Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 05/09/2023 - 20:30

Goedkeuring reglement werkingssubsidies voor erkende verenigingen

Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
Inge Lenseclaes, burgemeester
Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, schepenen
Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Jeroen Van San, Dirk Dewaet, Jan Van Brabant, gemeenteraadsleden
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, §2, 23°
Juridische grond
  • Beslissing van de gemeenteraad van 3 februari 2009 houdende goedkeuring reglement kopieertoelagen voor verenigingen
  • Beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2014 houdende goedkeuring reglement ter subsidiëring van erkende jeugdwerkinitiatieven
  • Beslissing van de gemeenteraad van 18 november 2014 houdende goedkeuring subsidiëring van sportverenigingen: aanpassing van het subsidiereglement voor de kwaliteitsverhoging van de jeugdsportbegeleiders en jeugdsportcoördinatoren van de sportverenigingen aangesloten bij een erkende Vlaamse sportfederatie
  • Beslissing van de gemeenteraad van 18 november 2014 houdende goedkeuring subsidiëring van sportverenigingen: aanpassing subsidiereglement voor de kwalitatieve uitbouw van sportverenigingen
  • Beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2022 houdende goedkeuring participatiereglement
  • Beslissing van de gemeenteraad van 29 november 2022 houdende goedkeuring reglement voor de erkenning van verenigingen door het gemeentebestuur Overijse
  • Beslissing van de gemeenteraadscommissie van 16 mei 2023 houdende kennisneming en bespreking nieuw subsidiëringssysteem voorgesteld op inspraakavonden verenigingen
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 juli 2023 houdende de voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad houdende de goedkeuring reglement werkingssubsidies voor erkende verenigingen
Feiten

Actie 128 uit het meerjarenplan stelt: 'We werken eenvoudige doelgerichte subsidiereglementen uit'. In het meerjarenplan wordt ook gesteld dat de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen kunnen gekoppeld worden aan subsidies voor verenigingen. Sinds 2023 is de erkenning van vereniging op gemeentelijk niveau getild. Het erkenningsreglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van november 2022. Dit vormde de basis om vervolgens te gaan kijken naar welke geldelijke voordelen gelinkt zijn aan een gemeentelijke erkenning.

Hiervoor is projectmatig gewerkt. Onder leiding van de financieel directeur en het afdelingshoofd Mens is er met de project- en klankbordgroep gekeken naar de knelpunten uit het verleden:

  • subsidietoerisme;
  • een lappendeken aan reglementen;
  • een ellenlange lijst van nominatieve toelagen.

Ook de kansen richting toekomst werden bekeken:

  • het verenigingsleven blijvend stimuleren en aanmoedigen;
  • stimuleren om bij te dragen aan de uitvoering van het beleid;
  • ad hoc initiatieven stimuleren;
  • verduurzaming faciliteren;
  • kennisdeling en inspiratie bij verenigingen onderling stimuleren;
  • administratieve vereenvoudiging van de aanvraag- en toekenning uitwerken;
  • transparantie van de reglementen vergroten.

In het najaar van 2022 werd in kaart gebracht hoe de verschillende huidige subsidieregelingen in zijn werk gaan. Er werd onderzocht hoe andere gemeenten te werk gaan. Deze stap vormde de basis voor een nieuw subsidievoorstel waarbij er 6 uitgangspunten waren:

  • het verenigingsleven in Overijse blijven aanmoedigen en ondersteunen met een billijke verdeling van middelen;
  • subsidieregelingen die stimulerend werken;
  • enkel verenigingen met maatschappelijke zetel in Overijse komen in aanmerking voor subsidies;
  • de budgettaire realiteit noopte tot break-even werken. De subsidiereglementen die de middelen verdelen werken zo veel als mogelijk met respect voor de voorziene kredieten in de meerjarenplanning;
  • een gezonde mix tussen structuurondersteunende en impulsgerichte subsidies;
  • klantgericht maken en administratief vereenvoudigen van het subsidieproces.

Het nieuwe subsidievoorstel werd afgetoetst op inspraakavonden in het voorjaar 2023. In februari 2023 kwamen de dorps- en adviesraden samen. Hier werd op basis van een voorstel verder gewerkt om zo tot een gedragen voorstel te komen met betrekking tot de toelagen voor dorps- en adviesraden. Tussen maart en mei 2023 werden verenigingen per sector samengebracht om de nodige aandacht te vestigen op sectorspecifieke werkingen. Tijdens deze participatiemomenten leerden de verenigingen het nieuwe concrete voorstel kennen en werden er zoveel mogelijk vragen, suggesties en bezorgdheden verzameld. Jeugdverenigingen kwamen samen op 16 maart 2023 in Jeugdhuis De Pit. Cultuur- en welzijnsverenigingen kwamen samen op 20 maart 2023 in Kamp Kwadraat. Sportverenigingen kwamen samen op 20 april 2023 in CC Den Blank. Milieuverenigingen en seniorenverenigingen hebben de bespreking gedaan op hun desbetreffende adviesraad van 24 maart en 27 april 2023. De aanbevelingen waren heel waardevol.

Op 16 mei 2023 nam de gemeenteraadscommissie Mens en Interne zaken kennis van het nieuwe subsidievoorstel en werden er adviezen geformuleerd.

De oefening leidde tot verschillende ontwerpreglementen:

  • reglement voor werkingssubsidies dorps- en adviesraden;
  • reglement voor werkingssubsidies verenigingen;
  • reglement voor impulssubsidies verenigingen;
  • reglement voor veiligheidssubsidies verenigingen;
  • reglement voor jubileumtoelagen verenigingen;
  • reglement voor verbroederingstoelagen verenigingen;
  • reglement voor subsidie voor kadervorming jeugdwerk (aan inwoners);
  • reglement voor subsidie voor buurtfeesten (aan inwoners).
Motivering

Over het algemeen is in de nieuwe subsidieregeling de veroudering verwijderd, het is transparant voor verenigingen (en inwoners) met betrekking tot wat van hen verwacht wordt en hoeveel middelen ze krijgen, de verantwoording is tot een noodzakelijk minimum herleid, aanvraagtermijnen zijn versoepeld, er wordt gestimuleerd om bij te dragen aan beleid en de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen en de online verenigingengids zijn als middel voor verenigingen ontsloten.

Voor de werkingssubsidies voor erkende dorps- en adviesraden is er gestreefd naar een billijke verdeling van de middelen over alle dorps- en adviesraden heen waarbij ze als gelijkwaardige adviesorganen worden benaderd.

De nieuwe regeling van werkingssubsidies voor erkende verenigingen benadert zo veel als mogelijk de huidige werkingstoelagen per beleidsdomein om de continuïteit van verenigingen te garanderen, met een extra stimulans via de impulssubsidie. De criteria zijn heel helder, maar er is geen eenheidsworst gecreëerd. Er is respect getoond voor de eigenheid van werkingen binnen elke beleidssector. Er is ook een financiële stimulans in voorzien voor verenigingen die de lat hoog willen leggen en voor verenigingen die extra aandacht hebben voor kwaliteit.

Wat betreft de impulssubsidies is de applaustoelage de basis geweest om op verder te werken. Het is een impuls om de werking van verenigingen te versterken waar er energie zit. Zo worden ad hoc initiatieven, vernieuwing en verduurzaming gestimuleerd. De thema's voor impulssubsidies (inclusie, kindvriendelijkheid en gemeenschapsvorming) kunnen aangepast worden naarmate de actualiteit verandert en het bestuur nieuwe accenten wil leggen.

De veiligheidssubsidies zijn volledig nieuw. Het reglement laat verenigingen toe om een fuif te organiseren zonder hun broek te scheuren aan de kosten die gepaard gaan met de inzet van bewakingsagenten van erkende bewakingsfirma's die, op advies van de politie, moeten instaan voor de veiligheid van bezoekers en het naleven van de openbare orde. De nodige kredieten voor deze subsidies dienen nog in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan te worden voorzien.

Bij de jubileumtoelagen en verbroederingstoelagen voor verenigingen zijn voornamelijk de aanvraagtermijnen versoepeld en werd er verhelderd waar nodig. Benchmark toonde aan dat de jubileumtoelagen conform of zelfs iets hoger lagen dan in veel andere gemeenten. De verbroederingstoelagen zijn eerder symbolisch en de bedragen zijn afgerond naar boven in functie van leesbaarheid.

De subsidie voor kadervorming jeugdwerk is uit het vroegere jeugdsubsidiereglement gehaald omdat het rechtstreeks gericht is aan inwoners en niet aan verenigingen. Na benchmark is het percentage van terugbetaling van 60% naar 80% getild.

De subsidie voor buurtfeesten is rechtstreeks gericht aan groeperingen van inwoners en is daarom in functie van de leesbaarheid uit het voormalige applaustoelagereglement gehaald. De tussenkomst verloopt louter aan de hand van gemeentelijke geschenkbonnen om de intussen talrijk aangesloten handelaren in Overijse te steunen.

De aanbevelingen tijdens de diverse participatiemomenten waren heel waardevol. Er wordt een overzicht gepubliceerd op de gemeentelijke website met alle feedback en wat met elke suggesties is gebeurd.
 
Het spreekt voor zich dat financiële ondersteuning slechts 1 maatregel is om verenigingen te ondersteunen. Naast deze maatregel, zijn er nog tal van andere ondersteuningsvormen zoals uitleen van materialen via de uitleendienst, ondersteuning van evenementen via de dienst evenementen, het gebruik van communicatiekanalen als de Overijsenaar en de infoportieken, vormingen, netwerkmomenten en een laagdrempelig gebruik van sport- en socioculturele infrastructuur.
 
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om dit reglement goed te keuren.
Financiële aspecten

De financiële aspecten verbonden aan deze beslissing worden als volgt geregeld:

Exploitatiebudget:

Volgnummer

veld

ARK

Omschrijving

2023

2024

2025

MJP001021

150

6493000

Verbroederingstoelagen

           1.000,00

           1.000,00

           1.000,00

MJP001022

160

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Hulp aan het buitenland

           2.500,00

           2.500,00

           2.500,00

MJP001027

500

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Handel en middenstand

           3.000,00

           3.000,00

           3.000,00

MJP001030

530

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Land-, tuin- & bosbouw

           1.100,00

           1.100,00

           1.100,00

MJP001033

719

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Jubileumtoelagen

           2.500,00

           2.500,00

           2.500,00

MJP001036

739

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overig kunst- en cultuurbeleid

         62.580,00

         62.580,00

         62.580,00

MJP001040

740

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Sport

         63.500,00

         63.500,00

         63.500,00

MJP001042

750

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Jeugd

         44.270,00

         44.270,00

         44.270,00

MJP001044

909

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overige verrichtingen inzake sociaal beleid

           4.050,00

           4.050,00

           4.050,00

MJP001047

959

6493000

Toegestane werkingssubsidies aan verenigingen (toelagen)/Overige verrichtingen betreffende ouderen

           8.360,00

           8.360,00

           8.360,00

TOTAAL

 

 

 

192.860,00

192.860,00

192.860,00

In de subsidieoefening werd zoveel mogelijk naar budgetneutraliteit gewerkt. Desondanks zal bij de toepassing ervan hier en daar verhoging of verschuiving van de ingeschreven kredieten in het meerjarenplan nodig zijn. Zo werden nog geen specifieke kredieten voor de nieuwe veiligheidssubsidie voorzien en kan de voorziene subsidiestimulans voor verenigingen in de toekomst kostenverhogend worden. Deze wijzigingen zullen telkens waar mogelijk worden opgevangen via interne kredietverschuivingen of, indien nodig, via een aanpassing van het meerjarenplan.

Publieke stemming
Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel

De gemeenteraad keurt volgend 'Reglement werkingssubsidies voor erkende verenigingen' goed:

Artikel 1 Doelstelling
De gemeente Overijse wil met dit subsidiereglement de kwalitatieve uitbouw en de inhoudelijke, reguliere werking van door de gemeente Overijse erkende verenigingen ondersteunen en stimuleren. Het biedt financiële steun aan verenigingen die een waardevolle bijdrage leveren aan het sociale, culturele, sportieve of educatieve leven van de gemeenschap in Overijse.

Artikel 2 Toepassingsgebied

Alle verenigingen die door de gemeente erkend zijn via het gemeentelijk erkenningsreglement met een maatschappelijke zetel in Overijse komen in aanmerking voor het jaarlijks ontvangen van een werkingssubsidie, dit binnen de voorziene transactiekredieten in de meerjarenplanning. In het geval dat er sprake is van een erkende feitelijke vereniging en er dus geen rechtspersoonlijkheid of maatschappelijke zetel is, moet het domicilieadres van minstens een bestuurslid (zijnde voorzitter, secretaris of penningmeester) in Overijse liggen.

Artikel 3 Werkingsjaar

De subsidiëring wordt bepaald op basis van de gegevens in het aanvraagdossier van de vereniging over het voorgaande werkingsjaar met referteperiode 1 september tot 31 augustus.

Artikel 4 Subsidievoorwaarden en criteria

Artikel 4.1 Nederlands

Alle communicatie en publiciteit over de werking van de vereniging wordt in het Nederlands gevoerd.

Artikel 4.2 Verenigingengids

De vereniging heeft een profiel op de online gemeentelijke verenigingengids (www.overijse.be/verenigingengids). Deze gegevens worden gebruikt voor de verwerking van de subsidieaanvraag.

Artikel 4.3 Senioren
§1. Categorieën

Categorie

Brons

Zilver

Goud

Aantal leden

Vanaf 5 leden

Vanaf 21 leden

Vanaf 31 leden

Frequentie ledenactiviteiten

Minstens 2 per werkingsjaar

Minstens 4 per werkingsjaar

Minstens 8 per werkingsjaar

Werkingssubsidie per jaar

100,00 euro

200,00 euro

500,00 euro

§2. Er dient voldaan te worden aan elk criterium om tot een categorie te behoren.
§3. Definities senioren
Voor de toepassing van deze categorieën wordt verstaan onder:

  • Leden: de regelmatige bezoekers van ledenactiviteiten die door de vereniging bijgehouden worden aan de hand van een lijst.
  • Ledenactiviteit: een activiteit die gericht is op ontmoeting van leden.

Artikel 4.4 Sport
§1. Categorieën

Categorie

Koper

Brons

Zilver

Goud

Diamant

Aanbod:

Aantal leden

Minstens 20 leden

Minstens 50 leden

Minstens 100 leden

Minstens 150 leden

Minstens 300 leden

Aanbod:

Wekelijkse activiteiten

Minstens 1

Minstens 2

Minstens 3

Minstens 6

Minstens 10

 

 

 

 

 

 

Kwaliteit:

Lesgevers diploma

/

/

Minstens 2

Minstens 5

Minstens 10

Kwaliteit:

Lesgevers hoog diploma

/

/

Minstens 1

Minstens 2

Minstens 5

Kwaliteit:

Jeugd- of seniorenwerking

/

/

1

1

1

Kwaliteit:

Anders georganiseerde sport

/

/

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Minstens 1 van de 4 kwaliteits-criteria

Minstens 2 van de 4 kwaliteits-criteria

Minstens 3 van de 4 kwaliteits-criteria

 

 

 

 

 

 

Werkings-subsidie per jaar

250,00 euro

500,00 euro

1.500,00 euro

2.500,00 euro

5.000,00 euro

§2. Er dient voldaan te worden aan elk aanbodcriterium om tot een categorie te behoren. Een sportvereniging met categorie brons, zilver of goud kan maximaal 1 categorie stijgen indien deze voldoet aan alle 4 kwaliteitscriteria van de volgende categorie zonder te voldoen aan elk aanbodcriterium van die categorie.
§3. Definities sport
Voor de toepassing van deze categorieën wordt verstaan onder:

  • Aantal leden: aantal leden die deelnemen aan activiteiten op het grondgebied van Overijse, met (sport)verzekering op datum 1 januari van het gesubsidieerde werkingsjaar.
  • Activiteiten: aantal georganiseerde wekelijkse sportactiviteiten gedurende minstens 25 weken per jaar.
  • Lesgevers diploma: aantal actieve (**) gediplomeerde lesgevers met een VTS-diploma in de beoefende sportdiscipline of gelijkgesteld conform de VTS-assimilatietabel (*).
  • Lesgevers hoog diploma: aantal actieve (**) gediplomeerde lesgevers met minstens een VTS-diploma B in de beoefende sportdiscipline of gelijkgesteld conform de VTS-assimilatietabel (*).
  • Jeugd & senior: aantal actieve jeugdleden (-18 j) of aantal actieve seniorenleden (+65 j) moet minstens 20 zijn.
  • Anders georganiseerde sport: minstens 1 sportieve activiteit per jaar organiseren die niet uitsluitend gericht is op eigen leden / ledenwerving bv. lessenreeks 'start to', sportkamp, ...

(*) Indien een behaald lesgeversdiploma niet erkend wordt door de VTS kan een gemotiveerde aanvraag bezorgd worden aan de gemeente Overijse (bv. sportdiscipline die VTS niet aanbiedt, ...) om het diploma per uitzondering alsnog gemeentelijk te erkennen. De motivering dient minstens te bestaan uit:

  • naam van de gevolgde opleiding;
  • naam van de organisatie die de opleiding organiseert;
  • curriculum van de gevolgde opleiding (opsomming vakken, aantal gevolgde lesuren en eventueel stage-uren);
  • diploma of getuigschrift van deze opleiding;
  • motivering die beschrijft waarom de opleiding zou moeten erkend worden door de gemeente Overijse.

(**) Een actieve gediplomeerde lesgever is een lesgever die op geregelde wekelijkse basis lessen of trainingen geeft in de sportvereniging.

Artikel 4.5 Jeugd
§1. Categorieën jeugd- en jongerenbewegingen

Categorie

Koper

Brons

Zilver

Goud

Basis:

Aantal leden

Vanaf 20 leden

Vanaf 51 leden

Vanaf 76 leden

Vanaf 101 leden

Basis:

Aantal activiteiten

>10

>10

>25

>25

Werkingssubsidies per jaar

 415,00 euro

1.200,00 euro

1.600,00 euro

2.150,00 euro

Aanvullend

 

 

 

 

Kampvervoer per jaar

450,00 euro

1.000,00 euro

1.300,00 euro

1.800,00 euro

Lokalencontrole per jaar

800,00 euro

800,00 euro

1.000,00 euro

1.000,00 euro

§2. Categorieën jeugdhuizen

Categorie

Brons

Zilver

Goud

Basis:

Aantal leden

Vanaf 10 leden

Vanaf 31 leden

Vanaf 51 leden

Basis:

Aantal ledenactiviteiten

Minstens 25 per jaar

Minstens 50 per jaar

Minstens 50 per jaar

Werkingssubsidies per jaar

450,00 euro

600,00 euro

800,00 euro

Aanvullend

 

 

 

Lokalencontrole per jaar

1.100,00 euro

1.200,00 euro

1.300,00 euro

§3. Er dient voldaan te worden aan elk basiscriterium om tot een categorie te behoren.
§4. Minstens de helft van de lokalencontrole(s) per jaar moeten 2 op 3 sterren krijgen om aanvullende subsidie lokalencontrole te ontvangen.
§5. Definities jeugd
Voor de toepassing van deze categorieën wordt verstaan onder:

  • Aantal leden: aantal leden op datum van 1 september werkingsjaar x-1, inclusief leiding.
  • Ledenactiviteiten: aantal georganiseerde jaarlijkse activiteiten gedurende minimum 25 weken per jaar.
  • Lokalencontrole: een controle van het jeugdlokaal uitgevoerd door de administratie aan de hand van een veiligheidschecklist met een score van 1, 2 of 3 sterren op 3.
  • Kamp: jeugdverenigingen die op kamp gaan met een minimale verblijfsduur van 4 overnachtingen op dezelfde plaats, waarbij de voor- en nawacht niet wordt meegerekend.
  • Kampvervoer: verplaatsing heen en terug naar de locatie van het kamp, uitgezonderd vervoer met personenwagens.

Artikel 4.6 Cultuur
§1. Categorieën: gemeenschapsvorming en sociocultureel

Categorie

Brons

Zilver

Goud

Aantal publieksactiviteiten

Minstens 1 per jaar

Minstens 2 per jaar

Minstens 10 per jaar

Werkingssubsidie per jaar

100,00 euro

200,00 euro

500,00 euro

§2. Categorieën: muziek- & toneelverenigingen, beeldende kunsten en heemkundige kring

Categorie

Brons

Zilver

Goud

Aantal publieksactiviteiten

Minstens 1 per jaar

Minstens 2 per jaar

Minstens 3 per jaar

Werkingssubsidie per jaar

100,00 euro

200,00 euro

700,00 euro

§3. Definities cultuur
Onder deze categorie wordt verstaan:

  • Publieksactiviteit: een publiek initiatief op grondgebied van Overijse dat voor iedereen toegankelijk is en die de dagelijkse werking van de vereniging overstijgt. De publieksactiviteit is verbonden aan het doel van de vereniging. Het initiatief wordt duidelijk gepromoot buiten de vereniging als initiatief voor een breed publiek en wordt niet op andere manieren door de gemeente Overijse gesubsidieerd. Publieksactiviteiten kunnen zijn wandelingen, concerten, choreografieën, open infosessies, publiek toegankelijke beurzen of markten, theatervoorstellingen, lezingen, voordrachten, vormingen, cultuurreizen (open voor iedereen), tentoonstellingen. Uitgesloten zijn ledenvergaderingen, repetities, privéfeesten en benefietacties. Deze lijst is niet limitatief.

Artikel 4.7 Welzijn
§1. Categorieën

Categorie

Brons

Zilver

Goud

Aantal publieksactiviteiten

Minstens 1 per jaar

Minstens 3 per jaar

Minstens 8 per jaar

Werkingssubsidie per jaar

100,00 euro

200,00 euro

500,00 euro

§2. Definities welzijn
Voor de toepassing van deze categorieën wordt verstaan onder:

  • Publieksactiviteit: zie definitie cultuur.

Artikel 4.8 Milieu
§1. Categorieën

Categorie

Brons

Zilver

Goud

Aantal publieksactiviteiten

Minstens 2 per jaar

Minstens 5 per jaar

Minstens 10 per jaar

Werkingssubsidie per jaar

100,00 euro

200,00 euro

500,00 euro

§2. Definities Milieu
Voor de toepassing van deze categorieën wordt verstaan onder:

  • Publieksactiviteit: zie definitie cultuur.


Artikel 5 Aanvragen en procedure
De subsidieaanvraag wordt ingediend via een webformulier op www.overijse.be of via het infopunt Vrije Tijd. Enkel volledig en correct ingevulde aanvragen die tijdig worden ingediend worden verwerkt. De aanvrager voegt alle nodige stukken bij zijn aanvraag. Bij de aanvraag wordt een bewijs verwacht van de promotie van de publieksactiviteit(en).

WERKINGSSUBSIDIES

INDIENINGSMOMENT

VERWERKING

UITBETALING

15 september

Verwerking van de aanvragen door de gemeentelijke administratie. Indien nodig bijkomende kredieten voorzien via een aanpassing aan het meerjarenplan dat wordt goedgekeurd op de gemeenteraad.

Januari van het volgende kalenderjaar.

Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor om alle onderzoeken uit te voeren die vereist zijn voor de behandeling van de aanvraag.

Artikel 6 Opstartsubsidie

Verenigingen die door de gemeente erkend werden en nog geen volledig werkingsjaar achter de rug hebben, kunnen meteen een subsidie aanvragen die gelijk is aan de laagste categorie van de sector. Deze opstartsubsidie is per definitie éénmalig. Indien de vereniging blijft bestaan en voldoet aan de voorwaarden voor een werkingssubsidie, kan er na een volledig werkingsjaar een reguliere werkingssubsidie aangevraagd worden.

Net zoals voor de werkingssubsidie dient de aanvraag voor een opstartsubsidie te worden ingediend via het daarvoor voorziene formulier bij de gemeente Overijse, Begijnhof 17, 3090 Overijse of via info@overijse.be. Enkel volledig en correct ingevulde aanvragen worden behandeld. De aanvrager voegt alle gevraagde stukken bij zijn aanvraag.

Artikel 7 Schrapping, vermindering of terugbetaling van de subsidie

Het college van burgemeester en schepenen kan bij gemotiveerde beslissing de subsidie schrappen, verminderen of beslissen dat de begunstigde de subsidie (gedeeltelijk) dient terug te betalen:

  • als de subsidie niet wordt aangewend volgens de gestelde voorwaarden of voor het doel waarvoor zij werd toegekend;
  • als de vereiste informatie of documenten niet worden verstrekt;
  • als er verzet is tegen de uitoefening van de controle van het college van burgemeester en schepenen.

Bij terugvordering stelt het college van burgemeester en schepenen bij gemotiveerde beslissing het bedrag van de terugvordering vast.

Artikel 8 Geschillen

Alle betwistingen betreffende de toepassing van het reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag volgend op de dag van de bekendmaking op www.overijse.be.

Artikel 10 Opheffingsbepalingen

De gemeenteraad heft de volgende beslissingen op:

  • de beslissing van de gemeenteraad van 3 februari 2009 houdende goedkeuring reglement kopieertoelagen voor verenigingen;
  • de beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2014 houdende de vaststelling van het reglement ter subsidiëring van erkende jeugdwerkinitiatieven op conform de timing van inwerkingtreding vermeld in artikelen 5 en 9;
  • de beslissing van de gemeenteraad van 18 november 2014 houdende goedkeuring subsidiëring van sportverenigingen: aanpassing van het subsidiereglement voor de kwaliteitsverhoging van de jeugdsportbegeleiders en jeugdsportcoördinatoren van de sportverenigingen aangesloten bij een erkende Vlaamse sportfederatie;
  • de beslissing van de gemeenteraad van van 18 november 2014 houdende goedkeuring subsidiëring van sportverenigingen: aanpassing subsidiereglement voor de kwalitatieve uitbouw van sportverenigingen.


Artikel 11 Bestuurlijk toezicht

Dit reglement is onderworpen aan de bekendmakings- en meldingsplicht, overeenkomstig artikelen 285 tot en met 287 en artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.