De gemeenteraad heeft op 19 november 2024 een nieuw reglement goedgekeurd voor de inname van de openbare ruimte. Het reglement dat in werking is getreden per 1 januari 2025 heeft het retributiereglement en het technisch reglement voor inname openbare ruimte van 2022 vervangen en geïntegreerd.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 27 mei 2025 kennis genomen van de evaluatie van het reglement voor inname van de openbare ruimte van 2025 en besloten om het reglement aan te passen. De wijzigingsvoorstellen zijn hieronder samengevat op basis van het reglement van 2022 (de nummering in het nieuwe reglement is aangepast, waardoor het niet altijd overeenkomt met de nummering in het oude reglement) :
1. Toevoeging 'introductie ter verduidelijking van de doelstellingen om zo context en geest van het reglement voor de inwoners begrijpbaar te maken'.
2. Artikel 1, §2, verwijdering tweede deel van de zin.
3. Artikel 5, toevoeging 'aanvraagperiode bij afsluiting van een rijweg van ten minste 14 kalenderdagen'.
4. Artikel 7, toevoeging 'per mail'.
5. Artikel 10 a) wijziging 'tarieven als volgt:
(Ter vergelijking hierbij de tarieven van het huidig reglement:
6. Artikel 10b) wijzigen als volgt:
'Voor de inname zonder vergunning een uitzondering voorzien voor de 'gevallen van overmacht of gemotiveerde hoogdringende inname' voor de boete. De boete voor de eerste 90 dagen laten berekenen op een basistarief van 3 euro per m² per kalenderdag. De geest hiervan is dat de daling van de tarieven in artikel 10a niet mag leiden tot een daling van de boete bij niet-aanvragen omdat de aanvragen nodig zijn om de verkeersveiligheid te kunnen garanderen.'
7. Artikel 11 wijzigen: Tarieven afsluiting van een rijweg '100 euro per kalenderdag'.
8. Artikel 12 toevoeging vrijstelling: 'voor alle werken bij innames voor renovatiewerken aan gebouwen of constructies die gelegen zijn in beschermd dorpsgezicht of opgenomen zijn op de inventaris onroerend erfgoed of die beschermd erfgoed zijn', daarvoor wensen we de vrijgestelde periode voor de retributie te verlengen tot 60 dagen'. De suggestie van de dienst Publieke ruimte wordt gevolgd waardoor onder het begrip renovatiewerken moet worden verstaan 'dakwerken en werken aan de voorgevel van het gebouw'. Uitgezonderd van deze vrijstelling zijn werken in het gebouw of aan de achtergevel.
9. Artikel 13 toevoeging als volgt: 'We willen voorzien dat in geval de inname vroeger dan voorzien beëindigd wordt en de dienst publieke ruimte werd hiervan conform artikel 7 op de hoogte gesteld, dat dan de niet gebruikte kalenderdagen niet worden aangerekend. Verder wensen we dat in geval een wijziging in de oppervlakte van de inname van de openbare ruimte (meer of minder), waarbij de standaardafmetingen zoals bepaald in Artikel 16 blijven gelden, het verschil gefactureerd of terugbetaald zal worden.'
10. Artikel 14e) toevoeging: 'Ontlenen van verkeersborden voor een verhuis of levering met een firma'.
11. Toevoeging bepaling over geschillen als volgt: 'Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om te oordelen bij geschillen:
Bij de wijzigingsvoorstellen zijn er een aantal bedenkingen van praktische aard gemaakt door de diensten.
De wijzigingen in tarieven gaan noodzakelijkerwijs gepaard met technische aanpassingen van de module waarop de aanvragen worden ingediend. De kosten daarvan worden geraamd op 3.500,00 tot en met 5.000,00 euro incl. btw.
Bijkomende bedenkingen zijn hieronder samengevat als volgt:
Tenslotte werd, conform wijzigingsvoorstel 11, een bezwaarprocedure uitgewerkt waarbij het college van burgemeester en schepenen bevoegd wordt verklaard om te oordelen bij een bezwaarschrift met name of het reglement correct werd toegepast. Er wordt een termijn van uiterlijk 6 weken gehanteerd voor de beslissing op het bezwaar.
De inwerkingtreding van het reglement is afhankelijk van de duur van de technische aanpassingen. Gezien de verwerking van de wijzigingen enkele maanden kan duren is het aangewezen het reglement in werking te laten treden per 1 september 2025. Het reglement zal eind december 2026 opnieuw aan een evaluatie worden onderworpen. Dit biedt de gelegenheid om met een vol jaar aan data de werking van het reglement degelijk te kunnen beoordelen.
Ten laatste, met de goedkeuring van het reglement op 19 november 2024 werden het retributiereglement van 25 januari 2022 en het technisch reglement van dezelfde datum vervangen en geïntegreerd. Bij de opheffing van het retributiereglement werd het technisch reglement ten onrechte niet in het besluit van de opheffing opgenomen. Het is dan ook aangewezen om het technisch reglement van 2022 alsnog formeel op te heffen.
Wijzigingen in tarieven gaan noodzakelijkerwijs gepaard met technische aanpassingen van de module waarop de aanvragen worden ingediend. De kosten daarvan worden geraamd op 3.500,00 tot en 5.000,00 euro incl. btw.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het reglement inname openbare ruimte als volgt goed:
DOELSTELLINGEN
De decretale wetgever geeft de gemeente de opdracht de toegankelijkheid van de openbare ruimte en gemeentewegen te garanderen, maar ook de bevoegdheid een reglement op te maken om de toegang, het gebruik of het beheer van de openbare ruimte te regelen.
Dit reglement heeft tot doelstelling het regelen van de volledige of gedeeltelijke inname van openbare ruimte voor privatief gebruik. Daarbij wordt uitgegaan van de volgende doelstellingen:
Deel 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Toepassingsgebied
§1. Het is verboden om de openbare ruimte volledig of gedeeltelijk in te nemen op een wijze die het gewone gebruiksrecht overstijgt. De gemeente is belast met het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de openbare ruimte. Dit reglement is van toepassing op het volledige grondgebied van de gemeente Overijse. In de praktijk is het echter onvermijdelijk om bepaalde innames toe te staan. Het huidig reglement strekt ertoe de toegang en het gebruik van de openbare ruimte te reguleren door het voeren van een vergunningenbeleid met een retributieplicht gericht op het toestaan van alleen de strikt noodzakelijk innames. De innames dienen ook maximaal in tijd te worden beperkt.
§2. Niemand mag de openbare ruimte op privatieve wijze innemen zonder voorafgaande schriftelijke vergunning.
§3. Het reglement omvat de regels omtrent het vergunningenbeleid en het retributiebeleid van de tijdelijke inname van de openbare ruimte.
§4. De burgemeester is bevoegd om de aangevraagde vergunningen af te leveren en een retributie op te leggen op basis van het door de gemeenteraad goedgekeurde reglement.
§5. Het reglement treedt in werking de vijfde dag na de bekendmaking ervan en loopt tot en met DATUM. De retributietarieven van dit reglement worden toegepast op de aanvragen die vergund worden vanaf DATUM.
Artikel 2 Begrippenlijst
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Deel 2. VERGUNNINGENBELEID
Artikel 3 Vergunningsplicht
§1 Niemand mag zonder voorafgaande vergunning de openbare ruimte innemen door het plaatsen van eender welke constructie of belemmering.
§2 De vergunning wordt afgeleverd door de burgemeester op naam van de aanvrager, zijnde de vergunninghouder.
Artikel 4 Wijze van aanvraag
§1 De aanvrager verplicht zich om de aanvraag zodanig in te dienen dat de inname van de openbare ruimte en de verkeersbelemmering tot een minimum beperkt zijn in tijd en in ruimte.
§2 De aanvraag voor een vergunning inname openbare ruimte wordt ingediend via het online webformulier op de webpagina van de gemeente Overijse. Het online aanvraagformulier geeft aan welke bijlages moeten worden toegevoegd bij de specifieke aanvragen.
§3 Alleen aanvragen die volledig en correct zijn ingevuld, die voorzien zijn van alle gevraagde bijlages en die op tijd zijn ingediend, kunnen ontvankelijk worden verklaard. De aanvraag wordt beoordeeld nadat het advies van de betrokken diensten is verkregen.
Artikel 5 Aanvraagtermijnen
§1 De termijnen voor de aanvraag worden als volgt vastgesteld:
§2 Deze termijnen zijn in geval van een hoogdringende inname logischerwijs niet van toepassing. De aanvraag voor een hoogdringende inname wordt wel zo spoedig mogelijk ingediend.
Artikel 6 Verplichtingen van de vergunninghouder
§1 De vergunninghouder is gehouden aan de volgende verplichtingen te voldoen:
§2 De toelating voor het innemen van de openbare ruimte kan door de burgemeester ingetrokken of voor een bepaalde duur geschorst worden indien dit noodzakelijk geacht wordt. De intrekking of tijdelijke schorsing geeft geen enkel recht op enige schadevergoeding.
Artikel 7 Wijzigingen aan de verkregen vergunning
§1 De éénmaal verstrekte vergunning is niet vatbaar voor wijzigingen, met uitzondering van verlenging van de periode van inname en uitsluitend indien de verlenging wordt aangevraagd door de oorspronkelijke aanvrager en wel ten laatste 7 kalenderdagen voor het verstrijken van de periode waarvoor de vergunning werd verleend. In alle andere gevallen dient er een nieuwe vergunningsaanvraag ingediend te worden.
§2 Indien de inname vroeger beëindigd is dan voorzien werd, wordt de dienst Publieke Ruimte daarvan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte gesteld. Een e-mailbericht wordt ook aangezien als een schriftelijke notificatie.
Artikel 8 Einde van de inname
§1 Van zodra de werken beëindigd of zodanig gevorderd zijn dat de inname niet meer noodzakelijk is, dient de vergunninghouder de openbare ruimte te ontruimen en zo nodig te herstellen in de staat waarin ze zich bevond bij aanvang van de inname zoals vermeld in de plaatsbeschrijving indien deze er is.
§2 Bij afwezigheid van een plaatsbeschrijving wordt de openbare ruimte voor de inname in perfecte staat geacht te zijn geweest.
§3 Eventuele schade van de openbare ruimte na de ontruiming van de inname wordt op rekening van de retributieplichtige hersteld.
Deel 3. RETRIBUTIEPLICHT EN WAARBORG
Artikel 9 Betalingsplicht
De retributieplichtige is verplicht tot de betaling van een retributie voor de inname of afsluiting van de openbare ruimte.
Artikel 10 Tarieven bij inname openbare ruimte
§1 De retributie bij inname openbare ruimte bedraagt voor iedere aanvraag:
§2 Voor de inname zonder vergunning, of bij niet naleving van de vergunningsvoorwaarden, wordt een retributie vastgelegd aan een tarief van 3 euro per m² per kalenderdag en wel vanaf de eerste kalenderdag van de inname.
§3 Voor de inname zonder vergunning in de gevallen van aantoonbare overmacht of gemotiveerde hoogdringende inname worden de tarieven als in artikel 10§1) toegepast.
Artikel 11 Tarieven afsluiting van een rijweg
§1 Voor elke afsluiting van de rijweg die langer duurt dan 4 uur is vanaf het ogenblik dat de rijweg wordt afgesloten een retributie verschuldigd. In dat geval wordt een retributie van 100,00 euro aangerekend per kalenderdag dat de rijweg worden afgesloten.
§2 Dit tarief kan gecumuleerd worden met de tarieven van de inname.
Artikel 12 Vrijstellingen van retributieplicht
§1 Er wordt vrijstelling van retributie verleend voor de eerste 14 kalenderdagen van een vergunde inname.
§2 Er wordt vrijstelling van retributie verleend wanneer de rijweg wordt afgesloten voor een periode van maximum 4 uur.
§3 Er wordt vrijstelling van retributie verleend bij afsluiting van een gewestweg. Deze vrijstelling heeft alleen betrekking op de gemeentelijke retributies. Indien de inname een gewestweg betreft die in beheer van de Vlaamse overheid is dan is het retributiebesluit van het Vlaamse Gewest van toepassing en dient er tevens een vergunning te worden aangevraagd via het webportaal van het Agentschap Wegen en Verkeer.
§4 Er wordt vrijstelling van retributie verleend voor innames voor werken uitgevoerd door of in opdracht van openbare besturen en daarmee gelijkgestelde instellingen, instellingen van openbaar nut, sociale huisvestingsmaatschappijen, onderwijsinstellingen gesubsidieerd door de overheid en intergemeentelijke verenigingen die vallen onder het decreet lokaal bestuur. Voor de inname zonder vergunning, of bij niet naleving van de vergunningsvoorwaarden vervalt deze vrijstelling en zal alsnog een retributie vastgelegd worden aan een tarief zoals bepaald in artikel 10, lid b).
§5 Er wordt vrijstelling van retributie verleend voor innames voor werken uitgevoerd voor de heropbouw door natuurrampen of door brand vernielde of beschadigde gebouwen, voor socioculturele aangelegenheden en voor filmopnames.
§6 Er wordt vrijstelling van retributie verleend voor innames die het gevolg zijn van een gratis grondafstand in functie van een omgevingsvergunning. De vrijstelling geldt voor diegene die de gratis grondafstand deed en dit gedurende de geldigheidsduur van de omgevingsvergunning. De realisatie van de grondafstand start vanaf de ondertekening van de belofte tot gratis grondafstand. De vrijstelling van de retributie start vanaf de datum van verkrijging van de omgevingsvergunning. De vrijstelling geldt enkel voor het gedeelte dat werd afgestaan.
§7 Er wordt vrijstelling van retributie verleend voor innames voor alle renovatiewerken aan gebouwen of constructies die gelegen zijn in beschermd dorpsgezicht of opgenomen zijn op de inventaris onroerend erfgoed of die beschermd erfgoed zijn. De vrijgestelde periode wordt toegepast voor dakwerken en werken aan de voorgevel van het gebouw en wel vanaf de eerste dag van de inname tot en met dag 60. Werken in het gebouw of aan de achtergevel vallen niet onder deze vrijstelling.
Artikel 13 Berekening en betaling retributie
§1 De retributie wordt berekend op basis van de afgeleverde vergunning. Bij ontstentenis daarvan wordt de retributie berekend op basis van de werkelijke ingebruikname die door de gemeentediensten wordt vastgesteld.
§2 De retributie voor innames, die vroeger beëindigd zijn dan voorzien werd, wordt berekend op basis van de werkelijke ingebruikname indien voldaan is aan de voorwaarden in artikel 7§2.
§3 De retributie voor innames, waarbij wijzigingen in de ingenomen oppervlakte van toepassing zijn, wordt berekend op basis van de werkelijk ingenomen oppervlakte met behoud van het bepaalde in artikel 16.
§4 Een gedeelte van een kalenderdag wordt steeds beschouwd als een volledige kalenderdag.
§5 De oppervlakte wordt steeds in volle vierkante meters uitgedrukt. De gedeelten van een vierkante meter worden steeds naar beneden afgerond.
§6 De vrijstelling van retributie voor de eerste 14 kalenderdagen van de vergunde inname wordt iedere 365 kalenderdagen geregulariseerd voor innames of afsluitingen met een duurtijd langer dan een jaar. Indien de inname of afsluiting na 365 dagen blijven doorlopen dan wordt de teller terug op nul gezet zodat de vergunninghouder opnieuw kan genieten van een vrijstelling van retributie voor de eerste 14 kalenderdagen.
§7 De retributie dient op de vervaldag betaald te worden na ontvangst van de factuur. Bij gebreke aan betaling van de retributie kan het bedrag ingevorderd worden conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 14 Waarborg
§1 Er wordt een waarborg verplicht van 250,00 euro per (begonnen) vierkante meter, met een maximum van 50.000,00 euro bij innames voor plaatsing van werfkranen; voor plaatsing van zware constructies zoals bv. gevelschoring; en voor innames waarvan het gemeentebestuur vermoedt dat openbare ruimte beschadigd of vervuild zal worden.
§2 De aanvrager moet bij de aanvraag van de inname, de waarborg betalen, hetzij aan het loket tegen ontvangstbewijs, hetzij onder de vorm van een volstorte bankgarantie. De waarborg brengt geen interesten ten voordele van de vergunninghouder op. De vergunning wordt pas afgeleverd mits voldaan aan de voorwaarden van het reglement.
§3 Voor de vrijgave van de waarborg wordt door de vergunninghouder schriftelijk aangevraagd. Bij deze aanvraag wordt het vergunningsnummer en het rekeningnummer vermeld. Ook eventuele bewijsstukken of officiële tegensprekelijk opgemaakte plaatsbeschrijvingen worden toegevoegd bij de aanvraag tot vrijgave waarborg.
§4 De waarborg wordt slechts geheel of gedeeltelijk vrijgegeven indien uit het proces-verbaal van vaststelling, opgemaakt door het diensthoofd van de dienst Publieke Ruimte, of zijn afgevaardigde, of de officiële plaatsbeschrijving bij einde van de inname blijkt dat de openbare ruimte niet beschadigd werd of volledig hersteld werd. Bij verzuim van de verplichtingen opgesomd in artikel 6 zal het gemeentebestuur aanspraak maken op de waarborg. Wanneer de gestelde waarborg niet toereikend is, of in geval er geen waarborg werd betaald, wordt het saldo van de herstellingskosten teruggevorderd van de vergunninghouder.
§5 Verkeerssignalisatie voor een verhuis of levering kunnen als gemeentelijk materieel ontleend worden mits betaling van een waarborg. Voor de praktische informatie wordt verwezen naar het webportaal van de gemeente Overijse via:
https://www.overijse.be/uitlenen-verkeerssignalisatie
Deel 4. VERGUNNINGSVOORWAARDEN
Artikel 15 Bijzondere vergunningsvoorwaarden
Afhankelijk van het doel waarvoor de vergunning wordt verleend gelden er bijzondere vergunningsvoorwaarden. De vergunninghouder wordt erop gewezen dat hij verplicht is te voldoen aan deze bijzondere vergunningsvoorwaarden welke vermeld worden op de afgegeven vergunning.
Artikel 16 Algemene vergunningsvoorwaarden
§1 De algemene vergunningsvoorwaarden gelden voor alle vergunningen voor inname openbare ruimte en worden niet specifiek opgenomen in de vergunning.
De vergunninghouder wordt erop gewezen dat hij verplicht is te voldoen aan deze algemene voorwaarden als ook de verplichting heeft om alle andere toepasselijke wettelijke bepalingen na te leven.
§2 Een parkeerplaats heeft een standaardafmeting van 10m², ongeacht eventuele belijningen of afbakeningen ter plaatse. Als er meer of minder ruimte nodig is, moet dit specifiek worden aangevraagd.
§3 Voor de plaatsing van een container worden standaard 2 parkeerplaatsen of 20 m² voorbehouden, dit voor een plaatsing van de container en manoeuvreerruimte voor de vrachtwagen. Als er meer ruimte nodig is, moet dat specifiek worden aangevraagd.
§4 Voor een verhuis of het leveren van meubels en huisraad worden standaard 3 parkeerplaatsen of 30m² voorbehouden, voor plaatsing vrachtwagen en eventuele verhuislift. Als er meer of minder ruimte nodig is, moet dit specifiek worden aangevraagd. Een verhuis of levering kan maximaal 2 opeenvolgende kalenderdagen plaatsvinden.
Deel 5. AANSPRAKELIJKHEID EN SCHADE
Artikel 17 Hoofdelijke aansprakelijkheid
De vergunninghouder of retributieplichtige is hoofdelijk aansprakelijk voor elke schade die de gemeente lijdt door de inname of ten gevolge van de inname van de openbare ruimte wordt veroorzaakt.
Artikel 18 Openbare veiligheid
De burgemeester behoudt zich het recht toe om alle maatregelen te treffen die nodig zijn bij een gevaar voor de openbare veiligheid. Indien dit inhoudt dat innames moeten worden verwijderd dan zullen de kosten die daaruit voortvloeien teruggevorderd worden aan de vergunninghouder of, in geval van een inname zonder vergunning, aan de retributieplichtige.
Deel 6 . HANDHAVING EN GESCHILLEN
Artikel 19 Inbreuk op het Algemeen Zonaal Politiereglement Overijse
Een inname zonder vergunning resulteert zonder meer in een overtreding van het Algemeen Zonaal Politiereglement Overijse op grond van artikel 50. De politie is bevoegd om op te treden.
Artikel 20 Geschillen
§1 De vergunninghouder of de retributieplichtige kan een bezwaarschrift indienen tegen besluiten die jegens hem worden genomen op grond van huidig reglement.
§2 Het bezwaarschrift dient uiterlijk binnen een termijn van 3 maanden, na het einde van de maand waarin het aanslagbiljet werd verzonden, te zijn ingediend. De ontvangst wordt schriftelijk bevestigd binnen 15 dagen.
§3 Het bezwaarschrift wordt ondertekend en bevat ten minste:
§4 Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht.
§5 Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om te beslissen op het bezwaarschrift. Het bezwaar wordt gegrond verklaard in het geval het bestreden besluit in strijd is genomen met huidig reglement.
§6 Het college van burgemeester en schepenen kan, wanneer het bezwaarschrift niet onontvankelijk werd verklaard, in haar beslissing op het bezwaar:
§7 De beslissing op het bezwaar wordt uiterlijk 6 weken na dagtekening van het bezwaarschrift overgemaakt aan de belanghebbende.
§8 Bij de bekendmaking van de beslissing op het bezwaar wordt melding gemaakt hoe de betrokkene beroep kan instellen.
Artikel 2
De beslissing van de gemeenteraad van 19 november 2024 houdende de goedkeuring van het reglement voor inname van de openbare ruimte wordt opgeheven en vervangen door huidige beslissing.
Artikel 3
Deze beslissing treedt in werking op 1 september 2025. Het reglement zal eind december 2026 opnieuw aan een evaluatie worden onderworpen.
Artikel 4
Dit reglement valt onder de bekendmakings- en meldingsplicht van artikelen 286, §1 en 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 5
De beslissing van de gemeenteraad van 25 januari 2022 houdende de goedkeuring van het aangepaste technisch reglement voor inname van de openbare ruimte wordt opgeheven.