Terug
Gepubliceerd op 27/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 20/12/2022 - 20:30

Goedkeuring van het belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken voor 2020-2025

Aanwezig: Joke Lenseclaes, voorzitter
Inge Lenseclaes, burgemeester
Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, schepenen
Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, gemeenteraadsleden
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Myriam Vanderlinden, schepenen
Marcia De Wachter, Fabienne Monbaliu, gemeenteraadsleden
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 40 en  41, §2, 2°
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals nadien gewijzigd
Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur
  • Wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en de wijzigingen die nadien volgen
  • Wet van 23 november 1998 tot invoering van de wettelijke samenwoning
  • Wet van 4 december 2012 tot wijziging van het Wetboek van de Belgische nationaliteit teneinde het verkrijgen van de Belgische nationaliteit migratieneutraal te maken
  • Wet van 18 juni 2018 betreffende de voornaamswijziging
  • Koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het houden van de bevolking- en vreemdelingenregisters, artikelen 7, 8, 12 en 14
  • Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, zoals nadien gewijzigd
  • Koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de geldigheidsduur van paspoorten
  • Koninklijk Besluit van 21 november 2016 betreffende de modaliteiten van aflevering van de uittreksels uit het strafregister aan particulieren die in werking trad op 12 februari 2017
  • Koninklijk besluit van 24 december 2020 tot wijziging van het Koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen betreffende de begunstigden van het akkoord inzake de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland uit de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan de vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, zoals nadien gewijzigd
  • Ministerieel besluit van 15 september 2017 tot wijziging van het ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten
  • Ministerieel besluit van 6 oktober 2021 betreffende de modernisering van de verblijfstitels die aan onderdanen van derde landen en familieleden van een burger van de Europese Unie uitgereikt worden
  • Omzendbrief van 11 juli 2018 betreffende de voornaamswijziging
  • Europese verordening 2252/2004 van de Raad van 13 december 2004
  • Uitvoeringsbesluit van de Commissie van 28 februari 2005 betreffende de foto
  • Uitvoeringsbesluit van de Commissie van 28 juni 2006 betreffende de vingerafdrukken
  • Consulair wetboek van 21 december 2013, hoofdstuk 10
  • Burgerlijk wetboek betreffende het huwelijk, titel V
  • Burgerlijk wetboek betreffende de wettelijke samenwoning, artikelen 1475 tot 1479
  • Beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2021 houdende vaststelling belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 november 2022 houdende voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad goedkeuring van het belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken voor 2020-2025
Feiten

Elektronische identiteitskaarten, elektronische verblijfskaarten en verblijfsvergunningen, kids-IDs, reispaspoorten en reisdocumenten en rijbewijzen worden door burgers van Overijse aangevraagd bij het lokaal bestuur. De aanmaak van deze kaarten is georganiseerd door de hogere federale overheden en wordt aangeleverd door firma's aangesteld door de hogere federale overheden.

Op 19 oktober 2022 ontving de dienst burgerzaken via e-mail de omzendbrief voor de aanpassing van de tarieven die door de FOD Binnenlandse Zaken aan de gemeenten zal worden aangerekend voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2023. De nieuwe tarieven worden berekend op basis van de gezondheidsindex volgens de formule: (basistarief x nieuwe index) / basisindex.

Sinds 1 augustus 2018 is de bevoegdheid voor het wijzigen van de voornaam van de FOD Justitie naar de gemeente overgeheveld. Dit betekent dat het lokaal bestuur de bevoegdheid heeft om een gemeentebelasting te heffen wanneer iemand een voornaamswijziging aanvraagt. Dit uiteraard rekening houdend met de voorwaarden voor vermindering of vrijstelling zoals gestipuleerd in het burgerlijk wetboek.

De huwelijken op vrijdag en zaterdag worden betalend. Ook wordt er een annulatiekost aangerekend, uitgezonderd omwille van medische redenen, voor burgers die hun huwelijk annuleren minder dan 15 dagen vóór de huwelijksdatum. 

De dienst burgerzaken zet, volgens de meerjarenplanning, verder in op digitalisering. Met een digitaal loket kunnen burgers hun attesten, zoals een attest van woonst, gezinssamenstelling, uittreksel uit het strafregister maar ook uittreksels en afschriften van hun geboorteakte of huwelijksakte op een beveiligde en digitale manier aanvragen en verkrijgen. Ook adreswijzigingen worden digitaal doorgegeven aan de dienst burgerzaken.

De uittreksels, afschriften uit het bevolkingsregister en de registers van de burgerlijke stand, alsook het uittreksel uit het strafregister worden gratis aan de burger aangeboden. De burger kan 24/7 de nodige attesten, afschriften en uittreksels aanvragen en onmiddellijk bekomen, zonder tussenkomst van een medewerker van de dienst burgerzaken. Indien de attesten en uittreksels/afschriften betalend zouden blijven, dient er een betaalmodule worden gekoppeld aan de aanvraag en vertraagd dit het proces voor aanvraag/aflevering van attesten, uittreksels en afschriften. Vandaar dat er werd gekozen om deze afschriften en uittreksels gratis aan te bieden.

De aanvragen van de uittreksels uit het strafregister en attest, uittreksel of afschrift uit het bevolkingsregister en de registers van de burgerlijke stand blijven mogelijk via e-mail of aan het loket om alle burgers de mogelijkheid te geven om de nodige documenten te kunnen verkrijgen, dus voor burgers die niet zo digitaal vaardig zijn. Het digitaal loket is een uitbreiding van de mogelijkheden voor het aanvragen/verkrijgen van attesten, uittreksels en afschriften.

Motivering

Voor het aanmaken van elektronische identiteitskaarten, elektronische verblijfskaarten en verblijfsvergunningen, kids-IDs, reispaspoorten en reisdocumenten en rijbewijzen rekenen de hogere federale overheden aanmaakkosten aan aan het lokaal bestuur. Deze aanmaakkosten zijn afhankelijk van de federale overheid en al dan niet jaarlijks onderhevig aan indexeringen. Het is aangewezen dat deze aanmaakkosten worden doorgerekend aan de burger. Het lokaal bestuur heeft ook de bevoegdheid om gemeentebelastingen te heffen op het afleveren van administratieve stukken.

Het is aangewezen dat de kosten die de FOD Binnenlandse Zaken aanrekent aan de gemeente voor de uitreiking van administratieve stukken worden doorgerekend aan de burger.
Tevens is het wenselijk dat de gemeente gebruik maakt van de mogelijkheid om gemeentebelastingen te heffen op administratieve stukken.

De tarieven van de FOD worden verhoogd op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex. Het gewijzigde ministerieel besluit van 15 maart 2013 bepaalt dat vanaf 1 januari 2023 de bedragen automatisch worden herzien volgens volgende formule:

nieuw tarief = (basistarief x nieuwe index)/basisindex.

De tarieven voor de gemeentebelasting werden op de gemeenteraad van 21 december 2021 goedgekeurd aangepast naar afgeronde bedragen om deze makkelijker te kunnen hanteren aan de loketten en te voorkomen dat, elk jaar opnieuw, de tarieven voor de burger moeten worden verhoogd omwille van de indexering van de tarieven bij de FOD. Op die manier kunnen jaarlijkse aanpassingen voor de burger worden vermeden zolang de FOD Binnenlandse Zaken haar tarieven, bovenop de jaarlijkse indexering, niet dusdanig verhoogt boven de tarieven die de gemeente aanrekent aan de burger.

De nieuwe geïndexeerde tarieven voor de identiteitskaarten, kids-ID en verblijfsdocumenten door de FOD Binnenlandse Zaken hebben een substantiële invloed op de tarieven die worden aangerekend aan de burger. Vele van de huidige tarieven die worden aangerekend aan de burger zijn lager dan de tarieven die vanaf 1 januari 2023 zullen worden aangerekend door de FOD. Daarom worden de tarieven aangerekend aan de burger verhoogd vanaf 1 januari 2023.

Financiële aspecten

De opbrengsten van deze belasting worden begroot onder:
- beleidsdomein: algemene financiering (AF)
- beleidsveld: 0020 fiscale aangelegenheden
- algemene rekening (ARK): 7315000 - afgifte identiteitsbewijzen/paspoorten/trouwboekjes/uittreksels.

Relevante documenten
  • E-mail van 19 oktober 2022 van de FOD Binnenlandse Zaken, algemene Directie Identiteit en Burgerzaken, Rijksregister met betrekking tot de omzendbrief in functie van de aanpassingen van de tarieven voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten ten laste van de gemeenten
Publieke stemming
Aanwezig: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Leen Gillis, Emmanuel Morel de Westgaver, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Martine Haegeman, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Brigitte Braeckelaere, Alan Pauwels, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Joke Lenseclaes, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Sven Willekens, Jan De Broyer, Peter Lombaert, Dirk Devroey, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Lieven Bennekens, Jeroen Van San, Martine Haegeman, Ingrid Degand, Joris Kelchtermans, Brigitte Braeckelaere, Roger Sombrijn, Jan Van Brabant
Tegenstanders: Jean Pierre Audag, Patricia Meerts, Danny De Kock, Emmanuel Morel de Westgaver, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Alan Pauwels
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 9 stemmen tegen
Besluit

Enig artikel
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken voor 2020-2025 als volgt goed:
Belastbaar feit
Artikel 1
Vanaf 1 januari 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op het afleveren van administratieve stukken.
Belastingplichtige

Artikel 2

De belasting is verschuldigd door de aanvrager.
Tarief

Artikel 3

De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

Identiteitsdocumenten

 Tarief verrekend
aan burger (Tarief FOD + gemeentebelasting) 

Tarief FOD (incl. indexering)

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen - normale procedure

25,00 euro

18,30 euro

Elektronische identiteitskaart voor Belgen - duplicaat

26,00 euro

18,30 euro

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (EU, EU+, F, F+) - normale procedure

25,00 euro

18,30 euro

Elektronische verblijfsdocument afgeleverd aan onderdanen van het Verenigd Koninkrijk, hun familieleden als begunstigden van het terugtrekkingsakkoord (M kaart, M kaart met vermelding  'duurzaam verblijf' en N kaart)

25,00 euro

 

18,30 euro

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (E, E+, F, F+) - duplicaat

26,00 euro

18,30 euro

Elektronische verblijfsdocument afgeleverd aan onderdanen van het Verenigd Koninkrijk, hun familieleden als begunstigden van het terugtrekkingsakkoord (M kaart, M kaart met vermelding  'duurzaam verblijf' en N kaart) - duplicaat

26,00 euro 

18,30 euro

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (A, B,C (nieuwe benaming K), D (nieuwe benaming L), H, J, I - normale procedure

27,00 euro

18,80 euro

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (A, B,C (nieuwe benaming K), D (nieuwe benaming L), H, J, I - duplicaat

28,00 euro

18,80 euro

Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar - normale procedure

12,00 euro

7,30 euro

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente

115,00 euro

111,80 euro

Elektronische identiteitskaarten voor Belgen - spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel

150,00 euro

147,10 euro

Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar - spoedprocedure met levering van de kaart  en PIN/PUK op de gemeente

110,00 euro

100,80 euro

Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder twaalf jaar - spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel

140,00 euro

136,20 euro

Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (E, E+, F, F+) - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente

115,00 euro 111,80 euro

Elektronische verblijfsdocument afgeleverd aan onderdanen van het Verenigd Koninkrijk, hun familieleden als begunstigden van het terugtrekkingsakkoord (M kaart, M kaart met vermelding  'duurzaam verblijf' en N kaart) - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente

115,00 euro 111,80 euro
Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven (A, B,C (en nieuwe benaming K), D (en nieuwe benaming L), H) - spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK op de gemeente 115,00 euro 111,80 euro

Reispaspoorten aan personen < 18 jaar - normale procedure

40,00 euro

 35,00 euro

Reispaspoorten aan personen < 18 jaar - dringende procedure

220,00 euro

210,00 euro

Reispaspoorten aan personen < 18 jaar - hoogdringende procedure

280,00 euro

270,00 euro

Reispaspoorten >= 18 jaar

85,00 euro

65,00 euro

Reispaspoorten >= 18 jaar - dringende procedure

270,00 euro

240,00 euro

Reispaspoorten >= 18 jaar - hoogdringende procedure

330,00 euro

300,00 euro

Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen < 18 jaar

46,00 euro

41,00 euro

Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen < 18 jaar - dringende procedure

220,00 euro

210,00 euro

Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen < 18 jaar - hoogdringende procedure

280,00 euro

270,00 euro

Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen >= 18 jaar

70,00 euro

61,00 euro

Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen >= 18 jaar - dringende procedure

250,00 euro

230,00 euro

Reisdocumenten aan vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen >= 18 jaar - hoogdringende procedure

310,00 euro

290,00 euro

 

Rijbewijzen

Tarief
(tarief FOD + gemeentebelasting)

                   Tarief FOD
Rijbewijs bankkaartmodel 30,00 euro

  20,00 euro  

Voorlopig rijbewijs 30,00 euro 20,00 euro
Internationaal rijbewijs 25,00 euro 16,00 euro
Burgerlijke stand Tarief
(gemeentebelasting)
 
Stamboomonderzoek  10,00 euro  
Per afgifte document (voor stamboomonderzoek)    5,00 euro  
Aangifte huwelijk  10,00 euro  
Huwelijksboekje  25,00 euro  
Huwelijken voltrokken op vrijdag en zaterdag 100,00 euro  

Annulatie -en of verplaatsingskost van een huwelijk (indien annulatie of verplaatsing minder dan 15 dagen vóór huwelijksdatum) datum = minimum datum voor aangifte huwelijk.
Tenzij annulatie/verplaatsing omwille van medische redenen (medisch attest vereist).

 20,00 euro  
Wettelijke samenwoning  10,00 euro  
Aanvraag voornaamswijziging: 1ste maal  50,00 euro  
Aanvraag voornaamswijziging: vanaf 2de maal 300,00 euro  
Aanvraag voornaamswijziging: transgender   5,00 euro  
Andere administratieve stukken Tarief
(gemeentebelasting)
 
Duplicaat pin puk codes gratis  
Herinnering voor identiteitsdocumenten   5,00 euro  
Uittreksel uit het strafregister gratis  
Wettiging van handtekening/legalisatie   5,00 euro  
Attest van immatriculatie (origineel of duplicaat) - niet van toepassing voor de verlening)   5,00 euro  
Identiteitsbewijs (met foto) kinderen < 12 jaar (niet-Belgen)   2,00 euro  
Arbeidskaart   5,00 euro  
Attest uit bevolkingsregister en uittreksel uit het register     van de burgerlijke stand gratis  

Artikel 4
Bij verzending van de administratieve stukken zullen de verzendingskosten worden doorgerekend aan de aanvrager.
Vrijstellingen
Artikel 5
Zijn van de belasting en van de verzendingskosten vrijgesteld:

  1. de stukken die krachtens een wet, een decreet, een Koninklijk besluit, een besluit van de Vlaamse Regering of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;
  2. de stukken die reeds onderworpen zijn aan een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;
  3. de stukken die dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;
  4. de akten of attesten opgemaakt of afgeleverd in kieszaken;
  5. de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut,
  6. vrijstelling van de belasting op de aanvraag voornaamswijziging:
  • de ouder of adoptant van een kind zonder voornaam geboren in België en sinds zijn geboorte hoofdzakelijk woonachtig in België onder de voorwaarden van artikel 11bis, §3, derde lid Wetboek Belgische Nationaliteit),
  • de vreemdeling zonder voornaam die de Belgische nationaliteit verkrijgt (artikel 15, §1, vijfde lid Wetboek Belgische Nationaliteit),
  • de vreemdeling zonder voornaam die een verzoek tot naturalisatie ingediend heeft (artikel 21, §2, tweede lid Wetboek Belgische Nationaliteit);

g. de verblijfskaart voor een begunstigde van het terugtrekkingsakkoord met vermelding 'duurzaam verblijf' (M kaart met vermelding 'duurzaam verblijf' (bijlage 54)) wordt kosteloos afgeleverd aan de personen die vóór 1 januari 2021 in het bezit waren van een geldige E+ of F+ kaart wanneer de aanvraag werd ingediend vóór 31 december 2021 voor zover zij hiertoe de gewone procedure volgen en niet de spoedprocedure.

Wijze van inning
Artikel 6
De belasting en de verzendingskosten moeten contant worden betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij het ontbreken van contante betaling, wordt de belasting ingekohierd door het college van burgemeester en schepenen.
Bezwaarprocedure
Artikel 7
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging.
De indiening moet gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Verwijzing naar het Wetboek van de Inkomstenbelasting (W.I.B.)
Artikel 8
De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 9
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit reglement overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Inwerkingtreding
Artikel 10
Het belastingreglement op het afleveren van administratieve stukken voor 2020-2025 goedgekeurd in zitting van 21 december 2021 wordt met ingang van 1 januari 2023 opgeheven en vervangen door dit besluit.