Actie 128 uit het meerjarenplan stelt: 'We werken eenvoudige doelgerichte subsidiereglementen uit'. In het meerjarenplan wordt ook gesteld dat de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen kunnen gekoppeld worden aan subsidies voor verenigingen. Sinds 2023 is de erkenning van vereniging op gemeentelijk niveau getild. Het erkenningsreglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van november 2022. Dit vormde de basis om vervolgens te gaan kijken naar welke geldelijke voordelen gelinkt zijn aan een gemeentelijke erkenning.
Hiervoor is projectmatig gewerkt. Onder leiding van de financieel directeur en het afdelingshoofd Mens is er met de project- en klankbordgroep gekeken naar de knelpunten uit het verleden:
Ook de kansen richting toekomst werden bekeken:
In het najaar van 2022 werd in kaart gebracht hoe de verschillende huidige subsidieregelingen in zijn werk gaan. Er werd onderzocht hoe andere gemeenten te werk gaan. Deze stap vormde de basis voor een nieuw subsidievoorstel waarbij er 6 uitgangspunten waren:
Het nieuwe subsidievoorstel werd afgetoetst op inspraakavonden in het voorjaar 2023. In februari 2023 kwamen de dorps- en adviesraden samen. Hier werd op basis van een voorstel verder gewerkt om zo tot een gedragen voorstel te komen met betrekking tot de toelagen voor dorps- en adviesraden. Tussen maart en mei 2023 werden verenigingen per sector samengebracht om de nodige aandacht te vestigen op sectorspecifieke werkingen. Tijdens deze participatiemomenten leerden de verenigingen het nieuwe concrete voorstel kennen en werden er zoveel mogelijk vragen, suggesties en bezorgdheden verzameld. Jeugdverenigingen kwamen samen op 16 maart 2023 in Jeugdhuis De Pit. Cultuur- en welzijnsverenigingen kwamen samen op 20 maart 2023 in Kamp Kwadraat. Sportverenigingen kwamen samen op 20 april 2023 in CC Den Blank. Milieuverenigingen en seniorenverenigingen hebben de bespreking gedaan op hun desbetreffende adviesraad van 24 maart en 27 april 2023. De aanbevelingen waren heel waardevol.
Op 16 mei 2023 nam de gemeenteraadscommissie Mens en Interne zaken kennis van het nieuwe subsidievoorstel en werden er adviezen geformuleerd.
De oefening leidde tot verschillende ontwerpreglementen:
Over het algemeen is in de nieuwe subsidieregeling de veroudering verwijderd, het is transparant voor verenigingen (en inwoners) met betrekking tot wat van hen verwacht wordt en hoeveel middelen ze krijgen, de verantwoording is tot een noodzakelijk minimum herleid, aanvraagtermijnen zijn versoepeld, er wordt gestimuleerd om bij te dragen aan beleid en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen en de online verenigingengids zijn als middel voor verenigingen ontsloten.
Voor de werkingssubsidies voor erkende dorps- en adviesraden is er gestreefd naar een billijke verdeling van de middelen over alle dorps- en adviesraden heen waarbij ze als gelijkwaardige adviesorganen worden benaderd.
De nieuwe regeling van werkingssubsidies voor erkende verenigingen benadert zo veel als mogelijk de huidige werkingstoelagen per beleidsdomein om de continuïteit van verenigingen te garanderen, met een extra stimulans via de impulssubsidie. De criteria zijn heel helder, maar er is geen eenheidsworst gecreëerd. Er is respect getoond voor de eigenheid van werkingen binnen elke beleidssector. Er is ook een financiële stimulans in voorzien voor verenigingen die de lat hoog willen leggen en voor verenigingen die extra aandacht hebben voor kwaliteit.
Wat betreft de impulssubsidies is de applaustoelage de basis geweest om op verder te werken. Het is een impuls om de werking van verenigingen te versterken waar er energie zit. Zo worden ad hoc initiatieven, vernieuwing en verduurzaming gestimuleerd. De thema's voor impulssubsidies (inclusie, kindvriendelijkheid en gemeenschapsvorming) kunnen aangepast worden naarmate de actualiteit verandert en het bestuur nieuwe accenten wil leggen.
De veiligheidssubsidies zijn volledig nieuw. Het reglement laat verenigingen toe om een fuif te organiseren zonder hun broek te scheuren aan de kosten die gepaard gaan met de inzet van bewakingsagenten van erkende bewakingsfirma's die, op advies van de politie, moeten instaan voor de veiligheid van bezoekers en het naleven van de openbare orde. De nodige kredieten voor deze subsidies dienen nog in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan te worden voorzien.
Bij de jubileumtoelagen en verbroederingstoelagen voor verenigingen zijn voornamelijk de aanvraagtermijnen versoepeld en werd er verhelderd waar nodig. Benchmark toonde aan dat de jubileumtoelagen conform of zelfs iets hoger lagen dan in veel andere gemeenten. De verbroederingstoelagen zijn eerder symbolisch en de bedragen zijn afgerond naar boven in functie van leesbaarheid.
De subsidie voor kadervorming jeugdwerk is uit het vroegere jeugdsubsidiereglement gehaald omdat het rechtstreeks gericht is aan inwoners en niet aan verenigingen. Na benchmark is het percentage van terugbetaling van 60% naar 80% getild.
De subsidie voor buurtfeesten is rechtstreeks gericht aan groeperingen van inwoners en is daarom in functie van de leesbaarheid uit het voormalige applaustoelagereglement gehaald. De tussenkomst verloopt louter aan de hand van gemeentelijke geschenkbonnen om de intussen talrijk aangesloten handelaren in Overijse te steunen.
De financiële aspecten verbonden aan deze beslissing worden als volgt geregeld:
Exploitatiebudget:
Volgnummer |
veld |
ARK |
Omschrijving |
2023 |
2024 |
2025 |
MJP001021 |
150 |
6493000 |
Verbroederingstoelagen |
1.000,00 |
1.000,00 |
1.000,00 |
MJP001022 |
160 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Hulp aan het buitenland |
2.500,00 |
2.500,00 |
2.500,00 |
MJP001027 |
500 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Handel en middenstand |
3.000,00 |
3.000,00 |
3.000,00 |
MJP001030 |
530 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Land-, tuin- & bosbouw |
1.100,00 |
1.100,00 |
1.100,00 |
MJP001033 |
719 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Jubileumtoelagen |
2.500,00 |
2.500,00 |
2.500,00 |
MJP001036 |
739 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overig kunst- en cultuurbeleid |
62.580,00 |
62.580,00 |
62.580,00 |
MJP001040 |
740 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Sport |
63.500,00 |
63.500,00 |
63.500,00 |
MJP001042 |
750 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Jeugd |
44.270,00 |
44.270,00 |
44.270,00 |
MJP001044 |
909 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overige verrichtingen inzake sociaal beleid |
4.050,00 |
4.050,00 |
4.050,00 |
MJP001047 |
959 |
6493000 |
Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overige verrichtingen betreffende ouderen |
8.360,00 |
8.360,00 |
8.360,00 |
TOTAAL |
|
|
|
192.860,00 |
192.860,00 |
192.860,00 |
In de subsidieoefening werd zoveel mogelijk naar budgetneutraliteit gewerkt. Desondanks zal bij de toepassing ervan hier en daar verhoging of verschuiving van de ingeschreven kredieten in het meerjarenplan nodig zijn. Zo werden nog geen specifieke kredieten voor de nieuwe veiligheidssubsidie voorzien en kan de voorziene subsidiestimulans voor verenigingen in de toekomst kostenverhogend worden. Deze wijzigingen zullen telkens waar mogelijk worden opgevangen via interne kredietverschuivingen of, indien nodig, via een aanpassing van het meerjarenplan.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt volgend 'Reglement veiligheidssubsidie voor erkende verenigingen' goed:
Artikel 1 Doelstelling
De gemeente Overijse wil met dit subsidiereglement op publieke evenementen zoals fuiven en openluchtfestivals die georganiseerd worden door erkende verenigingen van Overijse, de veiligheid van de bezoekers en organisatoren verhogen.
Artikel 2 Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 3 Toepassingsgebied
Alle door de gemeente Overijse erkende verenigingen met een maatschappelijke zetel in Overijse komen in aanmerking voor de veiligheidssubsidie. In het geval dat er sprake is van een erkende feitelijke vereniging en er dus geen rechtspersoonlijkheid of maatschappelijke zetel is, moet het domicilieadres van minstens een bestuurslid (zijnde voorzitter, secretaris of penningmeester) in Overijse liggen.
De kosten die in aanmerking komen voor de subsidie moeten gemaakt worden in functie van het publieke evenement dat lopende is. Kosten voor de nachtbewaking van materialen worden niet gesubsidieerd.
Artikel 4 Subsidievoorwaarden
§1. De toekenning van deze subsidie gebeurt binnen de perken van de jaarlijks voorziene goedgekeurde transactiekredieten van het meerjarenplan.
§2. Het evenement moet plaatsvinden op het grondgebied van Overijse.
§3. De organiserende vereniging dient in orde te zijn met alle bestaande bepalingen, regels en toelatingen met betrekking tot de zaal en de openbare ruimte. De organisator draagt de volledige verantwoordelijkheid voor het naleven van de wettelijke en/of reglementaire bepalingen waaronder bijvoorbeeld het zaalverhuurreglement, evenementenreglement en politiereglement.
§4. De organisator dient bewakingsagenten in te schakelen die worden ter beschikking gesteld door een erkende bewakingsonderneming, overeenkomstig de wet van 10 april 1990 op de bewakingsondernemingen, de bewakingsondernemingen en de interne bewakingsdiensten.
§5. De organisator dient de bewakingsfirma in te schakelen op advies van de politie.
§6. De organisator engageert zich om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteit.
Artikel 5 Subsidiebedrag
De subsidie voor veiligheid bedraagt 50% van het bedrag van de kosten voor het inhuren van het aantal bewakingsagenten, btw inbegrepen, met een maximumbedrag van 1.500,00 euro per evenement.
Artikel 6 Aanvragen en procedure
De organisator vraagt voorafgaandelijk aan het evenement de toelating voor de organisatie van het evenement aan de gemeente conform het huidig geldend gemeentelijk evenementenreglement. De aanvraag voor de veiligheidssubsidie kan ingediend worden via de gemeentelijke website na het ontvangen van de toelating voor de organisatie van het evenement, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen. Deze goedkeuring bevat tevens het advies van de Politie met betrekking tot het aantal in te zetten bewakingsagenten. Dit advies houdt rekening met de locatie, de doelgroep en het aantal verwachte bezoekers.
De veiligheidssubsidie kan zowel voorafgaandelijk aan het evenement als tot uiterlijk 1 maand na het plaatsvinden van het evenement aangevraagd worden.
De uitbetaling gebeurt binnen de 2 maanden na het ontvangen van de volledige aanvraag inclusief het factuur met betalingsbewijs. Het factuur vermeldt het aantal ingezette bewakingsagenten, het aantal gepresteerde uren, het erkenningsnummer van de bewakingsonderneming bij de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, de kostprijs per persoon en de totale kostprijs van de bewaking.
Artikel 7 Controle en geschillen
§1. Het gemeentebestuur kan op elk moment controle uitvoeren op de echtheid van de aanvraag, het verloop van de procedure en de aanwending van de subsidie.
§2. Subsidies die werden uitbetaald op basis van een bedrieglijke aanvraag, moeten onverwijld worden terugbetaald, ongeacht een eventuele gerechtelijke vervolging. Het gemeentebestuur kan beslissen om verenigingen uit te sluiten van toekomstige aanvragen na een bedrieglijke aanvraag.
§3. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om te oordelen in geval van geschillen.
Artikel 8 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag volgend op de dag van de bekendmaking op www.overijse.be.
Artikel 9 Bestuurlijk toezicht
Dit reglement is onderworpen aan de bekendmakings- en meldingsplicht, overeenkomstig artikelen 285 tot en met 287 en artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.