Het doel van Mobitwin is om mensen met een beperkt inkomen die problemen ondervinden om zich te verplaatsen, te vervoeren en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen. Het gaat meestal om mensen die, omwille van ziekte of ouderdom, geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De dienst is niet bedoeld als ziekenvervoer. Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen.
In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 november 2024 werd het reglement Mobitwin goedgekeurd. Het reglement trad in werking op 1 januari 2025 om te eindigen op 30 juni 2025.
Het reglement Mobitwin werd niet gewijzigd. Gezien er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de dienst en de vaststelling dat de vraag is toegenomen, is het aangewezen de dienst te blijven aanbieden. Het is daarom aangewezen het reglement ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De financiële aspecten verbonden aan deze beslissing worden als volgt geregeld:
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement Mobitwin als volgt goed:
Doelstelling
Het doel van Mobitwin is om mensen met een beperkt inkomen en die problemen ondervinden om zich te verplaatsen, te vervoeren en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen. Het gaat meestal om mensen die, omwille van ziekte of ouderdom, geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De dienst is niet bedoeld als ziekenvervoer. Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen.
Voorwaarden om lid te worden
Aanvragers moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
Definities
Onder inkomsten dienen te worden verstaan:
1. Beroepsinkomsten
Voor loontrekkenden:
Het gemiddelde netto maandinkomen over de laatste 3 maanden en/of het belastbaar inkomen vermeld op de laatste belastingbrief, verminderd met de onroerende voorheffing en bedrijfsvoorheffing en vermeerderd of verminderd met terug- of bijbetaling van de personenbelasting gedeeld door 12.
Voor zelfstandigen:
Het netto-inkomen, bekomen door het bruto belastbaar inkomen vermeld op het aanslagbiljet van de personenbelasting, te verminderen met de onroerende voorheffing, bedrijfsvoorheffing, voorafbetalingen en bijbetalingen, en te vermeerderen met de terugbetalingen. Dit eindbedrag wordt gedeeld door 12.
Indien de financiële situatie van de gebruiker een sterke wijziging ondergaat (werkloosheid, faillissement, scheiding, ...) moet de bijdrage aangepast worden aan de veranderde situatie. In dergelijke gevallen kan men zich baseren op het inkomen van de laatste maand.
In geval van gecombineerde inkomstenbronnen (vb. bediende met bijberoep als zelfstandige) dient ook een gecombineerde berekeningswijze te worden uitgevoerd.
2. Roerende inkomsten
Intresten van belegde kapitalen, aandelen, obligaties en dergelijke, over een heel jaar geteld en gedeeld door 12.
3. Inkomsten uit onroerende goederen
Deze inkomsten zijn opgenomen in de berekening van de personenbelasting.
Indien de berekening gebeurt op basis van het netto maandinkomen geldt volgende regeling: het totaal geïndexeerd kadastraal inkomen van alle onroerende goederen, uitgezonderd dat van de eigen woning, wordt gedeeld door 12 en gevoegd bij het maandelijks inkomen.
Uitzonderingen:
4. Sociale uitkeringen
Alle vervangingsinkomens en sociale tegemoetkomingen dienen in rekening te worden gebracht zonder enige uitzondering. Ook hier wordt een gemiddelde genomen van de laatste drie maanden.
In geval van ziekte- of werkloosheidsuitkeringen wordt het dagbedrag vermenigvuldigd met 26.
5. Andere inkomens
Bijvoorbeeld: ongevallenvergoeding, renten van levensverzekeringen, lijfrenten en dergelijke (niet-limitatieve lijst): al deze inkomsten moeten worden meegerekend.
Onderhoudsgelden moeten voor de ontvangende partij opgeteld worden bij het inkomen. Voor de betalende partij wordt het niet als inkomen beschouwd en moet het afgetrokken worden van het netto maandinkomen.
6. Komen niet in aanmerking als inkomen:
Tarieven
Elke gebruiker dient een lidmaatschapsbijdrage te betalen.
Deze bedraagt voor 1 persoon: 18,00 euro per jaar of 9,00 euro voor lidmaatschappen afgesloten na 30 juni.
Voor een koppel/samenwonenden bedraagt de lidmaatschapsbijdrage 27,00 euro per jaar of 13,50 euro na 30 juni.
Personen die onder andere omstandigheden samenwonen (zussen, broers, vrienden) worden niet als samenwonenden beschouwd en dienen elk een afzonderlijke lidmaatschapsbijdrage te betalen.
De gebruiker ontvangt jaarlijks een overschrijving van het OCMW voor de lidmaatschapsbijdrage. Na de betaling ontvangt de gebruiker een lidkaart. De helft van de lidmaatschapsbijdrage komt toe aan het OCMW onder de vorm van een retributie, de andere helft wordt doorgestort naar Mpact.
Voor de rit zelf betaalt de gebruiker aan de vrijwilliger een kilometervergoeding. Deze kilometervergoeding bedraagt 0,44 euro per kilometer. Het aantal kilometers wordt geteld vanaf de woning van de vrijwilliger tot hij of zij weer thuis is. Indien de vrijwilliger ter plaatse 30 minuten of langer moet wachten, wordt er ook een wachtvergoeding aangerekend. Deze wordt berekend als volgt:
De wachtvergoeding kan maximum 4,00 euro bedragen. Na afloop van de rit, betaalt de gebruiker de som van de kilometervergoedingen rechtstreeks aan de chauffeur en ontvangt hiervoor een betalingsbewijs. Het OCMW betaalt op haar beurt jaarlijks 0,038 euro per gereden kilometer voor de leden aan Mpact, bestemd voor de omniumverzekering van de chauffeurs.
Bijzonder comité voor de sociale dienst
Elke nieuwe aanvraag wordt individueel onderzocht door de maatschappelijk werker van het OCMW. Het dossier wordt voorgelegd op het bijzonder comité voor de sociale dienst, dat een beslissing neemt. Deze beslissing wordt aan de gebruiker betekend.
Praktische werking
Vervoer aanvragen:
Afspraken:
Verzekering
Zowel de gebruiker als de chauffeur worden door Mpact verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid. Deze verzekering dekt de wederzijdse schade aan derden, die zou kunnen toegebracht worden tijdens het in- en uitstappen en tijdens het verloop van de rit. Mpact heeft voor alle vrijwillige chauffeurs een omniumverzekering afgesloten. Deze dekt alle schade aan het voertuig van de chauffeur, ook bij een ongeluk dat door hemzelf werd veroorzaakt. Het OCMW van Overijse verzekert elke vrijwilliger voor lichamelijke schade.
Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 20 september 2025 en is van toepassing tot en met 31 december 2026.
Artikel 2
Dit retributiereglement valt onder de bekendmakings- en meldingsplicht van artikelen 286, §2 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.