Terug
Gepubliceerd op 30/04/2025

Notulen  Gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën

ma 17/03/2025 - 20:00 Raadzaal - gemeentehuis

 

 

De gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de commissievoorzitter Mens, Interne Zaken en Financiën volgens de bepalingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 18 februari 2025.

De commissievoorzitter opent de zitting om 20 uur.

 

 

 
  • Openbaar

    • Normaal

      • Aanduiding commissievoorzitter en plaatsvervangend commissievoorzitter

         

         
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 37

         

         

         

         
        Juridische grond
        • Beslissing van de gemeenteraad van 3 december 2024 houdende vaststelling van de rangorde van de gemeenteraadsleden
        • Beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2025 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, artikelen 23 en 29 tot en met 48
        • Beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2025 houdende aanduiding van de leden van de gemeenteraadscommissies

         

         

         

         
        Relevante documenten
        • Oproep kandidaturen voorzitterschap van 7 februari 2025
        • Mail van 9 februari 2025 van FEL OVERIJSE - geen kandidatuur
        • Mail van 12 februari 2025 van TEAM 3090 - kandidaturen
        • Mail van 13 februari 2025 van OV2002-N-VA-CD&V - kandidaturen

         

         

         

         
        Feiten

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 18 februari 2025 voorziet in de artikelen 29 tot en met artikel 45 in de oprichting en organisatie van gemeenteraadscommissies.

        In zitting van de gemeenteraad van 18 februari 2025 werden 13 leden, hun plaatsvervangers en 2 leden met raadgevende stem van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën aangeduid.

        De commissie Mens, Interne Zaken en Financiën wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van de commissie. De commissie duidt onder haar leden een voorzitter en een plaatsvervanger aan.
        Het commissielid dat de hoogste plaats bekleedt op de voorrangslijst van de gemeenteraad zit de installatievergadering voor tot na de verkiezing van de voorzitter.

        Met het oog op de verkiezing van de voorzitter en zijn plaatsvervanger dienen de kandidaturen per e-mail te worden ingediend bij de algemeen directeur uiterlijk vijf werkdagen vóór de verkiezing.

        Op 7 februari 2025 werden de fractievoorzitters verzocht om de eventuele kandidatuur van voorzitter voor de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën in te dienen bij de algemeen directeur uiterlijk vijf werkdagen voor de verkiezing van 17 maart 2025.

        Volgende kandidaturen werden geldig ontvangen voor het voorzitterschap:

        • de heer Joris Kelchtermans;
        • de heer Alan Pauwels.

        Volgende kandidaturen werden geldig ontvangen voor het plaatsvervangend voorzitterschap:

        • mevrouw Vera De Man;
        • mevrouw Myriam Vanderlinden.

         

         

         

         
        Motivering

        De gemeenteraadscommissie Mens en Interne Zaken dient over te gaan tot de geheime en afzonderlijke verkiezing van de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de commissie. De stemming is geheim en geschiedt bij volstrekte meerderheid conform artikel 23 van het huishoudelijk reglement.

         

         

         

         
        Financiële aspecten

        Het presentiegeld van de voorzitter van de gemeenteraadscommissie wordt toegekend conform de bepalingen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
        MJP0001434 - budgetsleutel ARK 6200010.

         

         
        Stemming commissievoorzitter
        Aanwezig: Joris Kelchtermans, Sven Willekens, Danny De Kock, Leen Gillis, Myriam Vanderlinden, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Vera De Man, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Stefan Vanderlinden, Filip Boon, Stefan Tack
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Stemming plaatsvervangend commissievoorzitter
        Aanwezig: Joris Kelchtermans, Sven Willekens, Danny De Kock, Leen Gillis, Myriam Vanderlinden, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Vera De Man, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Stefan Vanderlinden, Filip Boon, Stefan Tack
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0

         

         
        Besluit

        Stemming
        (alfabetisch)

        1) Commissievoorzitter:

        De geheime en afzonderlijke stemming betreffende de kandidatuur van de heer Joris Kelchtermans als commissievoorzitter van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën, geeft volgende uitslag:

        • Aantal deelnemers aan de stemming: 13
        • Aantal ongeldig uitgebrachte stemmen: 0
        • Aantal blanco stemmen en onthoudingen: 2
        • Aantal geldige neen stemmen: 4
        • Aantal geldige ja stemmen: 7

        De geheime en afzonderlijke stemming betreffende de kandidatuur van de heer Alan Pauwels als commissievoorzitter van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën, geeft volgende uitslag:

        • Aantal deelnemers aan de stemming: 13
        • Aantal ongeldig uitgebrachte stemmen: 0
        • Aantal blanco stemmen en onthoudingen: 0
        • Aantal geldige neen stemmen: 7
        • Aantal geldige ja stemmen: 6

         

        2) Plaatsvervangend commissievoorzitter:

        De geheime en afzonderlijke stemming betreffende de kandidatuur van mevrouw Vera De Man als plaatsvervangend commissievoorzitter van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën, geeft volgende uitslag:

        • Aantal deelnemers aan de stemming: 13
        • Aantal ongeldig uitgebrachte stemmen: 0
        • Aantal blanco stemmen en onthoudingen: 2
        • Aantal geldige neen stemmen: 4
        • Aantal geldige ja stemmen: 7

        De geheime en afzonderlijke stemming betreffende de kandidatuur van mevrouw Myriam Vanderlinden als plaatsvervangend commissievoorzitter van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën, geeft volgende uitslag:

        • Aantal deelnemers aan de stemming: 13
        • Aantal ongeldig uitgebrachte stemmen: 0
        • Aantal blanco stemmen en onthoudingen: 1
        • Aantal geldige neen stemmen: 7
        • Aantal geldige ja stemmen: 5

        Artikel 1
        De gemeenteraadscommissie duidt de heer Joris Kelchtermans aan als commissievoorzitter van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën.
        Artikel 2
        De gemeenteraadscommissie duidt mevrouw Vera De Man aan als plaatsvervangend commissievoorzitter van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën.

         

         
      • Bespreking planning commissievergaderingen

         

         
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 37

         

         

         

         
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 37
        • Beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2025 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, artikelen 29 tot en met 48

         

         

         

         
        Feiten

        De planning van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën wordt besproken.

         

         

         

         
        Motivering

        Het is aangewezen dat de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën enkele praktisch afspraken maakt houdende de vergaderingen.

         

         

         

         
        Financiële aspecten

        Geen.

         

         

         

         
        Besluit

        Enig artikel
        De gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën beslist:

        • de onderwerpen voor de agenda van de commissie betreffen de voorbereidingen van de te nemen gemeenteraadsbeslissingen en worden voorgesteld door de administratie en/of de leden van de gemeenteraadscommissie;
        • de commissievoorzitter stemt de agenda en vergadermomenten verder af met de commissiesecretaris.

         

         
      • Toelichting visie van het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA)

         

         
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 37

         

         

         

         
        Juridische grond
        • Decreet van 3 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten 
        • Beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2025 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, artikelen 29 tot en met 48
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 mei 2024 houdende goedkeuring van de aanpak van de uitwerking van het decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA-decreet)
        • Beslissing van de gemeenteraadscommissie Mens en Interne Zaken van 11 juni 2024 houdende toelichting uitwerking van het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA-decreet) en voorstelling van de verdere aanpak

         

         

         

         
        Relevante documenten
        • Decreet van 3 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten
        • Aanvullende nota BOA-decreet
        • Brief van 28 februari 2025 van het Agentschap Binnenlands Bestuur houdende de Buitenschoolse Opvang en Activiteiten
        • Presentatie toelichting op zitting van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën

         

         

         

         
        Feiten

        Regelgeving 
        Het Vlaams Parlement keurde op 3 mei 2019 het decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten (BOA-decreet) goed. De Vlaamse overheid legt de regierol van de uitvoering van dit decreet bij de lokale besturen. De deadline voor het uitstippelen van dit lokaal buitenschools beleid is 31 december 2025 (recent verlengd tot 1 september 2026, zie puntje vervolgtraject). Het decreet en de aanvullende nota zijn als bijlage na te lezen.

        Aanstelling projectmedewerker BOA-decreet
         
        Tot begin januari 2025 stonden 2 collega’s bij de uitwerking van het BOA-decreet, naast hun andere taken, in voor het voortraject van de visiebepaling. Hiervoor kregen ze begeleiding van de externe consultant Bataljong.
        Sinds 28 oktober 2024 werd een halftijdse projectmedewerker Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA) in dienst genomen. Deze collega sloot aan vanaf de tweede fase van het voortraject, meer bepaald vanaf de SWOT-analyse en de aanvullende gesprekken met minder bereikte doelgroepen.

        Voor
        traject

        Op de gemeenteraadscommissie Mens en Interne Zaken van 11 juni 2024 werd er een eerste keer een toelichting gegeven bij het plan van aanpak voor de uitwerking van het BOA-decreet. Het voortraject werd toen uitgebreid voorgesteld aan de leden van de gemeenteraadscommissie.
        In dit voortraject werden de verschillende stakeholders (kinderen, ouders, scholen, aanbieders van activiteiten, lokaal bestuur) op verscheidene momenten actief betrokken. Het traject bestond uit drie fases:  

        • een eerste fase was die van de data-analyse waarbij het huidige externe aanbod aan vrijetijdsactiviteiten en de huidige financiële situatie in kaart werden gebracht; 
        • een tweede fase bestond uit de behoeftebepaling waarbij focusgesprekken en aanvullende gesprekken met minder bereikte doelgroepen aanvullende informatie was op de data-analyse uit de eerste fase. Al deze informatie werd verwerkt in de SWOT-analyse;
        • in de laatste en derde fase werd de visie geconcretiseerd. Hiervoor werd op 26 november 2024 eerst een visie-oefening gehouden met de verschillende stakeholders waaruit de belangrijkste leidende principes voor de visie werden uit afgeleid. Deze vormden de basis voor het opstellen van de uiteindelijke visie.  

        Op 21 januari 2025 kwam de klankbordgroep een eerste keer samen om de nieuwe bevoegde schepenen op de hoogte te brengen van de stand van zaken in de uitwerking van het BOA-decreet. 

        Op 11 februari en op 18 februari 2025 kwam de klankbordgroep opnieuw samen om de lokale visie op het BOA-decreet verder te bespreken alsook een eerste aanzet tot de actieplannen.

        Vervolgtraject

        Op 28 februari 2025 kreeg het lokaal bestuur een brief van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende 'Buitenschoolse Opvang en Activiteiten'. In de brief wordt er verwezen naar de beslissingen die de Vlaamse Regering op 28 februari 2025 heeft genomen:

        • de overgangstermijn om het BOA-decreet uit te werken wordt verlengd tot 1 september 2026 voor de lokale besturen die meer tijd nodig hebben om een sterk BOA-beleid te ontwikkelen;
        • in 2025 en van 1 januari 2026 tot 1 september 2026 worden tijdelijk bijkomende subsidies (BOA-booster) voorzien die de lokale besturen kunnen gebruiken om het aanbod te versterken of om het BOA-beleid verder uit te bouwen;
        • de subsidies vanaf 2026 stijgen voor elk lokaal bestuur;
        • het kwaliteitslabel kleuteropvang wordt vervangen door een breder kwaliteitskader waarbinnen lokale besturen zelf initiatieven kunnen erkennen die een aanbod voor buitenschoolse opvang en activiteiten aanbieden.

        De beslissingen van de Vlaamse Regering worden nog bekrachtigd in een wijziging van het decreet en de uitvoeringsbesluiten. Bovenstaande informatie heeft invloed op het vervolgtraject in de uitrol van het BOA-decreet in Overijse.
        Wat wel vastligt:

        • op 17 maart 2025 wordt de visie toegelicht aan de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën;
        • eind april 2025 wordt de goedkeuring van de visie buitenschoolse opvang en activiteiten met actieplannen voorgelegd aan de gemeenteraad;
        • rekening houdend met de wijziging van het BOA-decreet en uitvoeringsbesluiten zal het vervolgtraject concreter worden gemaakt in functie van de verdere uitrol van het BOA-decreet, waarvan het beleid moet worden opgenomen in het nieuw meerjarenplan 2026 - 2031.

         

         

         

         
        Motivering

        Het BOA-decreet heeft als ambitie om te komen tot een gedragen lokale visie op buitenschoolse opvang en activiteiten. Op basis van deze gedragen visie kan het vervolgtraject voor de uitwerking van het BOA-decreet worden aangevat, meer bepaald het opstellen van de actieplannen, uitwerking van het subsidiereglement en afstemming met de externe partners.

        Onze visie op buitenschoolse opvang en activiteiten
        Overijse vertrekt voor de visie op buitenschoolse opvang en activiteiten vanuit haar visie op Kindvriendelijke gemeente: ‘… Iedereen heeft toegang tot veilige en uitdagende plekken in de buurt om te spelen, tot rust te komen en om elkaar te ontmoeten. De gemeente neemt de regierol op in een gevarieerd vrije-tijdsaanbod waaraan elk kind kan deelnemen om zijn vrije tijd zinvol in te vullen naar believen. …’ 
        Als lokaal bestuur streven we naar het opnemen van de regierol waarbij, samen met de lokale spelers, een gevarieerd aanbod aan buitenschoolse opvang en activiteiten wordt ontwikkeld dat nabij, toegankelijk en betaalbaar is en afgestemd is op de noden van de gezinnen.  
        Volgende vijf principes leiden het lokaal bestuur hierin: 

        1. Kinderen centraal: in Overijse staan, binnen de BOA-visie, kinderen tussen 2,5 jaar en 12 jaar centraal. In functie van de lokale noden kan dit worden uitgebreid naar een oudere leeftijd. Er wordt geluisterd en vertrokken vanuit de interesses, leefwereld en noden van kinderen en hun ouders om de kwaliteit te bepalen en te verhogen. Er wordt ruimte en plaats voor kinderen gecreëerd om te proeven en te kiezen uit een uitgebreide waaier aan bewegen, (buiten)spelen, ontmoeten, zich creatief ontwikkelen, chillen en rust. 
        2. Laagdrempelig: er wordt extra aandacht gegeven aan kinderen die vanuit hun kwetsbare situatie meer drempels ervaren. Voor hen en hun ouders wordt er gezocht naar oplossingen op maat en tempo van elk kind, ongeacht hun achtergrond, capaciteiten en financiële middelen.  
        3. Kwaliteit: binnen de regierol wil het lokaal bestuur waakzaam blijven voor de lokale noden die andere aanbieders door omstandigheden niet invullen. Dan kan er een uitzondering worden gemaakt en bewust gekozen worden voor de actorrol. Het verbeteren van de kwaliteit bij (kleuter)opvang door scholen/organisaties wordt verder aangemoedigd. Er wordt actief ingezet om de jobs in de kinderopvang (van toezichter tot kinderbegeleider) aantrekkelijker te maken, dit door tegemoet te komen aan de behoeftes door middel van gerichte maatregelen en financiële ondersteuning.   
        4. Samen: binnen het lokaal bestuur is er een nauwe samenwerking tussen alle diensten die werken met kinderen en gezinnen (Huis van het Kind, IBO en Speelpleinwerking,  Bibliotheek, dienst Vrijetijdsinfrastructuur, Sociale Dienst, dienst Communicatie, dienst Burgerzaken, dienst Onderwijs en de beleidsmakers). We kijken grensoverschrijdend en zien waar afstemming mogelijk is op bovenlokaal niveau. Er worden initiatieven opgezet om de betrokkenheid van ouders, kinderen, scholen, alsook verenigingen en externe partners van buitenschoolse activiteiten mogelijk te maken. Door een intense dialoog met de aanbieders van vrijetijdsactiviteiten wordt het activiteitenaanbod nog meer afgestemd en worden er kansen gecreëerd voor alle kinderen. Het multifunctioneel gebruik van gebouwen en terreinen, zowel gemeentelijk als extern, wordt verder aangemoedigd. 
        5. Gekend: door middel van een bundeling van de verscheidenheid aan vrijetijdsactiviteiten en een brede communicatie hierover, wil het lokaal bestuur heldere informatie over het BOA-aanbod geven, toegankelijk voor alle gezinnen en organisaties. 
        Het is belangrijk om de visie breed uit te dragen, vandaar dat de visie eerst wordt toegelicht op de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën. Nadien dient de gemeenteraad de visie buitenschoolse opvang en activiteiten met actieplannen goed te keuren.

         

         

         

         
        Financiële aspecten

        Het decreet van 3 mei 2019 houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten legt de regierol van de erkenning en handhaving van het opvangaanbod volgens het Vlaams kwaliteitskader bij de lokale besturen. Dit betekent dat de lokale besturen subsidies zullen krijgen om te verdelen tussen de initiatieven die buitenschoolse opvang en activiteiten organiseren. Deze verdeling gebeurt op basis van een lokaal uitgewerkt subsidiereglement.

        De brief van Agentschap Binnenlands Bestuur van 28 februari 2025 omvat heel wat veranderingen ten opzichte van het huidige decreet. Hierdoor zijn er heel wat onduidelijkheden over de verwachtingen van het lokaal bestuur (uitwerking van het decreet, de opmaak van een subsidiereglement) en de effectieve middelen die Overijse zal krijgen. De dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning is wachtende op meer informatie van Agentschap Opgroeien.

         

         

         

         
        Besluit

        Enig artikel
        De gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën neem kennis van de toelichting visie van het decreet buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA).

         

         
      • Toelichting over het toetredingsdossier Farys ov in functie van de geplande investeringen in de 'sportinfrastructuur Hagaard'

         

         
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 37

         

         

         

         
        Juridische grond
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen 
        • Beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2025 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, artikelen 29 tot en met 48

         

         

         

         
        Relevante documenten
        • Statuten van 15 december 2023 van Farys ov
        • Toetredingsdossier Farys
        • Presentatie Farys
        • Ontwerpbeslissing gemeenteraad 22 april 2025
        • Presentatie toelichting op zitting van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën

         

         

         

         
        Feiten

        Het Lokaal Bestuur Overijse baat water gerelateerde installaties uit in de domeinen sport, ontspanning en/of verzorging (of wenst deze uit te baten).
        Deze uitbating gaat gepaard met investeringen, (technische) exploitatie, commerciële uitbating, financiering en beheer.
        Het bestuur kan deze activiteiten alleen of intergemeentelijk organiseren en ter zake vrij en autonoom beslissen.
        Farys heeft hiervoor een aanbod als opdrachthoudende vereniging en maakte op vraag van het bestuur haar voorstel in verband met de toetreding als deelnemer tot de divisie Secundaire Diensten over.

        Uit het voorgelegde dossier van Farys blijkt dat de statuten van Farys voorzien dat de autonomie van het lokaal bestuur ten volle wordt gerespecteerd, middels onder meer het bestaan van een afzonderlijk adviescomité Secundaire Diensten, waarvan de leden gelinkt zijn aan de raad van bestuur van Farys en ook op financieel vlak.
        Farys wijst in het dossier op de duidelijke meerwaarden voor de deelnemers op operationeel en financieel vlak, en met name wat betreft de schaaleffecten, de aanwending van het personeel, de spreiding van de financiële lasten en de oordeelkundige inplanning van nieuwe accommodaties vanuit een gemeentegrens overschrijdend klantenperspectief.
        De meerwaarden op financieel vlak zijn voor Overijse alvast in grote mate aanwezig gezien er zich belangrijke investeringen in gemeentelijke sportinfrastructuur aandienen.

         

         

         

         
        Motivering

        Gezien de complexiteit van dit dossier is een voorafgaande mondelinge toelichting aan de gemeenteraadscommissie aangewezen om een gefundeerde beslissing op de gemeenteraad te kunnen nemen.

         

         

         

         
        Financiële aspecten

        De financiële aspecten verbonden aan deze beslissing worden als volgt geregeld:

        • Jaar: 2025
        • Raming: nog te voorzien in meerjarenplan
        • Budgetsleutel (ARK/BV): 2811000/0742
        • Begunstigde: 0200.068.636
        • Naam begunstigde: Farys ov, Stropstraat 1, 9000 Gent
        • Bedrag excl. btw: 50,00 euro (te indexeren)
        • Btw (0%): 0 euro

         

         

         

         
        Besluit

        Enig artikel
        De gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën neemt kennis van de toelichting over het toetredingsdossier van Farys ov voor de realisatie van een nieuwe sportinfrastructuur Hagaard.

         

         
      • Toelichting over de beleidsdoelstellingen, het bestuursakkoord en de planning voor de opmaak van het meerjarenplan 2026-2031

         

         
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 37

         

         

         

         
        Juridische grond
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018, en latere wijzigingen 
        • Beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2025 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, artikelen 29 tot en met 48

         

         

         

         
        Relevante documenten
        • Omgevingsanalyse september 2024
        • Bestuursakkoord meerderheidspartijen
        • Presentatie toelichting meerjarenplantraject op zitting van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën
        • Presentatie toelichting bestuursakkoord op zitting van de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën

         

         

         

         
        Feiten

        Op basis van de omgevingsanalyse die zowel de inspiratienota vanuit de administratie alsook de memoranda van alle belanghebbenden in Overijse bevat hebben de meerderheidspartijen een bestuursakkoord gemaakt. Het college van burgemeester en schepenen is hier samen met de administratie mee aan de slag gegaan. De 6 beleidsdoelstellingen (BD) voor het nieuwe meerjarenplan 2026-2031 zijn reeds geschreven en luiden als volgt:

        BD 1: Overijse heeft een pittig en verbindend vrijetijdsleven voor en met haar inwoners, verenigingen en partners.

        BD 2: Overijse is een ondernemende, authentieke, duurzame gemeente met een robuust natuurlijk landschap en een toekomstgericht woonbeleid.

        BD 3: Overijse draagt zorg voor haar jongeren, gezinnen en alleenstaanden, bevordert hun welzijn en biedt aangepaste onderwijskansen die het leerproces stimuleren.

        BD 4: Overijse is een veilige gemeente en is toegankelijk door een verstandig en duurzaam mobiliteitsbeleid dat inzet op verkeersveiligheid en op comfort voor de trage weggebruiker.

        BD 5: Overijse is een Vlaamse gemeente die haar inwoners betrekt bij het beleid en helpt om het Nederlands te leren, te oefenen en te gebruiken.

        BD 6: Overijse is een wendbare, gezonde en data gestuurde organisatie die optimaal aansluit bij de behoeften van haar inwoners.

        In de periode maart-april 2025 werken de bevoegde schepenen, samen met de betrokken diensten, de actieplannen en acties met bijhorende indicatoren verder uit.
        Vervolgens wordt deze doelstellingenboom op 9 mei 2025 met de inwoners besproken op KLAP. Hierbij zullen de gemeenteraadsleden een aparte rol spelen.
        Tot slot zullen de kredietramingen in de periode juni-november 2025 opgemaakt en verfijnd worden. Na het aftoetsen van de operationele en financiële haalbaarheid ervan zal in de maand december 2025 het meerjarenplan ter goedkeuring kunnen worden voorgelegd aan de gemeente- en OCMW raad.

         

         

         

         
        Motivering

        Het bestuur wenst de gemeenteraadsleden tijdig mee te betrekken in het proces van opmaak doelstellingenboom en meerjarenplan.

         

         

         

         
        Financiële aspecten

        Geen

         

         

         

         
        Besluit

        Enig artikel
        De gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën neemt kennis van de toelichting over het geplande proces voor de opmaak van het nieuwe meerjarenplan 2026-2031 en neemt kennis van het bestuursakkoord van de meerderheidspartijen, alsook van de zes beleidsdoelstellingen die de basis voor het meerjarenplan zullen vormen.

         

         

Namens de gemeenteraadscommissie Mens, Interne Zaken en Financiën