Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 05/09/2023 - 20:30

Goedkeuring reglement subsidie voor buurtfeesten

Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
Inge Lenseclaes, burgemeester
Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, schepenen
Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Jeroen Van San, Dirk Dewaet, Jan Van Brabant, gemeenteraadsleden
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, §2, 23°
Juridische grond
  • Beslissing van de gemeenteraad van 21 september 2021 houdende goedkeuring van het subsidiereglement gemeenschapsvormende initiatieven (reglement Applaus!toelagen)
  • Beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2022 houdende goedkeuring participatiereglement
  • Beslissing van de gemeenteraad van 29 november 2022 houdende goedkeuring reglement voor de erkenning van verenigingen door het gemeentebestuur Overijse
  • Beslissing van de gemeenteraadscommissie Mens en Interne Zaken van 16 mei 2023 houdende kennisneming en bespreking nieuw subsidiëringssysteem voorgesteld op inspraakavonden verenigingen
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 juli 2023 houdende de voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad houdende de goedkeuring reglement subsidie voor buurtfeesten
Feiten

Actie 128 uit het meerjarenplan stelt: 'We werken eenvoudige doelgerichte subsidiereglementen uit'. In het meerjarenplan wordt ook gesteld dat de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen kunnen gekoppeld worden aan subsidies voor verenigingen. Sinds 2023 is de erkenning van vereniging op gemeentelijk niveau getild. Het erkenningsreglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van november 2022. Dit vormde de basis om vervolgens te gaan kijken naar welke geldelijke voordelen gelinkt zijn aan een gemeentelijke erkenning.

Hiervoor is projectmatig gewerkt. Onder leiding van de financieel directeur en het afdelingshoofd Mens is er met de project- en klankbordgroep gekeken naar de knelpunten uit het verleden:

  • subsidietoerisme;
  • een lappendeken aan reglementen;
  • een ellenlange lijst van nominatieve toelagen.

Ook de kansen richting toekomst werden bekeken:

  • het verenigingsleven blijvend stimuleren en aanmoedigen;
  • stimuleren om bij te dragen aan de uitvoering van het beleid;
  • ad hoc initiatieven stimuleren;
  • verduurzaming faciliteren;
  • kennisdeling en inspiratie bij verenigingen onderling stimuleren;
  • administratieve vereenvoudiging van de aanvraag- en toekenning uitwerken;
  • transparantie van de reglementen vergroten.

In het najaar van 2022 werd in kaart gebracht hoe de verschillende huidige subsidieregelingen in zijn werk gaan. Er werd onderzocht hoe andere gemeenten te werk gaan. Deze stap vormde de basis voor een nieuw subsidievoorstel waarbij er 6 uitgangspunten waren:

  • het verenigingsleven in Overijse blijven aanmoedigen en ondersteunen met een billijke verdeling van middelen;
  • subsidieregelingen die stimulerend werken;
  • enkel verenigingen met maatschappelijke zetel in Overijse komen in aanmerking voor subsidies;
  • de budgettaire realiteit noopte tot break-even werken. De subsidiereglementen die de middelen verdelen werken zo veel als mogelijk met respect voor de voorziene kredieten in de meerjarenplanning;
  • een gezonde mix tussen structuurondersteunende en impulsgerichte subsidies;
  • klantgericht maken en administratief vereenvoudigen van het subsidieproces.

Het nieuwe subsidievoorstel werd afgetoetst op inspraakavonden in het voorjaar 2023. In februari 2023 kwamen de dorps- en adviesraden samen. Hier werd op basis van een voorstel verder gewerkt om zo tot een gedragen voorstel te komen met betrekking tot de toelagen voor dorps- en adviesraden. Tussen maart en mei 2023 werden verenigingen per sector samengebracht om de nodige aandacht te vestigen op sectorspecifieke werkingen. Tijdens deze participatiemomenten leerden de verenigingen het nieuwe concrete voorstel kennen en werden er zoveel mogelijk vragen, suggesties en bezorgdheden verzameld. Jeugdverenigingen kwamen samen op 16 maart 2023 in Jeugdhuis De Pit. Cultuur- en welzijnsverenigingen kwamen samen op 20 maart 2023 in Kamp Kwadraat. Sportverenigingen kwamen samen op 20 april 2023 in CC Den Blank. Milieuverenigingen en seniorenverenigingen hebben de bespreking gedaan op hun desbetreffende adviesraad van 24 maart en 27 april 2023. De aanbevelingen waren heel waardevol.

Op 16 mei 2023 nam de gemeenteraadscommissie Mens en Interne zaken kennis van het nieuwe subsidievoorstel en werden er adviezen geformuleerd.

De oefening leidde tot verschillende ontwerpreglementen:

  • reglement voor werkingssubsidies dorps- en adviesraden;
  • reglement voor werkingssubsidies verenigingen;
  • reglement voor impulssubsidies verenigingen;
  • reglement voor veiligheidssubsidies verenigingen;
  • reglement voor jubileumtoelagen verenigingen;
  • reglement voor verbroederingstoelagen verenigingen;
  • reglement voor subsidie voor kadervorming jeugdwerk (aan inwoners);
  • reglement voor subsidie voor buurtfeesten (aan inwoners).
Motivering

Over het algemeen is in de nieuwe subsidieregeling de veroudering verwijderd, het is transparant voor verenigingen (en inwoners) met betrekking tot wat van hen verwacht wordt en hoeveel middelen ze krijgen, de verantwoording is tot een noodzakelijk minimum herleid, aanvraagtermijnen zijn versoepeld, er wordt gestimuleerd om bij te dragen aan beleid en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen en de online verenigingengids zijn als middel voor verenigingen ontsloten.

Voor de werkingssubsidies voor erkende dorps- en adviesraden is er gestreefd naar een billijke verdeling van de middelen over alle dorps- en adviesraden heen waarbij ze als gelijkwaardige adviesorganen worden benaderd.

De nieuwe regeling van werkingssubsidies voor erkende verenigingen benadert zo veel als mogelijk de huidige werkingstoelagen per beleidsdomein om de continuïteit van verenigingen te garanderen, met een extra stimulans via de impulssubsidie. De criteria zijn heel helder, maar er is geen eenheidsworst gecreëerd. Er is respect getoond voor de eigenheid van werkingen binnen elke beleidssector. Er is ook een financiële stimulans in voorzien voor verenigingen die de lat hoog willen leggen en voor verenigingen die extra aandacht hebben voor kwaliteit.

Wat betreft de impulssubsidies is de applaustoelage de basis geweest om op verder te werken. Het is een impuls om de werking van verenigingen te versterken waar er energie zit. Zo worden ad hoc initiatieven, vernieuwing en verduurzaming gestimuleerd. De thema's voor impulssubsidies (inclusie, kindvriendelijkheid en gemeenschapsvorming) kunnen aangepast worden naarmate de actualiteit verandert en het bestuur nieuwe accenten wil leggen.

De veiligheidssubsidies zijn volledig nieuw. Het reglement laat verenigingen toe om een fuif te organiseren zonder hun broek te scheuren aan de kosten die gepaard gaan met de inzet van bewakingsagenten van erkende bewakingsfirma's die, op advies van de politie, moeten instaan voor de veiligheid van bezoekers en het naleven van de openbare orde. De nodige kredieten voor deze subsidies dienen nog in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan te worden voorzien.

Bij de jubileumtoelagen en verbroederingstoelagen voor verenigingen zijn voornamelijk de aanvraagtermijnen versoepeld en werd er verhelderd waar nodig. Benchmark toonde aan dat de jubileumtoelagen conform of zelfs iets hoger lagen dan in veel andere gemeenten. De verbroederingstoelagen zijn eerder symbolisch en de bedragen zijn afgerond naar boven in functie van leesbaarheid.

De subsidie voor kadervorming jeugdwerk is uit het vroegere jeugdsubsidiereglement gehaald omdat het rechtstreeks gericht is aan inwoners en niet aan verenigingen. Na benchmark is het percentage van terugbetaling van 60% naar 80% getild.

De subsidie voor buurtfeesten is rechtstreeks gericht aan groeperingen van inwoners en is daarom in functie van de leesbaarheid uit het voormalige applaustoelagereglement gehaald. De tussenkomst verloopt louter aan de hand van gemeentelijke geschenkbonnen om de intussen talrijk aangesloten handelaren in Overijse te steunen.

De aanbevelingen tijdens de diverse participatiemomenten waren heel waardevol. Er wordt een overzicht gepubliceerd op de gemeentelijke website met alle feedback en wat met elke suggesties is gebeurd.

Het spreekt voor zich dat financiële ondersteuning slechts 1 maatregel is om verenigingen te ondersteunen. Naast deze maatregel, zijn er nog tal van andere ondersteuningsvormen zoals uitleen van materialen via de uitleendienst, ondersteuning van evenementen via de dienst evenementen, het gebruik van communicatiekanalen als de Overijsenaar en de infoportieken, vormingen, netwerkmomenten en een laagdrempelig gebruik van sport- en socioculturele infrastructuur.
 
Het subsidiereglement gemeenschapsvormende initiatieven (reglement Applaus!toelagen), goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 21 september 2021 wordt opgesplitst in twee verschillende reglementen:
  • subsidiereglement voor buurtfeesten;
  • reglement impulssubsidies voor erkende verenigingen.
Het subsidiereglement gemeenschapsvormende initiatieven (reglement Applaus!toelagen), goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 21 september 2021, wordt opgeheven.
 
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om dit reglement goed te keuren.
Financiële aspecten

De financiële aspecten verbonden aan deze beslissing worden als volgt geregeld:

Exploitatiebudget:

Volgnummer

veld

ARK

Omschrijving

2023

2024

2025

MJP001021

150

6493000

Verbroederingstoelagen

           1.000,00

           1.000,00

           1.000,00

MJP001022

160

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Hulp aan het buitenland

           2.500,00

           2.500,00

           2.500,00

MJP001027

500

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Handel en middenstand

           3.000,00

           3.000,00

           3.000,00

MJP001030

530

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Land-, tuin- & bosbouw

           1.100,00

           1.100,00

           1.100,00

MJP001033

719

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Jubileumtoelagen

           2.500,00

           2.500,00

           2.500,00

MJP001036

739

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overig kunst- en cultuurbeleid

         62.580,00

         62.580,00

         62.580,00

MJP001040

740

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Sport

         63.500,00

         63.500,00

         63.500,00

MJP001042

750

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Jeugd

         44.270,00

         44.270,00

         44.270,00

MJP001044

909

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overige verrichtingen inzake sociaal beleid

           4.050,00

           4.050,00

           4.050,00

MJP001047

959

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overige verrichtingen betreffende ouderen

           8.360,00

           8.360,00

           8.360,00

TOTAAL

 

 

 

192.860,00

192.860,00

192.860,00

In de subsidieoefening werd zoveel mogelijk naar budgetneutraliteit gewerkt. Desondanks zal bij de toepassing ervan hier en daar verhoging of verschuiving van de ingeschreven kredieten in het meerjarenplan nodig zijn. Zo werden nog geen specifieke kredieten voor de nieuwe veiligheidssubsidie voorzien en kan de voorziene subsidiestimulans voor verenigingen in de toekomst kostenverhogend worden. Deze wijzigingen zullen telkens waar mogelijk worden opgevangen via interne kredietverschuivingen of, indien nodig, via een aanpassing van het meerjarenplan.

Publieke stemming
Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel

De gemeenteraad keurt volgend 'Reglement subsidie voor buurtfeesten' goed:

Artikel 1 Doelstelling

De gemeente Overijse wil met dit subsidiereglement inwoners aanmoedigen die een buurtfeest organiseren met als doel de sociale contacten en gemeenschapsvorming in hun buurt te versterken.

Artikel 2 Definities

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • Buurtfeest/buurtinitiatief: activiteit die het buurtleven opwaardeert en ontmoeting of sociale contacten stimuleert, dit kan in de openbare ruimte maar ook op een privéterrein dat wordt opengesteld voor de buurt. Uitgesloten zijn privé- en familiefeesten, initiatieven met een politiek, religieus of commercieel karakter.
  • Openbare ruimte: de publiek toegankelijke ruimte in het bezit of beheer van een overheid, namelijk de openbare weg, de wegen en doorgangen die in hoofdorde bestemd zijn voor alle verkeer van personen en voertuigen, met inbegrip van de bermen, voetpaden en de ruimten aangelegd als aanhorigheden van de verkeerswegen en voornamelijk bestemd voor het parkeren van voertuigen (al dan niet afgebakend). De berm is de ruimte of het gedeelte van de weg dat niet in de rijbaan begrepen is. Bijkomend worden ook de parken, openbare tuinen, pleinen en speelterreinen en alle stukken van de openbare plaats, buiten de openbare weg, die open staan voor het verkeer van personen en in hoofdorde bestemd zijn voor wandelen en ontspanning inclusief voet- en fietspaden, bermen en parkeerruimte inbegrepen in de openbare ruimte. Dit alles in overeenstemming met de bepalingen in het geldende algemeen politiereglement van Overijse.

Artikel 3 Toepassingsgebied

Elke inwoner met domicilieadres in Overijse die zich samen met minstens 2 andere buurtbewoners groepeert, komt in aanmerking voor het ontvangen van een subsidie. Deze vorm van subsidie is niet cumuleerbaar met een andere financiële tussenkomst van de gemeente Overijse voor hetzelfde initiatief.

Artikel 4 Subsidievoorwaarden

De toekenning van deze subsidie gebeurt binnen de perken van de jaarlijks voorziene goedgekeurde transactiekredieten in het meerjarenplan.

4.1 Algemeen

§1. Subsidie: 200,00 euro in gemeentelijke geschenkbonnen bij lokale handelaars.
§2. Frequentie: elke straat, plein, wijk of buurt kan slechts één keer per kalenderjaar deze toelage ontvangen onafhankelijk van de aanvrager.
§3. Aanvrager: de initiatiefnemers, met minstens 3 buurtbewoners, moeten woonachtig zijn in de betrokken straat, plein, wijk of buurt. Het feest moet aangevraagd én georganiseerd worden door de buurtbewoners zelf.
§4. Doelgroep: het ingediende buurtfeest of buurtinitiatief moet zich richten tot alle bewoners van de bedoelde straat, plein, wijk of buurt voor minstens 25 buurtbewoners.
§5. Locatie: een straat of buurt op het grondgebied van de gemeente Overijse. De uitnodiging voor het feest of initiatief mag zich enkel richten tot de buurtbewoners.
§6. Kosten: de subsidie is bedoeld om de basisorganisatiekosten te helpen dragen en om het sociale contact tussen de bewoners te bevorderen. Particuliere personen uit de straat kunnen geen onkosten inbrengen voor eigen materiaal dat ze ter beschikking stellen, ongeacht of ze tot het organiserende comité behoren of niet.
§7. Terugkoppeling: Na afloop van het buurtfeest of buurtinitiatief wordt minstens 1 sfeerfoto bezorgd aan de administratie.

4.2 Communicatie

Alle communicatie en publiciteit wordt in het Nederlands gevoerd. Op affiches, uitnodigingen en dergelijke worden het logo en de zin 'Met de steun van de gemeente Overijse' vermeld.

Artikel 5 Aanvragen en procedure

De aanvragen moeten worden ingediend via het daarvoor voorziene formulier op de gemeentelijke website of via info@overijse.be. Enkel volledig, correct en tijdig ingevulde aanvragen worden behandeld. De aanvrager voegt alle nuttige en nodige stukken bij zijn aanvraag.
Het ingevulde aanvraagformulier bevat:

  • gegevens over de aanvrager;
  • een omschrijving en datum van het initiatief;
  • een omschrijving van de geraamde kosten.

INDIENINGSMOMENT

BEOORDELING

UITBETALING


Zonder inname van openbare ruimte:
Uiterlijk 4 weken voor de start van het buurtfeest of buurtinitiatief.

Met inname van openbare ruimte:
7 weken voor de start van het buurtfeest of buurtinitiatief. Hiervoor dient er een 'aanvraag openbare activiteit' te worden ingediend, te vinden op www.overijse.be/aanvraag-openbare-activiteit.

 

De aanvraag wordt afgetoetst met dit reglement en beoordeeld door een medewerker van de vrijetijdsdiensten.

 

 

Indien er een inname van openbare ruimte nodig is, zal het reglement 'gemeentelijke ondersteuning bij de organisatie van openbare activiteiten in Overijse' van toepassing zijn.


Zonder inname van openbare ruimte:
1 week voorafgaand aan het buurtfeest


Met inname van openbare ruimte:
1 week voorafgaand aan het buurtfeest

 

De aanvrager ontvangt een motivering van de beslissing en de uitbetaling in de vorm van gemeentelijke geschenkbonnen. Indien het buurtfeest niet zal doorgaan, deelt de buurtbewoner dit zo spoedig mogelijk mee en worden de gemeentelijke geschenkbonnen terugbezorgd aan de gemeente Overijse, tenzij de activiteit verplaatst kan worden naar een latere datum.
Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor om alle onderzoeken uit te voeren die vereist zijn voor de behandeling van de aanvraag.

Artikel 6 Schrapping, vermindering of terugbetaling van de subsidie

Het college van burgemeester en schepenen kan bij gemotiveerde beslissing de subsidie schrappen, verminderen of beslissen dat de begunstigde de subsidie (gedeeltelijk) dient terug te betalen:

  • als de subsidie niet wordt aangewend volgens de gestelde voorwaarden of voor het doel waarvoor zij werd toegekend;
  • in geval van overmacht (situatie die niet toerekenbaar is aan de begunstigde van de subsidie);
  • als de vereiste informatie of documenten niet worden verstrekt.


Artikel 7 Geschillen

Alle betwistingen betreffende de toepassing van het reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag volgend op de dag van de bekendmaking op www.overijse.be.

Artikel 9 Opheffingsbepalingen

De gemeenteraad heft de beslissing van 21 september 2021 houdende goedkeuring van het subsidiereglement gemeenschapsvormende initiatieven (reglement Applaus!toelagen) op.

Artikel 10 Bestuurlijk toezicht

Dit reglement is onderworpen aan de bekendmakings- en meldingsplicht, overeenkomstig artikelen 285 tot en met 287 en artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.