In 2020 zijn de Druivenfeesten en druivenkermis niet doorgegaan omwille van de coronamaatregelen.
In 2021 zijn de Druivenfeesten en druivenkermis wel doorgegaan, maar werden er geen standgelden gevraagd ter compensatie voor de zware coronaperiode. Hiervoor werd budget voorzien ter compensatie uit het noodfonds.
In 2022 werden er standgelden gevraagd voor de kermis- en eetkramen. Er werd nog geen standgeld gevraagd voor de (commerciële) eet- en drankkramen op de verenigingenmarkt en avondmarkt. Er werd eveneens nog geen standgeld gevraagd voor de verkoopgelegenheden op de jaarmarkt.
In 2023 ging men van start met dit reglement. Voor 2025 wordt er gewerkt naar analogie met het reglement van 2023 en 2024.
Na evaluatie van de feesten en specifiek wat de avondmarkt betreft, is in 2024 beslist om de beperkt aantal kramen die wel nog kwamen opdagen op de vroegere avondmarkt, aansluiting te doen vinden op de verenigingen- en ambachtenmarkt en niet langer een aparte avondmarkt te organiseren. De vernieuwde verzamelde marktdag op zaterdag in 2024 kende een positieve evaluatie. Het is wenselijk op dit elan verder te kunnen inzetten en verder uit te groeien tot een kwalitatieve markt.
De Druivenfeesten vinden in 2025 plaats gedurende 6 dagen van vrijdag 22 augustus tot en met woensdag 27 augustus 2025.
De Druivenkermis vindt in 2025 plaats gedurende 10 dagen vanaf vrijdag 22 augustus tot en met zondag 31 augustus 2025.
De organisatie van de Druivenfeesten gaat gepaard met grote feestelijkheden zoals een druivententoonstelling, verenigingen en professionele markt, rommelmarkt, druivenrun, een brede waaier aan optredens, stoet en andere ontspanning.
De kermis- en eetkramen verbonden aan de druivenkermis komen toe vanaf maandag 18 augustus 2025 vanaf 8u30 en de afbraak gebeurt vanaf de nacht van zondag 31 augustus op maandag 1 september 2025.
De occasionele eetkramen die enkel verbonden zijn aan de periode van de Druivenfeesten komen toe op vrijdag 22 augustus 2025 en de afbraak gebeurt in de nacht van 27 augustus 2025 na de festiviteiten. De beschikbaar gestelde ruimte dient uiterlijk 28 augustus 2025 ontruimd zijn. Het is opportuun om naast het reeds bestaande aanbod van onze vaste lokale horeca en de 3 eetkramen van de kermis ook plaats te voorzien voor 2 extra eetkramen waar de bezoekers een snelle hap kunnen halen. Zo wil men voldoen aan de verhoogde behoefte van de bezoeker en meer variëteit steken in het aanbod van de beschikbare voeding die bezoekers kunnen kopen.
De occasionele drank- en consumptiegelegenheden en de commerciële verkoopgelegenheden die enkel verbonden zijn aan de verenigingen en professionele markt volgen de opbouw- en afbraakmodaliteiten van de rest van de verenigingen- en professionele markt. Er staat geen beperking op het aantal voor de duur van de verenigingen- en professionele markt.
De organisatie van de Druivenfeesten brengt grote uitgaven met zich mee. Een deel van de uitgaven moeten in de mate van het mogelijke gedekt worden door sponsoring, standgeld voor tooghoudersvereniging, verkoop van de druiven uit de druivententoonstelling, standgelden van kermis- en eetkramen, occasionele drank- en consumptiegelegenheden en verkoopgelegenheden op de markt.
In dit reglement wordt de gemeentebelasting bepaald op de standgelden voor de kermisinrichting, standgelden eetkramen kermis en occasionele eetkramen opgericht in de periode van de jaarlijkse druivenfeesten, alsook occasionele drank- en consumptiegelegenheden en commerciële verkoopgelegenheden op de verenigingen- en professionele markt.
Er wordt voor gekozen om de lokale horecazaken die eten aanbieden met een ondernemingsnummer waarvan de handelszaak gevestigd is op het grondgebied van Overijse, vrij te stellen van de belasting voor een occasioneel eet- of drankkraam tijdens de duur van Druivenfeesten aangezien zij reeds hun bijdrage doen in onroerende voorheffing en ook als stimulans om tijdens de Druivenfeesten iets te doen.
Erkende verenigingen van Overijse kunnen ook nog steeds gratis plaatsnemen op de verenigingenmarkt.
De standgelden voor kermis- en eetkramen blijven dezelfde als in 2024. Voor wat betreft het elektriciteitsverbruik geldt het retributiereglement op het gebruik van elektriciteitskasten en het verbruik van elektriciteit.
De occasionele drank- en consumptiegelegenheden zullen ook in 2025 standgeld moeten betalen, dezelfde als in 2024. Zij betalen eveneens voor elektriciteitsverbruik conform het retributiereglement op verbruik van elektriciteit.
De commerciële verkoopgelegenheden op de verenigingen- en professionele markt zullen ook in 2025 standgeld per lopende meter moeten betalen. Daarnaast betalen ook zij een retributie bij gebruik van elektriciteit conform het reglement op het gebruik van elektriciteit.
De gemeenteraad dient het belastingreglement standgelden tijdens en aansluitend op de Druivenfeesten voor de periode van maandag 18 augustus tot en met zondag 31 augustus 2025 goed te keuren.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt volgend belastingreglement op de standgelden van kermis- en eetkramen, occasionele drank- en consumptiegelegenheden op de verenigingen- en professionele markt en commerciële verkoopgelegenheden op de verenigingen- en professionele markt rond de periode van de Druivenfeesten 2025 als volgt goed:
Belastbaar feit
Artikel 1
Er wordt voor de periode van maandag 18 augustus 2025 tot en met zondag 31 augustus 2025 een gemeentebelasting gevestigd op standplaatsen op het grondgebied van de gemeente Overijse.
Belastingplichtige
Artikel 2
De belasting is verschuldigd door de uitbater van de inrichting of door de erkende vereniging. De uitbater of de vereniging die een standplaats kreeg toegewezen en die deze standplaats niet inneemt, blijft de belasting verschuldigd.
Artikel 3
De uitbater van de kermisinrichting en eetkramen in het kader van de druivenkermis dient zijn aanvraag uiterlijk 30 dagen vóór het begin van de Druivenfeesten te richten aan het gemeentebestuur van Overijse. Dit verzoek dient de gevraagde oppervlakte en de beschrijving van de inrichting te vermelden. Diegene die niet aan de verplichtingen voldoet, krijgt geen standplaats toegewezen.
De occasionele eetstanden kunnen tot en met zondag 27 juli 2025 ingeschreven worden door zich kandidaat te stellen via druivenfeesten@overijse.be. Het lokaal bestuur laat 2 extra occasionele eetstanden toe tijdens de duur van de Druivenfeesten. In de selectie wordt gekeken naar de volgorde van inschrijving (eerst komt, eerst maalt), maar rekening houdende met beschikbaarheid van plaats en de diversiteit en variëteit van het aanbod zodoende een gezond evenwicht aan eetkramen te hebben. Het dienen 2 verschillende type eetkramen te zijn, ze dienen een ander aanbod te hebben dan deze van de eetkramen van de kermis.
De occasionele drank- en consumptiegelegenheden en commerciële verkoopgelegenheden die op de verenigingen en professionele markt wensen te staan, kunnen tot en met zondag 10 augustus 2025 via het het formulier verenigingen- en professionele markt op de website van de Druivenfeesten Overijse inschrijven. Er staat geen limiet op het aantal inschrijvingen op de verenigingenmarkt.
Tarief
Artikel 4
De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:
Indien de standhouder gebruik wenst te maken van elektriciteit, rekent de gemeente daarvoor het verbruik aan overeenkomstig het geldende retributiereglement op het gebruik van elektriciteitskasten en het verbruik van elektriciteit.
De kramen dienen zich te houden aan de afsprakennota die integraal deel uit maakt van dit reglement.
De belasting is ondeelbaar.
Vrijstellingen
Artikel 5
Volgende activiteiten zijn van deze belasting vrijgesteld:
Wijze van inning
Artikel 6
De belastingen worden contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs, aan de financieel directeur of aan zijn afgevaardigde zodra zij de toelating hebben gekregen tot opstelling van hun inrichting en uiterlijk daags vóór de aanvang van de Druivenfeesten.
Bij gebreke van contante betaling wordt de belasting een kohierbelasting.
Bezwaarprocedure
Artikel 7
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaarschrift moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Verwijzing naar het Wetboek van inkomstenbelastingen (W.I.B.)
Artikel 8
Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII (Vestiging en invordering van de belastingen), hoofdstukken 1 (algemene bepalingen), 3 (onderzoek en controle), 4 (bewijsmiddelen van de administratie), 6 tot en met 9bis (aanslagtermijn, rechtsmiddelen, invordering van de belasting waaronder de nalatigheids- en moratoriumintresten, rechten en voorrechten van de schatkist) van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek (betreft onder meer de verjaring en de vervolgingen) van toepassing voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 9
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit reglement overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Inwerkingtreding
Artikel 10
Dit reglement treedt in werking vijf dagen na de bekendmaking van deze beslissing conform artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.