Terug
Gepubliceerd op 31/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

di 25/03/2025 - 20:30

Vaststelling van het belastingreglement standgelden voor de periode rond de Druivenfeesten 2025

Aanwezig: Vera De Man, voorzitter
Inge Lenseclaes, burgemeester
Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, schepenen
Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Charles de Groot, Kryne Dekock, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, gemeenteraadsleden
Dieter Vanderhaeghe, algemeen directeur
Afwezig: Tom Hanssens, gemeenteraadslid
Bevoegdheid
  • Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 40 en 41, §2, 2°
Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen
  • Beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2022 houdende de goedkeuring van het retributiereglement op het gebruik van elektriciteitsinstallaties en het verbruik van elektriciteit 
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 21 januari 2025 houdende het vastleggen van de data voor kermissen 2025 
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 maart 2025 houdende voorbereiding van de beslissing van de gemeenteraad houdende de vaststelling belastingreglement standgelden voor de periode rond de Druivenfeesten 2025
Feiten

In 2020 zijn de Druivenfeesten en druivenkermis niet doorgegaan omwille van de coronamaatregelen.

In 2021 zijn de Druivenfeesten en druivenkermis wel doorgegaan, maar werden er geen standgelden gevraagd ter compensatie voor de zware coronaperiode. Hiervoor werd budget voorzien ter compensatie uit het noodfonds.

In 2022 werden er standgelden gevraagd voor de kermis- en eetkramen. Er werd nog geen standgeld gevraagd voor de (commerciële) eet- en drankkramen op de verenigingenmarkt en avondmarkt. Er werd eveneens nog geen standgeld gevraagd voor de verkoopgelegenheden op de jaarmarkt.

In 2023 ging men van start met dit reglement. Voor 2025 wordt er gewerkt naar analogie met het reglement van 2023 en 2024.

Na evaluatie van de feesten en specifiek wat de avondmarkt betreft, is in 2024 beslist om de beperkt aantal kramen die wel nog kwamen opdagen op de vroegere avondmarkt, aansluiting te doen vinden op de verenigingen- en ambachtenmarkt en niet langer een aparte avondmarkt te organiseren. De vernieuwde verzamelde marktdag op zaterdag in 2024 kende een positieve evaluatie. Het is wenselijk op dit elan verder te kunnen inzetten en verder uit te groeien tot een kwalitatieve markt. 

De Druivenfeesten vinden in 2025 plaats gedurende 6 dagen van vrijdag 22 augustus tot en met woensdag 27 augustus 2025.

De Druivenkermis vindt in 2025 plaats gedurende 10 dagen vanaf vrijdag 22 augustus tot en met zondag 31 augustus 2025.

De organisatie van de Druivenfeesten gaat gepaard met grote feestelijkheden zoals een druivententoonstelling, verenigingen en professionele markt, rommelmarkt, druivenrun, een brede waaier aan optredens, stoet en andere ontspanning.

De kermis- en eetkramen verbonden aan de druivenkermis komen toe vanaf maandag 18 augustus 2025 vanaf 8u30 en de afbraak gebeurt vanaf de nacht van zondag 31 augustus op maandag 1 september 2025.

De occasionele eetkramen die enkel verbonden zijn aan de periode van de Druivenfeesten komen toe op vrijdag 22 augustus 2025 en de afbraak gebeurt in de nacht van 27 augustus 2025 na de festiviteiten. De beschikbaar gestelde ruimte dient uiterlijk 28 augustus 2025 ontruimd zijn. Het is opportuun om naast het reeds bestaande aanbod van onze vaste lokale horeca en de 3 eetkramen van de kermis ook plaats te voorzien voor 2 extra eetkramen waar de bezoekers een snelle hap kunnen halen. Zo wil men voldoen aan de verhoogde behoefte van de bezoeker en meer variëteit steken in het aanbod van de beschikbare voeding die bezoekers kunnen kopen.

De occasionele drank- en consumptiegelegenheden en de commerciële verkoopgelegenheden die enkel verbonden zijn aan de verenigingen en professionele markt volgen de opbouw- en afbraakmodaliteiten van de rest van de verenigingen- en professionele markt. Er staat geen beperking op het aantal voor de duur van de verenigingen- en professionele markt.

De organisatie van de Druivenfeesten brengt grote uitgaven met zich mee. Een deel van de uitgaven moeten in de mate van het mogelijke gedekt worden door sponsoring, standgeld voor tooghoudersvereniging, verkoop van de druiven uit de druivententoonstelling, standgelden van kermis- en eetkramen, occasionele drank- en consumptiegelegenheden en verkoopgelegenheden op de markt.

In dit reglement wordt de gemeentebelasting bepaald op de standgelden voor de kermisinrichting, standgelden eetkramen kermis en occasionele eetkramen opgericht in de periode van de jaarlijkse druivenfeesten, alsook occasionele drank- en consumptiegelegenheden en commerciële verkoopgelegenheden op de verenigingen- en professionele markt.

Er wordt voor gekozen om de lokale horecazaken die eten aanbieden met een ondernemingsnummer waarvan de handelszaak gevestigd is op het grondgebied van Overijse, vrij te stellen van de belasting voor een occasioneel eet- of drankkraam tijdens de duur van Druivenfeesten aangezien zij reeds hun bijdrage doen in onroerende voorheffing en ook als stimulans om tijdens de Druivenfeesten iets te doen.

Erkende verenigingen van Overijse kunnen ook nog steeds gratis plaatsnemen op de verenigingenmarkt.

De standgelden voor kermis- en eetkramen blijven dezelfde als in 2024. Voor wat betreft het elektriciteitsverbruik geldt het retributiereglement op het gebruik van elektriciteitskasten en het verbruik van elektriciteit.

De occasionele drank- en consumptiegelegenheden zullen ook in 2025 standgeld moeten betalen, dezelfde als in 2024. Zij betalen eveneens voor elektriciteitsverbruik conform het retributiereglement op verbruik van elektriciteit.

De commerciële verkoopgelegenheden op de verenigingen- en professionele markt zullen ook in 2025 standgeld per lopende meter moeten betalen. Daarnaast betalen ook zij een retributie bij gebruik van elektriciteit conform het reglement op het gebruik van elektriciteit.

Motivering

De gemeenteraad dient het belastingreglement standgelden tijdens en aansluitend op de Druivenfeesten voor de periode van maandag 18 augustus tot en met zondag 31 augustus 2025 goed te keuren.

Financiële aspecten
  • Jaar: 2025
  • Raming: MJP000513 (Ontvangsten Druivenfeesten)
  • Naam begunstigde: lokaal bestuur Overijse
Relevante documenten
  • Afsprakennota commerciële stand op marktdag Druivenfeesten 2025
  • Afsprakennota kermis- en eetkramen Druivenfeesten 2025
Publieke stemming
Aanwezig: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Charles de Groot, Kryne Dekock, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse, Dieter Vanderhaeghe
Voorstanders: Vera De Man, Inge Lenseclaes, Leo Van den Wijngaert, Joke Lenseclaes, Jan De Broyer, Jeroen Van San, Filip Boon, Danny De Kock, Sven Willekens, Leen Gillis, Peter Lombaert, Stefan Vanderlinden, Yves de Marnix de Sainte Aldegonde (Graaf), Myriam Vanderlinden, Pierre-Emmanuel Dumont de Chassart, Geoffroy d'Aspremont Lynden (Graaf), Joris Kelchtermans, Dirk Dewaet, Alan Pauwels, Martine Haegeman, Jan Van Brabant, Charles de Groot, Kryne Dekock, Nele Demartelaere, Tim Vloebergh, Miranda Cornet, Alexandra Claeys, Sophie Lafosse
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel
De gemeenteraad keurt volgend belastingreglement op de standgelden van kermis- en eetkramen, occasionele drank- en consumptiegelegenheden op de verenigingen- en professionele markt en commerciële verkoopgelegenheden op de verenigingen- en professionele markt rond de periode van de Druivenfeesten 2025 als volgt goed:
Belastbaar feit
Artikel 1
Er wordt voor de periode van maandag 18 augustus 2025 tot en met zondag 31 augustus 2025 een gemeentebelasting gevestigd op standplaatsen op het grondgebied van de gemeente Overijse.
Belastingplichtige
Artikel 2
De belasting is verschuldigd door de uitbater van de inrichting of door de erkende vereniging. De uitbater of de vereniging die een standplaats kreeg toegewezen en die deze standplaats niet inneemt, blijft de belasting verschuldigd.
Artikel 3
De uitbater van de kermisinrichting en eetkramen in het kader van de druivenkermis dient zijn aanvraag uiterlijk 30 dagen vóór het begin van de Druivenfeesten te richten aan het gemeentebestuur van Overijse. Dit verzoek dient de gevraagde oppervlakte en de beschrijving van de inrichting te vermelden. Diegene die niet aan de verplichtingen voldoet, krijgt geen standplaats toegewezen.
De occasionele eetstanden kunnen tot en met zondag 27 juli 2025 ingeschreven worden door zich kandidaat te stellen via druivenfeesten@overijse.be. Het lokaal bestuur laat 2 extra occasionele eetstanden toe tijdens de duur van de Druivenfeesten. In de selectie wordt gekeken naar de volgorde van inschrijving (eerst komt, eerst maalt), maar rekening houdende met beschikbaarheid van plaats en de diversiteit en variëteit van het aanbod zodoende een gezond evenwicht aan eetkramen te hebben. Het dienen 2 verschillende type eetkramen te zijn, ze dienen een ander aanbod te hebben dan deze van de eetkramen van de kermis.
De occasionele drank- en consumptiegelegenheden en commerciële verkoopgelegenheden die op de verenigingen en professionele markt wensen te staan, kunnen tot en met zondag 10 augustus 2025 via het het formulier verenigingen- en professionele markt op de website van de Druivenfeesten Overijse inschrijven. Er staat geen limiet op het aantal inschrijvingen op de verenigingenmarkt.

Tarief
Artikel 4
De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

  1. 4,00 euro/m² als standrecht voor de kermisinrichtingen voor de volledige periode van maandag 18 augustus tot en met zondag 31 augustus 2025.
  2. Een forfait van 170,00 euro per verkoopdag per standplaats voor de eetkramen in het kader van de druivenkermis met verplicht aaneensluitende periode van vrijdag 22 augustus 2025 tot en met zondag 31 augustus 2025. Er worden maximaal 3 eetkramen toegelaten tijdens de ganse duur van druivenkermis.
  3. Een forfait van 1 020,00 euro per standplaats voor de occasionele eetstanden in het kader van de druivenfeesten voor de volledige periode van vrijdag 22 augustus tot en met woensdag 27 augustus 2025. Er worden maximaal 2 extra occasionele drank- en eetstanden toegelaten tijdens de ganse duur van de Druivenfeesten.
  4. Een belasting van 60,00 euro voor occasionele drank- en consumptiegelegenheden op de verenigingen- en professionele markt.
  5. Een belasting van 2,00 euro per lopende meter voor commerciële verkoopgelegenheden op de verenigingen en professionele markt met uitzondering van de occasionele drank- en consumptiegelegenheden die vallen onder punt 4 van dit artikel.

Indien de standhouder gebruik wenst te maken van elektriciteit, rekent de gemeente daarvoor het verbruik aan overeenkomstig het geldende retributiereglement op het gebruik van elektriciteitskasten en het verbruik van elektriciteit.
De kramen dienen zich te houden aan de afsprakennota die integraal deel uit maakt van dit reglement.
De belasting is ondeelbaar.
Vrijstellingen
Artikel 5
Volgende activiteiten zijn van deze belasting vrijgesteld:

  1. De occasionele standen voor de verkoop van de Vlaams-Brabantse tafeldruif.
  2. Alle eetkramen van de lokale handelaars die vooraf een aanvraag deden. Lokale handelaren dienen een ondernemingsnummer te hebben met hoofdzetel en/of een vestiging op het grondgebied van Overijse.
  3. Alle niet commerciële drank- en consumptiegelegenheden en verkoopgelegenheden van verenigingen en liefdadigheidsacties die erkend zijn door het lokaal bestuur.
  4. Activiteiten die deel uitmaken van het officiële programma van de druivenfeesten voor zover georganiseerd door een erkende vereniging van de gemeente Overijse.
  5. De togen op het Just. Lipsiusplein en Begijnhof(plein).

Wijze van inning
Artikel 6
De belastingen worden contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs, aan de financieel directeur of aan zijn afgevaardigde zodra zij de toelating hebben gekregen tot opstelling van hun inrichting en uiterlijk daags vóór de aanvang van de Druivenfeesten.
Bij gebreke van contante betaling wordt de belasting een kohierbelasting.
Bezwaarprocedure
Artikel 7
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaarschrift moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.
De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.
Verwijzing naar het Wetboek van inkomstenbelastingen (W.I.B.)
Artikel 8
Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII (Vestiging en invordering van de belastingen), hoofdstukken 1 (algemene bepalingen), 3 (onderzoek en controle), 4 (bewijsmiddelen van de administratie), 6 tot en met 9bis (aanslagtermijn, rechtsmiddelen, invordering van de belasting waaronder de nalatigheids- en moratoriumintresten, rechten en voorrechten van de schatkist) van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek (betreft onder meer de verjaring en de vervolgingen) van toepassing voor zover zij met name niet de belastingen op de inkomsten betreffen.
Bestuurlijk toezicht
Artikel 9
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit reglement overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Inwerkingtreding
Artikel 10
Dit reglement treedt in werking vijf dagen na de bekendmaking van deze beslissing conform artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur.