Terug
Gepubliceerd op 10/09/2025

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 23/06/2025 - 20:00 Raadzaal - gemeentehuis

 

 

De raad voor maatschappelijk welzijn vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.

De voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn opent de zitting om 20 uur.

 

 

 

De voorzitter opent de zitting op 23/06/2025 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Goedkeuring notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 mei 2025

        Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
        Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Martine Haegeman, Charles de Groot, Nele Demartelaere, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 32 en 74
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 277 en 278, §1
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2025 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten

        De beslissingen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 mei 2025 werden genotuleerd.

        Motivering

        De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 mei 2025 omvatten de beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 mei 2025 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn, zijnde de vergadering van 23 juni 2025.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 mei 2025
        Stemming notulen
        Aanwezig: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, Dieter Vanderhaeghe
        Resultaat: Met 24 niet gestemd
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 mei 2025 met eenparigheid van stemmen goed.

      • Toelichting jaarlijkse rapportering houdende organisatiebeheersing aan de raad voor maatschappelijk welzijn

        Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
        Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Martine Haegeman, Charles de Groot, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 219, 2°
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 219, 2°
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 juni 2016 houdende goedkeuring vaststelling actualisatie algemene kader van het interne controlesysteem
        • Beslissing van het vast bureau van 3 juni 2025 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende jaarlijkse rapportering houdende organisatiebeheersing aan de raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten

        Het gebruik van de Leidraad als kader voor organisatiebeheersing werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 juni 2016 en op de gemeenteraad van 1 september 2015.

        Artikel 219, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar.

        De kwaliteitscoördinator stelt in opdracht van de algemeen directeur het jaarrapport op en zal het jaarrapport toelichten. Het jaarrapport werd in een andere vorm gegoten ten opzichte van vorige jaren, genaamd krantjesvorm. De keuze werd gemaakt om aan de slag te gaan met een beknoptere en luchtigere weergave van het rapport en bijgevolg was er ook geen ambitie om zeer gedetailleerd te rapporteren. Er blijft natuurlijk steeds ruimte om extra vragen te stellen. Door in te zetten op dit type verslaggeving wordt er gehoopt dat het document toegankelijker wordt zodat de OCMW- en gemeenteraadsleden en bij uitbreiding ook de burgers dit zullen lezen en ze op die manier hun kennis en visie over de gemeente zullen verbreden.

        Motivering

        Organisatiebeheersing is een geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over:

        • het bereiken van de vastgelegde doelstellingen en het kennen en beheersen van risico’s;
        • het naleven van wetgeving en procedures;
        • de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersrapportering;
        • een effectieve en efficiënte wijze van werken en economische inzet van beschikbare middelen;
        • de bescherming van activa en het voorkomen van fraude.

        Het organisatiebeheersingssysteem van het lokaal bestuur bepaalt hoe dit moet gebeuren (bv. de procedures, controlemaatregelen). Dat systeem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de diensten. Een aantal onderdelen van dit systeem zijn ook decretaal bepaald (vb. visum).

        Organisatiebeheersing is dus een middel om de doelstellingen te bereiken en een continue opdracht waar al de medewerkers dagelijks, al dan niet bewust, mee bezig zijn.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Jaarverslag organisatiebeheersing 2024
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering van de organisatiebeheersing van de algemeen directeur onder de vorm van bijgevoegd jaarverslag organisatiebeheersing 2024.

      • Overheidsopdracht: vaststelling van de wijze van gunnen (vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking), goedkeuring van het bijzonder bestek, offerteformulier, samenvattende opmeting, de indicatieve raming (694.064,63 euro excl. btw of 839.818,20 euro incl. btw) voor 'multilaterale raamovereenkomst voor het uitvoeren van diverse elektriciteitswerken in de gebouwen van de gemeente en het OCMW'

        Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
        Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Martine Haegeman, Charles de Groot, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56, §1
        Juridische grond
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        • Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen
        • Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen
        • Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
        • Wet van 17 juni 2016 overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
        • Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen
        • Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk
        • Beslissing van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2019 houdende de goedkeuring van de beheersovereenkomst patrimonium betreffende de integratie van gemeente en OCMW
        • Beslissing van het vast bureau van 27 mei 2025 houdende voorbereiding van de beslissing van de OCMW-raad houdende de goedkeuring van de overheidsopdracht: vaststelling van de wijze van gunnen (vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking), goedkeuring van het bijzonder bestek, offerteformulier, samenvattende opmeting, de indicatieve raming (694.064,63 euro excl. btw of 839.818,20 euro incl. btw) voor 'multilaterale raamovereenkomst voor het uitvoeren van diverse elektriciteitswerken in de gebouwen van de gemeente en het OCMW'
        Feiten

        De gemeente en het OCMW van Overijse dienen op regelmatige basis grote en kleine elektriciteitswerken uit te voeren voor haar dagelijkse werking. Gezien de beperkte technische en organisatorische capaciteit van de technische ploeg van de dienst Facilitair Beheer, is het aangewezen om de dienst structureel te ondersteunen.

        Motivering

        Er dient een overheidsopdracht opgestart te worden. Er is voldaan aan de wettelijke bepalingen om een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking op te starten.
        De dienst Facilitair Beheer stelt voor om een overheidsopdracht op te starten via een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking op basis van het bijzonder bestek, zoals in detail toegelicht in het bijgevoegd bestek, met als voornaamste bepalingen:
        Multilaterale raamovereenkomst voor het uitvoeren van diverse elektriciteitswerken in de gebouwen van de gemeente en het OCMW:

        • Perceel 1: Werken onder 15.000 euro (afvoer van materialen steeds inbegrepen);
        • Perceel 2: Werken boven 15.000 euro (afvoer van materialen steeds inbegrepen);
        • Perceel 3: Dringende interventies (afvoer van materialen steeds inbegrepen).

        De aanbestedende overheid kiest de economisch meest voordelige offerte.

        Financiële aspecten
        • Jaar: 2025 en volgende.
        • Budgetsleutel (ARK/BV): dit gaat over verschillende budgetsleutels geboekt worden, dewelke nog niet gekend zijn.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 694.064,63 euro excl. btw of 839.818,20 euro incl. btw.

        Naar aanleiding van deze beslissing worden geen kredieten in de boekhouding vastgelegd. Bij het plaatsen van deelbestellingen in het kader van deze opdracht dient steeds een bestelbon te worden opgemaakt.

         
        Relevante documenten
        • Bestek en offerteformulier zoals opgemaakt door de gemeentelijke dienst Facilitair Beheer
        • Indicatieve raming
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        Er zal een opdracht worden gegund met als voorwerp: 'multilaterale raamovereenkomst voor het uitvoeren van diverse elektriciteitswerken in de gebouwen van de gemeente en het OCMW'.
        Artikel 2
        Het bijgevoegd bijzonder bestek, de inventaris en het offerteformulier worden goedgekeurd.
        Artikel 3
        De kostprijs van de opdracht wordt indicatief geraamd op 694.064,63 euro excl. btw of 839.818,20 euro incl. btw.

      • Goedkeuring van de woonovereenkomst woonzorgcentrum Mariëndal voor kortverblijf en voor vaste opname

        Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
        Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Martine Haegeman, Charles de Groot, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 77 en 78, 3°
        Juridische grond
        • Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 maart 2025 houdende goedkeuring van de indexering van de ligdagprijs van het woonzorgcentrum Mariëndal
        • Beslissing van het vast bureau van 3 juni 2025 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van de woonovereenkomst woonzorgcentrum Mariëndal voor kortverblijf en voor vaste opname
        Feiten
        De huidige woonovereenkomsten (kortverblijf en vaste opname) moeten op een aantal punten geactualiseerd worden: 
        • de huidige gehanteerde woonovereenkomsten zijn niet volledig op vlak van de toegepaste ligdagprijzen;
        • in het artikel rond huisvesting ontbreken de specifieke bepalingen voor koppelkamers bij het vertrek van een van beide partners;
        • de partijen die handtekeningbevoegdheid hebben voor deze woonovereenkomsten staan niet correct vermeld.
        Motivering

        De mogelijkheid om de ligdagprijzen te indexeren hangt wettelijk samen met de overschrijding van de spilindex. De raad voor maatschappelijk welzijn keurde dit indexatiemechanisme goed in zitting van 25 maart 2025. Hiertoe dient in de huidige woonovereenkomst het artikel 4 nog te worden aangepast. In artikel 4 'Dagprijs' wordt deze prijsindexering uitgeklaard door toevoeging van volgende paragraaf: 

        De dagprijs zal worden geïndexeerd zodra de spilindex wordt overschreden. (Besluit van de Vlaamse Regering van 21 juni 2024 tot wijziging van het ministerieel besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang, wat betreft prijsindexeringen). Elke prijswijziging wordt schriftelijk aan de bewoner of zijn/haar vertegenwoordiger meegedeeld en treedt ten vroegste 30 kalenderdagen nadien in werking.

        In het woonzorgcentrum Mariëndal is er één koppelkamer per afdeling. Wanneer één bewoner van het koppel deze kamer verlaat, is het wenselijk deze koppelkamer opnieuw ter beschikking te kunnen stellen aan een ander koppel bewoners. In de woonovereenkomst wordt hiertoe in artikel 1 'Huisvesting' volgende paragraaf opgenomen:

        Specifieke bepaling voor koppels in een koppelkamer: wanneer een koppel verblijft in een koppelkamer en één van beide bewoners overlijdt, dient de overlevende bewoner te verhuizen naar een eenpersoonskamer zodra er één beschikbaar komt. Het woonzorgcentrum zal de overlevende bewoner hiervan op de hoogte brengen en ondersteuning bieden bij de verhuis.

        De vertegenwoordiging van de partij openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn Overijse, en de bijkomstige handtekeningbevoegdheid van de woonovereenkomsten zijn de algemeen directeur en de burgemeester van Overijse. Zij zijn in artikel 11 'Slotbepalingen' toegevoegd en zullen voortaan de woonovereenkomsten van woonzorgcentrum Mariëndal ondertekenen. 

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Woonovereenkomst kortverblijf
        • Woonovereenkomst vaste opname
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de als bijlage toegevoegde woonovereenkomst woonzorgcentrum Mariëndal voor kortverblijf en de woonovereenkomst woonzorgcentrum Mariëndal voor vaste opname, goed.

      • Uittreden van het OCMW Overijse uit het Intergemeentelijk samenwerkingsverband - Intercommunale Maatschappij voor Ruimtelijke Ordening en de Economische Sociale Expansie van het Arrondissement Halle-Vilvoorde (Haviland) om in overeenstemming te zijn met de principes van het Decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het Decreet Lokaal Bestuur

        Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
        Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Martine Haegeman, Charles de Groot, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 78 en 422, 1°, en latere wijzigingen

        Juridische grond
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 396-400 en 413-460, en latere wijzigingen
        • Decreet over regiovorming van 3 februari 2023, en latere wijzigingen
        • Statuten van intercommunale vereniging Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen van het Belgische Staatsblad op 3 januari 2024, inzonderheid artikel 10, §2
        • Beslissing van het vast bureau van 27 mei 2025 houdende voorbereiding van de beslissing van de OCMW-raad houdende het uittreden van de gemeente Overijse uit het Intergemeentelijk samenwerkingsverband,- Intercommunale Maatschappij voor Ruimtelijke Ordening en de Economische Sociale Expansie van het Arrondissement Halle-Vilvoorde (HAVILAND) om in overeenstemming te zijn met de principes van het Decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het Decreet Lokaal Bestuur
        Feiten

        Het OCMW van Overijse is op heden vennoot bij Haviland, opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en werd verlengd op 23 oktober 2019, gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019 onder het nummer 19151652.

        Het Regiodecreet legt de verplichting op aan gemeenten om hun intergemeentelijke samenwerkingsverbanden te organiseren binnen de grenzen van een referentieregio.

        Overijse werd door het Vlaams Parlement toegewezen aan de referentieregio Oost-Brabant krachtens de bijlage bij het Decreet van 3 februari 2023 over regiovorming. Deze indeling is gebaseerd op objectieve criteria zoals bestaande sociaal-economische, ruimtelijke en bestuurlijke verbanden. Overijse behoort hierdoor administratief en beleidsmatig voortaan tot de referentieregio Oost-Brabant en niet langer tot Halle-Vilvoorde, waaronder Haviland valt. Deze indeling is bindend en vormt de basis voor de verdere afstemming van intergemeentelijke samenwerking en regiogebonden initiatieven zoals voorgeschreven in het Regiodecreet.

        Motivering

        Het Regiodecreet heeft tot doel om de samenwerking tussen de lokale besturen te versterken door deze te structureren binnen een welomlijnde referentieregio en aldus een efficiëntere en coherente regiovorming na te streven.

        Het behouden van het lidmaatschap bij een intergemeentelijk samenwerkingsverband dat buiten de eigen referentieregio is gelegen, zou in strijd zijn met de doelstellingen van het Regiodecreet inzake administratieve vereenvoudiging, transparantie en beleidsafstemming binnen de referentieregio.

        Het Regiodecreet bepaalt dat regiovorming van toepassing is op dienstverlenende verenigingen overeenkomstig artikel 398, §2, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur.

        Aangezien Haviland een dienstverlenende vereniging betreft, zijn de bepalingen van het Regiodecreet aldus van toepassing op Haviland.

        Teneinde haar taken en dienstverlening te blijven garanderen na uittreding uit Haviland onderzoekt de gemeente Overijse alternatieve samenwerkingsverbanden binnen de referentieregio Oost-Brabant en bereidt de toetreding daartoe voor.

        Volgens artikel 30, §2 van het Regiodecreet, en als uitzondering op artikel 422, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur, mag een deelnemer uit een dienstverlenende vereniging stappen met een gewone meerderheid van stemmen van de deelnemers. Dit geldt wanneer de uittreding nodig is om te voldoen aan de regels van de regiovorming (volgens artikel 6 van het Regiodecreet). In dat geval hoeft de uittredende deelnemer geen schadevergoeding te betalen aan de samenwerking of aan de andere deelnemers. De uittredende deelnemer moet de contracten die hij is aangegaan, blijven nakomen. Buiten die verplichtingen hoeft hij geen schadevergoeding te betalen.

        De juridische dienst van Haviland heeft gemeld dat het OCMW van Overijse 1 aandeel heeft met een nominale waarde van 25,00 euro.
        Artikel 10 van de statuten van Haviland bepaalt: 'Deelnemers met C- en D-aandelen kunnen enkel aanspraak maken op de terugbetaling van het gestorte bedrag bij de kapitaalsintekening.' Het terug te betalen bedrag zal dus 25,00 euro bedragen. De beslissing over de goedkeuring van deze waarde van de aandelen en de uittreding van het OCMW Overijse dient te worden goedgekeurd door de raad van bestuur (september 2025) en de algemene vergadering (december 2025) van Haviland.

        De bevoegdheid om de beslissing te nemen tot uittreding uit Haviland, komt toe aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Financiële aspecten

        Het OCMW van Overijse heeft 1 aandeel Haviland met een nominale waarde van 25,00 euro. Artikel 10 van de statuten van Haviland bepaalt: 'Deelnemers met C- en D-aandelen kunnen enkel aanspraak maken op de terugbetaling van het gestorte bedrag bij de kapitaalsintekening.' Het terug te betalen bedrag zal dus 25,00 euro bedragen. De beslissing over de goedkeuring van deze waarde van de aandelen en de uittreding van de gemeente Overijse dient te worden goedgekeurd door de raad van bestuur (september 2025) en de algemene vergadering (december 2025) van Haviland.

        Relevante documenten
        • Oprichtingsakte Haviland
        • Statuten Haviland
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om op 31 december 2025 uit te treden uit de dienstverlenende vereniging Haviland overeenkomstig de voorwaarden zoals bepaald in de gecoördineerde statuten van Haviland, en dit onder voorbehoud van een opschortende voorwaarde van goedkeuring hiervan door de algemene vergadering van Haviland die over de uittreding beslist.

      • Toetreding van het OCMW Overijse tot de dienstverlenende vereniging InterLeuven om in overeenstemming te zijn met de principes van het Decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het Decreet Lokaal Bestuur

        Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
        Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Martine Haegeman, Charles de Groot, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        •  Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56, en latere wijzigingen
        Juridische grond
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen
        • Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikelen 386 en volgende, artikelen 396-400 en 413-460, en latere wijzigingen
        • Decreet over regiovorming van 3 februari 2023, en latere wijzigingen
        • Statuten van InterLeuven
        • Beslissing van het vast bureau van 27 mei 2025 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende toetreding van het OCMW van Overijse tot de dienstverlenende vereniging InterLeuven om in overeenstemming te zijn met de principes van het Decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het Decreet Lokaal Bestuur
        Feiten

        Het Regiodecreet legt de verplichting op aan gemeenten om hun intergemeentelijke samenwerkingsverbanden te organiseren binnen de grenzen van een referentieregio.

        Overijse werd door het Vlaams Parlement toegewezen aan de referentieregio Oost-Brabant krachtens de bijlage bij het Decreet van 3 februari 2023 over regiovorming. Deze indeling is gebaseerd op objectieve criteria zoals bestaande sociaal-economische, ruimtelijke en bestuurlijke verbanden. Overijse behoort hierdoor administratief en beleidsmatig voortaan tot de referentieregio Oost-Brabant, en niet langer tot Halle-Vilvoorde, waaronder de intercommunale Haviland valt. Deze indeling is bindend en vormt de basis voor de verdere afstemming van intergemeentelijke samenwerking en regiogebonden initiatieven zoals voorgeschreven in het Regiodecreet.

        In het kader van het Regiodecreet en de verplichting om intergemeentelijke samenwerking binnen de eigen referentieregio te organiseren, alsook om de continuïteit van dienstverlening te waarborgen, wenst het OCMW van Overijse toe te treden tot de intercommunale InterLeuven, een dienstverlenende vereniging actief binnen de referentieregio Oost-Brabant.

        Motivering

        Het Regiodecreet heeft tot doel om de samenwerking tussen lokale besturen te versterken door deze te structureren binnen een welomlijnde referentieregio, en aldus een efficiëntere en coherente regiovorming na te streven.

        De bevoegdheid om de beslissing te nemen tot toetreding in de intercommunale InterLeuven, komt toe aan de OCMW-raad.

        De intercommunale InterLeuven heeft als missie de duurzame, ruimtelijke en socio-economische ontwikkeling van de Oost-Brabantse regio, door de lokale besturen te ondersteunen in het realiseren van hun doelen, het bevorderen van regionale samenwerkingen en het beantwoorden van nieuwe uitdagingen in de snel evoluerende maatschappij.

        De intercommunale InterLeuven ondersteunt lokale besturen in onder meer volgende domeinen:

        • het begeleiden, adviseren en ondersteunen van de gemeenten in de domeinen inzake omgeving;
        • het ontwerp en het toezicht op de uitvoering van gebouwen en infrastructuur in opdracht van de aangesloten deelnemers;
        • de studie en realisatie van een deugdelijk grond- en pandenbeleid;
        • de bevordering en realisatie van de economische en sociale ontwikkeling;
        • de organisatie en bevordering van het welzijn van de werknemers van de aangesloten deelnemers, onder meer middels de organisatie van een gemeenschappelijke preventiedienst;
        • studie van en ondersteuning bij de ontwikkeling van uit te bouwen informatie– en communicatietechnologie, een dataplatform voor smart data, lokaal e-government en GIS.

        De toetreding tot de intercommunale InterLeuven biedt het OCMW van Overijse de mogelijkheid om de dienstverlening inzake ruimtelijke ordening, stedenbouwkundige projecten, woonbeleid, milieu- en klimaatbeleid, streekontwikkeling, mobiliteitsplanning en ondersteuning bij publiek-private samenwerkingen te continueren en verder uit te bouwen binnen de referentieregio, zoals beoogd door het Regiodecreet.

        De toetreding tot de intercommunale InterLeuven biedt voor het OCMW Overijse belangrijke voordelen:

        • expertise en ondersteuning: toegang tot gespecialiseerde kennis en begeleiding bij complexe projecten inzake ruimtelijke ordening, klimaatadaptatie en mobiliteit;
        • efficiëntie en schaalvoordelen: gedeelde dienstverlening en gezamenlijke projecten zorgen voor kostenbesparing en verhoogde effectiviteit;
        • versterking van lokaal beleid: door de ondersteuning van de intercommunale InterLeuven kan Overijse haar lokale beleidsdoelstellingen sneller en kwalitatiever realiseren;
        • continuïteit van dienstverlening: na uittreding uit de intercommunale Haviland wordt een vlotte overgang en blijvende dienstverlening verzekerd zonder onderbreking.

        Overeenkomstig artikel 420 van het Decreet Lokaal Bestuur is de toetreding van de gemeente afhankelijk van een beslissing van de gemeenteraad die daarvoor wordt genomen op basis van een onderzoek, in voorkomend geval op basis van een vergelijkend onderzoek als er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.

        Artikel 15 van de statuten van de intercommunale InterLeuven bepaalt hiertoe het volgende:

        'De toetreding van een gemeente, een autonoom gemeentebedrijf, een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en/of zijn vereniging of een ander samenwerkingsverband of een politiezone of hulpverleningszone tot of de uitbreiding van hun aansluiting bij de vereniging, is afhankelijk van een daartoe strekkende beslissing van het daartoe bevoegd orgaan.

        Alle toetredingen of uitbreidingen worden aanvaard door de algemene vergadering van de vereniging.

        Aan een toetreding of uitbreiding kan geen terugwerkende kracht worden verleend.

        Een toetreding van een gemeentevennoot kan niet gebeuren in de loop van het jaar waarin verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden wordt georganiseerd.'

        Overeenkomstig artikel 15 van de statuten van de intercommunale InterLeuven dienen aldus alle toetredingen of uittredingen te worden aanvaard door de algemene vergadering van Interleuven en aan een toetreding of uittreding kan geen terugwerkende kracht worden verleend.

        Overeenkomstig artikel 33 van de statuten van de intercommunale InterLeuven, zal de toetredende entiteit vertegenwoordigd worden in de algemene vergadering.

        De vertegenwoordiger van de toetredende entiteit dient hierbij rechtstreeks te worden aangewezen uit de leden van haar raad. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.

        Overeenkomstig artikel 18 van de statuten van de de intercommunale InterLeuven worden de leden van de raad van bestuur van de intercommunale InterLeuven op voordracht van de deelnemende entiteiten benoemd door de algemene vergadering.

        De intercommunale InterLeuven stelt voor om het OCMW van Overijse toe te voegen bij de cluster van Tervuren/Huldenberg waaraan één bestuurder is toegekend.
        De aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de intercommunale InterLeuven zal het voorwerp uitmaken van een aparte beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn. Hierover zal in de loop van september 2025 een bijkomend overleg voorzien worden.

        Gezien de recente aanduiding van een nieuwe algemeen directeur en voorzitter van de intercommunale InterLeuven werd nog geen nieuwe portfolio opgesteld. De meest recente portfolio met vermelding van de vorige algemeen directeur en voorzitter bevindt zich als bijlage.

        Financiële aspecten

        Artikel 7 van de statuten van de intercommunale InterLeuven over de te plaatsen inbreng stelt dat OCMW's (reeks C) intekenen op één aandeel dat stemrecht verleent in de algemene vergadering. Concreet komt dit neer op een volstorting van 14,16 euro.

        De intercommunale InterLeuven haalt meer dan 50% van haar inkomsten uit wat door de BTW-administratie wordt aangemerkt als 'andere handelingen dan deze als overheid'. Het gaat hierbij vooral om opbrengsten gegenereerd door het omvangrijke onroerend patrimonium van de intercommunale. De toepassing van artikel 44, §2bis BTW-wetboek leidt ertoe dat de intercommunale InterLeuven beschouwd wordt als een BTW-plichtige entiteit die ook voor de dienstverlening aan haar vennoten, met uitzondering van de gemeenschappelijke preventiedienst, BTW dient aan te rekenen. Voor Overijse kan de BTW vanaf 2026 een meeruitgave van +/- 23.000,00 euro betekenen. De intercommunale InterLeuven geeft aan een oplossing na te streven waarbij de verplichting tot aanrekenen van BTW vervalt.

        Relevante documenten
        • Aktes en statuten van InterLeuven
        • Portfolio InterLeuven
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetreding, met ingang van 1 januari 2026, goed na goedkeuring van de algemene vergadering van de intercommunale Interleuven.
        Artikel 2
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed dat het OCMW van Overijse zich ertoe verbindt om één volledig te volstorten aandeel van reeks C, zoals beschreven in artikel 7 van de statuten van de intercommunale Interleuven, zal verwerven met een nominale waarde van 14,16 euro voor een totaal bedrag van 14,16 euro.
        Artikel 3
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt goed om het vast bureau te belasten met de uitvoering van deze beslissing.

      • Goedkeuring rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en het OCMW

        Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
        Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Martine Haegeman, Charles de Groot, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 186
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur
        • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 houdende vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen en latere wijzigingen.
        • Beslissing van het vast bureau van 3 juni 2025 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de goedkeuring rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en OCMW personeel
        • Beslissing van het managementteam van 26 mei 2025 houdende akkoord voorleggen gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de nieuwe rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en OCMW personeel
        Feiten

        Op 20 januari 2023 werd het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen (nieuwe BVR RPR) goedgekeurd.

        Het vorig besluit dateerde van 2007 voor de gemeente en 2010 voor het OCMW. Naast deze besluiten zijn er nog een aantal andere wettelijke teksten die als basis dienden voor de rechtspositie van het personeel, onder andere het besluit betreffende de toekenning en vaststelling van het vakantiegeld, het besluit betreffende de externe personeelsmobiliteit, het ministerieel besluit tot vaststelling van de lijst van de erkende diploma’s, ...

        Voorgaande besluiten verdwijnen bij de inwerkingtreding van het nieuwe BVR RPR.

        Wat nog meer typerend is en overeenstemt met de uitgangspunten van het nieuwe BVR RPR is dat in 82 artikelen alles wordt geregeld. Een van de centrale uitgangspunten van het nieuwe BVR RPR is dat veel autonomie en keuzevrijheid gelaten wordt aan de lokale besturen. Het nieuwe BVR RPR regelt enkel de minimale voorwaarden, hierbinnen kan elk lokaal bestuur een eigen richting uitgaan. Besturen kunnen er ook voor opteren om de bestaande regelingen te behouden, voor zover die in overeenstemming zijn met het nieuwe BVR RPR.

        Tegelijkertijd kan het nieuwe BVR RPR mogelijks ook de concurrentie tussen de lokale besturen aanwakkeren.

        Teneinde gebruik te maken van de lokale autonomie die de Vlaamse Regering biedt maar tegelijk ook alert te zijn voor het risico op concurrentie met omliggende besturen, hebben de personeelsdiensten en managementteams van het lokaal bestuur Overijse en Tervuren samen de denkoefening aangegaan om hun rechtspositieregeling en achterliggend personeelsbeleid te herwerken. Dit gezien voor deze twee besturen de uitdagingen op vlak van personeelsinzet en structuur gelijkaardig zijn in de streek.

        In een eerste fase is er daarbij de mogelijkheid om een aantal wijzigingen door te voeren met geen of beperkte financiële impact. Deze voornaamste aanpassingen situeren zich in de personeelsbeleidsdomeinen:

        • werving en selectie;
        • feedback- en opvolging.

        Tegelijk is de wens om de huidige twee rechtspositieregelingen (enerzijds 'gemeente en OCMW', anderzijds 'OCMW categorie 3'-personeel) samen te brengen in één RPR voor alle personeel. Daarnaast biedt dit ook de mogelijkheid om een aantal wettelijke wijzigingen te integreren zoals onder meer: implementatie IFIC, opvangverlof, pleegzorgverlof... In een latere fase, als onderdeel van de meerjarenplanning, is het de intentie om ook wijzigingen door te voeren met een explicietere financiële impact.

        Deze wijzigingen werden besproken met de vakorganisaties (zie protocol als bijlage).

        Motivering

        Het is wenselijk om binnen het kader van het nieuwe BVR RPR één rechtspositieregeling uit te werken voor:

        • al het personeel van gemeente en OCMW (inclusief 'OCMW categorie 3'-personeel);
        • het opnemen van recente wettelijke wijzigingen;
        • het opnemen van inhoudelijke wijzigingen met geen of beperkte financiële impact.

        Hiermee worden voornamelijk volgende aspecten behandeld:

        • toepassingsgebied: flexi jobs, jobstudenten, OCMW-cliënten artikel 60, §7, ... uitgesloten van RPR. Voor hen zal nog een aparte 'mini-RPR' opgesteld worden;
        • indeling van de graden en algemene aanwervingsvoorwaarden: belangrijkste aanpassing hier is dat evenwaardige ervaring (minstens twee jaar) altijd in aanmerking wordt genomen voor kandidaten die niet aan de diplomavereiste voldoen (al dan niet in combinatie met een diploma van een lager niveau);
        • invullen van een functie en instroom nog flexibeler maken door onder meer:
          • keuze publicatiekanalen vrij te laten (minimaal website bestuur);
          • minimumtermijnen voorzien (mogelijkheid);
          • ontvankelijk verklaring kandidaten door personeelsdienst;
          • kandidaten moeten uiterlijk op het moment van de aanstelling voldoen aan de voorwaarden;
          • samenstelling selectiecommissie nog flexibeler te maken (wel minstens twee leden, waarvan minstens één extern aan het bestuur);
          • minstens één selectietechniek te voorzien (uitgezonderd decretale graden);
          • mogelijkheid te voorzien om 'tussentijdse wervingsreserves' aan te leggen voor generieke functies (vb. administratief medewerker, technisch assistent, ...);
          • permanente vacantverklaring mogelijk te maken (bijvoorbeeld voor moeilijk rekruteerbare functies zoals zorgkundigen, begeleiders kinderopvang, ...);
          • procedure specifieke contractuele functies nog te vereenvoudigen.
        • belangrijkste wijzigingen doorstroom:
          • OCMW-personeelsleden kunnen standaard deelnemen aan bevorderingsprocedure/procedure interne personeelsmobiliteit bij gemeente (en omgekeerd);
          • interne personeelsmobiliteit kan nu ook naar een lagere graad;
          • een statutair personeelslid dat via bevordering/interne (of externe) mobiliteit in een contractuele functie wordt aangesteld, kan zijn statutair dienstverband ten persoonlijke titel behouden.
        • feedback en evaluatie: er wordt een nieuw opvolging- en evaluatiesysteem voorzien, waarin twee 'trajecten' aan bod komen:
          • feedbacktraject: informele feedback en minstens 1 formeel feedbackgesprek per jaar, indien er aandachtspunten zijn, worden deze opgevolgd in (bijkomende) feedbackgesprekken;
          • evaluatietraject: bij ernstige tekortkomingen, met mogelijkheid tot ontslag na negatieve evaluatie.
        • vorming: de mogelijkheid tot het afsluiten van een scholingsbeding wordt voorzien, zowel voor statutaire als contractuele personeelsleden;
        • geldelijke anciënniteit:
          • overheidservaring moet nu ook relevant zijn om in aanmerking te komen voor geldelijke anciënniteit;
        • administratieve anciënniteiten:
          • vereenvoudiging : graad- en niveauanciënniteit worden geschrapt en dienstanciënniteit wordt ‘bestuursanciënniteit’ (= anciënniteit opgebouwd bij het lokaal bestuur)
        • betaling salaris: betaling van het salaris na vervallen termijn, ook voor statutairen;
        • theoretisch budget: mogelijkheid wordt voorzien op basis van eindejaarstoelage en vakantiedagen; voorlopig beperkt tot fietslease;
        • toelage onderbroken diensten: er wordt een extra toelage voor onderbroken diensten opgenomen in de RPR (20% van het uursalaris), bijvoorbeeld voor toezichters;
        • opdrachthouderschap:
          • geen beperking meer naar niveau (ook mogelijk op niveau D of E);
        • functieverzwaring: er wordt een nieuwe toelage gecreëerd voor functieverzwaring (in overeenstemming met het nieuwe BVR RPR); de toelage wordt op 5% van het jaarsalaris gezet;
        • waarneming hogere functie: termijn wordt uitgebreid tot 24 maanden;
        • andere voordelen:
          • toelage voor onderbroken diensten;
          • doorlopen permanentietoelage ook tijdens oproep;
          • pensioenpremie optrekken naar 40 euro/jaar bestuursanciënniteit (nu 35 euro);
        • opname vakantiedagen: kan 5 dagen overdragen, op te nemen voor 31 maart;
        • deeltijdse hervatting na ziekte statutairen: nieuwe regel uit BVR RPR opgenomen:
          • afwezigheid wordt beschouwd als verlof, maar salaris wordt voor dat deel beperkt tot 37,5% (met een minimumsalaris in totaal van 60%);
        • disponibiliteit: disponibiliteit wegens arbeidsongeschiktheid; deze wordt automatisch toegekend indien een statutair personeelslid geen ziektekrediet meer heeft;
        • tijdelijke afwezigheid wegens overmacht: opname van deze nieuwe verlofvorm voor statutairen (conform tijdelijke werkloosheid voor contractanten);
        • bijlage IV overzicht van de verloven en afwezigheden: opgemaakt op basis van artikel 47 nieuwe BVR RPR.

        Deze wijzigingen kunnen in werking treden vanaf 1 juli 2025 met uitzondering van de aspecten zoals opgesomd in het artikel betreffende de inwerkingtredingsbepalingen:

        • Met betrekking tot de uitbetaling van het salaris dat zal doorgevoerd worden tussen 1 januari 2026 en einde juni 2027 voor de huidige personeelsleden (voor nieuwe personeelsleden treedt dit in werking vanaf 1 juli 2025);
        • Met betrekking tot de opname van de jaarlijkse vakantiedagen dat in werking treedt op 1 januari 2026;
        • Met betrekking tot de toelage voor onderbroken diensten dat in werking treedt op 1 september 2025.
        Financiële aspecten

        Enkel volgende aspecten brengen een beperkte rechtstreekse financiële impact met zich mee:

        Toelage voor onderbroken diensten
        Volgens de huidige uurroosters is deze toeslag enkel van toepassing voor toezichters die zowel ochtend- als avondtoezicht opnemen in de gemeentelijke basisscholen. Op basis van de prestaties van het voorbije schooljaar zal de ingeschatte meerkost op jaarbasis voor het invoeren van deze toelage maximaal 4.000,00 euro bedragen.

        Doorlopen permanentie toelage ook tijdens oproep
        Op basis van de gegevens van de voorbije jaren met betrekking tot oproepen tijdens permanentie bedraagt de geschatte meerkost maximaal 1.500,00 euro per jaar.

        Pensioenpremie optrekken naar 40,00 euro/jaar (nu 35,00 euro) bestuursanciënniteit met een maximum van 1.000,00 euro
        De verwachtte meerkost voor het optrekken van de pensioenpremie met 5,00 euro bedraagt maximaal 1.000,00 euro op jaarbasis.

        Deze bedragen kunnen opgevangen worden in de voorziene personeelsbudgetten.

        Relevante documenten
        • Protocol vakorganisaties met betrekking tot rechtspositieregeling personeel gemeente en OCMW Overijse
        • Rechtspositieregeling personeel gemeente en OCMW Overijse - voorstel raden
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de als bijlage toegevoegde rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente en het OCMW goed met ingang vanaf 1 juli 2025 met uitzondering van de aspecten zoals opgenomen in het artikel betreffende de inwerkingtredingsbepalingen.

      • Vastlegging wijziging van de personeelsformatie en het eengemaakt organogram OCMW en gemeente Overijse

        Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
        Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Sven Willekens, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Martine Haegeman, Charles de Groot, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 161
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur
        • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 houdende de vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen en latere wijzigingen
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2023 houdende vastlegging van de personeelsformatie en het eengemaakte organogram OCMW en gemeente Overijse en latere wijzigingen
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 juni 2025 houdende goedkeuring rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel
        • Beslissing van het vast bureau van 3 juni 2025 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende de vastlegging van de wijziging van de personeelsformatie en het eengemaakt organogram OCMW en gemeente Overijse
        Feiten

        In afwachting van een ruimere denkoefening over de personeelsinzet als onderdeel van de meerjarenplanning ontstaat vandaag reeds de nood om in aantal domeinen aanpassingen te doen aan organogram en formatie.

        • Data & Digitalisering:
          Om de organisatie te versterken op vlak van IT, data en informatie wil het lokaal bestuur de huidige domeinen IT, informatieveiligheid en kwaliteit bij elkaar brengen in één dienst Data & Digitalisering. Het ontslag wegens pensionering van het afdelingshoofd Interne Zaken biedt de opportuniteit om bovendien op korte termijn deze plaats in de formatie in te vullen met een strateeg die de verdere ontwikkelingen op vlak van IT en digitalisering kan uittekenen en begeleiden. De diensten die tot voor kort onder het afdelingshoofd Interne Zaken vielen kunnen op korte termijn opgevolgd worden door de algemeen directeur voor wat betreft de diensten Facilitair Beheer en Algemeen Secretariaat en de financieel directeur voor wat betreft de Centrale Aankoopdienst en de dienst Data & Digitalisering.
        • Dienst Omgeving
          Teneinde de dienstverlening binnen de dienst Omgeving te versterken wordt deze tijdelijk ondersteund door externe consultants. Om op structurele basis de dienstverlening van de dienst Omgeving te versterken is de vaststelling dat een wijziging aan de formatie op niveau van de dienst Omgeving als volgt dient te worden aangepast: het toevoegen van twee specialisten omgeving (gemeentelijke omgevingsambtenaar) en twee deskundigen daar deze de steeds complexere materie binnen het domein grondig kunnen vastpakken. Daar staat tegenover dat de administratieve werklast daalt en dus op niveau van de formatie 3 plaatsen administratief medewerker kunnen worden geschrapt.
          Gezien het profiel van de functie van specialist (ruimtelijke planner) eigen is aan lokale besturen en moeilijk te vinden op de arbeidsmarkt verhoogt het statutair invullen van deze functie de aantrekkelijkheid.
        • Aanpassing inschaling technische profielen
          Teneinde de juiste technische profielen op de arbeidsmarkt te kunnen aantrekken en houden vereisen volgende functies zowel inhoudelijk als qua inschaling een aanpassing:
          • de inschaling van een projectleider dienst Publieke Ruimte in schaal A1a-A3a in plaats van voorheen B1-B3;
          • de inschaling van de technisch administratief medewerker dienst Publieke Ruimte in schaal C4-C5 in plaats van voorheen C1-C3;
          • het aantrekken van een ploegbaas D4-D5 dienst Facilitair Beheer voorheen technisch assistent D1-D3.

        Deze wijzigingen werden voorgelegd aan de vakorganisaties.

        Motivering

        Om de uitdagingen op vlak van data en digitalisering, dienstverlening binnen de dienst Omgeving en het aantrekken en houden van technische profielen, is het wenselijk het organogram en de formatie nu al aan te passen zoals toegevoegd als bijlage. Op die manier kunnen de nodige selectieprocedures in die zin worden opgestart.

        Gelet op het vertrek van het afdelingshoofd Interne Zaken is het daarbij aangewezen om nu reeds de wijzigingen op vlak van rapportering aan te passen naar de algemeen directeur voor wat betreft de diensten Algemeen Secretariaat en Facilitair Beheer en naar de financieel directeur voor de diensten Informatiebeheer, Centrale Aankoopdienst en IT.
        Om de organisatie de nodige ruimte te geven om de dienst Data & Digitalisering te kunnen vormgeven, is het wenselijk om het opzetten van deze dienst op te nemen in het organogram en de formatie vanaf 1 september 2025. 

        Financiële aspecten

        De voorziene wijzigingen aan het organogram en de formatie hebben een financiële impact voor de gemeente.

        Relevante documenten
        • Detail organogram gemeente en OCMW
        • Formatie gemeente en OCMW
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de wijziging aan het eengemaakt organogram en formatie van OCMW en gemeente Overijse zoals toegevoegd als bijlage.

Vervolgens verklaart de voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn de vergadering voor gesloten.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Dieter Vanderhaeghe
algemeen directeur

Vera De Man
voorzitter