Terug
Gepubliceerd op 27/05/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 20/05/2025 - 13:30

Goedkeuring tijdelijke politieverordening 2025-25 houdende regeling van het verkeer tijdens de Keizer Karel Feesten van 25 tot en met 27 juli 2025

Bevoegdheid
  • Nieuwe gemeentewet, artikel 130bis
Juridische grond
  • Nieuwe Gemeentewet
  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd door het Koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende verkeersbelemmeringen en werken op de openbare weg
  • Ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens
  • Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009
  • Beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2022 houdende goedkeuring van het Algemeen Zonaal Politiereglement Hoeilaart - Overijse
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 mei 2025 houdende goedkeuring aanvraag evenement: Keizer Karel Feesten en Trek van 25 tot en met 27 juli 2025
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 mei 2025 houdende goedkeuring gebruik gemeentelijke openbare weg voor wielerwedstrijden van Tombeekse wieler- en supportersclub op zondag 27 juli 2025
Relevante documenten
  • Advies van de Politiezone Druivenstreek van 14 april 2025
Feiten

In het weekend van vrijdag 25 tot en met zondag 27 juli 2025 organiseert de vereniging Keizer Karel 1500-2000 hun Keizer Karel Feesten en Trek. Deze meerdaagse activiteiten vinden plaats in het centrum van Tombeek en op de parking van het vroegere café Oud Sint-Elooi.

Er werd advies gevraagd aan de Politiezone Druivenstreek.

Motivering

Er dient een tijdelijke politieverordening te worden genomen teneinde de veiligheid en het goede verloop te kunnen waarborgen tijdens de Keizer Karel Feesten en Trek.

Het advies van de Politiezone Druivenstreek is gunstig.

Financiële aspecten

Geen.

Besluit

Artikel 1
Van maandag 21 juli 2025 08.00 uur tot en met donderdag 31 juli 2025 16.00 uur wordt het stilstaan en parkeren en alle verkeer op de parking St. Elooi, Lanestraat 106 te 3090 Overijse verboden.
Artikel 2
Van zaterdag 26 juli 2025 06.00 uur tot en met zondag 27 juli 2025 20.00 uur wordt het stilstaan en parkeren en alle verkeer in volgende straten verboden:

  • Lanestraat, deel tussen Bergstraat en Zavelbergstraat
  • Kerkstraat, deel tussen Lanestraat en Lanestraat
Artikel 3
Voor de wielerwedstrijden wordt het stilstaan en parkeren van zondag 27 juli 2025 13.00 uur tot 18.00 uur in volgende straten verboden:
  • Lanestraat, deel tussen Zavelbergstraat en Waversesteenweg (N4).
  • Lanestraat, deel tussen Kerkstraat en Terdekdelleweg
  • Terdekdelleweg
  • Bergstraat, deel tussen Terdekdelleweg en Lanestraat
Voor de wielerwedstrijden wordt alle verkeer, uitgezonderd voertuigen van de organisatie, van zondag 27 juli 2025 13u30 tot 17u30 in volgende straten verboden:
  • Lanestraat, deel tussen Zavelbergstraat en Waversesteenweg (N4)
  • Lanestraat, deel tussen Kerkstraat en Terdekdelleweg
  • Terdekdelleweg
  • Bergstraat, deel tussen Terdekdelleweg en Lanestraat

De verkeersborden C1, C31 en F19 worden door het gemeentebestuur aan de organisator van de wielerwedstrijden ter beschikking gesteld. De verantwoordelijke van de organisatie zal erop toezien dat deze borden voor het vertrek op correcte wijze opgesteld worden. De verkeersborden E3 met onderbord en de nodige pijlen worden door het gemeentebestuur minimum 48 uur voor de aanvang van het verbod geplaatst.
Na afloop van de wedstrijd zal de organisator erop toezien dat alle verkeersborden die betrekking hebben op de wedstrijd verwijderd worden of onzichtbaar gemaakt worden voor de weggebruikers zodat de normale verkeerstoestand opnieuw van kracht is.

Er wordt ook een politie-inspecteur op de motor voorzien.
Op alle kruispunten en openbare parkings worden signaalgevers opgesteld. Deze zullen minimum 30 minuten voor aanvang ter plaatse zijn zodat de omloop kan worden gecontroleerd door de lokale politie alvorens de start wordt gegeven.

Artikel 4
Van zaterdag 26 juli 2025 06.00 uur tot en met zondag 27 juli 2025 20.00 uur dient er op volgende kruispunten (voor-)signalisatie geplaatst te worden voor doodlopend karakter - F45 - met de vermelding ‘centrum afgesloten – geen doorgang’:

  •     Bergstraat x Reutenbeek;
  •     Kerkstraat x N4
  •     Lanestraat x N4 (4-koningen);
  •     Lanestraat x N4 (kapel)
Het bestaand doorgangsverbod in de Kerkstraat (klinkergedeelte) dient langs beide zijden ondersteund te worden met een nadar met C3 en onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'.
Artikel 5
De nodige signalisatie wordt door het gemeentebestuur geplaatst.

Het parkeerverbod wordt ten minste 48 u op voorhand geplaatst.
Artikel 6
De inbreuken op de beschikkingen van deze politieverordening zullen beboet worden met politiestraffen.
Artikel 7
Conform artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt deze beslissing bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente alsook door aanplakking aan het administratief centrum De Vuurmolen.

Artikel 8
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

- de griffie van de Politierechtbank Halle-Vilvoorde
- de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel
- de provinciegouverneur via het Digitaal Loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur
- de vrederechter van Overijse-Zaventem
- de Politiezone Druivenstreek
- de Hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant (brandweerpost Overijse)
- het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
- de voorzitter van de huisartsenkring HAHO
- de opdrachthoudende vereniging Intercommunale Interrand
- de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn
- de Waalse Vervoermaatschappij TEC.