kunnen dit in overweging nemen voor de toekomst. We kunnen gerust eens horen in andere gemeenten wat hun ervaringen zijn met live streaming.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Vervolgens verklaart de voorzitter de vergadering voor gesloten.
Namens de gemeenteraad