Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 05/09/2023 - 20:30

Goedkeuring reglement veiligheidssubsidie voor erkende verenigingen

Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
Inge Lenseclaes, burgemeester
Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, schepenen
Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Jeroen Van San, Dirk Dewaet, Jan Van Brabant, gemeenteraadsleden
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, §2, 23°
Juridische grond
  • Beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2022 houdende goedkeuring participatiereglement
  • Beslissing van de gemeenteraad van 29 november 2022 houdende goedkeuring reglement voor de erkenning van verenigingen door het gemeentebestuur Overijse
  • Beslissing van de gemeenteraadscommissie van 16 mei 2023 houdende kennisneming en bespreking nieuw subsidiëringssysteem voorgesteld op inspraakavonden verenigingen
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 juli 2023 houdende de voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad houdende de goedkeuring reglement veiligheidssubsidie voor erkende verenigingen
Feiten

Actie 128 uit het meerjarenplan stelt: 'We werken eenvoudige doelgerichte subsidiereglementen uit'. In het meerjarenplan wordt ook gesteld dat de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen kunnen gekoppeld worden aan subsidies voor verenigingen. Sinds 2023 is de erkenning van vereniging op gemeentelijk niveau getild. Het erkenningsreglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van november 2022. Dit vormde de basis om vervolgens te gaan kijken naar welke geldelijke voordelen gelinkt zijn aan een gemeentelijke erkenning.

Hiervoor is projectmatig gewerkt. Onder leiding van de financieel directeur en het afdelingshoofd Mens is er met de project- en klankbordgroep gekeken naar de knelpunten uit het verleden:

  • subsidietoerisme;
  • een lappendeken aan reglementen;
  • een ellenlange lijst van nominatieve toelagen.

Ook de kansen richting toekomst werden bekeken:

  • het verenigingsleven blijvend stimuleren en aanmoedigen;
  • stimuleren om bij te dragen aan de uitvoering van het beleid;
  • ad hoc initiatieven stimuleren;
  • verduurzaming faciliteren;
  • kennisdeling en inspiratie bij verenigingen onderling stimuleren;
  • administratieve vereenvoudiging van de aanvraag- en toekenning uitwerken;
  • transparantie van de reglementen vergroten.

In het najaar van 2022 werd in kaart gebracht hoe de verschillende huidige subsidieregelingen in zijn werk gaan. Er werd onderzocht hoe andere gemeenten te werk gaan. Deze stap vormde de basis voor een nieuw subsidievoorstel waarbij er 6 uitgangspunten waren:

  • het verenigingsleven in Overijse blijven aanmoedigen en ondersteunen met een billijke verdeling van middelen;
  • subsidieregelingen die stimulerend werken;
  • enkel verenigingen met maatschappelijke zetel in Overijse komen in aanmerking voor subsidies;
  • de budgettaire realiteit noopte tot break-even werken. De subsidiereglementen die de middelen verdelen werken zo veel als mogelijk met respect voor de voorziene kredieten in de meerjarenplanning;
  • een gezonde mix tussen structuurondersteunende en impulsgerichte subsidies;
  • klantgericht maken en administratief vereenvoudigen van het subsidieproces.

Het nieuwe subsidievoorstel werd afgetoetst op inspraakavonden in het voorjaar 2023. In februari 2023 kwamen de dorps- en adviesraden samen. Hier werd op basis van een voorstel verder gewerkt om zo tot een gedragen voorstel te komen met betrekking tot de toelagen voor dorps- en adviesraden. Tussen maart en mei 2023 werden verenigingen per sector samengebracht om de nodige aandacht te vestigen op sectorspecifieke werkingen. Tijdens deze participatiemomenten leerden de verenigingen het nieuwe concrete voorstel kennen en werden er zoveel mogelijk vragen, suggesties en bezorgdheden verzameld. Jeugdverenigingen kwamen samen op 16 maart 2023 in Jeugdhuis De Pit. Cultuur- en welzijnsverenigingen kwamen samen op 20 maart 2023 in Kamp Kwadraat. Sportverenigingen kwamen samen op 20 april 2023 in CC Den Blank. Milieuverenigingen en seniorenverenigingen hebben de bespreking gedaan op hun desbetreffende adviesraad van 24 maart en 27 april 2023. De aanbevelingen waren heel waardevol.

Op 16 mei 2023 nam de gemeenteraadscommissie Mens en Interne zaken kennis van het nieuwe subsidievoorstel en werden er adviezen geformuleerd.

De oefening leidde tot verschillende ontwerpreglementen:

  • reglement voor werkingssubsidies dorps- en adviesraden;
  • reglement voor werkingssubsidies verenigingen;
  • reglement voor impulssubsidies verenigingen;
  • reglement voor veiligheidssubsidies verenigingen;
  • reglement voor jubileumtoelagen verenigingen;
  • reglement voor verbroederingstoelagen verenigingen;
  • reglement voor subsidie voor kadervorming jeugdwerk (aan inwoners);
  • reglement voor subsidie voor buurtfeesten (aan inwoners).
Motivering

Over het algemeen is in de nieuwe subsidieregeling de veroudering verwijderd, het is transparant voor verenigingen (en inwoners) met betrekking tot wat van hen verwacht wordt en hoeveel middelen ze krijgen, de verantwoording is tot een noodzakelijk minimum herleid, aanvraagtermijnen zijn versoepeld, er wordt gestimuleerd om bij te dragen aan beleid en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen en de online verenigingengids zijn als middel voor verenigingen ontsloten.

Voor de werkingssubsidies voor erkende dorps- en adviesraden is er gestreefd naar een billijke verdeling van de middelen over alle dorps- en adviesraden heen waarbij ze als gelijkwaardige adviesorganen worden benaderd.

De nieuwe regeling van werkingssubsidies voor erkende verenigingen benadert zo veel als mogelijk de huidige werkingstoelagen per beleidsdomein om de continuïteit van verenigingen te garanderen, met een extra stimulans via de impulssubsidie. De criteria zijn heel helder, maar er is geen eenheidsworst gecreëerd. Er is respect getoond voor de eigenheid van werkingen binnen elke beleidssector. Er is ook een financiële stimulans in voorzien voor verenigingen die de lat hoog willen leggen en voor verenigingen die extra aandacht hebben voor kwaliteit.

Wat betreft de impulssubsidies is de applaustoelage de basis geweest om op verder te werken. Het is een impuls om de werking van verenigingen te versterken waar er energie zit. Zo worden ad hoc initiatieven, vernieuwing en verduurzaming gestimuleerd. De thema's voor impulssubsidies (inclusie, kindvriendelijkheid en gemeenschapsvorming) kunnen aangepast worden naarmate de actualiteit verandert en het bestuur nieuwe accenten wil leggen.

De veiligheidssubsidies zijn volledig nieuw. Het reglement laat verenigingen toe om een fuif te organiseren zonder hun broek te scheuren aan de kosten die gepaard gaan met de inzet van bewakingsagenten van erkende bewakingsfirma's die, op advies van de politie, moeten instaan voor de veiligheid van bezoekers en het naleven van de openbare orde. De nodige kredieten voor deze subsidies dienen nog in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan te worden voorzien.

Bij de jubileumtoelagen en verbroederingstoelagen voor verenigingen zijn voornamelijk de aanvraagtermijnen versoepeld en werd er verhelderd waar nodig. Benchmark toonde aan dat de jubileumtoelagen conform of zelfs iets hoger lagen dan in veel andere gemeenten. De verbroederingstoelagen zijn eerder symbolisch en de bedragen zijn afgerond naar boven in functie van leesbaarheid.

De subsidie voor kadervorming jeugdwerk is uit het vroegere jeugdsubsidiereglement gehaald omdat het rechtstreeks gericht is aan inwoners en niet aan verenigingen. Na benchmark is het percentage van terugbetaling van 60% naar 80% getild.

De subsidie voor buurtfeesten is rechtstreeks gericht aan groeperingen van inwoners en is daarom in functie van de leesbaarheid uit het voormalige applaustoelagereglement gehaald. De tussenkomst verloopt louter aan de hand van gemeentelijke geschenkbonnen om de intussen talrijk aangesloten handelaren in Overijse te steunen.

De aanbevelingen tijdens de diverse participatiemomenten waren heel waardevol. Er wordt een overzicht gepubliceerd op de gemeentelijke website met alle feedback en wat met elke suggesties is gebeurd.
 
Het spreekt voor zich dat financiële ondersteuning slechts 1 maatregel is om verenigingen te ondersteunen. Naast deze maatregel, zijn er nog tal van andere ondersteuningsvormen zoals uitleen van materialen via de uitleendienst, ondersteuning van evenementen via de dienst evenementen, het gebruik van communicatiekanalen als de Overijsenaar en de infoportieken, vormingen, netwerkmomenten en een laagdrempelig gebruik van sport- en socioculturele infrastructuur.
 
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om dit reglement goed te keuren.
Financiële aspecten

De financiële aspecten verbonden aan deze beslissing worden als volgt geregeld:

Exploitatiebudget:

Volgnummer

veld

ARK

Omschrijving

2023

2024

2025

MJP001021

150

6493000

Verbroederingstoelagen

           1.000,00

           1.000,00

           1.000,00

MJP001022

160

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Hulp aan het buitenland

           2.500,00

           2.500,00

           2.500,00

MJP001027

500

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Handel en middenstand

           3.000,00

           3.000,00

           3.000,00

MJP001030

530

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Land-, tuin- & bosbouw

           1.100,00

           1.100,00

           1.100,00

MJP001033

719

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Jubileumtoelagen

           2.500,00

           2.500,00

           2.500,00

MJP001036

739

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overig kunst- en cultuurbeleid

         62.580,00

         62.580,00

         62.580,00

MJP001040

740

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Sport

         63.500,00

         63.500,00

         63.500,00

MJP001042

750

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Jeugd

         44.270,00

         44.270,00

         44.270,00

MJP001044

909

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overige verrichtingen inzake sociaal beleid

           4.050,00

           4.050,00

           4.050,00

MJP001047

959

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overige verrichtingen betreffende ouderen

           8.360,00

           8.360,00

           8.360,00

TOTAAL

 

 

 

192.860,00

192.860,00

192.860,00

In de subsidieoefening werd zoveel mogelijk naar budgetneutraliteit gewerkt. Desondanks zal bij de toepassing ervan hier en daar verhoging of verschuiving van de ingeschreven kredieten in het meerjarenplan nodig zijn. Zo werden nog geen specifieke kredieten voor de nieuwe veiligheidssubsidie voorzien en kan de voorziene subsidiestimulans voor verenigingen in de toekomst kostenverhogend worden. Deze wijzigingen zullen telkens waar mogelijk worden opgevangen via interne kredietverschuivingen of, indien nodig, via een aanpassing van het meerjarenplan.

Publieke stemming
Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel

De gemeenteraad keurt volgend 'Reglement veiligheidssubsidie voor erkende verenigingen' goed:

Artikel 1 Doelstelling

De gemeente Overijse wil met dit subsidiereglement op publieke evenementen zoals fuiven en openluchtfestivals die georganiseerd worden door erkende verenigingen van Overijse, de veiligheid van de bezoekers en organisatoren verhogen.

Artikel 2 Definities

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • Publiek evenement: alle voor het publiek toegankelijke evenementen met dansgelegenheid en versterkte muziek, die eindigen na 22 uur, ongeacht het gaat om betalende bezoekers en/of deelnemers.
  • Veiligheidssubsidie: de terugbetaling van een percentage van de gemaakte kosten voor het inhuren van bewakingsagenten ter bewaking van de openbare orde en veiligheid van bezoekers op een evenement.


Artikel 3 Toepassingsgebied

Alle door de gemeente Overijse erkende verenigingen met een maatschappelijke zetel in Overijse komen in aanmerking voor de veiligheidssubsidie. In het geval dat er sprake is van een erkende feitelijke vereniging en er dus geen rechtspersoonlijkheid of maatschappelijke zetel is, moet het domicilieadres van minstens een bestuurslid (zijnde voorzitter, secretaris of penningmeester) in Overijse liggen.

De kosten die in aanmerking komen voor de subsidie moeten gemaakt worden in functie van het publieke evenement dat lopende is. Kosten voor de nachtbewaking van materialen worden niet gesubsidieerd.

Artikel 4 Subsidievoorwaarden

§1. De toekenning van deze subsidie gebeurt binnen de perken van de jaarlijks voorziene goedgekeurde transactiekredieten van het meerjarenplan.
§2. Het evenement moet plaatsvinden op het grondgebied van Overijse.
§3. De organiserende vereniging dient in orde te zijn met alle bestaande bepalingen, regels en toelatingen met betrekking tot de zaal en de openbare ruimte. De organisator draagt de volledige verantwoordelijkheid voor het naleven van de wettelijke en/of reglementaire bepalingen waaronder bijvoorbeeld het zaalverhuurreglement, evenementenreglement en politiereglement.
§4. De organisator dient bewakingsagenten in te schakelen die worden ter beschikking gesteld door een erkende bewakingsonderneming, overeenkomstig de wet van 10 april 1990 op de bewakingsondernemingen, de bewakingsondernemingen en de interne bewakingsdiensten.
§5. De organisator dient de bewakingsfirma in te schakelen op advies van de politie.
§6. De organisator engageert zich om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteit.

Artikel 5 Subsidiebedrag

De subsidie voor veiligheid bedraagt 50% van het bedrag van de kosten voor het inhuren van het aantal bewakingsagenten, btw inbegrepen, met een maximumbedrag van 1.500,00 euro per evenement.

Artikel 6 Aanvragen en procedure

De organisator vraagt voorafgaandelijk aan het evenement de toelating voor de organisatie van het evenement aan de gemeente conform het huidig geldend gemeentelijk evenementenreglement. De aanvraag voor de veiligheidssubsidie kan ingediend worden via de gemeentelijke website na het ontvangen van de toelating voor de organisatie van het evenement, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen. Deze goedkeuring bevat tevens het advies van de Politie met betrekking tot het aantal in te zetten bewakingsagenten. Dit advies houdt rekening met de locatie, de doelgroep en het aantal verwachte bezoekers.

De veiligheidssubsidie kan zowel voorafgaandelijk aan het evenement als tot uiterlijk 1 maand na het plaatsvinden van het evenement aangevraagd worden.

De uitbetaling gebeurt binnen de 2 maanden na het ontvangen van de volledige aanvraag inclusief het factuur met betalingsbewijs. Het factuur vermeldt het aantal ingezette bewakingsagenten, het aantal gepresteerde uren, het erkenningsnummer van de bewakingsonderneming bij de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, de kostprijs per persoon en de totale kostprijs van de bewaking.

Artikel 7 Controle en geschillen

§1. Het gemeentebestuur kan op elk moment controle uitvoeren op de echtheid van de aanvraag, het verloop van de procedure en de aanwending van de subsidie.
§2. Subsidies die werden uitbetaald op basis van een bedrieglijke aanvraag, moeten onverwijld worden terugbetaald, ongeacht een eventuele gerechtelijke vervolging. Het gemeentebestuur kan beslissen om verenigingen uit te sluiten van toekomstige aanvragen na een bedrieglijke aanvraag.
§3. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om te oordelen in geval van geschillen.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag volgend op de dag van de bekendmaking op www.overijse.be.

Artikel 9 Bestuurlijk toezicht

Dit reglement is onderworpen aan de bekendmakings- en meldingsplicht, overeenkomstig artikelen 285 tot en met 287 en artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.