In zitting van 25 januari 2022 keurde de gemeenteraad het retributiereglement en technisch reglement op de tijdelijke privatieve ingebruikneming van de openbare ruimte goed. Vanuit de gemeenteraadszitting van 20 augustus 2024, kwamen vragen rond de huidige reglementen, waardoor een nieuwe versie zich opdringt. Het voorstel van wijzigingen met de vragen en voorstel van wijzigingen ten overstaan van het huidige reglement worden toegelicht in de als bijlage gevoegde presentatie.
Het nieuwe reglement is een versie waarbij het technische en retributiereglement geïntegreerd zijn, en is opgemaakt samen met de Juridische dienst.
De gemeenteraad dient het nieuwe reglement inname openbare ruimte goed te keuren, te laten ingaan 1 januari 2025 en akkoord te gaan om het op dit moment geldende retributiereglement op dezelfde dag op te heffen. Een gewijzigd reglement dringt zich op omwille van discrepanties in het huidige reglement. Discrepanties die aangebracht en weggewerkt zijn gingen over de tarieven, vrijstellingen, vorm en inhoud van de aanvraag, wijze van betaling en geschillen.
Er wordt een duurtijd van dit nieuwe reglement van 1 jaar vooropgesteld. Dit om een evaluatie mogelijk te maken, en om het geheel ook marktconform te houden.
De ontvangsten door de lagere retributie in het nieuwe reglement ten overstaan van het huidige reglement zullen lager zijn. De juiste impact is echter niet te begroten omwille van de vele variabelen in de eindsamenstelling van de totale retributie.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het retributiereglement inname openbare ruimte als volgt goed:
Deel 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Toepassingsgebied
§1. Het is verboden om de openbare ruimte volledig of gedeeltelijk in te nemen op een wijze die het gewone gebruiksrecht overstijgt. De gemeente is belast met het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de openbare ruimte. Dit reglement is van toepassing op het volledige grondgebied van de gemeente Overijse.
In de praktijk is het echter onvermijdelijk om bepaalde innames toe te staan.
Het huidig reglement strekt ertoe de toegang en het gebruik van de openbare ruimte te reguleren door het voeren van een vergunningenbeleid met een retributieplicht gericht op het toestaan van alleen de strikt noodzakelijk innames. De innames dienen ook maximaal in tijd te worden beperkt.
§2. Niemand mag de openbare ruimte op privatieve wijze innemen zonder voorafgaande schriftelijke vergunning, tenzij de inname vrijgesteld is van vergunning overeenkomstig de bepalingen van het reglement.
§3. Het reglement omvat de regels omtrent het vergunningenbeleid en het retributiebeleid van de tijdelijke inname van de openbare ruimte.
§4. De burgemeester is bevoegd om de aangevraagde vergunningen af te leveren en een retributie op te leggen op basis van het door de gemeenteraad goedgekeurde reglement.
§5. Het reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2025 en loopt tot en met 31 december 2025. De retributietarieven van dit reglement worden toegepast op de aanvragen die vergund worden vanaf 1 januari 2025.
Artikel 2 Begrippenlijst
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
- de openbare weg is dat gedeelte van het gemeentelijke grondgebied, ongeacht of dit eigendom is van de overheid of private eigendom, dat in hoofdorde bestemd is voor het verkeer van personen of voertuigen en voor iedereen toegankelijk is binnen;
- de bij wetten, besluiten en reglementen bepaalde perken. Het omvat tevens, binnen dezelfde perken van wetten en verordeningen, de installaties voor het vervoer en de bedeling van goederen, energie en signalen en de ruimten aangelegd als aanhorigheden van de verkeerswegen en voornamelijk bestemd voor het parkeren van voertuigen;
- de berm is de ruimte of het gedeelte van de weg dat niet in de rijweg begrepen is;
- onder voetpad verstaat men het gedeelte van de openbare weg, al dan niet verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijbaan, in het bijzonder ingericht voor het verkeer van voetgangers; het voetpad is verhard en de scheiding ervan met de andere gedeelten van de openbare weg is duidelijk herkenbaar voor alle weggebruikers;
- de groene ruimten, te weten de openbare plantsoenen, wandelplaatsen, parken, tuinen, pleinen, speelterreinen, sportpleinen, begraafplaatsen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de rijbaan, die openstaan voor publiek gebruik.
- de openbare veiligheid in het gedrang komt of;
- in functie van juridische procedures of;
- op basis van een bevel van politie, brandweer of burgemeester of;
- bij overmacht, waarbij uitstel van de herstellingen of werken bijkomende schade teweegbrengt (niet door een vergetelheid of planningsprobleem).
Deel 2. VERGUNNINGENBELEID
Artikel 3 Vergunningsplicht
Niemand mag zonder voorafgaande vergunning de openbare ruimte innemen door het plaatsen van eender welke constructie of belemmering. De vergunning wordt afgeleverd door de burgemeester.
De vergunning wordt afgeleverd op naam van de aanvrager, zijnde de vergunninghouder.
Artikel 4 Wijze van aanvraag
De aanvrager verplicht zich om de aanvraag zodanig in te dienen dat de inname van de openbare ruimte en de verkeersbelemmering tot een minimum beperkt zijn in tijd en in ruimte.
De aanvraag voor een vergunning inname openbare ruimte wordt ingediend via het online webformulier op de webpagina van de gemeente Overijse. Het online aanvraagformulier geeft aan welke bijlages moeten worden toegevoegd bij de specifieke aanvragen. Alleen aanvragen die volledig en correct zijn ingevuld, en die voorzien zijn van alle gevraagde bijlages en op tijd ingediend zijn, kunnen ontvankelijk worden verklaard. De aanvraag wordt beoordeeld nadat het advies van de betrokken diensten is verkregen.
Een fragmentarische aanvraag wordt als één aanvraag aanschouwd wanneer
Artikel 5 Aanvraagtermijnen
Ten minste 7 kalenderdagen voor de geplande aanvang inname zonder verkeersbelemmering.
Ten minste 14 kalenderdagen voor de geplande inname met verkeersbelemmering wanneer de rijweg in het eigendom en of in beheer is van de gemeente.
Ten minste 30 kalenderdagen voor de geplande inname van de rijweg wanneer de rijweg een gewestweg is.
Deze termijnen zijn in geval van een hoogdringende inname logischerwijs niet van toepassing. De aanvraag voor een hoogdringende inname wordt wel zo spoedig mogelijk ingediend.
Artikel 6 Verplichtingen van de vergunninghouder
Artikel 7 Wijzigingen aan de verkregen vergunning
De éénmaal verstrekte vergunning is niet vatbaar voor wijzigingen, met uitzondering van verlenging van de periode van inname en uitsluitend indien de verlenging wordt aangevraagd door de oorspronkelijke aanvrager en wel ten laatste 7 kalenderdagen voor het verstrijken van de periode waarvoor de vergunning werd verleend. In alle andere gevallen dient er een nieuwe vergunningsaanvraag ingediend te worden. Indien de inname vroeger dan voorzien is beëindigd, wordt de dienst Publieke Ruimte daarvan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte gesteld.
Artikel 8 Einde van de inname
Van zodra de werken beëindigd of zodanig gevorderd zijn dat de inname niet meer noodzakelijk is, dient de vergunninghouder de openbare ruimte te ontruimen en zo nodig te herstellen in de staat waarin ze zich bevond bij aanvang van de inname zoals vermeld in de plaatsbeschrijving indien deze er is. Bij afwezigheid van een plaatsbeschrijving wordt de openbare ruimte voor de inname in perfecte staat geacht te zijn geweest. Eventuele schade van de openbare ruimte na de ontruiming van de inname wordt op rekening van de retributieplichtige hersteld.
Deel 3. RETRIBUTIEPLICHT EN WAARBORG
Artikel 9 Betalingsplicht
De retributieplichtige is verplicht tot de betaling van een retributie voor de inname of afsluiting van de openbare ruimte.
Artikel 10 Tarieven bij inname openbare ruimte
a) De retributie bij inname openbare ruimte bedraagt voor iedere aanvraag:
b) Voor de inname zonder vergunning, of bij niet naleving van de vergunningsvoorwaarden, wordt een retributie vastgelegd aan een tarief dat 50% hoger ligt dan bovengenoemde tarieven en wel vanaf de eerste kalenderdag van de inname. Voor de eerste 14 kalenderdagen van de inname wordt een tarief van 3,00 euro per m² per kalenderdag gerekend.
Artikel 11 Tarieven afsluiting van een rijweg
Voor elke afsluiting van de rijweg die langer duurt dan 4 uur is vanaf het ogenblik dat de rijweg wordt afgesloten een retributie verschuldigd. In dat geval wordt een retributie van 250,00 euro aangerekend per kalenderdag dat de rijweg worden afgesloten. Dit tarief kan gecumuleerd worden met de tarieven van de inname.
Artikel 12 Vrijstellingen van retributieplicht
Artikel 13 Berekening en betaling retributie
Artikel 14 Waarborg
Deel 4. VERGUNNINGSVOORWAARDEN
Artikel 15 Bijzondere vergunningsvoorwaarden
Afhankelijk van het doel waarvoor de vergunning wordt verleend gelden er bijzondere vergunningsvoorwaarden. De vergunninghouder wordt erop gewezen dat hij verplicht is te voldoen aan deze bijzondere vergunningsvoorwaarden welke vermeld worden op de afgegeven vergunning.
Artikel 16 Algemene vergunningsvoorwaarden
Deel 5. AANSPRAKELIJKHEID EN SCHADE
Artikel 17 Hoofdelijke aansprakelijkheid
De vergunninghouder is hoofdelijk aansprakelijk voor elke schade die de gemeente lijdt door de inname of ten gevolge van de inname van de openbare ruimte.
Artikel 18 Openbare veiligheid
De burgemeester behoudt zich het recht toe om alle maatregelen te treffen die nodig bij een gevaar voor de openbare veiligheid. Indien dit inhoudt dat innames moeten worden verwijderd dan zullen de kosten die daaruit voortvloeien teruggevorderd worden aan de vergunninghouder of, in geval van een inname zonder vergunning, aan de retributieplichtige.
Deel 6 . HANDHAVING
Artikel 19 Inbreuk op het Algemeen Zonaal Politiereglement Overijse
Een inname zonder vergunning resulteert zonder meer in een overtreding van het Algemeen Zonaal Politiereglement Overijse op grond van artikel 50. De politie is bevoegd om op te treden.
Artikel 2
De beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2022 houdende de goedkeuring van het retributiereglement voor inname van de openbare ruimte wordt opgeheven en vervangen door huidige beslissing.
Artikel 3
Deze beslissing treedt in werking op 1 januari 2025, en kent een duurtijd van 1 jaar.
Artikel 4
Dit reglement valt onder de bekendmakings- en meldingsplicht van artikelen 286, §1 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.