De gemeenteraad vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter opent de zitting aansluitend op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voorzitter opent de zitting op 17/08/2022 om 11:48.
De beslissingen van de vergadering van de gemeenteraad van 28 juni 2022 werden genotuleerd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28 juni 2022 omvatten de beslissingen van de gemeenteraad van 28 juni 2022 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende gewone vergadering van de gemeenteraad, zijnde de vergadering van 16 augustus 2022.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 28 juni 2022 met eenparigheid van stemmen goed.
Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne waarbij duizenden mensen op de vlucht zijn en op vraag van staatssecretaris Sammy Mahdi zijn alle lokale besturen op zoek gegaan naar mogelijkheden om Oekraïense oorlogsvluchtelingen op te vangen.
Het is wenselijk dat de gemeenteraad kennis neemt van de lokale acties in het kader van de opvang van Oekraïense oorlogsvluchtelingen.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de lokale acties in het kader van de opvang van Oekraïense oorlogsvluchtelingen, als bijlage gevoegd bij dit agendapunt.
Op de Lokale Integrale Veiligheidscel van 16 maart 2022 werd de problematiek van de overlast van jongeren in centrum Overijse aangekaart.
Via meldingen van burgers, uitbaters van horeca- en handelszaken, gemeentediensten, scholen en de PZ Druivenstreek is er een toenemende overlast vastgesteld van jeugdcriminaliteit, vandalisme, zwerfvuil, scheld- en vechtpartijen in centrum Overijse.
Na analyse van de problematiek zijn een aantal (preventieve) acties als plan van aanpak voorgesteld, waaronder de plaatsing van tijdelijke camerabewaking aan de 'Leegheid', een 'niet-besloten' plaats van het openbaar domein in Overijse.
De locatie 'Leegheid' omvat:
De PZ Druivenstreek heeft een veiligheidsanalyse uitgevoerd voor de periode van 1 januari 2021 tot 1 juni 2022.
Voor deze analyse werden politionele gegevensbanken geraadpleegd:
Met het plaatsen van camerabewaking kan een afschrikkingseffect worden gecreëerd, alsook de mogelijkheid om potentiële misdrijven te registreren en daders te identificeren.
De verwerkingsverantwoordelijke van de camerabeelden dient hieromtrent een beslissing te nemen. Deze beslissing dient genomen te worden nadat de gemeenteraad een positief advies heeft gegeven. De gemeenteraad verstrekt zijn advies na voorafgaandelijk de korpschef van de betrokken politiezone te hebben geraadpleegd.
Om het cameratoezicht op een niet-besloten plaats van het openbaar domein te kunnen invoeren, moet een reglement worden aangenomen dat de modaliteiten van het cameratoezicht regelt.
De PZ Druivenstreek adviseert positief omtrent het cameratoezicht voor de bovenvermelde locatie.
In eerste instantie dient er gefocust te worden op de problematiek rond de 'Leegheid'.
Hiertoe dient de gemeenteraad een reglement in te voeren en een positief advies te verstrekken betreffende het cameratoezicht op de Leegheid om van september 2022 tot en met december 2022 een camera te plaatsen. Cameratoezicht kan het veiligheidsprobleem of het onveiligheidsgevoel reduceren en dient als één van de maatregelen die de veiligheid in deze zone moeten verhogen.
Met het installeren van een camera aan de Leegheid kunnen de problemen zich echter verplaatsen.
Omwille van de mogelijke verplaatsing van de problematiek is het aangewezen om de mogelijkheid te voorzien dat deze tijdelijke vaste camera aan de Leegheid verplaatst wordt naar de perimeter Terhulpensesteenweg van huisnummer 2 tot 49, J. Bt. Dekeyserstraat van huisnummer 41 tot 70, Emile Carelsstraat, Leegheid, IJseweg, Mariëndal, Waversesteenweg van huisnummer 60 tot 115. Op die manier wordt een veiligheidsmarge ingevoerd, waarbij er eveneens oog is voor preventie.
Om de impact van het cameratoezicht te kunnen monitoren, is cameratoezicht van september tot en met december 2022 aangewezen.
Het is de bedoeling dat er permanent opnames gemaakt worden die bij inbreuken op de openbare orde, misdrijf of overlast kunnen worden opgevraagd bij de bewakingsfirma om daders te traceren. Verder is het nodig dat camerabeelden live gemonitord kunnen worden door de politiediensten.
Opdat de burger geïnformeerd zou worden over het cameratoezicht op de plaatsen die hij betreedt, dienen de nodige waarschuwingen te worden aangebracht in de buurt.
Losstaand van de wettelijk verplichte pictogrammen is het tevens aangewezen om de aanwezigheid van camerabewaking, voorafgaand aan het gebruik, ruim te communiceren via de media. Dit kan gecombineerd worden met sensibiliseringsborden tegen bijvoorbeeld zwerfvuil of andere maatregelen ter preventie en sensibilisering.
Er dient rekening gehouden te worden met de aanbevelingen omtrent de bescherming van de privacy en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot cameratoezicht op de openbare weg.
Op basis van al het voorgaande is het aangewezen om cameratoezicht in te voeren zoals hierna bepaald.
De inzet van camerabewaking doet geen afbreuk aan de inspanningen van jeugdopbouwwerk, sport en vrije tijd. Ook de politiediensten worden blijvend ingezet om de geschetste veiligheidsproblematiek te bestrijden.
De uitgave voor het cameratoezicht wordt geraamd op 3.630,00 euro incl. btw voor 4 maanden (september tot en met december 2022).
Artikel 1
De gemeenteraad adviseert positief over de plaatsing en het gebruik van een tijdelijke vaste bewakingscamera aan de 'Leegheid'.
De locatie omvat:
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het reglement cameratoezicht door middel van tijdelijke vaste bewakingscamera’s op niet-besloten plaatsen van het openbaar domein als volgt goed:
Artikel 1: Begrippenkader
In dit reglement wordt verstaan onder:
1° Niet besloten plaats: elke plaats die niet door een omsluiting is afgebakend en vrij toegankelijk is voor het publiek.
2° Camerawet: de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s.
3° De GDPR verordening: verordening (EU) nr. 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
4° De verwerkingsverantwoordelijke: diegene die de beslissing neemt tot de plaatsen van het camerasysteem en dit systeem beheert. De verwerkingsverantwoordelijke bepaalt de doeleinden waarvoor en de middelen waarmee de beelden/persoonsgegevens worden verwerkt.
5° Bewakingscamera: elk vast, tijdelijk vast of mobiel, of mobiel observatiesysteem dat de bewaking en het toezicht van de plaatsen tot doel heeft en dat hiervoor de beelden verwerkt.
6° Vaste bewakingscamera: de vaste camera wordt niet verplaatst tijdens de vaststellingsperiode.
7° Tijdelijke vaste bewakingscamera: de vaste bewakingscamera die voor een beperkte tijd op een plaats wordt opgesteld met als doel om een evenement of plaats te bewaken of om op regelmatige tijdstippen te worden verplaatst om op een andere plaats te worden opgesteld.
Artikel 2: Doel van de verwerking van camerabeelden
Camerabewaking kan worden ingezet met volgende doelstellingen:
- misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen;
- of overlast te voorkomen, vast te stellen of op te sporen;
- of de openbare orde te handhaven.
Artikel 3: Lokalisatie van de bewakingscamera’s
De tijdelijk vaste bewakingscamera kan geplaatst worden in de gemeente Overijse op de niet-besloten plaats ‘Leegheid', met mogelijkheid deze camera’s te verplaatsen naar de perimeter Terhulpensesteenweg van huisnummer 2 tot 49, J. Bt. Dekeyserstraat van huisnummer 41 tot 70, Emile Carelsstraat, Leegheid, IJseweg, Mariëndal, Waversesteenweg van huisnummer 60 tot 115.
Het plaatsen van bijkomende bewakingscamera’s en/of het plaatsen op bijkomende locaties moet via een bijkomend advies van de gemeenteraad goedgekeurd worden.
Artikel 4: Categorieën van personen opgenomen in de verwerking van de beelden
De verwerking van beelden bevat uitsluitend gegevens over bezoekers op het openbaar domein van de directe omgeving van de bewakingscamera’s.
Artikel 5: Categorieën van persoonsgegevens, wijze van verkrijging
De verwerking van de beelden bestaat uit beelden van zodanige kwaliteit dat personen te identificeren zijn. De bedoelde gegevens worden verkregen met behulp van bewakingscamera’s in de openbare ruimte die opnames maken die later bekeken kunnen worden. Anderzijds kunnen onder toezicht van de politie beelden in realtime bekeken worden om onmiddellijk in te grijpen bij misdrijf, schade, overlast of verstoring van de openbare orde.
Bekijken van de beelden gebeurt altijd in het kader van de doelstellingen zoals beschreven in artikel 2 van dit reglement. Bewakingscamera's mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand. Elk heimelijk gebruik van bewakingscamera’s is verboden.
Artikel 6: Het beheer, de bewerking en de verwerking van de beelden
De verwerkingsverantwoordelijke van de beelden is de gemeente Overijse. De gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden. De beelden zullen maximaal 30 dagen bewaard worden behalve wanneer de politie in het kader van een onderzoek het nodig acht om de beelden langer te bewaren. De tijdelijk vaste camera’s zullen permanent werken en opnemen. De beelden worden bewaard bij de gespecialiseerde firma die de opnameapparatuur levert. Deze firma zal gehouden zijn de privacy verplichtingen en de verplichtingen van de GDPR verordening na te leven.
Artikel 7: Toegang tot de beelden
Binnen het gemeentebestuur worden de volgende personen aangeduid om beelden op te vragen bij de gespecialiseerde firma die de opnameapparatuur levert:
De toegankelijkheid tot de beelden en opnames van de camera’s wordt beperkt. De gemeente waakt erover dat onbevoegde personen er geen toegang toe hebben.
De politiezone Druivenstreek kan eveneens beelden opvragen bij deze firma.
Diegenen die toegang hebben tot de beelden, hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.
Artikel 8: Verbanden met andere persoonsregistraties
Deze verwerking van de beelden heeft in principe geen verband met andere persoonsregistraties. De politie kan de gegevens uit de registratie gebruiken als bewijsmateriaal bij een incident vallend onder de cameradoelstelling, vermeld in artikel 2.
Artikel 9: Inzagerecht
Elke gefilmde persoon kan een gemotiveerd verzoek richten aan het gemeentebestuur voor het bekomen van inzage/kopij van de beelden conform de wet van 30 juli 2018. Het recht inzage en een kopij kan beperkt worden in het kader van artikel 12 van de camerawet. Hiervoor is de procedure van de rechten van betrokkenen in het kader van de AVG van toepassing.
Artikel 10: Verstrekking aan de gemeentelijke en niet-gemeentelijke organisaties
Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden. In het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS)/milieu inbreuk of milieumisdrijf kunnen ook gegevens worden verstrekt aan de betreffende politiefunctionarissen of de aangestelde provinciale GAS-ambtenaren en omgevingsambtenaar, o.a. naar aanleiding van de handhaving van de gemeentelijke reglementen conform artikel 2.
Artikel 11: Technische en organisatorische veiligheidsmaatregelen om toegang te verhinderen tot niet-gemachtigde personen
De infrastructuur van de beeldopname is enkel toegankelijk door een beperkt aantal personen. De nodige beveiligingsmaatregelen worden nageleefd.
Artikel 12: Verwijdering en vernietiging van gegevens
De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk met een maximum van 30 dagen. Alleen in het geval gegevens noodzakelijk zijn voor een opsporingsonderzoek van de politie en als die moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade of van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of een slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden. De gegevens worden in dat geval bewaard totdat het opsporingsonderzoek en de gerechtelijke procedure zijn afgerond. Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd.
Artikel 13: Informatieplicht
De zone onder cameratoezicht wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogrammen) ter hoogte van de wegen/de toegang tot de gemeentelijke plaatsen die onder toezicht staan. De pictogrammen bevatten alle wettelijk verplichte vermeldingen. Deze signalisatie zal ten laatste één dag voor de inwerkingtreding van de camera’s geplaatst worden.
Artikel 14: Bijhouden van een register
Elke camerabewaking wordt bijgehouden in de daartoe wettelijk voorziene registers.
Artikel 15: Inwerkingtreding en tijdsduur
Na goedkeuring door de gemeenteraad gebeurt de aangifte bij het elektronische aangifteloket ten laatste één dag voor inwerkingtreding.
Het reglement treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan overeenkomstig artikel 288 van het Decreet Lokaal Bestuur en eindigt op 31 december 2022.
Facilipunt, onderdeel van het facilitair bedrijf van de Vlaamse overheid, treedt voor deze raamovereenkomst op als aankoopcentrale (Art 2.6°a en Art. 2.7°b van de wet overheidsopdrachten 2016) met aanvullende aankoopactiviteiten. Die aankoopcentrale fungeert als tussenpersoon door het sluiten van de raamovereenkomst die door de aanbestedende overheden wordt gebruikt (artikel 47, §1 van de wet overheidsopdrachten 2016). De deelnemende instanties dienen zelf nog een overeenkomst (bestelling, levering en betaling) te sluiten met de inschrijver aan wie de opdracht wordt gegund.
Gemeente Overijse is recent toegetreden tot een raamovereenkomst van IGEMO voor de aankoop van duurzame voertuigen. Op korte termijn wordt er ook een aankoop gepland van drie bestelwagens met een MTM van 3,5t met achterkipper en trekhaak. Dit type voertuig is momenteel niet verkrijgbaar in elektrische uitvoering of met CNG. Daarom is het aangeraden om tevens tot de raamovereenkomst van het facilitair bedrijf toe te treden.
De voertuigen binnen deze raamovereenkomst voldoen steeds aan de minimale ecoscores voor nieuwe dienstvoertuigen zoals omschreven in de Omzendbrief KB/BZ/2020/4 van 31 januari 2020 en latere updates betreffende 'verwerving en vervreemding en gebruik en beheer van dienstvoertuigen'.
De opdracht omvat 6 percelen:
Alle percelen werden gegund per 30 maart 2021 met een looptijd van 2 jaar met een mogelijke jaarlijkse stilzwijgende verlenging. De maximale looptijd bedraagt 4 jaar. Enkel perceel 4 werd reeds gegund sinds 30 november 2020 en volgt dezelfde modaliteiten qua looptijd.
Naar aanleiding van deze beslissing worden geen kredieten in de boekhouding vastgelegd. Bij het plaatsen van deelbestellingen in het kader van deze opdracht dient steeds een bestelbon te worden opgemaakt.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord om toe te treden tot de aankoopcentrale aangaande de raamovereenkomst van Facilipunt aangaande 'aankopen van bestelwagens: benzine, diesel en PHEV'
Artikel 2
Bestellingen kunnen overeenstemmend met de desbetreffende bestelprocedure geplaatst worden bij volgende opdrachthouders van de raamovereenkomsten:
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan Facilipunt.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Bij mail van 9 maart 2018 heeft Eandis, intussen Iverlek, de vraag gesteld aan de gemeente Overijse of deze interesse heeft in de aankoop van een perceel van Iverlek, gelegen aan de Duisburgsesteenweg 141, kadastraal nummer 4e afdeling, sectie C nr. 293e2. Het perceel heeft een oppervlakte van 24m².
Op dit perceel stond vroeger een grote cabine die afgebroken werd en vervangen door een kleinere cabine.
Het college van burgemeester en schepenen heeft zich in zitting van 5 juni 2018 principieel akkoord verklaard met het uitbrengen van een bod aan Iverlek voor 2.300,00 euro voor de mogelijke aankoop van dit perceel. Dit bedrag was gebaseerd op het taxatieverslag van EXBA van 8 mei 2018.
Dit dossier is toen niet verder afgewerkt en is in 2022 heropgestart door de dienst Publieke Ruimte. Er diende een nieuw taxatieverslag te worden opgemaakt. Op 11 mei 2022 heeft de dienst Publieke Ruimte dit ontvangen van EXBA. De gelegenheidswaarde is heden vastgesteld op 1.300,00 euro.
Bij de taxatie in mei 2018 van hetzelfde goed, bedroeg de getaxeerde waarde 2.319,00 euro. Omwille van de toen foutieve kadastrale weergave van het perceel werd de oppervlakte destijds geraamd op 41m². Ook omwille van de vorm werd ook de bebouwbare zone voor het perceel '295/D/2' groter door de percelen samen te voegen. Enige tijd na de opmaak van het verslag in 2018 werd het perceel in kwestie opgemeten en corrigeerde ook het kadaster de perceelsgrenzen op hun plannen.
Iverlek heeft het nieuwe taxatieverslag ontvangen en heeft een overeenkomst voor aankoop van een perceel grond opgesteld en overgemaakt op 24 juni 2022.
De authentieke akte zal verleden worden op het notariskantoor De Cock & Goret, geassocieerde notarissen, Graven Egm. en Hoornlaan 18a te 3090 Overijse. Alle kosten van deze overeenkomst en van de authentieke akte (incl. metingsplan) vallen ten laste van de koper.
De verwerving van dit perceel is een meerwaarde voor de realisatie van de actie '4.2.3.3. Centrum Eizer' opgenomen in het Landinrichtingsplan IJsevallei. Het perceel sluit aan aan een van onze eigendommen. Na aankoop van de grond kan het voetpad verbreed worden.
De gemeenteraad dient zich akkoord te verklaren met de overeenkomst voor aankoop van een perceel grond gelegen aan de Duisburgsesteenweg 141, kadastraal nummer 4e afdeling, sectie C nr. 293e2 en dit voor een totaalbedrag van 1.300,00 euro. De gemeenteraad duidt geassocieerde notarissen De Cock & Goret, Graven Egm. en Hoornlaan 18a te 3090 Overijse aan om de authentieke akte te laten verlijden.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met bijgevoegde overeenkomst houdende de aankoop van een perceel grond langs de Duisburgsesteenweg van Iverlek en dit voor het totaalbedrag van 1.300,00 euro.
Artikel 2
Na de ondertekening van deze overeenkomst, door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, zal de authentieke akte worden opgemaakt door het notariskantoor De Cock & Goret, geassocieerde notarissen, Graven Egm. en Hoornlaan 18a te 3090 Overijse. Alle kosten van deze overeenkomst en van de authentieke akte (incl. metingsplan) vallen ten laste van het gemeentebestuur.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd alle verdere nodige stappen te zetten, met inbegrip van alle administratieve formaliteiten rond de verkoop. Het college van burgemeester en schepenen kan eveneens wijzigingen aanbrengen in de akte in de mate dat er geen substantiële wijzigingen worden aangebracht.
Artikel 4
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de authentieke akte betreffende de aankoop te ondertekenen.
Ingevolge artikel 27 van het Decreet Lokaal Bestuur verlaat gemeenteraadslid Dirk Devroey de zitting tijdens de bespreking van dit dossier.
Bij de opmaak van het masterplan Jezus-Eik werd een beknopte versie uitgewerkt op de ontwikkeling van het 'Binnengebied Witherendreef', bestemd volgens het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse als een woongebied.
Het college van burgemeester en schepenen verklaarde zich in zitting van 4 februari 2020 principieel akkoord met het verkavelingsproject 'Binnengebied Witherendreef'.
Het dossier werd door Groep Huyzentruyt ingediend bij het omgevingsloket op 18 februari 2022 en volledig verklaard op 5 april 2022.
Het ontwerp van Groep Huyzentruyt voorziet 3 bouwvolumes, met name 1 volume met 14 appartementen, 1 volume met 4 grondgebonden gezinswoningen en 1 volume met 7 grondgebonden gezinswoningen. In totaal voorziet het ontwerp 14 appartementen en 11 gezinswoningen, een totaliteit van 25 woongelegenheden. Daarnaast voorziet het ontwerp ook in een groot gedeelte invulling van de omliggende publieke ruimte.
In de woonontwikkelingszone wordt wegenisaanleg voorzien. Hiervoor dient een tracé wegenis opgesteld te worden.
Voor het tracé wegenis heeft de dienst Publieke Ruimte onderstaand advies geformuleerd:
Wegenis
Nutswerken
Hemelwatertoets/Infiltratievoorziening/riolering
Er heeft een openbaar onderzoek plaatsgevonden van 23 april 2022 tot 22 mei 2022. Bij het afsluiten van het openbaar onderzoek werd vastgesteld dat er 12 bezwaarschriften werden ingediend.
De bezwaarschriften met betrekking tot de wegenis handelen over:
De gemeenteraad dient te beslissen over de zaak van de wegen. Deze beslissing dient toegevoegd te worden aan het dossier 'Aanvraag verkaveling' om een geldige vergunning te kunnen afleveren (hoofdstuk 8 'Beslissing over de zaak van de wegen', artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015).
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de ingediende bezwaarschriften en weerlegt de bezwaren aangaande de zaak van de wegen als volgt:
Niveauverschillen en mogelijke waterproblematiek
Dit bezwaar wordt niet gevolgd en als volgt weerlegd:
Het project heeft het voorwerp uitgemaakt van een hydraulische studie van Aquafin. Hieruit zijn met betrekking tot de afstroom van bijkomend hemelwater geen noemenswaardige opmerkingen gekomen. Dit mede omdat het project voorziet om stroomopwaarts zoveel als mogelijk in te zetten op waterinfiltratie (waterpassende straatstenen, infiltrerende kolken,...) en verder stroomafwaarts inzet op wadi's om het hemelwater te capteren en te laten infiltreren in de bodem.
De afstroom van hemelwater/oppervlaktewater naar de lager gelegen percelen zou hierdoor tot een minimum of nihil moeten herleid zijn.
Ook met betrekking tot de riolering richting Witherendreef is in het kader van een hydraulische studie geen fundamenteel probleem vastgesteld.
De wegenis wordt na de definitieve oplevering gratis aan de gemeente Overijse overgedragen. De gemeente Overijse draagt geen kosten voor de aanleg van de wegenis en de overname.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met het voorgestelde tracé wegenis voor het dossier 'Binnengebied Witherendreef' op basis van het rooilijnplan en inplantingsplan van 31 januari 2022.
Artikel 2
Het project dient in overeenstemming gebracht te worden met het advies van Aquafin van 2 juni 2022.
Artikel 3
De gemeenteraad gaat akkoord met het als bijlage toegevoegd technisch bestek en raming omgevingsaanleg.
Op 17 december 2020 werd een aanvraag tot het creëren van een bebouwbaar lot ingediend met betrekking tot een terrein met als adres Schransdreef 32 en 34 kadastraal gekend als (afd. 1) sectie N 44 M32, sectie N 44 E3, sectie N 44 F32, sectie N 44 D36 en sectie N 44 E32.
Op 27 april 2021 werd door het college van burgemeester en schepenen een weigering van omgevingsvergunning met betrekking tot hoger vermelde aanvraag afgeleverd omwille van het niet in overeenstemming zijn met de geldende stedenbouwkundige regels, het overschrijden van de draagkracht van het perceel en het niet verenigbaar zijn met de goede plaatselijke ordening.
Tegen deze weigering werd op 1 juni 2021 beroep ingediend bij de Deputatie van de provincie Vlaams-Brabant. Het beroep werd op 29 juni 2021 volledig en ontvankelijk verklaard.
Volgens de provinciale omgevingsambtenaar kon principieel gesteld worden dat bebouwing op het achterliggende lot mogelijk is, mits bijkomende ingrepen op de restpercelen, op het verkavelingsplan en in de verkavelingsvoorschriften om de verkaveling te kunnen verantwoorden en om tot een vergunbaar project te kunnen komen. De verkaveling ging tevens gepaard met het kosteloos afstaan aan de gemeente Overijse van de strook die gelegen is voor de voorziene rooilijn, die gelegen is op 5,00m uit de as van de weg. Ondanks het feit dat de gemeenteraad zich dient uit te spreken over de ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein, werd tot op heden hieromtrent nog geen beslissing genomen.
De Deputatie van de provincie Vlaams-Brabant leverde op 30 september 2021 een weigering af.
Op 16 februari 2022 werd een nieuwe aanvraag tot het creëren van een bebouwbaar lot ingediend.
Landmeter-expert Erika Van Orshoven stelde in 2022, rekening houdend met de opmerkingen van de Deputatie van de provincie Vlaams-Brabant, een nieuw verkavelingsontwerp op. Hierop is de voorziene rooilijn getekend op 5,00m uit de as van de weg. De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de opname in het openbaar domein van de strook grond gelegen voor de voorziene rooilijn, die kosteloos zal afgestaan worden door de eigenaar, om zodoende het wegenistracé te wijzigen en de rooilijn vast te leggen op 5,00m uit de as van de weg ter hoogte van het verkavelingsontwerp voor de percelen (afd. 1) sectie N 44 F32 en sectie N 44 D36 gelegen langs de Schransdreef.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om over te gaan tot de kosteloze overname van een perceel met een oppervlakte van ongeveer drieëntwintig centiare (23 ca) gelegen langs de Schransdreef zoals aangeduid met lot 5 op het verkavelingsontwerp opgemaakt door landmeter-expert Erika Van Orshoven en te nemen uit het onroerend goed kadastraal gekend (afd. 1) sectie N 44 F32 en sectie N 44 D36.
Artikel 2
De afstanddoener moet een proces-verbaal van opmeting laten opmaken door een landmeter-expert en het grondplan hiervan moet opgenomen worden in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie.
Artikel 3
De afstanddoener moet een ontwerpakte met betrekking tot de gratis afstand laten opmaken bij een notaris naar keuze. De akte dient verleden te worden binnen het jaar na het bekomen van de omgevingsvergunning voor het creëren van een bebouwbaar lot bij een notaris in Overijse of in het administratief centrum De Vuurmolen.
Artikel 4
Alle kosten met betrekking tot de gratis grondafstand zijn ten laste van de afstanddoener.
Artikel 5
De overname gebeurt met de bedoeling de voormelde grond toe te voegen aan het gemeentelijk openbaar domein om reden van openbaar nut, zijnde de verbreding van het wegenistracé van de Schransdreef en de vastlegging van de rooilijn op 5,00m uit de as van de weg ter hoogte van de percelen kadastraal gekend (afd. 1) sectie N 44 F32 en sectie N 44 D36.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, wordt gemachtigd om alle administratieve handelingen te stellen in het kader van de uitvoering van deze akte.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, wordt gemachtigd de authentieke akte te ondertekenen.
Artikel 8
Deze beslissing is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht.
In 2020 en 2021 werden reeds een 1000-tal straatlampen vervangen door LED verlichting. LED verlichting verbruikt 67% minder energie dan de bestaande lampen. Dat moet 52,53 ton CO2 uitstoot per jaar besparen, een reductie van 67% in uitstoot door straatverlichting in Overijse.
Onder andere op deze basis werd een offerte gevraagd aan Fluvius voor:
In de Schransdreef zullen 15 armaturen verLED worden en 13 palen zullen weggehaald worden.
In de Louis Gunsstraat zullen alle bestaande 9 armaturen verLED worden. Hier hangt op het bovengrondse net reeds 1 verlichtingsarmatuur per 2 palen.
In de Reebokweg zullen 7 armaturen verLED worden en 6 OV palen worden verwijderd.
In de Brabandtlaan zullen 12 armaturen verLED worden en 10 palen zullen weggehaald worden.
Langs de Hengstenberg worden 30 armaturen vervangen door een LED armatuur. In het totaal zullen hier 3 palen verwijderd worden.
Alle 73 armaturen worden vervangen door LED armaturen van het type MICRO Luma, RAL 7016 in warm wit licht en kan worden uitgevoerd voor de prijs van 51.144,45 euro (incl. btw).
Door deze aanpassing zakt het verbruik van 25.061,52 kWh/jaar naar 6.295,86 kWh/jaar en geeft dit een besparing van 7.524,86 euro op jaarbasis en wordt er ook 3.77 ton CO2 bespaard.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden). Artikel 398 uit het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van één of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot één of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen. Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30, §3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te verlenen om de bestaande openbare verlichting te verLEDden langs de Schransdreef, Louis Gunsstraat, Reebokweg, Brabandtlaan en Hengstenberg voor een totaal bedrag van 51.144,45 euro (incl. btw).
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met het verLEDden van de bestaande openbare verlichting door Fluvius System Operator langs de Schransdreef, Louis Gunsstraat, Reebokweg, Brabandtlaan en Hengstenberg en dit voor een totaal bedrag van 51.144,45 euro (incl. btw).
Artikel 2
Deze beslissing is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht, zonder doorzendingsplicht.
In 2020 en 2021 werden reeds een 1000-tal straatlampen vervangen door LED verlichting. LED verlichting verbruikt 67% minder energie dan de bestaande lampen. Dat moet 52,53 ton CO2 uitstoot per jaar besparen, een reductie van 67% in uitstoot door straatverlichting in Overijse.
Onder andere op deze basis werd een offerte gevraagd aan Fluvius voor:
In het totaal zullen er 78 armaturen vervangen worden in rode 'Clearfield' LED verlichting en 26 armaturen worden vervangen door amberkleurige LED verlichting, allen in type LUMA MINI in RAL 7016. Dit kan worden uitgevoerd voor de totale prijs van 61.954,13 euro (incl. btw).
Door deze aanpassing zakt het verbruik van 26.353,52 kWh/jaar naar 20.486,14 kWh/jaar en geeft dit een besparing van 2.351,29 euro op jaarbasis en wordt er ook 1.17 ton CO2 bespaard.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden). Artikel 398 uit het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van één of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot één of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen. Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30, §3 (gezamenlijke In-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
De gemeenteraad dient zijn goedkeuring te verlenen om de bestaande openbare verlichting te verLEDden langs de Abstraat, Arth. Michielsplein en Leuvensestraat en dit voor een totaal bedrag van 61.954,13 euro (incl. btw).
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met het verLEDden van de bestaande openbare verlichting door Fluvius System Operator langs de Abstraat, Arth. Michielsplein en Leuvensestraat en dit voor een totaal bedrag van 61.954,13 euro (incl. btw).
Artikel 2
Deze beslissing is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht, zonder doorzendingsplicht.
De gemeenteraad keurde in zitting van 23 april 2019 de toetreding van de gemeente Overijse tot de interlokale vereniging 'IT-punt' goed.
De gemeente Overijse maakte gebruik van de informatieveiligheidsdiensten en ICT-ondersteunende diensten van de interlokale vereniging 'IT-punt' en betaalde hiervoor:
De ICT-projecten ten gevolge van de integratie gemeente en OCMW en alle informatieveiligheidsdiensten en ICT-ondersteunende diensten, zoals de aanstelling van een data protection officer, ondersteuning van 'digidruif' en de ICT-analyse werden inmiddels voltooid of toegewezen via een eigen aanbesteding of via raamovereenkomsten van derden.
Het potentieel btw-voordeel, bestaande uit een nultarief op de prestaties van de interlokale vereniging 'IT-punt', dat ontstond bij toetreding tot de interlokale vereniging 'IT-punt' bleef in de praktijk onderbenut, gezien de eerder beperkte afname tijdens de jaren 2020, 2021 en 2022. Het lidmaatschap van de interlokale vereniging 'IT-punt' is overbodig geworden, omdat het geen direct voordeel meer biedt voor de gemeente Overijse. Ook in de nabije toekomst zullen de kosten niet meer opwegen tegen de baten.
Het is wenselijk dat de gemeente Overijse uittreedt uit de interlokale vereniging 'IT-punt'.
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om te beslissen tot uittreding uit de interlokale vereniging 'IT-punt'.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de uittreding van de gemeente Overijse uit de interlokale vereniging 'IT-punt' goed.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen zal worden belast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de interlokale vereniging 'IT-punt'.
Het gemeentebestuur van Overijse is aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale en heeft op 4 juli 2022 het bericht ontvangen dat het jaarverslag 2021 te raadplegen is op de website van Haviland via volgende weblink: https://dig-publication.viewer.foleon.com/haviland/haviland-jaarverslag-2021/.
De gemeenteraad waakt over de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op het gemeentelijk beleid.
Overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur, is het aangewezen dat de gemeenteraad kennis neemt van het jaarverslag 2021 van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2021 van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale.
Sinds 11 oktober 2021 is de functionerings- en evaluatiecyclus gewijzigd. Vanaf 1 september 2022 stopt de verplichting om ieder personeelslid minstens vierjaarlijks te evalueren. De evaluatiegesprekken worden nog enkel voorbehouden voor de personeelsleden bij wie ernstige tekortkomingen worden vastgesteld die aanleiding geven tot het vastleggen van persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen in het verslag van een formeel functioneringsgesprek. Voor hen wordt ook een verplicht begeleidingstraject van minstens 120 dagen voorzien na de overhandiging van het verslag van het eerste formele functioneringsgesprek met daarin de persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen.
Met alle andere personeelsleden moet enkel nog op regelmatige basis een (informeel) functioneringsgesprek gehouden worden. Personeelsleden krijgen ook het recht om zelf een functioneringsgesprek aan te vragen wanneer zij daar nood aan hebben.
De eerste evaluator behoort steeds tot een instelling van dezelfde inrichtende macht als het betrokken personeelslid.
Er moet steeds een 'hiërarchische rangorde' zijn tussen de eerste evaluator en het betrokken personeelslid. Het organogram van de gemeente waarin ook de gemeentelijke scholen zijn opgenomen, werd op 20 april 2021 door de gemeenteraad aangepast. Hierin is het afdelingshoofd Mens als leidinggevende van de directeurs in opgenomen.
De tweede evaluator moet minstens van eenzelfde 'hiërarchische' rang zijn als de eerste evaluator of is een lid van de inrichtende macht.
De eerste evaluator is verantwoordelijk voor het geheel van het evaluatieproces: geïndividualiseerde functiebeschrijving, functioneringsgesprek, coaching, en eventueel een evaluatiegesprek en -verslag.
De tweede evaluator bewaakt de kwaliteit van het evaluatieproces en ondersteunt daarbij zowel het personeelslid als de eerste evaluator, maar kan nooit de plaats van deze laatste innemen.
De functiebeschrijvingen dienen niet meer goedgekeurd te worden door de gemeenteraad maar door de algemeen directeur.
Omwille van de wijziging van functionerings- en evaluatiecyclus en de wijziging van het organogram waarin het afdelingshoofd Mens als leidinggevende van de directeurs is opgenomen, dient de gemeenteraad het evaluatiereglement te wijzigen. Het is een meerwaarde om bij de evaluatieprocedure van de directeurs de methodiek van de 360° evaluatie als input te gebruiken voor de eigenlijke evaluatie.
Geen.
Artikel 1
§1. De directeur wordt aangeduid als eerste evaluator voor alle gesubsidieerde en niet-gesubsidieerde personeelsleden aangesteld in een wervingsambt in zijn of haar instelling.
§2. Het afdelingshoofd Mens wordt aangeduid als tweede evaluator voor alle gesubsidieerde en niet-gesubsidieerde personeelsleden in wervingsambten, selectieambten of bevorderingsambten in alle scholen.
§3. Het afdelingshoofd Mens wordt aangeduid als de evaluator van de directeurs. Bij de evaluatieprocedure van de directeurs wordt de methodiek van de 360° evaluatie als input gebruikt voor de eigenlijke evaluatie.
Artikel 2
De tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
Artikel 3
Voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid.
Artikel 4
§1. De eerste evaluator nodigt het personeelslid schriftelijk uit voor een eerste formeel functioneringsgesprek. Hij kondigt dit minimaal 5 werkdagen op voorhand aan.
§2. Het personeelslid kan schriftelijk een functioneringsgesprek vragen. Het gesprek vindt plaats binnen een redelijke termijn na de vraag. De datum van het gesprek wordt bepaald door de eerste evaluator.
§3. Van het eerste formeel functioneringsgesprek wordt door de eerste evaluator een verslag opgemaakt. In dit verslag worden persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen opgenomen. Dit verslag wordt ondertekend door de eerste evaluator en ter ondertekening voor ontvangst aan het personeelslid voorgelegd. Als het personeelslid weigert te ondertekenen, wordt de afsprakennota aangetekend verzonden naar zijn domicilieadres. Het verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier dat beheerd wordt door de eerste evaluator.
§4. De eerste evaluator houdt de coachingshistoriek bij.
Artikel 5
§1. De evaluator legt de evaluatie vast in een kwalitatief beschrijvend evaluatieverslag dat het evaluatieresultaat op afdoende wijze onderbouwt. Dit gaat gepaard met een evaluatiegesprek tussen de evaluator en het personeelslid. Het schoolbestuur verwacht van haar medewerkers dat ze creatief, open, betrokken en leerlinggericht, professioneel, resultaatsgericht en altijd in ontwikkeling zijn.
§2. De eerste evaluator bepaalt het tijdstip van het evaluatiegesprek en deelt dit minimaal 5 werkdagen op voorhand schriftelijk mee.
§3. De eerste evaluator stelt het evaluatieverslag op. Na afloop van het evaluatiegesprek wordt het evaluatieverslag door de evaluator gedateerd en ondertekend en ontvangt het personeelslid het evaluatieverslag. Het personeelslid kan in het evaluatieverslag opmerkingen bij zijn evaluatie formuleren. Het personeelslid bezorgt het ondertekende evaluatieverslag terug aan zijn evaluator binnen tien werkdagen na ontvangst van het evaluatieverslag. De evaluator tekent voor ontvangst en kennisneming en bezorgt een kopie van het definitieve evaluatieverslag aan het personeelslid. Het evaluatieverslag wordt aan het evaluatiedossier van het personeelslid toegevoegd. Dit verslag wordt bewaard in het evaluatiedossier. Indien het personeelslid weigert om het evaluatieverslag te ondertekenen, wordt dit aangetekend verzonden naar zijn domicilieadres.
Artikel 6
De eerste evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en naar de tweede evaluator.
Het huidige arbeidsreglement dateert van 2011. Het arbeidsreglement is aan actualisatie toe.
OVSG heeft naar aanleiding van veranderende wetgeving een nieuw model arbeidsreglement opgemaakt. In het model werd er enerzijds die zaken vermeld die volgens de wet verplicht in een arbeidsreglement moeten worden opgenomen. Anderzijds werd dit uitgebreid met bepalingen die best worden opgenomen in een arbeidsreglement van een basisschool rekening houdend met de wetgeving van toepassing. De aanpassingen in het nieuw model werden overgenomen in het voorstel van arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen.
Het arbeidsreglement werd op 1 juli 2022 voorgelegd aan het Afzonderlijk Bijzonder Comité (ABC).
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool Overijse-centrum, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Hiervoor dient een arbeidsreglement te worden opgemaakt dat goedgekeurd dient te worden door de gemeenteraad.
Geen.
Artikel 1
Het bestaande arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Overijse-centrum, goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 22 maart 2011, wordt opgeheven.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het hierbij gevoegde arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Overijse-centrum goed.
Het huidige arbeidsreglement dateert van 2011. Het arbeidsreglement is aan actualisatie toe.
OVSG heeft naar aanleiding van veranderende wetgeving een nieuw model arbeidsreglement opgemaakt. In het model werd er enerzijds die zaken vermeld die volgens de wet verplicht in een arbeidsreglement moeten worden opgenomen. Anderzijds werd dit uitgebreid met bepalingen die best worden opgenomen in een arbeidsreglement van een basisschool rekening houdend met de wetgeving van toepassing. De aanpassingen in het nieuw model werden overgenomen in het voorstel van arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen.
Het arbeidsreglement werd op 1 juli 2022 voorgelegd aan het Afzonderlijk Bijzonder Comité (ABC).
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke basisschool Jezus-Eik, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Hiervoor dient een arbeidsreglement te worden opgemaakt dat goedgekeurd dient te worden door de gemeenteraad.
Geen.
Artikel 1
Het bestaande arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Jezus-Eik, goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 22 maart 2011, wordt opgeheven.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het hierbij gevoegde arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Jezus-Eik goed.
Het huidige arbeidsreglement dateert van 2011. Het arbeidsreglement is aan actualisatie toe.
OVSG heeft naar aanleiding van veranderende wetgeving een nieuw model arbeidsreglement opgemaakt. In het model werd er enerzijds die zaken vermeld die volgens de wet verplicht in een arbeidsreglement moeten worden opgenomen. Anderzijds werd dit uitgebreid met bepalingen die best worden opgenomen in een arbeidsreglement van een basisschool rekening houdend met de wetgeving van toepassing. De aanpassingen in het nieuw model werden overgenomen in het voorstel van arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen.
Het arbeidsreglement werd op 1 juli 2022 voorgelegd aan het Afzonderlijk Bijzonder Comité (ABC).
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke kleuterschool Lotharingenkruis, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Hiervoor dient een arbeidsreglement te worden opgemaakt dat goedgekeurd dient te worden door de gemeenteraad.
Geen.
Artikel 1
Het bestaande arbeidsreglement van de gemeentelijke kleuterschool Lotharingenkruis, goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 22 maart 2011, wordt opgeheven.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het hierbij gevoegde arbeidsreglement van de gemeentelijke kleuterschool Lotharingenkruis goed.
Het huidige arbeidsreglement dateert van 2011. Het arbeidsreglement is aan actualisatie toe.
OVSG heeft naar aanleiding van veranderende wetgeving een nieuw model arbeidsreglement opgemaakt. In het model werd er enerzijds die zaken vermeld die volgens de wet verplicht in een arbeidsreglement moeten worden opgenomen. Anderzijds werd dit uitgebreid met bepalingen die best worden opgenomen in een arbeidsreglement van een basisschool rekening houdend met de wetgeving van toepassing. De aanpassingen in het nieuw model werden overgenomen in het voorstel van arbeidsreglement voor de gemeentelijke basisscholen.
Het arbeidsreglement werd op 1 juli 2022 voorgelegd aan het Afzonderlijk Bijzonder Comité (ABC).
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in de BKO Academie voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten Overijse, moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Hiervoor dient een arbeidsreglement te worden opgemaakt dat goedgekeurd dient te worden door de gemeenteraad.
Geen.
Artikel 1
Het bestaande arbeidsreglement van de BKO Academie voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten Overijse, goedgekeurd in gemeenteraadszitting van 22 maart 2011, wordt opgeheven.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het hierbij gevoegde arbeidsreglement van de BKO Academie voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten Overijse goed.
Op 10 augustus 2022 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Emmanuel Morel de Westgaver namens Overijse Plus met volgend aanvullend agendapunt:
'Het Agentschap wegen en verkeer zal kortelings de fietspaden voor een deel van de Brusselsesteenweg heraanleggen. Op de huidige fietspaden duiden alle verkeersborden alleen de fiets., op uitzondering van één verkeersbord fiets/voetganger. Mijn vraag is dan ook, zullen er in de toekomst voor het volledig nieuw traject borden aangebracht worden met aanduiding van fiets EN voetganger of is de fiets opnieuw de enige winnaar? Zo ja, quid met de voetganger.'
Schepen Peter Lombaert antwoordt:
'Ik ben er even gaan fietsen en het was me nooit eerder opgevallen. Het is een gewestweg en zij richten die in.
Wij kunnen enkel suggesties doen en ik zal dus ook suggereren om de borden aan te passen.
AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) heeft een jaarlijks budget om bestaande fietspaden op te waarderen en ze hebben ons in de lente laten weten dat zij het fietspad langs de Brusselsesteenweg gingen asfalteren.
Het vademecum zegt dat fietspaden in asfalt of beton moeten zijn. Dit keer is Overijse aan de beurt en daar moeten we blij mee zijn.
Het herdenken van de N4 zit de komende jaren zeker niet in de pijnlijn, dus ik vrees dat ze tot dan ook de fietspaden niet gaan herdenken.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Op 11 augustus 2022 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Danny De Kock namens CD&V met volgend aanvullend agendapunt:
'Vanaf 29 augustus 2022 starten de gefaseerde werken aan het fietspad tussen enerzijds Schavei en Graaf Joseph de Meeusstraat en anderzijds tussen Kokstraat en Graaf Joseph de Meeusstraat. De huidige verouderde fietspaden in klinkers worden in beide richtingen over een drietal kilometer omgevormd naar een fietspad in asfalt. Tussen Isba en de Kokstraat werd echter nog maar enkele weken geleden het fietspad heraangelegd en wel opnieuw in klinkers ipv asfalt ?! Wordt dit stuk nu ook aangepast naar asfalt in fase 2 ? Voor fase 5 en 6 zal er geen verkeer mogelijk zijn richting Overijse op de Brusselsesteenweg tussen de Graaf Joseph de Meeusstraat en de Marnixlaan en worden de wijken rond de Marnixlaan als het ware afgezonderd en zullen deze inwoners met een reusachtige ecologische voetafdruk vele kilometers moeten omrijden. Tenzij voor deze fases voor een duurtijd van 3 weken de knip in de Witherendreef wordt opgeheven en omgevormd tot een éénrichting straat naar Schransdreef toe. Er is zeker voldoende tijd om dit aan te passen en de inwoners van de Marnixwijk hiervoor een gerichte communicatie te bezorgen.'
Schepen Peter Lombaert antwoordt:
'Je kan de dingen ook positief benaderen. Agentschap Wegen en verkeer (AWV) heeft budgetten. Ze laten ons weten dat ze de voetpaden in klinkers gaan vervangen door asfalt en daar zijn we blij mee.
Op een vorig overleg met AWV hebben wij als gemeente gezegd dat we weten dat er geen plek is voor fietspaden op bepaalde stukken. We suggereren om een gemengd voetpad-fietspad aan te leggen in de helling op de Brusselsesteenweg.
Een maand later is men daar plots aan begonnen. We waren als gemeente zelfs niet op de hoogte. Deze werken kaderden dus niet in de grotere (asfalterings-)werken. We zijn heel blij dat ze dit werk erbij hebben willen nemen.
Ik neem je suggestie zeker mee.
Wat fase 5 en 6 betreft: ik moet opnieuw zeggen dat het om een gewestweg gaat. AWV is verantwoordelijk voor de omleiding. Hogere wegen worden niet omgeleid via lagere wegen. Hier is op zich wel over nagedacht, maar niet weerhouden.
De alternatieve straten lijken zo’n omleiding niet aan te kunnen. AWV heeft dus geopteerd voor een grotere omweg.
De Witherendreef kan die 7 à 8000 auto’s die op de N4 passeren ook niet aan. De mensen beginnen nu stilaan de regels van de fietsstraat beter te kennen. Het is ook het begin van het schooljaar. We gaan dit nu toch niet om zeep helpen door zo’n omleiding in te voeren.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Op 11 augustus 2022 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Danny De Kock namens CD&V met volgend aanvullend agendapunt:
'De bieding op het domein Ter Nood heeft een koper opgeleverd. Heeft het gemeentebestuur reeds contact gehad met de nieuwe eigenaar en werden er reeds bepaalde afspraken gemaakt.'
Burgemeester Inge Lenseclaes antwoordt:
'Neen, vanuit de administratie noch vanuit het schepencollege zijn er contacten geweest. Als daar verandering in zou komen, houden we u op de hoogte.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Vervolgens verklaart de voorzitter de vergadering voor gesloten.
Namens de gemeenteraad