Sinds 1 november 2023 is Mobitwin officieel de nieuwe naam voor de Minder Mobielen Centrales (MMC).
Het doel van Mobitwin is mensen met een beperkt inkomen, die problemen ondervinden om zich te verplaatsen, te vervoeren en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen.
Het gaat meestal om mensen die, omwille van ziekte of ouderdom, geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De dienst is niet bedoeld als ziekenvervoer. Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen.
Vanaf 1 januari 2025 wordt het lidgeld verhoogd, met name voor een alleenstaande van 12,00 euro naar 18,00 euro en voor een gezin (koppel) van 18,00 euro naar 27,00 euro voor een kalenderjaar. De bijdrage van een lid, indien aansluiting als lid vanaf 1 juli van het kalenderjaar, is het de helft van het lidgeld. Het lokaal bestuur stort steeds de helft van de lidgelden door naar Mpact.
Mpact, het overkoepelend bedrijf van Mobitwin, laat het volgende weten:
De laatste aanpassing van de lidgelden vond plaats in 2021. Als we sindsdien jaarlijks de indexering hadden doorgevoerd, zou het lidgeld nu ongeveer 14,50 euro bedragen. We hebben echter gekozen voor een extra verhoging tot 18,00 euro om twee belangrijke redenen:
Aangezien de helft van het lidgeld in bezit blijft van het lokaal bestuur, kan het lokaal bestuur een vermindering toepassen op dit budget. Er wordt echter geopteerd om dit niet te doen, wegens de werkingskosten voor de thuisdiensten.
Het huidig reglement dient bijgevolg aangepast te worden.
Vanaf 1 januari 2025 wordt het lidgeld verhoogd, met name voor een alleenstaande van 12,00 euro naar 18,00 euro en voor een gezin (koppel) van 18,00 euro naar 27,00 euro voor een kalenderjaar. Het lokaal bestuur stort steeds de helft van de lidgelden door naar Mpact.
De inkomsten van het lidgeld worden geboekt onder MJP 000414.
De uitgave naar Mpact worden begroot onder MJP 000402.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend reglement Mobitwin met ingang vanaf 1 januari 2025 tot en met 30 juni 2025 als volgt goed:
Doelstelling
Het doel van Mobitwin is mensen vervoeren met een beperkt inkomen die problemen ondervinden om zich te verplaatsen en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen.
Het gaat meestal om mensen die, omwille van ziekte of ouderdom, geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De dienst is niet bedoeld als ziekenvervoer. Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen.
Voorwaarden om lid te worden
Aanvragers moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
Onder inkomsten dienen te worden verstaan:
Indien de financiële situatie van de gebruiker een sterke wijziging ondergaat (werkloosheid, faillissement, scheiding, ...) moet de bijdrage aangepast worden aan de veranderde situatie. In dergelijke gevallen kan men zich baseren op het inkomen van de laatste maand.
In geval van gecombineerde inkomstenbronnen (vb. bediende met bijberoep als zelfstandige) dient ook een gecombineerde berekeningswijze te worden uitgevoerd.
Betalingen
Elke gebruiker dient een lidmaatschapsbijdrage te betalen. Deze bedraagt voor 1 persoon: 18,00 euro per jaar of 9,00 euro na 30 juni; voor een koppel/samenwonenden 27,00 euro per jaar of 13,50 euro na 30 juni. Personen die onder andere omstandigheden samenwonen (zussen, broers, vrienden) worden niet als samenwonenden beschouwd en dienen elk afzonderlijk lidgeld te betalen.
De gebruiker ontvangt jaarlijks een overschrijving van het OCMW voor de lidmaatschapsbijdrage. Na de betaling ontvangt de gebruiker een lidkaart. De helft van het lidgeld komt toe aan het OCMW, de andere helft wordt doorgestort naar Mpact.
Voor de rit zelf betaalt de gebruiker aan de vrijwilliger een kilometervergoeding. Deze kilometervergoeding bedraagt, vanaf 1 december 2024, 0,44 euro per kilometer. Het aantal kilometers wordt geteld vanaf de woning van de vrijwilliger tot hij of zij weer thuis is. Indien de vrijwilliger ter plaatse 30 minuten of langer moet wachten, wordt er ook een wachtvergoeding aangerekend. Dit houdt het volgende in:
De wachtvergoeding kan maximum 4,00 euro bedragen. Na afloop van de rit, betaalt de gebruiker de som van de vergoedingen contant aan de chauffeur en ontvangt hiervoor een betalingsbewijs.
Het OCMW betaalt jaarlijks 0,038 euro per gereden kilometer aan Mpact, bestemd voor de omniumverzekering van de chauffeurs.
Bijzonder comité voor de sociale dienst
Elke nieuwe aanvraag wordt individueel onderzocht door de OCMW – maatschappelijk werker. Het dossier wordt voorgelegd op het bijzonder comité voor de sociale dienst, dat een beslissing neemt. Deze beslissing wordt aan de gebruiker betekend.
Praktische werking
Vervoer aanvragen:
Afspraken:
Verzekering
Zowel de gebruiker als de chauffeur worden door Mpact verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid. Deze verzekering dekt de wederzijdse schade aan derden, die zou kunnen toegebracht worden tijdens het in- en uitstappen en tijdens het verloop van de rit. Mpact heeft voor alle vrijwillige chauffeurs een omniumverzekering afgesloten. Deze dekt alle schade aan het voertuig van de chauffeur, zelf bij een ongeluk dat door hemzelf werd veroorzaakt. Het OCMW van Overijse verzekert elke vrijwilliger voor lichamelijke schade.
In werking treden van het gemeentelijk reglement
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025. De einddatum van het reglement is 30 juni 2025. Dat is tevens de einddatum van de maximum kilometervergoeding gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Het vroegere reglement houdende goedkeuring van het reglement minder mobielen centrale (MMC), goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 21 oktober 2024, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2025.
Artikel 2
Dit reglement valt onder de bekendmakings- en meldingsplicht van artikelen 286, §2 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.