Bij het vaststellen van een overtreding op het politiereglement door sluikstorten, wordt een GAS-boete (gemeentelijke administratieve sanctie) aan de betrokkene aangerekend.
Het achtergelaten afval dient nadien ook te worden opgeruimd teneinde de netheid van de openbare ruimte te herstellen.
Hiervoor doet de gemeente beroep op de diensten van Interrand.
Deze kosten dienen eveneens te worden verhaald op de overtreder.
De gemeente staat in voor een propere openbare ruimte. Gezien de hoge kosten voor het opruimen van sluikstort voor de gemeente, dienen deze te worden verhaald op de overtreder wanneer deze gekend is en dit door middel van het vastleggen van een retributiereglement.
De financiële aspecten verbonden aan deze beslissing worden als volgt geregeld:
Enig artikel
Artikel 1. Grondslag en geldigheidstermijn
Vanaf de vijfde dag na de bekendmaking van dit reglement en voor een termijn tot en met 31 december 2025 wordt een retributie vastgesteld voor het verwijderen en verwerken van afvalstoffen, achtergelaten op niet-reglementaire wijze.
Artikel 2. Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de persoon die de afvalstoffen achtergelaten heeft. De persoon die de opdracht of de toelating gaf of de eigenaar van de afvalstoffen is
hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie. Wat betreft hondenpoep is de begeleider of diegene die voor hem/haar burgerlijk aansprakelijk is, de retributie
verschuldigd.
Artikel 3. Retributietarief en berekeningswijze
De retributie wordt als volgt berekend en vastgesteld:
1. Inzetten van een sluikstortploeg voor het verwijderen van de achtergelaten afvalstoffen: | 98,83 euro/uur |
2. Uurloon extra personeelsleden indien het achtergelaten afval dit vereist: | 39,89 euro/uur |
3. Forfaitaire administratieve kost: | 89,30 euro |
4. Verwerkingskost van de achtergelaten afvalstoffen: | 0,2 euro/kg (minimum aangerekend gewicht 10 kg) |
Artikel 4. Betalingswijze en -termijn
De retributie is verschuldigd na het verstrekken van de dienst en dit op basis van een door het gemeentebestuur toegezonden betalingsverzoek. De retributie dient betaald te
worden via overschrijving op de bankrekening van de gemeente binnen de dertig dagen na toezending van het betalingsverzoek.
Bij gebrek aan betaling binnen deze termijn, zal het verschuldigde bedrag worden ingevorderd op basis van artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur of via een procedure bij de burgerlijke rechtbank.
Artikel 5. Bekendmaking
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 tot en met 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 6. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag na de bekendmaking.
Artikel 7. Melding aan de toezichthoudende overheid
Overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit besluit.