Actie 128 uit het meerjarenplan stelt: 'We werken eenvoudige doelgerichte subsidiereglementen uit'. In het meerjarenplan wordt ook gesteld dat de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen kunnen gekoppeld worden aan subsidies voor verenigingen. Sinds 2023 is de erkenning van vereniging op gemeentelijk niveau getild. Het erkenningsreglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van november 2022. Dit vormde de basis om vervolgens te gaan kijken naar welke geldelijke voordelen gelinkt zijn aan een gemeentelijke erkenning.
Hiervoor is projectmatig gewerkt. Onder leiding van de financieel directeur en het afdelingshoofd Mens is er met de project- en klankbordgroep gekeken naar de knelpunten uit het verleden:
Ook de kansen richting toekomst werden bekeken:
In het najaar van 2022 werd in kaart gebracht hoe de verschillende huidige subsidieregelingen in zijn werk gaan. Er werd onderzocht hoe andere gemeenten te werk gaan. Deze stap vormde de basis voor een nieuw subsidievoorstel waarbij er 6 uitgangspunten waren:
Het nieuwe subsidievoorstel werd afgetoetst op inspraakavonden in het voorjaar 2023. In februari 2023 kwamen de dorps- en adviesraden samen. Hier werd op basis van een voorstel verder gewerkt om zo tot een gedragen voorstel te komen met betrekking tot de toelagen voor dorps- en adviesraden. Tussen maart en mei 2023 werden verenigingen per sector samengebracht om de nodige aandacht te vestigen op sectorspecifieke werkingen. Tijdens deze participatiemomenten leerden de verenigingen het nieuwe concrete voorstel kennen en werden er zoveel mogelijk vragen, suggesties en bezorgdheden verzameld. Jeugdverenigingen kwamen samen op 16 maart 2023 in Jeugdhuis De Pit. Cultuur- en welzijnsverenigingen kwamen samen op 20 maart 2023 in Kamp Kwadraat. Sportverenigingen kwamen samen op 20 april 2023 in CC Den Blank. Milieuverenigingen en seniorenverenigingen hebben de bespreking gedaan op hun desbetreffende adviesraad van 24 maart en 27 april 2023. De aanbevelingen waren heel waardevol.
Op 16 mei 2023 nam de gemeenteraadscommissie Mens en Interne zaken kennis van het nieuwe subsidievoorstel en werden er adviezen geformuleerd.
De oefening leidde tot verschillende ontwerpreglementen:
Over het algemeen is in de nieuwe subsidieregeling de veroudering verwijderd, het is transparant voor verenigingen (en inwoners) met betrekking tot wat van hen verwacht wordt en hoeveel middelen ze krijgen, de verantwoording is tot een noodzakelijk minimum herleid, aanvraagtermijnen zijn versoepeld, er wordt gestimuleerd om bij te dragen aan beleid en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen en de online verenigingengids zijn als middel voor verenigingen ontsloten.
Voor de werkingssubsidies voor erkende dorps- en adviesraden is er gestreefd naar een billijke verdeling van de middelen over alle dorps- en adviesraden heen waarbij ze als gelijkwaardige adviesorganen worden benaderd.
De nieuwe regeling van werkingssubsidies voor erkende verenigingen benadert zo veel als mogelijk de huidige werkingstoelagen per beleidsdomein om de continuïteit van verenigingen te garanderen, met een extra stimulans via de impulssubsidie. De criteria zijn heel helder, maar er is geen eenheidsworst gecreëerd. Er is respect getoond voor de eigenheid van werkingen binnen elke beleidssector. Er is ook een financiële stimulans in voorzien voor verenigingen die de lat hoog willen leggen en voor verenigingen die extra aandacht hebben voor kwaliteit.
Wat betreft de impulssubsidies is de applaustoelage de basis geweest om op verder te werken. Het is een impuls om de werking van verenigingen te versterken waar er energie zit. Zo worden ad hoc initiatieven, vernieuwing en verduurzaming gestimuleerd. De thema's voor impulssubsidies (inclusie, kindvriendelijkheid en gemeenschapsvorming) kunnen aangepast worden naarmate de actualiteit verandert en het bestuur nieuwe accenten wil leggen.
De veiligheidssubsidies zijn volledig nieuw. Het reglement laat verenigingen toe om een fuif te organiseren zonder hun broek te scheuren aan de kosten die gepaard gaan met de inzet van bewakingsagenten van erkende bewakingsfirma's die, op advies van de politie, moeten instaan voor de veiligheid van bezoekers en het naleven van de openbare orde. De nodige kredieten voor deze subsidies dienen nog in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan te worden voorzien.
Bij de jubileumtoelagen en verbroederingstoelagen voor verenigingen zijn voornamelijk de aanvraagtermijnen versoepeld en werd er verhelderd waar nodig. Benchmark toonde aan dat de jubileumtoelagen conform of zelfs iets hoger lagen dan in veel andere gemeenten. De verbroederingstoelagen zijn eerder symbolisch en de bedragen zijn afgerond naar boven in functie van leesbaarheid.
De subsidie voor kadervorming jeugdwerk is uit het vroegere jeugdsubsidiereglement gehaald omdat het rechtstreeks gericht is aan inwoners en niet aan verenigingen. Na benchmark is het percentage van terugbetaling van 60% naar 80% getild.
De subsidie voor buurtfeesten is rechtstreeks gericht aan groeperingen van inwoners en is daarom in functie van de leesbaarheid uit het voormalige applaustoelagereglement gehaald. De tussenkomst verloopt louter aan de hand van gemeentelijke geschenkbonnen om de intussen talrijk aangesloten handelaren in Overijse te steunen.
De financiële aspecten verbonden aan deze beslissing worden als volgt geregeld:
Exploitatiebudget:
Volgnummer |
veld |
ARK |
Omschrijving |
2023 |
2024 |
2025 |
MJP001021 |
150 |
6493000 |
Verbroederingstoelagen |
1.000,00 |
1.000,00 |
1.000,00 |
MJP001022 |
160 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Hulp aan het buitenland |
2.500,00 |
2.500,00 |
2.500,00 |
MJP001027 |
500 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Handel en middenstand |
3.000,00 |
3.000,00 |
3.000,00 |
MJP001030 |
530 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Land-, tuin- & bosbouw |
1.100,00 |
1.100,00 |
1.100,00 |
MJP001033 |
719 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Jubileumtoelagen |
2.500,00 |
2.500,00 |
2.500,00 |
MJP001036 |
739 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overig kunst- en cultuurbeleid |
62.580,00 |
62.580,00 |
62.580,00 |
MJP001040 |
740 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Sport |
63.500,00 |
63.500,00 |
63.500,00 |
MJP001042 |
750 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Jeugd |
44.270,00 |
44.270,00 |
44.270,00 |
MJP001044 |
909 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overige verrichtingen inzake sociaal beleid |
4.050,00 |
4.050,00 |
4.050,00 |
MJP001047 |
959 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overige verrichtingen betreffende ouderen |
8.360,00 |
8.360,00 |
8.360,00 |
TOTAAL |
|
|
|
192.860,00 |
192.860,00 |
192.860,00 |
In de subsidieoefening werd zoveel mogelijk naar budgetneutraliteit gewerkt. Desondanks zal bij de toepassing ervan hier en daar verhoging of verschuiving van de ingeschreven kredieten in het meerjarenplan nodig zijn. Zo werden nog geen specifieke kredieten voor de nieuwe veiligheidssubsidie voorzien en kan de voorziene subsidiestimulans voor verenigingen in de toekomst kostenverhogend worden. Deze wijzigingen zullen telkens waar mogelijk worden opgevangen via interne kredietverschuivingen of, indien nodig, via een aanpassing van het meerjarenplan.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt volgend 'Reglement subsidie voor verbroederingen van erkende verenigingen' goed:
Artikel 1 Doelstelling
De gemeente Overijse wil met dit subsidiereglement de verenigingen in Overijse stimuleren om te verbroederen met de verbroederingsgemeenten van Overijse.
Artikel 2 Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 3 Toepassingsgebied en voorwaarden
De verbroederingstoelage kan door elke erkende vereniging van Overijse met maatschappelijke zetel in Overijse eenmalig per jaar voor alle verbroederingsgemeenten samen aangevraagd worden. In het geval dat er sprake is van een erkende feitelijke vereniging en er dus geen rechtspersoonlijkheid of maatschappelijke zetel is, moet het domicilieadres van minstens een bestuurslid (zijnde voorzitter, secretaris of penningmeester) in Overijse liggen.
De vereniging dient zelf een reis te organiseren naar een verbroederingsgemeente en/of de vereniging neemt deel aan activiteiten in het kader van verbroederingen in een verbroederingsgemeente.
Artikel 4 Subsidiebedrag
De subsidie hangt af van de bestemming en het aantal deelnemers. De bedragen zijn te lezen als het totaalbedrag per groep van deelnemers:
Bacharach & Bruttig-Fankel:
Lecco, Mâcon en Modra:
Artikel 5 Procedure
De aanvraag voor de verbroederingstoelage kan ingediend worden via de gemeentelijke website tot uiterlijk 1 maand na de reis naar de verbroederingsgemeente of na de activiteit in kader van de verbroederingen.
De uitbetaling van de subsidie gebeurt na afloop van de verbroederingsactiviteit en aanleveren van een verantwoordingsstuk zoals een sfeerfoto.
Artikel 6 Schrapping, vermindering of terugbetaling van de subsidie
Het college van burgemeester en schepenen kan bij gemotiveerde beslissing de subsidie schrappen, verminderen of beslissen dat de begunstigde de subsidie (gedeeltelijk) dient terug te betalen:
Bij terugvordering stelt het college van burgemeester en schepenen bij gemotiveerde beslissing het bedrag van de terugvordering vast.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag volgend op de dag van de bekendmaking op www.overijse.be.
Artikel 8 Opheffingsbepalingen
De gemeenteraad heft de beslissing van 28 april 2009 houdende de vaststelling van het reglement subsidie voor jubilerende verenigingen en verbroederingstoelagen op.
Artikel 9 Bestuurlijk toezicht
Dit reglement is onderworpen aan de bekendmakings- en meldingsplicht, overeenkomstig artikelen 285 tot en met 287 en artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.