In 2020 zijn de Druivenfeesten en druivenkermis niet doorgegaan omwille van de coronamaatregelen.
In 2021 zijn de Druivenfeesten en druivenkermis wel doorgegaan, maar werden er geen standgelden gevraagd ter compensatie voor de zware coronaperiode. Hiervoor werd budget voorzien ter compensatie uit het noodfonds.
In 2022 werden er standgelden gevraagd voor de kermis- en eetkramen. Er werd nog geen standgeld gevraagd voor de (commerciële) eet- en drankkramen op de verenigingenmarkt en avondmarkt. Er werd eveneens nog geen standgeld gevraagd voor de verkoopgelegenheden op de jaarmarkt.
De Druivenfeesten vinden in 2023 plaats gedurende 6 dagen van vrijdag 25 tot en met woensdag 30 augustus 2023.
De Druivenkermis vindt in 2023 plaats gedurende 13 dagen van vrijdag 18 tot en met woensdag 30 augustus 2023.
De organisatie van de Druivenfeesten gaat gepaard met grote feestelijkheden zoals een druivententoonstelling, jaar- en streekproductenmarkt, verenigingenmarkt, rommelmarkt, druivenrun, een brede waaier aan optredens, stoet en andere ontspanning.
De kermis en eetkramen verbonden aan de druivenkermis komen toe op woensdag 16 augustus 2023 vanaf 8u30 en de afbraak gebeurt na de festiviteiten vanaf de nacht van 30 op 31 augustus 2023.
De occasionele eetkramen die enkel verbonden zijn aan de periode van de Druivenfeesten komen toe op vrijdag 25 augustus 2023 en de afbraak gebeurt in de nacht van 30 augustus na de festiviteiten. De beschikbaar gestelde ruimte dient uiterlijk 31 augustus 2023 ontruimd zijn. Het is opportuun om naast het reeds bestaande aanbod van onze vaste lokale horeca en de 3 eetkramen van de kermis ook plaats te voorzien voor een 3 extra eetkramen waar de bezoekers een snelle hap kunnen halen. Zo wil men voldoen aan de verhoogde behoefte van de bezoeker en meer variëteit steken in het aanbod van de beschikbare voeding die bezoekers kunnen kopen.
De occasionele drank- en consumptiegelegenheden die enkel verbonden zijn aan de verenigingenmarkt volgen de opbouw- en afbraakmodaliteiten van de rest van de verenigingenmarkt. Er staat geen beperking op het aantal voor de duur van de verenigingenmarkt.
De occasionele drank- en consumptiegelegenheden die enkel verbonden zijn aan de avondmarkt volgen de opbouw- en afbraakmodaliteiten van de rest van de avondmarkt. Er staat geen beperking op het aantal voor de duur van de avondmarkt.
De verkoopgelegenheden op de avondmarkt volgen de opbouw en afbraak modaliteiten van de rest van de avondmarkt. Er staat geen beperking op het aantal voor de duur van de avondmarkt.
De organisatie van de Druivenfeesten brengt grote uitgaven met zich mee. Een deel van de uitgaven moeten in de mate van het mogelijke gedekt worden door sponsoring, standgeld voor tooghoudersvereniging, verkoop van de druiven uit de druivententoonstelling, standgelden van kermis- en eetkramen, occasionele drank- en consumptiegelegenheden en verkoopgelegenheden op de avondmarkt.
In dit reglement wordt de gemeentebelasting bepaald op de standgelden voor de kermisinrichting, standgelden eetkramen kermis en occasionele eetkramen opgericht in de periode van de jaarlijkse druivenfeesten, alsook occasionele drank- en consumptiegelegenheden op de verenigingen- en avondmarkt en verkoopgelegenheden op de avondmarkt.
Er wordt voor gekozen om lokale horecazaken die eten aanbieden, met een ondernemingsnummer waarvan de handelszaak gevestigd is op grondgebied Overijse, vrij te stellen van de belasting voor een occasioneel eet- of drankkraam tijdens de duur van Druivenfeesten aangezien zij reeds hun bijdrage doen in onroerende voorheffing en ter stimulans om tijdens de Druivenfeesten iets te doen.
Erkende verenigingen van Overijse kunnen ook nog steeds gratis plaats nemen op de verenigingenmarkt.
De standgelden voor kermis- en eetkramen blijven dezelfde als in 2022. Bij invoering van een nieuw retributiereglement op het gebruik van elektriciteitskasten en het verbruik van elektriciteit zullen de standhouders wel een extra kost betalen voor het gebruik van elektriciteit.
De commerciële occasionele drank- en consumptiegelegenheden zullen in 2023 wel standgeld moeten betalen tijdens de verenigingenmarkt en de avondmarkt terwijl dit in het verleden gratis was voor hen. Daarnaast zullen ook zij een retributie betalen bij gebruik van elektriciteit bij invoering van een nieuw retributiereglement op het gebruik van elektriciteit.
De verkoopgelegenheden op de avondmarkt zullen vanaf 2023 standgeld per lopende meter moeten betalen terwijl dit op heden gratis was voor hen. Daarnaast zullen ook zij een retributie betalen bij gebruik van elektriciteit bij invoering van een nieuw retributiereglement op het gebruik van elektriciteit.
De gemeenteraad dient het belastingreglement standgelden tijdens en aansluitend op de Druivenfeesten voor de periode van vrijdag 18 augustus tot en met woensdag 30 augustus 2023 vast te stellen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt volgend belastingreglement op de standgelden van kermis- en eetkramen, occasionele drank- en consumptiegelegenheden op de verenigingen- en avondmarkt en verkoopgelegenheden op de avondmarkt rond de periode van de Druivenfeesten 2023 als volgt goed:
Belastbaar feit
Artikel 1
Er wordt voor de periode van vrijdag 18 augustus 2023 tot en woensdag 30 augustus 2023 een gemeentebelasting gevestigd op standplaatsen op het grondgebied van de gemeente Overijse.
Belastingplichtige
Artikel 2
De belasting is verschuldigd door de uitbater van de inrichting of door de erkende vereniging. De uitbater of de vereniging die een standplaats kreeg toegewezen en die deze standplaats niet inneemt, blijft de belasting verschuldigd.
Artikel 3
De uitbater van de kermisinrichting en eetkramen in het kader van de druivenkermis dient zijn aanvraag uiterlijk 30 dagen vóór het begin van de Druivenfeesten te richten aan het gemeentebestuur van Overijse. Dit verzoek dient de gevraagde oppervlakte en de beschrijving van de inrichting te vermelden. Diegene die niet aan de verplichtingen voldoet, krijgt geen standplaats toegewezen.
De occasionele eetstanden kunnen tot en met 24 juli 2023 ingeschreven worden door zich kandidaat te stellen via het formulier op de website van Druivenfeesten Overijse. Het lokaal bestuur laat 3 extra occasionele eetstanden toe tijdens de duur van de Druivenfeesten. In de selectie wordt gekeken naar de volgorde van inschrijving (eerst komt, eerst maalt), maar rekening houdende met beschikbaarheid van plaats en de diversiteit en variëteit van het aanbod zodoende een gezond evenwicht aan eetkramen te hebben. Het dienen 3 verschillende type eetkramen te zijn, ze dienen een ander aanbod te hebben dan deze van de eetkramen van de kermis.
De occasionele drank- en consumptiegelegenheden die op de verenigingenmarkt wensen te staan, kunnen tot en met 7 augustus 2023 via het het formulier verenigingenmarkt op de website van de Druivenfeesten Overijse inschrijven. Er staat geen limiet op het aantal inschrijvingen op de verenigingenmarkt.
De occasionele drank- en consumptiegelegenheden die op de avondmarkt wensen te staan, kunnen tot en met 7 augustus 2023 via het het formulier avondmarkt op de website van de Druivenfeesten Overijse inschrijven. Er staat geen limiet op het aantal inschrijvingen op de avondmarkt.
De verkoopgelegenheden die op de avondmarkt wensen te staan kunnen tot en met 7 augustus 2023 via het formulier avondmarkt op de website van de Druivenfeesten Overijse inschrijven. Er staat geen limiet op het aantal inschrijvingen op de avondmarkt.
Tarief
Artikel 4
De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:
Indien de standhouder gebruik wenst te maken van elektriciteit rekent de gemeente daarvoor het verbruik aan overeenkomstig het geldende retributiereglement op het gebruik van elektriciteitskasten en het verbruik van elektriciteit.
De kramen dienen zich te houden aan de afsprakennota die integraal deel uit maakt van dit reglement.
De belasting is ondeelbaar.
Vrijstellingen
Artikel 5
Volgende activiteiten zijn van deze belasting vrijgesteld:
Wijze van inning
Artikel 6
De belastingen worden contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs, aan de financieel directeur of aan zijn afgevaardigde zodra zij de toelating hebben gekregen tot opstelling van hun inrichting en uiterlijk daags vóór de aanvang van de Druivenfeesten.
Bij gebreke van contante betaling wordt de belasting een kohierbelasting.
Bezwaarprocedure
Artikel 7
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaarschrift moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Verwijzing naar het Wetboek van inkomstenbelastingen (W.I.B.)
Artikel 8
Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII (Vestiging en invordering van de belastingen), hoofdstukken 1 (algemene bepalingen), 3 (onderzoek en controle), 4 (bewijsmiddelen van de administratie), 6 tot en met 9bis (aanslagtermijn, rechtsmiddelen, invordering van de belasting waaronder de nalatigheids- en moratoriumintresten, rechten en voorrechten van de schatkist) van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek (betreft onder meer de verjaring en de vervolgingen) van toepassing voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 9
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit reglement overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Inwerkingtreding
Artikel 10
Dit reglement treedt in werking vijf dagen na de bekendmaking van deze beslissing conform artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.