De gemeenteraad vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter opent de zitting aansluitend op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voorzitter opent de zitting op 17/09/2024 om 20:10.
De beslissingen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 augustus 2024 werden genotuleerd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 augustus 2024 omvatten de beslissingen van de gemeenteraad van 20 augustus 2024 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende gewone vergadering van de gemeenteraad, zijnde de vergadering van 17 september 2024.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 augustus 2024 met eenparigheid van stemmen goed.
Overeenkomstig artikel 441 van het Decreet Lokaal Bestuur brengt een lid van de raad van bestuur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het verslag over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekte toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van schepen Peter Lombaert, vertegenwoordiger in het Regionaal Bestuurscomité Leuven (RBC Leuven) van Iverlek, in het kader van artikel 441 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Bijkomend aan de decretale verplichting om het beleid van dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen toe te lichten, heeft het bestuur besloten om ook te rapporteren over de werking in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Dit met als doel om de transparantie binnen het bestuur te verhogen.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de verstrekte toelichting bij het beleid van de intergemeentelijk samenwerkingsverbanden.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van schepen Sven Willekens, vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van De Watergroep, inzake de werking van De Watergroep.
Op 22 maart 2022 keurde de gemeenteraad, na een voortraject van bijna 2 jaar, een participatiereglement en basisstatuten goed waarin een nieuwe manier van werken met betrekking op burgerparticipatie en adviesvorming werd vormgegeven. Dit omvatte ook de intentie om de vinger aan de pols te houden en regelmatig een toetsing te doen om te kijken of we richting de ambities aan het werken zijn of er ergens bijsturing nodig is.
Dit resulteerde in een eerste toetsingstraject, lopende van najaar 2023 tot voorjaar 2024.
Op 9 mei 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de aanpak voor de toetsing van het groeiproces van DAR goed. Dit traject bestond uit 3 grote delen:
Aanvullend kwamen ook doorheen het toetsingtraject nog enkele klanken naar boven. Deze werden ook meegenomen.
1-op-1-gesprekken
Er werden door de deskundige publiekswerking een 10-tal gesprekken gehouden met diverse profielen. Elk gesprek vertrok vanuit het sneuvelbeeld (zie bijlagen) dat aan de basis van het uittekenen van de nieuwe manier van werken lag. Er werd dieper ingegaan op ervaringen. Welke verschillen worden er ervaren? Hoe zouden we hiermee kunnen omgaan?...
Er werd een gesprek gehouden met volgende profielen:
Toetsingsmoment
In januari 2024 vond een toetsingsmoment plaats. Hierop werden alle raden en deelnemers aan de kick-offsessies van het DAR-traject uitgenodigd. Na een inleiding door Gide Van Cappel (De Wakkere Burger vzw) werd aan de deelnemers gevraagd om de oorspronkelijke uitdagingen die als basis voor de nieuwe aanpak geformuleerd werden (zie sneuvelbeeld) te toetsen aan vandaag. Zo konden ze aangeven waar er wel of geen stap vooruit werd gezet.
Het verslag van dit toetsingsmoment is terug te vinden als bijlage.
Bevraging bij 133 Overijsenaren
In februari werden 1.000 Overijsenaren geloot. Zij kregen een bevraging opgestuurd. De bevraging had als doel om te peilen naar een eventuele wijziging op vlak van perceptie rond participatie. Hierop kwamen 133 reacties.
Een wijziging was hieruit niet echt af te leiden, maar gaf wel inzichten of de ervaringen van nauw betrokken partijen in deze toetsing overeenkomen met de bredere bevolking. De bevraging levert ook een goede nulmeting op voor een eventuele volgende bevraging om zo te kunnen meten of we vooruitgang boeken.
Resultaat
De deskundige publiekswerking verwerkte alles tot een analyse (zie relevante documenten). Hierin werden aanbevelingen gedaan over volgende thema's: visvijver, tijdelijkheid in engagement, KLAP, communicatie, hokjes overschrijdend, verwachtingen, rol van de administratie, gemeentelijke aanspreekpunten, helikoptergroep, rol van de politiek, advies vanuit de burger, honger, te bewaken en algemeen.
De helikoptergroep had als taak om deze analyse samen te vatten en formuleerde volgende conclusies en uitdagingen.
We kunnen concluderen dat we op de goeie weg zijn en dat er op vele vlakken stappen vooruit zijn gezet in functie van de oorspronkelijke ambities van de nieuwe participatie-aanpak. Veel betrokkenen zijn tevreden, maar tegelijk is het ook erg duidelijk dat we er nog niet zijn.
Het DAR-traject was een traject met weerstand en veel nieuwigheden. Hier merken we vandaag nog de naweeën van. Dat is helemaal niet erg, maar we moeten wel voldoende tijd nemen om alles een kans te geven.
Om verder te kunnen blijven groeien moet er zeker blijvend ingezet worden op deze 6 grootste uitdagingen:
Vervolg
Hoewel er geen wijziging van het participatiereglement nodig is, kwam de helikoptergroep in functie van gedragenheid graag deze toetsing en de bijhorende conclusies en aanbevelingen toelichten op 3 september 2024 aan de gemeenteraadscommissie Mens en Interne Zaken.
Na kennisneming door de gemeenteraad kan de deskundige publiekswerking starten met de implementatie van enkele aanpassingen en nieuwe initiatieven om zo te werken richting de aanbevelingen. Enkele aanbevelingen vragen ook om meer budget of verankering in het nieuwe meerjarenplan van de volgende bestuursploeg. De deskundige publiekswerking zal mee bewaken dat deze een vervolg kunnen krijgen.
Hoewel er geen wijziging van het participatiereglement nodig is, legt de helikoptergroep in functie van gedragenheid graag deze toetsing en de bijhorende conclusies en aanbevelingen ter kennisgeving voor aan de gemeenteraad. Gemeenteraadsleden zijn immers ook betrokken partij bij burgerparticipatie en om stappen vooruit te blijven zetten, moeten zowel burgers, als politiek als administratie samen in dezelfde richting werken.
Geen.
Enige artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de gemaakte DAR-toetsing en bijhorende conclusies en aanbevelingen.
Het college van burgemeester en schepenen van de stad Leuven heeft in zijn zitting van 26 april 2024 de schenking van een mobiele zwembadlift aan het zwembad van Overijse goedgekeurd. Dit gebeurde na een contact geïnitieerd via een gemeenschappelijk personeelslid.
De mobiele zwembadlift komt oorspronkelijk van het zwembad van Wilsele en was daar overbodig geworden. De mobiele zwembadlift kan gebruikt worden om personen met een rolstoel of andere minder mobiele personen veilig te water te laten.
De stad Leuven heeft hiertoe een schenkingsovereenkomst gemaakt, die integraal als bijlage zit.
Na ondertekening van deze overeenkomst door de gemeente Overijse kunnen de praktische afspraken gemaakt worden met betrekking tot overdracht van de mobiele zwembadlift.
De mobiele zwembadlift is compatibel met de installatie van het Begijntjesbad en nog in goede staat. De mobiele zwembadlift kan dus in geval nodig in het Begijntjesbad gebruikt worden om personen met een rolstoel of andere minder mobiele personen veilig te water te laten.
Er zijn geen verdere risico's of extra kosten verbonden aan deze schenking.
Het goedkeuren van een schenking is een van de verplichte bevoegdheden die de gemeenteraad niet kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de schenkingsovereenkomst van de stad Leuven goed betreffende de schenking van een mobiele zwembadlift voor gebruik in het Begijntjesbad Overijse. De schenkingsovereenkomst zit integraal als bijlage van deze gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen vertegenwoordigd door de burgemeester Inge Lenseclaes en de algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe wordt gemachtigd om de schenkingsovereenkomst van de stad Leuven te ondertekenen.
Op 12 september 2024 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart met volgend aanvullend agendapunt:
'Enkele maanden geleden werd de Vuurgatstraat opnieuw geopend na grote wegenwerken en een totale heraanleg van de straat. Na deze heropening kwamen er jammer genoeg veel klachten van buurtbewoners over overdreven snelheid in de straat. De gemeente plant nu al een radar in de straat tussen de Kersenbomenlaan en de Sparrenlaan, maar voor de rest van de straat is er bij mijn weten nog niets gepland. Daarbij dus mijn vraag:
Welke acties neemt de gemeente om de snelheid te verlagen op de rest van de Vuurgatstraat? De buurtbewoners stellen hetvolgende voor: Trajectcontrole zodat de officiële snelheid hier gerespecteerd wordt, wegversmallingen zoals bloembakken of paaltjes plaatsen en uiteindelijk snelheidsaangevende borden plaatsen. Welke van de volgende opties zou een voorkeur hebben vanuit de gemeente? En welke stappen kunnen jullie op korte termijn nemen zodat de buren zich terug veilig in hun straat zouden voelen.'
Schepen Peter Lombaert antwoordt:
'Wij hebben ook vernomen dat een aantal mensen ontevreden zijn. Die mensen waren al ontevreden bij aanvang bij de werken, zeker sinds de werf langer durfde dan verwacht, enz… De sfeer rond de Vuurgatstraat is zeker niet ideaal, wat jammer is, want het gaat om een mooie realisatie. Het was er vroeger zeer gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. We hebben daar als gemeente extra in geïnvesteerd om toch een afgescheiden fietspad aan te leggen met een haag, waardoor de straat smaller werd en het verkeer trager zou moeten rijden;
Hoeilaart zou mee in het project stappen, maar dit is niet helemaal gebeurd.
Het is jammer dat de mensen vergeten zijn dat er vroeger meer en sneller gereden werd, maar het aanvoelen is er inderdaad. Als mensen te snel rijden, ligt dit niet door de aanleg van de straat. Er zijn meer en meer mensen die zich aan geen enkel verkeersbord storen.
De politie heeft elke maand op andere tijdstippen snelheidscontroles uitgevoerd met tussen de 1% en 8% snelheidsovertredingen (met 1 uitschieter tot 11%) als resultaat, met andere woorden dit is minder ernstig als sommige inwoners denken.
We mogen niet vergeten dat het een verbindingsweg is. Deze weg is ook sluipverkeer-gevoelig. Daarom hebben we ook de Welriekendedreef afgesloten om het sluipverkeer een halt toe te roepen.
Verder werd de straat versmald en werd er ook een midden-eiland aangelegd. Er was vroeger een rond punt dat vervangen is door een midden-eiland met een bus stop. Het is zone 50 omdat we vaststellen dat er toch te snel gereden wordt.
Trajectcontrole is op lange termijn wellicht gewenst, maar er zijn nog problemen met GAS-boetes, dus we hebben niet gewacht om in afwachting al flitspalen te zetten. In Hoeilaart zijn er nog wegversmallingen, maar ook daar klagen mensen omdat de auto’s net daar vertragen of versnellen. Veel meer kunnen wij als gemeente niet doen. Bloembakken plaatsen heeft als effect dat auto’s vertragen en optrekken. Ook De Lijn is dan niet tevreden.'
Burgemeester Inge Lenseclaes antwoordt:
'Ik treed voor een stuk Peter bij. De mensen zijn vergeten hoe het er vroeger was. We zitten met heel veel wegenwerken, dus het verkeer langs de Vuurgatstraat zal zeker toegenomen zijn. Anderzijds is de straat ook veiliger geworden door de fietspaden en de fietssuggestiestroken. Het is niet zo dat iedereen in die straat ontevreden is. Die klachten zijn verzameld en zullen morgen op de verkeerscommissie besproken worden. Zomaar beweren dat de gemeente niets doet, vind ik niet correct.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Vervolgens verklaart de voorzitter de vergadering voor gesloten.
Namens de gemeenteraad