De gemeenteraad vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter opent de zitting aansluitend op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voorzitter opent de zitting op 27/04/2022 om 13:45.
De beslissingen van de vergadering van de gemeenteraad van 22 maart 2022 werden genotuleerd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 22 maart 2022 omvatten de beslissingen van de gemeenteraad van 22 maart 2022 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende gewone vergadering van de gemeenteraad, zijnde de vergadering van 26 april 2022.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 22 maart 2022 met eenparigheid van stemmen goed.
Sinds 18 maart 2020 is de federale fase afgekondigd en gelden federale maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus in te dijken.
Op lokaal niveau zijn er verschillende acties uitgewerkt in de lijn van de opgelegde maatregelen.
Het is wenselijk dat de gemeenteraad kennis neemt van de lokale acties in het kader van het coronavirus COVID-19.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de lokale acties in het kader van de federale maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus COVID-19 te beperken, als bijlage gevoegd bij dit agendapunt.
Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne waarbij duizenden mensen op de vlucht zijn en op vraag van staatssecretaris Sammy Mahdi zijn alle lokale besturen op zoek gegaan naar mogelijkheden om Oekraïense oorlogsvluchtelingen op te vangen.
Het is wenselijk dat de gemeenteraad kennis neemt van de lokale acties in het kader van de opvang van Oekraïense oorlogsvluchtelingen.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de lokale acties in het kader van de opvang van Oekraïense oorlogsvluchtelingen, als bijlage gevoegd bij dit agendapunt.
Overeenkomstig artikel 441 van het Decreet Lokaal Bestuur brengt een lid van de raad van bestuur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het verslag over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekte toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van schepen Peter Lombaert, vertegenwoordiger in het Regionaal Bestuurscomité Leuven (RBC Leuven) van Iverlek in het kader van artikel 441 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Overeenkomstig artikel 441 van het Decreet Lokaal Bestuur brengt een lid van de raad van bestuur tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad, verslag uit over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekt toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het verslag over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad, en verstrekte toelichting bij het beleid van de dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging.
Geen.
Enig artikel
Verdaagd.
De strategische visie Horizon+ werd samen met alle beleidsniveaus en verschillende partners geconcretiseerd en vormt de basis voor het toekomstige ruimtelijke beleid in de regio rond het Zoniënwoud. Het strategisch project Horizon+ zal samen met de verschillende besturen in Vlaams-Brabant deze strategische visie in een intergemeentelijk beleidsplan gieten om de gewenste ontwikkelingen realiseerbaar te maken. Gelijktijdig met het beleidsplan worden de uitvoeringsinstrumenten opgestart. Deze visie kadert binnen de beleidsvisie van het departement Omgeving voor ‘de ruimtelijke werven’ binnen het gebiedsproject ‘Brabantse Wouden’ en beantwoordt aan de Vlaamse doelstellingen van de bouwshift, de ‘Blue Deal’ en het Vlaamse bebossingsplan. Horizon+ wordt gezien als een belangrijk pilootproject door het departement Omgeving en is een van de pilootprojecten voor de concretisering van het toekomstige beleidsplan ‘ruimte’ van de Provincie Vlaams-Brabant.
De opdrachten worden omschreven als de ondersteuning van de projectcoördinatie van het strategisch project Horizon+ en de ondersteuning bij de participatie en communicatie hiervan. De raamcontracten zijn eveneens beschikbaar voor de partners van het strategisch project: zijnde de gemeenten Tervuren, Sint-Genesius-Rode, Hoeilaart en Overijse, Aquafin en de diensten van de Vlaamse overheid.
De totale uitgave in het kader van dit raamcontract voor de opmaak van een ruimtelijk beleidsplan en daaruit voortvloeiende planinstrumenten voor Overijse wordt geraamd op 146.000 euro doorheen de legislatuur.
De provincie sluit de raamovereenkomst voor een periode van 4 jaar (48 maanden). Het provinciebestuur treedt op als aankoopcentrale voor alle gemeenten die deel uitmaken van het projectgebied (Tervuren, Overijse, Hoeilaart en Sint-Genesius-Rode), Aquafin en de diensten van de Vlaamse overheid, volgens de artikelen 2,7°, b (de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten voor werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en 47 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
De provincie Vlaams-Brabant heeft de overheidsopdracht voor de raamovereenkomst betreffende:
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de door de provincie Vlaams-Brabant aangeboden raamovereenkomsten betreffende de ondersteuning van de participatie en communicatie en de ondersteuning van de projectcoördinatie voor het strategisch project Horizon+ om volgende redenen:
Daarnaast vraagt de provincie een budgettair engagement van de gemeente om in het kader van het strategisch project Horizon+ samen te werken om de gemeentelijke beleidsplannen ruimte en de bijbehorende planinstrumenten op te maken. Door samen te werken in deze aanbestedingsprocedure kunnen we verder werk maken van het gemeentelijk ruimtelijk beleid.
Samenwerkingsovereenkomst
De provincie Vlaams-Brabant voorziet een totaal budget van 445.000,00 euro.
De gemeenten dragen bij op basis van hun inwonersaantal:
Naar aanleiding van deze beslissing worden geen kredieten in de boekhouding vastgelegd. Bij het plaatsen van deelbestellingen in het kader van deze opdracht dient steeds een bestelbon te worden opgemaakt.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord om beroep te doen op de provincie Vlaams-Brabant als aankoopcentrale voor afname van de raamovereenkomst betreffende de ondersteuning van de participatie en communicatie voor het strategisch project Horizon+.
Artikel 2
Bestellingen kunnen geplaatst worden bij volgende opdrachthouder van de raamovereenkomst waarvan sprake in artikel 1:
Artikel 3
De gemeenteraad gaat akkoord om beroep te doen op de provincie Vlaams-Brabant als aankoopcentrale voor afname van de raamovereenkomst betreffende de ondersteuning van de projectcoördinatie voor het strategisch project Horizon+.
Artikel 4
Bestellingen kunnen geplaatst worden bij volgende opdrachthouder van de raamovereenkomst waarvan sprake in artikel 3:
Doelstellingen CO2-reductie
De gemeenten Bertem, Hoeilaart, Huldenberg, Tervuren en Overijse hebben elk een goedgekeurd klimaatactieplan waarbij ze het engagement aangaan om de CO2-uitstoot met 20% te verminderen. Tevens hebben de verschillende gemeenten het burgemeestersconvenant van 2019 ondertekend met als doelstelling een reductie van 40% CO2 tegen 2030. In de realiteit haalt elke gemeente slechts een vermindering van 3 à 5% (2017 ten opzichte van 2011 - bron: Excel op basis van provincie in cijfers). Tevens heeft elke gemeente het Lokaal energie- en klimaatpact ondertekend waarbij 1 van de 4 concrete werven werf 2 is: 'Verrijk je wijk (renovatie, hernieuwbare energie)'.
De grootste categorieën die instaan voor de CO2-uitstoot zijn het personenvervoer en de huishoudens (bron: Excel op basis van provincie in cijfers). In dit project werd gekozen om in te zetten op huishoudens.
We willen een antwoord bieden op de lage renovatiegraad die eigen is aan de specifieke woningtypologieën die in de streek voorkomen. Daarnaast zitten de gemeenten bij de laagste qua wattpiek aan zonnepanelen per inwoner.
Voordelen samenwerking
Daarom zijn we met deze 5 gemeenten sinds een jaar in gesprek om te bekijken of er door middel van samenwerking winsten zijn te boeken waardoor deze klimaatdoelen wel gerealiseerd kunnen worden.
Projectpartners
Naast de 5 gemeenten werd er in het voorbereidend traject ook gekeken naar andere mogelijke partnerschappen. Zo werd er de afgelopen periode gezocht naar geschikte ‘vehikels’ om de samenwerking in onder te brengen. Die vehikels werden enerzijds gevonden in de bestaande energiehuizen van de vijf gemeenten (IGO div en 3Wplus Energie vzw) die nu reeds, onder andere, renovatiebegeleidingstrajecten in de vijf gemeenten uitvoeren. Vanaf 2026 zal, omwille van de referentieregio’s die Vlaanderen creëerde, IGO div het enige energiehuis worden voor de vijf gemeenten. Anderzijds werd ook het lidmaatschap bij IGO div in orde gebracht. De gemeenten Hoeilaart en Overijse werden op 17 december 2021 lid van IGO div waardoor alle betrokken gemeenten een in-house bestelling kunnen doen en een project kunnen onderbrengen bij IGO div.
Werkgebieden
Er vonden verschillende voorbesprekingen plaats tussen de gemeenten en de externe partners.
Conclusies zijn om samen te werken voor de volgende twee werven, namelijk:
Voorstel uitgewerkt met IGO div en 3Wplus Energie vzw
In dit project zijn we op zoek naar meer dan alleen maar renovatiebegeleiders. We willen naast een renovatiebegeleider een projectcoördinator kunnen aanstellen die in staat is om het project kleinschalig op te starten, maar ook om het op termijn op een hogere schaal te brengen.
Concreet stellen de uitvoerders, IGO div en 3Wplus Energie vzw, 1,8 VTE medewerkers ter beschikking van de gemeenten.
De ‘aanklampende renovatiebegeleider’ is een surplus bovenop de renovatiebegeleiders die actief zijn in de gemeenten vanuit de energiehuizen IGO div en 3Wplus Energie vzw. Het grote verschil met de gewone renovatiebegeleiders van de energiehuizen is dat deze renovatiebegeleider minder vraaggestuurd werkt, maar zich voornamelijk proactief gaat aanbieden in diverse wijken en verenigingen en iedereen die aangaf interesse te hebben periodiek contacteert. De aanklampende renovatiebegeleider gaat eigenaars proactief contacteren en enthousiasmeren en dossiers proactief opvolgen.
De medewerker klimaatalliantie zorgt er voor dat er goed begrijpbare informatie ontwikkeld wordt over de voor- en nadelen van de verschillende formules om zonnepanelen te leggen, zorgt er voor dat deze informatie tot bij alle burgers raakt via diverse kanalen (magazines gemeenten, folders, digitale informatie, informatie-avonden, …) en ontwikkelt systemen om het aantal zonnepanelen in de gemeente te kunnen tellen. De medewerker zorgt er voor dat de inhoud van deze overeenkomst nauwgezet uitgevoerd wordt en brengt daartoe de gemeenten, de uitvoerders (en hun energiehuizen) én eventuele andere partners (bv. Druifkracht) regelmatig rond de tafel. De medewerker gaat op zoek naar nieuwe contacten en partners om drempels voor projecten in de klimaatalliantie weg te werken. De medewerker zorgt er tot slot voor dat er steeds tijd beschikbaar wordt gehouden om projectoproepen in de gaten te houden en projectoproepen te schrijven.
3Wplus Energie vzw en IGO div vragen voor deze medewerkers een extra communicatiebudget om de bevolking van de betrokken gemeenten maximaal te kunnen informeren.
De controle op het project kan geregeld worden via een stuurgroep die op regelmatige tijdstippen samenkomt. In de stuurgroep dienen de gemeenten, IGO div en 3Wplus Energie vzw vertegenwoordigd te zijn. Daarnaast kunnen ook regionale partners puntsgewijs betrokken worden bij de uitvoering van de opdrachten (zoals bv. Druifkracht).
Financiële afspraken
De financiële afspraken in verband met de jaarlijkse kosten voor de gemeenten zijn opgenomen onder financiële aspecten.
Daarnaast zijn er ook mogelijke opbrengsten. Via het project zullen ook eigen middelen opgewekt kunnen worden. Per opgestart Benovatietraject kunnen de projectpartners een Burenpremie van 200 euro opvragen bij Fluvius. Bij het realiseren van een energetische renovatie kan daar nog 400 euro bijkomen. Deze middelen zullen gedurende de projecttermijn jaarlijks terugvloeien naar de gemeenten, om zo de feitelijke projectkost te verminderen. Het is echter onmogelijk om op voorhand een concreet bedrag te begroten. Er zal bijgevolg jaarlijks een overzicht worden opgemaakt van de middelen die via die piste gegenereerd worden.
Tot slot is het ook zinvol om de subsidiekanalen van de regionale besturen op te volgen. Indien de mogelijkheid zich voordoet om voor dit project een bijkomende subsidie te verwerven, dan zullen de projectpartners zich inzetten hiervoor een dossier op te starten. Zo kan de projectkost verder dalen, of kan het project verder opschalen.
Streefcijfers
Uit de ervaring die IGO div en 3Wplus Energie vzw hebben in het kader van het aanbieden van renovatiebegeleidingen is een inschatting van het aantal renovatiebegeleidingen op jaarbasis geschat op 120 dossiers per jaar per renovatiebegeleider. Aangezien de renovatiebegeleider in dit samenwerkingsverband heel geconcentreerd kan werken en zich exclusief kan focussen op deze vijf gemeenten en geen andere organiserende taken op zich moet nemen zouden we een voorzichtige inschatting maken voor 160 dossiers per jaar.
Streefcijfers gemeenten |
Overijse |
Tervuren |
Hoeilaart |
Huldenberg |
Bertem |
TOTAAL |
Renovatiebegeleiding – aantal te begeleiden woningen per jaar voor de komende 10 jaren.
|
52 |
45 |
23 |
20 |
20 |
160 |
Zonnepanelen – aantal daken over het hele grondgebied per jaar voor de komende 10 jaren.
|
287 |
131 |
143 |
58 |
96 |
715** |
Voor de zonnepanelen baseren we ons voor dit streefcijfer op de gegevens van Fluvius. In onderstaande tabel staat hoeveel fotovoltaïsche installaties (PV-installaties) de afgelopen jaren in de betrokken gemeenten bij particulieren gelegd werden. In de tabel worden ook gemiddelden per jaar zichtbaar gemaakt. Voor de vijf gemeenten samen zijn er de laatste drie jaar gemiddeld 595,33 PV-installaties per jaar bij particulieren gelegd. Dat komt overeen met 1,87% van de huishoudens per jaar die een PV-installatie legt. Deze gemiddelden zijn duidelijk naar boven gestuwd door het jaar 2020 waarin iedere PV-eigenaar nog dacht voor meerdere jaren te kunnen profiteren van de terugdraaiende teller.
|
Bertem |
Huldenberg |
Overijse |
Tervuren |
Hoeilaart |
Totaal |
#PV 2019 |
81 |
65 |
162 |
65 |
84 |
457 |
#PV 2020 |
124 |
60 |
359 |
190 |
191 |
924 |
#PV 2021 |
34 |
20 |
196 |
73 |
82 |
405 |
#PV totaal 2019-2021 |
239 |
145 |
717 |
328 |
357 |
1786 |
#PV gemiddeld 2019-2021 |
79,67 |
48,33 |
239 |
109,33 |
119 |
595,33 |
% huishoudens PV 2019 |
2,0 |
1,7 |
1,6 |
0,7 |
1,8 |
1,6 |
% huishoudens PV 2020 |
3,1 |
1,5 |
3,6 |
2,1 |
4,2 |
2,9 |
% huishoudens PV 2021 |
0,8 |
0,5 |
1,9 |
0,8 |
1,8 |
1,2 |
% huishoudens PV gemiddeld 2019-2021 |
1,97 |
1,23 |
2,37 |
1,2 |
2,6 |
1,87 |
Ondanks de vertekening door het recordjaar 2020, willen we door de werking van de klimaatalliantie de lat toch nog hoger leggen. In het cijfer aangeduid met een ** beogen we een stijging met 20% bovenop de gemiddelden van de afgelopen 3 jaar. Zo beogen we dat er jaarlijks, in de vijf gemeenten samen, 715 PV-installaties bij particulieren bijkomen. Dit houdt in dat jaarlijks 2,26% van de huishoudens een PV-installatie legt.
GRC Grondgebiedzaken
De gemeenteraadscommissie Grondgebiedzaken nam kennis van het projectvoorstel en het voorstel tot samenwerkingsovereenkomst in zitting van 8 maart 2022. In bijgevoegd uittreksel zijn alle gestelde vragen opgenomen.
Om aan de klimaatdoelstellingen met betrekking tot de CO2-reductie tegemoet te komen dienen meer ambitieuze initiatieven genomen te worden om in te zetten op werf 2 van het lokaal energie- en klimaatpact. Een intergemeentelijk initiatief verhoogt de slagkracht en kan hopelijk een sneeuwbaleffect teweegbrengen waarbij het project kleinschalig start, maar in de loop der tijd uitgroeit tot een groter en sterker partnerschap.
Uitgaande van de beschreven personeelsinzet wordt voor het project een werkingssubsidie voorzien van:
Projectcoördinatie |
Totale kost |
Financiële verdeling |
Projectmedewerker IGO div (niveau B1 – 0,8 VTE) |
63.500 euro |
Financiële bijdragen partners |
Renovatiebegeleider 3Wplus Energie vzw (niveau B1c - 1 VTE) |
72.750 euro |
Financiële bijdragen partners |
Communicatiebudget |
13.000 euro |
Financiële bijdragen partners |
Totaal: |
149.250 euro |
|
In deze berekening zijn volgende kosten opgenomen:
De kosten van het project worden verdeeld tussen de gemeenten a rato van het aantal inwoners:
Gemeente | Jaarbedrag |
Bertem | 19.025,00 euro |
Huldenberg | 18.596,00 euro |
Tervuren | 42.436,00 euro |
Overijse | 48.050,00 euro |
Hoeilaart | 21.232,00 euro |
TOTAAL | 149.250,00 euro |
In het MJP20-25 zijn volgende budgetten opgenomen:
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst inzake de 'Intergemeentelijke Klimaatalliantie Druivenstreek' goed.
Artikel 2
De burgemeester en de algemeen directeur van de gemeente Overijse worden gemachtigd om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
In zitting van 25 januari 2022 heeft de gemeenteraad reeds de akte goedgekeurd voor de verwerving van de terreinen gelegen langsheen de Kouterstraat, kadastraal bekend als afdeling 4 sectie D nummers 773 B en 773 C, ter plaatse genaamd Waldelblock in het kader van de concessie met de nv Aquafin - rioleringswerken Lokaal Pact dossier 23338 - 'Optimalisatie overstort en afkoppeling grachten Kouterstraat. De gemeente Overijse kocht 83% in volle eigendom en Aquafin kocht 17% in volle eigendom van dit perceel.
Deze verdeling kwam tot stand door volgende berekening:
Het bufferbekken wordt echter ook deels aangelegd op het perceel kadastraal bekend als afdeling 4 sectie D nummer 773 D. Dit perceel is eigendom van de gemeente Overijse.
Aangezien de aanleg van het bufferbekken gebeurt in het kader van het Lokaal Pact dossier 23338 - 'Optimalisatie overstort en afkoppeling grachten Kouterstraat' ter compensatie voor het project omdat er stroomafwaarts niet kan worden gebufferd of geïnfiltreerd omdat we in waterwinningsgebied zitten en omdat het niveau van het grondwater hoog zit, moet Aquafin 17% van dit perceel van de gemeente Overijse aankopen gebaseerd op eerder vermelde verdeling.
De financiële aspecten verbonden aan deze beslissing worden als volgt geregeld:
Artikel 1
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om over te gaan tot de verkoop van volgend onroerend goed, gelegen langsheen de Kouterstraat:
een aandeel van 17% in een inneming in volle eigendom met een oppervlakte volgens meting van tweehonderdvijfendertig vierkante meter (235 m²), met gereserveerd perceelidentificatienummer D 0773F P0000 zoals aangeduid in gele kleur onder nummer 2 op het grondinnemingsplan opgemaakt door Tractebel, te nemen uit het onroerend goed kadastraal gekend als afdeling 4 sectie D nummer 773 D P0000, ter plaatse genaamd Waldelblock.
Artikel 2
Voormeld onroerend goed werd opgemeten door studiebureau Tractebel die hiervan op 15 mei 2020 een grondinnemingsplan opstelde met nummer 23338/1/18-3-5.1/3. Het grondplan werd opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 23544-10275.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt het grondinnemingsplan, als bijlage bij deze beslissing gevoegd, goed.
Artikel 4
De verkoop gebeurt onder de voorwaarden van de authentieke akte opgesteld door meester Stefan Vangoetsenhoven, notaris met standplaats te Bertem.
Artikel 5
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, als bijlage bij deze beslissing gevoegd, goed.
Artikel 6
De verkoop gebeurt onderhands tegen de prijs van honderdzestien euro negenendertig cent (116,39 euro) (inclusief wederbeleggingsvergoeding).
Artikel 7
De in artikel 6 vermelde verkoopprijs wordt betaald tegen kwijting bij het verlijden van de authentieke akte door de notaris.
Artikel 8
De gemeenteraad verklaart het in artikel 1 vermelde onroerend goed te verkopen aan Aquafin voor openbaar nut, meer bepaald voor de aanleg van een bufferbekken.
Artikel 9
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, wordt gemachtigd om de authentieke akte te ondertekenen en alle administratieve handelingen te stellen in het kader van de uitvoering van deze akte.
Artikel 10
Deze beslissing is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht.
Door het ontbreken van een erfpachtovereenkomst of een andere eigendomstitel voor een perceel grond op het domein van de brandweer langs het Schavei, dient deze nog opgesteld te worden in de vorm van een erfpachtovereenkomst.
De voorlopige erfpachtovereenkomst voor dit perceel langs het Schavei op het domein van de brandweer zijnde: Lot 1 (94 m²) en deel uit het kadastrale perceel sectie D137/h/3-deel werd opgemaakt door Iverlek op datum van 22 februari 2022.
De erfpacht van deze grond kan gebeuren voor de prijs van één euro per jaar, éénmalig te betalen voor de ganse periode (zijnde 99,00 euro) bij het verlijden van de notariële akte.
De erfpachtovereenkomst wordt aangegaan voor 99 jaar en onder volgende opschortende voorwaarden:
Er dient eveneens een erfdienstbaarheid gevestigd te worden voor de uitbating van het distributienetwerk, zijnde op perceel Lot 2 (3a 58ca). Deze erfdienstbaarheid is kosteloos.
De authentieke akte zal verleden worden op het notariskantoor De Cock & Goret, geassocieerde notarissen, Graven Egm. en Hoornlaan 18a te 3090 Overijse. Alle kosten van deze overeenkomst en van de authentieke akte (incl. metingsplan) vallen ten laste van de erfpachter.
Ter uitbating en beheer van de gasreduceercabine, dient er een duurzame juridische verbintenis te zijn tussen de beheerder van de gasreduceercabine en de eigenaar van de grond.
De gemeenteraad dient zich akkoord te verklaren met de voorlopige erfpachtovereenkomst voor een perceel grond langs het Schavei op het domein van de brandweer aan Iverlek, waar de gasreduceercabine reeds op geplaatst is.
Het erfpachtrecht van 99,00 euro, zijnde: één euro per jaar zal betaald worden door Iverlek op rekening van de gemeente Overijse, zijnde: BE72 0910 0017 3316, bij ondertekening van de authentieke akte.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met bijgevoegde voorlopige erfpachtovereenkomst voor een perceel grond op het domein van de Hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant voor 99 jaar aan Iverlek. Het erfpachtrecht van één euro per jaar en éénmalig te betalen voor de ganse periode (zijnde 99,00 euro), dient gestort te worden op rekening van de gemeente Overijse, zijnde: BE72 0910 0017 3316 bij ondertekening van de authentieke akte.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd alle verdere stappen te zetten, met inbegrip van alle administratieve activiteiten en formaliteiten rond de erfpacht. Het college van burgemeester en schepenen kan eveneens wijzigingen aanbrengen in de akte in de mate dat er geen substantiële wijzigingen worden aangebracht.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, wordt gemachtigd de authentieke akte te ondertekenen.
Artikel 4
Na de ondertekening van deze overeenkomst, door burgemeester Inge Lenseclaes en algemeen directeur Dieter Vanderhaeghe, zal de authentieke akte worden opgemaakt door het notariskantoor De Cock & Goret, geassocieerde notarissen, Graven Egm. en Hoornlaan 18a te 3090 Overijse. Alle kosten van deze overeenkomst en van de authentieke akte (incl. metingsplan) vallen ten laste van de erfpachter.
Het park Groothuys behoort momenteel tot het privédomein van de gemeente Overijse. Tijdens de werken in de J. Bt. Dekeyserstraat werd de omheining verwijderd en werd de IJse over de lengte van het park opengelegd. Achter de open IJse is een fietspad aangelegd. Het park heeft hierdoor een openbaar karakter gekregen.
In een volgend dossier zal het park verder afgewerkt worden. Er wordt, aansluitend op het reeds aangelegd fietspad, een trage verbinding gecreëerd die zal aansluiten op de Stationsstraat. Het park zal hierdoor publiek toegankelijk zijn. Het openstellen van het park draagt er verder toe bij dat het onroerend erfgoed opnieuw toegankelijk wordt voor het publiek en een onderdeel wordt van een aangename wandelroute langs de noordelijke flank van de IJsevallei tussen het hogerop gelegen centrum en de valleibodem zelf.
Om die reden is het noodzakelijk om het park te desaffecteren uit het privatief onroerend gemeentelijk patrimonium en toe te voegen aan het openbaar domein van de gemeente Overijse.
De gemeenteraad dient haar goedkeuring te verlenen voor de affectatie van het privatief onroerend gemeentelijk patrimonium sectie L142R naar het openbaar domein.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de affectatie van het privatief onroerend gemeentelijk patrimonium sectie L142R (Park Groothuys) naar het openbaar domein.
De gemeente Overijse en het OCMW van Overijse waren, na bemiddeling van de VVSG (Vereniging voor Steden en Gemeenten), tot 31 december 2021 aangesloten bij de groepsverzekering aangeboden door Ethias en Belfius Insurance voor het toekennen van een tweede pensioenpijler aan de contractuele personeelsleden.
Deze verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 evenwel opgezegd voor alle aangesloten lokale besturen. Hierdoor diende er een alternatief gezocht worden.
Momenteel bedraagt de pensioentoelage voor het contractueel personeel van het OCMW en de gemeente Overijse 4% van het pensioengevend jaarloon.
De gemeente heeft sinds 2010 de intentie om de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen. Hiertoe voorziet men in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
De gemeente heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds, een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar, en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (IBP).
Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP Prolocus (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is het bestuur meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. Aangezien de gemeente een vertegenwoordiger afvaardigt in de algemene vergadering van OFP Prolocus bestaat er naast de controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om, indien nodig, punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten.
In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering zonder dat dit enige garantie inhoudt.
De gemeente kan toetreden tot OFP Prolocus zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan is. Aangezien het bestuur ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP Prolocus zoals op haar eigen diensten; ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP Prolocus de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; ten derde er geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP Prolocus; en dat ten vierde OFP Prolocus zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP Prolocus zal in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP Prolocus vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat in dit IBP om een zogeheten 'steprate' bijdrage te verlenen waardoor het mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastbijdragenplan, waarin de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen, wat maakt dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt binnen het IBP, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen. Zodoende moet in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen en 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.
Het bestuur dient als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar en bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, te voorzien in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen zo een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel mogelijk zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen dergelijke MIPS-groep speelt onderlinge solidariteit.
Het is aangewezen dat het OCMW van Overijse en de gemeente Overijse samen een MIPS-Groep vormen om de interne mobiliteitsmogelijkheden van het personeel tussen beide entiteiten te behouden.
Voormelde documenten en intentie tot toetreding tot het IBP werden besproken in het bijzonder onderhandelingscomité van 30 maart 2022. Deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies:
Deze materie werd op 30 maart 2022 voorgelegd aan de vakorganisaties.
De gemeenteraad dient zich akkoord te verklaren met de toetreding tot OFP Prolocus voor het aanvullend pensioenstelsel van de contractuele personeelsleden (tweede pensioenpijler).
De kosten voor de werking van OFP Prolocus worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000,00 euro per jaar per werkgever en 10,00 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
In het financieringsplan is voorzien dat de verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP Prolocus.
Op 25 januari 2022 besliste respectievelijk de gemeente- en OCMW-raad om de bijdragevoet van de tweede pensioenpijler te verhogen van 3% naar 4% voor haar contractuele personeel met ingang vanaf 1 januari 2022.
OFP Prolocus wenst bij aanvang de nodige financiële buffers op te bouwen en vraagt de intekenende besturen daarom 'enkele jaren een prefinanciering van 5% op de bijdragevoet te voorzien'.
Voor het OCMW en de gemeente samen moet er daarom vanaf 1 januari 2022 rekening gehouden worden met een extra uitgave van ongeveer 25.000 euro.
Dit werd reeds aangekondigd in de financiële aspecten van de hoger genoemde beslissing en werd in de budgetwijziging van 2021 al meegenomen in de meerjarenplanning.
In diezelfde beslissing werd in de financiële aspecten de overstap naar OFP Prolocus reeds aangekondigd.
1. Sleuteldocumenten
2. Toelichting bij de sleuteldocumenten
3. Stappenplan
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus (Afzonderlijk vermogen VVSG) en stemt in met:
Artikel 2
De gemeenteraad neemt kennis van de verklaring inzake de beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 3
De gemeenteraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP Prolocus.
Artikel 4
De pensioentoezegging bedraagt 4% van het pensioengevend loon.
Artikel 5
De gemeente vormt samen met het OCMW Overijse een MIPS-groep.
Artikel 6
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
De gemeente en het OCMW van Overijse waren, na bemiddeling van de VVSG (Vereniging voor Steden en Gemeenten), tot 31 december 2021 aangesloten bij de groepsverzekering aangeboden door Ethias en Belfius Insurance voor het toekennen van een tweede pensioenpijler aan de contractuele personeelsleden.
Deze verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 evenwel opgezegd voor alle aangesloten lokale besturen. Hierdoor diende er een alternatief gezocht worden.
Indien er maar één persoon als vertegenwoordiger wordt afgevaardigd voor twee werkgevers dan heeft deze persoon een dubbel stemrecht in de algemene vergadering. Wanneer deze vertegenwoordiger niet kan deelnemen, dan kan er conform de statuten enkel een volmacht gegeven worden aan een ander lid van de algemene vergadering, dus niet aan iemand van de eigen organisatie. Dit is enkel mogelijk indien er minstens twee personen van de eigen organisatie als vaste vertegenwoordiger zijn aangeduid (bijvoorbeeld gemeente en OCMW hebben hun eigen vaste vertegenwoordiger, of twee personen van de gemeente zijnde een titularis en zijn/haar vervanger).
De gemeente Overijse dient volgende mandaten in de algemene vergaderingen in te vullen voor de legislatuur 2019-2024:
1 stemgerechtigd vertegenwoordiger
1 stemgerechtigd plaatsvervangend vertegenwoordiger
Info:
De fractievoorzitters van de politieke partijen werden uitgenodigd om per fractie 1 kandidaat per in te vullen mandaat in te dienen.
Volgende kandidaturen werden ingediend:
1) Voor het mandaat van stemgerechtigd vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen:
2) Voor het mandaat van plaatsvervangend stemgerechtigd vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen:
Overeenkomstig artikel 41, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur behoort het tot de bevoegdheid van de gemeenteraad om te beslissen tot deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime en afzonderlijke stemming.
Geen.
Stemming
(alfabetisch per orgaan)
1) Voor de het mandaat van stemgerechtigd vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen:
De geheime en afzonderlijke stemming betreffende de kandidatuur van de heer Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart voor de aanstelling in de hoedanigheid van stemgerechtigd vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus, geeft volgende uitslag:
De geheime en afzonderlijke stemming betreffende de kandidatuur van de heer Alan Pauwels voor de aanstelling in de hoedanigheid van stemgerechtigd vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus, geeft volgende uitslag:
De geheime en afzonderlijke stemming betreffende de kandidatuur van de heer Sven Willekens voor de aanstelling in de hoedanigheid van stemgerechtigd vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus, geeft volgende uitslag:
2) Voor de het mandaat van plaatsvervangend stemgerechtigd vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen:
De geheime en afzonderlijke stemming betreffende de kandidatuur van de heer Danny De Kock voor de aanstelling in de hoedanigheid van plaatsvervangend stemgerechtigd vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus, geeft volgende uitslag:
De geheime en afzonderlijke stemming betreffende de kandidatuur van mevrouw Myriam Vanderlinden voor de aanstelling in de hoedanigheid van plaatsvervangend stemgerechtigd vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus, geeft volgende uitslag:
Artikel 1
De gemeenteraad duidt de heer Sven Willekens, wonend te Overijse, Terspautlosweg 30, aan als stemgerechtigd vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus tot het einde van de legislatuur 2019-2024 behoudens andersluidend gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 2
De gemeenteraad duidt mevrouw Myriam Vanderlinden, wonend te Overijse, Drogenberg 59, aan als plaatsvervangend stemgerechtigd vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus tot het einde van de legislatuur 2019-2024 behoudens andersluidend gemeenteraadsbeslissing.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan OFP Prolocus en aan de aangeduide stemgerechtigd vertegenwoordiger en de plaatsvervangend stemgerechtigd vertegenwoordiger.
Het gemeentebestuur van Overijse is aangesloten bij de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging IGO (IGO div).
Op 17 december 2021 ontving het gemeentebestuur een brief van IGO div met de vraag om een vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen en in het algemeen comité van de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging IGO aan te duiden voor de legislatuur 2019-2024.
In zitting van 22 februari 2022 duidde de gemeenteraad de vertegenwoordigers aan in de algemene vergadering en het algemeen comité van IGO div voor de legislatuur 2019-2024.
Op 10 maart 2022 ontving het gemeentebestuur het verzoek van IGO div om bijkomend, de vertegenwoordiging van de burgemeester van Huldenberg, Danny Vangoidtsenhoven, in de raad van bestuur van IGO div tot het einde van de legislatuur nog te laten goedkeuren door de gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn. Tegen het einde van de legislatuur zal een voorstel op tafel komen om de verdeling van de raad van bestuur anders te organiseren vanaf de nieuwe legislatuur.
Overeenkomstig artikel 78, 5° van het Decreet Lokaal Bestuur behoort het tot de bevoegdheid van de gemeenteraad om te beslissen tot deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Om helemaal in orde te zijn voor de toetreding tot IGO div dient de gemeenteraad de vertegenwoordiging van de burgemeester van Huldenberg, Danny Vangoidtsenhoven, in de raad van bestuur van IGO div goed te keuren.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord dat de heer Danny Vangoidtsenhoven, burgemeester van de gemeente Huldenberg, de gemeente Overijse vertegenwoordigt in de raad van bestuur van de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging IGO voor de legislatuur 2019-2024.
Artikel 2
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging IGO.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus Overijse-centrum werd vastgesteld door de kerkraad op 12 januari 2022 en ingediend bij de gemeente door het Centraal Kerkbestuur op 16 maart 2022.
De jaarrekening 2021 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+9.163,96 euro -30.159,79 euro -765,67 euro |
+39.918,89 euro -40.684,56 euro +765,67 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-21.761,50 euro +53.787,17 euro +3.053,53 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+35.079,20 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2021 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2021 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 3.053,53 euro.
Deze gemeentelijke tussenkomst voor het jaar 2021 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Martinus Overijse-centrum.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Jezus-Eik werd vastgesteld door de kerkraad op 9 februari 2022 en ingediend bij de gemeente door het Centraal Kerkbestuur op 16 maart 2022.
De jaarrekening 2021 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+1.214,92 euro -11.490,55 euro -0,00 euro |
0,00 euro 0,00 euro 0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-10.275,63 euro +6.969,37 euro +7.324,03 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+4.017,77 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2021 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2021 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 7.324,03 euro.
Deze gemeentelijke tussenkomst voor het jaar 2021 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Jezus-Eik.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek H. Maria Magdalena Eizer werd vastgesteld door de kerkraad op 26 januari 2022 en ingediend bij de gemeente door het Centraal Kerkbestuur op 16 maart 2022.
De jaarrekening 2021 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+890,13 euro -11.135,95 euro 0,00 euro |
0,00 euro 0,00 euro 0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-10.245,82 euro +15.075,07 euro +14.572,44 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+19.401,69 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2021 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2021 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 14.572,44 euro.
Deze gemeentelijke tussenkomst voor het jaar 2021 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek H. Maria Magdalena Eizer.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Michaël Terlanen werd vastgesteld door de kerkraad op 25 januari 2022 en ingediend bij de gemeente door het Centraal Kerkbestuur op 16 maart 2022.
De jaarrekening 2021 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: gemeentetoelage: uitgaven: overboekingen: |
+15.690,69 euro / -9.124,98 euro -1.965,50 euro |
+30.294,25 euro +175.835,33 euro -227.223,00 euro 1.965,50 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar:
|
4.600,21 euro +48.972,09 euro
|
-19.127,92 euro +20.307,80 euro
|
= overschot/tekort |
+53.572,30 euro |
+1.179,88 euro |
De jaarrekening 2021 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2021 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
De bijdrage in de investeringen voor 2021 bedroeg 175.835,33 euro.
Deze gemeentelijke tussenkomst werd voor het jaar 2021 voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Michaël Terlanen.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Bernardus Tombeek werd vastgesteld door de kerkraad op 8 januari 2022 en ingediend bij de gemeente door het Centraal kerkbestuur op 16 maart 2022.
De jaarrekening 2021 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+5.014,61 euro -8.982,50 euro 0,00 euro |
0,00 euro 0,00 euro 0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-3.967,89 euro +9.608,08 euro +4.867,09 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+10.507,28 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2021 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2021 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 4.867,09 euro.
Deze tussenkomst voor het jaar 2021 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Bernardus Tombeek.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Joost Maleizen werd vastgesteld door de kerkraad op 7 februari 2022 en ingediend bij de gemeente door het Centraal Kerkbestuur op 16 maart 2022.
De jaarrekening 2021 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+3.505,45 euro -22.202,52 euro 0,00 euro |
0,00 euro 0,00 euro 0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-18.697.07 euro +19.335,17 euro +12.523,16 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+13.161,26 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2021 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2021 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 12.523,16 euro.
Deze tussenkomst voor het jaar 2021 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek Sint-Joost Maleizen.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De gemeente ontving op 3 april 2022 een e-mail van een burger met een verzoekschrift gericht aan de gemeenteraad met volgende inhoud:
'Beste gemeenteraadsleden, Beste voorzitter,
Uw gemeente heeft het geluk om een deel van het Zoniënwoud op uw grondgebied te hebben. Sinds de aanleg van de R0 autosnelweg, dat het Zoniënwoud op hoogst agressieve en grootschalige schaal in tweeën deelt, en dus versnippert, heeft het Zoniënwoud een belangrijk deel van haar intrinsieke waarde als uniek ecosysteem en rustoord verloren.
Met het voortschrijdend maatschappelijk en politiek inzicht inzake het beschermen en herstellen van natuur, het nemen van stappen om ons allen te beschermen tegen de destructieve effecten van klimaatopwarming (ontharding van oppervlakten, herbebossing, enz.), groeit het bewustzijn dat de R0 doorheen het Zoniënwoud een infrastructuurproject is dat, voor het bos, een grote 'undo' nodigt heeft.
Silva Terra geeft een naam aan het idee om – heel kort samengevat – de R0 doorheen het Zoniënwoud te laten verdwijnen door het ondergronds opnieuw aan te leggen.
Dit verzoekschrift vraagt de gemeenteraad om een publiek debat te voeren over het politiek neutrale Silva Terra initiatief, gevolgd door een standpuntinname, via hoofdelijke stemming. Om het publiek debat aan te moedigen vraag ik de voorzitter van de gemeenteraad expliciet om dit verzoekschrift gewoon te agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad zonder dit verzoekschrift eerst richting college te sturen ter voorbereiding van enig antwoord.
Dit rechtsgeldig verzoekschrift werd op identieke wijze ingediend bij alle gemeenteraadvoorzitters van gemeenten die op hun grondgebied delen van het Zoniënwoud hebben.'
Conform artikel 59, §3 van het huishoudelijk reglement zijn verzoekschriften die een onderwerp betreffen dat niet tot de bevoegdheid van de gemeente behoren onontvankelijk. In dit geval gaat het verzoek over de R0, een gewestelijke materie.
Daarnaast dient de gemeenteraad, conform artikel 59, §4 van het huishoudelijk reglement na te gaan of het verzoekschrift ontvankelijk is. In dit geval is de vraag te vaag geformuleerd en onvoldoende duidelijk. Een verzoekschrift moet een vraag zijn aan de gemeente om iets te doen of te laten. De indiener vraagt de gemeenteraad om “een publiek debat te voeren over het politiek neutrale Silva Terra initiatief, gevolgd door een standpuntinname, via hoofdelijke stemming.” Dat is geen verzoek aan de gemeente (om iets te doen of laten), maar wel aan de gemeenteraad zelf.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad verklaart het ingediende verzoekschrift onontvankelijk met als motivatie: dit is geen gemeentelijke bevoegdheid en het verzoekschrift is te vaag omschreven.
In het Vlaamse Regeerakkoord 2019-2024 werd bepaald dat tegen 1 januari 2023 sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM) en sociale verhuurkantoren (SVK) één woonactor moeten vormen met slechts één speler per gemeente, de woonmaatschappij. Daarnaast wil de Vlaamse Regering de impact van het publiek aandeelhouderschap versterken in de sociale huisvestingsmaatschappijen. Hiertoe bepaalde de Vlaamse Regering op 17 juli 2020 het te doorlopen traject.
Op 28 mei 2021 keurde de Vlaamse Regering het ontwerp van decreet houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, na advies van de Raad van State, definitief goed. Vervolgens keurde ook het Vlaams Parlement dit ontwerp van decreet goed; het werd namelijk op 24 juni 2021 aangenomen in de Commissie voor Wonen en Onroerend Erfgoed en op 8 juli 2021 in plenaire vergadering. Op 9 juli 2021 bekrachtigde de Vlaamse Regering het decreet en kondigde het af. Op 10 september 2021 is het decreet gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Dit decreet bepaalt de krijtlijnen van de werking van de toekomstige woonmaatschappijen.
Op 4 februari 2022 besliste de Vlaamse Regering over de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen.
In navolging van deze beslissing dient nu de verdeling van de stemrechten te worden bepaald. Hiertoe vraagt de minister een advies aan de verschillende gemeenteraden.
De Vlaamse Regering moet bij de verdeling van de stemrechten in elk geval rekening houden met de volgende twee objectieve criteria:
Zij kan ook rekening houden met bijkomende criteria die door de gemeenten worden voorgesteld, evenals met het advies van de gemeenten over het gewicht dat aan elk criterium wordt gehecht.
Ten einde tot een gezamenlijk standpunt hieromtrent te komen werd een overlegmoment georganiseerd op 21 februari 2022.
Hier werd voorgesteld om naast de 2 bovenvermelde verplichte criteria, geen bijkomende criteria toe te voegen, omdat:
Het voorstel is om een iets groter gewicht (60%) toe te kennen aan het criterium 'verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente' dan aan het criterium ‘huishoudens’ (40%). Dit honoreert dan zowel de inspanningen die de lokale besturen in het verleden al hebben gedaan met betrekking tot het voorzien in sociale huurwoningen op hun grondgebied, als de bijkomende sociale huurwoningen die in de toekomst zullen worden gerealiseerd.
De gegevenstabel bevat alle relevante data per gemeente. In de praktijk zal dit op basis van de cijfers uit de draaitabel hierop neerkomen:
Gemeente |
Huishoudens |
% |
SHW |
% |
Weging 40/60 |
Bertem |
4031 |
4,44% |
199 |
6,02% |
5,388 |
Boortmeerbeek |
5168 |
5,69% |
62 |
1,88% |
3,404 |
Haacht |
6224 |
6,85% |
310 |
9,37% |
8,362 |
Herent |
9067 |
9,98% |
386 |
11,67% |
10,994 |
Hoeilaart |
4542 |
5,00% |
219 |
6,62% |
5,972 |
Huldenberg |
3932 |
4,33% |
92 |
2,79% |
3,406 |
Keerbergen |
5367 |
5,91% |
61 |
1,85% |
3,474 |
Kortenberg |
8285 |
9,12% |
256 |
7,74% |
8,292 |
Kraainem |
5411 |
5,96% |
132 |
4,00% |
4,784 |
Overijse |
10104 |
11,12% |
166 |
5,02% |
7,46 |
Tervuren |
8960 |
9,86% |
457 |
13,82% |
12,236 |
Wezembeek-Oppem |
5531 |
6,09% |
406 |
12,28% |
9,804 |
Zaventem |
14219 |
15,65% |
560 |
16,94% |
16,424 |
90841 |
100,00% |
3306 |
100,00% |
100 |
|
40% |
60% |
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 voorziet dat de gemeenten uit het werkingsgebied om een aanpassing van de verdeling van de stemrechten kunnen verzoeken in het eerste jaar dat volgt op de aanstelling van de nieuwe raad van bestuur na de gemeenteraadsverkiezingen. Op dat moment kunnen de gemeenten vragen om een eenvoudige herberekening op basis van de gewijzigde brondata, of om bijkomende of andere criteria voorstellen die bij de onderlinge verdeling van de stemrechten moeten worden gebruikt, waardoor correcties op korte termijn mogelijk zijn.
Het bijgevoegd voorstel van advies is dus nuttig om de woonmaatschappij op te starten.
Een aanpassing bij het begin van een nieuwe legislatuur is mogelijk.
Het voorstel is om een iets groter gewicht (60%) toe te kennen aan het criterium 'verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente' dan aan het criterium ‘huishoudens’ (40%). Dit honoreert dan zowel de inspanningen die lokale besturen in het verleden al hebben gedaan met betrekking tot het voorzien in sociale huurwoningen op hun grondgebied, als de bijkomende sociale huurwoningen die in de toekomst zullen worden gerealiseerd.
De voorgestelde criteria zijn billijk voor elke gemeente en noodzakelijk om de nieuwe woonmaatschappij op te starten.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt voor om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergaderingen van de toekomstige woonmaatschappij te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:
Criterium |
Bron |
Gewicht |
De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente |
Statbel.fgov.be (meest recente datareeks) |
40% |
De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente |
VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks) |
60% |
|
Totaal: 100% |
Op 18 maart 2022 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Emmanuel Morel de Westgaver namens Overijse Plus met volgend aanvullend agendapunt:
'Een paar maanden terug heb ik het probleem van dit kruispunt ter sprake gebracht. Dit probleem diende aan de hogere overheid gemeld te worden. Tot op heden heb ik nog geen antwoord mogen ontvangen.
De markering op de midden rijvakken dateert van meer dan 10 jaren terug toen, via de brug aan de Hengstenberg, het mogelijk was om over de 411 de Vlierbeekberg te bereiken.
Vandaag bestaat deze brug niet meer.
De verkeersdrukte aan dit kruispunt heeft zich nu verplaatst naar het kruispunt Brusselsesteenweg - Brabandtlaan.
Door het afsluiten van de Witherendreef zijn de inwoners van de Schransdreef nu verplicht steeds de Brusselsesteenweg te nemen om, komende van Jezus Eik, thuis te geraken.
Momenteel op het kruispunt hebben de inwoners van de Schransdreef geen enkel vak beschikbaar, daar de 3 pijlen op de midden rijvakken wijzen naar de Hengstenberg.
Zodus, iedere inwoner van de Schransdreef die in zijn straat wenst in te rijden is in overtreding.
Daarom opnieuw mijn vraag : voor de veiligheid van de inwoners van de Schransdreef en de omliggende straten nogmaals mijn verzoek om van dit kruispunt een normaal kruispunt te maken met pijlen in beide richtingen om ongelukken te voorkomen.'
Schepen Peter Lombaert antwoordt:
'Je hebt de vraag voor de eerste keer op 17 augustus gesteld, maar toen was ik met veel plezier op vakantie. Er is toen toch een antwoord gegeven en we hebben het kruispunt nog eens goed bekeken. Er zijn inderdaad alleen pijlen richting Hengstenberg omdat daar helaas nog veel sluipverkeer toch de verbinding maakt tussen de Fr. Verbeekstraat en de Brusselsesteenweg. Ook al kan die Hengstenberg dat sluipverkeer eigenlijk niet aan. Maar daarom beslist het Agentschap Wegen en Verkeer om die richting, die pijlen, te laten staan zoals ze nu staan. Maar ze wijzen er wel op dat als je vanuit Overijse centrum richting Jezus-Eik rijdt je de eerste keer pijlen hebt voor het eerste licht maar dan is er een witte doorlopende streep, dus daar mag niemand al links afslaan om naar het tankstation te gaan. Dan is er een stippellijn zodat de mensen die vanuit Jezus-Eik komen en de Schransdreef in willen dat die perfect legaal daar kunnen over rijden, die die linksaf beweging kunnen maken, maar de pijlen wijzen naar links om achter het licht pas kunnen de mensen die de Hengstenberg in willen links afslaan en niet vroeger want net voor het licht is ook een doorlopende streep. Agentschap Wegen en Verkeer heeft nog eens bekeken maar er is niet genoeg ruimte om in de 2 richtingen afslagstroken te voorzien en zij opteren dat er toch veel meer verkeer richting Hengstenberg gaat vanuit de 2 richtingen en dus zij verkiezen om de pijlen in de richting van de Hengstenberg te laten staan. Wij hebben als gemeente suggesties gedaan, maar het Agentschap Wegen en Verkeer wilt er voorlopig niks aan veranderen. Ze zeggen wel dat ze dit opnieuw willen bespreken op het moment dat het op- en afrittencomplex ergens anders komt. Onze mobiliteitsambtenaar, we hebben er maar 1, die heeft heel veel werk en hij excuseert zich dat hij inderdaad vergeten is, hij heeft het nagegaan, hij is jou vergeten te antwoorden. Want dat antwoord had je in oktober al kunnen krijgen. Maar dus het hoofdpunt is: er is onvoldoende ruimte om in beide richtingen afslagstroken te voorzien. Dat is ook op de verkeerscommissie van eind september besproken geweest en dat is dan ook naar het college gegaan, wij volgen de visie van Wegen en Verkeer. Daar is niet voldoende ruimte, het kan ook niet in de 2 richtingen want je kan met geen enkel bord aanduiden hoe dat veilig en juist moet verlopen. Dus wij volgen Agentschap Wegen en Verkeer dat dit op dit moment de beste en veiligste oplossing is.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Op 21 april 2022 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Danny De Kock namens CD&V met volgend aanvullend agendapunt:
'Naar aanleiding van de werken in de JB Dekeyserstraat en de hoek Dr. J.P. Dieudonnéstraat/Stationsplein werd beslist om aan het hoppinpunt (*) een oversteekplaats te voorzien en dit ondanks de uitvoerige tegenargumentatie als antwoord op onze vorige vragen op deze gemeenteraad imd de veiligheid rondom het Stationsplein.
Wat heeft dit bestuur uiteindelijk laten inzien dat onze vragen terecht waren en waarom blijft het dan bij dat éne zebrapad, wetende dat aan de andere zijde van het Stationsplein dergelijke oversteekplaatsen evenzeer nodig zijn.
Bovendien vragen wij om op de gemeenteraad een uiteenzetting te voorzien over dit hoppinpunt(*) en over de herinrichting van de parking aan de hoek Dr. J.P. Dieudonnéstraat/stationsplein. Welke impact heeft deze herinrichting ook op het aantal beschikbare parkeerplaatsen tov de vorige situatie ?
* Een Hoppinpunt is een vervoersknooppunt waar:
• parkeermogelijkheden voor verschillende personenwagens en fietsen ter beschikking zijn of
• verschillende vervoermogelijkheden (trein, bus, deelfiets, ...) kunnen aangeboden worden door middel van onder meer deelsystemen, waardoor reizigers met het geschikte vervoermiddel een verplaatsing kunnen maken.'
Schepen Peter Lombaert antwoordt:
'Het begin van je vraag snap ik niet. In mijn geheugen zat ik in de vorige legislatuur in de oppositie en was in de periode daarvoor geen fan van het concept van dit plein. Ik pleitte altijd voor zebrapaden en heb jou toen niet horen pleiten voor zebrapaden.
We hebben beslist om grondig na te denken over veiligheidsoplossingen en we doen dit stapje voor stapje.
Er zullen na de werken slechts kruispunten met 3 in plaats van 5 straten zijn, wat het voor iedereen veiliger zal maken. Initieel was het plan om een zebrapad ter hoogte van de bushalte te leggen, maar het studiebureau heeft ons dit afgeraden. Om die reden werd geopteerd voor een zebrapad ter hoogte van de Nice en de vroegere Taymans-winkel.
Het aantal parkeerplaatsen ligt vandaag op 20 stuks en na de werken zullen er 22 plaatsen zijn.
Het hele Stationsplein is een zone 30, wat betekent dat iedereen gelijkwaardig is. Als je een zebrapad aanlegt, moeten voetgangers die zich binnen de 20 meter ervan bevinden oversteken op het zebrapad.
De strook rond de GBO (Processieweg, woonerven) zal in een volgende fase bekeken worden, maar dit is op dit ogenblik nog niet duidelijk.
Wat het hoppinpunt betreft: er komt een kwalitatieve fietsenstalling, er komen 22 parkeerplaatsen (2 voor mensen met een beperking, 2 voor deelwagens), er is een busstop, er komen deelfietsen en deelwagens. De bedoeling is de bereikbaarheid van het centrum aantrekkelijker te maken. Dit wordt ons éérste lokale hoppinpunt in Overijse. Op termijn zullen er hopelijk nog lokale hoppinpunten komen in de diverse gehuchten.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Op 21 april 2022 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Alan Pauwels namens CD&V met volgend aanvullend agendapunt:
'Sinds het begin van deze bestuursperiode is het Begijntjesbad waarschijnlijk het meest behandelde onderwerp onder de toegevoegde punten van de gemeenteraad. En terecht. Eerst was er de termijn waarbinnen het zwembad klaar zou zijn die niet gerespecteerd werd. Meer dan twee jaar was het zwembad gesloten. Dan was er de prijs die veel hoger uitviel dan gepland (een slordige 1.766.755,82 euro). Sinds enige tijd is het zwembad om de haverklap gesloten wegens een tekort aan redders of andere redenen. En nadat de zwembadverantwoordelijke in oktober 2021 ontslag nam, is ook die functie nog altijd niet ingevuld. Bescheiden pogingen van het gemeentebestuur om de leemtes in te vullen, leverden nog niets op.
Naast de personeelsperikelen moest het zwembad ook al een aantal keer sluiten wegens technische problemen (onder andere een tekort aan chloor in een nochtans chloorarm zwembad). Wanneer het wel open was, lazen we bovendien her en der heel veel klachten over de temperatuur van het water. Die is veel te koud en afgestemd op competitiezwemmen. Alle begrip voor de competitiezwemmers, maar het Begijntjesbad is in de eerste plaats een recreatiezwembad. Zo niet zou het een investering zijn, die zichzelf nooit kan terugbetalen. Vandaag is het zwembad allesbehalve een recreatiezwembad. Zelfs wanneer het open is, trekken inwoners van Overijse dan ook naar andere gemeenten in de buurt waar het wel aangenaam zwemmen is. Vanuit de scholen horen we dat kinderen rillend van de kou naar de kleedkamers trekken na hun zwemuurtje. Overigens kregen we melding van verschillende incidenten tussen redders en begeleidend onderwijzend personeel. Over het feit dat de toegangsprijzen enorm stegen (zeker voor niet-inwoners) zullen we het verder niet hebben.
Kortom: het beheer van het zwembad kan niet anders dan als een wanbeheer bestempeld worden. Een beheer dat blijkbaar in een onomkeerbare neerwaartse spiraal zit. Er zijn tegenslagen geweest en de coronacrisis heeft zeker niet geholpen. Maar vandaag zijn alle excuses opgebruikt. Welk concreet en omstandig uitgewerkt plan heeft het bestuur om deze situatie recht te trekken? De malaise gaat immers veel verder dan alleen het redderstekort. De vraag zou zelfs geopperd kunnen worden of het gemeentebestuur het beheer van het zwembad beter niet uit handen zou geven. Wat een paradepaardje van de gemeente zou moeten zijn, is tijdens de voorbije vier jaren immers verworden tot een symbool van mismanagement en wanbeleid. De CD&V-fractie voelt alleen maar plaatsvervangende schaamte. We kunnen dit beheer niet anders dan als misbruik van de centjes van de Overijsenaar bestempelen, want uiteindelijk hebben zij voor een groot stuk meebetaald aan het vernieuwde zwembad. En wat krijgen ze ervoor terug? Het is een retorische vraag.'
Burgemeester Inge Lenseclaes antwoordt:
'Het zwembad is inderdaad een zorgenkind. We hebben in februari actief gecommuniceerd naar de gemeenteraad dat we met een aantal voorstellen aan het werk zijn. Dit soort dingen duurt gewoon langer.
We hadden een zwembadverantwoordelijke maar zij heeft haar ontslag gegaan. We hebben onmiddellijk een nieuwe selectie op gestart maar niemand gevonden.
We hebben een consultant aangesteld met wie we enkele zaken zullen besproken.
We hebben ook iemand bereid gevonden om halftijds te helpen als ad interim-manager. Deze persoon combineert dit met een andere job bij een andere werkgever.
We hebben een 2de selectieprocedure gedaan maar deze heeft ook niets opgeleverd. We hebben jullie als gemeenteraad gevraagd om een aantal zaken aan te passen en de functie van zwembadverantwoordelijke aantrekkelijker te maken.
Wat de technische problemen betreft: er is één keer een ernstig probleem geweest, maar verder geen grote technische problemen. Er wordt maandelijks overlegd met de leverancier en dit lijkt goed te verlopen.
De technische werken wordt voortdurend gemonitord en bijgestuurd.
Over incidenten tussen onderwijzend personeel en redders weet ik niet meteen iets. Ik wil jullie vragen om dit soort zaken systematisch door te geven dan kunnen we hiermee aan de slag gaan.
Als wij dergelijke zaken vernemen, gaan we hiermee altijd aan de slag.
Het redderstekort is niets nieuws. We zeggen dit al langer. Net als verpleegkundigen en zorgkundigen in het woonzorgcentrum zijn redders in een zwembad een knelpuntberoep.
Wat de redderscursus betreft: Er waren een 20-tal cursisten, 8 geslaagden, deze week worden ze uitgenodigd om te bekijken hoe we hen kunnen inschakelen in ons zwembad. Wordt op de voet opgevolgd.
We hebben morgen een overleg met de externe consultant om te kijken welke remediëring er mogelijk is. Hierover kan gerust in een latere fase teruggekoppeld worden aan de volgende gemeenteraad.
Wat je zegt over de temperatuur van het water moet ik je tegenspreken. De ideale temperatuur is 10 graden minder dan lichaamstemperatuur, met andere woorden ergens tussen de 26 en 27 graden. Bij ons zitten we tussen 27,5 en 27,8 graden in het gewone bad, bij het kinderbad 29,5 tot 29,8 graden en bij het peuterbad staat het op 31 graden. Mogelijks vinden sommige mensen dit nog te koud; dat kan ik niet betwisten.
Als we hierover verder in discussie zouden willen gaan, vraag ik om dit in besloten zitting te doen. Gezien het beperkt aantal redders kan anders de anonimiteit van het personeel niet gegarandeerd worden.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Vervolgens verklaart de voorzitter de vergadering voor gesloten.
Namens de gemeenteraad