De raad voor maatschappelijk welzijn vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn opent de zitting om 20 uur.
De voorzitter opent de zitting op 21/10/2024 om 20:00.
De beslissingen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 september 2024 werden genotuleerd.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 september 2024 omvatten de beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 september 2024 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn, zijnde de vergadering van 21 oktober 2024.
Geen.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 september 2024 met eenparigheid van stemmen goed.
Bijkomend aan de decretale verplichting om het beleid van dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen toe te lichten, heeft het bestuur besloten om ook te rapporteren over de werking in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Dit met als doel om de transparantie binnen het bestuur te verhogen.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient kennis te nemen van de verstrekte toelichting bij het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Geen.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de toelichting van schepen Myriam Vanderlinden, afgevaardigde in de algemene vergaderingen van de Welzijnskoepel West-Brabant.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Overijse hebben op 23 april 2024 de jaarrekening 2023 vastgesteld met volgende saldi:
De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 29 april 2024 en bezorgde de digitale rapportering op 2 mei 2024.
Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand. Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt. Deze werden via mail aan de algemeen directeur en de financieel directeur van het bestuur bezorgd.
Geen.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het als bijlage gevoegde besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Overijse.
Vanaf 1 januari 2024 geldt een nieuw eengemaakt toewijzingsmodel voor sociale huur. Tegelijk zet men in op digitalisering van inschrijvingen voor een sociale woning via een centraal inschrijvingsregister (CIR). Dit wordt gefaseerd ingevoerd. Via dit digitale loket kan elke burger zichzelf inschrijven voor een sociale woning en, eenmaal ingeschreven, zijn inschrijvingsdossier beheren.
De persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de behandeling van dossiers van (potentiële) kandidaat-huurders van een sociale woning worden opgenomen in een centraal inschrijvingsregister (CIR) in plaats van in de decentrale registers van de verschillende woonmaatschappijen.
Kandidaat-huurders die op de wachtlijst voor een sociale woning staan in het centraal inschrijvingsregister, moeten hun dossier bevestigen en actualiseren vanaf 18 maart 2024 bij de bevoegde woonmaatschappij, zijnde Woontrots voor Overijse.
De woonmaatschappij Woontrots moet alle kandidaat-huurders op zijn wachtlijst per brief verwittigen zodat zij hun dossier nakijken en eventueel aanvullen (opladen van gegevens). De kandidaat-huurder krijgt hiervoor vanaf de postdatum van de brief van de woonmaatschappij Woontrots 30 dagen tijd.
Als er geen tijdige bevestiging van de kandidaat-huurder is, zal de woonmaatschappij Woontrots ook een herinneringsbrief sturen met een bepaalde termijn. Bevestigt een kandidaat-huurder het dossier dan nog niet of voldoet hij niet aan de inschrijvingsvoorwaarden, wordt de kandidaat geschrapt.
Momenteel heeft iets meer dan 50% van de kandidaat-huurders hun dossier al bevestigd.
Woontrots wil met de bevoegde OCMW's samenwerken om te verhinderen dat kandidaat-huurders hun plaats op de wachtlijst verliezen omdat ze niet tijdig en/of niet correct reageren op het verzoek tot actualisatie van hun dossier via het CIR. Om deze samenwerking te realiseren is minimale uitwisseling van persoonsgegevens nodig: rijksregisternummer, naam, voornaam, adres, telefoonnummer en e-mailadres van kandidaat-huurders die niet reageerden op de oproep tot actualisatie.
Het OCMW zal na ontvangst van voornoemde gegevens trachten de kandidaat-huurders te contacteren om desnoods samen de actualisatie in het CIR in orde te brengen.
Concreet betekent dit dat de kandidaat-huurders op de wachtlijst een brief van Woontrots zullen ontvangen met een laatste aanmoediging om de actualisatie in het CIR in orde te maken. Deze werd rond 20 september 2024 door Woontrots opgestuurd. Hierna heeft de kandidaat-huurder nog 14 dagen de tijd om in het CIR zijn aanvraag te bevestigen. Na deze termijn wordt iedereen geschrapt die niet bevestigd heeft. Zij verliezen dan hun plaats op de wachtlijst om een sociale woning te bekomen.
Eén van de belangrijkste kernopdrachten van de Sociale Dienst is het bestrijden van onderbescherming en het opnemen van rechten.
Door de samenwerkings- en verwerkingsovereenkomst aan te gaan, kan het OCMW de kandidaat-huurders nogmaals trachten te contacteren om vervolgens hun aanvraag te actualiseren via het centraal inschrijvingsregister. Hierdoor wordt vermeden dat zij geschrapt worden van de wachtlijst.
Op die manier komt het OCMW tegemoet aan haar opdracht om kwetsbare doelgroepen te ondersteunen om een stabiele woonsituatie te bekomen.
Het woonloket (IGO) zal niet optreden als subverwerker. De toeleiding vanuit de Sociale Dienst zal nog bekeken worden.
De verwerkingsovereenkomst werd nagelezen door de functionaris gegevensbescherming van het OCMW en verleende positief advies.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient zich akkoord te verklaren voor het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst en de verwerkingsovereenkomst maar omwille van de hoogdringendheid werden de reeds mondeling afgesproken engagementen op het vast bureau van 3 september 2024 principieel goedgekeurd. Deze principiële goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en de verwerkingsovereenkomst moet bekrachtigd worden op de raad voor maatschappelijk welzijn.
De hoogdringendheid situeert zich in het korte tijdsbestek. De Sociale Dienst moet zich organiseren en tijd vrijmaken om de kandidaat-huurders te contacteren en te begeleiden bij de actualisatie. Daarnaast is het van uiterste belang dat alle middelen worden ingezet om te voorkomen dat inwoners van de wachtlijst worden geschrapt.
Geen.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de principiële goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met woonmaatschappij Woontrots betreffende de actualisatie van de dossiers van kandidaat-huurders via het centraal inschrijvingsregister.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de principiële goedkeuring van de verwerkingsovereenkomst met woonmaatschappij Woontrots betreffende de uitwisseling van persoonsgegevens bij de ondersteuning van actualisatie via het centraal inschrijvingsregister.
Het OCMW Overijse is aangesloten bij Haviland Intercommunale (dienstverlenende vereniging). Haviland is een intergemeentelijke samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Het OCMW Overijse werd per mail van 1 oktober 2024 in kennis gesteld van de bijeenroeping van een buitengewone algemene vergadering op 27 november 2024, die zal plaatsvinden in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik.
De buitengewone algemene vergadering op 27 november 2024 omvat volgende agendapunten:
Indien nadere uitleg gewenst is betreffende de agenda, dient dit schriftelijk aangevraagd te worden aan de diensten van Haviland, uiterlijk 25 oktober 2024.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van de Intercommunale Haviland, dient de raad voor maatschappelijk welzijn het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen en zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 27 november 2024.
Geen.
Artikel 1
De raad van maatschappelijk welzijn geeft met 26 stemmen voor (Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant), 1 onthouding (Emmanuel Morel de Westgaver), de goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024:
Artikel 2
De raad van maatschappelijk welzijn geeft met eenparigheid van stemmen de goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van het OCMW van Overijse die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 27 november 2024, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad voor maatschappelijk welzijn van heden.
Artikel 4
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissing en geeft hiervan kennis aan Haviland Intercommunale.
Artikel 5
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.
Het OCMW van Overijse is aandeelhouder in de dienstverlenende vereniging Creat Services (voorheen TMVS) en werd per aangetekend schrijven van 5 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Creat Services die fysiek zal plaatsvinden te Gent en met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM op 26 november 2024.
Als bijlage werd de documentatie en de praktische schikkingen omtrent de besluitvorming toegestuurd.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services omvat volgende punten:
1. Wijziging van vermogen.
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen.
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (conform artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur).
4. Begroting 2025 (conform artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur).
5. Actualisering presentievergoeding.
6. Statutaire benoemingen.
Varia.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van de dienstverlenende vereniging Creat Services, dient de raad voor maatschappelijk welzijn zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services op 26 november 2024. De raad voor maatschappelijk welzijn dient tevens het mandaat van de volmachtdrager vast te stellen.
Geen.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft met 26 stemmen voor (Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant), 1 onthouding (Emmanuel Morel de Westgaver), de goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 26 november 2024:
1. Wijziging van vermogen.
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen.
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (conform artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur).
4. Begroting 2025 (conform artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur).
5. Actualisering presentievergoeding.
6. Statutaire benoemingen.
Varia.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft met eenparigheid van stemmen de goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 26 november 2024.
Artikel 3
De volmachtdrager van het OCMW van Overijse die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 26 november 2024, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Artikel 4
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en geeft hiervan kennis aan Creat Services via het e-mailadres 20241126BAV@farys.be.
Artikel 5
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de volmachtdrager die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.
De Eerstelijnszone Druivenstreek richt het zorgparkeren op samen met de zes gemeenten die onder de Eerstelijnszone Druivenstreek vallen zijnde; Hoeilaart, Overijse, Tervuren, Kraainem, Wezembeek-Oppem en Zaventem. Het reglement van zorgparkeren zal in Overijse ingaan vanaf 1 november 2024.
Zorgparkeren houdt in dat zorgverleners kunnen parkeren op private parkeerplaatsen, voor garagepoorten of opritten tijdens de uitvoering van de zorg en dit voor maximum één uur. De burger die rechtmatig beschikt over een parkeerplaats biedt deze vrijwillig aan de zorgverlener aan.
Zorgverleners aan huis, zoals artsen, thuisverpleegkundigen, kinesitherapeuten, … verliezen kostbare tijd bij het zoeken naar een parkeerplaats dicht bij de woning van hun patiënt. Daarom is er een reglement opgemaakt om zorgparkeren mogelijk te maken.
Met de introductie van dit reglement over zorgparkeren wordt beoogd om het werk van zorgverleners op het grondgebied van de Eerstelijnszone Druivenstreek te faciliteren door private parkeerplaats(en) voor garagepoorten of opritten te laten gebruiken tijdens de uitvoering van de zorg. Het project is gebaseerd op vrijwilligheid.
Diegene die rechtmatig beschikt over een parkeerplaats biedt deze vrijwillig aan de zorgverlener aan. De zorg moet hierbij niet plaatsvinden op de locatie waar de parkeermogelijkheid wordt aangeboden.
De aanduiding van een parkeerplaats voor de zorgverlener wordt aangeduid met een zorgparkeersticker. De zorgverleners vragen een zorgparkeerkaart aan bij de Eerstelijnszone Druivenstreek. De zorgverlener dient deze zorgparkeerkaart achter de vooruit van zijn auto te plaatsen.
De kosten worden gedragen door de Eerstelijnszone Druivenstreek.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement van het zorgparkeren met ingang vanaf 1 november 2024 als volgt goed:
Doelstelling
Zorgverleners aan huis, zoals artsen, thuisverpleegkundigen, kinesitherapeuten, … verliezen kostbare tijd bij het zoeken naar een parkeerplaats dicht bij de woning van hun patiënt.
Met de introductie van het zorgparkeren wordt beoogd om het werk van zorgverleners op het grondgebied van de Eerstelijnszone Druivenstreek (zorgparkeren van toepassing in de gemeenten Zaventem, Wezembeek-Oppem, Kraainem, Tervuren, Overijse en Hoeilaart) te faciliteren door (een) private parkeerplaats(en) voor garagepoorten of opritten te laten gebruiken tijdens de uitvoering van de zorg. Het project is gebaseerd op vrijwilligheid. Diegene die rechtmatig beschikt over een parkeerplaats biedt deze vrijwillig aan de zorgverlener aan. De zorg moet hierbij niet plaatsvinden op de locatie waar de parkeermogelijkheid wordt aangeboden.
Artikel 1: Definities
De aanbieder: de persoon die het rechtmatig en exclusief gebruiksrecht (bv. de huurder, de eigenaar, vruchtgebruiker, ...) uitoefent op een parkeerplaats zoals een garage en/of oprit en die middels een zichtbaar aangebrachte zorgparkeersticker toestemming verleent aan de gebruiker om zijn voertuig op de parkeerplaats gratis te parkeren tijdens de duur van het huisbezoek (en dit voor maximum één uur).
De gebruiker: de zorgverlener die in het bezit is van een RIZIV-nummer en die een huisbezoek aflegt met een voertuig waarin zichtbaar een zorgparkeerkaart is aangebracht.
De huisartsenwachtpost Druivenstreek ontvangt generieke parkeerkaarten voor alle gebruikte voertuigen.
Huisbezoek: een bezoek aan huis in het kader van het verlenen van zorg door een zorgverlener.
De zorgparkeersticker: een sticker, kosteloos ter beschikking gesteld aan de aanbieder, die, door deze sticker aan te brengen op de garagepoort of oprit voor de zorgparking, aangeeft dat de gebruiker de toelating heeft om deze te gebruiken als parkeerplaats voor zijn voertuig. De aanbieder kan deze sticker gratis verkrijgen via zijn gemeente.
De zorgparking: de parkeerplaats
die door de aanbieder ter beschikking gesteld wordt van de gebruiker.
De zorgparkeerkaart: de parkeerkaart die op vraag van de zorgverlener kosteloos wordt afgeleverd door de Eerstelijnszone Druivenstreek. Deze geeft het recht om gebruik te maken van een zorgparking overeenkomstig de bepalingen van dit reglement. De contactgegevens van de zorgververlener worden hierop genoteerd.
Houder zijn van een zorgparkeerkaart betekent niet dat de gebruiker vrijgesteld is van het betalen van retributies zoals omschreven in het retributiereglement op parkeren in zones met beperkte parkeertijd en in het retributiereglement op het betalend parkeren, reglementen goedgekeurd door de gemeenteraad van de betreffende gemeente.
Artikel 2: Instemming met het gebruiksreglement
Dit reglement is van toepassing op alle aanbieders en gebruikers die wensen mee te werken aan of gebruik te maken van de regeling van zorgparkeren. Voor de gebruiker geldt dat hij/zij door het voorleggen van de zorgparkeerkaart in de wagen zonder enig voorbehoud de bepalingen van dit reglement aanvaardt. Voor de aanbieder geldt dat hij door het aanbrengen van de zorgparkeersticker zonder enig voorbehoud de bepalingen van dit reglement aanvaardt.
Artikel 3: De aanbieder
Artikel 4: De gebruiker
Artikel 5: Organisatoren
Artikel 6: Slotbepalingen
Artikel 2
Dit reglement valt onder de bekendmakings- en meldingsplicht van artikelen 286, §2 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het doel van de minder mobielen centrale is mensen met een beperkt inkomen die problemen ondervinden om zich te verplaatsen, vervoeren en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen.
Het gaat meestal om mensen die omwille van ziekte of ouderdom geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De dienst is niet bedoeld als ziekenvervoer. Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen.
De kilometervergoeding voor de vrijwilligers van de minder mobielen centrale in het huidig reglement bedraagt 0,41 euro/km en is niet meer actueel.
De vrijwilligers geven aan dat de brandstofprijs de laatste jaren gevoelig is gestegen en deze vergoeding de lading niet meer dekt. Als reactie hierop werd de overkoepelende organisatie Mpact gecontacteerd om hierin advies te vragen. Mpact geeft aan dat de vrijwilligers officieel de vergoeding voor het overheidspersoneel mogen ontvangen. Mpact heeft de reële kosten ook berekend en bevestigd dat de vaste kosten: aanschaf, verzekering en taksen, worden gedekt met de vergoeding van 0,44 euro/km. De kilometervergoeding wordt vanaf 1 december 2024 verhoogd tot 0,44 euro/km en dit tot en met 30 juni 2025.
Geen.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend reglement minder mobielen centrale (MMC) met ingang vanaf 1 december 2024 tot en met 30 juni 2025 als volgt goed:
Doelstelling
Het doel van de minder mobielen centrale is mensen vervoeren met een beperkt inkomen die problemen ondervinden om zich te verplaatsen en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen. Het gaat meestal om mensen die omwille van ziekte of ouderdom geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De dienst is niet bedoeld als ziekenvervoer. Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen.
Voorwaarden om lid te worden
Aanvragers moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
Onder inkomsten dienen te worden verstaan:
Indien de financiële situatie van de gebruiker een sterke wijziging ondergaat (werkloosheid, faillissement, scheiding, ...) moet de bijdrage aangepast worden aan de veranderde situatie. In dergelijke gevallen kan men zich baseren op het inkomen van de laatste maand.
In geval van gecombineerde inkomstenbronnen (vb. bediende met bijberoep als zelfstandige) dient ook een gecombineerde berekeningswijze te worden uitgevoerd.
Roerende inkomsten
Intresten van belegde kapitalen, aandelen, obligaties en dergelijke, over een heel jaar geteld en gedeeld door 12.
- het kadastraal inkomen van de eigen woning moet wel in aanmerking genomen worden bij gedeeltelijke verhuring van die eigen woning. In dit geval houdt men rekening met bijvoorbeeld 1/2de, 1/3de of een andere verdeling van het kadastraal inkomen, volgens het verhuurde gedeelte;
- indien de eigen woning verhuurd wordt en men huurt een andere woning, houdt men rekening met het verschil van het kadastraal inkomen tussen beide woningen, in zoverre dit van de eigen woning hoger is.
Sociale uitkeringen
Alle vervangingsinkomens en sociale tegemoetkomingen dienen in rekening te worden gebracht zonder enige uitzondering. Ook hier wordt een gemiddelde genomen van de laatste drie maanden.
In geval van ziekte- of werkloosheidsuitkeringen wordt het dagbedrag vermenigvuldigd met 26.
Andere inkomens
Bijvoorbeeld: ongevallenvergoeding, renten van levensverzekeringen, lijfrenten en dergelijke (niet limitatieve lijst): al deze inkomsten moeten worden meegerekend.
Onderhoudsgelden moeten voor de ontvangende partij opgeteld worden bij het inkomen. Voor de betalende partij wordt het niet als inkomen beschouwd en moet het afgetrokken worden van het netto maandinkomen.
Komen niet in aanmerking als inkomen:
Betalingen
Elke gebruiker dient een lidmaatschapsbijdrage te betalen. Deze bedraagt voor 1 persoon: 12,00 euro per jaar of 6,00 euro na 30 juni; voor een koppel/samenwonenden 18,00 euro per jaar of 9,00 euro na 30 juni. Personen die onder andere omstandigheden samenwonen (zussen, broers, vrienden) worden niet als samenwonenden beschouwd en dienen elk afzonderlijk lidgeld te betalen.
De gebruiker ontvangt jaarlijks een overschrijving van het OCMW voor de lidmaatschapsbijdrage. Na de betaling ontvangt de gebruiker een lidkaart. De helft van het lidgeld komt toe aan het OCMW, de andere helft wordt doorgestort naar Mpact.
Voor de rit zelf betaalt de gebruiker aan de vrijwilliger een kilometervergoeding. Deze kilometervergoeding bedraagt vanaf 1 december 2024: 0,44 euro per kilometer. Het aantal kilometers wordt geteld vanaf de woning van de vrijwilliger tot hij/zij weer thuis is. Indien de vrijwilliger ter plaatse 30 minuten of langer moet wachten, wordt er ook een wachtvergoeding aangerekend. Dit houdt het volgende in:
De wachtvergoeding kan maximum 4,00 euro bedragen. Na afloop van de rit, betaalt de gebruiker de som van de vergoedingen contant aan de chauffeur en ontvangt hiervoor een betalingsbewijs.
Het OCMW betaalt jaarlijks 0,038 euro per gereden kilometer aan Mpact, bestemd voor de omniumverzekering van de chauffeurs.
Bijzonder comité voor de sociale dienst
Elke nieuwe aanvraag wordt individueel onderzocht door de OCMW – maatschappelijk werker. Het dossier wordt voorgelegd op het bijzonder comité voor de sociale dienst dat een beslissing neemt. Deze beslissing wordt aan de gebruiker betekend.
Praktische werking
Vervoer aanvragen:
Afspraken:
Verzekering
Zowel de gebruiker als de chauffeur worden door de MMC verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid. Deze verzekering dekt de wederzijdse schade aan derden die zou kunnen toegebracht worden tijdens het in- en uitstappen en tijdens het verloop van de rit. Mpact heeft voor alle vrijwillige chauffeurs een omniumverzekering afgesloten. Deze dekt alle schade aan het voertuig van de chauffeur zelf bij een ongeluk dat door hemzelf werd veroorzaakt. Het OCMW van Overijse verzekert elke vrijwilliger voor lichamelijke schade.
Artikel 2
Dit reglement valt onder de bekendmakings- en meldingsplicht van artikelen 286, §2 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voortgangsrapportering bevat overeenkomstig artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering minstens volgende elementen:
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar bevat overeenkomstig artikel 5 van het ministerieel besluit minstens volgende elementen:
1. een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1;
2. een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2.
Naast de weergave van de financiële gevolgen van het gevoerde beleid heeft deze rapportering tevens een evaluatiefunctie met betrekking tot de inhoud van het gevoerde beleid.
Het komt aan de raad voor maatschappelijk welzijn toe kennis te nemen van de voortgangsrapportering.
Geen.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het voortgangsrapport over het 1e semester van 2024 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW zoals bepaald in artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Vervolgens verklaart de voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn de vergadering voor gesloten.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Dieter Vanderhaeghe
algemeen directeur
Joke Lenseclaes
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn