De raad voor maatschappelijk welzijn vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn opent de zitting om 20 uur.
De voorzitter opent de zitting op 20/05/2025 om 20:00.
De beslissingen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2025 werden genotuleerd.
De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2025 omvatten de beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2025 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn, zijnde de vergadering van 20 mei 2025.
Geen.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 april 2025 goed met 26 stemmen voor (Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Charles de Groot, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Miranda Cornet, Sophie Lafosse) en 2 stemmen tegen (Tim Vloebergh, Alexandra Claeys).
Het Decreet Lokaal Bestuur geeft geen verduidelijking van wat onder het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' moet worden verstaan en laat het aan de autonomie van de raad voor maatschappelijk welzijn over om het begrip vast te stellen.
Onder dagelijks personeelsbeheer kunnen allerlei vormen van individueel personeelsbeheer worden verstaan zoals aanvragen voor verlof en loopbaanonderbreking, individuele toepassingen van de bepalingen omtrent vorming en evaluatie. Het gaat ook over bepaalde vormen van collectief personeelsbeheer zoals het vastleggen van vakantieperiodes. Tevens kan het ook gaan over beslissingen die voortvloeien uit de toepassing van de rechtspositieregeling. Aanwerven, tucht en ontslaan van personeel vallen niet onder het begrip 'dagelijks personeelsbeheer'.
Wanneer het begrip éénmaal is vastgesteld, is de algemeen directeur, als hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, bevoegd voor de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer. Op basis van artikel 170, 3° van het Decreet Lokaal Bestuur moet de algemeen directeur rapporteren aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comité voor de sociale dienst. De bevoegdheid van de algemeen directeur over de uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer en de bevoegdheid om daarvoor financiële middelen aan te wenden, blijft in ieder geval onderworpen aan de voorwaarden dat er voldoende financiële middelen voorzien werden. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer delegeren aan andere personeelsleden binnen de krijtlijnen van de afsprakennota en de beheersovereenkomst tussen de gemeente en het OCMW.
De vaststellingsbevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn voor het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' kan worden toevertrouwd aan het vast bureau op grond van artikel 85 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het is aangewezen dat de raad voor maatschappelijk welzijn het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' vaststelt. Hierbij dient dit begrip op een zo eenvormig mogelijke manier te worden vastgesteld voor de personeelsleden van de diensten van de gemeente en het OCMW, met uitzondering van de decretale graden.
In ieder geval dient het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' zo omschreven te worden dat de administratie op een correcte en snelle manier kan omspringen met personeelsaangelegenheden. De delegatie van de bevoegdheid om het begrip vast te stellen aan het vast bureau draagt tevens ertoe bij dat een noodzakelijke bijsturing van het personeelsbeleid tijdig mogelijk wordt gemaakt.
De administratie zelf is dan ook vragende partij om rekening houdend met het decretaal kader en afspraken binnen en tussen beide besturen, de mogelijkheid te voorzien dat de algemeen directeur bij de uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer bepaalde aspecten ervan kan delegeren aan andere personeelsleden.
Geen.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt met eenparigheid van stemmen het begrip dagelijks personeelsbeheer als volgt vast:
1. Individueel personeelsbeheer
2. Individuele toepassingen van de bepalingen met betrekking tot vorming en evaluatie en dergelijke
3. Toepassing van de lokale rechtspositieregeling
4. Collectief personeelsbeheer
5. Beslissingen die te maken hebben met de uitoefening van werkgeversgezag
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn delegeert met 18 stemmen voor (Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Alexandra Claeys), 10 stemmen tegen (Peter Lombaert, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Alan Pauwels, Martine Haegeman, Charles de Groot, Miranda Cornet, Sophie Lafosse) haar bevoegdheid, om het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' hierna opnieuw vast te stellen, aan het vast bureau.
Artikel 3
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 maart 2019 houdende vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer, wordt met eenparigheid van stemmen opgeheven.
Het OCMW van Overijse werd op 4 april 2025 per mailbericht in kennis gesteld van de bijeenroeping van de algemene vergadering op 18 juni 2025, die zal plaatsvinden in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Asse-Zellik.
Het OCMW van Overijse is aangesloten bij Haviland Intercommunale (dienstverlenende vereniging). Haviland is een intergemeentelijke samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De agenda omvat volgende punten:
1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring;
2. Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring;
3. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024;
4. Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
5. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41)
6. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41);
7. Bestuur: kwijting aan bestuurders,
commissaris (art. 34);
8. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
9. Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring;
10. Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring;
11. Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 42): goedkeuring;
12. Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 19): goedkeuring;
13. Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem - gemeente en OCMW;
14. Varia
In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2025 werd de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn mevrouw Vera De Man en lid van het vast bureau mevrouw Joke Lenseclaes aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Intercommunale Haviland.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van de Intercommunale Haviland, dient de raad voor maatschappelijk welzijn zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 18 juni 2025. De raad voor maatschappelijk welzijn dient tevens het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Geen.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 18 juni 2025:
1. Notulen van de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024: goedkeuring;
2. Notulen van de Bijzondere Algemene Vergadering van 19 maart 2025: goedkeuring;
3. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2024;
4. Jaarrekening 2024 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31.12.2024, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (art. 41);
5. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41)
6. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31.12.2024: goedkeuring (art. 41);
7. Bestuur: kwijting aan bestuurders,
commissaris (art. 34);
8. Vaststelling resultaatsbestemming (art. 41);
9. Benoeming commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring;
10. Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris-revisor (art. 31): goedkeuring;
11. Evaluatierapport over de werking van de vereniging en nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar (art. 42): goedkeuring;
12. Vervanging lid Raad van Bestuur (art. 19): goedkeuring;
13. Aanpassing aandelenregister ingevolge fusie Galmaarden/Gooik/Herne naar fusiegemeente Pajottegem - gemeente en OCMW;
14. Varia
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 18 juni 2025.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van het OCMW van Overijse die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 18 juni 2025, wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad van maatschappelijk welzijn van heden.
Artikel 4
De vertegenwoordiger van het OCMW van Overijse is gemandateerd om de samenstelling van de raad van bestuur op de algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 18 juni 2025 goed te keuren.
Artikel 5
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Haviland Intercommunale en de vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.
Het OCMW van Overijse werd per brief van 28 april 2025 uitgenodigd voor de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGO van 27 juni 2025 Te Holsbeek, De Vunt 27.
De algemene vergadering op 27 juni 2025 omvat volgende agendapunten:
1. Goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering van 21/3/20025
2. Aanstelling van de commissaris-revisor Vyvey & Co
3. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2024, inclusief kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor (document 1 en bijlagen)
4. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2024 (document 2)
5. Aanstelling leden van het algemeen comité (document 3)
6. Varia
In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2025 werden de leden van het vast bureau Danny De Kock en Joke Lenseclaes aangeduid als respectievelijk afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging IGO.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dient de raad voor maatschappelijk welzijn zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGO op 27 juni 2025. De raad van maatschappelijk welzijn dient tevens het mandaat van de afgevaardigde vast te stellen.
Geen.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGO van 27 juni 2025:
1. Goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering van 21/3/20025
2. Aanstelling van de commissaris-revisor Vyvey & Co
3. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2024, inclusief kwijting aan bestuurders en commissaris-revisor (document 1 en bijlagen)
4. Goedkeuring rapportage kostendelende vereniging IGO div jaar 2024 (document 2)
5. Aanstelling leden van het algemeen comité (document 3)
6. Varia
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGO van 27 juni 2025.
Artikel 3
De afgevaardigde van het OCMW van Overijse die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging IGO van 27 juni 2025 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad voor maatschappelijk welzijn van heden.
Artikel 4
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissing en geeft hiervan kennis aan de dienstverlenende vereniging IGO.
Artikel 5
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de afgevaardigde die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.
Het OCMW van Overijse is aandeelhouder in de dienstverlenende vereniging Creat Services en werd per aangetekend schrijven van 21 maart 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 17 juni 2025 die fysiek zal plaatsvinden te Gent en met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Als bijlage werd de documentatie en de praktische schikkingen omtrent de besluitvorming toegestuurd.
De agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services omvat volgende punten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 januari 2025 werden de leden van het vast bureau Danny De Kock en Joke Lenseclaes aangeduid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Creat Services.
Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van de dienstverlenende vereniging Creat Services, dient de raad voor maatschappelijk welzijn zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de algemene vergadering van Creat Services op 17 juni 2025. De raad voor maatschappelijk welzijn dient tevens het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
Geen.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de agendapunten van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 17 juni 2025:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 17 juni 2025.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van het OCMW van Overijse die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Creat Services van 17 juni 2025, wordt opgedragen haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad voor maatschappelijk welzijn van heden.
Artikel 4
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en geeft hiervan kennis aan Creat Services via het e-mailadres 20250617AV@creat.be.
Artikel 5
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.
De voortgangsrapportering bevat overeenkomstig artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering minstens volgende elementen:
Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar bevat overeenkomstig artikel 5 van het ministerieel besluit minstens volgende elementen:
1. een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1;
2. een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2.
Naast de weergave van de financiële gevolgen van het gevoerde beleid heeft deze rapportering tevens een evaluatiefunctie met betrekking tot de inhoud van het gevoerde beleid.
Het komt aan de raad voor maatschappelijk welzijn toe kennis te nemen van de voortgangsrapportering.
Geen.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het voortgangsrapport over het 2de semester van 2024 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 voor de gemeente en het OCMW zoals bepaald in artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Elk jaar, vóór 30 juni, wordt de jaarrekening van het voorgaande boekjaar vastgesteld. De jaarrekening geeft het beleid weer dat gedurende het boekjaar werd gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt. Daarnaast geeft de jaarrekening een zicht op de financiële gevolgen van het gevoerde beleid.
De jaarrekening heeft een drievoudige functie:
De jaarrekening is grotendeels identiek opgebouwd als de beleidsrapporten van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan.
Het budgettair resultaat van het boekjaar 2024 bedraagt 2.800.241,97 euro. Dit budgettair resultaat is veel positiever dan het meerjarenplan (-6.377.627,43 euro) om volgende redenen:
Het beschikbaar budgettair resultaat 2024 (= inclusief resultaten vorige boekjaren) bedraagt 23.014.197,61 euro.
De jaarrekening 2024 sluit af met een positieve autofinancieringsmarge van 8.913.442,66 euro.
De algemene boekhouding 2024 eindigt met een balanstotaal van 207.925.470,01 euro en een tekort van het boekjaar van 1.864.283,58 euro.
Tijdens de zitting van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën van 29 april 2025 werd een toelichting gegeven over de jaarrekening 2024 van het lokaal bestuur Overijse.
Er werd een laatste versie van de bijlage opgeladen op 7 mei 2025 om 10.20 uur.
Het komt aan de raad voor maatschappelijk welzijn toe om het deel van het OCMW in de jaarrekening vast te stellen.
Geen.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het deel van het OCMW in bijgevoegde jaarrekening 2024 van het lokaal bestuur Overijse vast.
Artikel 2
Onderhavig besluit is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht.
Op 15 mei 2025 ontving het OCMW een e-mail van raadslid Alan Pauwels met volgend aanvullend agendapunt:
'In het algemeen is het Bindend Sociaal Objectief een beleidsdoelstelling, waarbij de gemeenteraad verantwoordelijk is voor het vaststellen van het algemene beleid, inclusief sociale beleidsdoelstellingen.
Het BSO kan echter ook gelinkt worden aan de taken en verantwoordelijkheden van het ocmw.
Concreet is de vraag : 'Volgens de nulmeting (31.12.2007) had Overijse 119 sociale woongelegenheden, wat goed was voor een sociaal woonaanbod van 1,26%. Overijse is als een gevolg hiervan een categorie 2-gemeente die het groeipad niet volgt en een plan van aanpak diende op te stellen.
Het vooropgestelde Bindend Sociaal Objectief voor de gemeente Overijse houdt in dat er tegen 2025 nog 214 sociale huurwoningen dienden gerealiseerd te zijn. Kan de gemeenteraad een stand van zaken krijgen wat betreft de realisatie hiervan?'
Schepen Jan De Broyer antwoordt:
'Wonen Vlaanderen heeft op 31 december 2023 gemeten dat Overijse over 171 sociale huurwoningen beschikt. 153 woningen van de Woonmaatschappij, 12 Vlabinvest en 6 inhuring (vroeger sociaal verhuurkantoor).
Ten opzichte van de nulmeting (119) is dit een netto toename van 52 woningen.
Er moeten dus nog 162 sociale huurwoningen gerealiseerd worden.
Op Solheide worden er 12 gebouwd. Dus resten er nog 150 woningen.
Volgende projecten staan gepland:
In de meerjarenplanning zal er moeten bekeken worden of er bijkomende woonprojecten worden gerealiseerd de komende legislatuur.
We moeten ook afwachten of de nieuwe Vlaamse Regering dezelfde koers blijft hanteren.
Opportuniteiten spelen ook altijd een belangrijke rol.
Ondertussen hebben we ook een gesprek gehad met de Woonmaatschappij. Zij werken ook aan nieuwe formules.
We zitten in 2A. We hebben ooit in 2B gezeten en we zijn hieruit gekomen. In zo’n geval zou de Woonmaatschappij in de plaats van de gemeente kunnen treden.
De bedoeling is om verder het gat dicht te rijden.'
Geen.
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Op 15 mei 2025 ontving het OCMW een e-mail van raadslid Tim Vloebergh namens FEL OVERIJSE met volgend aanvullend agendapunt:
'In de notulen van de vorige gemeenteraad werd uitgebreid verwezen naar het besluit tot ontbinding van het samenwerkingsverband tussen Overijse en Hoeilaart inzake het Huis van het Kind.
We konden onder meer deze passage lezen:
“Op 24 januari 2025 vond een themacollege plaats waar de burgemeester en schepenen informatie kregen over Huis van het Kind (ontstaan, evolutie, Huis van het Kind Druivenstreek, nood aan evaluatie aan de hand van een SWOT-analyse).
De SWOT-analyse 'Huis van het Kind Druivenstreek' werd opgemaakt door het afdelingshoofd Zorg en het diensthoofd Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning. Afzonderlijk wordt er ook een SWOT-analyse gemaakt door de 2 deskundigen Huis van het Kind Druivenstreek, omdat zij in de werking staan en dus betrokken zijn. In de uiteindelijke SWOT-analyse werden de verschillende argumenten samengebracht. Vanuit de samengevoegde SWOT-analyse 'Huis van het Kind Druivenstreek' (terug te vinden als bijlage) kan er besloten worden dat een ontbinding van het samenwerkingsverband tussen Overijse en Hoeilaart tegen 31 december 2025 en een oprichting van een eigen Huis van het Kind Overijse vanaf 1 januari 2026 meer voordelen heeft”.
Daarnaast konden we ook lezen dat schepen De Kock op 10 december 2024 een SWOT-analyse nodig achtte om op een gefundeerde manier een politieke beslissing te nemen.
Tijdens de laatste gemeenteraad werd deze analyse ook nadrukkelijk als argument aangehaald voor de ontbinding van het samenwerkingsverband.
Onze vraag:
Wij vinden het belangrijk om te begrijpen welke rol inhoudelijke analyses spelen in het besluitvormingsproces en hoe zwaar ze doorwegen ten opzichte van politieke overwegingen.'
Schepen Danny De Kock antwoordt:
'Ik begrijp niet heel goed waarom je die vraag stelt. Ik denk dat dit duidelijk naar voor is gebracht.
Op het eind van een legislatuur is het moeilijk om voor zo’n stopzetting te kiezen.
Het is dus logisch dat je dit bij het begin van een legislatuur bij elkaar neemt, rekening houdend met het feit dat je dit moet opnemen in het meerjarenplan.
Het is dus ook logisch dat op dat ogenblik de foto werd genomen, met een SWOT-analyse en de opmerkingen van de administratie. Dit maakt samen een geheel.
Dit geheel heeft aan de basis gelegen om tot deze beslissing te komen. Dit ging niet om een politieke beslissing.
Er werd aan alle spelers gevraagd om een evaluatie te maken. Het is die SWOT die aan het vast bureau werd voorgelegd en die tot deze beslissing heeft geleid.'
Geen.
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Vervolgens verklaart de voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn de vergadering voor gesloten.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Dieter Vanderhaeghe
algemeen directeur
Vera De Man
voorzitter