Terug
Gepubliceerd op 05/07/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 29/06/2021 - 20:30

Goedkeuring van het belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken voor 2020-2025

Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
Inge Lenseclaes, burgemeester
Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, schepenen
Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, gemeenteraadsleden
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Leo Van den Wijngaert, schepenen
Jean Pierre Audag, Jeroen Van San, Dirk Dewaet, gemeenteraadsleden
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, §2, 2°
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals nadien gewijzigd
Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, §2, 14°
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 285
  • Wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en de wijzigingen die nadien volgen
  • Wet van 4 december 2012 tot wijziging van het Wetboek van de Belgische nationaliteit teneinde het verkrijgen van de Belgische nationaliteit migratieneutraal te maken
  • Wet van 18 juni 2018 betreffende de voornaamswijziging
  • Burgerlijk wetboek betreffende het huwelijk, titel V
  • Consulair wetboek van 21 december 2013, hoofdstuk 10
  • Koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het houden van de bevolking- en vreemdelingenregisters - artikelen 7, 8, 12 en 14
  • Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, zoals nadien gewijzigd
  • Koninklijk besluit van 19 april 2014 aangaande de geldigheidsduur van paspoorten
  • Koninklijk Besluit van 21 november 2016 betreffende de modaliteiten van aflevering van de uittreksels uit het strafregister aan particulieren die in werking trad op 12 februari 2017
  • Koninklijk besluit van 24 december 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen betreffende de begunstigden van het akkoord inzake de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland uit de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan de vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, zoals nadien gewijzigd
  • Ministerieel besluit van 15 september 2017 tot wijziging van het MB van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten
  • Omzendbrief van 11 juli 2018 betreffende de voornaamswijziging
  • Beslissing van de gemeenteraad van 23 februari 2021 houdende vaststelling belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 25 mei 2021 houdende voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad houdende opheffing van de gemeenteraadsbeslissing van 23 februari 2021 houdende vaststelling belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken en goedkeuring van het belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken voor 2020-2025
Feiten

Elektronische identiteitskaarten, elektronische verblijfskaarten en -verblijfsvergunningen, kids-IDs, reispaspoorten en reisdocumenten en rijbewijzen worden door burgers van Overijse aangevraagd bij het lokaal bestuur. De aanmaak van deze kaarten is georganiseerd door de hogere federale overheden en wordt aangeleverd door firma's aangesteld door de hogere federale overheden.

Sinds 1 augustus 2018 is de bevoegdheid voor het wijzigen van de voornaam van de FOD Justitie naar de gemeente overgeheveld. Dit betekent dat het lokaal bestuur de bevoegdheid heeft om een gemeentebelasting te heffen wanneer iemand een voornaamswijziging aanvraagt. Dit uiteraard rekening houdend met de voorwaarden voor vermindering of vrijstelling zoals gestipuleerd in het burgerlijk wetboek.

De dienst Burgerzaken wenst, volgens de meerjarenplanning, ook mee verder in te zetten op digitalisering. De aanvraag van attesten, uittreksels en afschriften gebeurt nog steeds per e-mail of fysiek aan het loket. Met een digitaal loket zullen burgers hun attesten, zoals een attest van woonst, gezinssamenstelling, uittreksel uit het strafregister, maar ook uittreksels en afschriften van hun geboorteakte of huwelijksakte op een beveiligde en digitale manier kunnen aanvragen en verkrijgen. Ook adreswijzigingen zullen digitaal kunnen worden doorgegeven aan de dienst Burgerzaken.

Momenteel zijn uittreksels zoals uittreksels uit het strafregister en attesten/uittreksels uit het bevolkingsregister en uit de registers van de burgerlijke stand nog betalend. Door de uittreksels, afschriften en attesten gratis aan de burger aan te bieden, kan de burger 24/7 de nodige attesten, afschriften en uittreksels aanvragen en onmiddellijk bekomen, zonder tussenkomst van een medewerker van de dienst burgerzaken. Dit is een verbetering van de dienstverlening naar de burger toe. Indien de attesten en uittreksels/afschriften betalend zouden blijven, dient er een betaalmodule worden gekoppeld aan de aanvraag en vertraagd dit het proces voor aanvraag/aflevering van attesten, uittreksels en afschriften.

Uiteraard blijven de aanvragen van de uittreksels uit het strafregister en attest, uittreksel of afschrift uit het bevolkingsregister en de registers van de burgerlijke stand mogelijk via e-mail of aan het loket om alle burgers de mogelijkheid te geven om de nodige documenten te kunnen verkrijgen, dus voor burgers die niet zo digitaal vaardig zijn. Het digitaal loket is een uitbreiding van de mogelijkheden voor het aanvragen/ verkrijgen van attesten, uittreksels en afschriften.

Motivering

Voor het aanmaken van elektronische identiteitskaarten, elektronische verblijfskaarten en -verblijfsvergunningen, kids-IDs, reispaspoorten en reisdocumenten en rijbewijzen rekenen de hogere federale overheden aanmaakkosten aan aan het lokaal bestuur. Deze aanmaakkosten zijn afhankelijk van de Federale Overheid en al dan niet jaarlijks onderhevig aan indexeringen. Het is aangewezen dat deze aanmaakkosten worden doorgerekend aan de burger. Het lokaal bestuur heeft ook de bevoegdheid om gemeentebelastingen te heffen op het afleveren van administratieve stukken.

Sinds 1 augustus 2018 is de bevoegdheid voor het wijzigen van de voornaam van de FOD Justitie naar de gemeente overgeheveld. Dit betekent dat het lokaal bestuur de bevoegdheid heeft om gemeentebelasting te heffen wanneer iemand een voornaamswijziging aanvraagt. Dit uiteraard rekening houdend met de voorwaarden voor vermindering of vrijstelling zoals gestipuleerd in het burgerlijk wetboek.

Ook voor attesten en uittreksels heeft het lokaal bestuur de bevoegdheid om gemeentebelastingen te heffen op het afleveren van attesten en uittreksels. Het afschaffen van de betaling van een uittreksel uit het strafregister of een attest, uittreksel of afschrift uit het bevolkingsregister en de registers van de burgerlijke stand, maakt het mogelijk voor de burger om 24/7 ook deze attesten aan te vragen via het digitale loket. Wat een verbetering is voor de dienstverlening naar de burger toe.

Financiële aspecten

De opbrengsten van deze belasting worden begroot onder:
- beleidsdomein: Algemene financiering (AF)
- beleidsveld: Fiscale aangelegenheden
- algemene rekening (ARK): 7315000 - Afgifte identiteitsbewijzen/paspoorten/trouwboekjes/uittreksels.

Publieke stemming
Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
Onthouders: Marcia De Wachter
Resultaat: Met 24 stemmen voor, 1 onthouding
Besluit

Artikel 1
De beslissing van de gemeenteraad van 23 februari 2021 houdende vaststelling belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken wordt opgeheven.
Artikel 2
De beslissing van de gemeenteraad moet bekendgemaakt en gepubliceerd worden volgens artikel 285 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken voor 2020-2025 als volgt goed:
Belastbaar feit
Artikel 1
Vijf dagen na de bekendmaking van deze beslissing conform artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op het afleveren van administratieve stukken.
Belastingplichtige

Artikel 2

De belasting is verschuldigd door de aanvrager.
Tarief

Artikel 3

De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

Identiteitsdocumenten

 Tarief verrekend aan burger (Tarief FOD + gemeentebelasting) 

Tarief FOD (incl. indexering)

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen - normale procedure

20,00 euro

16,30 euro

Elektronische identiteitskaart voor Belgen - duplicaat

21,00 euro

16,30 euro

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (E, E+, F, F+) - normale procedure

20,00 euro

16,30 euro

Elektronische verblijfsdocument afgeleverd aan onderdanen van het Verenigd Koninkrijk, hun familieleden als begunstigden van het terugtrekkingsakkoord (M kaart, M kaart met vermelding 'duurzaam verblijf' en N kaart)

20,00 euro

 

16,30 euro

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (E, E+, F, F+) - duplicaat

21,00 euro

16,30 euro

Elektronische verblijfsdocument afgeleverd aan onderdanen van het Verenigd Koninkrijk, hun familieleden als begunstigden van het terugtrekkingsakkoord (M kaart, M kaart met vermelding 'duurzaam verblijf' en N kaart) - duplicaat

21,00 euro 

16,30 euro

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (A, B,C, D, H) - normale procedure

22,00 euro

16,80 euro

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (A, B,C, D, H) - duplicaat

23,00 euro

16,80 euro

Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar - normale procedure

10,00 euro

6,60 euro

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente

105,00 euro

99,60 euro

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen - spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel

135,00 euro

131,10 euro

Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar - spoedprocedure met levering van de kaart  en PIN/PUK op de gemeente

95,00 euro

88,90 euro

Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar - spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel

125,00 euro

121,40 euro

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (E, E+, F, F+) - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente

105,00 euro 99,60 euro

Elektronische verblijfsdocument afgeleverd aan onderdanen van het Verenigd Koninkrijk, hun familieleden als begunstigden van het terugtrekkingsakkoord (M kaart, M kaart met vermelding 'duurzaam verblijf' en N kaart) - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente

105,00 euro 99,60 euro
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (A, B,C, D, H) - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente 108,00 euro  99,60 euro

Reispaspoorten aan personen < 18 jaar - normale procedure

35,00 euro

 35,00 euro

Reispaspoorten aan personen < 18 jaar - dringende procedure

210,00 euro

210,00 euro

Reispaspoorten aan personen < 18 jaar - hoogdringende procedure

270,00 euro

270,00 euro

Reispaspoorten >= 18 jaar

75,00 euro

65,00 euro

Reispaspoorten >= 18 jaar - dringende procedure

250,00 euro

240,00 euro

Reispaspoorten >= 18 jaar - hoogdringende procedure

310,00 euro

300,00 euro

Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen < 18 jaar

41,00 euro

41,00 euro

Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen < 18 jaar - dringende procedure

210,00 euro

210,00 euro

Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen < 18 jaar - hoogdringende procedure

270,00 euro

270,00 euro

Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen >= 18 jaar

65,00 euro

61,00 euro

Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen >= 18 jaar - dringende procedure

240,00 euro

230,00 euro

Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen >= 18 jaar - hoogdringende procedure

300,00 euro

290,00 euro

 

Rijbewijzen

Tarief
(tarief FOD + gemeentebelasting)

Tarief FOD
Rijbewijs bankkaartmodel 25,00 euro 20,00 euro
Voorlopig rijbewijs 25,00 euro 20,00 euro
Internationaal rijbewijs 20,00 euro 16,00 euro
Burgerlijke stand Tarief
(gemeentebelasting)
 
Stamboomonderzoek 10,00 euro  
Per afgifte document (voor stamboomonderzoek) 5,00 euro  
Aangifte huwelijk 5,00 euro  
Huwelijksboekje 20,00 euro  
Wettelijke samenwoning 5,00 euro  
Aanvraag voornaamswijziging: 1ste maal 50,00 euro  
Aanvraag voornaamswijziging: vanaf 2de maal 300,00 euro  
Aanvraag voornaamswijziging: transgender 5,00 euro  
Andere administratieve stukken Tarief
(gemeentebelasting)
 
Duplicaat pin puk codes 5,00 euro  
Herinnering voor identiteitsdocumenten 5,00 euro  
Uittreksel uit het strafregister gratis  
Wettiging van handtekening / legalisatie 2,00 euro  
Attest van immatriculatie (origineel of duplicaat) - niet van toepassing voor de verlening) 5,00 euro  
Identiteitsbewijs (met foto) kinderen < 12 jaar (niet-Belgen) 2,00 euro  
Arbeidskaart 5,00 euro  
Attest uit bevolkingsregister en uittreksel uit het register van de burgerlijke stand gratis  

Artikel 4
Bij verzending van de administratieve stukken zullen de verzendingskosten worden doorgerekend aan de aanvrager.
Vrijstellingen
Artikel 5
Zijn van de belasting en van de verzendingskosten vrijgesteld:

  1. de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit, een besluit van de Vlaamse Regering of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven
  2. de stukken die reeds onderworpen zijn aan een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening
  3. de stukken die dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving
  4. de akten of attesten opgemaakt of afgeleverd in kieszaken
  5. de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut
  6. vrijstelling van de belasting op de aanvraag voornaamswijziging:
  • de ouder of adoptant van een kind zonder voornaam geboren in België en sinds zijn geboorte hoofdzakelijk woonachtig in België onder de voorwaarden van artikel 11bis, §3, derde lid Wetboek Belgische Nationaliteit)
  • de vreemdeling zonder voornaam die de Belgische nationaliteit verkrijgt (artikel 15, §1, vijfde lid Wetboek Belgische Nationaliteit)
  • de vreemdeling zonder voornaam die een verzoek tot naturalisatie ingediend heeft (artikel 21, §2, tweede lid Wetboek Belgische Nationaliteit).

g. de verblijfskaart voor een begunstigde van het terugtrekkingsakkoord met vermelding 'duurzaam verblijf' (M kaart met vermelding 'duurzaam verblijf' (bijlage 54)) wordt kosteloos afgeleverd aan de personen die vóór 1 januari 2021 in het bezit waren van een geldige E+ of F+ kaart wanneer de aanvraag werd ingediend vóór 31 december 2021 voor zover zij hiertoe de gewone procedure volgen en niet de spoedprocedure.

Wijze van inning
Artikel 6
De belasting en de verzendingskosten moeten contant worden betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij het ontbreken van contante betaling, wordt de belasting ingekohierd door het college van burgemeester en schepenen.
Bezwaarprocedure
Artikel 7
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging.
De indiening moet gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Verwijzing naar het Wetboek van de Inkomstenbelasting (W.I.B.)
Artikel 8
De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 9
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit reglement overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Inwerkingtreding
Artikel 10
Dit reglement treedt in werking vijf dagen na de bekendmaking van deze beslissing conform artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.