Terug
Gepubliceerd op 07/07/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 29/06/2021 - 20:30

Goedkeuring huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO) Overijse

Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
Inge Lenseclaes, burgemeester
Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, schepenen
Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, gemeenteraadsleden
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Leo Van den Wijngaert, schepenen
Jean Pierre Audag, Jeroen Van San, Dirk Dewaet, gemeenteraadsleden
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, §3
Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 388 ev., 396 ev. en 401 t.e.m. 412
  • Bovenlokaal Cultuurdecreet van 15 juni 2018
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2018 betreffende de uitvoering van het Bovenlokaal Cultuurdecreet van 15 juni 2018
  • Besluit van de Vlaamse Regering, Vlaams Ministerie van cultuur, jeugd, sport en media van 16 december 2019 houdende de goedkeuring van de oprichting van de intergemeentelijke projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek
  • Beslissing van de gemeenteraad van 21 februari 2017 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) Overijse
  • Beslissing van de gemeenteraad van 21 februari 2017 houdende de vaststelling van het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) en speelpleinwerking
  • Beslissing van de gemeenteraad van 2 juli 2019 houdende de goedkeuring van de oprichting van de projectvereniging Vrijetijdsregio Druivenstreek met de lokale besturen Bertem, Hoeilaart, Huldenberg, Overijse en Tervuren
  • Beslissing van de gemeenteraad van 11 augustus 2020 houdende de goedkeuring van criteria solidaire kostendeling, de doelgroepcriteria en het aanbod in het kader van de implementatie van de UiTPAS met de projectvereniging IGS Vrijetijdsregio Druivenstreek
  • Beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2021 houdende de goedkeuring van het retributiereglement en de werking van de UiTPAS Druivenstreek
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 juni 2021 houdende de voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad houdende de goedkeuring van het Huishoudelijk Reglement Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO) Overijse
Feiten

Op 21 februari 2017 keurde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) goed.

Door de implementatie van de UiTPAS Druivenstreek dienen de bepalingen betreffende het sociaal tarief te worden aangepast in dit reglement. Naast de nodige aanpassingen aan het sociaal tarief inzake de komst van de UiTPAS werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om het gehele reglement door te lichten op relevantie en actualiteit.

Volgende wijzigingen worden op het huidige reglement toegepast:


Sociaal tarief

Door de implementatie van de UiTPAS Druivenstreek dienen de bepalingen betreffende het sociaal tarief te worden aangepast in dit reglement.

Sinds 1 januari 2020 maken de gemeenten Overijse, Bertem, Hoeilaart, Huldenberg, Tervuren en de vzw De Rand deel uit van de intergemeentelijke samenwerking (IGS) Vrijetijdsregio Druivenstreek. De gemeenteraden van de verschillende gemeenten hebben reeds een beslissing genomen over de implementatie van de UiTPAS met de IGS Vrijetijdsregio Druivenstreek, over de vaststelling van de solidaire kostendeling, de doelgroepcriteria en het aanbod.

De UiTPAS is een Vlaams instrument waarmee heel wat doelstellingen rond participatie en communicatie van het intergemeentelijk samenwerkingsverband gerealiseerd kunnen worden. De UiTPAS is een vrijetijdskaart die de participatie aan cultuur-, jeugd-, sport- en andere vrijetijdsactiviteiten stimuleert voor iedereen, met bijzondere aandacht voor mensen in armoede.

De solidaire kostenregeling en de doelgroepcriteria voor het kansentarief zijn bepaald in de gemeenteraadsbeslissing van 11 augustus 2020 houdende de goedkeuring van criteria solidaire kostendeling, de doelgroepcriteria en het aanbod in het kader van de implementatie van de UiTPAS met de IGS Vrijetijdsregio Druivenstreek.

Alle pashouders van een UiTPAS met kansentarief, UiTPAS Druivenstreek, betalen enkel het percentage van de deelnamegelden volgens de goedgekeurde solidaire kostenregeling.

Het kansentarief wordt beperkt tot inwoners van de deelnemende gemeenten aan de IGS Vrijetijdsregio Druivenstreek.

In het kader van het puntenspaarsysteem van de UiTPAS Druivenstreek zullen er conform het retributiereglement en de werking van de UiTPAS Druivenstreek tariefvoordelen kunnen worden toegekend.


Annulatietermijn woensdagen en schoolvrije dagen

Er wordt vastgesteld dat de annulatietermijn om kosteloos te annuleren voor woensdagnamiddagen en schoolvrije dagen bij IBO te lang is. De annulatietermijn van tien dagen wordt gewijzigd naar een annulatietermijn van vijf dagen. Voor de vakantieperiodes (uitgezonderd paasvakantie en eerste zes weken zomervakantie) blijft de annulatietermijn van tien dagen van kracht.


Inschrijving voor speelpleinwerking

Vóór de coronapandemie konden ouders en kinderen zich voor de speelpleinwerking (paasvakantie en eerste zes weken zomervakantie) de ochtend zelf aanmelden en inschrijven voor de opvang. In dit nieuw reglement moeten ouders hun kinderen vooraf inschrijven. Opvang kan per dag gereserveerd worden en inschrijven/kosteloos annuleren kan tot vijf dagen vooraf.


Andere wijzigingen

Contactgegevens worden gecorrigeerd en verwijzing naar balie vrijetijdscentrum Kamp Kwadraat, sportdienst en jeugddienst worden verwijderd. De verantwoordelijke kan steeds telefonisch, via mail of op afspraak gecontacteerd worden.

Fiscale attesten worden afgeleverd voor kinderen tot 14 jaar (i.p.v. 12 jaar).

Verwijzing naar klachtendienst Kind & Gezin, Federale Consumentendienst, Vlaamse Toezichtcommisie en meldpunt FAVV worden door wettelijke bepalingen toegevoegd.

Wijziging van de verzekeringspolis.

De term 'coördinator' wordt gewijzigd naar 'verantwoordelijke'.

Motivering

Sociaal tarief

De uitrol van de UiTPAS impliceert dat het sociale tarief van het retributiereglement ter inning van ontvangsten Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) en speelpleinwerking opgaat in de solidaire kostenregeling van de UiTPAS en dat er via het puntenspaarsysteem van de UiTPAS Druivenstreek tariefvoordelen kunnen worden toegekend


Annulatietermijn

Er is een noodzaak om de wijze van annuleren van gereserveerde plaatsen in de kinderopvang meer aan te passen aan de reële noden van onze burgers. Na rondvraag bij andere initiatieven buitenschoolse opvang bleek dat vele van hen een kortere annulatietermijn dan tien dagen hanteren. De overgang naar een annulatietermijn van vijf dagen geeft meer flexibiliteit naar de burgers om hun opvang gratis te herorganiseren. De termijn van vijf dagen geeft de verantwoordelijke van IBO voldoende ademruimte om de opvang goed te organiseren. Voor de vakantieperiodes van het IBO (krokusvakantie, laatste twee weken zomervakantie, herfstvakantie, kerstvakantie) wordt de annulatietermijn van tien dagen voor organisatorische redenen wel behouden. Het is belangrijk om uurroosters en activiteiten op voorhand te kunnen maken, plannen en communiceren naar de kinderbegeleiders. Er kan ook beter ingespeeld worden op annulaties en wordt de wachtlijst beter beheerd.


Inschrijving voor speelpleinwerking

Waarom werken met inschrijvingen voor de speelpleinwerking? Na de zomervakantie van 2020, toen men voor het eerst verplicht met inschrijvingen moest werken door corona, werd dat positief geëvalueerd door de monitoren. De leidingsverdeling kan worden afgestemd op het aantal kinderen per groep, men is beter voorbereid op uitstappen en door het maximum aantal inschrijvingen kan een onvoorzien grote opkomst vermeden worden.

 

De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van reglementen.

Financiële aspecten

De tarieven blijven behouden en wettelijk bepaald.

Alle pashouders van een UiTPAS Druivenstreek met kansentarief betalen enkel het percentage van de deelnamegelden volgens de goedgekeurde solidaire kostenregeling in het geldende retributiereglement van de UiTPAS Druivenstreek.

De afrekening van het solidariteitsprincipe van de UiTPAS met kansentarief tussen de gemeenten, gebeurt op basis van rapporten die uit het UiTPAS-systeem getrokken kunnen worden.

Publieke stemming
Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1
De beslissing van de gemeenteraad van 21 februari 2017 houdende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) Overijse wordt opgeheven. 


Artikel 2

De gemeenteraad stelt volgend huishoudelijk reglement IBO Overijse vast:


1. ALGEMEEN

1.1 Missie en visie

Het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang (IBO) van de gemeente Overijse wil bijdragen aan een positief gezinsbeleid. Een kwaliteitsvolle kinderopvang is in onze huidige maatschappij heel belangrijk voor elk gezin met kinderen.

Het IBO wil een warme en persoonlijke omgeving creëren waar kinderen hun vrije tijd willen doorbrengen. Het aanbod van vrije en geleide activiteiten sluit aan bij de leefwereld van de kinderen. We stimuleren de ontwikkeling en zelfredzaamheid van kinderen en geven hen de vrijheid om hun vrije tijd samen met hun vrienden zelf vorm te geven.

We zorgen voor een ongedwongen veilige omgeving die uitnodigt om intens te spelen, te experimenteren, te rollebollen, te ravotten en gek te doen… De nadruk ligt op 'samen-buiten-spelen'.

1.2 Doelgroep

Het initiatief staat open voor alle schoolgaande kinderen van het kleuter- en lager onderwijs (2,5 tot 12 jaar). Alleen kinderen die al naar de instapklas zijn geweest en zindelijk zijn, worden toegelaten tot het IBO. Het initiatief wenst alle kinderen op te vangen die dat wensen en discrimineert niemand op basis van cultuur, afkomst, nationaliteit, geslacht of geloof. De voertaal binnen het IBO is het Nederlands.

1.3 De organisator

Het organiserend bestuur van het IBO is het lokaal bestuur Overijse.

Lokaal Bestuur Overijse

Ondernemingsnummer BE 0207.512.001

De Vuurmolen, Begijnhof 17, 3090 Overijse

www.overijse.be

1.4 Contactgegevens

Het IBO is onderdeel van de afdeling Mens. De dagelijkse leiding is in handen van de verantwoordelijke. Deze leidinggevende houdt een overzicht over de activiteiten, heeft de operationele leiding over het team van kinderbegeleiders en onderhoudt het contact met ouders en partners.

Email ibo@overijse.be / Tel. 02 686 31 34.

Indien je de verantwoordelijke persoonlijk wil spreken, maak je best een afspraak.

Het adres van de opvanglocatie is:

Vrijetijdscentrum Kamp Kwadraat

Nijvelsebaan 190, 3090 Overijse

Gsm 0471 24 01 73 (enkel tijdens de opvang)

https://www.overijse.be/ibo.

Een noodgeval of iets dringend te melden? Contacteer het IBO via email ibo@overijse.be / Tel. 02 686 31 34 of Gsm 0471 24 01 73 (enkel tijdens de opvang).

1.5 Openingstijden

Het IBO biedt opvang:

  • tijdens het schooljaar op woensdagnamiddag vanaf het moment dat de kinderen onder hoede zijn van onze kinderbegeleiders (dit kan voor de sluiting van de school zijn) tot 18u;
  • op schoolvrije dagen van alle basisscholen in Overijse van 7u30 tot 18u;
  • tijdens schoolvakanties van het Nederlandstalig onderwijs van 7u30 tot 18u.

Het IBO is gesloten:

  • tijdens het weekend;
  • op feestdagen;
  • op verschillende brugdagen.

Meer informatie vind je terug op https://www.overijse.be/ibo.

1.6 Kind en Gezin

Het IBO is sinds 2014 erkend door Kind en Gezin en voldoet aan alle wettelijke voorwaarden.

Kind en Gezin

Hallepoortlaan 27

1060 Brussel

telefoonnummer Kind en Gezin-Lijn: 078 150 100

via het contactformulier op de website van Kind en Gezin: http://www.kindengezin.be/formulieren/contact.jsp.

 

2. HET BELEID

2.1 De aangeboden kinderopvang

Het IBO is er voor elk kind! Zorgbehoefte, speciale noden, allergieën… onze verantwoordelijke bekijkt graag samen met jou hoe we je kind een leuke en zorgeloze tijd kunnen bezorgen in het IBO. Spreekt je kind nog niet vlot Nederlands? We hebben een visuele dagstructuur en een pictogrammenboekje om snel de weg te vinden in het IBO. Voor kinderen die nood hebben aan een middagdutje is er een slaapruimte ingericht op maat van de allerkleinsten.

Minstens twee keer per maand komt het team van kinderbegeleiders samen om situaties in de opvang te bespreken. We volgen op of je kind zich goed voelt in het IBO. Het dagelijkse logboek speelt een belangrijke rol in de communicatie en in onze specifieke aandacht voor de noden van je kind. De principes van onze werking zijn opgenomen in het ‘kwaliteitshandboek’.

2.2 Pedagogisch beleid

Het IBO is ervan overtuigd dat er een held zit in elk kind. Kinderen dienen de kans te krijgen om zijn of haar talenten te ontdekken en zich verder te ontplooien. Bij het IBO krijgen kinderen alle bagage mee om met het talent aan de slag te gaan. Muzisch, culinair, avontuurlijk, sportief, creatief…noem maar op. Het komt allemaal aan bod tijdens de activiteiten die ons team van kinderbegeleiders voorbereidt. Tijdens vakanties hoort daar ook een dagelijks toneel bij voor en met onze kinderen en een spannend verhaal aan de poppenkast. Vrijwilligers van de bibliotheek komen regelmatig voorlezen met hun kamishibai.

Opvang in grote groepen wordt vermeden. De kinderen worden opgedeeld in verschillende leeftijdsgroepen. We werken ook regelmatig met leeftijdsgemengde groepen en een open spelaanbod omdat dit de sociale ontplooiing en zelfredzaamheid van de kinderen ten goede komt. Op woensdagnamiddag krijgen kinderen de kans om hun huiswerk te maken indien zij dit wensen. Het IBO voorziet echter geen huiswerkbegeleiding.

Naast de binnenruimte die ingedeeld is in verschillende speelhoeken met huisregels, beschikt het IBO over een gigantisch grasterrein met een boomgaard, bouwhoek, blotevoetenpad en een feeërieke boomhut. De zandspeeltuin met klimrek garandeert uren spelplezier. De natuur speelt een heel centrale rol in onze werking.

Buitenspelen is een evidentie! Gezonde buitenlucht combineren we met een gezonde snack. Kinderen nemen hun eigen lunchpakket mee van thuis. Op donderdag is er enkel fruit als tienuurtje en dit bij voorkeur seizoensgebonden en lokaal geteeld. Kinderen worden aangemoedigd om water te drinken. Het tienuurtje en het water zit in de opvangprijs inbegrepen.

Elk jaar neemt het IBO deel aan de week tegen pesten en ondertekenen de kinderen een charter. Daarnaast wordt aan de hand van een toneel jaarlijks de no-blame methode uitgelegd aan de kinderen. De kinderbegeleiders zijn geschoold in de no-blame aanpak waarin getracht wordt om in groep en zonder beschuldigingen pestgedrag aan te pakken, en beter nog, te voorkomen.

De kinderbegeleiders volgen ook minstens drie vormingen per jaar om zo de vinger aan de pols te houden en onze werking verder te ontwikkelen. Dat kan gaan van levensreddend handelen tot avontuurlijk buitenspelen of inclusieve opvang. In het team wordt naar collegialiteit gestreefd. Er wordt respectvol omgegaan met de eigen mening van de teamleden en er is aandacht voor ieders welbevinden, betrokkenheid en zorg voor elkaar.

Samenwerking met ouders en kinderen

Als ouder kan je vooraf samen met je kind(eren) kennismaken met de opvang. Je wordt geïnformeerd en rondgeleid door de verantwoordelijke die je laat kennismaken met de kinderbegeleiders.

Aan de hand van onze eigen emotiemeter en tevredenheidsladder peilen we regelmatig naar het welbevinden van de kinderen en hoe ze zich voelen in het IBO. Het IBO wil immers dat elk kind zijn vrije tijd hier graag doorbrengt.

Kinderen en ouders worden regelmatig betrokken bij de samenstelling van ons aanbod. Regelmatig krijgen ouders inspraak via een tevredenheidspeiling, maar ook elk informeel moment wordt aangegrepen om een praatje te maken en informatie uit te wisselen. Zo zijn er talrijke afhaalmomenten, maar ook activiteiten zoals onze opendeurdag.

Voor onze kinderen tussen 10 en 12 jaar doen we nog een extra inspanning. Tweejaarlijks organiseert het IBO een slaappartij speciaal voor hen. Zij hebben ook hun eigen clubhuis dat ze samen met de begeleiders inrichten. Afspraken worden samen met hen opgemaakt. De kinderen kunnen ook met hun ideeën terecht bij onze begeleiding en via onze meldbus. Aan de hand van verschillende evaluatiespelletjes op maat van elke leeftijd peilen we regelmatig naar hun reacties tijdens activiteiten.

Tijdens de openingsuren heb je als ouder toegang tot alle lokalen waar de kinderen kunnen verblijven.

Samenwerking met derden

Het IBO streeft naar een goede en nauwe samenwerking met andere partners binnen de gemeente en de afdeling mens. We denken hierbij aan scholen, de bibliotheek, de cultuurcentra, het zwembad, …

Het IBO neemt actief deel aan het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) en de werkgroep Opvoedingsondersteuning van Huis van het Kind Druivenstreek. Het IBO is lid van het steunpunt Kinderopvang van de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw). Tijdens de paas- en zomervakantie wordt er nauw samengewerkt met de speelpleinwerking die ook plaatsvindt in het vrijetijdscentrum Kamp Kwadraat.

2.3 Registratie en inschrijving (opnamebeleid)

Registreren

Elk kind wordt éénmalig geregistreerd voor de start van het eerste opvangmoment en kan dan gebruik maken van het IBO.

Registreren kan via het formulier in de webwinkel (www.overijse.be/webwinkel) en op afspraak met de verantwoordelijke.

  • het formulier omvat volgende gegevens: telefoonnummers, huisarts, medische gegevens, aanpak en zorg van het kind;
  • het formulier bevat ook een luik 'toelating'. Ouders bepalen via dit luik wie hun kind mag ophalen. Hier wordt niet van afgeweken;
  • voor elk kind hebben we ook een schriftelijke overeenkomst tussen de ouders en de IBO verantwoordelijke nodig. Deze overeenkomst moet ondertekend worden door beide ouders.
  • indien het dossier niet volledig is, kan je kind/gezin geweigerd worden.

Wijzigingen in verband met persoonlijke gegevens dienen steeds zo snel mogelijk doorgegeven te worden via je profiel in de webwinkel of telefonisch/via mail aan de verantwoordelijke.

Er wordt aanbevolen om op voorhand een kijkje te komen nemen in het IBO.

Inschrijven

Het aantal opvangplaatsen bij het IBO ligt vast. Daarom werken we met inschrijvingen. Voor elk kind moet er voor elk gewenst opvangmoment ingeschreven worden via de webwinkel van de gemeente Overijse. Dit kan zolang de maximumcapaciteit niet overschreden wordt. Ouders dienen zo nauwkeurig mogelijk in te schrijven om zo veel mogelijk gezinnen te kunnen helpen met hun nood aan kinderopvang. Wanneer de vraag groter is dan het aanbod, is er een wachtlijst.

Tijdens de paasvakantie en de eerste 6 weken van de zomervakantie vangen we enkel de jongste groep kleuters op (de instappers). Andere leeftijdsgroepen worden doorverwezen naar de gemeentelijke speelpleinwerking, eveneens in vrijetijdscentrum Kamp Kwadraat.

- Opvang op woensdagnamiddag:

  • inschrijven is verplicht;
  • inschrijven kan vanaf de eerste werkdag in juni van het voorgaande schooljaar;
  • inschrijven kan online tot 10 dagen voor de opvangdag, zolang er plaatsen beschikbaar zijn. Dringend opvang nodig, bel de IBO verantwoordelijke;
  • kosteloos annuleren kan tot 5 dagen voor de opvangdag;
  • indien je een plaatsje op de bus wenst van de school naar de opvanglocatie, dien je deze optie toe te voegen aan je online inschrijving.

- Opvang tijdens pedagogische studiedagen:

  • inschrijven is verplicht.
  • inschrijven kan vanaf begin september van het huidige schooljaar;
  • inschrijven kan online tot 10 dagen voor de opvangdag, zolang er plaatsen beschikbaar zijn. Dringend opvang nodig, bel de IBO verantwoordelijke;
  • kosteloos annuleren kan tot 5 dagen voor de opvangdag;
  • bij een te laag inschrijvingsaantal, kan er besloten worden om de opvang te sluiten.

- Opvang tijdens de paasvakantie en eerste 6 weken van de zomervakantie:

  • inschrijven is verplicht;
  • inschrijven en kosteloos annuleren kan tot 5 dagen voor de opvangdag;
  • je kind dient op voorhand geregistreerd te zijn via de webwinkel;
  • je kind dient de dag zelf aanwezig te zijn vóór 9u.

- Opvang tijdens alle andere schoolvakanties:

  • inschrijven is verplicht;
  • inschrijven kan vanaf de eerste werkdag na de vorige schoolvakantie;
  • inschrijven en kosteloos annuleren kan online tot 10 dagen voor de opvangdag, zolang er plaatsen beschikbaar zijn. Dringend opvang nodig, bel de IBO verantwoordelijke.

Voorrangsregels

Bij de toewijzing van vrije plaatsen worden volgende voorrangsregels gehanteerd gedurende de eerste week na de start van een inschrijfperiode. De volgende voorrangsregels in afnemende volgorde van belang worden gehanteerd bij elke inschrijving;

- Op woensdagnamiddag en schoolvrije dagen:

  • kleuters schoolgaand in Overijse;
  • lagere schoolkinderen die broers of zussen hebben jonger dan 6 jaar die in aanmerking komen;
  • lagere schoolkinderen schoolgaand in Overijse;
  • volgens volgorde van inschrijving rekening houdend met voorgaande criteria.

- Tijdens schoolvakanties (exclusief paasvakantie en eerste 6 weken zomervakantie):

  • kleuters schoolgaand in Overijse of wonend in Overijse;
  • lagere schoolkinderen die broers of zussen hebben jonger dan 6 jaar die in aanmerking komen;
  • lagere schoolkinderen schoolgaand of wonend in Overijse;
  • volgens volgorde van inschrijving rekening houdend met voorgaande criteria.

Inschrijvingen na de voorrangsperiode worden toegekend volgens het resterende aantal beschikbare plaatsen.

Annuleren

Inschrijvingen kunnen enkel geannuleerd worden via de webwinkel www.overijse.be/webwinkel of de verantwoordelijke (telefonisch/mail).

Inschrijvingen kunnen kosteloos geannuleerd worden:

  • indien de annulatie tijdig is (5 dagen voor woensdagnamiddagen en schoolvrije dagen, 10 dagen voor vakantieperiodes);
  • op woensdagnamiddag aan de hand van 1 joker per kind per schooljaar. Jokers van verschillende schooljaren kunnen niet gecumuleerd worden. Om de joker in te zetten dient de ouder/voogd dit te laten weten via e-mail aan de IBO-verantwoordelijke ten laatste de dag voor de ingeschreven opvangdag;
  • in geval van ziekte van het kind of de ouder/voogd op vertoon van een doktersattest dat binnen de drie werkdagen wordt bezorgd aan het IBO. Een doktersattest is ook geldig voor ingeschreven broers of zussen van het zieke kind;
  • bij overlijden in de familie (bewijs met overlijdensbericht wordt aangeleverd).

Bij een afwezigheid of laattijdige annulatie betaalt de verschuldigde de volledige dagprijs/per kind. Dit wordt gecommuniceerd naar de IBO verantwoordelijke via e-mail. Een afwezigheid of laattijdige annulatie is niet wenselijk aangezien er in geval van een wachtlijst kinderen niet verder geholpen kunnen worden. Indien dit zich regelmatig voordoet, worden ouders uitgenodigd voor een overleg met de verantwoordelijke.

Wanneer breng en haal je jouw kind?

Breng- en haalmoment

De ouders zijn verplicht hun kinderen te begeleiden tot in het lokaal van de opvang, hen aan te melden en de aanwezigheidslijst te ondertekenen. Er wordt gevraagd dat de ouders hiervoor de nodige tijd voorzien. Deze momenten zijn cruciaal voor de goede communicatie en samenwerking tussen ouders en het IBO.

Afhalen na sluitingstijd

Kan je jouw kind niet afhalen voor sluitingstijd? En kan je niemand contacteren om jouw kind voor jou op te halen? Verwittig de kinderopvang telefonisch. Bij laattijdig afhalen wordt er een forfaitair bedrag aangerekend. Als er geen gevolg wordt gegeven aan het systematisch laattijdig afhalen, kan dit leiden tot een beëindigen van de opvang.

Personen die je kind kunnen afhalen

Via het profiel in de webwinkel (www.overijse.be/webwinkel) kunnen ouders andere personen toestemming geven om hun kinderen af te mogen halen. Zo kunnen ze ook hun kinderen toestemming geven om alleen naar huis, muziekschool, …te gaan. Jouw kind is verzekerd voor lichamelijke ongevallen op de kortste weg van en naar de opvanglocatie. Je kan enkel gebruik maken van deze verzekering als jouw kind de kortste weg volgt, anders komt de verzekering niet tussen voor eventuele vergoedingen.

Verandert het ouderlijk gezag, het verblijfsrecht of het bezoekrecht? Pas dit zo snel mogelijk aan online via de webwinkel.

Ziekte of ongeval van een kind

Is jouw kind ziek? Dan kan jouw kind niet in de opvang terecht. Een ziek kind heeft extra zorgen nodig die het niet kan krijgen in de opvang. Een ziek kind kan ook andere kinderen ziek maken.

Wordt jouw kind tijdens de dag ziek? Dan belt de verantwoordelijke jou op. Samen maken jullie afspraken over de zorg van jouw kind. Soms moet je jouw kind zo snel mogelijk ophalen. Deze dag wordt aangerekend als een aanwezigheidsdag voor de uren waarop je kind effectief in de opvang aanwezig was. In geval van nood bellen we onmiddellijk een arts of de hulpdiensten. Ouders worden onmiddellijk verwittigd.

Bij een ongeval volgen we dezelfde procedure. Je betaalt voor alle kosten voor medische hulp die de kinderopvang maakt, behalve bij een ongeval.

Medicatie

Meld altijd wanneer je kind medicatie krijgt en dien medicatie zoveel mogelijk thuis toe. Vraag je arts om medicatie voor te schrijven die je zelf ’s morgens en ’s avonds kan toedienen. Het IBO dient geen medicatie toe. Enkel op vraag van de arts kan er tijdelijk medicatie worden toegediend.

Op de verpakking van de medicatie wordt duidelijk het volgende vermeld: naam van de medicatie,de arts en de apotheker, naam van het kind, datum van aflevering en vervaldatum, dosering en wijze van toediening en bewaring, einddatum en duur van de behandeling.

In het logboek van het IBO wordt de naam van het kind, datum, medicijn, tijdstip en hoeveelheid genoteerd.

Veiligheid

Het IBO zorgt voor een veilige opvang. Met een risicoanalyse schat het IBO risico’s in en tracht deze te voorkomen en weg te werken. De kinderopvang volgt de regels over brandveiligheid, veilige speeltoestellen en speelterreinen, enz. Verschillende procedures zijn opgenomen in het kwaliteitshandboek zoals crisisprocedure, klachtenprocedure, procedure grensoverschrijdend gedrag, enz.

De deur naar de parking kan enkel geopend worden met een drukknop op ooghoogte van de ouder.

De verplaatsingen naar uitstappen en van de school naar de opvanglocatie op woensdagnamiddag gebeuren op een veilige wijze en onder gepaste begeleiding. De begeleiders van het IBO zijn in het bezit van een EHBO-attest.

 

3. PRIJS VOOR DE BUITENSCHOOLSE OPVANG

Hoeveel betaal je?

De ouderbijdrage wordt berekend op basis van de aanwezigheidsduur van jouw kind.

Op woensdagnamiddag wordt er gerekend per begonnen half uur met een maximum van een halve dag tarief (tussen 3 tot 6 uur).

Tijdens vakanties (uitgezonderd de paasvakantie en eerste 6 weken van de zomervakantie) en schoolvrije dagen wordt er gerekend voor een:

  • opvang minder dan drie uur;
  • opvang tussen drie en zes uur;
  • opvang langer dan 6 uur.

Dit bedrag kan jaarlijks worden aangepast aan de index. Wij informeren je schriftelijk over wijzigingen in de opvangprijs.

Verminderd tarief

Als meerdere kinderen uit hetzelfde gezin gelijktijdig worden opgevangen, wordt er 25 per cent korting verleend op de totale ouderbijdrage.

In het kader van het puntenspaarsysteem van de UiTPAS Druivenstreek zullen er conform het retributiereglement en de werking van de UiTPAS Druivenstreek tariefvoordelen kunnen worden toegekend.

Kansentarief

Alle pashouders van een UiTPAS Druivenstreek met kansentarief betalen enkel het percentage van de deelnamegelden volgens de goedgekeurde solidaire kostenregeling in het geldende retributiereglement van de UiTPAS Druivenstreek.

Kosten die te maken hebben met de opvang en extra worden aangerekend

  • busvervoer op woensdagnamiddag van school naar de opvanglocatie;
  • de (halve) dagprijs voor een niet of laattijdig verwittigde afwezigheid van je kind op gereserveerde dagen (tenzij een joker kan ingezet worden);
  • brengen van je kind voor het openingsuur of afhalen na sluitingstijd, per begonnen kwartier, per kind;
  • De extra kost gelinkt aan een uitstap of activiteit.

Volgende zaken zijn niet inbegrepen in de kostprijs en vragen we zelf mee te brengen

  • lunchpakket (maaltijden om op te warmen worden niet toegestaan);
  • een gezond vieruurtje (geen snoep a.u.b.);
  • reservekledij: onderbroekjes, hemdjes, … als je kind recent zindelijk is geworden;
  • Winter- en regenkledij: muts, sjaal, handschoenen/wanten, een warme jas want we spelen graag buiten.

Zet duidelijk de naam van jouw kind in alle persoonlijke spullen. Zo vermijd je dat we spullen verliezen of verwisselen.

Hoe betaal je?

De facturatie gebeurt maandelijks en wordt naar de ouder toegestuurd per e-mail. Deze factuur kan je ook terugvinden in jouw profiel in de webwinkel. De retributies of bijdragen voor de organisatie van de opvangdiensten zijn verschuldigd door het gezinshoofd. Wijzigingen in de gezinssituatie (bv. scheiding) of adres (bv. verhuis) worden onmiddellijk online via de webwinkel van de gemeente www.overijse.be/webwinkel doorgegeven. De betaling van de factuur kan gebeuren via domiciliëring of via overschrijving.

Openstaande schuld

Wanneer de domiciliëring geweigerd wordt door de financiële instelling dient de rekening onmiddellijk te worden vereffend via overschrijving.

Indien er een openstaande schuld is, zal het IBO of de financiële dienst van het lokaal bestuur Overijse contact opnemen met het gezin om deze hier attent op te maken. Het gezin wordt in deze fase ingelicht over het gebruik van kansentarief en de mogelijkheid tot aflossing op termijn. Vervolgens verstuurt de financiële dienst een aanmaning. Indien er geen inlossing van de schuld gebeurde na de eerste aanmaning, zal de financiële dienst een ingebrekestelling versturen. Als na deze ingebrekestelling de schulden niet worden vereffend, wordt het dossier overgedragen aan de deurwaarder. De bijkomende kosten zijn ten laste van het gezin.

Bij openstaande schulden kan het college van burgemeester en schepenen op ieder moment overgaan tot een weigering van het gezin voor buitenschoolse opvang tot alle openstaande schulden werden betaald. Deze beslissing wordt met een aangetekend schrijven aan de familie kenbaar gemaakt. De administratieve kosten gepaard gaande met dit aangetekend schrijven worden door gefactureerd. Ook kan het fiscaal attest voor de openstaande schuld niet worden afgeleverd.

Indien er sprake is van een foute facturatie, dan kan je dit melden aan de IBO verantwoordelijke binnen de 2 weken volgend op de facturatiedatum. De eventuele fouten in de facturatie worden geregulariseerd op de volgende factuur of gecrediteerd. De regels over wanneer de prijs van de opvang verandert, staan in de schriftelijke overeenkomst. Wijzigingen in het prijsbeleid worden 2 maanden vooraf bekend gemaakt aan het gezin met een e-mail. Ga je niet akkoord? Dan mag je de schriftelijke overeenkomst opzeggen zonder kosten.

Fiscaal attest

Gemeente Overijse levert jaarlijks eind mei fiscale attesten af na betaling van alle kosten. Dit voor kinderen tot 14 jaar die het vorige kalenderjaar gebruik hebben gemaakt van het IBO. Deze zijn te raadplegen via je dossier in de webwinkel www.overijse.be/webwinkel.


4. RECHT VAN HET GEZIN

Ouders zijn belangrijke partners voor een kwaliteitsvolle en pedagogisch onderbouwde opvang in het IBO. Zij worden erkend in hun ouderrol en er wordt op een respectvolle manier omgegaan met hun visie op opvoeding, ongeacht hun geloof, afkomst, taal… Dit is de basis voor een vertrouwensband die ontstaat tussen ouders en de begeleiders.

Het IBO is open en wil met je praten. Daarom geven we:

  • informatie over hoe we werken (huishoudelijk reglement, brochure, website, enz.);
  • informatie over de erkenningsbeslissing.

Met elke ouder is er een:

  • schriftelijke overeenkomst over de opvang van jouw kind;
  • een volledig ingevuld dossier in de webwinkel www.overijse.be/webwinkel met alles over de gezondheid van jouw kind.

Wij informeren je graag over de opvang van jouw kind, door:

  • dagelijkse korte gesprekken bij het brengen en halen;
  • de kans om te praten met kinderbegeleiders en de verantwoordelijke.

We willen weten of je tevreden bent over onze opvang. Daarom vragen we je jaarlijks een vragenlijst in te vullen. Als we jouw verwachtingen, opmerkingen en voorstellen kennen, kunnen wij onze werking verbeteren.

Ouders mogen altijd binnen

De ouders hebben tijdens de openingsuren van het IBO toegang tot alle lokalen waar de kinderen kunnen verblijven.

Je mag een klacht uiten

Eventuele klachten kunnen schriftelijk, mondeling, telefonisch of via e-mail (ibo@overijse.be) worden gemeld aan het lokaal bestuur. Het IBO heeft een eigen klachtenprocedure omschreven in het kwaliteitshandboek. Dit ligt ter inzage aan de balie van het vrijetijdscentrum.

Heb je bedenkingen, opmerkingen of klachten? Bespreek ze met de kinderbegeleiders of de verantwoordelijke. Samen zoeken we naar een oplossing.

Ben je niet tevreden met de oplossing? Dan kan je een klacht indienen. Je kan je klacht in een brief bezorgen aan de verantwoordelijke of de organisator via ibo@overijse.be.

Elke klacht wordt discreet en efficiënt geregistreerd, behandeld en beantwoord.

Ben je niet tevreden over hoe we je vraag of klacht behandelden?

Meld het aan de Klachtendienst van Kind en Gezin,

Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel.

e-mail: klachtendienst@kindengezin.be

telefoonnummer klachtendienst: 02 533 14 14

Ben je niet tevreden over hoe we je klacht over de overeenkomst of over de afrekening behandelen?

Meld het aan de Federale Consumenten Ombudsdienst (e-mail: contact@consumentenombudsdienst.be).

Een klacht indienen kan ook rechtstreeks op hun site via deze link https://www.consumentenombudsdienst.be/nl/klachtenformulier.

Ben je niet tevreden over de manier waarop wij je persoonsgegevens bijhouden of verwerken?

Meld het aan de VTC (Vlaamse Toezichtcommissie) bevoegd voor het behandelen van klachten, link https://overheid.vlaanderen.be/vlaamse-toezichtcommissie.

Ben je niet tevreden over hoe we je vraag of klacht over de veiligheid of de kwaliteit van de voeding behandelen? Dan kan je terecht bij het Meldpunt FAVV.

Respect voor de privacy en bescherming van de persoonlijke levenssfeer

Bij de inschrijving en tijdens de opvang heeft het IBO informatie nodig over jou en jouw kind. Je hebt toegang tot deze informatie via je profiel in de webwinkel www.overijse.be/webwinkel. De organisator van de kinderopvang waarborgt de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van deze informatie. Zowel onze verantwoordelijke als de kinderbegeleiders leggen voldoende discretie aan de dag over de familiale en medische situatie van gezinnen. Als het noodzakelijk is, worden je persoonsgegevens doorgegeven aan Kind en Gezin of Zorginspectie. De verwerking van gegevens gebeurt conform de huidige privacywetgeving.

In de kinderopvang kunnen foto’s of video’s worden genomen van de kinderen. Deze foto’s kunnen we uithangen, publiceren of op de website plaatsen. Wij vragen jouw toestemming voor gebruik van deze beelden via de schriftelijke overeenkomst. Je mag dit weigeren.

 

5. ANDERE DOCUMENTEN

Verzekeringen

Tijdens de buitenschoolse kinderopvang zijn de kinderen verzekerd voor zowel lichamelijke als materiële schade. Verplaatsingen vallen onder deze verzekering, stoffelijke schade niet. Aangifte van schade of ongeval moet steeds binnen de 24u na het ongeval bij de verantwoordelijke gebeuren. Wij brengen vervolgens de verzekeringsmaatschappij op de hoogte. De polis kan worden ingezien bij de verantwoordelijke (AXA met polisnummer 010_730_485_509).

Verzekering burgerlijke aansprakelijkheid is verworven tijdens de activiteit voor de deelnemers en de ouders, voogden en toezichthouders. Dit is niet op de weg van en naar de activiteit. Verzekering lichamelijke ongevallen is verworven voor de deelnemers tijdens de activiteit en op de weg van en naar de activiteit.

De kosten voor opzettelijke vernieling van materiaal is voor rekening van de ouders. Het lokaal bestuur kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor verlies, diefstal of beschadiging van persoonlijke voorwerpen van het kind. Het wordt afgeraden om speelgoed mee te brengen naar de buitenschoolse kinderopvang. GSM, IPad, mp3-spelers, etc worden niet toegelaten. Het IBO is niet aansprakelijk voor verlies en diefstal.

Registratie online en het aanwezigheidsregister

Voor elk opgevangen kind wordt er online een dossier aangemaakt. Wij vragen je toestemming om de persoonlijke gegevens van je dossier te verwerken in het kader van het naleven van de erkenningsvoorwaarden van Kind en Gezin. Wij garanderen een zorgvuldige omgang met de persoonsgegevens.

Deze gegevens kunnen op elk moment geraadpleegd worden door:

  • de organisator als het echt noodzakelijk is;
  • de verantwoordelijke;
  • de kinderbegeleider die het kind begeleidt;
  • de toezichthouders voor controle op de naleving van de erkenningsvoorwaarden (Zorginspectie);
  • Kind en Gezin.

Het IBO voorziet een digitaal aanwezigheidsregister. Daarin staat voor elk kind het exacte uur van aankomst en vertrek per dag. Je bevestigt elke aanwezigheid ter plekke aan de hand van een fysieke in/uitschrijflijst en via het betalen van de factuur. Ga je niet akkoord met de opgeschreven aanwezigheden, dan kan je dit melden aan de verantwoordelijke binnen de 2 weken volgend op de facturatiedatum.

Kwaliteitshandboek

Het IBO heeft een kwaliteitshandboek dat beschrijft hoe we werken. Je vindt er onze doelstellingen voor het pedagogisch beleid, de betrokkenheid van ouders, klachtenprocedure, onze werkwijze, onze organisatiestructuur, onze verbeterplannen, enz. Je kan het kwaliteitshandboek opvragen bij de verantwoordelijke.


6. WIJZIGING IN HET HUISHOUDELIJK REGLEMENT en opzegmodaliteiten

Werkwijze bij wijziging van het huishoudelijk reglement

Als het huishoudelijk reglement gewijzigd wordt en je wil de opvang verder zetten, dan moet de ouder/voogd het gewijzigde huishoudelijk reglement opnieuw ondertekenen voor ontvangst en kennisneming.

Elke wijziging in jouw nadeel, zoals bijvoorbeeld een aanpassing van het prijsbeleid, laten we je minstens 2 maanden voor de wijziging ingaat schriftelijk weten. In dit geval heb je het recht om de schriftelijke overeenkomst zonder enige schade- of opzeggingsvergoeding op te zeggen, op voorwaarde dat je dit doet binnen de 2 maanden nadat je op de hoogte gebracht werd.

Opzegmodaliteiten voor de organisatie

Het gemeentebestuur van Overijse kan de opvang stopzetten als:

  • ouders het huishoudelijk reglement en/of andere contractuele bepalingen niet naleven;
  • wanneer facturen niet (tijdig) betaald worden;
  • wanneer geen gevolg gegeven wordt aan de mondelinge en schriftelijke afspraken van de verantwoordelijke van de opvang;
  • wanneer de ouders de noodzakelijke documenten niet bezorgen aan de opvang.

Ouders worden hier schriftelijk van op de hoogte gebracht. De opzegtermijn bedraagt 1 maand en gaat in op de datum van verzending van de aangetekende brief. De bepaling inzake opzegtermijn kan niet gerespecteerd worden indien er een beslissing is van Kind en Gezin tot opheffing van de erkenning. De bepalingen inzake opzegtermijn dienen niet gerespecteerd te worden indien de ouder en/of kind een zware fout heeft begaan en de organisator deze kan aantonen.


7. TOT SLOT

Dit huishoudelijk reglement is goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 juni 2021 en treedt in werking op 1 augustus 2021. Het werd opgesteld volgens de op dat moment geldende regelgeving en richtlijnen van Kind en Gezin. Het vervangt het voorgaande huishoudelijk reglement van IBO Overijse. Dit reglement kan altijd door de gemeenteraad worden aangepast of gewijzigd.