Terug
Gepubliceerd op 15/09/2025

Besluit  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 09/09/2025 - 20:00

Goedkeuring van het reglement Mobitwin

Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, leden raad voor maatschappelijk welzijn
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Charles de Groot, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 77
Juridische grond
  • Decreet betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2008
  • Decreet betreffende het lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018, artikel 7, §2
  • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 november 2024 houdende goedkeuring van het reglement Mobitwin
  • Beslissing van het vast bureau van 19 augustus 2025 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van het reglement Mobitwin
Feiten

Het doel van Mobitwin is om mensen met een beperkt inkomen die problemen ondervinden om zich te verplaatsen, te vervoeren en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen. Het gaat meestal om mensen die, omwille van ziekte of ouderdom, geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De dienst is niet bedoeld als ziekenvervoer. Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen.

In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 november 2024 werd het reglement Mobitwin goedgekeurd. Het reglement trad in werking op 1 januari 2025 om te eindigen op 30 juni 2025.

Motivering

Het reglement Mobitwin werd niet gewijzigd. Gezien er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de dienst en de vaststelling dat de vraag is toegenomen, is het aangewezen de dienst te blijven aanbieden. Het is daarom aangewezen het reglement ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

Financiële aspecten

De financiële aspecten verbonden aan deze beslissing worden als volgt geregeld:

  • Jaar: 2025-2031
  • Budgetsleutel (ARK/BV): 7000000/0949
  • Bedrag excl. btw: 1.111,83 euro
  • Btw (0%): 0 euro
Publieke stemming
Aanwezig: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement Mobitwin als volgt goed: 

Doelstelling

Het doel van Mobitwin is om mensen met een beperkt inkomen en die problemen ondervinden om zich te verplaatsen, te vervoeren en hen op die manier uit hun sociaal isolement te halen. Het gaat meestal om mensen die, omwille van ziekte of ouderdom, geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De dienst is niet bedoeld als ziekenvervoer. Het vervoer gebeurt hoofdzakelijk om sociale redenen.

Voorwaarden om lid te worden
Aanvragers moeten voldoen aan de volgende voorwaarden: 

  • gedomicilieerd zijn in Overijse;
  • minimum 60 jaar zijn uitgezonderd mensen met een ziekte, handicap of die in een sociale noodsituatie verkeren;
  • minder mobiel zijn;
  • geen openbaar vervoer voorhanden of openbaar vervoer is niet toegankelijk;
  • het netto belastbaar inkomen mag niet hoger liggen dan twee maal het leefloon.


Definities

Onder inkomsten dienen te worden verstaan:
1. Beroepsinkomsten
Voor loontrekkenden:
Het gemiddelde netto maandinkomen over de laatste 3 maanden en/of het belastbaar inkomen vermeld op de laatste belastingbrief, verminderd met de onroerende voorheffing en bedrijfsvoorheffing en vermeerderd of verminderd met terug- of bijbetaling van de personenbelasting gedeeld door 12.
Voor zelfstandigen:
Het netto-inkomen, bekomen door het bruto belastbaar inkomen vermeld op het aanslagbiljet van de personenbelasting, te verminderen met de onroerende voorheffing, bedrijfsvoorheffing, voorafbetalingen en bijbetalingen, en te vermeerderen met de terugbetalingen. Dit eindbedrag wordt gedeeld door 12.

Indien de financiële situatie van de gebruiker een sterke wijziging ondergaat (werkloosheid, faillissement, scheiding, ...) moet de bijdrage aangepast worden aan de veranderde situatie. In dergelijke gevallen kan men zich baseren op het inkomen van de laatste maand.
In geval van gecombineerde inkomstenbronnen (vb. bediende met bijberoep als zelfstandige) dient ook een gecombineerde berekeningswijze te worden uitgevoerd.

2. Roerende inkomsten
Intresten van belegde kapitalen, aandelen, obligaties en dergelijke, over een heel jaar geteld en gedeeld door 12.

3. Inkomsten uit onroerende goederen
Deze inkomsten zijn opgenomen in de berekening van de personenbelasting.
Indien de berekening gebeurt op basis van het netto maandinkomen geldt volgende regeling: het totaal geïndexeerd kadastraal inkomen van alle onroerende goederen, uitgezonderd dat van de eigen woning, wordt gedeeld door 12 en gevoegd bij het maandelijks inkomen.
Uitzonderingen:

  • het kadastraal inkomen van de eigen woning moet wel in aanmerking genomen worden bij gedeeltelijke verhuring van die eigen woning. In dit geval houdt men rekening met bijvoorbeeld 1/2de, 1/3de of een andere verdeling van het kadastraal inkomen, volgens het verhuurde gedeelte;
  • indien de eigen woning verhuurd wordt en men huurt een andere woning, houdt men rekening met het verschil van het kadastraal inkomen tussen beide woningen, in zoverre dit van de eigen woning hoger is.


4. Sociale uitkeringen
Alle vervangingsinkomens en sociale tegemoetkomingen dienen in rekening te worden gebracht zonder enige uitzondering. Ook hier wordt een gemiddelde genomen van de laatste drie maanden.
In geval van ziekte- of werkloosheidsuitkeringen wordt het dagbedrag vermenigvuldigd met 26.

5. Andere inkomens
Bijvoorbeeld: ongevallenvergoeding, renten van levensverzekeringen, lijfrenten en dergelijke (niet-limitatieve lijst): al deze inkomsten moeten worden meegerekend.
Onderhoudsgelden moeten voor de ontvangende partij opgeteld worden bij het inkomen. Voor de betalende partij wordt het niet als inkomen beschouwd en moet het afgetrokken worden van het netto maandinkomen.

6. Komen niet in aanmerking als inkomen:

  • de wettelijke gezinsbijslagen;
  • de studiebeurzen;
  • de toelagen voor het bijhouden van pleegkinderen;
  • mantelzorg- en thuiszorgpremies en/of toelagen, toegekend door lokale en/of provinciale overheden, ziekenfondsen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie.


Tarieven
Elke gebruiker dient een lidmaatschapsbijdrage te betalen.
Deze bedraagt voor 1 persoon: 18,00 euro per jaar of 9,00 euro voor lidmaatschappen afgesloten na 30 juni.
Voor een koppel/samenwonenden bedraagt de lidmaatschapsbijdrage 27,00 euro per jaar of 13,50 euro na 30 juni. 
Personen die onder andere omstandigheden samenwonen (zussen, broers, vrienden) worden niet als samenwonenden beschouwd en dienen elk een afzonderlijke lidmaatschapsbijdrage te betalen.
De gebruiker ontvangt jaarlijks een overschrijving van het OCMW voor de lidmaatschapsbijdrage. Na de betaling ontvangt de gebruiker een lidkaart. De helft van de lidmaatschapsbijdrage komt toe aan het OCMW onder de vorm van een retributie, de andere helft wordt doorgestort naar Mpact.

Voor de rit zelf betaalt de gebruiker aan de vrijwilliger een kilometervergoeding. Deze kilometervergoeding bedraagt 0,44 euro per kilometer. Het aantal kilometers wordt geteld vanaf de woning van de vrijwilliger tot hij of zij weer thuis is. Indien de vrijwilliger ter plaatse 30 minuten of langer moet wachten, wordt er ook een wachtvergoeding aangerekend. Deze wordt berekend als volgt:

  • de eerste 30 minuten wachten: geen wachtvergoeding;
  • vanaf 31 tot 45 minuten wachten: 2,50 euro wachtvergoeding;
  • vanaf 46 tot 60 minuten wachten: 3,00 euro wachtvergoeding;
  • vanaf 61 tot 75 minuten wachten: 3,50 euro wachtvergoeding;
  • vanaf 76 minuten wachten: 4,00 euro wachtvergoeding.

De wachtvergoeding kan maximum 4,00 euro bedragen. Na afloop van de rit, betaalt de gebruiker de som van de kilometervergoedingen rechtstreeks aan de chauffeur en ontvangt hiervoor een betalingsbewijs. Het OCMW betaalt op haar beurt jaarlijks 0,038 euro per gereden kilometer voor de leden aan Mpact, bestemd voor de omniumverzekering van de chauffeurs.

Bijzonder comité voor de sociale dienst

Elke nieuwe aanvraag wordt individueel onderzocht door de maatschappelijk werker van het OCMW. Het dossier wordt voorgelegd op het bijzonder comité voor de sociale dienst, dat een beslissing neemt. Deze beslissing wordt aan de gebruiker betekend.

Praktische werking

Vervoer aanvragen:

  • alle ritten worden rechtstreeks bij Mobitwin aangevraagd, elke werkdag tussen 8u15 tot 11u45 en dit ten laatste 3 werkdagen op voorhand;
  • alle afspraken gebeuren via de centrale. Chauffeurs mogen zelf geen afspraken maken met de gebruikers;
  • de gebruiker kan nooit eisen dat een welbepaalde chauffeur een rit uitvoert;
  • bij de aanvraag wordt de naam, dag, uur, bestemming, duur van de wachttijd, tijdstip van de terugrit duidelijk afgesproken;
  • wanneer de gebruiker Mobitwin niet tijdig verwittigt dat de rit geannuleerd mag worden, zal de rit aangerekend worden;
  • een aangevraagde rit kan tot ten laatste 1 uur voorafgaand aan het bepaalde vertrekuur kosteloos geannuleerd worden;
  • indien Mobitwin geen chauffeur ter beschikking heeft, wordt de aanvrager onmiddellijk verwittigd. 

Afspraken:

  • wanneer er meer dan één gebruiker meerijdt, worden de kosten gedeeld;
  • parkeerkosten worden door de chauffeur rechtstreeks aan de gebruiker aangerekend;
  • indien de chauffeur door onvoorziene omstandigheden niet kan rijden, wordt de aanvrager verwittigd en wordt, indien nodig, samen naar een andere oplossing gezocht;
  • wanneer de gezondheidstoestand (psychisch of fysisch) van de gebruiker een bedreiging vormt voor de (verkeers)veiligheid, mag een chauffeur de rit weigeren;
  • het vervoeren van huisdieren is verboden;
  • roken in de wagen is verboden;
  • de dienstverlening van Mobitwin verloopt in het Nederlands.


Verzekering

Zowel de gebruiker als de chauffeur worden door Mpact verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid. Deze verzekering dekt de wederzijdse schade aan derden, die zou kunnen toegebracht worden tijdens het in- en uitstappen en tijdens het verloop van de rit. Mpact heeft voor alle vrijwillige chauffeurs een omniumverzekering afgesloten. Deze dekt alle schade aan het voertuig van de chauffeur, ook bij een ongeluk dat door hemzelf werd veroorzaakt. Het OCMW van Overijse verzekert elke vrijwilliger voor lichamelijke schade.

Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 20 september 2025 en is van toepassing tot en met 31 december 2026. 

Artikel 2
Dit retributiereglement valt onder de bekendmakings- en meldingsplicht van artikelen 286, §2 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.