De gemeenteraad vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter opent de zitting aansluitend op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voorzitter opent de zitting op 21/10/2024 om 20:20.
De beslissingen van de vergadering van de gemeenteraad van 17 september 2024 werden genotuleerd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 17 september 2024 omvatten de beslissingen van de gemeenteraad van 17 september 2024 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende gewone vergadering van de gemeenteraad, zijnde de vergadering van 21 oktober 2024.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 17 september 2024 met eenparigheid van stemmen goed.
Bijkomend aan de decretale verplichting om het beleid van dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen toe te lichten, heeft het bestuur besloten om ook te rapporteren over de werking in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Dit met als doel om de transparantie binnen het bestuur te verhogen.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de verstrekte toelichting bij het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met name de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van schepen Leo Van den Wijngaert, vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van de Projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Overijse hebben op 23 april 2024 de jaarrekening 2023 vastgesteld met volgende saldi:
De jaarrekening werd gepubliceerd op de webtoepassing van de gemeente. Het gemeentebestuur bracht de toezichthoudende overheid op de hoogte van deze publicatie op 29 april 2024 en bezorgde de digitale rapportering op 2 mei 2024.
Uit het onderzoek van de jaarrekening blijkt niet dat ze onjuist of onvolledig is of dat ze geen waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand. Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt. Deze werden via mail aan de algemeen directeur en de financieel directeur van het bestuur bezorgd.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het als bijlage gevoegde besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Overijse.
Op 21 maart 2024 werd bij de gemeente Overijse een aanvraag ingediend voor het slopen van een hoeve en het bouwen van een woonerf met 11 eengezinswoningen met betrekking tot een perceel gelegen Leemveldstraat 43, kadastraal gekend als (afdeling 2) sectie H 360 H.
Op het inplantingsplan werd de voorziene rooilijn in de Leemveldstraat getekend op 5,00m uit de as van de straat.
Voorafgaandelijk aan de eventuele aflevering van een omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot het slopen van een hoeve, gelegen Leemveldstraat 43, en het bouwen van een woonerf met 11 eengezinswoningen, dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de overname in het openbaar domein van de strook gelegen voor de voorziene rooilijn. Deze strook dient kosteloos afgestaan te worden door de eigenaar, om zodoende het wegenistracé van de Leemveldstraat te wijzigen en de rooilijn vast te leggen op 5,00m uit de as van de weg ter hoogte van het perceel (afdeling 2) sectie H 360 H.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om over te gaan tot de kosteloze overname van het perceel gelegen voor de rooilijn, voorzien op 5,00m uit de as van de Leemveldstraat en te nemen uit het onroerend goed kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H 360 H, momenteel zijnde Leemveldstraat 43.
Artikel 2
De eigenaar (=afstanddoener) van het perceel gelegen voor de rooilijn moet hiervan een proces-verbaal van opmeting laten opmaken door een landmeter-expert en het grondplan moet opgenomen worden in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie.
Artikel 3
De afstanddoener moet een ontwerpakte met betrekking tot de gratis grondafstand laten opmaken bij een notaris naar keuze. De akte dient verleden te worden binnen het jaar na het bekomen van de omgevingsvergunning voor het slopen van een hoeve, gelegen Leemveldstraat 43, en het bouwen van een woonerf met 11 eengezinswoningen bij een notaris in Overijse of in het administratief centrum De Vuurmolen. Het deel dat afgestaan wordt aan de gemeente moet vrij zijn van constructies en beplanting.
Artikel 4
Alle kosten met betrekking tot de gratis grondafstand zijn ten laste van de afstanddoener.
Artikel 5
De overname gebeurt met de bedoeling de voormelde grond toe te voegen aan het gemeentelijk openbaar domein om reden van openbaar nut, zijnde de verbreding van het wegenistracé van de Leemveldstraat en de vastlegging van de rooilijn op 5,00m uit de as van de weg ter hoogte van het perceel kadastraal gekend als afdeling 2, sectie H 360 H, momenteel zijnde Leemveldstraat 43.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door de burgemeester en de algemeen directeur, wordt gemachtigd om alle administratieve handelingen te stellen in het kader van de uitvoering van deze akte.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door de burgemeester en de algemeen directeur, wordt gemachtigd de authentieke akte te ondertekenen.
Op 22 augustus 2024 werd bij het lokaal bestuur Overijse een aanvraag ingediend voor het creëren van twee bebouwbare loten na het slopen van een bestaande woning, met betrekking tot een perceel gelegen Vossestraat 56, kadastraal gekend als (afdeling 1) sectie B 268 C4.
Landmeter-expert Erika van Orshoven stelde hiervoor op 17 augustus 2024 een verkavelingsontwerp op. Op dit ontwerp werd de voorziene rooilijn in de Vossestraat getekend op 5,00 meter uit de as van de straat.
Voorafgaandelijk aan de eventuele aflevering van een omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot het creëren van twee bebouwbare loten, dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de overname in het openbaar domein van de strook gelegen voor de voorziene rooilijn van de Vossestraat. Deze strook dient kosteloos afgestaan te worden door de eigenaar om zodoende het wegenistracé van de Vossestraat te wijzigen en de rooilijn voor deze straat vast te leggen op 5,00 meter uit de as van de weg ter hoogte van het perceel (afdeling 1) sectie B 268 C4.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om over te gaan tot de kosteloze overname van een perceel met een oppervlakte van ongeveer 1 are drieënvijftig centiare (+1a53ca) gelegen langs de Vossestraat zoals aangeduid met lot 3 en in gele kleur op het verkavelingsontwerp opgemaakt door landmeter-expert Erika Van Orshoven op 17 augustus 2024 en te nemen uit het onroerend goed kadastraal gekend als (afdeling 1) sectie B 268 C4.
Artikel 2
De eigenaar van het perceel gelegen voor de rooilijn (=afstanddoener) moeten hiervan een proces-verbaal van opmeting laten opmaken door een landmeter-expert en het grondplan moet opgenomen worden in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie.
Artikel 3
De afstanddoener moet een ontwerpakte met betrekking tot de gratis grondafstand laten opmaken bij een notaris naar keuze. De akte dient verleden te worden binnen het jaar na het bekomen van de omgevingsvergunning voor het creëren van een twee bebouwbare loten bij een notaris in Overijse of in het administratief centrum De Vuurmolen.
Artikel 4
Alle kosten met betrekking tot de gratis grondafstand zijn ten laste van de afstanddoener.
Artikel 5
De overname gebeurt met de bedoeling de voormelde grond toe te voegen aan het gemeentelijk openbaar domein om reden van openbaar nut, zijnde de verbreding van het wegenistracé van de Vossestraat en de vastlegging van de rooilijn op 5,00 meter uit de as van de weg ter hoogte van het perceel kadastraal gekend als (afdeling 1) sectie B 268 C4.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door de burgemeester en de algemeen directeur, wordt gemachtigd om alle administratieve handelingen te stellen in het kader van de uitvoering van deze akte.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door de burgemeester en de algemeen directeur, wordt gemachtigd de authentieke akte te ondertekenen.
Er werd op 27 september 2022 een omgevingsvergunning afgeleverd met betrekking tot het slopen van een woning en het bouwen van een woning op een perceel gelegen langs de Breerijke 67-75, kadastraal bekend als (afdeling 6) sectie L 744 C2 en 746 B2.
De voorziene rooilijn in de Breerijke is ter hoogte van dit perceel gelegen op 4,50m uit de as van de weg.
Aangezien een deel van hogervermeld perceel, namelijk 1,42ca, zich voor de voorziene rooilijn van de Breerijke bevindt, doet de eigenaar gratis grondafstand zoals gevraagd in de omgevingsvergunning.
Het openbaar domein ter hoogte van het perceel gelegen Breerijke 75, volgens kadaster (afdeling 6) sectie L 744 C2, is nog niet overgenomen tot aan de (voorziene) rooilijn. In de omgevingsvergunning werd daarom de vraag opgenomen om gratis grondafstand te doen om reden van openbaar nut, zijnde de verbreding van het wegtracé van de Breerijke.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om over te gaan tot de kosteloze overname van een perceel met een oppervlakte van 1 centiare 42 tienmilliare (1ca 42tma) gelegen langs de Breerijke 75 met gereserveerd perceelidentificatienummer 23546 L 744 E2 P0000 zoals aangeduid met enig lot in gele kleur op een proces-verbaal van opmeting, te nemen uit het onroerend goed gelegen Breerijke 75, kadastraal gekend als (afdeling 6) sectie L 744 C2.
Artikel 2
Voormelde eigendom werd opgemeten door landmeter-expert Erika Van Orshoven die hiervan op 29 januari 2024 een metingsplan opstelde. Het grondplan werd opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 23546/10262.
Artikel 3
Het proces-verbaal van opmeting, als bijlage bij deze beslissing gevoegd, wordt goedgekeurd.
Artikel 4
De kosteloze overname gebeurt onder de voorwaarden van de authentieke akte opgesteld door notaris Johan Busschaert die zijn ambt uitoefent in de besloten vennootschap Verhaegen en Busschaert, geassocieerde notarissen, met zetel te Overijse, J. Bt. Dekeyserstraat 40.
Artikel 5
De ontwerpakte, als bijlage bij deze beslissing gevoegd, wordt goedgekeurd.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door de burgemeester en de algemeen directeur, wordt gemachtigd de authentieke akte te ondertekenen.
Artikel 7
De overname gebeurt met de bedoeling de voormelde grond toe te voegen aan het gemeentelijk openbaar domein om reden van openbaar nut, zijnde de verbreding van het wegtracé van de Breerijke.
De gemeente Overijse heeft een door de Vlaamse overheid opgelegd Bindend Sociaal Objectief (BSO) van in totaal 214 sociale huurwoningen. Bij schrijven van 7 juli 2022 werd door het Agentschap Wonen-Vlaanderen gemeld dat onze gemeente niet op schema zit om haar Bindend Sociaal Objectief te realiseren. Bijgevolg werd gevraagd een plan van aanpak te bezorgen, waarin aangetoond wordt dat de gemeente Overijse voldoende inspanningen levert om het Bindend Sociaal Objectief te bereiken. In het plan van aanpak dat werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 27 september 2022, wordt het woonproject Groothuys opgenomen als een 'eigen sociaal woonproject' van de gemeente of het OCMW, in samenwerking met de huisvestingsmaatschappij: 'Er zijn plannen van Elk Zijn Huis om Groothuys, een gemengd project, te ontwikkelen voor 13 huurwoningen. Deze zijn aangemeld met de lokale woontoets.'
De verkoop van het perceel aan de Waversesteenweg 4 en 4a evenals de Stationsstraat 1 komt tegemoet aan de verplichting van de gemeente om sociale huurwoningen te voorzien in het kader van het BSO.
De gemeenteraad heeft in zitting van 28 mei 2024 zijn principiële goedkeuring gegeven voor de verkoop van 3 panden aan Woontrots waarvan 2 percelen gelegen aan de Waversesteenweg 4 en 4a, kadastraal gekend als 6de afdeling, sectie L, nummer 23546_L_0140_D_000_00 en 6de afdeling, sectie L, nummer 23546_L_0147_ _000_00 evenals een perceel in de Stationsstraat 1, kadastraal gekend als 6de afdeling, sectie L, nummer 23546_L_0142_R_000_02 voor de som van 700.546,34 euro.
Om verder te kunnen met dit project en de start van de ontwikkeling van de site dient de verkoopovereenkomst ondertekend te worden.
De verkoop van een onroerend goed is een daad van beschikking dat op grond van het Decreet Lokaal Bestuur onder de bevoegdheid van de gemeenteraad valt.
De ontwerpakte ter vaststelling van de verkoopakte dient voorafgaandelijk te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
De authentieke akte zal aansluitend in overleg met de partijen en de betrokken notarissen verleden worden binnen de wettelijke termijnen.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan het ontwerp van de verkoopovereenkomst voor de verkoop van 3 panden aan Woontrots waarvan 2 percelen gelegen aan de Waversesteenweg 4 en 4a, kadastraal gekend als 6de afdeling, sectie L, nummer 23546_L_0140_D_000_00 en 6de afdeling, sectie L, nummer 23546_L_0147_ _000_00 evenals een perceel in de Stationsstraat 1, kadastraal gekend als 6de afdeling, sectie L, nummer 23546_L_0142_R_000_02 voor de som van 700.546,34 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om alle verdere stappen te zetten met inbegrip van alle administratieve activiteiten en formaliteiten rond de verkoop. Het college van burgemeester en schepenen kan eveneens wijzigingen aanbrengen in de akte in de mate dat er geen substantiële wijzigingen worden aangebracht.
Artikel 3
De gemeenteraad machtigt de burgemeester en de algemeen directeur om de authentieke akte betreffende de verkoop te ondertekenen.
Het perceel gelegen Terhulpensesteenweg 415, kadastrale afdeling 3 sectie I nr. 189 S4, werd in 2017 via voorkooprecht verworven door de gemeente Overijse.
De verkoop van het perceel aan de Terhulpensesteenweg 415 komt tegemoet aan de verplichting van de gemeente om sociale huurwoningen te voorzien in het kader van het Bindend Sociaal Objectief (BSO).
De gemeenteraad heeft in zitting van 28 mei 2024 zijn principiële goedkeuring gegeven voor de verkoop van een perceel bouwgrond aan Woontrots gelegen aan de Terhulpensesteenweg 415, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie I nr. 189 S4 voor de som van 2.498.348,00 euro.
Om verder te kunnen met dit project en de start van de ontwikkeling van de site dient de verkoopovereenkomst ondertekend te worden.
De verkoop van een onroerend goed is een daad van beschikking dat op grond van het Decreet Lokaal Bestuur onder de bevoegdheid van de gemeenteraad valt.
De ontwerpakte ter vaststelling van de verkoopakte dient voorafgaandelijk te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
De authentieke akte zal aansluitend in overleg met de partijen en de betrokken notarissen verleden worden binnen de wettelijke termijnen.
De meeropbrengst van 1.210.348,00 euro zal worden voorzien in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan aMJP05.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan bijgaande ontwerpovereenkomst voor de verkoop van een perceel bouwgrond aan Woontrots gelegen aan de Terhulpensesteenweg 415, kadastraal gekend als afdeling 3 sectie I nr. 189 S4, voor de som van 2.498.348,00 euro.
Artikel 2
De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen om alle verdere stappen te zetten, met inbegrip van alle administratieve activiteiten en formaliteiten rond de verkoop. Het college van burgemeester en schepenen kan eveneens wijzigingen aanbrengen in de akte in de mate dat er geen substantiële wijzigingen worden aangebracht.
Artikel 3
De gemeenteraad machtigt de burgemeester en de algemeen directeur om de authentieke akte betreffende de verkoop te ondertekenen.
In de meerjarenplanning willen we onze druivencultuur als erfgoed bestendigen.
De gemeente is al lang geïnteresseerd om de percelen met serres kadastraal gekend als Overijse, afdeling 4, sectie D, nrs. 288/R, 288/T, 289/W en 289/X, van de eigenaars te verwerven.
De eerste gesprekken met de eigenaars werden opgestart eind 2019 begin 2020 op basis van het schattingsverslag opgemaakt op basis van de marktwaarde van 2019, echter zonder het gewenste resultaat.
De gesprekken werden in 2022 heropgestart door een gemeentelijke werkgroep. Omwille van de uitbraak van Covid werden deze gesprekken opnieuw gestaakt.
In de loop van 2024 werd dit dossier opnieuw opgenomen en geprobeerd om tot een overeenkomst te komen. Er zijn een aantal verkennende gesprekken geweest met de eigenaars en aansluitend daarop is er een nieuw schattingsverslag opgemaakt op basis van de gelegenheidswaarde voor de percelen.
De prijs die uit dit verslag naar voren kwam, zijnde 45.000,00 euro, werd begin september 2024 voorgesteld aan de eigenaars, wat een opening gaf tot verder overleg. De eigenaars hebben toen aangegeven om ook de 2 overblijvende serres, welke men initieel niet mee wou verkopen, mee op te nemen in de offerte. De geschatte waarde werd aldus vastgesteld op 50.000,00 euro, waarvan akte in het addendum aan het schattingsverslag van 2024.
Op 17 september 2024 werd een aankoopprijs van 50.000,00 euro voorgesteld aan de eigenaars. Zij gingen niet akkoord met dit voorstel en wilden graag 70.000,00 euro voor de percelen. Uiteindelijk is er een akkoord gevonden dat zij de percelen willen verkopen voor de prijs van 60.000,00 euro, wat neerkomt op ongeveer 12 euro/m².
Bijkomende voorwaarde is dat indien er in de komende 18 jaar een herbestemming zou komen van de percelen naar woongebied er een bijkomende vergoeding zal betaald worden van 38,00 euro/m² waardoor de prijs 50,00 euro/m² (indexeerbaar) zou bedragen. Deze clausule dient bovendien opgenomen te worden in de verkoopovereenkomst.
De aankoop van onroerend goed is een daad van beschikking dat op grond van artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur onder de bevoegdheid van de gemeenteraad valt.
Teneinde rechtsgeldig te zijn heeft het bestuur een geldig en recent schattingsverslag nodig voor de objectieve waardebepaling van de onroerende transacties.
Het schattingsverslag is geldig als het is opgesteld door ofwel:
1° een landmeter-expert zoals vermeld in artikel 296 van het decreet lokaal bestuur;
2° de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Belastingdienst, Beleidsdomein Financiën en Begroting van de Vlaamse overheid.
Het schattingsverslag is recent als het niet ouder is dan twee jaar.
De geschatte prijs (of de schattingsprijs) is de minimum- of maximumprijs voor de onroerende transactie, tenzij het bestuur kan motiveren waarom daarvan wordt afgeweken. Bij de verkoop van een onroerend goed door het bestuur is de schattingsprijs de minimumprijs die betaald moet worden. Bij de aankoop van een onroerend goed door het bestuur is de schattingsprijs de maximumprijs die betaald mag worden. Als wordt afgeweken van de schattingsprijs, moet het bestuur motiveren aan de hand van objectieve redenen die daarvoor worden ingeroepen.
De motivatie voor de afwijking van het schattingsbedrag is: de reden voor deze uitzonderlijke interesse vanuit de gemeente komt voort van een beleidskeuze om de cultuur van tafeldruiven en de bijhorende iconische druivenserres zo goed als mogelijk te behouden. Uitzonderlijke eigendommen als deze waarbij enerzijds nog effectief deze druivenserres aanwezig zijn in combinatie met anderzijds de ligging nabij de reeds gerestaureerde zone ‘Domein Solheide’ waarbij meerdere druivenserres in gebruik zijn, zijn zeldzaam tot onbestaand in de gemeente Overijse. Andere locaties met nog druivenserres zijn niet optimaal gelegen en vormen geen aansluiting met bestaande projecten. Tenslotte is er uiteraard nog het RUP dat zich specifiek toelegt op het behoud en de restauratie van de bestaande serres.
De bereidheid van 3WPlus om aan de slag te gaan met de serres die verloederd zijn op de site van de eigenaars, is opnieuw afgetoetst en bevestigd door 3WPlus.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft zijn principiële goedkeuring voor de aankoop van een aantal percelen serregebied - kadastraal gekend als Overijse, afdeling 4, sectie D, nrs. 288/R, 288/T, 289/W en 289/X voor de prijs van 60.000,00 euro.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd alle verdere stappen te zetten met inbegrip van alle administratieve activiteiten en formaliteiten rond de verkoop.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen vertegenwoordigd door de burgemeester en de algemeen directeur wordt gemachtigd om de authentieke akte betreffende de verkoop te ondertekenen.
De gemeente Overijse is voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Iverlek.
De gemeente Overijse werd per aangetekend schrijven van 17 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek van 12 november 2024 met volgende agendapunten:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 1 oktober 2024 kennis genomen van deze uitnodiging en de toegevoegde documentatiestukken.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van de opdrachthoudende vereniging Iverlek, dient de gemeenteraad zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Iverlek op 12 november 2024. De gemeenteraad dient tevens het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft met 26 stemmen voor (Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant), 1 onthouding (Emmanuel Morel de Westgaver), de goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek van 12 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft met eenparigheid van stemmen de goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek van 12 november 2024.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente Overijse die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek van 12 november 2024, wordt opgedragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissing en geeft hiervan kennis aan Iverlek, ter attentie van het secretariaat op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 5
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.
De gemeente Overijse is aangesloten bij Haviland Intercommunale (dienstverlenende vereniging). Haviland is een intergemeentelijke samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeente Overijse werd per e-mail van 1 oktober 2024 in kennis gesteld van de bijeenroeping van een buitengewone algemene vergadering op 27 november 2024, die zal plaatsvinden in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik.
De buitengewone algemene vergadering op 27 november 2024 omvat volgende agendapunten:
Indien nadere uitleg gewenst is betreffende de agenda, dient dit schriftelijk aangevraagd te worden aan de diensten van Haviland, uiterlijk 25 oktober 2024.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van de Intercommunale Haviland, dient de gemeenteraad zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 27 november 2024. De gemeenteraad dient tevens het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft met 26 stemmen voor (Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant), 1 onthouding (Emmanuel Morel de Westgaver), de goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024:
Artikel 2
De gemeenteraad geeft met eenparigheid van stemmen de goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente Overijse die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 27 november 2024, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissing en geeft hiervan kennis aan Haviland Intercommunale.
Artikel 5
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.
De gemeente Overijse is aandeelhouder in de dienstverlenende vereniging Creat Services (voorheen TMVS - Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services) en werd per aangetekend schrijven van 5 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services die fysiek zal plaatsvinden te Gent en met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM op 26 november 2024.
Als bijlage werd de documentatie en de praktische schikkingen omtrent de besluitvorming toegestuurd.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services omvat volgende punten:
1. Wijziging van vermogen.
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen.
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (conform artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur).
4. Begroting 2025 (conform artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur).
5. Actualisering presentievergoeding.
6. Statutaire benoemingen.
Varia.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van de dienstverlenende vereniging Creat Services, dient de gemeenteraad zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services op 26 november 2024. De gemeenteraad dient tevens het mandaat van de volmachtdrager vast te stellen.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft met 26 stemmen voor (Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Marcia De Wachter, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant), 1 onthouding (Emmanuel Morel de Westgaver), de goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 26 november 2024:
1. Wijziging van vermogen.
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen.
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (conform artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur).
4. Begroting 2025 (conform artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur).
5. Actualisering presentievergoeding.
6. Statutaire benoemingen.
Varia.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft met eenparigheid van stemmen de goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 26 november 2024.
Artikel 3
De volmachtdrager van de gemeente Overijse die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 26 november 2024, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en geeft hiervan kennis aan Creat Services via het e-mailadres 20241126BAV@farys.be.
Artikel 5
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de volmachtdrager die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.
Alle wijzigingen in het schoolreglement zijn in het geel aangeduid, onder andere:
Het infoboekje is eveneens geactualiseerd. Het volgende werd onder andere opgenomen en/of gewijzigd:
De schoolraad geeft positief advies over het gewijzigde schoolreglement en het infoboekje.
De gemeenteraad dient het schoolreglement voor het schooljaar 2024-2025 van de gemeentelijke basisschool Overijse-centrum goed te keuren.
De meer specifieke regels en afspraken dienen door het college van burgemeester en schepenen opgenomen te worden in het infoboekje.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad heft de beslissing van de gemeenteraad van 28 november 2023 houdende goedkeuring van het schoolreglement voor het schooljaar 2023-2024 van de gemeentelijke basisschool Overijse-centrum, op.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het als bijlage gevoegde schoolreglement voor het schooljaar 2024-2025 van de gemeentelijke basisschool Overijse-centrum goed. De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in het infoboekje.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur, de ouders en de leerlingen regelt.
Meer specifieke afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen, na overleg in de schoolraad, opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure worden bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het huidige schoolreglement gewoon basisonderwijs (inclusief de infobrochure) is aan actualisatie toe wegens gewijzigde regelgeving en de noodzaak om sommige artikelen te verduidelijken en/of te verfijnen.
Het model schoolreglement van de Onderwijsvereniging van de Steden en Gemeenten dient als basis voor het schoolreglement gewoon basisonderwijs.
Alle wijzigingen in het schoolreglement zijn in het geel aangeduid, onder andere:
Het infoboekje is tevens geactualiseerd.
De schoolraad geeft positief advies over het schoolreglement en het infoboekje.
De gemeenteraad dient het schoolreglement voor het schooljaar 2024-2025 goed te keuren.
De meer specifieke regels en afspraken dienen door het college van burgemeester en schepenen opgenomen te worden in het infoboekje.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad heft de beslissing van de gemeenteraad van 28 november 2023 houdende goedkeuring van het schoolreglement voor het schooljaar 2023-2024 van de gemeentelijke kleuterschool Lotharingenkruis Maleizen, op.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het als bijlage gevoegde schoolreglement voor het schooljaar 2024-2025 van de gemeentelijke kleuterschool Lotharingenkruis Maleizen goed. De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in het infoboekje.
De academie Beeldende Kunsten Overijse heeft meer lestijden voor de 1ste, 2de en 3de graad dan vorig schooljaar. Er zijn nog 4 extra lesblokken van 2 lestijden die ingericht kunnen worden.
Op de academie zijn de lokalen beperkt.
Deze lessen kunnen ingericht worden in een andere school dan op de academie zelf. Er kan bijgevolg nog bijkomende ateliers kunst na school (officieel heet dit Beeldatelier 1ste en 2de graad) ingericht worden.
Op dit ogenblik zijn er al bijkomende ateliers 'kunst na school' ingericht op de gemeentelijke basisschool Overijse-centrum.
De gemeentelijke basisschool Jezus-Eik en de vrije basisschool Jezus-Eik zijn vragende partij en omdat het om 2 kleinere scholen gaat, wordt dit samen georganiseerd.
De lessen worden in de gemeentelijke basisschool Jezus-Eik ingericht en dit op:
Het lokaal onder het schuin dak van de gemeentelijke basisschool Jezus-Eik biedt voldoende plaats (grote tafels) voor een 15 tal leerlingen. Dit wordt als capaciteit vastgelegd.
Het voormeld lokaal voldoet aan de erkenningsvoorwaarden betreffende hygiëne, veiligheid en bewoonbaarheid en zal beschikken over voldoende didactisch materiaal en een aangepaste schooluitrusting.
Om ateliers te organiseren op een andere locatie dan de academie, maakt het decreet houdende het deeltijds kunstonderwijs het mogelijk om nieuwe vestigingsplaatsen aan te vragen doordat de programmatiestop en de afstandsnormen werden opgeheven.
De leerlingenbegeleiding vanuit de vrije basisschool Jezus-Eik naar de gemeentelijke basisschool Jezus-Eik wordt door de vrije basisschool Jezus-Eik georganiseerd.
Na de les is er geen leerlingenopvang of begeleiding terug naar deze school. Aan de ouders wordt gecommuniceerd dat de kinderen dienen te worden opgehaald aan de gemeentelijke basisschool Jezus-Eik en dit onmiddellijk na de les.
De inschrijvingen dienen te gebeuren via de academie en gelden voor alle leerlingen van deze leeftijdscategorie, ongeacht school of gemeente. Deze lessen starten vanaf 1 september 2024.
De gemeenteraad dient het oprichten van een bijkomende vestigingsplaats voor 'kunst na school' goed te keuren.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de oprichting van een bijkomende vestigingsplaats in de gemeentelijke basisschool Jezus-Eik, Brusselsesteenweg 592, 3090 Overijse goed. Deze vestigingsplaats voldoet aan de geldende erkenningsvoorwaarden betreffende hygiëne, veiligheid en bewoonbaarheid, en zal beschikken over voldoende didactisch materiaal en een aangepaste schooluitrusting.
De voortgangsrapportering bevat overeenkomstig artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering minstens volgende elementen:
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar bevat overeenkomstig artikel 5 van het ministerieel besluit minstens volgende elementen:
1. een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1;
2. een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2.
Naast de weergave van de financiële gevolgen van het gevoerde beleid heeft deze rapportering tevens een evaluatiefunctie met betrekking tot de inhoud van het gevoerde beleid.
Het komt aan de gemeenteraad toe kennis te nemen van de voortgangsrapportering.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het voortgangsrapport over het 1e semester van 2024 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW zoals bepaald in artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Vervolgens verklaart de voorzitter de vergadering voor gesloten.
Namens de gemeenteraad