Terug
Gepubliceerd op 22/10/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 17/09/2024 - 20:30 Raadzaal - gemeentehuis

 

 

De gemeenteraad vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.

De voorzitter opent de zitting aansluitend op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.

 

 

 

De voorzitter opent de zitting op 17/09/2024 om 20:10.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Goedkeuring van de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 augustus 2024

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
        Inge Lenseclaes, burgemeester
        Leo Van den Wijngaert, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, schepenen
        Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Sven Willekens, Myriam Vanderlinden, schepenen
        Jean Pierre Audag, Emmanuel Morel de Westgaver, Jeroen Van San, Ingrid Degand, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 32
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 277 en 278, §1
        • Beslissing van de gemeenteraad van 17 augustus 2021 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        Feiten

        De beslissingen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 augustus 2024 werden genotuleerd.

        Motivering

        De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 augustus 2024 omvatten de beslissingen van de gemeenteraad van 20 augustus 2024 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende gewone vergadering van de gemeenteraad, zijnde de vergadering van 17 september 2024.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 augustus 2024
        Stemming notulen
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Fabienne Monbaliu, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Fabienne Monbaliu
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel
        De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 augustus 2024 met eenparigheid van stemmen goed.

      • Toelichting in het kader van artikel 441 DLB inzake de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad van bestuur bij het beleid van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging: Iverlek

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
        Inge Lenseclaes, burgemeester
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, schepenen
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Myriam Vanderlinden, schepen
        Emmanuel Morel de Westgaver, Jeroen Van San, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 441
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 441
        • Beslissing van de gemeenteraad van 26 maart 2019 houdende opheffing van de eerdere aanduiding van een vertegenwoordiger en aanduiding van een nieuw kandidaat-lid in het regionaal bestuurscomité Leuven en een kandidaat-bestuurder in de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Iverlek voor de legislatuur 2019-2024
        • Beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2020 houdende opheffing van de eerdere aanduiding van een plaatsvervangend vertegenwoordiger en aanduiding van een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging Iverlek voor de legislatuur 2019-2024
        Feiten

        Overeenkomstig artikel 441 van het Decreet Lokaal Bestuur brengt een lid van de raad van bestuur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

        Motivering

        De gemeenteraad dient kennis te nemen van het verslag over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekte toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Presentatie Iverlek van Peter Lombaert
        Besluit

        Enig artikel
        De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van schepen Peter Lombaert, vertegenwoordiger in het Regionaal Bestuurscomité Leuven (RBC Leuven) van Iverlek, in het kader van artikel 441 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Toelichting van de werking in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden: De Watergroep

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
        Inge Lenseclaes, burgemeester
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, schepenen
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Myriam Vanderlinden, schepen
        Emmanuel Morel de Westgaver, Jeroen Van San, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, Deel 3, Titel 3
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, Deel 3, Titel 3, houdende de intergemeentelijke samenwerking
        • Beslissing van de gemeenteraad van 19 februari 2019 houdende aanduiding van een vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur drinkwater en een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van de cvba Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening (De Watergroep) voor de legislatuur 2019-2024
        Feiten

        Bijkomend aan de decretale verplichting om het beleid van dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen toe te lichten, heeft het bestuur besloten om ook te rapporteren over de werking in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Dit met als doel om de transparantie binnen het bestuur te verhogen.

        Motivering

        De gemeenteraad dient kennis te nemen van de verstrekte toelichting bij het beleid van de intergemeentelijk samenwerkingsverbanden.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Presentatie De Watergroep van Sven Willekens
        Besluit

        Enig artikel
        De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van schepen Sven Willekens, vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van De Watergroep, inzake de werking van De Watergroep.

      • Kennisneming van de conclusies uit de toetsing van DAR (dorps- en adviesradentraject)

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
        Inge Lenseclaes, burgemeester
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, schepenen
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Myriam Vanderlinden, schepen
        Emmanuel Morel de Westgaver, Jeroen Van San, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304
        Juridische grond
        • Cultuurpactwet
        • Decreet houdende de ondersteuning en stimulering van het lokaal jeugdbeleid
        • Beslissing van de gemeenteraad van 23 februari 2021 houdende de toelichting bij de stand van zaken van het traject dorps- en adviesraden (DAR)
        • Beslissing van de gemeenteraad van 19 oktober 2021 houdende de kennisneming stand van zaken van het traject dorps- en adviesraden (DAR)
        • Beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2022 houdende de goedkeuring participatiereglement
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 november 2018 houdende goedkeuring werkwijze nieuwe samenstelling adviesraden voor de volgende legislatuur 2019-2025
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 januari 2019 houdende goedkeuring werkwijze nieuwe samenstelling adviesraden voor de volgende legislatuur 2019-2025
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 24 maart 2020 houdende de goedkeuring projectfiche traject dorps- en adviesraden (DAR)
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 december 2020 houdende de kennisneming stand van zaken traject dorps- en adviesraden (DAR)
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 januari 2021 houdende de voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad houdende kennisneming stand van zaken van het traject dorps- en adviesraden (DAR)
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 mei 2021 houdende de toelichting en kennisneming stand van zaken traject dorps- en adviesraden (DAR) en goedkeuring verdere stappen
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 september 2021 houdende goedkeuring formule en programma eerste Open forum (KLAP) in het kader van het DAR-traject
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 september 2021 houdende de goedkeuring flow van een advies en criterialijst 'wat is een advies?' in kader van het dorps-en adviesradentraject (DAR)
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 november 2021 houdende de kennisneming van de rapportering van de helikoptergroep over lopende adviestrajecten en goedkeuring van de voorstellen met betrekking tot nieuwe adviestrajecten
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 december 2021 houdende de goedkeuring verdere stappen DAR-traject en kennisneming voorstel voor basisstatuten voor de dorps- en adviesraden en voor participatiereglement
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 mei 2023 houdende de goedkeuring aanpak toetsing groeiproces DAR-traject
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 februari 2024 houdende de goedkeuring uitsturen vragenlijst in kader van toetsingstraject DAR
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 juli 2024 houdende de kennisneming verslag helikoptergroep 1 juli 2024 en goedkeuring van de conclusies van de DAR-toetsing en voorlegging aan de gemeenteraad
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 augustus 2024 houdende voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad houdende de kennisneming van de conclusies uit de toetsing van DAR (dorps- en adviesradentraject)
        • Beslissing van de gemeenteraadscommissie Mens en Interne zaken van 3 september 2024 houdende de toelichting van de conclusies uit de toetsing van DAR (dorps- en adviesradentraject)
        Feiten

        Op 22 maart 2022 keurde de gemeenteraad, na een voortraject van bijna 2 jaar, een participatiereglement en basisstatuten goed waarin een nieuwe manier van werken met betrekking op burgerparticipatie en adviesvorming werd vormgegeven. Dit omvatte ook de intentie om de vinger aan de pols te houden en regelmatig een toetsing te doen om te kijken of we richting de ambities aan het werken zijn of er ergens bijsturing nodig is.

        Dit resulteerde in een eerste toetsingstraject, lopende van najaar 2023 tot voorjaar 2024.

        Op 9 mei 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de aanpak voor de toetsing van het groeiproces van DAR goed. Dit traject bestond uit 3 grote delen:

        • 1-op-1-gesprekken met diverse stakeholders en profielen;
        • toetsingsmoment met de dorps- en adviesraden en de deelnemers van de kick-offsessies aan het begin van het DAR-traject;
        • een bevraging bij 1.000 gelote Overijsenaren.

        Aanvullend kwamen ook doorheen het toetsingtraject nog enkele klanken naar boven. Deze werden ook meegenomen.

        1-op-1-gesprekken

        Er werden door de deskundige publiekswerking een 10-tal gesprekken gehouden met diverse profielen. Elk gesprek vertrok vanuit het sneuvelbeeld (zie bijlagen) dat aan de basis van het uittekenen van de nieuwe manier van werken lag. Er werd dieper ingegaan op ervaringen. Welke verschillen worden er ervaren? Hoe zouden we hiermee kunnen omgaan?...

        Er werd een gesprek gehouden met volgende profielen:

        • Burgers:
          • 1 jongere, actief binnen jeugdwerk;
          • 1 burger, actief binnen een vereniging, maar geen actieve deelnemer aan participatietrajecten;
          • 1 burger, actief binnen de helikoptergroep, adviesraad en ook betrokken in DAR-traject;
          • 1 voorzitter en secretaris van een adviesraad.
        • Administratie:
          • 2 gemeentelijke aanspreekpunten: 1 verantwoordelijke van een raad met vernieuwde aanpak versus 1 verantwoordelijke van een raad die moeilijker zijn weg vindt;
          • 1 afdelingshoofd, nauw betrokken bij DAR-traject;
          • 1 persoon, geen actieve rol in DAR-traject of naar raden toe, maar wel nauwe connectie met burgerbetrokkenheid.
        • Politiek: 2 leden van de gemeenteraad: actiever betrokken in adviestrajecten versus nauwelijks betrokken, meerderheid versus oppositie.

        Toetsingsmoment

        In januari 2024 vond een toetsingsmoment plaats. Hierop werden alle raden en deelnemers aan de kick-offsessies van het DAR-traject uitgenodigd. Na een inleiding door Gide Van Cappel (De Wakkere Burger vzw) werd aan de deelnemers gevraagd om de oorspronkelijke uitdagingen die als basis voor de nieuwe aanpak geformuleerd werden (zie sneuvelbeeld) te toetsen aan vandaag. Zo konden ze aangeven waar er wel of geen stap vooruit werd gezet.

        Het verslag van dit toetsingsmoment is terug te vinden als bijlage.

        Bevraging bij 133 Overijsenaren

        In februari werden 1.000 Overijsenaren geloot. Zij kregen een bevraging opgestuurd. De bevraging had als doel om te peilen naar een eventuele wijziging op vlak van perceptie rond participatie. Hierop kwamen 133 reacties.
        Een wijziging was hieruit niet echt af te leiden, maar gaf wel inzichten of de ervaringen van nauw betrokken partijen in deze toetsing overeenkomen met de bredere bevolking. De bevraging levert ook een goede nulmeting op voor een eventuele volgende bevraging om zo te kunnen meten of we vooruitgang boeken.

        Resultaat

        De deskundige publiekswerking verwerkte alles tot een analyse (zie relevante documenten). Hierin werden aanbevelingen gedaan over volgende thema's: visvijver, tijdelijkheid in engagement, KLAP, communicatie, hokjes overschrijdend, verwachtingen, rol van de administratie, gemeentelijke aanspreekpunten, helikoptergroep, rol van de politiek, advies vanuit de burger, honger, te bewaken en algemeen.

        De helikoptergroep had als taak om deze analyse samen te vatten en formuleerde volgende conclusies en uitdagingen.

        We kunnen concluderen dat we op de goeie weg zijn en dat er op vele vlakken stappen vooruit zijn gezet in functie van de oorspronkelijke ambities van de nieuwe participatie-aanpak. Veel betrokkenen zijn tevreden, maar tegelijk is het ook erg duidelijk dat we er nog niet zijn.

        Het DAR-traject was een traject met weerstand en veel nieuwigheden. Hier merken we vandaag nog de naweeën van. Dat is helemaal niet erg, maar we moeten wel voldoende tijd nemen om alles een kans te geven.

        Om verder te kunnen blijven groeien moet er zeker blijvend ingezet worden op deze 6 grootste uitdagingen:

        • Maak van communicatie in functie van ‘educatie over participatie’ een prioriteit. Dit zowel naar burgers toe als naar de administratie intern en de politiek. Deze educatie gaat zeer breed en moet helder zijn. Vermijd moeilijke/vage termen, zet de diversiteit in de kijker, doorprik enkele hardnekkige mythes, ....
        • Zorg voor onderlinge uitwisseling en thematische afstemming tussen alle adviesgroepen en raden en zorg voor een duidelijke link met de helikoptergroep. Dit kan bijvoorbeeld door alle adviesgroepen (structureel en ad hoc) samen te brengen op KLAP of door alle adviesgroepen op eenzelfde moment hun vergadering te laten doorgaan. Maar ook minder formele momenten kunnen hiertoe bijdragen (bijvoorbeeld vrijwilligersbedanking).
        • Veranker burgerparticipatie in het meerjarenplan. Leg vast waar en wanneer burgerinspraak gegarandeerd moet worden. Dit zorgt ervoor dat raden, ad hoc adviesgroepen en KLAP gerichter advies kunnen geven en dat de mogelijke resultaten concreter zullen worden.
        • Zorg voor een goed werkende talentendatabank en een transparant, duidelijk overzicht met alle (lopende) participatietrajecten en hun resultaten.
        • Neem de rol van de politiek wat meer onder de loep. Enerzijds is er nood aan duidelijke kaders, verantwoording van gemaakte keuzes, het opnemen van de afgesproken rol, …. Anderzijds heeft ook de politiek (gemeenteraad en college van burgemeester en schepenen) een stem en moet ook dialoog nog gewaarborgd blijven. Enkele ideeën: nodig indien gewenst het volledige college van burgemeester en schepenen uit in plaats van enkel één schepen op adviesmomenten, laat de gemeenteraad op eenzelfde moment, maar apart ook nadenken over een thema als een adviesgroep, ...
        • Zorg voor voldoende inhoudelijke en procesmatige ondersteuning vanuit de administratie opdat de nieuwe participatie-aanpak een echte kans krijgt en dat er meer ruimte is voor ‘samen doen’ (bijvoorbeeld experimenten) in plaats van enkel ‘denken’.
        Het college van burgemeester en schepenen keurde deze conclusies goed op 30 juli 2024.

        Vervolg

        Hoewel er geen wijziging van het participatiereglement nodig is, kwam de helikoptergroep in functie van gedragenheid graag deze toetsing en de bijhorende conclusies en aanbevelingen toelichten op 3 september 2024 aan de gemeenteraadscommissie Mens en Interne Zaken.

        Na kennisneming door de gemeenteraad kan de deskundige publiekswerking starten met de implementatie van enkele aanpassingen en nieuwe initiatieven om zo te werken richting de aanbevelingen. Enkele aanbevelingen vragen ook om meer budget of verankering in het nieuwe meerjarenplan van de volgende bestuursploeg. De deskundige publiekswerking zal mee bewaken dat deze een vervolg kunnen krijgen.

        Motivering

        Hoewel er geen wijziging van het participatiereglement nodig is, legt de helikoptergroep in functie van gedragenheid graag deze toetsing en de bijhorende conclusies en aanbevelingen ter kennisgeving voor aan de gemeenteraad. Gemeenteraadsleden zijn immers ook betrokken partij bij burgerparticipatie en om stappen vooruit te blijven zetten, moeten zowel burgers, als politiek als administratie samen in dezelfde richting werken.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Conclusies toetsing DAR
        • Sneuvelbeeld DAR van 12 november 2020 als basis voor een nieuwe aanpak 
        • Bundeling resultaten bevraging gelote burgers 
        • Verslag toetsingsmoment 10 januari 2024
        Besluit

        Enige artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de gemaakte DAR-toetsing en bijhorende conclusies en aanbevelingen.

      • Goedkeuring van de schenking van een mobiele zwembadlift vanuit de stad Leuven voor gebruik in Begijntjesbad Overijse

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
        Inge Lenseclaes, burgemeester
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, schepenen
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Myriam Vanderlinden, schepen
        Emmanuel Morel de Westgaver, Jeroen Van San, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40, §3
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, §12
        Feiten

        Het college van burgemeester en schepenen van de stad Leuven heeft in zijn zitting van 26 april 2024 de schenking van een mobiele zwembadlift aan het zwembad van Overijse goedgekeurd. Dit gebeurde na een contact geïnitieerd via een gemeenschappelijk personeelslid.

        De mobiele zwembadlift komt oorspronkelijk van het zwembad van Wilsele en was daar overbodig geworden. De mobiele zwembadlift kan gebruikt worden om personen met een rolstoel of andere minder mobiele personen veilig te water te laten.

         

        De stad Leuven heeft hiertoe een schenkingsovereenkomst gemaakt, die integraal als bijlage zit.

        Na ondertekening van deze overeenkomst door de gemeente Overijse kunnen de praktische afspraken gemaakt worden met betrekking tot overdracht van de mobiele zwembadlift.

        Motivering

        De mobiele zwembadlift is compatibel met de installatie van het Begijntjesbad en nog in goede staat. De mobiele zwembadlift kan dus in geval nodig in het Begijntjesbad gebruikt worden om personen met een rolstoel of andere minder mobiele personen veilig te water te laten.

        Er zijn geen verdere risico's of extra kosten verbonden aan deze schenking.

        Het goedkeuren van een schenking is een van de verplichte bevoegdheden die de gemeenteraad niet kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Schenkingsovereenkomst stad Leuven
        Publieke stemming
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Fabienne Monbaliu, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Fabienne Monbaliu
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad keurt de schenkingsovereenkomst van de stad Leuven goed betreffende de schenking van een mobiele zwembadlift voor gebruik in het Begijntjesbad Overijse. De schenkingsovereenkomst zit integraal als bijlage van deze gemeenteraadsbeslissing.

        Artikel 2
        Het college van burgemeester en schepenen vertegenwoordigd door de burgemeester Inge Lenseclaes en de algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe wordt gemachtigd om de schenkingsovereenkomst van de stad Leuven te ondertekenen.

    • Extra

      • Aanvullend agendapunt 01 - Snelheidsbeperkende maatregelen Vuurgatstraat

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
        Inge Lenseclaes, burgemeester
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Martine Haegeman, schepenen
        Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Dirk Devroey, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Myriam Vanderlinden, schepen
        Emmanuel Morel de Westgaver, Jeroen Van San, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, gemeenteraadsleden
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 21
        • Beslissing van de gemeenteraad van 17 augustus 2021 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 september 2024 houdende kennisneming van de aanvullende agendapunten voor de gemeenteraad van 17 september 2024
        Feiten

        Op 12 september 2024 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart met volgend aanvullend agendapunt:

        'Enkele maanden geleden werd de Vuurgatstraat opnieuw geopend na grote wegenwerken en een totale heraanleg van de straat. Na deze heropening kwamen er jammer genoeg veel klachten van buurtbewoners over overdreven snelheid in de straat. De gemeente plant nu al een radar in de straat tussen de Kersenbomenlaan en de Sparrenlaan, maar voor de rest van de straat is er bij mijn weten nog niets gepland. Daarbij dus mijn vraag:

         

        Welke acties neemt de gemeente om de snelheid te verlagen op de rest van de Vuurgatstraat? De buurtbewoners stellen hetvolgende voor: Trajectcontrole zodat de officiële snelheid hier gerespecteerd wordt, wegversmallingen zoals bloembakken of paaltjes plaatsen en uiteindelijk snelheidsaangevende borden plaatsen. Welke van de volgende opties zou een voorkeur hebben vanuit de gemeente? En welke stappen kunnen jullie op korte termijn nemen zodat de buren zich terug veilig in hun straat zouden voelen.'

         

        Schepen Peter Lombaert antwoordt:

        'Wij hebben ook vernomen dat een aantal mensen ontevreden zijn. Die mensen waren al ontevreden bij aanvang bij de werken, zeker sinds de werf langer durfde dan verwacht, enz… De sfeer rond de Vuurgatstraat is zeker niet ideaal, wat jammer is, want het gaat om een mooie realisatie. Het was er vroeger zeer gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. We hebben daar als gemeente extra in geïnvesteerd om toch een afgescheiden fietspad aan te leggen met een haag, waardoor de straat smaller werd en het verkeer trager zou moeten rijden;

        Hoeilaart zou mee in het project stappen, maar dit is niet helemaal gebeurd.

        Het is jammer dat de mensen vergeten zijn dat er vroeger meer en sneller gereden werd, maar het aanvoelen is er inderdaad. Als mensen te snel rijden, ligt dit niet door de aanleg van de straat. Er zijn meer en meer mensen die zich aan geen enkel verkeersbord storen.

        De politie heeft elke maand op andere tijdstippen snelheidscontroles uitgevoerd met tussen de 1% en 8% snelheidsovertredingen (met 1 uitschieter tot 11%) als resultaat, met andere woorden dit is minder ernstig als sommige inwoners denken.

        We mogen niet vergeten dat het een verbindingsweg is. Deze weg is ook sluipverkeer-gevoelig. Daarom hebben we ook de Welriekendedreef afgesloten om het sluipverkeer een halt toe te roepen.

        Verder werd de straat versmald en werd er ook een midden-eiland aangelegd. Er was vroeger een rond punt dat vervangen is door een midden-eiland met een bus stop. Het is zone 50 omdat we vaststellen dat er toch te snel gereden wordt.

        Trajectcontrole is op lange termijn wellicht gewenst, maar er zijn nog problemen met GAS-boetes, dus we hebben niet gewacht om in afwachting al flitspalen te zetten. In Hoeilaart zijn er nog wegversmallingen, maar ook daar klagen mensen omdat de auto’s net daar vertragen of versnellen. Veel meer kunnen wij als gemeente niet doen. Bloembakken plaatsen heeft als effect dat auto’s vertragen en optrekken. Ook De Lijn is dan niet tevreden.'

         

        Burgemeester Inge Lenseclaes antwoordt:

        'Ik treed voor een stuk Peter bij. De mensen zijn vergeten hoe het er vroeger was. We zitten met heel veel wegenwerken, dus het verkeer langs de Vuurgatstraat zal zeker toegenomen zijn. Anderzijds is de straat ook veiliger geworden door de fietspaden en de fietssuggestiestroken. Het is niet zo dat iedereen in die straat ontevreden is. Die klachten zijn verzameld en zullen morgen op de verkeerscommissie besproken worden. Zomaar beweren dat de gemeente niets doet, vind ik niet correct.'

        Relevante documenten
        • E-mail van 12 september 2024 van gemeenteraadslid Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart
        Besluit

        Enig artikel
        Het aanvullend agendapunt wordt besproken.

Vervolgens verklaart de voorzitter de vergadering voor gesloten.

Namens de gemeenteraad