Terug
Gepubliceerd op 20/11/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 21/10/2024 - 20:00 Raadzaal - gemeentehuis

 

 

De raad voor maatschappelijk welzijn vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.

De voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn opent de zitting om 20 uur.

 

 

 

De voorzitter opent de zitting op 21/10/2024 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Goedkeuring notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 september 2024

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Lieven Bennekens, Brigitte Braeckelaere, Fabienne Monbaliu, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 32 en 74
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 277 en 278, §1
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 augustus 2021 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten

        De beslissingen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 september 2024 werden genotuleerd.

        Motivering

        De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 september 2024 omvatten de beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 september 2024 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn, zijnde de vergadering van 21 oktober 2024.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 september 2024
        Stemming notulen
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 september 2024 met eenparigheid van stemmen goed.

      • Toelichting van de werking in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden: Welzijnskoepel West-Brabant

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Brigitte Braeckelaere, Fabienne Monbaliu, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, Deel 3, Titel 3
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, Deel 3, Titel 3, betreffende de intergemeentelijke samenwerking
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 maart 2019 houdende de aanduiding van 4 mandatarissen in de algemene vergaderingen van de Welzijnskoepel West-Brabant voor de legislatuur 2019-2024
        Feiten

        Bijkomend aan de decretale verplichting om het beleid van dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen toe te lichten, heeft het bestuur besloten om ook te rapporteren over de werking in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Dit met als doel om de transparantie binnen het bestuur te verhogen.

        Motivering

        De raad voor maatschappelijk welzijn dient kennis te nemen van de verstrekte toelichting bij het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de toelichting van schepen Myriam Vanderlinden, afgevaardigde in de algemene vergaderingen van de Welzijnskoepel West-Brabant.

      • Kennisneming van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Overijse

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Brigitte Braeckelaere, Fabienne Monbaliu, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 78, 4°
        Juridische grond
        • Decreet van 15 juli 2011 tot vaststelling van de algemene regels waaronder in de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen aan lokale besturen kunnen worden opgelegd
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 332, §1 derde lid
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC)
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 september 2018 tot wijziging van het BVR BBC
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)
        • Ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van het MB BBC
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de jaarrekening 2023 van lokaal bestuur Overijse (deel OCMW)
        • Beslissing van het vast bureau van 1 oktober 2024 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende kennisneming van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Overijse
        • Beslissing van het Managementteam van 15 april 2024 houdende overleg jaarrekening 2023 gemeente en OCMW
        Feiten

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Overijse hebben op 23 april 2024 de jaarrekening 2023 vastgesteld met volgende saldi:

        • budgettair resultaat boekjaar: 3.348.116 euro;
        • gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar: 20.213.956 euro;
        • beschikbaar budgettair resultaat: 20.213.956 euro;
        • balanstotaal: 207.469.997 euro;
        • overschot van het boekjaar: 3.807.972 euro.

        De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 29 april 2024 en bezorgde de digitale rapportering op 2 mei 2024.

        Motivering

        Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand. Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt. Deze werden via mail aan de algemeen directeur en de financieel directeur van het bestuur bezorgd.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Zendbrief van 23 september 2024 van de provinciegouverneur
        • Goedkeuringsbesluit van 17 september 2024 van de provinciegouverneur
        • E-mailbericht van 23 september 2024 van het Agentschap Binnenlands Bestuur gericht aan de algemeen en financieel directeur met technische bemerkingen en aanbevelingen bij de jaarrekening 2023
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het als bijlage gevoegde besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Overijse.

      • Bekrachtiging van de principiële goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en verwerkingsovereenkomst met woonmaatschappij Woontrots

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Brigitte Braeckelaere, Fabienne Monbaliu, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 78
        Juridische grond
        •  Europese Verordening 2016/679 van de Raad van 4 mei 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 31 augustus 2023 tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering betreffende de sociale huur
        • Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer
        • Beslissing van het vast bureau van 24 september 2024 houdende de voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende de bekrachtiging van de principiële goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en verwerkingsovereenkomst met woonmaatschappij Woontrots
        Feiten

        Vanaf 1 januari 2024 geldt een nieuw eengemaakt toewijzingsmodel voor sociale huur. Tegelijk zet men in op digitalisering van inschrijvingen voor een sociale woning via een centraal inschrijvingsregister (CIR). Dit wordt gefaseerd ingevoerd. Via dit digitale loket kan elke burger zichzelf inschrijven voor een sociale woning en, eenmaal ingeschreven, zijn inschrijvingsdossier beheren.

        De persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de behandeling van dossiers van (potentiële) kandidaat-huurders van een sociale woning worden opgenomen in een centraal inschrijvingsregister (CIR) in plaats van in de decentrale registers van de verschillende woonmaatschappijen.
        Kandidaat-huurders die op de wachtlijst voor een sociale woning staan in het centraal inschrijvingsregister, moeten hun dossier bevestigen en actualiseren vanaf 18 maart 2024 bij de bevoegde woonmaatschappij, zijnde Woontrots voor Overijse.
        De woonmaatschappij Woontrots moet alle kandidaat-huurders op zijn wachtlijst per brief verwittigen zodat zij hun dossier nakijken en eventueel aanvullen (opladen van gegevens). De kandidaat-huurder krijgt hiervoor vanaf de postdatum van de brief van de woonmaatschappij Woontrots 30 dagen tijd.
        Als er geen tijdige bevestiging van de kandidaat-huurder is, zal de woonmaatschappij Woontrots ook een herinneringsbrief sturen met een bepaalde termijn. Bevestigt een kandidaat-huurder het dossier dan nog niet of voldoet hij niet aan de inschrijvingsvoorwaarden, wordt de kandidaat geschrapt.

        Momenteel heeft iets meer dan 50% van de kandidaat-huurders hun dossier al bevestigd.

        Woontrots wil met de bevoegde OCMW's samenwerken om te verhinderen dat kandidaat-huurders hun plaats op de wachtlijst verliezen omdat ze niet tijdig en/of niet correct reageren op het verzoek tot actualisatie van hun dossier via het CIR. Om deze samenwerking te realiseren is minimale uitwisseling van persoonsgegevens nodig: rijksregisternummer, naam, voornaam, adres, telefoonnummer en e-mailadres van kandidaat-huurders die niet reageerden op de oproep tot actualisatie.

        Het OCMW zal na ontvangst van voornoemde gegevens trachten de kandidaat-huurders te contacteren om desnoods samen de actualisatie in het CIR in orde te brengen.

        Concreet betekent dit dat de kandidaat-huurders op de wachtlijst een brief van Woontrots zullen ontvangen met een laatste aanmoediging om de actualisatie in het CIR in orde te maken. Deze werd rond 20 september 2024 door Woontrots opgestuurd. Hierna heeft de kandidaat-huurder nog 14 dagen de tijd om in het CIR zijn aanvraag te bevestigen. Na deze termijn wordt iedereen geschrapt die niet bevestigd heeft. Zij verliezen dan hun plaats op de wachtlijst om een sociale woning te bekomen.

        Motivering

        Eén van de belangrijkste kernopdrachten van de Sociale Dienst is het bestrijden van onderbescherming en het opnemen van rechten.

        Door de samenwerkings- en verwerkingsovereenkomst aan te gaan, kan het OCMW de kandidaat-huurders nogmaals trachten te contacteren om vervolgens hun aanvraag te actualiseren via het centraal inschrijvingsregister. Hierdoor wordt vermeden dat zij geschrapt worden van de wachtlijst.

        Op die manier komt het OCMW tegemoet aan haar opdracht om kwetsbare doelgroepen te ondersteunen om een stabiele woonsituatie te bekomen.

        Het woonloket (IGO) zal niet optreden als subverwerker. De toeleiding vanuit de Sociale Dienst zal nog bekeken worden.

        De verwerkingsovereenkomst werd nagelezen door de functionaris gegevensbescherming van het OCMW en verleende positief advies.

        De raad voor maatschappelijk welzijn dient zich akkoord te verklaren voor het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst en de verwerkingsovereenkomst maar omwille van de hoogdringendheid werden de reeds mondeling afgesproken engagementen op het vast bureau van 3 september 2024 principieel goedgekeurd. Deze principiële goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en de verwerkingsovereenkomst moet bekrachtigd worden op de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De hoogdringendheid situeert zich in het korte tijdsbestek. De Sociale Dienst moet zich organiseren en tijd vrijmaken om de kandidaat-huurders te contacteren en te begeleiden bij de actualisatie. Daarnaast is het van uiterste belang dat alle middelen worden ingezet om te voorkomen dat inwoners van de wachtlijst worden geschrapt.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Samenwerkingsovereenkomst CIR Woontrots OCMW Overijse
        • Verwerkingsovereenkomst CIR Woontrots OCMW Overijse
        Publieke stemming
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de principiële goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met woonmaatschappij Woontrots betreffende de actualisatie van de dossiers van kandidaat-huurders via het centraal inschrijvingsregister.
        Artikel 2
        De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de principiële goedkeuring van de verwerkingsovereenkomst met woonmaatschappij Woontrots betreffende de uitwisseling van persoonsgegevens bij de ondersteuning van actualisatie via het centraal inschrijvingsregister.

      • Goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale van 27 november 2024

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Brigitte Braeckelaere, Fabienne Monbaliu, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 77 en 78
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 27, 34, 2°, 427, 432, 436 en 454
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 maart 2019 houdende aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen en een effectief vertegenwoordiger in de raad van bestuur van de Intercommunale Haviland voor de legislatuur 2019-2024
        • Beslissing van het vast bureau van 2 juli 2024 houdende kennisneming van de notulen van de gewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale van 19 juni 2024
        • Beslissing van het vast bureau van 8 oktober 2024 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale van 27 november 2024
        Feiten

        Het OCMW Overijse is aangesloten bij Haviland Intercommunale (dienstverlenende vereniging). Haviland is een intergemeentelijke samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

        Het OCMW Overijse werd per mail van 1 oktober 2024 in kennis gesteld van de bijeenroeping van een buitengewone algemene vergadering op 27 november 2024, die zal plaatsvinden in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik.

        De buitengewone algemene vergadering op 27 november 2024 omvat volgende agendapunten:

        1. Notulen van de Algemene Vergadering van 19 juni 2024: goedkeuring.
        2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2025 (art. 34).
        3. Varia.

        Indien nadere uitleg gewenst is betreffende de agenda, dient dit schriftelijk aangevraagd te worden aan de diensten van Haviland, uiterlijk 25 oktober 2024.

        Motivering

        Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van de Intercommunale Haviland, dient de raad voor maatschappelijk welzijn het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen en zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 27 november 2024.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • E-mail van 1 oktober 2024 van Haviland Intercommunale
        • Beleid 2025
        • Begroting 2025
        Stemming agenda
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
        Onthouders: Emmanuel Morel de Westgaver
        Resultaat: Met 26 stemmen voor, 1 onthouding
        Stemming voorstellen
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De raad van maatschappelijk welzijn geeft met 26 stemmen voor (Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant), 1 onthouding (Emmanuel Morel de Westgaver), de goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024:

        1. Notulen van de Algemene Vergadering van 19 juni 2024: goedkeuring.
        2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2025 (art. 34).
        3. Varia.

        Artikel 2
        De raad van maatschappelijk welzijn geeft met eenparigheid van stemmen de goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024.
        Artikel 3

        De vertegenwoordiger van het OCMW van Overijse die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 27 november 2024, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad voor maatschappelijk welzijn van heden.
        Artikel 4

        Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissing en geeft hiervan kennis aan Haviland Intercommunale.
        Artikel 5

        Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.

      • Goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de volmachtdrager voor de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 26 november 2024

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Brigitte Braeckelaere, Fabienne Monbaliu, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 77 en 78
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 74
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 maart 2019 houdende aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging van de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) voor de legislatuur 2019-2024
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 januari 2020 houdende opheffing van de eerdere aanduiding van een vertegenwoordiger en aanduiding van een nieuwe vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) voor de legislatuur 2019-2024
        • Beslissing van het vast bureau van 24 september 2024 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende de goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de volmachtdrager voor de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services (voorheen TMVS) van 26 november 2024
        Feiten

        Het OCMW van Overijse is aandeelhouder in de dienstverlenende vereniging Creat Services (voorheen TMVS) en werd per aangetekend schrijven van 5 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Creat Services die fysiek zal plaatsvinden te Gent en met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM op 26 november 2024.
        Als bijlage werd de documentatie en de praktische schikkingen omtrent de besluitvorming toegestuurd.

        De agenda van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services omvat volgende punten:
        1. Wijziging van vermogen.
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen.
        3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (conform artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur).
        4. Begroting 2025 (conform artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur).
        5. Actualisering presentievergoeding.
        6. Statutaire benoemingen.
        Varia.

        Motivering

        Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van de dienstverlenende vereniging Creat Services, dient de raad voor maatschappelijk welzijn zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services op 26 november 2024. De raad voor maatschappelijk welzijn dient tevens het mandaat van de volmachtdrager vast te stellen.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Gecoördineerde tekst van de statuten van 12 december 2023 van Creat Services
        • Uitnodiging met bijlagen van 5 september 2024 van de dienstverlenende vereniging Creat Services
        Stemming agenda
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
        Onthouders: Emmanuel Morel de Westgaver
        Resultaat: Met 26 stemmen voor, 1 onthouding
        Stemming agendapunten
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De raad voor maatschappelijk welzijn geeft met 26 stemmen voor (Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant), 1 onthouding (Emmanuel Morel de Westgaver), de goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 26 november 2024:
        1. Wijziging van vermogen.
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen.
        3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (conform artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur).
        4. Begroting 2025 (conform artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur).
        5. Actualisering presentievergoeding.
        6. Statutaire benoemingen.
        Varia.
        Artikel 2
        De raad voor maatschappelijk welzijn geeft met eenparigheid van stemmen de goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 26 november 2024.
        Artikel 3
        De volmachtdrager van het OCMW van Overijse die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 26 november 2024, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
        Artikel 4
        Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en geeft hiervan kennis aan Creat Services via het e-mailadres 20241126BAV@farys.be.
        Artikel 5
        Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de volmachtdrager die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.

      • Goedkeuring van het reglement van het zorgparkeren

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Brigitte Braeckelaere, Fabienne Monbaliu, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 77
        Juridische grond
        • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
        • Beslissing van het vast bureau van 1 oktober 2024 houdende de voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van het reglement van het zorgparkeren
        Feiten

        De Eerstelijnszone Druivenstreek richt het zorgparkeren op samen met de zes gemeenten die onder de Eerstelijnszone Druivenstreek vallen zijnde; Hoeilaart, Overijse, Tervuren, Kraainem, Wezembeek-Oppem en Zaventem. Het reglement van zorgparkeren zal in Overijse ingaan vanaf 1 november 2024.

        Zorgparkeren houdt in dat zorgverleners kunnen parkeren op private parkeerplaatsen, voor garagepoorten of opritten tijdens de uitvoering van de zorg en dit voor maximum één uur. De burger die rechtmatig beschikt over een parkeerplaats biedt deze vrijwillig aan de zorgverlener aan. 

        Motivering

        Zorgverleners aan huis, zoals artsen, thuisverpleegkundigen, kinesitherapeuten, … verliezen kostbare tijd bij het zoeken naar een parkeerplaats dicht bij de woning van hun patiënt. Daarom is er een reglement opgemaakt om zorgparkeren mogelijk te maken.

        Met de introductie van dit reglement over zorgparkeren wordt beoogd om het werk van zorgverleners op het grondgebied van de Eerstelijnszone Druivenstreek te faciliteren door private parkeerplaats(en) voor garagepoorten of opritten te laten gebruiken tijdens de uitvoering van de zorg. Het project is gebaseerd op vrijwilligheid.
        Diegene die rechtmatig beschikt over een parkeerplaats biedt deze vrijwillig aan de zorgverlener aan. De zorg moet hierbij niet plaatsvinden op de locatie waar de parkeermogelijkheid wordt aangeboden.
        De aanduiding van een parkeerplaats voor de zorgverlener wordt aangeduid met een zorgparkeersticker. De zorgverleners vragen een zorgparkeerkaart aan bij de Eerstelijnszone Druivenstreek. De zorgverlener dient deze zorgparkeerkaart achter de vooruit van zijn auto te plaatsen.

        Financiële aspecten

        De kosten worden gedragen door de Eerstelijnszone Druivenstreek.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement van het zorgparkeren met ingang vanaf 1 november 2024 als volgt goed:

        Doelstelling
        Zorgverleners aan huis, zoals artsen, thuisverpleegkundigen, kinesitherapeuten, … verliezen kostbare tijd bij het zoeken naar een parkeerplaats dicht bij de woning van hun patiënt.
        Met de introductie van het zorgparkeren wordt beoogd om het werk van zorgverleners op het grondgebied van de Eerstelijnszone Druivenstreek (zorgparkeren van toepassing in de gemeenten Zaventem, Wezembeek-Oppem, Kraainem, Tervuren, Overijse en Hoeilaart) te faciliteren door (een) private parkeerplaats(en) voor garagepoorten of opritten te laten gebruiken tijdens de uitvoering van de zorg. Het project is gebaseerd op vrijwilligheid. Diegene die rechtmatig beschikt over een parkeerplaats biedt deze vrijwillig aan de zorgverlener aan. De zorg moet hierbij niet plaatsvinden op de locatie waar de parkeermogelijkheid wordt aangeboden.

        Artikel 1: Definities
        De aanbieder: de persoon die het rechtmatig en exclusief gebruiksrecht (bv. de huurder, de eigenaar, vruchtgebruiker, ...) uitoefent op een parkeerplaats zoals een garage en/of oprit en die middels een zichtbaar aangebrachte zorgparkeersticker toestemming verleent aan de gebruiker om zijn voertuig op de parkeerplaats gratis te parkeren tijdens de duur van het huisbezoek (en dit voor maximum één uur).

        De gebruiker: de zorgverlener die in het bezit is van een RIZIV-nummer en die een huisbezoek aflegt met een voertuig waarin zichtbaar een zorgparkeerkaart is aangebracht.

        De huisartsenwachtpost Druivenstreek ontvangt generieke parkeerkaarten voor alle gebruikte voertuigen. 

        Huisbezoek: een bezoek aan huis in het kader van het verlenen van zorg door een zorgverlener. 

        De zorgparkeersticker: een sticker, kosteloos ter beschikking gesteld aan de aanbieder, die, door deze sticker aan te brengen op de garagepoort of oprit voor de zorgparking, aangeeft dat de gebruiker de toelating heeft om deze te gebruiken als parkeerplaats voor zijn voertuig. De aanbieder kan deze sticker gratis verkrijgen via zijn gemeente. 

        De zorgparking: de parkeerplaats

        • ofwel voor een garagepoort en/of oprit, al dan niet op de openbare weg van de gemeente;
        • ofwel op de oprit zelf,

        die door de aanbieder ter beschikking gesteld wordt van de gebruiker. 

        De zorgparkeerkaart: de parkeerkaart die op vraag van de zorgverlener kosteloos wordt afgeleverd door de Eerstelijnszone Druivenstreek. Deze geeft het recht om gebruik te maken van een zorgparking overeenkomstig de bepalingen van dit reglement. De contactgegevens van de zorgververlener worden hierop genoteerd.

        Houder zijn van een zorgparkeerkaart betekent niet dat de gebruiker vrijgesteld is van het betalen van retributies zoals omschreven in het retributiereglement op parkeren in zones met beperkte parkeertijd en in het retributiereglement op het betalend parkeren, reglementen goedgekeurd door de gemeenteraad van de betreffende gemeente.

        Artikel 2: Instemming met het gebruiksreglement

        Dit reglement is van toepassing op alle aanbieders en gebruikers die wensen mee te werken aan of gebruik te maken van de regeling van zorgparkeren. Voor de gebruiker geldt dat hij/zij door het voorleggen van de zorgparkeerkaart in de wagen zonder enig voorbehoud de bepalingen van dit reglement aanvaardt. Voor de aanbieder geldt dat hij door het aanbrengen van de zorgparkeersticker zonder enig voorbehoud de bepalingen van dit reglement aanvaardt. 

        Artikel 3: De aanbieder

        1. De aanbieder mag geen zorgparking ter beschikking stellen, waarvan de garage en/of oprit bestemd is voor gemeenschappelijk gebruik en waarvan de aanbieder dus niet de enige rechtmatige gebruiker is. 
        2. De aanbieder brengt de sticker duidelijk zichtbaar aan ter hoogte van de zorgparking die ter beschikking wordt gesteld. 
        3. De aanbieder verbindt zich ertoe de bestickerde parkeerplaats steeds ter beschikking te stellen aan de gebruiker, behoudens het eigen gebruik van de parkeerplaats door de aanbieder.  
        4. Het aanbrengen van de zorgparkeersticker houdt in dat alle gebruikers rechtmatig gebruik kunnen maken van de zorgparking. 
        5. De aanbieder stelt de zorgparking gratis ter beschikking. In geen geval is een vergoeding verschuldigd voor het gebruik, ook al wordt de maximumduur van het gebruik overschreden. 
        6. De aanbieder kan te allen tijde zijn medewerking aan het project stopzetten door de zorgparkeersticker (tijdelijk) te verwijderen. 

         
        Artikel 4: De gebruiker
         

        1. De gebruiker is verplicht een geldig telefoonnummer te vermelden op de zorgparkeerkaart waarop hij/zij kan bereikt worden tijdens het huisbezoek.
        2. De gebruiker moet de zorgparkeerkaart zichtbaar in het voertuig aan de voorruit leggen wanneer hij/zij gebruik maakt van een zorgparking.
        3. De gebruiker moet de verkeersregels naleven en bijvoorbeeld geen gebruik maken van zones bestemd voor voetgangers of deze hinderen.
        4. De gebruiker moet het voertuig zo snel mogelijk verplaatsen op eenvoudig verzoek van de aanbieder.
        5. De gebruiker beperkt de duur van het parkeren tot wat noodzakelijk is voor het toedienen van de zorg en respecteert hierbij de maximum parkeertermijn van één uur.
        6. Het is de gebruiker niet toegelaten:
          • een zorgparking op te eisen van een aanbieder, bijvoorbeeld wanneer er andere voertuigen geparkeerd staan: de zorgparkeerkaart biedt een parkeermogelijkheid, geen garantie;
          • de zorgparkeerkaart te gebruiken buiten het kader van dit reglement, bijvoorbeeld door te parkeren op een privé-parkeerplaats zonder zorgparkeersticker;
          • misbruik te maken van de zorgparking, bijvoorbeeld door deze te gebruiken indien men geen zorg verstrekt; 
          • op welke wijze ook, een zorgparking te reserveren of zich te laten voorbehouden; 
          • een vergoeding te betalen aan de aanbieder van een zorgparking; 
          • de zorgparkeerkaart te laten gebruiken door derden.
        1. De gebruiker is verplicht de zorgparkeerkaart terug te bezorgen aan de Eerstelijnszone Druivenstreek binnen de 2 maanden nadat hij/zij de activiteiten als zorgverlener stopgezet heeft. 


        Artikel 5: Organisatoren

        1. De lokale besturen Zaventem, Wezembeek-Oppem, Kraainem, Tervuren, Overijse, Hoeilaart en de Eerstelijnszone Druivenstreek vzw zijn de organisatoren van het project zorgparkeren.
        2. Informatie met betrekking tot het project zorgparkeren kan steeds bekomen worden bij de organisatoren.
        3. Indien en voor zover er in het kader van het reglement, persoonsgegevens worden verwerkt, zal hiervoor alle wettelijke en praktische maatregelen getroffen worden om te voldoen aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
        4. De persoonlijke gegevens van aanbieders en gebruikers worden niet doorgegeven aan derden.
        5. De organisatoren fungeren als contactpunt tussen aanbieder en gebruiker. De organisatoren kunnen echter in geen enkel geval aansprakelijk gesteld worden voor welk risico, schade- of aansprakelijkheidsgeval dan ook, naar aanleiding van dit project en onder meer niet voor:
          • inbreuken op dit reglement door de aanbieder en/of de gebruiker;
          • eventuele schade van welke aard of oorzaak ook, die de aanbieder lijdt (bijvoorbeeld beschadiging aan garagepoort, inbraak, vandalisme, verzakking, ...) of die de gebruiker lijdt;
          • rechtstreekse of onrechtstreekse schade berokkend door of aan derden. 


        Artikel 6: Slotbepalingen

        1. De politie blijft bevoegd bij eventuele conflicten over het gebruik van de zorgparking. De politie kan indien nodig overgaan tot het vaststellen van een inbreuk en het takelen van het voertuig van de gebruiker.
        2. Het reglement is digitaal beschikbaar op de websites van alle organisatoren.
        3. De organisatoren kunnen het project te allen tijde stopzetten of het reglement aanpassen met het oog op een betere werking.
        4. Klachten en opmerkingen kunnen steeds doorgegeven worden aan de organisatoren:
          Burgers via hun gemeente:
          Zorgverleners via de Eerstelijnszone Druivenstreek: info@elzdruivenstreek.be

        Artikel 2
        Dit reglement valt onder de bekendmakings- en meldingsplicht van artikelen 286, §2 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Goedkeuring van het reglement minder mobielen centrale (MMC)

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Brigitte Braeckelaere, Fabienne Monbaliu, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 77
        Juridische grond
        • Decreet betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2008
        • Decreet betreffende het lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018, artikel 7, §2
        • Beslissing van de gemeenteraad van 20 september 2022 houdende goedkeuring van het reglement minder mobielen centrale (MMC)
        • Beslissing van het vast bureau van 24 september 2024 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van het aangepast reglement minder mobielen centrale (MMC)
        Feiten

        Het doel van de minder mobielen centrale is mensen met een beperkt inkomen die problemen ondervinden om zich te verplaatsen, vervoeren en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen.

        Het gaat meestal om mensen die omwille van ziekte of ouderdom geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De dienst is niet bedoeld als ziekenvervoer. Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen.

        De kilometervergoeding voor de vrijwilligers van de minder mobielen centrale in het huidig reglement bedraagt 0,41 euro/km en is niet meer actueel.

        Motivering

        De vrijwilligers geven aan dat de brandstofprijs de laatste jaren gevoelig is gestegen en deze vergoeding de lading niet meer dekt. Als reactie hierop werd de overkoepelende organisatie Mpact gecontacteerd om hierin advies te vragen. Mpact geeft aan dat de vrijwilligers officieel de vergoeding voor het overheidspersoneel mogen ontvangen. Mpact heeft de reële kosten ook berekend en bevestigd dat de vaste kosten: aanschaf, verzekering en taksen, worden gedekt met de vergoeding van 0,44 euro/km. De kilometervergoeding wordt vanaf 1 december 2024 verhoogd tot 0,44 euro/km en dit tot en met 30 juni 2025.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend reglement minder mobielen centrale (MMC) met ingang vanaf 1 december 2024 tot en met 30 juni 2025 als volgt goed:

        Doelstelling
        Het doel van de minder mobielen centrale is mensen vervoeren met een beperkt inkomen die problemen ondervinden om zich te verplaatsen en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen. Het gaat meestal om mensen die omwille van ziekte of ouderdom geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De dienst is niet bedoeld als ziekenvervoer. Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen.

        Voorwaarden om lid te worden

        Aanvragers moeten voldoen aan de volgende voorwaarden: 

        • gedomicilieerd zijn in Overijse;
        • minimum 60 jaar zijn, uitgezonderd mensen met een ziekte, handicap of die in een sociale noodsituatie verkeren;
        • minder mobiel zijn;
        • geen openbaar vervoer voorhanden of openbaar vervoer is niet toegankelijk;
        • het netto belastbaar inkomen mag niet hoger liggen dan twee maal het leefloon.

        Onder inkomsten dienen te worden verstaan:

        1. Beroepsinkomsten
          Voor loontrekkenden:
          Het gemiddelde netto maandinkomen over de laatste 3 maanden
          en/of het belastbaar inkomen vermeld op de laatste belastingbrief, verminderd met de onroerende voorheffing en bedrijfsvoorheffing en vermeerderd of verminderd met terug- of bijbetaling van de personenbelasting gedeeld door 12.
          Voor zelfstandigen
          :
          Het netto-inkomen, bekomen door het bruto belastbaar inkomen vermeld op het aanslagbiljet van de personenbelasting, te verminderen met de onroerende voorheffing, bedrijfsvoorheffing, voorafbetalingen en bijbetalingen, en te vermeerderen met de terugbetalingen. Dit eindbedrag wordt gedeeld door 12.

          Indien de financiële situatie van de gebruiker een sterke wijziging ondergaat (werkloosheid, faillissement, scheiding, ...) moet de bijdrage aangepast worden aan de veranderde situatie. In dergelijke gevallen kan men zich baseren op het inkomen van de laatste maand.
          In geval van gecombineerde inkomstenbronnen (vb. bediende met bijberoep als zelfstandige) dient ook een gecombineerde berekeningswijze te worden uitgevoerd.

        2. Roerende inkomsten
          Intresten van belegde kapitalen, aandelen, obligaties en dergelijke, over een heel jaar geteld en gedeeld door 12.

        3. Inkomsten uit onroerende goederen
          Deze inkomsten zijn opgenomen in de berekening van de personenbelasting.
          Indien de berekening gebeurt op basis van het netto maandinkomen geldt volgende regeling: het totale geïndexeerde kadastraal inkomen van alle onroerende goederen, uitgezonderd dat van de eigen woning, wordt gedeeld door 12 en gevoegd bij het maandelijks inkomen.
          Uitzonderingen
          :
        • het kadastraal inkomen van de eigen woning moet wel in aanmerking genomen worden bij gedeeltelijke verhuring van die eigen woning. In dit geval houdt men rekening met bijvoorbeeld 1/2de, 1/3de of een andere verdeling van het kadastraal inkomen, volgens het verhuurde gedeelte;
        • indien de eigen woning verhuurd wordt en men huurt een andere woning, houdt men rekening met het verschil van het kadastraal inkomen tussen beide woningen, in zoverre dit van de eigen woning hoger is. 
        1. Sociale uitkeringen
          Alle vervangingsinkomens en sociale tegemoetkomingen dienen in rekening te worden gebracht zonder enige uitzondering. Ook hier wordt een gemiddelde genomen van de laatste drie maanden.

          In geval van ziekte- of werkloosheidsuitkeringen wordt het dagbedrag vermenigvuldigd met 26.
           

        1. Andere inkomens
          Bijvoorbeeld: ongevallenvergoeding, renten van levensverzekeringen, lijfrenten en dergelijke (niet limitatieve lijst): al deze inkomsten moeten worden meegerekend.

          Onderhoudsgelden moeten voor de ontvangende partij opgeteld worden bij het inkomen. Voor de betalende partij wordt het niet als inkomen beschouwd en moet het afgetrokken worden van het netto maandinkomen.

        1. Komen niet in aanmerking als inkomen:

          • de wettelijke gezinsbijslagen;
          • de studiebeurzen;
          • de toelagen voor het bijhouden van pleegkinderen;
          • mantelzorg- en thuiszorgpremies en/of toelagen, toegekend door lokale en/of provinciale overheden, ziekenfondsen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie.


        Betalingen
        Elke gebruiker dient een lidmaatschapsbijdrage te betalen. Deze bedraagt voor 1 persoon: 12,00 euro per jaar of 6,00 euro na 30 juni; voor een koppel/samenwonenden 18,00 euro per jaar of 9,00 euro na 30 juni. Personen die onder andere omstandigheden samenwonen (zussen, broers, vrienden) worden niet als samenwonenden beschouwd en dienen elk afzonderlijk lidgeld te betalen.

        De gebruiker ontvangt jaarlijks een overschrijving van het OCMW voor de lidmaatschapsbijdrage. Na de betaling ontvangt de gebruiker een lidkaart. De helft van het lidgeld komt toe aan het OCMW, de andere helft wordt doorgestort naar Mpact. 

        Voor de rit zelf betaalt de gebruiker aan de vrijwilliger een kilometervergoeding. Deze kilometervergoeding bedraagt vanaf 1 december 2024: 0,44 euro per kilometer. Het aantal kilometers wordt geteld vanaf de woning van de vrijwilliger tot hij/zij weer thuis is. Indien de vrijwilliger ter plaatse 30 minuten of langer moet wachten, wordt er ook een wachtvergoeding aangerekend. Dit houdt het volgende in: 

        • het eerste halfuur wachten: geen wachtvergoeding;
        • vanaf een halfuur wachten: 2,50 euro wachtvergoeding;
        • vanaf 45 minuten wachten, komt er 0,50 euro bij: 3,00 euro wachtvergoeding;
        • vanaf 1 uur wachten, komt er nogmaals 0,50 euro bij: 3,50 euro wachtvergoeding;
        • vanaf 1 uur 15 minuten wachten: 4,00 euro wachtvergoeding.

        De wachtvergoeding kan maximum 4,00 euro bedragen. Na afloop van de rit, betaalt de gebruiker de som van de vergoedingen contant aan de chauffeur en ontvangt hiervoor een betalingsbewijs.
        Het OCMW betaalt jaarlijks 0,038 euro per gereden kilometer aan Mpact, bestemd voor de omniumverzekering van de chauffeurs. 


        Bijzonder comité voor de sociale dienst

        Elke nieuwe aanvraag wordt individueel onderzocht door de OCMW – maatschappelijk werker. Het dossier wordt voorgelegd op het bijzonder comité voor de sociale dienst dat een beslissing neemt. Deze beslissing wordt aan de gebruiker betekend. 

        Praktische werking

        Vervoer aanvragen:

        • alle ritten worden rechtstreeks bij de minder mobielen centrale aangevraagd elke werkdag tussen 8u15 tot 11u45 en dit ten laatste 3 werkdagen op voorhand;
        • alle afspraken gebeuren via de centrale. Chauffeurs mogen zelf geen afspraken maken met de gebruikers;
        • de gebruiker kan nooit eisen dat een welbepaalde chauffeur een rit uitvoert;
        • bij de aanvraag wordt de naam, dag, uur, bestemming, duur van de wachttijd, tijdstip van de terugrit duidelijk afgesproken;
        • wanneer de gebruiker de minder mobielen centrale niet tijdig verwittigt dat de rit geannuleerd mag worden, zal de rit aangerekend worden;
        • een aangevraagde rit kan tot ten laatste 1 uur voorafgaand aan het bepaalde vertrekuur kosteloos geannuleerd worden;
        • indien de minder mobielen centrale geen chauffeur ter beschikking heeft, wordt de aanvrager onmiddellijk verwittigd. 

        Afspraken:

        • wanneer er meer dan één gebruiker meerijdt, worden de kosten gedeeld;
        • parkeerkosten worden aan de gebruiker aangerekend;
        • indien de chauffeur door onvoorziene omstandigheden niet kan rijden, wordt de aanvrager verwittigd en wordt indien nodig samen naar een andere oplossing gezocht;
        • wanneer de gezondheidstoestand (psychisch of fysisch) van de gebruiker een bedreiging vormt voor de (verkeers)veiligheid, mag een chauffeur de rit weigeren;
        • het vervoeren van huisdieren is verboden;
        • roken in de wagen is verboden;
        • de dienstverlening van het MMC verloopt in het Nederlands.


        Verzekering
        Zowel de gebruiker als de chauffeur worden door de MMC verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid. Deze verzekering dekt de wederzijdse schade aan derden die zou kunnen toegebracht worden tijdens het in- en uitstappen en tijdens het verloop van de rit. Mpact heeft voor alle vrijwillige chauffeurs een omniumverzekering afgesloten. Deze dekt alle schade aan het voertuig van de chauffeur zelf bij een ongeluk dat door hemzelf werd veroorzaakt. Het OCMW van Overijse verzekert elke vrijwilliger voor lichamelijke schade.

        Artikel 2
        Dit reglement valt onder de bekendmakings- en meldingsplicht van artikelen 286, §2 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Kennisneming van het voortgangsrapport over het 1e semester van 2024 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Brigitte Braeckelaere, Fabienne Monbaliu, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 40, §1 en 263
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 263
        • Decreet van 15 juli 2011 houdende de vaststelling van de algemene regels waaronder in de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen aan lokale besturen kunnen worden opgelegd
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, inzonderheid artikel 29
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, inzonderheid artikel 5
        • Beslissing van het vast bureau van 24 september 2024 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende kennisneming van het voortgangsrapport over het 1e semester van 2024 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW
        Feiten

        De voortgangsrapportering bevat overeenkomstig artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering minstens volgende elementen:

        1. een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
        2. een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar.

        Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar bevat overeenkomstig artikel 5 van het ministerieel besluit minstens volgende elementen:

        1. een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1;
        2. een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2.

        Naast de weergave van de financiële gevolgen van het gevoerde beleid heeft deze rapportering tevens een evaluatiefunctie met betrekking tot de inhoud van het gevoerde beleid.

        Motivering

        Het komt aan de raad voor maatschappelijk welzijn toe kennis te nemen van de voortgangsrapportering.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Voortgangsrapport 1e semester 2024
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het voortgangsrapport over het 1e semester van 2024 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW zoals bepaald in artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Vervolgens verklaart de voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn de vergadering voor gesloten.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Dieter Vanderhaeghe
algemeen directeur

Joke Lenseclaes
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn