Terug
Gepubliceerd op 22/12/2021

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 30/11/2021 - 20:00 Raadzaal - gemeentehuis

De raad voor maatschappelijk welzijn vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.

De voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn opent de zitting om 20 uur.

De voorzitter opent de zitting op 30/11/2021 om 20:03.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Goedkeuring notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 oktober 2021

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Patricia Meerts, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 32 en 74
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 277 en 278, §1
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 augustus 2021 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten

        De beslissingen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 oktober 2021 werden genotuleerd.

        Motivering

        De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 oktober 2021 omvatten de beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 oktober 2021 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn, zijnde de vergadering van 30 november 2021.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 oktober 2021
        Stemming notulen
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 oktober 2021 met eenparigheid van stemmen goed.

      • Goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale van 8 december 2021

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Patricia Meerts, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 77 en 78
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 27, 34, 2°, 427, 432 en 436
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 maart 2019 houdende aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen en een effectief vertegenwoordiger in de raad van bestuur van de Intercommunale Haviland voor de legislatuur 2019-2024
        • Beslissing van het vast bureau van 26 oktober 2021 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Haviland Intercommunale van 8 december 2021
        Feiten

        Het OCMW van Overijse is aangesloten bij Haviland Intercommunale (dienstverlenende vereniging). Haviland is een intergemeentelijke samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

        Het OCMW van Overijse werd per mail van 5 oktober 2021 in kennis gesteld van de bijeenroeping van een buitengewone algemene vergadering op 8 december 2021. Deze vergadering gaat digitaal door via Teams maar er is een mogelijkheid om fysiek aanwezig te zijn in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik.

        De agenda omvat volgende punten:

        1. Notulen van de algemene vergadering van 16 juni 2021: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 9 juli 2021 aan de deelnemers bezorgd);
        2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2022 (art. 34): goedkeuring;
        3. Varia.

        Motivering

        Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van de Intercommunale Haviland, dient de raad voor maatschappelijk welzijn zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 8 december 2021. De raad voor maatschappelijk welzijn dient tevens het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Gecoördineerde statuten van 16 juni 2021 van Haviland Intercommunale
        • Notulen algemene vergadering van 16 juni 2021 van Haviland Intercommunale
        • Uitnodiging van 5 oktober 2021 van Haviland Intercommunale
        • Beleidsplan 2022
        • Begroting 2022
        Artikel 1 - agenda
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn
        Onthouders: Emmanuel Morel de Westgaver
        Resultaat: Met 26 stemmen voor, 1 onthouding
        Artikel 2 - voorstellen tot beslissing
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De raad voor maatschappelijk welzijn geeft met 26 stemmen voor (Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn), 1 onthouding (Emmanuel Morel de Westgaver), de goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 8 december 2021:
        1. Notulen van de algemene vergadering van 16 juni 2021: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 9 juli 2021 aan de deelnemers bezorgd);
        2. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2022 (art. 34): goedkeuring;
        3. Varia.
        Artikel 2
        De raad voor maatschappelijk welzijn geeft met eenparigheid van stemmen, de goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 8 december 2021.
        Artikel 3
        De vertegenwoordiger van het OCMW van Overijse die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale op 8 december 2021, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad voor maatschappelijk welzijn van heden.
        Artikel 4
        Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissing en geeft hiervan kennis aan Haviland Intercommunale.
        Artikel 5
        Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.

      • Goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de volmachtdrager voor de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS van 14 december 2021

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Patricia Meerts, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 77 en 78
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 27, 34, 2°, 74, 432 en 436
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 maart 2019 houdende aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging van de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) voor de legislatuur 2019-2024
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 januari 2020 houdende opheffing van de eerdere aanduiding van een vertegenwoordiger en aanduiding van een nieuwe vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) voor de legislatuur 2019-2024
        • Beslissing van het vast bureau van 26 oktober 2021 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende de goedkeuring van de agenda en de vaststelling van het mandaat van de volmachtdrager voor de buitengewone algemene jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS van 14 december 2021
        Feiten

        Het OCMW van Overijse is aandeelhouder in de Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services (TMVS) en werd per aangetekend schrijven van 4 oktober 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVS die op 14 december 2021 doorgaat.

        De agenda van de buitengewone algemene jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS omvat volgende punten:
        1. Toetreding van deelnemers.
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen.
        3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB).
        4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB).
        5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing.
        6. Statutaire benoemingen.
        Varia.

        De documentatie bevindt zich als bijlage in de toegestuurde brief.

        Per aangetekend schrijven van 10 november 2021 werd het OCMW van Overijse verwittigd dat de buitengewone algemene vergadering volledig digitaal zal plaatsvinden.

        Motivering

        Overeenkomstig artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur en de statuten van de dienstverlenende vereniging TMVS, dient de raad voor maatschappelijk welzijn zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de algemene vergadering van TMVS van 14 december 2021. De raad voor maatschappelijk welzijn dient tevens het mandaat van de volmachtdrager vast te stellen.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Gecoördineerde statuten van 10 december 2019 van de dienstverlenende vereniging TMVS
        • Uitnodiging met bijlagen van 4 oktober 2021 van de dienstverlenende vereniging TMVS
        • Uitnodiging van 10 november 2021 van de dienstverlenende vereniging TMVS
        Artikel 1 - agenda
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn
        Onthouders: Emmanuel Morel de Westgaver
        Resultaat: Met 26 stemmen voor, 1 onthouding
        Artikel 2 - voorstellen tot beslissing
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De raad voor maatschappelijk welzijn geeft met 26 stemmen voor (Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn), 1 onthouding (Emmanuel Morel de Westgaver), de goedkeuring aan de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS op 14 december 2021:
        1. Toetreding van deelnemers.
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen.
        3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgend strategie 2022 (cfr. artikel 432 DLB).
        4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB).
        5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing.
        6. Statutaire benoemingen.
        Varia.
        Artikel 2
        De raad voor maatschappelijk welzijn geeft met eenparigheid van stemmen, de goedkeuring aan de voorstellen tot beslissing zoals geagendeerd op de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS van 14 december 2021.
        Artikel 3
        De volmachtdrager van de raad voor maatschappelijk welzijn van Overijse die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging TMVS van 14 december 2021, wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad voor maatschappelijk welzijn van heden.
        Artikel 4
        Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en geeft hiervan kennis aan TMVS.
        Artikel 5
        Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de volmachtdrager die zal deelnemen aan de bovenvermelde vergadering.

      • Goedkeuring van het tarief- en uitleenreglement 'Eerste Hulp Bij Dementie-tas' (EHBD-tas)

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Patricia Meerts, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 77
        Juridische grond
        • Beslissing van het vast bureau van 16 november 2021 houdende de voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende goedkeuring van het tarief- en uitleenreglement ‘Eerste Hulp Bij Dementie-tas' (EHBD-tas)
        Feiten

        De Eerste Hulp Bij Dementie-tas (hierna EHBD-tas) is een infopakket over dementie en dient enerzijds als kennismaking in de hoeveelheid informatie die over dit thema bestaat en anderzijds als toeleiding naar hulp, praatgroepen, ...

        De infotas bundelt hiervoor een selectie materialen en wil de ontlener de zoektocht naar informatie gemakkelijker maken. In het pakket zitten concreet informatieve boeken, getuigenissen, kinderboeken, strip, film, muziek en brochures.

        Er werden 4 tassen samengesteld: 2 algemene, 1 specifiek voor woonzorgcentra, 1 specifiek rond 'jongdementie'.

        De tas is een fietstas, zodat hij gemakkelijk met de fiets kan worden vervoerd.

        De EHBD-tas is een initiatief van het lokaal bestuur Overijse.

        Motivering

        Mensen met dementie hebben recht op een menswaardige plaats binnen onze samenleving.  Door het aanbieden van een EHBD-tas wordt getracht personen met dementie en hun omgeving op een laagdrempelige manier een antwoord te bieden op de vele vragen.

        De modaliteiten van de uitleen van de EHBD-tas dienen vastgelegd te worden.

        Financiële aspecten

        De EHBD-tas wordt gratis uitgeleend.

        Er wordt een tarief aangerekend bij verlies of beschadiging van de EHBD-tas.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het uitleenreglement ‘Eerste Hulp Bij Dementie-Tas' (EHBD-tas) goed.

        Artikel 1: Toegankelijkheid EHBD-tas
        De EHBD-tas kan door iedereen gratis uitgeleend worden, ook zonder lidmaatschap bij de bibliotheek van de gemeente Overijse. Bij het ontlenen wordt een kopie van de ID-kaart genomen en worden telefoonnummer, adres en e-mailadres opgevraagd.

        Artikel 2: Uitleenplaatsen
        De EHBD-tas kan uitgeleend worden bij de Thuisdiensten van het OCMW Overijse, J.Bt. Dekeyserstraat 70. Het kantoor van de Thuisdiensten bevindt zich op het gelijkvloers in het woonzorgcentrum Mariëndal.

        Artikel 3: Uitleentermijn
        De uitleentermijn van de EHBD-tas bedraagt maximum 6 weken.

        Artikel 4: Reserveren
        De EHBD-tas kan gratis gereserveerd worden.

        Een reservatie kan via e-mail, telefoon of in het bureau van de Thuisdiensten aangevraagd worden. Bij reservatie worden de contactgegevens van de geïnteresseerde genoteerd. Als de EHBD-tas beschikbaar is, wordt de geïnteresseerde hiervan op de hoogte gebracht.

        Indien de gereserveerde EHBD-tas niet wordt afgehaald binnen de 14 kalenderdagen, dan wordt deze opnieuw beschikbaar gesteld.

        Artikel 5: Verantwoordelijkheid
        De EHBD-tas bestaat uit verschillende materialen. De inhoudslijst is terug te vinden in de informatiemap die in de EHBD-tas zit.
        De lener is verantwoordelijk voor de volledige inhoud van de EHBD-tas en mag de materialen niet aan anderen uitlenen.
        Enkel bij ontvangst van de tas kan de lener beschadiging melden bij een medewerker van de uitleenplaats zonder hiervoor aansprakelijk gesteld te worden. Hiervoor wordt zowel bij ontvangst als bij teruggave van de tas de inhoud samen overlopen om beschadigingen uit te sluiten.

        Artikel 6: Tarief
        bij beschadiging of verlies
        Bij beschadiging of verlies wordt een tarief aangerekend aan de lener van de EHBD-tas. Het tarief is gelijk aan de aankoopprijs.

        Wanneer de EHBD-tas niet wordt binnengebracht binnen de uitleentermijn is er eveneens sprake van verlies.

        Veertien dagen voor het verstrijken van de uitleentermijn wordt de lener verwittigd dat de uitleentermijn bijna is verstreken.

        Artikel 7: Bescherming van de persoonlijke levenssfeer

        Persoonlijke gegevens en uitleengegevens van de lener worden niet zonder toestemming meegedeeld aan derden. Persoonsgegevens worden verwerkt conform de privacyverklaring van het OCMW die terug te vinden is op de website van het OCMW https://www.ocmwoverijse.be.

        Artikel 2
        Geschillen omtrent de toepassing van dit reglement worden beslecht door het vast bureau.
        Artikel 3
        Dit reglement valt onder de bekendmakings- en meldingsplicht van artikelen 286, §2 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Kennisneming van het voortgangsrapport over het 1e semester van 2021 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Patricia Meerts, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 40, §1 en 263
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 263
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, inzonderheid artikel 29
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, inzonderheid artikel 5
        • Decreet van 15 juli 2011 houdende de vaststelling van de algemene regels waaronder in de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen aan lokale besturen kunnen worden opgelegd
        • Beslissing van het vast bureau van 26 oktober 2021 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 november 2021 houdende kennisneming van het voortgangsrapport over het 1e semester van 2021 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW
        Feiten

        De voortgangsrapportering bevat overeenkomstig artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering minstens al de volgende elementen:

        1. een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan,
        2. een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar,
        3. in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan,
        4. in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico’s.

        Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar bevat overeenkomstig artikel 5 van het ministerieel besluit minstens al de volgende elementen:

        1. een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, opgesteld conform schema J1,
        2. een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2.

        Naast de weergave van de financiële gevolgen van het gevoerde beleid heeft deze rapportering tevens een evaluatiefunctie met betrekking tot de inhoud van het gevoerde beleid.

        Motivering

        Het komt aan de raad voor maatschappelijk welzijn toe kennis te nemen van de voortgangsrapportering.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Voortgangsrapport 1e semester 2021
        • Voortgangsrapport 1e semester 2021 - financieel
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het voortgangsrapport over het 1e semester van 2021 met betrekking tot het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW zoals bepaald in artikel 263 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Vaststelling tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor wat het deel OCMW betreft

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Patricia Meerts, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 78, 4°, 249, §3, 251, 2°, 253, 254, 255 en 596
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
        • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
        • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus
        • Beslissing van het vast bureau van 9 november 2021 houdende voorbereiding van de beslissing van de OCMW raad houdende vaststelling van de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voor wat het deel OCMW betreft
        Feiten

        Het financieel evenwicht werd als volgt bereikt voor de periode 2020 - 2025:

          2020 2021 2022 2023 2024 2025
        Beschikbaar budgettair resultaat

        9.447.235

        370.330 403.382 81.967 8.051 210.313
        Autofinancieringsmarge 6.690.206 1.443.305 46.791 402.872 -113.226 61.012
        Motivering

        Het meerjarenplan moet na de aanpassing ook financieel in evenwicht blijven. Dat is het geval omdat aan de volgende voorwaarden is voldaan:

        • het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is ieder jaar positief;
        • de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 is minstens gelijk aan nul.

        Omdat de gemeente én het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

        Aangezien aan voormelde voorwaarden voldaan is, kan de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan goedkeuren.

        Financiële aspecten

        EXPLOITATIERESULTAAT

        • Het jaarlijkse exploitatiesaldo daalt vanaf 2022 ten aanzien van het oorspronkelijk vastgestelde MJP omdat de lokale besturen momenteel voor een aantal nieuwe uitdagingen staan zoals onder meer:
          • groei in fiscale ontvangsten blijft uit;
          • financiële ontvangsten (energiedividenden) staan onder druk omwille van de gewijzigde tariefmethodologie;
          • corona-impact op de inkomsten uit de eigen werking en einde van de coronasubsidies;
          • toename steunverlening OCMW;
          • hoge inflatie (impact op personeelskosten, prijsstijgingen materialen, energie, verzekeringen, duurdere investeringen, …).
        • Vooral de exploitatieontvangsten staan in deze aanpassing onder druk. Tegen 2025 zullen de geraamde ontvangsten van het bestuur met 1,3 miljoen euro zijn afgenomen.
        • Om deze ontvangstendalingen en kostenverhogingen deels te kunnen opvangen, werd gesnoeid in de exploitatiebudgetten. Tegen 2025 is hierin een jaarlijkse vermindering van -970.862 euro of 2% waar te nemen.
        INVESTERINGSRESULTAAT
        • Het investeringssaldo schommelt doorheen de jaren door verschuivingen met projecten, maar blijft globaal genomen binnen het meerjarenplan op eenzelfde niveau.
        FINANCIERINGSRESULTAAT
        • De bijsturing van het gecumuleerd begrotingsresultaat naar aanleiding van de jaarrekening 2020 (7,3 miljoen euro) en de aanhoudende autofinanciering van investeringen in 2021, zorgen voor een afname van de geraamde financiering (voornamelijk op te nemen leningen) met -8,2 miljoen euro over de looptijd van het meerjarenplan.

        Het aangepaste meerjarenplan voldoet aan de wettelijke evenwichtsvereisten.
        De jaarlijkse druk op het exploitatiesaldo zorgt tijdelijk voor een negatieve autofinancieringsmarge in het jaar 2024.

        Relevante documenten
        • Tweede aanpassing meerjarenplan 2020-2025 gemeente en OCMW
        • Documentatie bij de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 gemeente en OCMW
        Publieke stemming
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Martine Haegeman, Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Brigitte Braeckelaere, Roger Sombrijn
        Tegenstanders: Alan Pauwels
        Onthouders: Danny De Kock, Emmanuel Morel de Westgaver, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Marcia De Wachter
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 6 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1
        De tweede aanpassing van het meerjarenplan wordt vastgesteld zoals bijgevoegd, voor wat het deel van het OCMW betreft.
        Met deze aanpassing worden zowel de bijgestuurde kredieten voor het boekjaar 2021 als de nieuwe kredieten voor het boekjaar 2022 vastgesteld.
        Artikel 2
        Onderhavig besluit is onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en het bestuurlijk toezicht overeenkomstig artikel 259 van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Toekenning eenmalige coronapremie aan het personeel van het woonzorgcentrum Mariëndal

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Patricia Meerts, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 186
        Juridische grond
        • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.
        • Wet van 18 juli 2021 houdende tijdelijke ondersteunings- maatregelen ten gevolge van de COVID-19-pandemie, BS 29 juli 2021
        • Koninklijk besluit van 21 juli 2021 tot wijziging van artikel 19quinquies van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, BS 29 juli 2021
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen
        • Decreet Lokaal Bestuur
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 januari 2009 tot implementatie van de rechtspositieregeling, en latere wijzigingen
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2015 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling versie 'voltallig personeel van gesubsidieerde diensten en instellingen van het OCMW Overijse', en latere wijzigingen
        • Beslissing van het vast bureau van 9 november 2021 houdende voorbereiding van de beslissing van de OCMW-raad houdende de toekenning eenmalige coronapremie aan het personeel woonzorgcentrum Mariëndal
        Feiten

        Sinds maart 2020 heeft COVID-19 ons dagelijks leven veranderd. 

        De medewerkers tewerkgesteld in het woonzorgcentrum werden tijdens de coronapandemie in België enorm op de proef gesteld, zo ook in het woonzorgcentrum Mariëndal Overijse.

        Van vele medewerkers werd een uitzonderlijke flexibiliteit gevraagd, waardoor de dienstverlening in het woonzorgcentrum steeds verzekerd werd. 

        De federale regering heeft deze zomer in regelgeving voorzien die de werkgevers (ook lokale besturen) in de mogelijkheid stelt om een eenmalige coronapremie onder de vorm van consumptiecheques, als dankbaarheid toe te kennen aan alle medewerkers die bijgedragen hebben tot een goed resultaat, onder meer in de woonzorgcentra.

        Motivering

        Het is wenselijk de medewerkers van het woonzorgcentrum Mariëndal Overijse te belonen voor hun uitzonderlijke inzet gedurende de coronapandemie via een eenmalige coronapremie van maximaal 500 euro. Deze beloning kan ook bijdragen tot de motivatie van de medewerkers voor toekomstige uitdagingen.

        Modaliteiten voor wat betreft toekenning en bedrag:

        De medewerkers die in de referteperiode, die liep van 1 april 2020 tot en met 31 maart 2021 (220 werkdagen), volgens het organogram tewerkgesteld waren in het woonzorgcentrum Mariëndal en nog in dienst zijn bij het OCMW of de gemeente Overijse op het moment van beslissing, hebben recht op een eenmalige coronapremie met volgende toekenningsvoorwaarden:

        • medewerkers die in de referteperiode 81% tot 100% effectief gewerkt hebben, wordt een premie van 500 euro toegekend;
        • medewerkers die in de referteperiode 51% tot 80% effectief gewerkt hebben, wordt een premie van 400 euro toegekend;
        • medewerkers die in de referteperiode 21% tot 50% effectief gewerkt hebben, wordt een premie van 250 euro toegekend;
        • medewerkers die in de referteperiode minder dan 20% effectief gewerkt hebben, worden uitgesloten van de toekenning gelet op het feit dat zij niet op dezelfde manier de intensiteit van de coronaperiode hebben gevoeld.

        Uitbetaling:

        De coronapremie neemt de vorm aan van een consumptiecheque. De consumptiecheques dienen toegekend te worden ten laatste op 31 december 2021 en worden uitgegeven via een erkende uitgever van maaltijdcheques (Edenred). De waarde van één cheque bedraagt minstens 10 euro.

        Besteding en geldigheid:

        Sinds 1 augustus 2021 heeft de wetgever het aanvaardingsnetwerk van de coronapremie uitgebreid.  Zo kan deze gebruikt worden in:

        • de horeca (hotels, restaurants, cafés);
        • de cultuur- en sportsector;
        • de kleinhandel en supermarkten.

        De consumptiecheques blijven geldig tot 31 december 2022. De cheques kunnen geheel noch gedeeltelijk worden omgeruild in geld.

        Behandeling door de RSZ en fiscus:

        Indien aan bovenstaande voorwaarden wordt voldaan en indien de toekenning ervan en het totale bedrag van de consumptiecheques voorkomen op de individuele rekening van elke medewerker, wordt de coronapremie niet beschouwd als loon.

        Dit betekent enerzijds dat de premie voor de medewerker vrijgesteld wordt in de personenbelasting en er geen persoonlijke sociale zekerheidsbijdrage verschuldigd is bij de toekenning ervan.

        Dit betekent anderzijds dat het bestuur een bijzondere werkgeversbijdrage van 16,5% verschuldigd zal zijn naar aanleiding van de toekenning van de coronapremie.

        Bovenstaande werd opgenomen met de vakorganisaties.

        Financiële aspecten

        In totaal komen 70 personeelsleden in aanmerking voor de toekenning van een coronapremie (waarvan 12 – 250 euro, 15 – 400 euro, 43 – 500 euro).

        Dit betekent dat in totaal voor 30.500 euro coronapremie zal worden toegekend aan deze personeelsleden. Bijkomend is het bestuur nog een bijzonder werkgeversbijdrage van 5.032,50 euro verschuldigd.

        De financiële middelen voor de toekenning van deze coronapremie worden dus in totaal geraamd op 35.532,50 euro.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om eenmalig een coronapremie onder de vorm van consumptiecheques toe te kennen aan de personeelsleden van het woonzorgcentrum Mariëndal.
        Artikel 2
        De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om volgende modaliteiten toe te passen voor wat betreft toekenning en bedrag:

        De medewerkers die in de referteperiode, die liep van 1 april 2020 tot en met 31 maart 2021 (220 werkdagen), volgens het organogram tewerkgesteld waren in het woonzorgcentrum Mariëndal en nog in dienst zijn bij het OCMW of de gemeente Overijse op het moment van beslissing, hebben recht op een eenmalige coronapremie met volgende toekenningsvoorwaarden:

        • medewerkers die in de referteperiode 81% tot 100% effectief gewerkt hebben, wordt een premie van 500 euro toegekend;
        • medewerkers die in de referteperiode 51% tot 80% effectief gewerkt hebben, wordt een premie van 400 euro toegekend;
        • medewerkers die in de referteperiode 21% tot 50% effectief gewerkt hebben, wordt een premie van 250 euro toegekend;
        • medewerkers die in de referteperiode minder dan 20% effectief gewerkt hebben, worden uitgesloten van de toekenning gelet op het feit dat zij niet op dezelfde manier de intensiteit van de coronaperiode hebben gevoeld.

        Artikel 3
        De raad voor maatschappelijk welzijn geeft de opdracht aan de personeelsdienst om de uitvoeringsmodaliteiten van de toekenning van de coronapremie in een dienstnota vast te leggen, te communiceren aan de betrokken medewerkers en de administratieve verwerking voor de toekenning ervan voor te bereiden.

      • Goedkeuring feestdagenverlof en dienstvrijstellingen 2022

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Patricia Meerts, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur
        • Rechtspositieregeling: Titel 8: Verloven en afwezigheden, hoofdstuk III de feestdagen, artikel 230, §2
        Juridische grond
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 januari 2009 houdende implementatie van de rechtspositieregeling
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2015 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling versie ‘voltallig personeel van gesubsidieerde diensten en instellingen van OCMW Overijse’ en latere wijzigingen
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2015 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling versie ‘gemeenschappelijke graden, specifieke graden, OCMW-secretaris en financieel beheerder’ en latere wijzigingen
        • Beslissing van het vast bureau van 12 oktober 2021 houdende de voorbereiding van de beslissing van raad voor maatschappelijk welzijn houdende het feestdagenverlof en de dienstvrijstellingen in 2022
        Feiten

        In 2022 vallen volgende feestdagen in het weekend. Deze dienen bijgevolg gecompenseerd te worden:

        • zondag 1 mei 2022 (feest van de arbeid);
        • zondag 25 december 2022 (eerste Kerstdag);
        • zaterdag 31 december 2022 (oudjaar).

        Naar analogie van de beslissing voor het jaar 2021 ligt het voor de hand om aan de personeelsleden eveneens dienstvrijstelling toe te kennen op:

        • vrijdag 27 mei 2022 (dag na O.L.H.-Hemelvaart) gedurende de volledige dag;
        • de namiddag waarop 'De Druivenkoers' georganiseerd wordt, als dit een weekdag is;
        • vrijdag 23 december 2022 (ter vervanging van kerstavond) in de namiddag.

        Traditiegetrouw krijgt het personeel ook twee 'kermisdagen' die zij vrij mogen opnemen conform de modaliteiten van de jaarlijkse vakantie.

        Motivering

        Conform de rechtspositieregeling Titel 8 Verloven en afwezigheden, hoofdstuk III de feestdagen, artikel 230, §2, dient de raad voor maatschappelijk welzijn uiterlijk op 15 december van het voorgaande jaar te bepalen op welke wijze de feestdagen die in het weekend vallen, gecompenseerd worden.

        Voor 2022 kiezen we ervoor, naar analogie van de voorgaande jaren, om de opname van deze feestdagen vrij te laten kiezen door de personeelsleden conform de modaliteiten van de jaarlijkse vakantie.

        Het is aangewezen om de personeelsleden (met uitzondering van de verpleegkundigen, zorgkundigen en logistiek beambten zorg in het woonzorgcentrum Mariëndal), naar analogie met de beslissing van het jaar 2021, dienstvrijstelling toe te kennen.
        Het is niet mogelijk om aan de verpleegkundigen, zorgkundigen en logistiek beambten zorg in het woonzorgcentrum Mariëndal dienstvrijstelling toe te kennen
        aangezien dit de goede werking van de dienst in het gedrag brengtHet is aangewezen hen ter compensatie de uren van de dienstvrijstelling uit te betalen aan 'overuren 100%', à rato van ieders tewerkstellingspercentage. 

        Indien er ook binnen andere diensten permanentie moet worden voorzien, mogen de personeelsleden die voor deze permanentie instaan de dienstvrijstelling, in overleg met hun dienstverantwoordelijke, opnemen op een ander moment.

        Financiële aspecten

        De betaalde feestdagen en dienstvrijstellingen zijn voorzien in het personeelsbudget.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De raad voor maatschappelijk welzijn verleent aan de personeelsleden het recht om de feestdagen die in 2022 samenvallen met een zaterdag of een zondag op te nemen conform de modaliteiten van de jaarlijkse vakantie.
        Artikel 2
        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt vast dat de personeelsleden kunnen genieten van dienstvrijstelling op:

        • 27 mei 2022 gedurende de hele dag (brugdag na O.L.H.-Hemelvaart);
        • de namiddag waarop 'De Druivenkoers' georganiseerd wordt als dit een weekdag is;
        • vrijdag 23 december 2022 in de namiddag (ter vervanging van kerstavond).

        Artikel 3
        De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord dat de personeelsleden die behoren tot volgende personeelscategorieën de dienstvrijstellingen uitbetaald krijgen aan 'overuren 100%', à rato van ieders tewerkstellingspercentage, aangezien de opname van de dienstvrijstellingen de werking van de dienst in het gedrang zou brengen:

        • verpleegkundigen in het woonzorgcentrum Mariëndal;
        • zorgkundigen in het woonzorgcentrum Mariëndal;
        • logistiek beambten zorg in het woonzorgcentrum Mariëndal.
        Artikel 4
        De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord dat de personeelsleden die tijdens een dienstvrijstelling permanentie moeten voorzien, de dienstvrijstelling mogen opnemen op een ander tijdstip, na overleg met de dienstverantwoordelijke.
        Artikel 5

        De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord dat de personeelsleden in 2022 twee kermisdagen kunnen opnemen conform de modaliteiten van de jaarlijkse vakantie.
    • Extra

      • Aanvullend agendapunt 01- Werking CAW Druivenstreek/Tervuren

        Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Myriam Vanderlinden, leden vast bureau
        Jean Pierre Audag, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Carol Guns, Marcia De Wachter, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Patricia Meerts, Jan Van Brabant, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 21 en 74
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 74
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 augustus 2021 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn
        • Beslissing van het vast bureau van 30 november 2021 houdende kennisneming van de aanvullende agendapunten voor de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 november 2021
        Feiten

        Op 25 november 2021 ontving het OCMW een e-mail van raadslid Danny De Kock namens CD&V Overijse met volgend aanvullend agendapunt:

        'Naar aanleiding van de nieuwe regiovorming stellen wij de vraag of er nog wel degelijk een antenne van het Centrum voor Algemeen Welzijnswerk (CAW) zal behouden blijven in de Druivenstreek (Tervuren of een andere gemeente van onze Druivenstreek) ? Op heden is daar nog geen uitsluitsel over gegeven en het zou bijzonder jammer zijn dat de nieuwe regiovorming als gevolg zou hebben dat deze antenne zou verdwijnen en dus de inwoners van de Druivenstreek die gebruik wensen te maken van de diensten van het CAW naar Leuven zouden moeten.'

        Schepen Myriam Vanderlinden antwoordt:

        'De regiovorming is nog volledig in ontwikkeling. De gesprekken zijn lopende.
        De CAW’s wensen zo dicht mogelijk bij hun doelpubliek te blijven werken. Een antennepost in de Druivenstreek blijft een optie, ook al zouden we aansluiten bij het CAW Leuven. In het verleden heeft dit alleszins ook bestaan.'

        Relevante documenten
        • E-mail van 25 november 2021 van raadslid Danny De Kock namens CD&V Overijse
        Besluit

        Enig artikel
        Het aanvullend agendapunt wordt besproken.

Vervolgens verklaart de voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn de vergadering voor gesloten.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Dieter Vanderhaeghe
algemeen directeur

Joke Lenseclaes
voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn