Terug
Gepubliceerd op 21/11/2024

Besluit  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 19/11/2024 - 20:00

Goedkeuring van het reglement Mobitwin

Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Peter Lombaert, lid vast bureau
Dirk Devroey, Brigitte Braeckelaere, Fabienne Monbaliu, leden raad voor maatschappelijk welzijn
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 77
Juridische grond
  • Decreet betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2008
  • Decreet betreffende het lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018, artikel 7, §2
  • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 oktober 2024 houdende goedkeuring van het reglement minder mobielen centrale (MMC)
  • Beslissing van het vast bureau van 5 november 2024 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van het reglement Mobitwin
Feiten

Sinds 1 november 2023 is Mobitwin officieel de nieuwe naam voor de Minder Mobielen Centrales (MMC).

Het doel van Mobitwin is mensen met een beperkt inkomen, die problemen ondervinden om zich te verplaatsen, te vervoeren en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen.

Het gaat meestal om mensen die, omwille van ziekte of ouderdom, geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De dienst is niet bedoeld als ziekenvervoer. Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen.

Vanaf 1 januari 2025 wordt het lidgeld verhoogd, met name voor een alleenstaande van 12,00 euro naar 18,00 euro en voor een gezin (koppel) van 18,00 euro naar 27,00 euro voor een kalenderjaar. De bijdrage van een lid, indien aansluiting als lid vanaf 1 juli van het kalenderjaar, is het de helft van het lidgeld. Het lokaal bestuur stort steeds de helft van de lidgelden door naar Mpact.

Motivering

Mpact, het overkoepelend bedrijf van Mobitwin, laat het volgende weten:

De laatste aanpassing van de lidgelden vond plaats in 2021. Als we sindsdien jaarlijks de indexering hadden doorgevoerd, zou het lidgeld nu ongeveer 14,50 euro bedragen. We hebben echter gekozen voor een extra verhoging tot 18,00 euro om twee belangrijke redenen:

  • Om te blijven investeren in betrouwbare en gebruiksvriendelijke software. Niet enkel Mobitwin Office, maar ook de Mobitwin-app voor chauffeurs. De prijsaanpassing is nodig omdat er meer werk is, maar ook vanwege de gestegen kosten voor werkuren, licenties en infrastructuur.
  • Om de lokale centrales blijvend te ondersteunen via o.a. studiedagen, webinars en het beantwoorden van allerlei vragen, het organiseren van de stuurgroepen enz.

Aangezien de helft van het lidgeld in bezit blijft van het lokaal bestuur, kan het lokaal bestuur een vermindering toepassen op dit budget. Er wordt echter geopteerd om dit niet te doen, wegens de werkingskosten voor de thuisdiensten.

Het huidig reglement dient bijgevolg aangepast te worden.

Financiële aspecten

Vanaf 1 januari 2025 wordt het lidgeld verhoogd, met name voor een alleenstaande van 12,00 euro naar 18,00 euro en voor een gezin (koppel) van 18,00 euro naar 27,00 euro voor een kalenderjaar. Het lokaal bestuur stort steeds de helft van de lidgelden door naar Mpact.
De inkomsten van het lidgeld worden geboekt onder MJP 000414.
De uitgave naar Mpact worden begroot onder MJP 000402.

Publieke stemming
Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend reglement Mobitwin met ingang vanaf 1 januari 2025 tot en met 30 juni 2025 als volgt goed:


Doelstelling
Het doel van Mobitwin is mensen vervoeren met een beperkt inkomen die problemen ondervinden om zich te verplaatsen en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen.
Het gaat meestal om mensen die, omwille van ziekte of ouderdom, geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De dienst is niet bedoeld als ziekenvervoer. Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen.


Voorwaarden om lid te worden
Aanvragers moeten voldoen aan de volgende voorwaarden: 

  • gedomicilieerd zijn in Overijse;
  • minimum 60 jaar zijn uitgezonderd mensen met een ziekte, handicap of die in een sociale noodsituatie verkeren;
  • minder mobiel zijn;
  • geen openbaar vervoer voorhanden of openbaar vervoer is niet toegankelijk;
  • het netto belastbaar inkomen mag niet hoger liggen dan twee maal het leefloon.

Onder inkomsten dienen te worden verstaan:

  1. Beroepsinkomsten
    Voor loontrekkenden:
    Het gemiddelde netto maandinkomen over de laatste 3 maanden en/of het belastbaar inkomen vermeld op de laatste belastingbrief, verminderd met de onroerende voorheffing en bedrijfsvoorheffing en vermeerderd of verminderd met terug- of bijbetaling van de personenbelasting gedeeld door 12.
    Voor zelfstandigen:
    Het netto-inkomen, bekomen door het bruto belastbaar inkomen vermeld op het aanslagbiljet van de personenbelasting, te verminderen met de onroerende voorheffing, bedrijfsvoorheffing, voorafbetalingen en bijbetalingen, en te vermeerderen met de terugbetalingen. Dit eindbedrag wordt gedeeld door 12.

Indien de financiële situatie van de gebruiker een sterke wijziging ondergaat (werkloosheid, faillissement, scheiding, ...) moet de bijdrage aangepast worden aan de veranderde situatie. In dergelijke gevallen kan men zich baseren op het inkomen van de laatste maand.
In geval van gecombineerde inkomstenbronnen (vb. bediende met bijberoep als zelfstandige) dient ook een gecombineerde berekeningswijze te worden uitgevoerd.

  1. Roerende inkomsten
    Intresten van belegde kapitalen, aandelen, obligaties en dergelijke, over een heel jaar geteld en gedeeld door 12.
  2. Inkomsten uit onroerende goederen
    Deze inkomsten zijn opgenomen in de berekening van de personenbelasting.
    Indien de berekening gebeurt op basis van het netto maandinkomen geldt volgende regeling: het totale geïndexeerde kadastraal inkomen van alle onroerende goederen, uitgezonderd dat van de eigen woning, wordt gedeeld door 12 en gevoegd bij het maandelijks inkomen.
    Uitzonderingen:
  • het kadastraal inkomen van de eigen woning moet wel in aanmerking genomen worden bij gedeeltelijke verhuring van die eigen woning. In dit geval houdt men rekening met bijvoorbeeld 1/2de, 1/3de of een andere verdeling van het kadastraal inkomen, volgens het verhuurde gedeelte;
  • indien de eigen woning verhuurd wordt en men huurt een andere woning, houdt men rekening met het verschil van het kadastraal inkomen tussen beide woningen, in zoverre dit van de eigen woning hoger is.
  1. Sociale uitkeringen
    Alle vervangingsinkomens en sociale tegemoetkomingen dienen in rekening te worden gebracht zonder enige uitzondering. Ook hier wordt een gemiddelde genomen van de laatste drie maanden.
    In geval van ziekte- of werkloosheidsuitkeringen wordt het dagbedrag vermenigvuldigd met 26.
  1. Andere inkomens
    Bijvoorbeeld: ongevallenvergoeding, renten van levensverzekeringen, lijfrenten en dergelijke (niet limitatieve lijst): al deze inkomsten moeten worden meegerekend.
    Onderhoudsgelden moeten voor de ontvangende partij opgeteld worden bij het inkomen. Voor de betalende partij wordt het niet als inkomen beschouwd en moet het afgetrokken worden van het netto maandinkomen.
  1. Komen niet in aanmerking als inkomen:
    • de wettelijke gezinsbijslagen;
    • de studiebeurzen;
    • de toelagen voor het bijhouden van pleegkinderen;
    • mantelzorg- en thuiszorgpremies en/of toelagen, toegekend door lokale en/of provinciale overheden, ziekenfondsen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie.

Betalingen
Elke gebruiker dient een lidmaatschapsbijdrage te betalen. Deze bedraagt voor 1 persoon: 18,00 euro per jaar of 9,00 euro na 30 juni; voor een koppel/samenwonenden 27,00 euro per jaar of 13,50 euro na 30 juni. Personen die onder andere omstandigheden samenwonen (zussen, broers, vrienden) worden niet als samenwonenden beschouwd en dienen elk afzonderlijk lidgeld te betalen.
De gebruiker ontvangt jaarlijks een overschrijving van het OCMW voor de lidmaatschapsbijdrage. Na de betaling ontvangt de gebruiker een lidkaart. De helft van het lidgeld komt toe aan het OCMW, de andere helft wordt doorgestort naar Mpact.
Voor de rit zelf betaalt de gebruiker aan de vrijwilliger een kilometervergoeding. Deze kilometervergoeding bedraagt, vanaf 1 december 2024, 0,44 euro per kilometer. Het aantal kilometers wordt geteld vanaf de woning van de vrijwilliger tot hij of zij weer thuis is. Indien de vrijwilliger ter plaatse 30 minuten of langer moet wachten, wordt er ook een wachtvergoeding aangerekend. Dit houdt het volgende in:

  • het eerste halfuur wachten: geen wachtvergoeding;
  • vanaf een halfuur wachten: 2,50 euro wachtvergoeding;
  • vanaf 45 minuten wachten, komt er 0,50 euro bij: 3,00 euro wachtvergoeding;
  • vanaf 1 uur wachten, komt er nogmaals 0,50 euro bij: 3,50 euro wachtvergoeding;
  • vanaf 1 uur 15 minuten wachten: 4,00 euro wachtvergoeding.

De wachtvergoeding kan maximum 4,00 euro bedragen. Na afloop van de rit, betaalt de gebruiker de som van de vergoedingen contant aan de chauffeur en ontvangt hiervoor een betalingsbewijs.
Het OCMW betaalt jaarlijks 0,038 euro per gereden kilometer aan Mpact, bestemd voor de omniumverzekering van de chauffeurs.


Bijzonder comité voor de sociale dienst
Elke nieuwe aanvraag wordt individueel onderzocht door de OCMW – maatschappelijk werker. Het dossier wordt voorgelegd op het bijzonder comité voor de sociale dienst, dat een beslissing neemt. Deze beslissing wordt aan de gebruiker betekend.


Praktische werking
Vervoer aanvragen:

  • alle ritten worden rechtstreeks bij Mobitwin aangevraagd, elke werkdag tussen 8u15 tot 11u45 en dit ten laatste 3 werkdagen op voorhand;
  • alle afspraken gebeuren via de centrale. Chauffeurs mogen zelf geen afspraken maken met de gebruikers;
  • de gebruiker kan nooit eisen dat een welbepaalde chauffeur een rit uitvoert;
  • bij de aanvraag wordt de naam, dag, uur, bestemming, duur van de wachttijd, tijdstip van de terugrit duidelijk afgesproken;
  • wanneer de gebruiker Mobitwin niet tijdig verwittigt dat de rit geannuleerd mag worden, zal de rit aangerekend worden;
  • een aangevraagde rit kan tot ten laatste 1 uur voorafgaand aan het bepaalde vertrekuur kosteloos geannuleerd worden;
  • indien Mobitwin geen chauffeur ter beschikking heeft, wordt de aanvrager onmiddellijk verwittigd. 

Afspraken:

  • wanneer er meer dan één gebruiker meerijdt, worden de kosten gedeeld;
  • parkeerkosten worden aan de gebruiker aangerekend;
  • indien de chauffeur door onvoorziene omstandigheden niet kan rijden, wordt de aanvrager verwittigd en wordt, indien nodig, samen naar een andere oplossing gezocht;
  • wanneer de gezondheidstoestand (psychisch of fysisch) van de gebruiker een bedreiging vormt voor de (verkeers)veiligheid, mag een chauffeur de rit weigeren;
  • het vervoeren van huisdieren is verboden;
  • roken in de wagen is verboden;
  • de dienstverlening van Mobitwin verloopt in het Nederlands.

 

Verzekering
Zowel de gebruiker als de chauffeur worden door Mpact verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid. Deze verzekering dekt de wederzijdse schade aan derden, die zou kunnen toegebracht worden tijdens het in- en uitstappen en tijdens het verloop van de rit. Mpact heeft voor alle vrijwillige chauffeurs een omniumverzekering afgesloten. Deze dekt alle schade aan het voertuig van de chauffeur, zelf bij een ongeluk dat door hemzelf werd veroorzaakt. Het OCMW van Overijse verzekert elke vrijwilliger voor lichamelijke schade.

 

In werking treden van het gemeentelijk reglement
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025. De einddatum van het reglement is 30 juni 2025. Dat is tevens de einddatum van de maximum kilometervergoeding gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Het vroegere reglement houdende goedkeuring van het reglement minder mobielen centrale (MMC), goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 21 oktober 2024, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2025.

Artikel 2
Dit reglement valt onder de bekendmakings- en meldingsplicht van artikelen 286, §2 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.