De gemeenteraad vergadert ingevolge een regelmatige bijeenroeping door de voorzitter volgens de regels van het Decreet Lokaal Bestuur.
De voorzitter opent de zitting aansluitend op de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De voorzitter opent de zitting op 22/04/2025 om 21:00.
De beslissingen van de vergadering van de gemeenteraad van 25 maart 2025 werden genotuleerd.
De notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25 maart 2025 omvatten de beslissingen van de gemeenteraad van 25 maart 2025 en moeten ter goedkeuring worden voorgelegd op de eerstvolgende gewone vergadering van de gemeenteraad, zijnde de vergadering van 22 april 2025.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 25 maart 2025 met eenparigheid van stemmen goed.
Nathalie Debast, directeur belangenbehartiging en communicatie bij VVSG, zal een toelichting komen over de werking van Vereniging van van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de toelichting door Nathalie Debast, directeur belangenbehartiging en communicatie bij VVSG, over de werking van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting door Nathalie Debast, directeur belangenbehartiging en communicatie bij VVSG, over de werking van Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).
Op 17 november 2024 werd bij het lokaal bestuur Overijse een aanvraag ingediend voor het creëren van twee bebouwbare loten na de sloop van de bestaande woning met aanhorigheden gelegen Lindaal 92, kadastraal gekend als (afd.4) sectie C nummer 591 E en nummer 588 G.
Landmeter-expert Ward Bartholomees maakte hiervoor op 16 april 2024 een verkavelingsontwerp met hierop de rooilijn voor het Lindaal gelegen op 5,00m uit de as van de weg en de aanduiding met kavel 4 (ongeveer 90ca) van het perceel dat voor de rooilijn ligt en zal overgedragen worden aan de gemeente.
Bij het afsluiten van het openbaar onderzoek, dat plaatsvond van 24 februari 2025 tot 25 maart 2025, werd vastgesteld dat er geen bezwaarschriften werden ingediend met betrekking tot de rooilijn.
Voorafgaandelijk aan de eventuele aflevering van een omgevingsvergunning door het college van burgemeester en schepenen met betrekking tot het creëren van twee bebouwbare loten, dient de gemeenteraad zich uit te spreken over de overname in het openbaar domein van de strook gelegen voor de voorziene rooilijn van het Lindaal. Deze strook dient kosteloos, vrij van constructies en beplanting en onbelast, afgestaan te worden door de eigenaar, om zodoende het wegenistracé van het Lindaal te wijzigen en de rooilijn voor deze straat vast te leggen op 5,00m uit de as van de weg ter hoogte van het perceel (afd.4) sectie C nummer 591 E.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om over te gaan tot de kosteloze overname van een perceel met een oppervlakte van ongeveer negentig centiare (±90ca) gelegen langs het Lindaal zoals aangeduid met kavel 4 op het verkavelingsontwerp opgemaakt door landmeter-expert Ward Bartholomees op 16 april 2024 en te nemen uit het onroerend goed kadastraal gekend als (afdeling 4) sectie C nummer 591 E.
Artikel 2
De eigenaar van het perceel gelegen voor de rooilijn (=afstanddoener) moeten hiervan een proces-verbaal van opmeting laten opmaken door een landmeter-expert en het grondplan moet opgenomen worden in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie.
Artikel 3
De afstanddoener moet een ontwerpakte met betrekking tot de gratis grondafstand laten opmaken bij een notaris naar keuze. De akte dient verleden te worden binnen het jaar na het bekomen van de omgevingsvergunning voor het creëren van twee bebouwbare loten bij een notaris in Overijse of in het administratief centrum De Vuurmolen.
Artikel 4
Alle kosten met betrekking tot de gratis grondafstand zijn ten laste van de afstanddoener.
Artikel 5
De overname gebeurt met de bedoeling de voormelde grond toe te voegen aan het gemeentelijk openbaar domein om reden van openbaar nut, zijnde de verbreding van het wegenistracé van het Lindaal en de vastlegging van de rooilijn op 5,00 meter uit de as van de weg ter hoogte van het perceel kadastraal gekend als (afdeling 4) sectie C nummer 591 E.
Artikel 6
Het deel gelegen voor de rooilijn dient vrij van constructies en beplanting en onbelast overgedragen te worden.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door de burgemeester en de algemeen directeur, wordt gemachtigd om alle administratieve handelingen te stellen in het kader van de uitvoering van deze akte.
Artikel 8
Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door de burgemeester en de algemeen directeur, wordt gemachtigd de authentieke akte te ondertekenen.
Met de aankoop van Café Sint-Elooi in 2024 komt de functie van Den 38 als wijkontmoetingscentrum (WOC) in vraag te staan. Bedoeling is dat Café Sint-Elooi deze functie zal overnemen.
In de meerjarenplanning 2025 is de verkoop van WOC Den 38 opgenomen als een opbrengst.
Het schattingsverslag van 2020 en van 2025 werden bij deze beslissing gevoegd.
Als men kijkt naar de benuttingsgraad van WOC Den 38 stelt men vast dat deze zeer laag ligt:
Het is verder zinvol om de dorpsraad van Tombeek en de gebruikers van WOC Den 38 op de hoogte te brengen van de intentie tot verkoop.
Enig artikel
De gemeenteraad geeft zijn principiële goedkeuring voor de openbare verkoop van een pand gelegen Bergstraat 38 - 3090 Overijse.
De voorzitter van de GECORO brengt, in toepassing van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels betreffende de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, verslag uit aan de gemeenteraad en aan de leden van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) van de gemeente Overijse over het beheer van de werkingsmiddelen.
Presentiegelden
Voor de werking van de GECORO worden aan de voorzitter, de commissieleden en hun plaatsvervangers (artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 en artikel 17 van het huishoudelijk reglement van de GECORO) presentiegelden toegekend voor de zittingen die voldoen aan de nadere bepalingen van het huishoudelijk reglement. Tijdens het werkjaar 2024 is er een bedrag van 2.750,00 euro aan presentiegelden uitgekeerd.
Kosten
Daarnaast bedroegen de kosten voor representatie in totaal 383,50 euro.
Oplijsting van de uitgaven:
Kennisneming en goedkeuring GECORO
De GECORO nam hiervan kennis tijdens de GECORO-vergadering van 20 maart 2025 en keurde het overzicht van de werkingsmiddelen goed.
De voorzitter van de GECORO moet jaarlijks over het beheer van de werkingsmiddelen verslag uitbrengen aan de gemeenteraad. De gemeenteraad dient hiervan kennis te nemen.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het beheer van de werkingsmiddelen van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening tijdens het afgelopen werkjaar 2024.
Op 20 november 2013 keurde de Vlaamse Regering het decreet op Preventieve Gezinsondersteuning goed. Het decreet omvatte weinig inhoudelijke handvaten en stelde de minimale verwachting om een aanbod te voorzien op vlak van preventieve gezondheidszorg, opvoedingsondersteuning en ontmoeting.
Lokaal besturen vertaalden het decreet door op papier een samenwerkingsverband Huis van het Kind op te richten, preventieve gezondheidszorg te voorzien door het organiseren van vormingen en lezingen, opvoedingsondersteuning via ontmoeting zoals bij een baby- en peutercafé, ontmoeting/netwerk creëren via de oprichting van werkgroepen met extra aandacht voor kwetsbare gezinnen.
Sinds 2014 is de visie en werking van een Huis van het Kind geëvolueerd:
Evolutie Huis van het Kind in Vlaanderen (en Brussel)
Over heel Vlaanderen (en Brussel) zijn er in totaal 226 Huizen van het Kind. Van de 300 Vlaamse steden en gemeenten hebben 294 een Huis van het Kind en 6 niet. Een Huis van het Kind kan enkel erkend zijn wanneer het georganiseerd wordt vanuit het lokaal bestuur.
Er zijn 68 steden en/of gemeenten die een intergemeentelijke samenwerking hebben. De meeste intergemeentelijke samenwerkingen zijn georganiseerd binnen een zorgregio, omvatten fusiegemeenten of een stad waar naburige gemeenten zich aan 'binden'. Er zijn uitzonderingen, zoals Huis van het Kind Druivenstreek, maar deze zijn eerder beperkt.
Een Huis van het Kind biedt ondersteuning aan alle betrokkenen van een gezin, gaande van aanstaande ouders (geboorte -9 maanden) tot baby’s, peuters, kleuters, lagere schoolkinderen, tieners en jongeren tot 24 jaar en het bijhorende netwerk (grootouders en andere familieleden, vrijwilligers en professionals die iets betekenen binnen de opvoeding).
Op 9 mei 2024 keurde de Vlaamse Regering het decreet op Geïntegreerd Gezins- en Jeugdhulpbeleid, beter bekend als het kaderdecreet Vroeg en Nabij, goed. Het decreet heeft als doel om zoveel mogelijk domeinen die met kinderen, jongeren en gezinnen te maken hebben te laten samenwerken, zodat de leefomgeving zo rijk mogelijk wordt gemaakt door krachten te bundelen en er vermeden wordt dat vragen binnen gezinnen uitgroeien tot problemen. Dit decreet is het gevolg van hoe Agentschap Opgroeien is ontstaan, namelijk het samenbrengen van Kind & Gezin (gericht op de preventie) en Jeugdhulp (gericht op het curatieve). Dit betekent dat er een andere manier ontstaan is in het kijken naar hulpverlening: hulpverlening kan je plaatsen in één continuüm waarbij er een eenstemmig deskundig netwerk is. Dit heeft als gevolg dat een Huis van het Kind in de toekomst een toegankelijke plaats wordt waar de medewerker/hulpverlener andere partners met specifieke expertise gaat bij- en afschakelen op vlak van de nood dat een gezin heeft. Afhankelijk van de hulpvraag van het gezin gaat er adequate zorg gegeven worden.
Een Huis van het Kind moet dus meer gaan doen dan opvoedingsadvies geven en heeft betrekking op alles wat leeft rond kinderopvang, onderwijs, vrije tijd, aanbod van andere diensten.
Zo is het Huis van het Kind verder ontwikkeld naar een werking die volgende 4 principes in acht neemt:
Een Huis van het Kind staat of valt met de invulling door, ondersteuning vanuit het lokaal bestuur (bv. op vlak van infrastructuur, personeel, concrete invulling, visie en de precieze rol). Voor een lokaal bestuur is een Huis van het Kind een beleidsinstrument om het eigen gezinsbeleid vorm te geven. Via het Huis van het Kind realiseert het lokaal bestuur wat het wil bereiken ten dienste van kinderen, jongeren en gezinnen. Het is de plaats waar, via gelijkwaardige samenwerking tussen interne en externe partners en met het lokaal bestuur als regisseur, het gezinsbeleid van de gemeente vorm krijgt.
Zo zijn sommige lokale besturen sterk gegroeid in de uitwerking van een Huis van het Kind en zijn er andere lokale besturen die nog zoekende zijn.
Hoe dan ook is een Huis van het Kind van 'op papier' geëvolueerd naar 'een uitgewerkt gezinsbeleid binnen het meerjarenplan van een lokaal bestuur'. Agentschap Opgroeien heeft nog geen concrete plannen gecommuniceerd, maar de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) adviseert wel om met volgende zaken rekening te houden:
Evolutie Huis van het Kind Druivenstreek (intergemeentelijke samenwerking tussen Overijse en Hoeilaart)
In 2014 richtten Overijse en Hoeilaart een gezamenlijk Huis van het Kind 'Druivenstreek' op. Huis van het Kind Druivenstreek is een intergemeentelijk samenwerkingsverband opgericht als een feitelijke vereniging.
Volgens het decreet op preventieve gezinsondersteuning moeten er minstens 5 partners deel uitmaken van het samenwerkingsverband. Tussen juni en juli 2014 ondertekenden volgende partners een engagementsverklaring om als partner te willen deel uitmaken van het samenwerkingsverband 'Huis van het Kind Druivenstreek':
OCMW Overijse diende in de loop van 2014 een subsidiedossier in voor lokaal bestuur Overijse en Hoeilaart. Op 4 november 2014 keurde Kind & Gezin (nu Agentschap Opgroeien) het subsidiedossier goed. OCMW Overijse trad op als vertegenwoordiger en ontvanger van de subsidies en als budgethouder van het samenwerkingsverband.
In 2014 is er een stuurgroep vastgelegd die 4 keer per jaar samenkomt. Deze stuurgroep omvatte de kern van de administratie (1 coördinator uit Hoeilaart, 1 coördinator uit Overijse en een administratief medewerker), GC De Bosuil, vzw Voedselhulp Overijse, afvaardiging van 1 mandataris gemeente (zowel vanuit Overijse als vanuit Hoeilaart) en afvaardiging van 1 mandataris OCMW (zowel vanuit Overijse als vanuit Hoeilaart). Het is onduidelijk sinds wanneer de externe partners (buiten OCMW Overijse, gemeente Overijse, OCMW Hoeilaart, gemeente Hoeilaart) niet meer actief aansluiten op de stuurgroep. Gaandeweg is de term 'raad van bestuur' gebruikt in plaats van stuurgroep, desondanks er geen statuten en mandaten liggen bij deze stuurgroep. Sinds 2023 komt de raad van bestuur 2 keer per jaar samen met de kern van administratie (1 coördinator uit Hoeilaart, 1 coördinator uit Overijse, 1 voltijds equivalentie deskundige ingevuld met 2 halftijdse medewerkers, in de formatie is ook 0.5 voltijds equivalentie administratief medewerker voorzien die niet is ingevuld) en de afgevaardigde mandatarissen van gemeente en OCMW (zowel van Hoeilaart als Overijse), omdat er meer af- dan aanwezigheden waren door onder meer personeelswissels. Naast de werkgroepen, het organiseren van baby- en peutercafé, maandelijkse lezingen en vormingen, projecten indiceren en opvolgen, ontstond er ook een nood om jaarlijks 1-2 trefmomenten te organiseren voor de professionele partners en zich meer te specialiseren in de eerstelijns opvoedingsondersteuning aan de hand van gesprekken op afspraak met een gezin.
Afwisselend en meermaals werd de intergemeentelijke samenwerking tussen Overijse en Hoeilaart in vraag gesteld, waarbij de bezorgdheden en/of bedenkingen nooit volledig konden worden weggewerkt. Vanuit de administratie in Overijse werd er in de zomer van 2023 een inspiratienota opgemaakt voor het nieuwe bestuur. De argumenten die maken dat een evaluatie van het Huis van het Kind Druivenstreek zich opdrong, zijn:
Op de raad van bestuur van 2 februari 2024 (uitgestelde raad van bestuur van einde 2023), 14 juni 2024 en 29 november 2024 werd er vanuit Overijse 3 keer gemeld dat naar aanleiding van de opmaak van de inspiratienota een evaluatie zal plaatsvinden. Vanuit Hoeilaart kwam hier nauwelijks tot geen reactie op.
Op 2 december 2024 heeft de kern van Huis van het Kind Druivenstreek (coördinator Hoeilaart, coördinator Overijse, 2 deskundigen Huis van het Kind) een overleg gehad met de VVSG-ondersteuner die gespecialiseerd is in Huis van het Kind en de toekomstvisie rond gezinsbeleid. Naast alle bovenstaande informatie, werd duidelijk dat er vanuit Overijse heel wat ideeën zijn in functie van gezinsbeleid en vanuit Hoeilaart niet.
Op het doelgroepenoverleg Lokaal sociaal beleid van 10 december 2024 stemden de administratie en de schepen bevoegd voor kinderopvang af dat een evaluatie vanuit Overijse via een SWOT-analyse nodig was.
Op 24 januari 2025 vond een themacollege plaats waar de burgemeester en schepenen informatie kregen over Huis van het Kind (ontstaan, evolutie, Huis van het Kind Druivenstreek, nood aan evaluatie aan de hand van een SWOT-analyse).
De SWOT-analyse 'Huis van het Kind Druivenstreek' werd opgemaakt door het afdelingshoofd Zorg en het diensthoofd Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning. Afzonderlijk wordt er ook een SWOT-analyse gemaakt door de 2 deskundigen Huis van het Kind Druivenstreek, omdat zij in de werking staan en dus betrokken zijn. In de uiteindelijke SWOT-analyse werden de verschillende argumenten samengebracht.
Op de raad van bestuur van 21 februari 2025 lichtte de administratie van Overijse de redenen voor de evaluatie van Huis van het Kind Druivenstreek toe, alsook welke stappen er hieromtrent zijn genomen. Vervolgens deelde de schepen bevoegd voor Kinderopvang van Overijse de beslissing, die klaarligt voor het vast bureau en college van burgemeester en schepenen, mee. Vanuit Hoeilaart werd er verbaasd gereageerd, waarop Overijse Hoeilaart de kans gaf om een eigen evaluatie te maken en input te geven over hoe Hoeilaart een toekomstgerichte afstemming al dan niet samenwerking ziet (met Overijse en bij uitbreiding Tervuren, Huldenberg, Bertem) (verslag raad van bestuur als bijlage).
Op 14 maart 2025 bezorgde Hoeilaart de brief met een eigen evaluatie en input via mail (e-mailbericht van Hoeilaart met bijhorende brief als bijlage).
De input van Hoeilaart neemt Overijse mee naar het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau op 25 maart 2025, alsook naar de raden van 22 april 2025. De argumenten die Hoeilaart aanhalen, zijn, door de bril van Overijse, te weerleggen of niet doorslaggevend in deze beslissing. Enkele voorbeelden:
Vanuit het standpunt van Overijse bekeken, zal afstemming met naburige gemeenten (en niet alleen Hoeilaart) hoe dan ook nodig zijn in functie van burgers en externe partners die zich over de gemeentegrenzen heen bewegen. Deze afstemming wordt dan ook best vastgelegd in een duidelijk afsprakenkader en heeft geen financiële impact.
Op dit moment wachten de lokale besturen af op meer informatie van Agentschap Opgroeien over de verwachtingen van een geïntegreerd gezinsbeleid. Vervolgens kan elk lokaal bestuur zich richten op de uitwerking van een lokaal geïntegreerd gezinsbeleid. We onderzoeken de verschillende mogelijkheden van samenwerking op intergemeentelijk niveau.
Vanuit de samengevoegde SWOT-analyse 'Huis van het Kind Druivenstreek' (terug te vinden als bijlage) kan er besloten worden dat een ontbinding van het samenwerkingsverband tussen Overijse en Hoeilaart tegen 31 december 2025 en een oprichting van een eigen Huis van het Kind Overijse vanaf 1 januari 2026 meer voordelen heeft:
De beslissing heeft impact op verschillende betrokkenen, waarvoor een duidelijk communicatieplan nodig is. Het communicatieplan is terug te vinden als bijlage.
Bij de oprichting van een eigen Huis van het Kind Overijse moet er rekening gehouden worden met volgende aspecten:
De gemeenteraad dient over het bovenstaande een beslissing te nemen.
OCMW Overijse is budgethouder van Huis van het Kind Druivenstreek, waarbij de budgetsleutels voorzien zijn op beleidsveld 944. Op basis van de financiële afsprakennota van Huis van het Kind Druivenstreek, factureert OCMW Overijse aan gemeente Overijse (budgetsleutels bij cel Onthaal en Administratie) en gemeente Hoeilaart.
Bij de ontbinding van het samenwerkingsverband tussen Overijse en Hoeilaart:
Een overzicht van de huidige financiële afsprakennota en de impact bij ontbinding van het samenwerkingsverband, is terug te vinden als bijlage.
Bij de oprichting van een eigen Huis van het Kind Overijse moet er dus rekening worden gehouden met bovenstaande zaken, alsook met het toekomstbeleid van Agentschap Opgroeien (regierol voorschoolse kinderopvang baby’s en peuters via het digitaal loket, opvolging van regierol buitenschoolse kinderopvang kleuters en lagere schoolkinderen BOA). Aangezien de dienst Kinderopvang en Opvoedingsondersteuning de actorrol opneemt met IBO en speelplein (beleidsvelden 945 en 751 bij gemeente Overijse), is het efficiënter wanneer Huis van het Kind Overijse wordt opgericht vanuit gemeente Overijse.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt met 16 stemmen voor (Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere), 12 stemmen tegen (Sven Willekens, Peter Lombaert, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Alan Pauwels, Martine Haegeman, Charles de Groot, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys) de ontbinding van het samenwerkingsverband Huis van het Kind Druivenstreek tussen OCMW en gemeente Hoeilaart en OCMW en gemeente Overijse vanaf 1 januari 2026, goed.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt met 16 stemmen voor (Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere), 12 stemmen tegen (Sven Willekens, Peter Lombaert, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Alan Pauwels, Martine Haegeman, Charles de Groot, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys) de oprichting van een eigen Huis van het Kind in Overijse vanaf 1 januari 2026, goed.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt met 17 stemmen voor (Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Joris Kelchtermans, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Alexandra Claeys), 11 onthoudingen (Sven Willekens, Peter Lombaert, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Charles de Groot, Miranda Cornet) het engagement om de mogelijkheid te onderzoeken om een Huis van het Kind op te richten met de 5 Druivenstreekgemeenten, goed.
Het lokaal bestuur Overijse baat water gerelateerde installaties uit in de domeinen sport, ontspanning en/of verzorging (of wenst deze uit te baten).
Deze uitbating gaat gepaard met investeringen, (technische) exploitatie, commerciële uitbating, financiering en beheer.
Het bestuur kan deze activiteiten alleen of intergemeentelijk organiseren en terzake vrij en autonoom beslissen.
Farys heeft hiervoor een aanbod als opdrachthoudende vereniging en heeft op vraag van het bestuur haar voorstel in verband met de toetreding als deelnemer tot de divisie Secundaire Diensten en plan van aanpak voor de inbreng van de Hagaard site overgemaakt.
Op operationeel vlak zal de meerwaarde zich eerder geleidelijk aan manifesteren. Het is wenselijk om het onderhoud van de terreinen nog in eigen beheer te houden, zolang de gemeentelijke dienst Publieke Ruimte blijft instaan voor het periodiek onderhoud van de overige voetbalterreinen binnen de gemeente. Wat betreft het gebouw zal een overheveling naar externe opdrachthouders via Farys een meerwaarde kunnen bieden na de oplevering van de nieuw op te richten infrastructuur eenmaal de nieuwe technieken en uitrusting zijn gekend en voor zover dit wenselijk/haalbaar is in de praktijk.
Het kader voor de operationele taakverdeling rond (groot en klein) onderhoud staat beschreven onder punt 3 van het toetredingsdossier (blz 7-8). De afspraken hierover zullen op het niveau van iedere taak/opdracht op maat en in onderling overleg met het bestuur worden gemaakt binnen het volgende kader:
Eigen medewerkers van de gemeente
- Er wordt met de gemeente ‘op maat’ vastgelegd of bepaalde taken op gemeentelijk niveau gehouden worden of niet (cf. onderhoud terreinen);
Medewerkers Farys
- Specifiek vanuit het Departement Sportbeheer:
- Voor de invulling van het relatiebeheer met de gemeente;
- Voor de verzorging van het administratief proces in de exploitatie
- Voor de operationele opvolging.
- Voor de invulling van technisch uitvoerende taken vanuit de dienst Facilitair Management:
- Enerzijds wordt het technisch beheer (HVAC, keuringen, groenonderhoud) van het gebouw opgevolgd, in samenspraak met de gemeente en de betreffende dienstverleners;
- Anderzijds worden de investeringsprojecten opgevolgd door projectleiders die de rol van leidend ambtenaar opnemen. Farys treedt in de plaatsingsprocedure op als aanbestedende overheid en fungeert als bouwheer;
- De prestaties worden geregistreerd en volgens ingezet profiel en overeenkomstig uurloon aangerekend.
Externe dienstverleners, studiebureaus, aannemers,… die worden aangetrokken na marktconsultatie. De op het moment van de toetreding bestaande overeenkomsten worden door Farys overgenomen.
(voor de kostenaanrekening wordt verwezen naar bijlage 6 van het toetredingsdossier omtrent de bijdrage in de werkingskosten, waarin de toepasselijke principes worden geduid).
De financiële aspecten verbonden aan de toetreding bij Farys worden als volgt geregeld:
Daarnaast kan de jaarlijkse financiële impact van de bouw én exploitatie van de vernieuwde Hagaardsite, binnen de veronderstelde rekenhypothesen, voor de komende 20 jaar als volgt worden gesimuleerd:
Bouw en uitbating in eigen beheer door gemeente => Jaarlijkse uitgaven = 358.951,00 euro
Bouw en uitbating in beheer van Farys => Jaarlijkse uitgaven = 242.406,00 + 76.304,00 euro = 318.710,00 euro
Jaarlijks verschil = 40.241,00 euro (duurder in eigen beheer)
Artikel 1
De gemeenteraad keurt met 15 stemmen voor (Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Joris Kelchtermans, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere), 12 stemmen tegen (Sven Willekens, Peter Lombaert, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Alan Pauwels, Martine Haegeman, Charles de Groot, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys), 1 onthouding (Dirk Dewaet) de toetreding, met ingang van 1 mei 2025, voor het volledig grondgebied als S-deelnemer tot de secundaire activiteit van Farys, volgens de regels en de modaliteiten van de statuten van Farys en van het toetredingsdossier, die beide als bijlage aan onderhavig besluit worden toegevoegd, goed.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt met 15 stemmen voor (Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Joris Kelchtermans, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere), 12 stemmen tegen (Sven Willekens, Peter Lombaert, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Alan Pauwels, Martine Haegeman, Charles de Groot, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys), 1 onthouding (Dirk Dewaet) een éénmalige kapitaalsinbreng van 50,00 euro, te herwaarderen met de aanpassingscoëfficiënt bepaald in artikel 3 van de statuten van Farys, goed
Artikel 3
De gemeenteraad keurt met 16 stemmen voor (Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere), 12 stemmen tegen (Sven Willekens, Peter Lombaert, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Alan Pauwels, Martine Haegeman, Charles de Groot, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys) het plan van aanpak voor de bouw en exploitatie van nieuwe infrastructuur op de Hagaard site door Farys principieel goed zoals aangehecht aan deze beslissing.
Artikel 4
De gemeenteraad keurt met 16 stemmen voor (Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Leen Gillis, Stefan Vanderlinden, Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Jan Van Brabant, Kryne Dekock, Tom Hanssens, Nele Demartelaere), 12 stemmen tegen (Sven Willekens, Peter Lombaert, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Alan Pauwels, Martine Haegeman, Charles de Groot, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys) goed om het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van deze beslissing.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan door middel van het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact dient een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Als bijlage werd het inhoudelijk rapporteringsdocument voor het jaar 2024 alsook de financiële rapportering 2024 toegevoegd.
Deze rapportage is ook voor iedereen vrij te raadplegen op https://www.lokaalklimaatpact.be.
De ondertekening van het Lokale Energie- en Klimaatpact en de latere bijstellingen zijn een noodzakelijke stap naar een ambitieus klimaatbeleid, waarin ook lokale burgerinitiatieven een belangrijke rol spelen. De jaarlijkse rapportering geeft een beeld van de vooruitgang die de gemeente maakt met het oog op de vooropgestelde doelstellingen.
De ondertekening van het Lokale Energie- en Klimaatpact brengt geen specifieke financiële verplichtingen met zich mee. De gemeenten die het lokale Energie- en Klimaatpact ondertekenen krijgen wel financiële ondersteuning van Vlaanderen bij de uitvoering ervan.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de als bijlage gevoegde inhoudelijke en financiële rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact 2024 voor gemeente Overijse.
Artikel 2
Een afschrift van deze kennisneming zal opgeladen worden op het digitaal loket van Agentschap Binnenlands Bestuur.
De gemeente Overijse beschikt over 3 reuzen: John Colman, Mieke Muscat en Pietje Royal.
Een korte historiek: De oudste reuzen van Overijse noemden Janneke en Mieke. Deze werden echter in 1933 verwoest. Om deze leemte op te vullen werden John Colman en Mieke Muscat in 1954 in het leven geroepen. Hoewel ze het wezen van hun voorouders overgenomen hebben, vervullen zij een heel specifieke rol. Met hun imposante gestalte moeten ze als ambassadeurs de plaatselijke druiventeelt luister bijzetten.
John Colman symboliseert de koning van de uitvoer, de Colmandruif, terwijl Mieke Muscat de allerbeste muskaatdruif voorstelt. John draagt een hoge hoed en een typisch Engels pak. Op 29 augustus 1955 breidde hun gezin uit. Toen werd Pietje Royal geboren. Pietje Royal vond zijn levenskracht in de fles Iscawijn die hem als zuigfles werd toegediend en door Tijl Uilenspiegel boven op de doopvont gehouden. Er werd evenwel geen gewijd water gebruikt om Pietje te dopen. Tijl kneep boven het hoofd van de pasgeborene een druiventros uit.
De reuzen zijn gemeentelijk erfgoed en symboliseren onze streek en druiventeelt. De Reuzen zijn eigendom van de gemeente Overijse en worden op gemeentelijk domein gestockeerd. De gemeente zorgt ook op afroep voor eventuele restauraties. Een groep van vrijwillige Reuzendragers onder leiding van Raymond Ronsmans zorgen al heel wat jaren voor het dragen van de Reuzen op gelegenheden. Ze kennen hun vaste aanwezigheid op de Druivenfeesten, de Druivenkoers, de Brabantse Pijl en eventuele andere speciale gelegenheden in de gemeente. Jaarlijks trekken de Reuzen ook naar Kröv. Kröv is geen verbroederingsgemeente, maar kent een jarenlange traditie om daar met de Reuzen aanwezig te zijn en onze streek te vertegenwoordigen met de nodige (pers)aandacht in het buitenland. De Reuzen zouden graag ook eens naar Bruttig-Fankel gaan, een verbroederingsgemeente, maar ontvingen tot op heden daar nog geen uitnodiging voor.
Jaarlijks krijgen de Reuzendragers 1.000,00 euro voor hun vrijwilligers voor hun inzet tijdens de Druivenfeesten. Jaarlijks wordt er ook een transport kost betaald aan de Reuzendragers voor het transport door een vrijwilliger van de Reuzen naar Kröv. In de laatste beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 19 maart 2024 vroeg het college van burgemeester en schepenen aan de Reuzendragers om zich te laten erkennen als verenging zodat ze met de bijhorende toelages deze transport kosten kunnen bekostigen. Na wat toetsing botsten we bij erkenning als vereniging op twee zaken: de vrijwilligers organiseren geen eigen activiteiten of vergaderingen, bovendien zou de opstart en jaarlijkse werkingstoelage niet volstaan om de kosten rond het transport te dragen. Hierdoor wordt voorgesteld om hen een jaarlijkse financiële toelage toe te kennen waarmee ze alle kosten voor de vrijwilligers en transporten kunnen vergoeden.
De gemeenteraad dient de toelage opgenomen binnen het kader vast te stellen.
Enig artikel
De gemeenteraad kent een toelage toe aan de Reuzendragers onder de volgende voorwaarden:
Artikel 1 Aard en omvang van de financiële tussenkomst
De gemeente Overijse verleent aan de Reuzendragers, met als afvaardiging vertegenwoordiger Raymond Ronsmans, wonende te Terlaenenstraat 14 te 3040 Ottenburg een jaarlijkse toelage van 1.500,00 euro voor de periode van 1 mei 2025 tot en met 30 april 2031.
Artikel 2 Aanwendingsvoorwaarden van de toelage
De Reuzendragers dienen de toelage waarvan sprake in artikel 1 aan te wenden om bij te dragen aan de doelstellingen van de Reuzendragers en de gemeentelijke doelstellingen rond het behoud en het levendig houden van onroerend Erfgoed.
§1. De werking van de Reuzendragers
De Reuzendragers nemen deel aan minimum 5 evenementen per jaar op vraag van de gemeente Overijse. De hoofdbedoeling is om onze Reuzen als roerend erfgoed zichtbaarheid te geven in Overijse en daarbuiten.
§2. De Reuzendragers voorzien voldoende vrijwillige reuzendragers.
§3. De Reuzendragers dienen een lijst te voorzien voor de gemeente van de actieve dragers per gelegenheid of evenement, op die manier kan de gemeente de desbetreffende dragers verzekeren voor de duur van de opdracht voor lichamelijke letsels en burgerlijke aansprakelijkheid.
§4. Verdeling van de toelage
De besteding van de toelage wordt voorzien voor aanwezigheid, deelname en transport buiten Overijse aan volgende zaken:
Druivenfeesten: aanwezigheid en deelname aan opening, stoet en slot;
Druivenkoers;
Brabantse Pijl;
Speciale gelegenheid of viering in opdracht van gemeente Overijse;
Opportuniteiten in binnen- en buitenland waarbij door de Reuzendragers zelf dienen te worden voorzien in transport, stockage, overnachting etc. in samenspraak met de opdrachtgever of eigen vrijwilligers.
Hiermee worden andere toelages of onkostennota’s in functie van hun aanwezigheden op deze feestelijkheden in binnen- en buitenland aan de Reuzendragers uitgesloten.
Artikel 3 Vereiste verantwoording te bezorgen door de toelagetrekker
Het gebruik van de toelage dient gerechtvaardigd te worden.
De Reuzendragers dienen als toelagetrekker de volgende verantwoordingsstukken jaarlijks voor te leggen:
- Een overzichtslijst van alle evenementen waar de Reuzendragers van het voorbije jaar aan deelgenomen hebben, inclusief bijhorende kosten.
- Bevestiging van deelname aan de gemeentelijke activiteiten.
- Bevestiging van deelnames aan niet-gemeentelijke activiteiten in binnen- en buitenland en hun bijhorende kosten.
Artikel 4 Engagementen van de gemeente
Onder de voorwaarden zoals bepaald, betaalt de gemeente een toelage uit aan de vertegenwoordiger van de Reuzendragers.
De Reuzen zelf zijn eigendom van gemeente Overijse. De gemeente voorziet in onderhoud en vervanging (vanaf 2026) van de Reuzen naargelang de (financiële) mogelijkheden van de gemeente Overijse. Van de Reuzendragers wordt verwacht dat ze mee toeleiding geven tot mogelijke restaurateurs, leveranciers die kunnen voorzien in de restauratie en vervanging van de Reuzen. De gemeente voorziet stockageruimte voor de Reuzen. Verder kunnen de Reuzendragers rekenen op een gemeentelijk aanspreekpunt.
De Reuzendragers krijgen een webpagina op de gemeentelijke website waar ze promotie kunnen maken voor de jaarlijkse evenementen waar ze aanwezig zijn. Bovendien kunnen ze deze webpagina inzetten om actief op zoek te gaan naar nieuwe reuzendragers.
De gemeente Overijse geeft dezelfde ondersteuningsvormen aan de Reuzendragers als de erkende verenigingen van Overijse: er kan, conform het huidig geldend zaalverhuurreglement, gemeentelijke infrastructuur gehuurd worden. Er is een uitleendienst met materialen die kunnen ontleend worden ter ondersteuning van de organisatie van activiteiten. De Reuzendragers kunnen zich ook kenbaar maken via gemeentelijke communicatiekanalen zoals de website en infoportieken.
Artikel 5 Termijnen en modaliteiten van uitbetaling van de toelage
De uitbetaling van de toelage voor 2025 gebeurt in de loop van de maand mei op eenvoudige aanvraag en mits het bezorgen van de nodige gegevens hiervoor. Vanaf het kalenderjaar 2026 zal de jaarlijkse toelage uitbetaald worden na ontvangst van de nodige verantwoordingsstukken over het vorige jaar zoals bepaald in artikel 3.
Artikel 6 Terugbetaling of vermindering van de toelage
Onverminderd de ontbindende bepalingen waaraan de toelage is onderworpen, kan het college van burgemeester en schepenen bij gemotiveerde beslissing de toelage verminderen of beslissen dat de Reuzendragers gehouden zijn de toelage terug te betalen:
Als de toelage niet wordt aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend;
Als de vereiste verantwoordingen niet worden verstrekt;
Als er verzet is tegen de uitoefening van de controle door het college van burgemeester en schepenen of zijn afgevaardigde.
Artikel 7 Ontbindende bepalingen
§1. De duurtijd van de engagementen betreffende de toelage gelden voor de periode van 1 mei 2025 tot en met 30 april 2031. Deze periode wordt niet stilzwijgend verlengd.
§2. De toelage zal echter onmiddellijk, en zonder enige procedure, vervallen de dag van de ontbinding van de Reuzendragers.
§3. Indien zou blijken dat de Reuzendragers bedrog zouden plegen of pogen te plegen, kan het college van burgemeester en schepenen de uitbetaling van de toelage stopzetten. De stopzetting van de toelage neemt een aanvang de dag nadat de Reuzendragers ervan per schrijven in kennis werd gesteld.
§4. Wanneer de voorwaarden voor het bekomen van de toelage flagrant worden geschonden kan het college van burgemeester en schepenen de Reuzendragers bij aangetekend schrijven in gebreke stellen. Indien zij 30 dagen na het versturen van een aangetekend schrijven door het college van burgemeester en schepenen geen gevolg geven aan hun verplichtingen, kan het college van burgemeester en schepenen de uitbetaling definitief stopzetten zonder dat zij enige vergoeding is verschuldigd aan de Reuzendragers.
Artikel 8 Taalgebruik
De Reuzendragers dienen zich te houden aan het taalstatuut dat geldt voor de gemeente Overijse. Zij dienen de Nederlandse taal te gebruiken in hun communicatie met de gemeente en met de inwoners van de gemeente Overijse.
Artikel 9 Geschillen
Alle geschillen met betrekking tot de interpretatie en de toekenning van de toelage aan de Reuzendragers worden besproken op de vergaderingen van de Reuzendragers.
Bij gebrek aan minnelijk akkoord tussen partijen kunnen geschillen waarvoor de burgerlijke rechter bevoegd is, beslecht worden door de bevoegde rechtbanken gelegen in het arrondissement Halle-Vilvoorde.
De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Overijse-centrum werd vastgesteld door de kerkraad op 30 december 2024 en ingediend bij het lokaal bestuur Overijse door het Centraal Kerkbestuur op 3 maart 2025.
De jaarrekening 2024 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+9.444,32 euro -32.740,60 euro -0,00 euro |
+982.446,13 euro -982.446,13 euro +0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-23.296,28 euro +54.388,33 euro +9.085,69 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+40.177,74 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2024 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2024 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 9.085,69 euro.
Deze gemeentelijke tussenkomst voor het jaar 2024 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Overijse-centrum.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Jezus-Eik werd vastgesteld door de kerkraad op 29 januari 2025 en ingediend bij het lokaal bestuur Overijse door het Centraal Kerkbestuur op 3 maart 2025.
De jaarrekening 2024 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+1.312,43 euro -7.760,68 euro -0,00 euro |
0,00 euro 0,00 euro 0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-6.448,25 euro +8.101,86 euro +6.722,95 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+8.376,56 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2024 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2024 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 6.722,95 euro.
Deze gemeentelijke tussenkomst voor het jaar 2024 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Jezus-Eik.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek H. Maria Magdalena Eizer werd vastgesteld door de kerkraad op 20 januari 2025 en ingediend bij het lokaal bestuur Overijse door het Centraal Kerkbestuur op 3 maart 2025.
De jaarrekening 2024 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+3.193,94 euro -13.739,28 euro -1.417,45 euro |
105.000,00 euro -106.417,45 euro 1.417,45 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-11.962,79 euro +16.651,11 euro +14.338,06 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+19.026,38 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2024 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2024 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 14.338,06 euro.
Deze gemeentelijke tussenkomst voor het jaar 2024 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek H. Maria Magdalena Eizer.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Michiel Terlanen werd vastgesteld door de kerkraad op 15 januari 2025 en ingediend bij het lokaal bestuur Overijse door het Centraal Kerkbestuur op 3 maart 2025.
De jaarrekening 2024 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+16.693,22 euro -15.508,66 euro -5.434,37 euro |
0,00 euro -5.434,37 euro +5.434,37 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage |
-4.249,81 euro +64.147,92 euro 0,00 euro |
0,00 euro 0,00 euro 0,00 euro |
= overschot/tekort |
+59.898,11 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2024 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2024 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Er is geen gemeentelijke tussenkomst voor het jaar 2024 voorzien in de meerjarenplanning.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Michiel Terlanen.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Bernardus Tombeek werd vastgesteld door de kerkraad op 11 januari 2025 en ingediend bij het lokaal bestuur Overijse door het Centraal kerkbestuur op 3 maart 2025.
De jaarrekening 2024 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+10.830,12 euro -12.730,71 euro -2.800,00 euro |
150.000,00 euro -152.800,00 euro +2.800,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-4.700,59 euro +6.988,81 euro +6.523,71 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+8.811,93 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2024 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2024 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 6.523,71 euro.
Deze tussenkomst voor het jaar 2024 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Bernardus Tombeek.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
De jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Joost Maleizen werd vastgesteld door de kerkraad op 30 januari 2025 en ingediend bij het lokaal bestuur Overijse door het Centraal Kerkbestuur op 3 maart 2025.
De jaarrekening 2024 werd door de kerkraad als volgt afgesloten:
|
EXPLOITATIE |
INVESTERINGEN |
ontvangsten: uitgaven: overboekingen: |
+2.152,38 euro -21.442,23 euro 0,00 euro |
+430.663,73 euro -430.663,73 euro 0,00 euro |
= saldo eigen boekjaar overschot / tekort vorig jaar: gemeentetoelage: |
-19.289,85 euro +12.742,00 euro +20.624,53 euro |
0,00 euro 0,00 euro / |
= overschot/tekort |
+14.076,68 euro |
0,00 euro |
De jaarrekening 2024 werd zowel in exploitatie als in investeringen positief afgesloten.
De jaarrekening 2024 mag derhalve gunstig geadviseerd worden.
Gemeentelijke exploitatietoelage van 20.624,53 euro.
Deze tussenkomst voor het jaar 2024 werd voorzien in de meerjarenplanning onder:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Joost Maleizen.
Artikel 2
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant.
Op 16 april 2025 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Tim Vloebergh namens FEL Overijse met volgend aanvullend agendapunt:
'Wat is de strategische visie van het gemeentebestuur met betrekking tot het rioolbeheer in Overijse? Wordt overwogen om dit beheer in de toekomst te blijven uitvoeren door de gemeente zelf, of zal er (gedeeltelijk) worden overgegaan tot uitbesteding aan externe partijen? Wat zijn hierbij de afwegingen op vlak van kostenefficiëntie, controle en dienstverlening naar de burger toe?'
Schepen Filip Boon antwoordt:
'Wij zijn eigenaar van het gemeentelijk rioolstelsel. We hebben een samenwerking met Aquafin tot 2027. Wij kunnen dus diensten van hen afnemen (vb: bij grote projecten doen zij de opvolging, zij verzorgen adviesvragen, keuringen, cameraonderzoeken,…). Er zijn inderdaad mogelijkheden om het rioolstelsel te verkopen. Op dit ogenblik zijn daar geen concrete besprekingen over. Ik vind het wel nuttig om eens te analyseren om de voor- en nadelen te kennen.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Op 16 april 2025 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Tim Vloebergh namens FEL Overijse met volgend aanvullend agendapunt:
'Vanaf 2025 is elke Vlaamse gemeente verplicht een kerkenbeleidsplan voor te leggen. Wanneer zal de gemeenteraad inzage krijgen in het ontwerp of de opmaak van dit plan? Welke stappen werden of worden ondernomen door het gemeentebestuur om tot een gedragen en onderbouwd plan te komen (zoals overleg met kerkfabrieken, lokale gemeenschappen, erfgoedinstanties...)?'
Schepen Jeroen Van San antwoordt:
'Sinds 2024 is er een nieuw overleg opgestart met alle betrokkenen zowel vanuit de gemeente als het centraal kerkbestuur.
Er is sowieso een inspectie geweest van alle kerken. Er is een eerste versie van een kerkenbeleidsplan opgemaakt in samenspraak met het centraal kerkbestuur.
Nadat dit naar het bisdom is gegaan komt dit ook naar de gemeenteraad.
Volgend jaar zullen we 6 participatiemomenten organiseren om te kijken hoe we de kerken meer kunnen gebruiken. We willen gedeeld gebruik maximaal gaan toestaan, zowel in tijd als in ruimte.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Op 16 april 2025 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Tim Vloebergh namens FEL Overijse met volgend aanvullend agendapunt:
'De situatie voor lokale ondernemers in Jezus-Eik wordt steeds moeilijker. Terwijl de gemeente wel degelijk inspanningen levert om burgers zo goed mogelijk te informeren over mobiliteitsmaatregelen, lijkt er richting ondernemers en hun cliënteel amper tot geen gerichte communicatie te gebeuren. Waarom is hiervoor geen specifiek communicatieplan voorzien, en op welke manier zal het gemeentebestuur in de toekomst wél proactiever met de ondernemers in dialoog gaan?'
Burgemeester Inge Lenseclaes antwoordt:
'Er is wel een verschil tussen de werken in Jezus-Eik en die in de Stationsstraat.
Wat Jezus-Eik betreft: de Werkvennootschap heeft een omgevingsadviseur die alle handelaars uit de buurt fysiek bezocht en uitgelegd heeft hoe ze het beste de werken konden opvolgen.
Daar werd ook het principe van de hinderpremie toegelicht.
Ik heb afgelopen vrijdag nog de verantwoordelijke van de Werkvennootschap gezien en die vertelde me dat de omgevingsadviseur alle handelaars binnenkort opnieuw ging bezoeken omdat ze in een nieuwe fase zijn beland. Ik denk dat dit dus allemaal correct verloopt.
Het is inderdaad zo dat bij werken die de gemeente zelf uitvoert wij de bewoners en handelaars meestal contacteren via een bewonersbrief. Het klopt dat we dit gerichter moet gaan doen.
We informeren ook wel altijd de dorpsraad en proberen ook steeds Ondernemend Overijse mee te nemen in deze communicatie, maar het klopt dat hier meer op ingezet moet worden.
Dit vergt middelen, tijd en waarschijnlijk ook personeel. We gaan dit aanpakken bij het nieuwe meerjarenplan.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Op 17 april 2025 ontving het gemeentebestuur een e-mail van gemeenteraadslid Alan Pauwels met volgend aanvullend agendapunt:
'De turnzalen van GBO worden vandaag gebruikt door verschillende sportclubs en organisaties. Zullen deze clubs in het licht van de nieuw te bouwen Markthalle ook het volgende sportseizoen kunnen gebruikmaken van deze zalen ? Heeft de gemeente al vervanglocaties op het oog of achter de hand zodra de afbraak/bouw van de van de nieuws Markthalle begonnen is en zij deze zalen niet meer zullen kunnen gebruiken ? Is er al een timing voorzien ?'
Burgemeester Inge Lenseclaes antwoordt:
'Het gaat over de turnzalen van GBO. Die kunnen tot de kerstvakantie 2025 gebruikt worden.
Op dit ogenblik loopt er een overleg tussen de Sportdienst en de gebruikers van de turnzalen.
We gaan dus een puzzel leggen, maar daarover kan ik u nu nog niet meer vertellen.
SMO is een nieuwe sporthal aan het bouwen. Daar gaan we kunnen gebruik van maken.
Ook de vrije basisschool in Jezus-Eik heeft tegen dan een nieuwe turnzaal. Met hen zijn we ook in overleg om onze clubs van deze turnzaal gebruik te laten maken.'
Enig artikel
Het aanvullend agendapunt wordt besproken.
Vervolgens verklaart de voorzitter de vergadering voor gesloten.
Namens de gemeenteraad