De gemeenteraad vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter opent de zitting aansluitend op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voorzitter opent de zitting op 19/03/2024 om 20:30.
De beslissingen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 februari 2024 werden genotuleerd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 februari 2024 omvatten de beslissingen van de gemeenteraad van 20 februari 2024 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende gewone vergadering van de gemeenteraad, zijnde de vergadering van 19 maart 2024.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 20 februari 2024 met eenparigheid van stemmen goed.
Bijkomend aan de decretale verplichting om het beleid van dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen toe te lichten, heeft het bestuur besloten om ook te rapporteren over de werking in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Dit met als doel om de transparantie binnen het bestuur te verhogen.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de verstrekte toelichting bij het beleid van de intergemeentelijk samenwerkingsverbanden.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van schepen Sven Willekens, bestuurder in de raad van bestuur van Woontrots, inzake de werking van de woonmaatschappij Woontrots.
Het GITO heeft nood aan bijkomende klaslokalen. Deze worden voorzien in het project 'ontwikkeling markthalsite'. In afwachting van de realisatie van voormeld project worden tijdelijk klascontainers geplaatst.
Er dient een overheidsopdracht voor leveringen 'huur of aankoop klascontainers uitbreiding GITO' opgestart te worden. Er is voldaan aan de wettelijke bepalingen om de opdracht te plaatsen bij 'openbare procedure'. De opdracht heeft betrekking op een investeringsuitgave met een waarde hoger dan 140.000,00 euro (excl. btw). De bevoegdheid om de wijze van plaatsing en de voorwaarden van de opdracht vast te stellen, behoort aan de gemeenteraad.
Het is nog niet beslist of de containers gehuurd of gekocht gaan worden. Het bestek is zo opgebouwd dat de keuze later nog kan worden gemaakt.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 265.000,00 euro excl. btw of 320.650,00 euro incl. btw.
Artikel 1
Er zal een opdracht worden gegund met als voorwerp: 'huur of aankoop klascontainers uitbreiding GITO' zoals omschreven in bijgevoegd bestek.
Artikel 2
Het bijgevoegd bijzonder bestek, de inventaris en het offerteformulier worden goedgekeurd.
Artikel 3
De kostprijs van de opdracht wordt indicatief geraamd op 265.000,00 euro excl. btw of 320.650,00 euro incl. btw.
Bij de uitvoering van de werken in de J. Bt. Dekeyserstraat is de muur van het park Groothuys afgebroken en werd de IJse open gelegd. Voor het park werd eerst een beheersplan opgesteld. Het is dit beheersplan dat de basis vormt van het ontwerp. Het heeft de intentie om via een beperkt aantal ingrepen de beeldwaarde, de doorwaadbaarheid (connectiviteit) en de natuur- (wetenschappelijke) waarde van het park te verhogen om zo een meer samenhangend geheel van het beschermd dorpsgezicht te verkrijgen. Daarnaast zet het beheersplan ook maximaal in op de integratie, de beleving en het omliggend landschap en de historische waarden van de dorpskern van Overijse. De hoofddoelstelling van het beheersplan is het openstellen van het park, met een publiek karakter om te fungeren als een groene oase in het centrum van Overijse.
Het ontwerp is volledig in lijn met de ambities en strategie van het beeldkwaliteitsplan van Overijse. Het openstellen van het park zal leiden tot extra verblijfskwaliteit gekoppeld aan een langzame recreatieve as in het hart van Overijse. Tegelijk wordt het groen-blauw netwerk versterkt waarbij er ingezet wordt op de natuurwaarde en de meerwaarde van water als belevingselement, alsook als hydraulisch systeem. Tot slot speelt het park een belangrijke rol als beschermd dorpsgezicht waarbij het erfgoed op een kwalitatieve manier gerestaureerd zal worden.
Om rekening te kunnen houden met de verschillende doelstellingen en ook de verblijfskwaliteit te optimaliseren, werd het park verdeeld in verschillende zones:
Trage verbinding
Tussen het nieuw aangelegde fietspad en de Stationsstraat komt er een trage verbinding. De muur langs de Stationsstraat wordt weggenomen en het hekwerk, dat vroeger de toegang gaf via de J. Bt. Dekeyserstraat, wordt aan de Stationsstraat geplaatst. Deze poort zal fungeren als nieuwe 'toegangspoort' naar het park.
Troostplek
Naast het pad ter hoogte van de bron wordt een troostplek ingericht met een vlonderpad om het ook toegankelijk te maken voor alle bezoekers.
De vijver
Het slib van de vijver werd gecontroleerd en er is geen vervuiling vastgesteld. De vijver wordt continu gevoed door een bron. De nieuwe constructie die werd gebouwd in het dossier van de J. Bt. Dekeyserstraat, zorgt ervoor dat het waterpeil van de vijver kan geregeld worden.
Water als meerwaarde
De bron die in de vijver komt, is in het ontwerp meer zichtbaar gemaakt en er werd een natuurlijk speelelement aan toegevoegd.
Park als groene long
Samen met het park Mariëndal, zal ook dit park een nieuwe schakel zijn in het groen-blauwe netwerk van Overijse. Het is dan ook niet de bedoeling om het volledige park intensief te onderhouden. In bepaalde randzones zal extensief onderhoud zorgen voor interessante franjes op de randen waar de natuurontwikkeling spontaan kan plaatsvinden en waar fauna en flora op eigen tempo de seizoenen in de kern van Overijse binnen brengen.
Natuurtroeven van het park
Sfeer en socio-culturele en sportieve opportuniteiten
Het park zal gezien zijn ligging en ideale bezonning, maar ook vanuit zijn natuurwaarde eerder geschikt zijn voor een passieve recreatie. Luieren in de zon, een boek lezen in een rustige groene omgeving. Dit sluit echter niet uit dat er ook kleinere evenementen kunnen plaatsvinden.
Erfgoed en erfgroen
Het prieel moet behouden blijven en zal dus hersteld moeten worden.
Een aantal bomen zijn als erfgroen te benoemen en de aanwezige stinzenplanten moeten behouden blijven.
Voetpaden in de Stationsstraat
Samen met dit dossier worden de voetpaden en de parkeerplaatsen in het bovenste deel van de Stationsstraat heraangelegd. De voetpaden worden aangelegd in gezaagde kasseien met groene voegen en een waterdoorlatende structuur. De parkeerplaatsen worden aangelegd in gewone kasseien met een gesloten structuur omdat deze bestand moeten zijn tegen de wringkrachten van de gemotoriseerde voertuigen.
De raming voor de uitvoering van dit dossier bedraagt 519.639,47 euro (excl. btw) en de uitvoering is voorzien voor 2024.
Voorbereidende werken nutsmaatschappijen
Op 23 april 2024 zullen er reeds voorbereidende nutswerken uitgevoerd worden in de bovenste deel van de Stationsstraat. De oude elektriciteitsleidingen worden weggehaald omdat deze niet meer voldoen aan de huidige vraag. Ze zijn verouderd en kunnen bij een mogelijke panne niet meer hersteld worden. Deze werken zullen worden uitgevoerd in het voetpad en dit langs beide zijden van de straat. Er wordt verwacht dat deze werken ongeveer 2 weken in beslag zullen nemen. Aangezien de heraanleg van de voetpaden voorzien is in het dossier dat aan deze gemeenteraad wordt voorgelegd, worden de voetpaden na de nutswerken voorlopig hersteld.
Indien nv Aquafin, conform artikel 11 van de concessieovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 maart 2006, voor de uitvoering van haar taken onder deze overeenkomst beroep doet op enige aannemer, leverancier of dienstverlener kan zij als concessiehouder, alleen en zonder tussenkomst van de gemeente Overijse, over de conforme toepassing van de toepasselijke regelgeving betreffende de overheidsopdrachten beslissen.
Het dossier dient hierdoor enkel ter kennisgeving aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis dat er in het kader van de concessieovereenkomst van openbare dienst inzake rioolwaterinfrastructuurbeheer voor de gemeente Overijse een overheidsopdracht zal gegund worden door nv Aquafin bij open aanbesteding met als onderwerp 'Park Groothuys'.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt kennis van het bijgevoegde bestek, de plannen en de indicatieve raming (519.639,47 euro (excl. btw)) opgesteld in opdracht van nv Aquafin.
Op 5 januari 2024 werd bij het lokaal bestuur Overijse een aanvraag ingediend voor het creëren van drie bebouwbare loten met betrekking tot een perceel gelegen Hagaard 67, 67A en 67B, kadastraal gekend als (afdeling 6) sectie L 416 H.
Landmeter-expert Erika van Orshoven stelde hiervoor op 28 december 2023 een verkavelingsontwerp op. Op dit ontwerp werd de voorziene rooilijn in de Hagaard getekend op 5,00 meter uit de as van de straat.
Voorafgaandelijk aan de eventuele aflevering van een omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot het creëren van 3 bebouwbare loten, dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de overname in het openbaar domein van de strook gelegen voor de voorziene rooilijn van de Hagaard. Deze strook dient kosteloos afgestaan te worden door de eigenaar, om zodoende het wegenistracé van de Hagaard te wijzigen en de rooilijn voor deze straat vast te leggen op 5,00 meter uit de as van de weg ter hoogte van het perceel (afdeling 6) sectie L 416 H.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om over te gaan tot de kosteloze overname van een perceel met een oppervlakte van ongeveer vierennegentig centiare (+ 94 ca) gelegen langs de Hagaard zoals aangeduid met lot 4 en in gele kleur op het verkavelingsontwerp opgemaakt door landmeter-expert Erika Van Orshoven op 28 december 2023 en te nemen uit het onroerend goed kadastraal gekend als (afdeling 6) sectie L, nummer 416 H.
Artikel 2
De eigenaars van het perceel gelegen voor de rooilijn (=afstanddoeners) moeten hiervan een proces-verbaal van opmeting laten opmaken door een landmeter-expert en het grondplan moet opgenomen worden in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie.
Artikel 3
De afstanddoeners moeten een ontwerpakte met betrekking tot de gratis grondafstand laten opmaken bij een notaris naar keuze. De akte dient verleden te worden binnen het jaar na het bekomen van de omgevingsvergunning voor het creëren van een bebouwbaar lot bij een notaris in Overijse of in het administratief centrum De Vuurmolen.
Artikel 4
Alle kosten met betrekking tot de gratis grondafstand zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 5
De overname gebeurt met de bedoeling de voormelde grond toe te voegen aan het gemeentelijk openbaar domein om reden van openbaar nut, zijnde de verbreding van het wegenistracé van de Hagaard en de vastlegging van de rooilijn op 5,00 meter uit de as van de weg ter hoogte van het perceel kadastraal gekend als (afdeling 6), sectie L, nummer 416 H.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, wordt gemachtigd om alle administratieve handelingen te stellen in het kader van de uitvoering van deze akte.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, wordt gemachtigd de authentieke akte te ondertekenen.
Op 15 juni 2023 werd door de deputatie van Vlaams-Brabant een vergunning verleend voor het creëren van twee kavels voor een halfopen bebouwing en 1 kavel voor gesloten bebouwing op een perceel gelegen langs de Witherendreef, volgens kadaster (afdeling 1) sectie N 35 G21.
De rooilijn in de Witherendreef ligt op 6,00m uit de as van de weg. Aangezien een deel van hogervermeld perceel zich voor de rooilijn van de Witherendreef bevindt, doet de eigenaar gratis grondafstand zoals opgelegd in het besluit van de deputatie.
Op 7 maart 1951 werd een rooilijnplan opgemaakt voor de Witherendreef. Dit plan werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 mei 1951 en goedgekeurd bij koninklijk besluit van 2 oktober 1952. Het openbaar domein, ter hoogte van het perceel gelegen langs de Witherendreef, volgens kadaster (afdeling 1) sectie N 35 G21, is nog niet overgenomen tot aan de rooilijn. In de vergunning afgeleverd door de deputatie werd daarom de voorwaarde opgenomen om kavel 4 ter grootte van 70 ca gratis af te staan aan de gemeente om ingelijfd te worden in het openbaar domein.
De gratis grondafstand gebeurt om reden van openbaar nut, zijnde de verbreding van het wegtracé van de Witherendreef conform het goedgekeurde rooilijnplan.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om over te gaan tot de kosteloze overname van een perceel met een oppervlakte van éénenzeventig centiare (71ca) gelegen langs de Witherendreef met gereserveerd perceelidentificatienummer 23062 N 35 Y 21 P0000 zoals aangeduid met lot 4 in roze kleur op het afbakeningsplan, te nemen uit het onroerend goed gelegen Witherendreef 51-53-55, kadastraal gekend als (afdeling 1) sectie N 35 G21.
Artikel 2
Voormelde eigendom werd opgemeten door landmeter-expert Ward Bartholomees die hiervan op 27 oktober 2023 een afbakeningsplan opstelde. Het grondplan werd opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 23062/10372.
Artikel 3
Het afbakeningsplan, als bijlage bij deze beslissing gevoegd, wordt goedgekeurd.
Artikel 4
De kosteloze overname gebeurt onder de voorwaarden van de authentieke akte opgesteld door notaris Johan Busschaert, die zijn ambt uitoefent in de besloten vennootschap Notariskantoor Verhaegen en Busschaert, notarisvennootschap, met zetel te Overijse, J. Bt. Dekeyserstraat 40.
Artikel 5
De ontwerpakte, als bijlage bij deze beslissing gevoegd, wordt goedgekeurd.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, wordt gemachtigd om de authentieke akte te ondertekenen.
Artikel 7
De overname gebeurt met de bedoeling de voormelde grond toe te voegen aan het gemeentelijk openbaar domein om reden van openbaar nut, zijnde de verbreding van het wegtracé van de Witherendreef.
Het hemelwater- en droogteplan beschrijft en verduidelijkt de toekomstvisie voor de waterhuishouding in de gemeente Overijse. Het document bevat inleidend algemene
informatie en de denkwijze waarop het plan gebaseerd is. Vervolgens wordt de hemelwatervisie geschetst die aansluit bij de voorgaande informatie. Tot slot worden er
concrete acties en maatregelen voorgesteld.
Dit hemelwater- en droogteplan is opgesteld op maat van de gemeente Overijse. Er werd rekening gehouden met de lokale omstandigheden, de aanwezige knelpunten, uitdagingen, opportuniteiten en noden. Dit plan zal voor de gemeente Overijse een handige tool zijn om sneller subsidies te ontvangen voor toekomstige rioleringsprojecten, om gericht te kijken waar ontharding en infiltratie zowel noodzakelijk als doeltreffend zijn. Bijkomend wordt er een beleidskader geschept waar ook acties op privaat terrein in worden beschreven.
Met dit plan kunnen, samen met de andere doelstellingen van het Horizon+ project, duurzame projecten in een globale visie worden uitgewerkt en dit niet alleen op vlak van
waterhuishouding, maar ook op vlak van natuur en mobiliteit.
Het college van burgemeester en schepenen kreeg in het themacollege van 8 december 2023 een uitgebreide toelichting en diezelfde toelichting werd gegeven tijdens de zitting van de gemeenteraadscommissie Grondgebiedzaken van 6 februari 2024.
Het is de bevoegdheid van de gemeenteraad om het hemelwater- en droogteplan voor de gemeente Overijse goed te keuren.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het als bijlage gevoegd hemelwater- en droogteplan voor de gemeente Overijse goed.
Op 14 juli 2023 lanceerde het Agentschap Opgroeien een oproep om nieuwe plaatsen kinderopvang met subsidie inkomenstarief aan te vragen per lokaal bestuur op basis van de nood aan extra plaatsen aangetoond door het Lokaal Loket Kinderopvang waarin alle opvangaanvragen moeten worden geregistreerd en verwerkt. Bij subsidie inkomenstarief betalen de ouders een prijs per dag opvang die gebaseerd is op hun belastbaar inkomen van het jaar voordien en wordt dit aangevuld met subsidies vanuit het Agentschap Opgroeien. Deze oproep was gericht aan 35 lokale besturen die konden intekenen om extra plaatsen inkomenstarief in hun gemeente te verkrijgen. Dit zijn de gemeenten waar de grootste nood aan bijkomende kinderopvang is. Overijse is 1 van de 35 gemeenten.
Op 14 september 2023 deed het lokaal bestuur Overijse een aanvraag om bijkomende plaatsen te krijgen.
Het Huis van het Kind contacteerde telefonisch de bestaande kinderopvanginitiatieven en zij ontvingen allemaal een brief op 17 augustus 2023 om het belang aan te tonen om zich kandidaat te stellen voor deze extra plaatsen inkomenstarief.
Op 28 november 2023 liet het Agentschap Opgroeien weten dat er in Overijse 9 nieuwe plaatsen inkomenstarief kunnen ingericht worden. Op 14 december 2023 werd aan de lokale besturen die extra plaatsen toegekend kregen, gevraagd om criteria op te stellen waarop zij zich zouden baseren om advies te geven aan het Agentschap Opgroeien over de vragen van opvanginitiatieven om deze plaatsen te mogen opnemen. Deze criteria moesten op 22 december 2023 samen met de procedure voor het aanvragen van extra plaatsen door de opvanginitiatieven op de website van het lokaal bestuur worden bekendgemaakt. Op een vergadering van het Lokaal Overleg Kinderopvang werd al bevraagd welke criteria vanuit het overleg naar voren werden geschoven. Deze werden mee in overweging genomen bij de uitwerking van de definitieve criteria. Daarnaast zijn de criteria gebaseerd op de criteria die door de gemeenteraad werden goedgekeurd op 28 juni 2022 binnen de procedure van het opportuniteitsadvies. Het college van burgemeester en schepenen gaf op 19 december 2023 informeel hun akkoord over de voorgestelde criteria en de procedure, waarna deze op 22 december 2023 op de website van Overijse werden geplaatst.
De criteria werden als volgt bepaald:
1. Samenwerking met het Lokaal Loket Kinderopvang en registratie op het Digitaal Loket Kinderopvang (4 punten).
2. Pedagogisch beleid – taalontwikkeling (4 punten).
De procedure werd grotendeels door het Agentschap Opgroeien bepaald. Hierbij moesten de opvangintiatieven hun aanvraag indienen tegen 31 januari 2024 bij het Agentschap Opgroeien en een kopie bezorgen aan het lokaal bestuur. Het lokaal bestuur moet tegen 1 maart 2024 hun advies uitbrengen aan het Agentschap Opgroeien. Vermits er hoorrecht mogelijk gemaakt moest worden, werd binnen de procedure beslist om een advies uit te brengen tegen 14 februari 2024 en dit aangetekend te bezorgen aan de verschillende geïnteresseerde initiatieven. Dit maakt het mogelijk om in de tweede helft van februari, wanneer nodig, het hoorrecht te laten plaatsvinden. Het Agentschap Opgroeien heeft bepaald dat zij tegen 31 maart 2024 hun definitieve beslissing bekendmaken.
Door de tijdsdruk waarbij het lokaal bestuur op 14 december 2023 vanuit het Agentschap Opgroeien de communicatie heeft ontvangen dat er ten laatste op 22 december 2023 de procedure en criteria aangaande de uitbreiding van de subsidie plaatsen inkomenstarief op de website van het lokaal bestuur moesten geplaatst zijn, konden deze procedure en criteria niet tijdig door de gemeenteraad worden goedgekeurd. De criteria en procedure werden informeel voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen van 19 december 2023.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de bijgevoegde procedure en criteria voor nieuwe kinderopvangplaatsen met subsidie inkomenstarief.
In zitting van de gemeenteraad van 23 januari 2024 werd de benoeming van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) goedgekeurd.
De installatievergadering van de GECORO vond plaats op 7 februari 2024. De GECORO nam het huishoudelijk reglement met eenparigheid van stemmen aan. Het huishoudelijk reglement wordt vervolgens ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Onkostenvergoeding GECORO
Artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering over de samenstelling, organisatie en werkwijze van de GECORO stelt dat aan de leden van de gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening presentiegelden, reis- en verblijfsvergoedingen worden toegekend. Het bedrag van die vergoedingen wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Deze presentiegelden, reis- en verblijfskosten komen ten laste van de werkingsmiddelen die de gemeenteraad aan de commissie ter beschikking stelt.
Door de gemeenteraad worden aan de GECORO op de gemeentelijke begroting de nodige middelen ter beschikking gesteld.
Aan elk lid van de GECORO, stemgerechtigd en in de hoedanigheid van plaatsvervanger, wordt een onkostenvergoeding toegekend voor elke geregistreerde bijgewoonde GECORO-zitting. Een onkostenvergoeding wordt aan voornoemden slechts uitbetaald op voorwaarde dat zij ten minste twee derde van de zitting effectief hebben bijgewoond.
De onkostenvergoeding voor de leden wordt forfaitair vastgelegd op 50,00 euro per zitting. Voor de voorzitter (en ondervoorzitter indien vervangend) wordt de onkostenvergoeding forfaitair vastgelegd op 100,00 euro per zitting.
Indien de GECORO-leden zelf een vergadering beleggen conform artikel 8, §2 of artikel 9, §3 derde punt van het huishoudelijk reglement, geldt er geen onkostenvergoeding, voor zover het bureau GECORO, de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen, de dienst Ruimtelijke Planning of de Omgevingsambtenaar geen agendapunten hebben bepaald.
Voor de vergaderingen van het bureau GECORO en voor de werkgroep-vergaderingen in het kader van artikel 15 van het huishoudelijk reglement worden geen onkostenvergoeding toebedeeld.
Werkingsmiddelen GECORO
Aan de hand van de werkingsmiddelen kunnen, na aftrek van de onkostenvergoedingen, sprekers worden vergoed die door de GECORO worden uitgenodigd. Alsook de deelname aan studiedagen, die de kennisopbouw binnen de GECORO ten goede komen, kunnen (deels) worden vergoed. Het bureau GECORO staat, in samenspraak met de leden van de GECORO, in voor de goedkeuring van de besteding van de werkingsmiddelen.
De voorzitter van de GECORO zal jaarlijks verslag uitbrengen over het beheer van de werkingsmiddelen aan de gemeenteraad en aan de overige leden van de GECORO. Het verslag heeft betrekking op het afgelopen kalenderjaar en wordt uitgebracht vóór 1 april van het daaropvolgend jaar. Het college van burgemeester en schepenen kan de voorzitter ook om een tussentijds verslag verzoeken, dat wordt uitgebracht binnen één maand na het verzoek.
De gemeenteraad dient het huishoudelijk reglement van de GECORO goed te keuren.
De gemeenteraad dient ook goedkeuring te geven aan de toekenning van een onkostenvergoeding voor elk lid van de GECORO, stemgerechtigd en in de hoedanigheid van plaatsvervanger, en aan de voorzitter, conform de bepalingen van het huishoudelijk reglement.
Raming onkostenvergoeding leden: 50,00 euro incl. btw per zitting, ongeveer 5 vergaderingen per jaar, 24 leden: 6.000,00 euro per werkjaar.
Raming onkostenvergoeding voorzitter: 100,00 euro incl. btw per zitting, ongeveer 5 vergaderingen per jaar: 500,00 euro per werkjaar.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het bijgevoegd huishoudelijk reglement van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) goed.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de onkostenvergoeding van de leden van de GECORO, stemgerechtigd en in de hoedanigheid van plaatsvervanger, zijnde 50,00 euro incl. btw per zitting, en van de voorzitter (en ondervoorzitter indien vervangend) zijnde 100,00 euro incl. btw per zitting, goed conform de bepalingen van het huishoudelijk reglement.
Naar aanleiding van de aanmeldingen voorafgaand aan de inschrijvingen dient elk schoolbestuur voor het eerste leerjaar van de eerste graad van haar school de capaciteit te bepalen op niveau van het structuuronderdeel of op niveau van een combinatie van beide structuuronderdelen.
De maximale capaciteit werd vastgelegd in functie van het aantal lokalen. Het GITO Overijse was in staat om 75 leerlingen in 1A en 30 leerlingen in 1B op te vangen.
Bij de uitbreiding van de studierichtingen dient de capaciteit voor 1A en 1B echter verlaagd te worden.
De directeur motiveert de gevraagde capaciteit vanaf het schooljaar 2024-2025 voor de eerste graad, meer bepaald voor 1A, AB en 2B, als volgt:
In het pedagogisch project staat dat de school opteert voor kleinere klassen zodat de zorg nog beter kan worden verstrekt. Dit heeft ertoe geleid dat er meer leerlingen met specifieke leernoden zijn dan normaal, wat dus ook meer inspanningen van de leerkrachten en leerlingenbegeleiding vergt. Bovendien zijn de middelen van het ondersteuningsnetwerk niet onbeperkt. De school dient zich te houden aan klassen met een kleiner aantal leerlingen zoals dit in andere scholen het geval is. Zoniet is de school niet conform het pedagogisch project.
Het aantal lokalen is beperkt en er zijn niet genoeg grote lokalen voor een groot aantal leerlingen. De school heeft grote lokalen nodig voor samengestelde klassen in de hogere graden.
A-stroom:
B-stroom:
De capaciteitsbepaling werd voorgelegd aan het syndicaal overleg van 27 februari 2024 en aan de schoolraad.
De gemeenteraad dient de capaciteitsbepaling vast te leggen voor het GITO-Overijse vanaf het schooljaar 2024-2025.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt volgende capaciteit goed voor de eerste graad in het GITO-Overijse en dit vanaf het schooljaar 2024-2025 voor:
Naast de capaciteit voor de eerste graad kan het schoolbestuur ook de capaciteit bepalen voor de andere graden. Als dan de capaciteit bereikt is, dient het schoolbestuur het desbetreffende niveau volzet te verklaren.
Een leerling kan pas geweigerd worden voor een bepaald niveau nadat een volzetverklaring voor het desbetreffende niveau gecommuniceerd is. Vanaf dan weigert het schoolbestuur elke bijkomende inschrijving. Chronologie is dus het criterium.
In een graad/onderwijsvorm waarvoor de school een minimumpakket krijgt toegekend, kan de inschrijving van een leerling tijdens het schooljaar van toekenning niet worden geweigerd op basis van volzetverklaring. Minimumpakketten geven scholen, voor sommige klasgroepen, meer lesuren dan waar ze volgens de gewone berekening recht op zouden hebben.
Volgens het schrijven van AGODI van 23 mei 2023 zijn er voor dit schooljaar minimumpakketten voor onderstaande graden en kunnen er dus geen leerlingen geweigerd worden:
De school zal pas einde mei 2024 met zekerheid weten of er nog minimumpakketten zijn. De inschrijvingen voor het volgende schooljaar starten echter al op 22 april 2024.
Bijgevolg wenst de directeur voor de tweede en derde graad Domein Kunst & Creatie - arbeidsmarktgerichte finaliteit in het GITO-Overijse, een capaciteit vast te leggen op voorwaarde dat de school hiervoor geen minimumpakketten heeft en motiveert als volgt de gevraagde capaciteit vanaf het schooljaar 2024-2025:
Het aantal klaslokalen met grafische werkstations (Mac's) is beperkt. Tot de ingebruikname van de nieuwe schoolgebouwen, dienen we het aantal leerlingen per klas (leerjaar) te beperken tot twaalf leerlingen. Het gaat om de leerjaren:
De gemeenteraad dient de capaciteitsbepaling vast te leggen voor het GITO-Overijse vanaf het schooljaar 2024-2025.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt voor de tweede en derde graad Domein Kunst & Creatie - arbeidsmarktgerichte finaliteit in het GITO-Overijse, volgende capaciteit goed vanaf het schooljaar 2024-2025 en dit onder voorwaarde dat de school hiervoor geen minimumpakketten heeft; capaciteit van maximaal twaalf leerlingen voor:
Het decreet deeltijds kunstonderwijs maakt het mogelijk om nieuwe structuuronderdelen aan te vragen. BKO Academie voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten Overijse wenst een bijkomende cluster 20 opties beeldende en audiovisuele cultuur en recensent beeldende en audiovisuele kunsten in de kortlopende studierichting beeldende en audiovisuele cultuur aan te bieden en dit vanaf 1 september 2024. Dit is een theoretische richting van het kortlopende type (drie jaar – 6 uren per week) waarin de mogelijkheid wordt aangeboden om zich te verdiepen in de wereld van Kunst en Cultuur zonder een praktische opleiding te volgen. Deze verbreding biedt kunstminnaars cultuurparticipanten te worden met meer kennis van zaken. Hiervoor dient het gemeentebestuur een aanvraag onderwijsbevoegdheid in te dienen bij AGODI en dit uiterlijk op 1 maart 2024.
In 2020 is deze onderwijsbevoegdheid ook aangevraagd en goedgekeurd door AGODI maar is door de toenmalige directeur niet ingericht om organisatorische redenen. Een goedkeuring blijft echter maar 3 schooljaren geldig en dient dus opnieuw aangevraagd te worden.
De aanvraag in te dienen bij AGODI dient gemotiveerd te zijn en is als volgt door de directeur opgesteld:
1. Visie van het schoolbestuur over vernieuwing en verbreding van het aanbod.
BKO Academie voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten Overijse wil de kortlopende studierichting beeldende en audiovisuele cultuur inrichten. In het artistiek pedagogisch project wil BKO in de eerste plaats cultuurparticipanten vormen die met een open, vrije en kritische geest naar de kunstwereld kunnen kijken. Anders dan in het specifieke artistiek atelier waar de nadruk ligt op actieve kunstbeoefening, ligt bij beeldende en audiovisuele cultuur de nadruk op het stimuleren van de onderzoekende houding, de ontwikkeling van artistiek inzicht en een open houding ten aanzien van kunst en cultuur. De academie heeft al een sterkte cultuur inzake het stimuleren van leerlingen om hun beeldend werk in relatie te brengen met de kunstwereld door middel van de praktijk in de ateliers enerzijds en de beschouwing binnen het vak kunst en cultuur anderzijds. Beeldende en audiovisuele cultuur geeft de mogelijkheid tot verdiepen alsook de mogelijkheid om de hedendaagse kunst breder uit te lichten. Een artistieke opleiding wint aan kwaliteit wanneer de leerlingen naast het verwerven van de competenties die worden behaald in een kunstopleiding zoals (in het aanbod van BKO) schilderkunst, tekenkunst, keramiek, cross-over, grafisch ontwerp & illustratie, fotokunst en levend model, een degelijke kennis hebben van de cultuur-historische achtergrond. Om leerlingen de kans te geven deze verdieping te genieten, wenst het schoolbestuur het opleidingsaanbod uit te breiden met de kortlopende studierichting beeldende- en audiovisuele cultuur.
Het inrichten van deze kortlopende studierichting zal eveneens een verbreding in het aanbod betekenen omdat het schoolbestuur op deze manier een nieuw, nog niet bereikt, doelpubliek aanspreekt. Deze opleiding zet in op het beschouwende. Hoe komt het kunstwerk binnen (receptief) en welke linken kan de leerling leggen met andere kunstwerken, kunstvormen en genres (reflectief). Deze opleiding zal zeker ook de leergierige cultuurparticipant aanspreken die ervoor kiest zich te verdiepen in de cultuur-historische achtergrond van de beeldende kunst en dus les kan volgen inspelend op zijn vraag om een bredere achtergrond en inzicht op te doen, musea leert ontdekken en kennen en leert zich kritisch maar onderbouwd te uiten en een visie te hebben over (beeldende en audiovisuele) kunst.
De inhoud van de lessen in deze kortlopende studierichting omvat de achtergronden en inhouden van verschillende kunstdisciplines zonder er vaktechnisch mee aan de slag te gaan.
Leerlingen worden gemotiveerd meer te participeren aan extra-murosactiviteiten. Doel is dat de leerlingen leren hoe te participeren aan cultuur: hoe naar de expo te gaan, hoe tickets te kopen, welke zijn goede expo’s, …
Op deze manier kunnen leerlingen na hun opleiding zelfstandig participeren aan het cultuuraanbod dat Vlaanderen (en de wereld) rijk is.
De inhoud van de studierichting richt zich zowel op een brede cultuur-historische vorming als ook op het actuele culturele leven in Vlaanderen (expo’s, uitnodigen van sprekers, ...).
Binnen beeldende en audiovisuele cultuur (BAC) zijn er heel wat vakken in te richten. BKO Academie voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten Overijse wilt starten met het eerste jaar kunstgeschiedenis (2 lestijden/week over 3 jaar) om dan later de mogelijkheid te beiden om te differentiëren naar meerdere vakken (vb. beeldende en audiovisuele kritiek, tentoonstellingsbeheer, ...).
2. Leerlingenpotentiëel.
Het inrichten van de kortlopende studierichting zal eveneens door het aanspreken van het nieuwe doelpubliek meer nieuwe leerlingen aantrekken.
De gemeente Overijse (schoolbestuur) kent een verenigingsleven (socio-culturele verenigingen) en beschikt over een goede communicatiedienst om via de juiste kanalen (social media, gemeentebrochure, bibliotheek) het nieuwe doelpubliek (de leerling die geen praktijkatelier wenst te volgen) aan te trekken. In de academie zelf wordt het nieuwe aanbod gepromoot in de ateliers en in de komende communicatie aangaande het aanbod voor volgend schooljaar.
3. Infrastructuur en leermiddelen + expertise.
De academie beschikt over een eigen lokaal voor het vak kunstgeschiedenis.
Dit lokaal is voorzien van een beamer, PC, geluidsinstallatie, internetaansluiting, voldoende banken en stoelen.
De academie heeft een ruime bibliotheek bestaande uit een kwalitatief aanbod van kunstboeken.
De academie Overijse heeft hier het voordeel dicht bij Brussel te liggen waardoor uitstappen makkelijk te organiseren zijn.
Voor het inrichten van deze cluster dienen er geen extra lestijden voorzien te worden. De academie richt immers reeds Kunst en Cultuur in als vak (algemene kunstgeschiedenis voor alle leerlingen derde en vierde jaar uit alle ateliers vierde graad). Deze leerlingen sluiten dan aan bij deze opleiding. Ook brengt deze opleiding geen extra kosten met zich mee.
De gemeenteraad dient de aanvraag onderwijsbevoegdheid cluster 20 opties beeldende en audiovisuele cultuur en recensent beeldende en audiovisuele kunsten in de kortlopende studierichting beeldende en audiovisuele cultuur goed te keuren.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de aanvraag onderwijsbevoegdheid cluster 20 opties beeldende en audiovisuele cultuur en recensent beeldende en audiovisuele kunsten in de kortlopende studierichting beeldende en audiovisuele cultuur voor BKO Academie voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten Overijse, goed.
Externe leden van de selectiecommissies, externe leden van de beroepsinstantie bij evaluatie en externe leden van de tuchtcommissie ontvangen een vergoeding voor de geleverde prestaties.
Op 1 januari 2013 werden de vergoedingen voor de externe leden van de selectiecommissies een laatste keer aangepast. De bedragen die destijds werden vastgeklikt en vandaag nog steeds worden toegepast zijn vastgelegd op niveau van de graad van de functie waarvoor de selectieprocedure plaatsvindt. Aansluitend wordt de geldende index toegepast.
Uit navraag blijkt dat de gehanteerde juryvergoeding voor de externe leden van de selectiecommissies, zeker voor selectieprocedures bij functies voor lagere graden in de huidige arbeidsmarkt, laag zijn.
Het is wenselijk om de bedragen voor juryvergoedingen voor externe leden van de selectiecommissies aan te passen naar de huidige context ten einde voldoende juryleden te kunnen blijven vinden en om hun engagement ook correct te blijven vergoeden. Het is wenselijk om net zoals in vele andere lokale besturen de bedragen voor juryvergoedingen voor de externe leden van de selectiecommissies gelijk te stellen met die van de externe leden van de beroepsinstantie bij evaluatie en externe leden van de tuchtcommissie.
Het is wenselijk om de juryvergoeding voor externe leden van de selectiecommissies, externe leden van de beroepsinstantie bij evaluatie en externe leden van de tuchtcommissie vast te leggen op 38 euro per uur aangevuld met een verplaatsingsvergoeding voor de gemaakte verplaatsingskosten volgens de wettelijke tarieven.
Dit is een marktconforme vergoeding die ook zo bij het lokaal bestuur Tervuren wordt toegepast.
De verhoging van budgetten voor de vergoedingen voor de externe leden van de selectiecommissies, externe leden van de beroepsinstantie bij evaluatie en externe leden van de tuchtcommissie zijn zowel voor OCMW als gemeente volledig op budget van de gemeente voorzien.
MJP000608 - AC000000/0112-3/6150000.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord om met ingang van 1 april 2024 de prestaties van de externe leden van de selectiecommissies, externe leden van de beroepsinstantie bij evaluatie en externe leden van de tuchtcommissie te vergoeden aan 38 euro per uur aangevuld met een verplaatsingsvergoeding voor de gemaakte verplaatsingskosten volgens de wettelijke tarieven.
Op vraag van de voorzitter van de gemeenteraad, mevrouw Joke Lenseclaes, wordt dit agendapunt toegevoegd aan de dagorde van de gemeenteraad van 19 maart 2024.
De stand van zaken in dit dossier wordt ter zitting toegelicht:
Het Landinrichtingsproject (LIP) IJsevallei bevat verschillende uitvoeringsdossiers. Het project loopt over verschillende jaren volgens meerjarenplanning waarbij ieder dossier zich in een andere uitvoeringsfase en/of deelfase bevindt. De eerste fase van werken zijn reeds uitgevoerd.
Zo is in de Zwanenlaan en de Meeuwenlaan de ontharding gerealiseerd en er ontwikkelt zich een mooie kruidenberm. In de Meeuwenlaan werd de opgehoogde grond afgegraven tot op het oorspronkelijke niveau. Deze grond werd na testen geschikt bevonden en naar de Potvijver vervoerd waar hij gebruikt wordt om de werfweg, nodig voor de slibruiming, aan te leggen.
De werken aan de Ketelheide zijn afgerond in 2022. In 2023 werden er nog broedstoven voor het vliegend hert geplaatst. Op verschillende plaatsen in Overijse en Hoeilaart werden muurschilderingen aangebracht in het kader van het project. Het Kasteelpark Isque is in de laatste afwerkingsfase.
Volledig overzicht van de dossiers opgenomen in het LIP-project:
Uitvoeringsdossier 1
De projecten van het uitvoeringsdossier 1 zitten allen in de fase van afgerond of in de fase van uitvoering:
Structuurherstel Nellebeek
Het structuurherstel van de Nellebeek langsheen de Lindaal werd uitgevoerd in opdracht van de Provincie. De rechtlijnige betonnen elementen van de beek werden verwijderd en de beek werd hermeanderd waarbij de grachten natuurlijk werden ingericht met een beschoeiing in natuurbreuksteen en oeverbeplanting. De bermen werden ingezaaid met een bloemrijke kruidlaag.
Amfibiewanden Kouterstraat/Zwanenlaan
In het kader van de rioleringswerken werden in de Kouterstraat en de Zwanenlaan twee amfibietunnels geplaatst. Binnen het huidig LIP-project worden er permanente amfibiewanden geplaatst aansluitend op deze tunnels zodat er functioneerbare amfibieoversteekplaatsen gerealiseerd worden in functie van het natuurgebied IJsebroeken. Deze werken gaan van start na het broedseizoen in augustus 2024.
Site Blaivie
De uitvoering van de inrichtingswerken van site Blaivie zijn afgerond sinds 2022. Deze werden gestuurd door het Regionaal Landschap Dijleland. Het beheer van het gebied bestaat voornamelijk uit begrazing. Het beheer wordt door de gemeente opgevolgd.
Natuurgebied Ten Trappen
Het technisch ontwerp voor het dossier Ten Trappen (Hoeilaart/Overijse) werd door de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) opgemaakt. Begin maart werd de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend. Maatregelen zijn herinrichting van de vijvers, het herstelbeheer van graslanden en moerassen, de bebossing en de aanleg van recreatieve infrastructuur. Tijdens de opmaak van de technische plannen werd input gevraagd en afgestemd met de stuurgroep en betrokken administraties. Uitvoering is gepland vanaf zomer 2025.
Uitvoeringsdossier 2
De voorzitter van de gemeenteraad beslist tot bijeenroeping van de gemeenteraad en stelt de agenda van de vergadering op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter worden meegedeeld.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de stand van zaken in het dossier Landinrichtingsproject IJsevallei.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken in het dossier Landinrichtingsproject IJsevallei zoals ter zitting toegelicht.
Op 14 maart 2024 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart met volgend aanvullend agendapunt:
'Kan er een stand van zaken komen omtrent het PRUP? Wat zijn de volgende stappen van de wel of niet goedkeuring van deze PRUP en hoeveel bezwaarschriften zijn er binnengekomen vanuit Overijse?
Naast de simplificatie die het Provinciaal RUP brengt met het opheffen van verouderde verkavelingen brengt dit plan nog veel andere veranderingen met zich mee. Hierbij komen er natuurlijk veel vragen bij de burger van onze gemeente. Zoveel vragen dat er petities rond hebben gedraaid bij de burgers.
Er werd een petitie vanuit Overijse met ongeveer 800 handtekeningen afgegeven bij de provincie tegen deze PRUP. Wat is uw antwoord aan de mensen die tegen dit plan vechten?
Hierbij nog enkele andere vragen die te maken hebben met specifieke punten omtrent het PRUP die aangevraagd werden door de gemeente:
Schepen Jan De Broyer antwoordt:
'Er wordt heel veel op één hoop gegooid. Op uw eerste vraag ga ik een uitleg geven over de procedure. Daarna gaat u snappen dat ik weinig ga kunnen vertellen over de andere vragen.
Op 19 december 2023 werd het PRUP voorlopig vastgelegd. Dit planningsinitiatief op provinciaal niveau volgt strikte procedures. Naar aanleiding hiervan liep er vervolgens een openbaar onderzoek van 8 januari tot 7 maart 2024. Bezwaren of opmerkingen konden via diverse kanalen ingediend worden.
Deze bezwaren worden behandeld door de Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening (PROCORO). Zij formuleren een advies aan de provincieraad. De provincieraad stelt het definitieve plan vast in juni 2024. De hogere overheid kan dan nog 45 dagen schorsen. Indien het niet geschorst wordt, wordt het gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. 14 dagen na publicatie treedt dit RUP in werking.
We beschikken nog niet over een exact cijfer van het aantal bezwaarschriften voor Overijse. De provincie geeft aan dat er een 100-tal bezwaarschriften en suggesties zijn.
Wij hebben binnen het college van burgemeester en schepenen afgesproken om ons te houden aan deze tekst en niet verder in te gaan op al dan niet correcte insinuaties, teneinde geen procedurefouten te maken.
De percelen 'Louis Gunsstraat 15' en 'Schransdreef 6' werden in de gemengd bebouwde zone opgenomen omdat ze er functioneel mee samenhangen. De PROCORO zal op basis van de adviezen en bezwaren een advies formuleren aan de provincieraad over de al of niet aanpassing van het plan.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Vervolgens verklaart de voorzitter de vergadering voor gesloten.
Namens de gemeenteraad