In zitting van het college van burgemeester en schepenen van 16 augustus 2022 werd beslist om voor restafval en GFT over te schakelen naar gewogen containers (DIFTAR). Naar aanleiding van deze beslissing werden de nodige voorbereidingen opgestart.
Deze zijn momenteel al ver gevorderd:
De exacte invoerdatum moet nog formeel worden vastgelegd maar Interrand streeft ernaar om in maart 2026 algemeen te kunnen opstarten. De exacte datum kan pas vastgelegd worden eens al de locaties van de ondergrondse containers in de 3 gemeenten formeel zijn vastgelegd en er een akkoord is over de te hanteren retributies.
De raad van bestuur van Interrand heeft op 14 mei 2025 volgend voorstel van tarieven DIFTAR goedgekeurd welk nu wordt voorgelegd aan de gemeenten:
1. Intergemeentelijke inning
Momenteel worden de afvalretributies geïnd door de gemeenten. Dit geldt zowel voor de verkoop van afvalzakken als voor de toegangsgelden voor de recyclageparken.
De enige uitzondering is het jaarlijkse abonnementsgeld voor de GFT-containers dat door Interrand geïnd wordt.
Voorgesteld wordt om voor alle afvalretributies over te schakelen naar intergemeentelijke inning door Interrand. De inkomsten van deze retributies zijn ten voordele van Interrand. Aangezien Interrand hierdoor over meer rechtstreekse inkomsten zal beschikken, zal de jaarlijkse gemeentelijke werkingsbijdrage vervolgens worden verlaagd.
Voorstel opstart:
Retributies DIFTAR:
Retributies recyclageparken:
2. Retributieformule (jaarlijkse indexering)
Voor de DIFTAR-retributies wordt voorgesteld om voortaan te werken met een retributieformule.
Deze formule houdt in dat de retributies jaarlijks automatisch worden geïndexeerd. Jaarlijkse indexering betekent dat het telkens om kleine aanpassingen gaat en dat de retributieformule lange tijd van toepassing kan zijn.
Voorstel:
3. Voorstel retributies
Volgende retributies worden voorgesteld. Dit zijn de bedragen voor boekjaar 2024. Deze zullen worden toegepast in boekjaar 2025 en 2026. Vanaf 1 januari 2027 zullen ze jaarlijkse geïndexeerd worden.
Gewone containers restafval:
Huurkost
Ophaalkost
Verwerkingskost
Huurkost
Ophaalkost
Verwerkingskost
Ondergrondse sorteerstraat:
Restafval
GFT
Bijkomende tarieven:
Hefkantelslot:
Volumewissel:
Badge sorteerstraat:
Nieuwe container omwille van beschadiging container (door inwoner) of diefstal:
Gefaseerde invoering:
DIFTAR ondergrondse sorteerstraten:
Voor de bestaande ondergrondse sorteerstraten zal er al vroeger gestart worden met DIFTAR. Deze ondergrondse sorteerstraten dienen volledig operationeel te zijn voordat de gewone DIFTAR-containers huis-aan-huis ingevoerd worden. Dit betekent dat er al zal gestart worden met het installeren en stelselmatig in gebruik nemen in de loop van het najaar van 2025. Er zijn momenteel 2 locaties waar er al een ondergrondse sorteerstraat in gebruik is (Maleizen en Arboreto Tervuren). Op deze 2 locaties worden de huidige afvalretributies (creatief) toegepast. Eens de nieuwe retributies en de bevoegdheidsoverdracht voor het innen is goedgekeurd, zullen we op deze 2 locaties de DIFTAR-retributies als eerste toepassen. In de praktijk zal dat kunnen vanaf september 2025.
DIFTAR huis-aan-huis:
Deze invoerdatum is nog niet definitief, want afhankelijk van een aantal voorwaarden en parameters, maar er wordt gestreefd naar maart 2026.
DIFTAR recyclageparken:
Voor de invoering van DIFTAR (op basis van gewicht) dienen de recyclageparken nog voorzien te worden van de nodige infrastructuur (weegbrug). De invoering wordt hier voorzien vanaf 2027.
Overlapping tarieven:
Voorlopig zal er dus een overlapping zijn van de nieuwe DIFTAR-tarieven en de huidige retributies. Om DIFTAR te kunnen toepassen op de bestaande sorteerstraten (in Overijse is dat Maleizen) zal 1 september 2025 als officiële startdatum voor de nieuwe tarieven worden vastgesteld.
De huidige retributies huis-aan-huis zullen pas opgezegd worden vanaf de effectieve invoering van DIFTAR huis-aan-huis in het voorjaar 2026 (maart). De retributies voor het recyclagepark zullen pas wijzigen van zodra het recyclagepark volledig is uitgerust met de nodige infrastructuur (2027).
De raad van bestuur van Interrand vraagt om de hierboven vermelde voorstellen en het retributiereglement als bijlage toegevoegd aan deze beslissing ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. De gemeenteraad dient ook kennis te nemen van het ontwerp aanpassing politiereglement afvalstoffen. Deze zal na finalisatie ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Binnen de raad van bestuur werd afgesproken om de tarieven in de 3 gemeenten gelijktijdig goed te laten keuren. Er werd gekozen voor de maand september, omdat het voor Interrand belangrijk is dat de goedgekeurde tarieven gekend zijn op het ogenblik dat de communicatie naar de inwoners van start gaat. De uitgebreide communicatie naar de burgers toe start 6 maanden voor de invoering van DIFTAR. Aangezien Interrand in maart 2026 DIFTAR algemeen willen invoeren, betekent dit in de praktijk dat de communicatiecampagne zal starten vanaf september/oktober. Bovendien is er ook nog voorbereidingstijd nodig voor de opmaak van het communicatiemateriaal (website, flyers, brieven, filmpjes, …).
De financiële bijdrage voor de werking van de afvalintercommunale Interrand is voorzien in het MJP onder de post Dienstprestaties Overige afval- en materialenbeheer (Interrand).
Wat betreft de impact voor de meerjarenbegroting kunnen er nog geen exacte cijfers gegeven worden. Door de invoering van DIFTAR zal de kostendekkingsgraad voor de inzameling voor restafval en GFT wel hoger zijn. Concreet betekent dit dat er meer retributies rechtstreeks aan de burger zullen aangerekend worden en er minder bijgepast wordt van de algemene middelen. Dit zal tot gevolg hebben dat de kostprijs voor de gemeente zal afnemen.
De inning voor de retributies door Interrand van alle afvalretributies (zowel de ophalingen aan huis als de recyclageparken) zal een administratieve vereenvoudiging zijn. Interrand zal hierdoor ook rechtstreeks meer inkomsten hebben, waardoor er minder aangerekend zal worden aan de gemeenten.
Aangezien de kostendekkingsgraad voor restafval en GFT hoger zal zijn, wordt er minder bijgepast van de algemene middelen en zal de nettokost (= werkingsbijdrage minus retributies) voor de gemeente afnemen. Vanaf boekjaar 2027 (het eerste volledige jaar dat DIFTAR wordt toegepast) zal dit zeker het geval zijn. Voor 2026, het opstartjaar, is er minder garantie dat het goedkoper zal zijn, omdat er een heel aantal éénmalige opstartkosten zijn. Interrand stelt wel dat de nettokost voor de gemeenten maximaal op hetzelfde niveau blijft als 2025. Voor het werkjaar 2025 verandert er niets aan de werkingsbijdrage.
Voor het innen van de retributies zal er nog een bevoegdheidsoverdracht moeten worden gegeven aan Interrand.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de door de Intercommunale Interrand voorgestelde gedifferentieerde tarieven (DIFTAR) bij afvalophaling huis-aan-huis en sorteerstraten, zoals opgenomen in het als bijlage toegevoegde retributiereglement, goed.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat de door de Intercommunale Interrand voorgestelde gedifferentieerde tarieven (DIFTAR) gefaseerd worden ingevoerd en in eerste plaats zullen gelden voor de implementatie bij de reeds actieve sorteerstraten.
Artikel 3
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp aanpassing politiereglement afvalstoffen dat later dit jaar zal worden gefinaliseerd en ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.