Terug
Gepubliceerd op 24/04/2025

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 25/03/2025 - 20:00 Raadzaal - gemeentehuis

 

 

De raad voor maatschappelijk welzijn vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.

De voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn opent de zitting om 20 uur.

 

 

 

De voorzitter opent de zitting op 25/03/2025 om 20:00.

  • Openbaar

    • Normaal

      • Goedkeuring notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2025

        Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
        Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Charles de Groot, Kryne Dekock, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Tom Hanssens, lid raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 32 en 74
        Juridische grond
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 277 en 278, §1
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2025 houdende vaststelling van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten

        De beslissingen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2025 werden genotuleerd.

        Motivering

        De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2025 omvatten de beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2025 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn, zijnde de vergadering van 25 maart 2025.

        Financiële aspecten

        Geen.

        Relevante documenten
        • Notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2025
        Stemming notulen
        Aanwezig: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Charles de Groot, Kryne Dekock, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Charles de Groot, Kryne Dekock, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2025 met eenparigheid van stemmen goed.

      • Kennisneming definitieve berekening basistegemoetkoming voor zorg voor woonzorgcentrum Mariëndal van de Vlaamse Sociale Bescherming Departement Zorg

        Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
        Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Charles de Groot, Kryne Dekock, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Tom Hanssens, lid raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 77 en 78
        Juridische grond
        • Decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming, en wijzigingen
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018 tot financiering van sommige sociale akkoorden in bepaalde gezondheidsinrichtingen en -diensten
        • Beslissing van het vast bureau van 25 februari 2025 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende de kennisneming definitieve berekening basistegemoetkoming voor zorg voor Woonzorgcentrum Mariëndal van de Vlaamse Sociale Bescherming Departement Zorg
        Feiten

        De basistegemoetkoming voor zorg is een tegemoetkoming van de Vlaamse overheid voor de zorg en dienstverlening aan bewoners die in een woonzorgcentrum of centrum voor kortverblijf verblijven. Deze is te factureren door het woonzorgcentrum aan de Zorgkas waarbij de bewoner in kwestie is aangesloten. De basistegemoetkoming wordt bepaald op basis van het zorgprofiel van de bewoners en het aanwezige personeel in de voorziening in kwestie gedurende een referentieperiode. De referentieperiode is een ononderbroken periode van 12 maanden, lopende van 1juli J tot 30 juni J+1, waarvan de gegevens opgevraagd worden voor de berekening van de basistegemoetkoming zorg. De facturatieperiode is een ononderbroken periode van 12 maanden, gelijklopend met kalenderjaar J+2, waarvoor de berekende basistegemoetkoming zorg geldt. De basistegemoetkoming kan in de loop van de factureringsperiode worden aangepast ten gevolge van indexering, wijziging wetgeving of controle van gegevens.
        De basistegemoetkoming dekt voor alle bewoners volgende kosten:

        • de personeelsnorm verpleegkundigen, zorgkundigen, reactiveringspersoneel;
        • bijkomende zorginspanningen;
        • loonharmonisering zorgkundigen;
        • verzorgingsmateriaal;
        • producten nosocomiale ziekten;
        • opleiding/sensibilisering palliatieve zorg;
        • administratieve kosten;
        • functie hoofdverpleegkundige of teamverantwoordelijke;
        • functiecomplementen;
        • bijzondere beroepstitels- en bekwaamheden;
        • de coördinerend arts;
        • aanvullende opleiding en sensibilisering dementie;
        • tussenkomst kost ondersteunend personeel;
        • leegstand en werkingsmiddelen kortverblijf.

        Vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 bedraagt de basistegemoetkoming voor zorg voor woonzorgcentrum Mariëndal 81,07 euro per bewoner. Deze basistegemoetkoming voor zorg zal per dag per aanwezige bewoner aan de zorgkassen gefactureerd worden.
        Met de software Partnerplan Pro Fin maken we gebruik van een softwareprogramma in combinatie met advies. Zowel de gegevens over de aanwezigheid van de bewoners, hun zorgprofiel als het aanwezige personeel en hun functie worden ingebracht. Het programma maakt een analyse van deze gegevens met als resultaat mogelijke optimalisaties. Deze optimalisaties worden vervolgens toegepast op de gegevens van de aangifte van het afgelopen referentiejaar.
        Het jaarrapport, het resultaat van de analyse vanuit Partnerplan, biedt een gedetailleerd zicht op hoe de basistegemoetkoming zorg is samengesteld, hoe onze resultaten zich bevinden ten opzichte van de benchmark en waar er in de toekomst kan worden geoptimaliseerd om zo de tegemoetkoming te verhogen. Een belangrijke bedenking bij dit rapport is dat dit is gebaseerd op een totaal van 94 bedden, waarvan momenteel slechts 73 bedden in gebruik zijn (1 afdeling gesloten). Dit maakt dat de vergelijking op vlak van de bezettingsgraad een vertekend beeld geeft.

        Motivering

        Het is aangewezen dat de raad voor maatschappelijk welzijn kennis neemt van het definitieve bedrag van de basistegemoetkoming voor zorg van de Vlaamse sociale bescherming.

        Financiële aspecten

        Het inzetten op de voorgestelde optimalisaties van het jaarrapport van Partnerplan leidt tot een hogere basistegemoetkoming voor zorg en dus tot hogere inkomsten. Het resultaat van dit rapport heeft ertoe geleid dat er nog een aanpassing kon gebeuren in het afgelopen referentiejaar waardoor de basistegemoetkoming is gestegen van 80,09 euro naar 81,07 euro voor referentiejaar 2023-2024. Dit bedrag wordt gefactureerd aan de zorgkassen vanaf 1 januari 2025. De basistegemoetkoming van referentiejaar 2022-2023 bedroeg 76,60 euro met indexering tot 78,62 euro per bewoner.
        Verdere optimalisaties volgens het jaarrapport die kunnen worden doorgevoerd, bevinden zich in een aanpassing binnen de vervangers eindeloopbaan. In het kader van de maatregel 'vrijstelling van arbeidsprestaties en eindeloopbaan' heeft woonzorgcentrum Mariëndal recht op 168 622,51 euro als tegemoetkoming voor de periode van 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2024. Indien de volledige vervanging wordt ingevuld door de financieel meest interessante kwalificaties, genereert dit 226 988,00 euro voor de periode van 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2025.

        Relevante documenten
        • Financieel jaarrapport PartnerPlan 1 juli 2023-30 juni 2024
        • Brief van 30 januari 2025 van de Vlaamse Sociale Bescherming Departement Zorg (basistegemoetkoming voor zorg)
        • Brief van 30 januari 2025 van de Vlaamse Sociale Bescherming Departement Zorg (eindafrekening maatregel vrijstelling van arbeidsprestaties en eindeloopbaan)
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de definitieve berekening basistegemoetkoming voor zorg voor Woonzorgcentrum Mariëndal van de Vlaamse Sociale Bescherming Departement Zorg voor een bedrag van 81,07 euro per bewoner.

      • Goedkeuring van de indexering van de ligdagprijs van het woonzorgcentrum Mariëndal

        Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
        Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Charles de Groot, Kryne Dekock, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Tom Hanssens, lid raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikel 78
        Juridische grond
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 21 juni 2024 over de prijzen voor woonzorgvoorzieningen
        • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 augustus 2024 houdende goedkeuring van de indexering van de ligdagprijs van het woonzorgcentrum Mariëndal
        • Beslissing van het vast bureau van 25 februari 2025 houdende voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende de goedkeuring van de indexering van de ligdagprijs van het woonzorgcentrum Mariëndal
        Feiten

        Het vorige indexatiemechanisme van de ligdagprijzen voor de bewoners van het woonzorgcentrum Mariëndal laat voorzieningen toe om maximaal één keer per jaar de dagprijzen te indexeren. Vanaf 1 januari 2025 veranderde dit systeem. De mogelijkheid om te indexeren hangt vanaf nu samen met de overschrijding van de spilindex.

        De spilindex werd eind januari overschreden. Rekening houdende met enkele regels die er moeten worden gevolgd - onder andere binnen de maand na overschrijding van de spilindex de aanvraag van indexering in het e-loket doen en goedkeuring vragen van de raad voor maatschappelijk welzijn - kan een voorziening in dit voorbeeld ten vroegste vanaf mei 2025 de nieuwe ligdagprijs doorvoeren. Er wordt voor gekozen om de bewoners ook tijdig te verwittigen hiervan (voordien was er de verplichting minimaal 30 dagen voorafgaand aan de invoering een schrijven te richten aan de bewoners en hun mantelzorgers). De nieuwe ligdagprijs kan vanaf 1 mei 2025 worden doorgevoerd.  

        Hieronder de berekening van de nieuwe ligdagprijs voor een kamer in het woonzorgcentrum Mariëndal en de berekening van het totaal verschil van 39 898,08 euro aan inkomsten tussen 1 mei 2025 en 30 april 2026 met en zonder indexering:

         Coëfficient: 1,02 (of 2%)
         1ste 05/2025
         2de 04/2026

         Periode 1 mei tot en met 30 april 2026
         Berekening volle bezetting
         Aantal dagen: 365

           Huidig  Vanaf 1 mei 2025  Aantal kamers  Inkomsten zonder index  Inkomsten met index  Inkomstenverlies zonder index
         1-persoonskamer 74,78 76,28 60 1 637 628,00 1 670 435,64 - 32 753,64
         1-persoonskamer niet-Overijsenaar 81,03 82,65 7 207 031,65 211 172,28 -4 140,63
         Kamerprijs Drogenberg 56,13 57,25 3 61 462,35 62 691,60 -1 229,25
         1-persoonskamer Kort Verblijf (KV) 81,03 82,65 3 88 727,85 90 502,41 -1 774,56
         1-persoonskamer niet-Overijsenaar KV 87,26 89,01 0 0,00 0,00 0,00
         Totaal 
        1 994 903,85 2 034 801,93 -39 898,08
        Motivering

        Een indexering dient om aan de stijging van bepaalde middelen tegemoet te komen. Het wettelijk bepaalde indexatiemechanisme volgens het besluit van de Vlaamse Regering van 21 juni 2024 laat dit toe.

        Financiële aspecten

        Met de invoering van de indexering op 1 mei 2025 wordt er een verschil van 39.898,08 euro ingeschat tussen 1 mei 2024 en 30 april 2026. Dit blijft een inschatting, omdat dit afhangt van de effectieve bezetting, maar veel afwijking wordt hierop niet verwacht.

        • Jaar 2025
        • Raming: MJP000397
        • Budgetsleutel: 7000000/0953
        Relevante documenten
        • Brief van 1 juli 2024 van het Agentschap Zorg en Gezondheid (aanpassing prijsindexatie)
        • Bericht van 30 januari 2025 via het E-loket Departement Zorg (indexatiemogelijkheid naar aanleiding van de spilindexoverschrijding)
        Publieke stemming
        Aanwezig: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Charles de Groot, Kryne Dekock, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, Dieter Vanderhaeghe
        Voorstanders: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Charles de Groot, Kryne Dekock, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de extra indexering op 1 mei 2025 van de ligdagprijs van het woonzorgcentrum Mariëndal goed.

      • Goedkeuring van de stopzetting van de dienst Gezinsopvang

        Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
        Inge Lenseclaes, voorzitter vast bureau
        Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, leden vast bureau
        Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Charles de Groot, Kryne Dekock, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, leden raad voor maatschappelijk welzijn
        Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
        Afwezig: Tom Hanssens, lid raad voor maatschappelijk welzijn
        Bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 19 en 74
        Juridische grond
        • Decreet van 20 april 2012 over kinderopvang van baby's en peuters
        • Decreet van 18 april 2024 over kinderopvang van baby's en peuters, en wijzigingen
        • Decreet Lokaal Bestuur
        • Beslissing van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 oktober 2024 houdende de kennisneming van de gevolgen van de stopzettingen van onthaalouders bij dienst Gezinsopvang en evolutie kinderopvang in Overijse
        • Beslissing van het vast bureau van 1 oktober 2024 houdende de kennisneming van de gevolgen van de stopzettingen van onthaalouders bij dienst Gezinsopvang en evolutie kinderopvang in Overijse
        • Beslissing van het vast bureau van 25 februari 2025 houdende de voorbereiding van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende de goedkeuring van de stopzetting dienst Gezinsopvang
        Feiten

        Op 1 oktober 2024 nam het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau kennis van de gevolgen van de stopzettingen van onthaalouders bij de dienst Gezinsopvang, met onder andere het risico op verlies van subsidies, en de evolutie van de kinderopvang in Overijse. De beslissing van het vast bureau werd gebruikt als plan van aanpak als antwoord aan het Agentschap Opgroeien op de vastgestelde inbreuk op de subsidievoorwaarden in de organisatie van de dienst Gezinsopvang.

        Op 24 januari 2025 lichtte het afdelingshoofd Zorg en het diensthoofd Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning de huidige stand van zaken toe op een themacollege met betrekking tot verdere verwikkelingen bij de dienst Gezinsopvang, zijnde: sinds oktober 2024 hebben de verwikkelingen impact op het lokaal bestuur dat de actorrol opneemt met de dienst Gezinsopvang (aangesloten onthaalouders) en de regierol binnen de dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning. De evolutie van kinderopvang in Overijse is terug te vinden als bijlage bij deze beslissing.

        Wat betreft de dienst Gezinsopvang:
        De dienst Gezinsopvang biedt kinderopvang voor baby's en peuters aan via aangesloten onthaalouders. Ouders betalen opvang op basis van hun gezamenlijk inkomen (= inkomenstarief, IKT). Als organisator gezinsopvang met IKT-opvangplaatsen moet de dienst aan bepaalde voorwaarden voldoen die Agentschap Opgroeien vooropstelt. Voor deze opvangplaatsen krijgt de dienst subsidies. Zo heeft de dienst een aantal vergunde plaatsen (= opvangplaatsen waarvoor de dienst een vergunning heeft van het Agentschap Opgroeien) en gesubsidieerde plaatsen (= opvangplaatsen waarvoor de dienst subsidies krijgt, rekening houdend met de voorwaarden van het Agentschap Opgroeien). Het aantal van gesubsidieerde plaatsen kan niet hoger zijn dan het aantal van vergunde plaatsen, omdat de dienst anders subsidies zou krijgen voor opvangplaatsen die niet zijn ingevuld.
        Onze opvangplaatsen zijn verdeeld over 3 subsidiegroepen. Een subsidiegroep is een afgebakend geografisch gebied waarbinnen organisatoren vrij zijn om de subsidies in te zetten.  
        Op 1 oktober 2024 zagen de subsidies er als volgt uit:

        • gezinsopvang zorgregio Tervuren (= gezinsopvang 1 onthaalouder in Hoeilaart en 4 onthaalouders in Overijse):
          • 52 gesubsidieerde plaatsen (12 gesubsidieerde plaatsen onder voorbehoud);
          • 40 vergunde plaatsen;
        • groepsopvang zorgregio Tervuren (= groepsopvang 2 samenwerkende onthaalouders in Overijse):
          • 17 gesubsidieerde plaatsen;
          • 17 vergunde plaatsen;
        • gezinsopvang zorgregio Leuven (= gezinsopvang 1 onthaalouder in Huldenberg):
          • 8 gesubsidieerde plaatsen;
          • 8 vergunde plaatsen.

        Op 7 januari 2025 ontving de dienst de beslissing van het Agentschap Opgroeien over het plan van aanpak met de boodschap dat het Agentschap Opgroeien het plan van aanpak om de subsidieplaatsen terug ingevuld te krijgen onvoldoende vindt. Als de dienst niet kan aantonen dat de minimale bezetting van 80% wordt gehaald in subsidiegroep gezinsopvang zorgregio Tervuren, verliest de dienst nog meer subsidieplaatsen in vergelijking met het aantal vergunde plaatsen.
        Op 14 januari 2025 informeerde de verantwoordelijke Gezinsopvang dat zij een nieuwe uitdaging kan aangaan bij haar andere werkgever. Dit betekent dat zij vanaf september 2025 voor 18 maanden zorgkrediet bij het lokaal bestuur Overijse zal opnemen, zonder garantie dat zij haar contract bij het lokaal bestuur Overijse zal verderzetten.
        Op 29 januari 2025 ontving de dienst een mail van het Agentschap Opgroeien met het bericht dat de periode voor het voorbehouden van subsidies is verstreken en we de 12 voorbehouden subsidies in de subsidiegroep gezinsopvang zorgregio Tervuren kwijt zijn.
        Op 31 januari 2025 had een onthaalouder in Overijse van gezinsopvang zorgregio Tervuren haar laatste werkdag, waardoor er opnieuw 8 vergunde plaatsen verloren gaan en 8 subsidieplaatsen onder voorbehoud gedurende een jaar worden gehouden.
        Op 11 februari 2025 kreeg het diensthoofd Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning bevestiging van het Agentschap Opgroeien met betrekking tot de huidige stand van zaken van de aantal subsidieplaatsen:

        • gezinsopvang zorgregio Tervuren (= gezinsopvang 1 onthaalouder in Hoeilaart en 3 onthaalouders in Overijse) met prognose bezettingsgraad in 2025: 64,77% (we halen de minimale bezettingsgraad 80% niet, waardoor we vermoedelijk meer dan 8 gesubsidieerde plaatsen verliezen):
          • 40 gesubsidieerde plaatsen (8 gesubsidieerde plaatsen onder voorbehoud door stopzetting onthaalouder eind januari);
          • 32 vergunde plaatsen;
        • groepsopvang zorgregio Tervuren (= groepsopvang 2 samenwerkende onthaalouders in Overijse) met prognose bezettingsgraad in 2025: 81,18%:
          • 17 gesubsidieerde plaatsen;
          • 17 vergunde plaatsen;
        • gezinsopvang zorgregio Leuven (= gezinsopvang 1 onthaalouder in Huldenberg) met prognose bezettingsgraad in 2025: 100%:
          • 8 gesubsidieerde plaatsen;
          • 8 vergunde plaatsen.

        Op 18 februari 2025 heeft de dienst Gezinsopvang 57 vergunde plaatsen, dus 'plaats voor 57 baby’s en peuters'. Er is 1 onthaalouder die omwille van kwaliteitsredenen maximum 6 kinderen per dag mag opvangen. Ook andere onthaalouders kiezen er bewust voor om niet het maximum aantal baby’s en peuters op te vangen omwille van hun draagkracht. Daarnaast werkt 1 onthaalouder 60%, 2 onthaalouders 80% en 4 onthaalouders 100%, wat ook een invloed heeft op de minimum te behalen 80% bezettingsgraad per subsidiegroep in het behouden van subsidies. Afwezige kinderen/onthaalouders, bv. omwille van ziekte, hebben ook invloed op de bezettingsgraad. Bovenstaande zaken betekenen dus dat 57 vergunde plaatsen niet de werkelijke bezetting weergeeft. Als we in een subsidiegroep de minimale 80% bezettingsgraad niet halen, wat in de praktijk het geval zal zijn, dan verliezen we nog meer subsidies.  

        Bovenstaande heeft volgende gevolgen:

        • kindratio: op dit moment houden de aantal gesubsidieerde plaatsen en vergunde plaatsen rekening met de kindratio van 8 baby's en peuters per onthaalouder. Tegen 31 december 2026 zal de kindratio gedaald zijn naar 7 baby's en peuters per onthaalouder. Dit heeft nog meer gevolgen op de aantallen gesubsidieerde en vergunde plaatsen;
        • financieel: de dienst wordt meer verlieslatend en het lokaal bestuur moet dus meer investeren dan ooit tevoren:
          • in functie van de minimaal te behalen bezettingsgraad van 80% zal de dienst nog meer subsidies verliezen in vergelijking met de verhouding ‘gesubsidieerde’ en ‘vergunde’ plaatsen;
          • onkostenvergoeding voor de aantal onthaalouders blijven;
          • inkomsten minderen;
        • geen nieuw startende onthaalouders: over heel Vlaanderen is het merkbaar dat onthaalouders aan het uitdoven zijn. Ten laatste in het voorjaar van 2027 stopt een onthaalouder wonende in Overijse omwille van pensioen. Van de 6 resterende onthaalouders (waarvan 1 in Hoeilaart en 1 in Huldenberg) weet de dienst dat er 2 onthaalouders twijfelen om de job als onthaalouder op lange termijn verder te zetten. In januari 2022 is voor het laatst een onthaalouder aangesloten. Een wervingsactie die ondersteund werd door een communicatieplan heeft geen resultaat gekend. De weinige geïnteresseerden zijn telkens terug afgehaakt;
        • geen verantwoordelijke meer vanaf 1 september 2025: de verantwoordelijke Gezinsopvang neemt zorgkrediet op vanaf september 2025 en er is geen garantie dat zij haar contract bij lokaal bestuur Overijse behoudt. Het is binnen de dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning niet mogelijk om deze functie over te nemen, mede door de tijdelijke afwezigheid van het diensthoofd van half mei 2025 tot en met januari 2026. De verantwoordelijke geeft aan dat het meerdere jaren nodig heeft gehad om mandaat te krijgen bij de onthaalouders. Daarnaast is het beleid en de regelgeving van kinderopvang baby’s en peuters complex. De beslissing van de verantwoordelijke heeft de vraag over het voortbestaan van de dienst vervroegd op de agenda geplaatst en leidt tot de vraag: 'gaat het lokaal bestuur investeren in een nieuwe verantwoordelijke die een periode nodig heeft om in te werken, rekening houdend dat er in 2027 nog maximum 6 onthaalouders zullen zijn, waarvan 4 wonende in Overijse?'
        Motivering

        De dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning stelt voor om de dienst Gezinsopvang stop te zetten op basis van volgende argumenten:

        • afgelopen 2 jaar is de dienst Gezinsopvang gehalveerd in het aantal aangesloten onthaalouders. De algemene tendens in Vlaanderen is dat de onthaalouders aan het uitdoven zijn;
        • vanaf september 2025 is er geen verantwoordelijke meer. Het diensthoofd van de dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning is afwezig van half mei 2025 tot en met februari 2026;
        • de dienst Gezinsopvang verliest meer en meer subsidieplaatsen, omdat we de subsidievoorwaarden en nodige bezettingsgraad niet halen. Hierdoor wordt de dienst Gezinsopvang hoe langer hoe meer verlieslatend.

        De stopzetting van de dienst Gezinsopvang heeft gevolgen waarvoor volgend plan van aanpak wordt voorgesteld:

        • het is moeilijk te voorspellen hoe de beslissing zal overkomen bij de aangesloten onthaalouders. De dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning kan de impact ondervangen door de onthaalouders te ondersteunen in hun keuzemogelijkheden waardoor de opvangplaatsen in Overijse zoveel mogelijk gewaarborgd blijven:
          • faciliteren naar een andere dienst voor onthaalouders, zoals bv. Ferm (de enige ‘grote’ organisator die in de naburige gemeenten aangesloten onthaalouders heeft). Ferm heeft informeel laten weten dat zij mogelijkheden hebben om de subsidieplaatsen te kunnen inzetten en dat zij interesse hebben om de onthaalouders bij hun dienst te laten aansluiten. Na de goedkeuring van de stopzetting van de dienst Gezinsopvang stemt de dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning af met Ferm hoe de overstap gefaciliteerd kan worden;
          • verdergaan als zelfstandige onthaalouder, zoals er in Overijse 3 zijn;
          • stoppen als onthaalouder (en toeleiden naar een kinderdagverblijf of IBO waar er ook tekorten aan kinderbegeleiders zijn);
        • de dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning zorgt voor een warme overdracht van de onthaalouders, waarbij bepaalde zaken zeker worden meegenomen in de communicatie, zoals bv. de mogelijkheid om materiaal (momenteel van de dienst Gezinsopvang) te krijgen onder bepaalde voorwaarden;
        • de dienstverlening stopt, waardoor de verantwoordelijke haar functie ook zal stoppen. Hierdoor zal zij niet haar zorgkrediet kunnen opnemen, maar wordt haar functie beëindigd en wordt er dus afscheid genomen;
        • een deel van het takenpakket van de administratief onthaalmedewerker van de dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning (zowel in tijd als personeelsinzet) komt vrij, naast de beschikbare middelen, wat maakt dat dit als opportuniteit kan worden gezien om alle voorschoolse kinderopvanginitiatieven voor baby’s en peuters in Overijse te ondersteunen. De verwachtingen in functie van de op te nemen regierol van het lokaal bestuur inzake voorschoolse kinderopvang nemen toe en deze verwachtingen wil de dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning dan ook meenemen naar het nieuw meerjarenplan 2026-2031. Sneller dan voorzien kunnen er in het najaar van 2025 enkele taken/keuzes vanuit de regierol van het lokaal bestuur geoptimaliseerd worden. Dit kan ervoor zorgen dat de boodschap naar burgers en ander kinderopvanginitiatieven ondersteund kunnen worden. De dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning denkt aan volgende taken:
          • er is een grote voorraad van materiaal van de dienst Gezinsopvang dat in samenspraak met de Financiële dienst in volgende volgorde verwerkt kan worden;
            • materialen kunnen onder bepaalde voorwaarden worden geschonken aan de huidige aangesloten onthaalouders;
            • materialen kunnen nog intern gebruikt worden (andere diensten/afdelingen);
            • materialen kunnen verkocht/geschonken worden aan andere overheidspartners van de gemeente/OCMW (naargelang de staat van het materiaal);
            • verkoop aan initiatieven uit de privé;
            • particuliere verkoop;
            • recyclagepark;
          • verplichte vormingen voor kinderbegeleiders, zoals bv. EHBO bij het jonge kind kunnen vanuit het lokaal bestuur georganiseerd worden;
          • andere vragen vanuit de werkgroep voorschoolse kinderopvang baby’s en peuters kunnen behandeld worden als extra ondersteuning in de kwaliteit van alle kinderopvanginitiatieven in Overijse;
          • het doorvertalen van nieuwe wetgeving en aanpassingen van het decreet;
        • daarnaast blijven de alarmsignalen naar Opgroeien toenemen. Vandaar stelt de dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning een nieuwe open brief op waarin wordt verwezen naar de open brief van oktober 2024 en verwijzen we hierin ook naar de problematiek rond de basissubsidie, zoals opgenomen in de bijlage ‘Evolutie kinderopvang in Overijse’. De dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning plant een overleg met de burgemeester, schepen bevoegd voor kinderopvang, afdelingshoofd Zorg, diensthoofd Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning en kabinet Gennez om deze problemen aan te kaarten: het beleid van Opgroeien over de werking van subsidies; de problematiek groene rand rond Brussel en de weerspiegeling in Overijse; en de problematiek van 8 op de 12 opvanginitiatieven in Overijse die geen basissubsidie ontvangen;
        • in overleg met de Communicatiedienst wordt het communicatieplan, terug te vinden als bijlage aan deze beslissing, zorgvuldig toegepast, zodat alle betrokken partijen op een correcte en duidelijke manier geïnformeerd worden.

        De raad voor maatschappelijk welzijn dient over het bovenstaande een beslissing te nemen. 

        Financiële aspecten

        Wanneer de dienst Gezinsopvang zou worden stopgezet op 30 juni 2025, zijn er financiële gevolgen op de budgetsleutels van beleidsveld 945 van OCMW Overijse:

        • ongeveer 130 000,00 euro minder uitgaven (= de helft van alle voorziene uitgaven in 2025);
        • de subsidies van Opgroeien zijn zeer onvoorspelbaar en de opbrengsten van de facturen zullen ongeveer de helft minder zijn, waardoor er ongeveer 200 000,00 euro minder opbrengsten zullen zijn;
        • er volgen mogelijke opbrengsten van de verkoop van het overgebleven materiaal. Er kan een overeenkomst afgesloten worden met de onthaalouders ter ondersteuning van de stopzetting van de dienst waarbij de onthaalouders materiaal mogen behouden. Stoppen de onthaalouders binnen een bepaalde periode, dan wordt het materiaal alsnog terugbezorgd aan de dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning;
        • uitgaven om mee rekening te houden in het najaar van 2025 zijn afhankelijk van de keuzes bij de invulling van de regierol, zoals bv. het organiseren van vormingen.

        De personeelskost van een halftijdse deskundige (verantwoordelijke) valt ook (tijdelijk) weg. Afhankelijk van hoe de regierol verder wordt vorm gegeven, gaat de dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning wel terug nood hebben aan een deskundige. Dit wordt verder opgenomen in de voorbereiding van het nog op te maken meerjarenplan.

        Relevante documenten
        • Open brief van 2 oktober 2024 naar de Vlaamse Regering over de kinderopvang crisis in Overijse
        • Email-bericht van 7 januari 2025 van Opgroeien Plan van aanpak is onvoldoende van 03569 287-GEZIN-TERVUREN
        • Communicatieplan stopzetting onthaalouders van 13 februari 2025
        • Evolutie kinderopvang in Overijse van 13 februari 2025
        Besluit

        Artikel 1
        De raad voor maatschappelijk welzijn gaat met eenparigheid van stemmen akkoord dat een vertegenwoordiger vanuit de aanwezige onthaalouders, de gemeenteraad mag toespreken.
        Artikel 2
        De raad voor maatschappelijk welzijn keurt met 14 stemmen voor (Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Joris Kelchtermans, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Nele Demartelaere), 13 stemmen tegen (Sven Willekens, Peter Lombaert, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Alan Pauwels, Martine Haegeman, Charles de Groot, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse), 1 onthouding (Dirk Dewaet), de stopzetting van de dienst Gezinsopvang, goed.

Vervolgens verklaart de voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn de vergadering voor gesloten.

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Dieter Vanderhaeghe
algemeen directeur

Vera De Man
voorzitter