Elektronische identiteitskaarten, elektronische verblijfskaarten en -verblijfsvergunningen, kids-IDs, reispaspoorten en reisdocumenten en rijbewijzen worden door burgers van Overijse aangevraagd bij het lokaal bestuur. De aanmaak van deze kaarten is georganiseerd door de hogere federale overheden en wordt aangeleverd door firma's aangesteld door de hogere federale overheden.
Sinds 1 augustus 2018 is de bevoegdheid voor het wijzigen van de voornaam van de FOD Justitie naar de gemeente overgeheveld. Dit betekent dat het lokaal bestuur de bevoegdheid heeft om een gemeentebelasting te heffen wanneer iemand een voornaamswijziging aanvraagt. Dit uiteraard rekening houdend met de voorwaarden voor vermindering of vrijstelling zoals gestipuleerd in het burgerlijk wetboek.
De dienst Burgerzaken wenst, volgens de meerjarenplanning, ook mee verder in te zetten op digitalisering. De aanvraag van attesten, uittreksels en afschriften gebeurt nog steeds per e-mail of fysiek aan het loket. Met een digitaal loket zullen burgers hun attesten, zoals een attest van woonst, gezinssamenstelling, uittreksel uit het strafregister, maar ook uittreksels en afschriften van hun geboorteakte of huwelijksakte op een beveiligde en digitale manier kunnen aanvragen en verkrijgen. Ook adreswijzigingen zullen digitaal kunnen worden doorgegeven aan de dienst Burgerzaken.
Momenteel zijn uittreksels zoals uittreksels uit het strafregister en attesten/uittreksels uit het bevolkingsregister en uit de registers van de burgerlijke stand nog betalend. Door de uittreksels, afschriften en attesten gratis aan de burger aan te bieden, kan de burger 24/7 de nodige attesten, afschriften en uittreksels aanvragen en onmiddellijk bekomen, zonder tussenkomst van een medewerker van de dienst burgerzaken. Dit is een verbetering van de dienstverlening naar de burger toe. Indien de attesten en uittreksels/afschriften betalend zouden blijven, dient er een betaalmodule worden gekoppeld aan de aanvraag en vertraagd dit het proces voor aanvraag/aflevering van attesten, uittreksels en afschriften.
Uiteraard blijven de aanvragen van de uittreksels uit het strafregister en attest, uittreksel of afschrift uit het bevolkingsregister en de registers van de burgerlijke stand mogelijk via e-mail of aan het loket om alle burgers de mogelijkheid te geven om de nodige documenten te kunnen verkrijgen, dus voor burgers die niet zo digitaal vaardig zijn. Het digitaal loket is een uitbreiding van de mogelijkheden voor het aanvragen/ verkrijgen van attesten, uittreksels en afschriften.
Voor het aanmaken van elektronische identiteitskaarten, elektronische verblijfskaarten en -verblijfsvergunningen, kids-IDs, reispaspoorten en reisdocumenten en rijbewijzen rekenen de hogere federale overheden aanmaakkosten aan aan het lokaal bestuur. Deze aanmaakkosten zijn afhankelijk van de Federale Overheid en al dan niet jaarlijks onderhevig aan indexeringen. Het is aangewezen dat deze aanmaakkosten worden doorgerekend aan de burger. Het lokaal bestuur heeft ook de bevoegdheid om gemeentebelastingen te heffen op het afleveren van administratieve stukken.
Sinds 1 augustus 2018 is de bevoegdheid voor het wijzigen van de voornaam van de FOD Justitie naar de gemeente overgeheveld. Dit betekent dat het lokaal bestuur de bevoegdheid heeft om gemeentebelasting te heffen wanneer iemand een voornaamswijziging aanvraagt. Dit uiteraard rekening houdend met de voorwaarden voor vermindering of vrijstelling zoals gestipuleerd in het burgerlijk wetboek.
Ook voor attesten en uittreksels heeft het lokaal bestuur de bevoegdheid om gemeentebelastingen te heffen op het afleveren van attesten en uittreksels. Het afschaffen van de betaling van een uittreksel uit het strafregister of een attest, uittreksel of afschrift uit het bevolkingsregister en de registers van de burgerlijke stand, maakt het mogelijk voor de burger om 24/7 ook deze attesten aan te vragen via het digitale loket. Wat een verbetering is voor de dienstverlening naar de burger toe.
De opbrengsten van deze belasting worden begroot onder:
- beleidsdomein: Algemene financiering (AF)
- beleidsveld: Fiscale aangelegenheden
- algemene rekening (ARK): 7315000 - Afgifte identiteitsbewijzen/paspoorten/trouwboekjes/uittreksels.
Artikel 1
De beslissing van de gemeenteraad van 23 februari 2021 houdende vaststelling belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken wordt opgeheven.
Artikel 2
De beslissing van de gemeenteraad moet bekendgemaakt en gepubliceerd worden volgens artikel 285 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken voor 2020-2025 als volgt goed:
Belastbaar feit
Artikel 1
Vijf dagen na de bekendmaking van deze beslissing conform artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op het afleveren van administratieve stukken.
Belastingplichtige
Artikel 2
De belasting is verschuldigd door de aanvrager.
Tarief
Artikel 3
De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:
Identiteitsdocumenten |
Tarief verrekend aan burger (Tarief FOD + gemeentebelasting) |
Tarief FOD (incl. indexering) |
Elektronische identiteitskaarten voor Belgen - normale procedure |
20,00 euro |
16,30 euro |
Elektronische identiteitskaart voor Belgen - duplicaat |
21,00 euro |
16,30 euro |
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (E, E+, F, F+) - normale procedure |
20,00 euro |
16,30 euro |
Elektronische verblijfsdocument afgeleverd aan onderdanen van het Verenigd Koninkrijk, hun familieleden als begunstigden van het terugtrekkingsakkoord (M kaart, M kaart met vermelding 'duurzaam verblijf' en N kaart) |
20,00 euro
|
16,30 euro |
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (E, E+, F, F+) - duplicaat |
21,00 euro |
16,30 euro |
Elektronische verblijfsdocument afgeleverd aan onderdanen van het Verenigd Koninkrijk, hun familieleden als begunstigden van het terugtrekkingsakkoord (M kaart, M kaart met vermelding 'duurzaam verblijf' en N kaart) - duplicaat |
21,00 euro |
16,30 euro |
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (A, B,C, D, H) - normale procedure |
22,00 euro |
16,80 euro |
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (A, B,C, D, H) - duplicaat |
23,00 euro |
16,80 euro |
Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar - normale procedure |
10,00 euro |
6,60 euro |
Elektronische identiteitskaarten voor Belgen - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente |
105,00 euro |
99,60 euro |
Elektronische identiteitskaarten voor Belgen - spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel |
135,00 euro |
131,10 euro |
Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente |
95,00 euro |
88,90 euro |
Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar - spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel |
125,00 euro |
121,40 euro |
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (E, E+, F, F+) - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente |
105,00 euro | 99,60 euro |
Elektronische verblijfsdocument afgeleverd aan onderdanen van het Verenigd Koninkrijk, hun familieleden als begunstigden van het terugtrekkingsakkoord (M kaart, M kaart met vermelding 'duurzaam verblijf' en N kaart) - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente |
105,00 euro | 99,60 euro |
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (A, B,C, D, H) - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente | 108,00 euro | 99,60 euro |
Reispaspoorten aan personen < 18 jaar - normale procedure |
35,00 euro |
35,00 euro |
Reispaspoorten aan personen < 18 jaar - dringende procedure |
210,00 euro |
210,00 euro |
Reispaspoorten aan personen < 18 jaar - hoogdringende procedure |
270,00 euro |
270,00 euro |
Reispaspoorten >= 18 jaar |
75,00 euro |
65,00 euro |
Reispaspoorten >= 18 jaar - dringende procedure |
250,00 euro |
240,00 euro |
Reispaspoorten >= 18 jaar - hoogdringende procedure |
310,00 euro |
300,00 euro |
Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen < 18 jaar |
41,00 euro |
41,00 euro |
Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen < 18 jaar - dringende procedure |
210,00 euro |
210,00 euro |
Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen < 18 jaar - hoogdringende procedure |
270,00 euro |
270,00 euro |
Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen >= 18 jaar |
65,00 euro |
61,00 euro |
Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen >= 18 jaar - dringende procedure |
240,00 euro |
230,00 euro |
Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen >= 18 jaar - hoogdringende procedure |
300,00 euro |
290,00 euro |
Rijbewijzen | Tarief |
Tarief FOD |
Rijbewijs bankkaartmodel | 25,00 euro | 20,00 euro |
Voorlopig rijbewijs | 25,00 euro | 20,00 euro |
Internationaal rijbewijs | 20,00 euro | 16,00 euro |
Burgerlijke stand | Tarief (gemeentebelasting) |
|
Stamboomonderzoek | 10,00 euro | |
Per afgifte document (voor stamboomonderzoek) | 5,00 euro | |
Aangifte huwelijk | 5,00 euro | |
Huwelijksboekje | 20,00 euro | |
Wettelijke samenwoning | 5,00 euro | |
Aanvraag voornaamswijziging: 1ste maal | 50,00 euro | |
Aanvraag voornaamswijziging: vanaf 2de maal | 300,00 euro | |
Aanvraag voornaamswijziging: transgender | 5,00 euro | |
Andere administratieve stukken | Tarief (gemeentebelasting) |
|
Duplicaat pin puk codes | 5,00 euro | |
Herinnering voor identiteitsdocumenten | 5,00 euro | |
Uittreksel uit het strafregister | gratis | |
Wettiging van handtekening / legalisatie | 2,00 euro | |
Attest van immatriculatie (origineel of duplicaat) - niet van toepassing voor de verlening) | 5,00 euro | |
Identiteitsbewijs (met foto) kinderen < 12 jaar (niet-Belgen) | 2,00 euro | |
Arbeidskaart | 5,00 euro | |
Attest uit bevolkingsregister en uittreksel uit het register van de burgerlijke stand | gratis |
Artikel 4
Bij verzending van de administratieve stukken zullen de verzendingskosten worden doorgerekend aan de aanvrager.
Vrijstellingen
Artikel 5
Zijn van de belasting en van de verzendingskosten vrijgesteld:
- de ouder of adoptant van een kind zonder voornaam geboren in België en sinds zijn geboorte hoofdzakelijk woonachtig in België onder de voorwaarden van artikel 11bis, §3, derde lid Wetboek Belgische Nationaliteit)
- de vreemdeling zonder voornaam die de Belgische nationaliteit verkrijgt (artikel 15, §1, vijfde lid Wetboek Belgische Nationaliteit)
- de vreemdeling zonder voornaam die een verzoek tot naturalisatie ingediend heeft (artikel 21, §2, tweede lid Wetboek Belgische Nationaliteit).
g. de verblijfskaart voor een begunstigde van het terugtrekkingsakkoord met vermelding 'duurzaam verblijf' (M kaart met vermelding 'duurzaam verblijf' (bijlage 54)) wordt kosteloos afgeleverd aan de personen die vóór 1 januari 2021 in het bezit waren van een geldige E+ of F+ kaart wanneer de aanvraag werd ingediend vóór 31 december 2021 voor zover zij hiertoe de gewone procedure volgen en niet de spoedprocedure.
Wijze van inning
Artikel 6
De belasting en de verzendingskosten moeten contant worden betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij het ontbreken van contante betaling, wordt de belasting ingekohierd door het college van burgemeester en schepenen.
Bezwaarprocedure
Artikel 7
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging.
De indiening moet gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Verwijzing naar het Wetboek van de Inkomstenbelasting (W.I.B.)
Artikel 8
De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 9
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit reglement overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Inwerkingtreding
Artikel 10
Dit reglement treedt in werking vijf dagen na de bekendmaking van deze beslissing conform artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.