Terug
Gepubliceerd op 12/09/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 05/09/2023 - 20:30

Vaststelling belastingreglement 2023-2025 op de aanvraag van omgevingsvergunningen

Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
Inge Lenseclaes, burgemeester
Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, schepenen
Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Jeroen Van San, Dirk Dewaet, Jan Van Brabant, gemeenteraadsleden
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, 14°
Juridische grond
  • Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, Titel V
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar uitvoeringsbesluiten (hierna Omgevingsvergunningendecreet)
  • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009, Titel IV, Hoofdstuk II
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van de handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2017 tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning
  • Beslissing van de gemeenteraad van 23 april 2019 houdende de goedkeuring van de vaststelling belastingreglement 2019-2025 op de aanvraag van omgevingsvergunningen
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 augustus 2023 houdende de principebeslissing aanpassing belastingreglement op de aanvraag van omgevingsvergunningen
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 16 augustus 2023 houdende de voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad houdende de goedkeuring van het belastingreglement 2023-2025 op de aanvraag van omgevingsvergunningen
Feiten

De Vlaamse overheid bereidt een decreet vastgoedinformatie voor dat in de loop van 2023 gestemd zal worden. In dit decreet zal de verplichting tot het gebruik van het Vastgoedinformatieplatform (VIP) voor aanvragen vastgoedinformatie voor alle percelen in Vlaanderen ingevoerd worden vanaf 1 april 2024.

Vlaanderen heeft gekozen voor een gefaseerde uitrol. In oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start (met de eerste lokale besturen) voor notarissen en vastgoedmakelaars. De aansluitingsmomenten van de lokale besturen werden ingedeeld in 7 ‘waves’. De ‘onboarding’ voor de gemeente Overijse werd vastgelegd tussen 14 november 2023 en 14 december 2023 (wave 7) en is ondertussen bepaald op 11 december 2023.

Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu-informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties. In Overijse werken we vandaag deels geautomatiseerd via ons Geografisch Informatiesysteem (GIS). De niet gedigitaliseerde informatie vullen we handmatig aan.

De Vlaamse overheid wil hier inzetten op verdere digitalisering en vereenvoudiging (voor de aanvragers) door het organiseren van een generiek gegevensdelingsplatform. Dit platform, het Vastgoedinformatieplatform (VIP) maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk. De verschillende aanvragers kunnen vastgoedinformatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.

Vandaag zit de kost voor de vastgoedinformatie vervat in het belastingreglement dat van toepassing is op zowel de aanvragen van omgevingsvergunningen als de notariële informatie. Voor wat betreft de vergoeding voor notariële informatie ligt er een nieuw retributiereglement ter goedkeuring voor. Daarom dient het belastingtarief voor semi notariële aanvragen van 100,00 euro te worden geschrapt uit dit reglement.

Tevens dient een tarief voor milieutechnische handelingen van 75,00 euro te worden toegevoegd om eenduidigheid rond de omgevingsaanvragen te generen.

Motivering

De verlenging en bijsturing van het belastingreglement voor de aanvraag van omgevingsvergunningen is aangewezen omdat het organiseren van openbare onderzoeken naar aanleiding van omgevingsvergunningsaanvragen belangrijke kosten met zich meebrengt voor de gemeente.

Omwille van de administratieve last en de complexiteit van de toepasselijke procedures is het opportuun om de tarieven die tot op heden werden gehanteerd aan te passen en een afzonderlijke retributie van 100,00 euro in te voeren voor de notariële inlichtingen (semi-automatische notarisbrief inclusief info plannen en vergunningenregister en aanvullende vastgoedinformatie). Hierdoor is het wenselijk dat voor de notariële inlichtingen een belasting wordt geheven van 100,00 euro.

Om eenduidigheid rond de omgevingsaanvragen te generen is het eveneens nodig om een tarief voor milieutechnische handelingen van 75,00 euro aan het reglement toe te voegen.

Financiële aspecten

De financiële aspecten verbonden aan deze beslissing worden als volgt geregeld:

  • Jaar: 2023-2025
  • Raming: MJP000539
  • Budgetsleutel (ARK/BV): 7318000/0020
  • Bedrag excl. btw: 100.000,00 euro
  • Btw (0%): 0,00 euro.
Publieke stemming
Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Fabienne Monbaliu
Onthouders: Danny De Kock, Marcia De Wachter
Resultaat: Met 24 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Enig artikel

De gemeenteraad keurt volgend belastingreglement 2023-2025 op de aanvraag van omgevingsvergunningen goed:

Artikel 1 Belastbaar feit

Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025, rekening houdend met artikel 8 van dit besluit, een gemeentebelasting gevestigd op de volledige en ontvankelijk verklaarde aanvraag van een omgevingsvergunning of een melding.

De belasting is ook verschuldigd als de aanvraag geweigerd of ingetrokken wordt.

Artikel 2 Belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door diegene die de aanvraag heeft ingediend.

Artikel 3 Tarief

De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

  • meldingsaanvragen voor stedenbouwkundige handelingen en voor milieutechnische handelingen: 75,00 euro;
  • aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - eenvoudige procedure (zonder openbaar onderzoek) of gewone procedure (met openbaar onderzoek): 75,00 euro;
  • verzoek tot bijstelling van een verkavelingsvergunning: 75,00 euro;
  • aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden: 75,00 euro;
  • aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit - gewone procedure:
  • klasse 1: 750,00 euro;
  • klasse 2: 250,00 euro.
  • vraag tot omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente omgevingsvergunning:
  • klasse 1: 750,00 euro;
  • klasse 2: 250,00 euro.
  • verzoek tot bijstelling van de milieuvoorwaarden van een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit:
  • klasse 1: 750,00 euro;
  • klasse 2: 250,00 euro.
  • het digitaliseren van een analoog ingediende aanvraag van een omgevingsvergunning of melding: 75,00 euro.


Artikel 4 Vrijstellingen

Er is een vrijstelling voor aanvragen ingediend door:

  • de openbare diensten van de gemeente Overijse, het OCMW van Overijse en de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar zij deel van uitmaken;
  • de kerkfabrieken op het grondgebied van Overijse, de politiezone Druivenstreek en de hulpverleningszone Oost van Vlaams-Brabant;
  • de openbare diensten van de Staat, de Vlaamse Gemeenschap en de provincie Vlaams-Brabant;
  • de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij of de door de Vlaamse Huisvestingsmaatschappij erkende sociale huisvestingsmaatschappijen.


Artikel 5 Wijze van inning

Bij toepassing van het onder artikel 3 vermelde tarief wordt bij de ontvangst van de aanvraag of melding een uitnodiging gevoegd om de belasting contant (binnen de 5 dagen) te betalen. De belasting dient bij het indienen van de aanvraag of melding contant te worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij gebrek van contante betaling, wordt de belasting een kohierbelasting.

Artikel 6 Bezwaarprocedure

De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden gemotiveerd. De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging. De indiening moet op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen de vijftien dagen na de indiening ervan.

Artikel 7 Verwijzing naar het W.I.B. (Wetboek van Inkomstenbelastingen)

Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII (Vestiging en invordering van de belastingen), hoofdstukken 1 (algemene bepalingen), 3 (onderzoek en controle), 4 (bewijsmiddelen van de administratie), 6 tot en met 9bis (aanslagtermijn, rechtsmiddelen, invordering van de belasting waaronder de nalatigheids- en moratoriumintresten; rechten en voorrechten van de schatkist) van het Wetboek van de Inkomensbelastingen en de artikelen 126 en 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek (betreft onder meer de verjaring en de vervolgingen) van toepassing voor zover zij met name geen belastingen op de inkomsten betreffen.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 11 december 2023 en vervangt de beslissing van de gemeenteraad van 23 april 2019 houdende de goedkeuring van de vaststelling belastingreglement 2019-2025 op de aanvraag van omgevingsvergunningen en notariële inlichtingen die met ingang van dezelfde datum wordt opgeheven.

Artikel 9 Bestuurlijk toezicht

Dit besluit is onderhevig aan de bekendmakings- en meldingsplicht, conform artikelen 286 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.