Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 05/09/2023 - 20:30

Goedkeuring reglement werkingssubsidie voor erkende dorps- en adviesraden

Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
Inge Lenseclaes, burgemeester
Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, schepenen
Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Jeroen Van San, Dirk Dewaet, Jan Van Brabant, gemeenteraadsleden
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, §2, 23°
Juridische grond
  • Beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2022 houdende goedkeuring participatiereglement
  • Beslissing van de gemeenteraad van 29 november 2022 houdende goedkeuring reglement voor de erkenning van verenigingen door het gemeentebestuur Overijse
  • Beslissing van de gemeenteraadscommissie van 16 mei 2023 houdende Kennisneming en bespreking nieuw subsidiëringssysteem voorgesteld op inspraakavonden verenigingen
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 juli 2023 houdende de voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad houdende de goedkeuring reglement werkingssubsidie voor erkende dorps- en adviesraden
Feiten

Actie 128 uit het meerjarenplan stelt: 'We werken eenvoudige doelgerichte subsidiereglementen uit'. In het meerjarenplan wordt ook gesteld dat de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen kunnen gekoppeld worden aan subsidies voor verenigingen. Sinds 2023 is de erkenning van vereniging op gemeentelijk niveau getild. Het erkenningsreglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van november 2022. Dit vormde de basis om vervolgens te gaan kijken naar welke geldelijke voordelen gelinkt zijn aan een gemeentelijke erkenning.

Hiervoor is projectmatig gewerkt. Onder leiding van de financieel directeur en het afdelingshoofd Mens is er met de project- en klankbordgroep gekeken naar de knelpunten uit het verleden:

  • subsidietoerisme;
  • een lappendeken aan reglementen;
  • een ellenlange lijst van nominatieve toelagen.

Ook de kansen richting toekomst werden bekeken:

  • het verenigingsleven blijvend stimuleren en aanmoedigen;
  • stimuleren om bij te dragen aan de uitvoering van het beleid;
  • ad hoc initiatieven stimuleren;
  • verduurzaming faciliteren;
  • kennisdeling en inspiratie bij verenigingen onderling stimuleren;
  • administratieve vereenvoudiging van de aanvraag- en toekenning uitwerken;
  • transparantie van de reglementen vergroten.

In het najaar van 2022 werd in kaart gebracht hoe de verschillende huidige subsidieregelingen in zijn werk gaan. Er werd onderzocht hoe andere gemeenten te werk gaan. Deze stap vormde de basis voor een nieuw subsidievoorstel waarbij er 6 uitgangspunten waren:

  • het verenigingsleven in Overijse blijven aanmoedigen en ondersteunen met een billijke verdeling van middelen;
  • subsidieregelingen die stimulerend werken;
  • enkel verenigingen met maatschappelijke zetel in Overijse komen in aanmerking voor subsidies;
  • de budgettaire realiteit noopte tot break-even werken. De subsidiereglementen die de middelen verdelen werken zo veel als mogelijk met respect voor de voorziene kredieten in de meerjarenplanning;
  • een gezonde mix tussen structuurondersteunende en impulsgerichte subsidies;
  • klantgericht maken en administratief vereenvoudigen van het subsidieproces.

Het nieuwe subsidievoorstel werd afgetoetst op inspraakavonden in het voorjaar 2023. In februari 2023 kwamen de dorps- en adviesraden samen. Hier werd op basis van een voorstel verder gewerkt om zo tot een gedragen voorstel te komen met betrekking tot de toelagen voor dorps- en adviesraden. Tussen maart en mei 2023 werden verenigingen per sector samengebracht om de nodige aandacht te vestigen op sectorspecifieke werkingen. Tijdens deze participatiemomenten leerden de verenigingen het nieuwe concrete voorstel kennen en werden er zoveel mogelijk vragen, suggesties en bezorgdheden verzameld. Jeugdverenigingen kwamen samen op 16 maart 2023 in Jeugdhuis De Pit. Cultuur- en welzijnsverenigingen kwamen samen op 20 maart 2023 in Kamp Kwadraat. Sportverenigingen kwamen samen op 20 april 2023 in CC Den Blank. Milieuverenigingen en seniorenverenigingen hebben de bespreking gedaan op hun desbetreffende adviesraad van 24 maart en 27 april 2023. De aanbevelingen waren heel waardevol.

Op 16 mei 2023 nam de gemeenteraadscommissie Mens en Interne zaken kennis van het nieuwe subsidievoorstel en werden er adviezen geformuleerd.

De oefening leidde tot verschillende ontwerpreglementen:

  • reglement voor werkingssubsidies dorps- en adviesraden;
  • reglement voor werkingssubsidies verenigingen;
  • reglement voor impulssubsidies verenigingen;
  • reglement voor veiligheidssubsidies verenigingen;
  • reglement voor jubileumtoelagen verenigingen;
  • reglement voor verbroederingstoelagen verenigingen;
  • reglement voor subsidie voor kadervorming jeugdwerk (aan inwoners);
  • reglement voor subsidie voor buurtfeesten (aan inwoners).
Motivering

Over het algemeen is in de nieuwe subsidieregeling de veroudering verwijderd, het is transparant voor verenigingen (en inwoners) met betrekking tot wat van hen verwacht wordt en hoeveel middelen ze krijgen, de verantwoording is tot een noodzakelijk minimum herleid, aanvraagtermijnen zijn versoepeld, er wordt gestimuleerd om bij te dragen aan beleid en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen en de online verenigingengids zijn als middel voor verenigingen ontsloten.

Voor de werkingssubsidies voor erkende dorps- en adviesraden is er gestreefd naar een billijke verdeling van de middelen over alle dorps- en adviesraden heen waarbij ze als gelijkwaardige adviesorganen worden benaderd.

De nieuwe regeling van werkingssubsidies voor erkende verenigingen benadert zo veel als mogelijk de huidige werkingstoelagen per beleidsdomein om de continuïteit van verenigingen te garanderen, met een extra stimulans via de impulssubsidie. De criteria zijn heel helder, maar er is geen eenheidsworst gecreëerd. Er is respect getoond voor de eigenheid van werkingen binnen elke beleidssector. Er is ook een financiële stimulans in voorzien voor verenigingen die de lat hoog willen leggen en voor verenigingen die extra aandacht hebben voor kwaliteit.

Wat betreft de impulssubsidies is de applaustoelage de basis geweest om op verder te werken. Het is een impuls om de werking van verenigingen te versterken waar er energie zit. Zo worden ad hoc initiatieven, vernieuwing en verduurzaming gestimuleerd. De thema's voor impulssubsidies (inclusie, kindvriendelijkheid en gemeenschapsvorming) kunnen aangepast worden naarmate de actualiteit verandert en het bestuur nieuwe accenten wil leggen.

De veiligheidssubsidies zijn volledig nieuw. Het reglement laat verenigingen toe om een fuif te organiseren zonder hun broek te scheuren aan de kosten die gepaard gaan met de inzet van bewakingsagenten van erkende bewakingsfirma's die, op advies van de politie, moeten instaan voor de veiligheid van bezoekers en het naleven van de openbare orde. De nodige kredieten voor deze subsidies dienen nog in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan te worden voorzien.

Bij de jubileumtoelagen en verbroederingstoelagen voor verenigingen zijn voornamelijk de aanvraagtermijnen versoepeld en werd er verhelderd waar nodig. Benchmark toonde aan dat de jubileumtoelagen conform of zelfs iets hoger lagen dan in veel andere gemeenten. De verbroederingstoelagen zijn eerder symbolisch en de bedragen zijn afgerond naar boven in functie van leesbaarheid.

De subsidie voor kadervorming jeugdwerk is uit het vroegere jeugdsubsidiereglement gehaald omdat het rechtstreeks gericht is aan inwoners en niet aan verenigingen. Na benchmark is het percentage van terugbetaling van 60% naar 80% getild.

De subsidie voor buurtfeesten is rechtstreeks gericht aan groeperingen van inwoners en is daarom in functie van de leesbaarheid uit het voormalige applaustoelagereglement gehaald. De tussenkomst verloopt louter aan de hand van gemeentelijke geschenkbonnen om de intussen talrijk aangesloten handelaren in Overijse te steunen.

De aanbevelingen tijdens de diverse participatiemomenten waren heel waardevol. Er wordt een overzicht gepubliceerd op de gemeentelijke website met alle feedback en wat met elke suggesties is gebeurd.
 
Het spreekt voor zich dat financiële ondersteuning slechts 1 maatregel is om verenigingen te ondersteunen. Naast deze maatregel, zijn er nog tal van andere ondersteuningsvormen zoals uitleen van materialen via de uitleendienst, ondersteuning van evenementen via de dienst evenementen, het gebruik van communicatiekanalen als de Overijsenaar en de infoportieken, vormingen, netwerkmomenten en een laagdrempelig gebruik van sport- en socioculturele infrastructuur.
 
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om dit reglement goed te keuren.
Financiële aspecten

De financiële aspecten verbonden aan deze beslissing worden als volgt geregeld:

Exploitatiebudget:

Volgnummer

veld

ARK

Omschrijving

2023

2024

2025

MJP001021

150

6493000

Verbroederingstoelagen

           1.000,00

           1.000,00

           1.000,00

MJP001022

160

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Hulp aan het buitenland

           2.500,00

           2.500,00

           2.500,00

MJP001027

500

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Handel en middenstand

           3.000,00

           3.000,00

           3.000,00

MJP001030

530

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Land-, tuin- & bosbouw

           1.100,00

           1.100,00

           1.100,00

MJP001033

719

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Jubileumtoelagen

           2.500,00

           2.500,00

           2.500,00

MJP001036

739

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overig kunst- en cultuurbeleid

         62.580,00

         62.580,00

         62.580,00

MJP001040

740

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Sport

         63.500,00

         63.500,00

         63.500,00

MJP001042

750

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Jeugd

         44.270,00

         44.270,00

         44.270,00

MJP001044

909

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overige verrichtingen inzake sociaal beleid

           4.050,00

           4.050,00

           4.050,00

MJP001047

959

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overige verrichtingen betreffende ouderen

           8.360,00

           8.360,00

           8.360,00

TOTAAL

 

 

 

192.860,00

192.860,00

192.860,00

In de subsidieoefening werd zoveel mogelijk naar budgetneutraliteit gewerkt. Desondanks zal bij de toepassing ervan hier en daar verhoging of verschuiving van de ingeschreven kredieten in het meerjarenplan nodig zijn. Zo werden nog geen specifieke kredieten voor de nieuwe veiligheidssubsidie voorzien en kan de voorziene subsidiestimulans voor verenigingen in de toekomst kostenverhogend worden. Deze wijzigingen zullen telkens waar mogelijk worden opgevangen via interne kredietverschuivingen of, indien nodig, via een aanpassing van het meerjarenplan.

Publieke stemming
Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel

De gemeenteraad keurt volgend 'Reglement werkingssubsidie voor erkende dorps- en adviesraden' goed:

Artikel 1 Doelstelling

Met dit subsidiereglement wil de gemeente Overijse de dorps- en adviesraden, die erkend zijn aan de hand van het gemeentelijke participatiereglement, ondersteunen in hun functioneren en de participatie van de inwoners van de gemeente bij het gemeentelijk beleid maximaal bevorderen. Met de subsidie wil de gemeente vooral de adviesrol faciliteren, met een extra stimulans om ook de organiserende rol op te nemen en/of te professionaliseren. Ze dient om werkingskosten van de dorps- of adviesraad te betalen zoals onder meer kantoorbenodigdheden, drukwerk, ICT-kosten, opleiding, vorming, uitstappen of werkbezoeken, dranken tijdens vergaderingen, uitreikingen van prijzen, teambuilding of etentjes, bedanking van vrijwilligers, activiteiten in de gehuchten, medewerking aan gemeentelijke initiatieven, ...
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen dorps- en adviesraden. Ze werken met gelijkaardige statuten en worden door de gemeente evenwaardig aanzien als adviesverstrekker of organisator.

Artikel 2 Toepassingsgebied

Dit reglement is van toepassing op de door de gemeente Overijse erkende dorps- en adviesraden die de basisstatuten, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad, hebben aangenomen.

Het geeft, in toepassing van artikel 304 van het Decreet Lokaal Bestuur, nadere invulling aan een aantal vormen van inspraak, betrokkenheid en participatie vanwege burgers en anderen die bijdragen aan het gemeenschapsleven in Overijse ten aanzien van het beleid, de besluitvorming en de dienstverlening. Deze regeling is welteverstaan niet beperkend bedoeld; naast de inspraakvormen die in dit reglement uitdrukkelijk worden genoemd, zal het gemeentebestuur steeds ook nog op andere manieren zijn belanghebbenden kunnen informeren, consulteren en betrekken.

Dit reglement is niet van toepassing op gemeentelijke commissies, zoals de GECORO (Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening) of de gemeenteraadscommissies.

Artikel 3 Werkingsjaar

De subsidiëring wordt bepaald op basis van de gegevens in het aanvraagdossier van de dorps- of adviesraad over het lopende kalenderjaar met referteperiode 1 januari tot 31 december.

Artikel 4 Subsidiebedrag en -voorwaarden

De jaarlijkse subsidie bedraagt forfaitair 1.300,00 euro per raad.

Het subsidiebedrag wordt betaald op de rekening van de erkende dorps- of adviesraad.

Het jaarlijks forfaitair subsidiebedrag wordt slechts toegekend voor zover het positief saldo van alle financiële rekeningen van de raad op 31 januari van het subsidiejaar het bedrag van 5.000,00 euro niet overschrijdt.

De dorps- of adviesraad kan schriftelijk en gemotiveerd een afwijking op deze laatste voorwaarde aanvragen bij het college van burgemeester en schepenen voor zover de bestemming van het op 31 december uitstaande saldo kan worden verantwoord onder de vorm van een engagementsverklaring en/of begroting. De dorps- of adviesraad heeft hierbij ten allen tijde de mogelijkheid om eigen inkomsten over te dragen aan de door de gemeente Overijse erkende verenigingen.

In toepassing van de wet van 14 november 1983, aangaande de toekenning en aanwending van subsidies is de dorps- of adviesraad ertoe gehouden:

  • de gemeente toe te laten de echtheid van de gegevens van de subsidieaanvraag te controleren en hierover verdere inlichtingen in te winnen;
  • de subsidie uitsluitend aan te wenden voor het doel waarvoor zij werd toegekend;
  • elke daartoe gemachtigde afgevaardigde van het gemeentebestuur toe te staan om, eventueel ter plaatse, de aanwending van de toegekende subsidie te controleren.

Bij niet naleving van deze bepalingen kan het gemeentebestuur overgaan tot het geheel of gedeeltelijk niet uitbetalen van de subsidie of de gehele of gedeeltelijke terugvordering van de subsidie. Ook kan ze de toekenning van nieuwe subsidies opschorten voor het nieuwe jaar.

De aanvrager kan geen subsidies voor hetzelfde doel ontvangen via andere gemeentelijke kanalen.

Artikel 5 Aanvraag en procedure

De dorps- of adviesraad dient jaarlijks, in de loop van het eerste kwartaal, via het daartoe voorziene webformulier op www.overijse.be of via het infopunt Vrije Tijd haar subsidieaanvraag in. Enkel volledig en correct ingevulde aanvragen die tijdig worden ingediend worden verwerkt. De aanvrager voegt bij zijn aanvraag een afschrift van alle financiële rekeningen van de advies- of dorpsraad op 31 december van het voorgaande jaar.

INDIENINGSMOMENT

VERWERKING

UITBETALING

1ste kwartaal van het lopende kalenderjaar

2de kwartaal van het lopende kalenderjaar

Verwerking van de aanvragen door de gemeentelijke administratie

2de kwartaal van het lopende kalenderjaar

Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor om alle onderzoeken uit te voeren die vereist zijn voor de behandeling van de aanvraag.

Artikel 6 Geschillen

Alle betwistingen betreffende de toepassing van het reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2024.

Artikel 8 Bestuurlijk toezicht

Dit reglement is onderworpen aan de bekendmakings- en meldingsplicht, overeenkomstig artikelen 285 tot en met 287 en artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.