In functie van het fietsbeleidsplan werd de alternatieve verbinding tussen centrum Overijse en Jezus-Eik (langs Korenarenstraat, H. Conscniencslaan en Generaalboseweg naar Marnixwijk) weerhouden, voornamelijk voor de fietsveiligheid en beleving.
Uit de proefopstelling Korenarenstraat (met burgerparticipatie) werd de Korenarenstraat reeds gefilterd voor gemotoriseerd verkeer om het verkeersluw te maken.
In een fietsstraat is de snelheid beperkt tot 30km/u en mag niet ingehaald worden. Om verwarring in verband met de toegelaten snelheid te vermijden, is het aangewezen om de Korenarenstraat en H. Consciencelaan uit de zone 50 te halen.
De Korenarenstraat en H. Consciencelaan betreffen gemeentewegen.
Er werd advies gevraagd aan Politiezone Druivenstreek.
Ruimte voor de fietser is nodig voor de alternatieve fietsverbinding tussen Overijse en Jezus-Eik te kunnen realiseren, om de fietser beter te beveiligen.
De Korenarenstraat is een relatief smalle straat. Er is zeer beperkt gemotoriseerd verkeer.
Het advies van de Politiezone Druivenstreek is gunstig.
De verkeerstechnische ingrepen (aankoop borden) vallen onder het investeringsbudget Fietsbeleidsplan/wegen:
Aankoop begin fietszone werd reeds gedaan, borden 'einde fietszone' dienen nog aangekocht te worden.
Artikel 1
In de Korenarenstraat, H. Consciencelaan en Losweg wordt de maatregel 'fietszone' ingevoerd.
Artikel 2
De maatregel fietszone wordt gesignaleerd door middel van F111 'fietszone'-borden op de kruispunten (alsook F113 'einde fietszone' aan tegenovergestelde kant):
- Korenarenstraat x Clem. Vanophemstraat;
- H. Consciencelaan x Clem. Vanophemstraat;
- Korenarenstraat x P.I. Taymansstraat,
- Losweg x N4/Waversesteenweg.
De signalisatie wordt geplaatst door het lokaal bestuur.
Artikel 3
Ieder eerder uitgevaardigd aanvullend verkeersreglement in strijd met deze maatregel wordt opgeheven.
Artikel 4
Conform artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt deze beslissing bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente alsook door aanplakking aan het administratief centrum De Vuurmolen.
Artikel 5
Een afschrift van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:
- de Vlaamse Overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid, Koning Albert ll-laan 20, bus 2 te 1000 Brussel via het Digitaal Loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur;
- de griffie van de Politierechtbank Halle-Vilvoorde;
- de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel;
- de provinciegouverneur via het Digitaal Loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur;
- de vrederechter van Overijse;
- de Hulpverleningszone Oost van Vlaams-Brabant (brandweerpost Overijse);
- de Politiezone Druivenstreek;
- de opdrachthoudende vereniging Intercommunale Interrand.